بازدید 129451

مرسی با ایران چه اختلافاتی دارد؟ + جدول

سخنان محمد مرسی، رییس جمهور مصر در افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بازتاب گزینشی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی روبه‌رو شد، به گونه‌ای که آن‌ها با پررنگ کردن بخش‌های خاصی از این سخنرانی تلاش کردند مواضع مرسی را مخالف دیدگاه جمهوری اسلامی نشان دهند؛ اما واقعیت سخنان مرسی چه بوده است؟
کد خبر: ۲۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷ 31 August 2012
سخنان محمد مرسی، رییس جمهور مصر در افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بازتاب گزینشی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی روبه‌رو شد، به گونه‌ای که آنها با پررنگ کردن بخش‌های خاصی از این سخنرانی تلاش کردند مواضع مرسی را مخالف دیدگاه جمهوری اسلامی نشان دهند. اما واقعیت صحبت‌های مرسی چه بوده است؟ تحلیل محتوای سخنرانی رئیس جمهوری عربی مصر و قیاس آن با سخنان مسئولین جمهوری اسلامی در صحن اجلاس به ما نشان می‌دهد که ایران و مصر در آینده در چه راه‌هایی همکاری خواهند داشت و در چه زمینه‌هایی با چالش در روابط روبه‌رو خواهند بود.

سخنان و دیدگاه‌های محمد مرسی را می‌توان در ده محور به شرح زیر دسته‌بندی کرد؛ محورهایی که نقاط توافق بسیاری را می‌توان از میان سخنان وی و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد.


محورهای مورد اشاره  سخنان محمد مرسی

 انقلاب مصر و حاکمیت مردم  

انقلاب مصر توانست اهداف خود و حاکمیت مردمی را محقق سازد / پس از انقلاب مسالمت‌آمیز ملت مصر در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ مصری‌ها توانستند شرایط خود را تغییر دهند و به منافع جدید خود برسند / توانستیم از مرحله دشوار انتقال بگذریم و چالش‌ها را با یکپارچگی و وحدت از سر بگذرانیم.(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران )

تأکید بر کارکردهای جنبش عدم تعهد
 

 جنبش عدم تعهد باید به همه قدرت‌ها پشت کرده، با سیستم مدیریت جهانی در راه عدالت گام بردارد / جنبش عدم تعهد در راستای اهداف خود گام مؤثری برداشته و از منافع و منابع کشور‌های در حال رشد حمایت کند/ باید به مدیریت کارآمد و واحد برسیم و با سیستم مدیریت جهانی در مسیر عدالت گام برداریم و از وابستگی به دیگران‌‌ رها شده و از دایره قدرت آنها بیرون آمده تا بنا بر قوانین دمکراتیک آن‌ها را در جهان اشاعه دهیم / امروز بیش از پیش باید به اهداف جنبش چنگ بزنیم و آن را اعلام کنیم / تعهد خود را حفظ می‌کنیم تا این جنبش بتواند صلح همیشگی و همه‌جانبه و عدالتمند را حفظ كند . (موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)

اصلاحات در سازمان ملل برای مدیریت مشترک جهانی 

  باید در اصلاح مدیریت جهانی گام برداریم و اصلاح و توسعه شورای امنیت را همه‌جانبه در نظر داشته باشیم / ما براي مديريت مشترك جهاني تلاش مي‌كنيم.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)

فلسطین 

باید فلسطین کشور و دولت مستقلی داشته باشد؛ باید در برابر مشکلات فلسطین چاره‌اندیشی کنیم تا به صلح و آشتی ملی دست یابند؛ تقدیر از بیانیه نشست وزیران خارجه جنبش در شرم‌الشیخ و اشاره به وضع اسفناک زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل؛ اعلام همبستگی با زندانی‌های فلسطینی و حمایت از هر گونه تحرک شورای امنیت برای عضویت فلسطین به عنوان کشوری مستقل در این سازمان؛ احزاب و گروه‌های فلسطینی وحدت صفوف خود را حفظ کنند و گروه‌ها با افکار گوناگون به صلح و آشتی ملی رجوع کرده و به دنبال اختلافات کوچک میان خود نباشند و به جای آن بر مقاومت علیه اشغالگر پافشاری کنند؛ اعلام مخالفت با اقدام اخیر دشمن صهیونیستی نسبت به جلوگیری از ورود برخی وزرای عضو جنبش غیرمتعهدها در پنجم اوت سال جاری. (موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)

سوریه  

همبستگی ما با فزندانمان علیه نظام غیرقانونی و غیر مشروع، واجب اخلاقی و استراتژیک است؛ خونریزی در سوریه بر گردن همه ماست و این خونریزی‌ها توقف نمی‌شود، جز با یک دخالت کارآمد از سوی همه ما؛ باید حمایت خود را از دانشجویان معترض که به دنبال عدالت هستند، داشته باشیم، چرا که برخاسته از نظام دمکراتیک است؛ سوریه باید از جنگ‌های داخلی خودداری کند تا ملت سوریه به همه خواسته‌های خود برسند؛ مخالفان باید صفوف خود را متحد کنند، به گونه‌ای که همه جریان‌ها را در بر گیرد و مخالفتی در میان آن‌ها نباشد؛ ما کاملا آماده‌ایم از این مسأله حمایت کنیم. همه طرف‌ها در بحث سوریه باید جلوی خونریزی را بگیرند و سوریه‌ای آزاد و جدید را بسازیم و وارد یک مرحله سازندگی در این کشور شويم. (عدم موافقت با مواضع جمهوری اسلامی ایران )

حق کشورها در استفاده‌ صلح‌آمیز

حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي براي همه‌ كشورها همراه با احترام به تعهدات بين‌المللي از جمله معاهده «ان.پی.تی» برجاست.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران )

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای 

همه كشورها در خاورميانه به معاهده «ان.پی.تی» پيوسته‌اند، جز اسرائيل؛ بر ما واجب است تا بر عاري‌سازي منطقه از سلاح هسته‌اي پافشاري كنيم.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران )

تلاش برای دمکراسی 

 تلاش مي‌كنيم تا ساختارهاي نهادهاي خاورميانه‌اي بيش از پيش دمكراتيك باشند.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)

هماهنگی‌‌های مصر و ایران  

آمده‌ايم تا رياست جنبش را به كشور برادر ايران تحويل دهيم، اميدواريم اين كشور رهبري جنبش را بر پایه اصول و اهداف آن در صحنه‌هاي بين‌المللي تقويت و از موفقيت‌هاي آن پاسداري کند / مصر هماهنگي با كشور برادر ايران در رياست سه ساله را دنبال مي‌كند.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)

همکاری مشترک جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چین

باید همکاری خود را در چهارچوب جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چین برای تحقق اهداف مشترکمان در راستای توسعه کشورهای در حال توسعه و همكاري‌هاي جنوب ـ جنوب داشته باشيم.
(موافق با مواضع جمهوری اسلامی ایران)










تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶۷
انتشار یافته: ۲۷
مطلب جالب و هوشمندانه ای بود. برخلاف آنچه رسانه های غربی ادعا می کنند نکات موافق کلام مرسی بسیار بیشتر از جنبه های مخالف آن با جمهوری اسلامی بود. هر چند رسانه های غربی عمدا از توجه به آن سرباز زدند ولی قطعا ج.ا. می تواند از این زوایای همسو استفاده کند و گروه های تندرو داخلی نیز نباید از در دام رسانه های غربی افتاده نقاط اختلاف را پر رنگ کنند. دیپلماسی استفاده بهینه از ظرفیت های مشترک طرفین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
رهبر فرموده قرن قرن اسلام است
پس اسلام پیروز است
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
باید به این نکته توجه کرد که مصر باوجود ریاست بر جنبش عدم تعهد ،شاهد یک انقلاب و تغییر نطام بوده است لذا صرف انتقال ریاست جنبش مصونیت بهمراه نخواهد داشت پس این مورد هم می تواند به مشترکات تبدیل گردد.
99درصد هم اگه مرسي با ايران موافق و همفكر باشد بازهم دشمنان ما با آن 1% را كار دارند... مرگ بر منافقين/آمريكا/اسراييل و از همه بدتر استعمارگر انگليس ملعون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
من با قسمت اول حرف شما مخالفم
ما قبلاً نمیشد با مبارک نامبارک بخواهیم ارتباطی برقرار کنیم چون آدم اسراییل بود
ولی مرسی درسته بعضی مواضعش با ما یکی نیست ولی تفاهم های خیلی خیلی زیادی داریم

پس یک شبه نمیشه ره صد ساله رفت هنوز جا دارد

مرگ بر اسراییل
بایدبدانیدامریکاوکلاغرب ملت مسلمان راباهمدیکراختلاف ویاجنگ ایجادمی کندوسرگرم می کنندتاکشورهای اسلامی مسله فلسطین فراموش کنند
کار قشنگی بود . اما ای کاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی به همین یک مورد اختلاف اشاره می کرد . ارزش نداشت تا بخاطر عدم گزارش همین یک مورد اختلاف صدا و سیما به عدم صداقت متهم شود .
بابا تابي تو ديگه كي هستي ؟
مطلب جالبی بود قابل توجه رسانه های اونوری که فقط قضیه سوریه رو بولد کردن.
با سلام
به نظر من ايران و مصر در مسائل استراتژيك با هم اختلاف شديد دارند.موضوع سوريه خيلي بشتر از يك اختلاف نظر ساده هستش.بايد قبول كرد ايران و مصر دو كشور هستند كه به موضوع سوريه بر اساس ايدولوژي مذهبي نگاه مي كنند و اين باعث يك اختلاف بزرگ هستش.در ثاني مصر ي ها تمايل بيشتري به محور عربستان دارند و ديديم كه مرسي حرفي از بحرين به ميان نياورد.حتي در موضوع هسته ايي از درست بودن مواضع ايران حرفي نزد و فقط گفت ما از حق هر كشوري براي داشتن انرژي هسته ايي صلح آميز حمايت مي كنيم،اما نگفت كه انرژي هسته ايي در ايران صلح آميز هستش.آژانس هم بارها گفته كه داشتن انرژي هسته ايي صلح آميز حق همه ي كشور ها از جمله ايران هست ولي ايران بايد ثابت كند كه فعاليعتش صلح آميز است.حرفي كه مرسي هم به نوعي ديگر به زبان آورد.بايد بپذيريم كه مصر در اجلاس نم بسيار سعي كرد كه اختلافات را نشان بدهد و موفق هم شد.
پاسخ ها
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
هنردیپلماسی ما باید نگاه به نقاط مشترک بسیار با مصر و هرچه کم رنگترکردن معدود اختلافمان در روابط با آنهاست .غربی ها و وابستگانشان نیزمنافع خود را در نادیده گرفتن همه نقاط مشترک ما با مصر و بزرگنمایی تنها مورد اختلاف(ظاهری !) ما می باشد.چرا ظاهری؟ چونکه دیپلماسی قادر است موارد اختلاف را کوچک و کوچکترکرده و آنها را دور بزند و همواره بر مشترکات تکیه میکند .وگرنه کدام دو کشور هستند که منافعشان در کلیه زمینه ها یکسان ومشترک باشد.ضمن آنکه در دیپلماسی همه چیز آشکار نیست و مرسی هم در شرایط موجود نیازمند به دلارهای اعراب است !
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
آفرین. به عبارت دیگر وزن این موارد یکسان نیست و اتفاقا وزن این مورد محل اختلاف شاید از جمع وزن آن های دیگر کمتر نباشد!
همان اختلافاتي كه با تركيه داريم ...
باسلام، تهیه این جدول مقایسه کار منطقی است.ضمناً ایران هم بدنبال راه حل برپایی انتخابات آزاد نظام در سوریه است.نگرانی ایران تشکیل حکومت دست نشانده امریکا و پشتیبان اسرائیل است. ایران مایل نیست یک قطره خون از دماغ یک سوری بی گناه جاری شود.
بنظرم ما در آينده مشكلات بسيار جدي با اين آدم خواهيم داشت.مخالفتش در زمينه سوريه ونحوه گفتار او نشانگر عمق اختلاف استراتژيكش با اهداف ماست و نبايد فريب بقيه حرفهاي شعار گونه اش در مورد فلسطين و غيره را بخوريم.حرفها ممكن است در ظاهر شبيه ما باشند ولي مسلما در كيفيت حتما يكي نيستند بالاخص در مورد فلسطين.به نظر من نقطه عطف حرفهايش را بايد در مورد سوريه جستجو كرد و چاره ايي راپيش بيني كرد چون ظاهرا اين يكي اهل عمل است و احتمالا جبهه ديگري عليه سوريه گشوده شده است و سوريه نقطه عطف ماست
هداف ماست
ما که اصلا نفهمیدیم همه این نظرات رو یه نفر نوشته
ما میدونیم که ایران هدفش از این همه هزینه برای برگذاری اجلاس استفاده سیاسی و رساندن پیامش به کشورهای غربی و آمریکایی که بر خلاف ادعای آنها مبنی بر انزوای ایران میباشد آیا موافق نبودن سیاست مرسی با یکی از بزرگترین دغدغه های ایران در حال حاضر یعنی سوریه دلیل بر عدم رسیدنش به هدفش نیست؟فارغ از اینکه در آینده سیاست ایران و مصر چه خواهد شد.
خیلی ممنون تابناک واقعا عالی بود.خیلی قشنگ نوشتی
چطور میشه طرف دار فلسطین بود و بعد با سوریه مخالف بود مخالفت با سوریه یعنی باقی مسایلم کشکه مثل ترکیه اول دیدیم حالا هم دیدیم
قطعا"ما و مصر اشتراک منافع زیادی داریم و این موضوع انکارناپذیری است
جالب بود ممنونم.
باتشکر از مقایسه موشکافانه دوست عزیز .بنده هم موافقم که نیمه پر لیوان را باید دید .به قول آقای مرسی نبایدبه ختلافهای کوچک دامن زد .وحدت اسلامی یعنی همین .در ضمن اگر توقع داشته باشیم که موضع آقای مرسی دقیقا مشابه ایران باشد .در آنصورت ایشان را باید نماینده مردم ایران خطاب کرد نه جمهوری عربی مصر ! ما باید تحمل نظر مخالف راهم داشته باشیم .واین چیزی است که غرب نمیخواهد چون دیگر نمی تواند با استفاده از این حربه مسلمانان را باهم درگیر نگه دارد .
مسئله این است که مرسی هم مانند سران ترکیه ضمن دفاع از مردم فلسطین در درجه اول منافع کشور خودشان را مد نظر دارند و بر اساس ادبیات مورد قبول دنیا این کار را انجام میدهند
آقا فرمودیند آمریکا و اسرائیل در هر طرفی قرار بگیرند آن طرف جبهه باطل است. مرسی اولین سفر خارجی اش را به عربستان رفت در حالی که عربستان تا آخرین لحظه حامی مبارک دیکتاتور بود و به دیکتاتور تونس هم پناهندگی داد. اکنون مرسی در پرونده سوریه در جناح باطل آمریکایی اسرائیلی سعودی قرار دارد زمانی اردوغان را آنقدر بزرگ کردیم و اکنون ماهیت خودش را نشان داد این اشتباه را در قبال مرسی مرتکب نشویم به ملت صادقانه بگوییم که مرسی کیست و چه مواضعی دارد دلیل نمی شود مرسی در برخی موارد با ما هم موضع باشد و او را فردی مقبول بدانیم مساله سوریه بسیار مهمتر از دیگر مسائلی است که مرسی ظاهرا با ما همراه است. مرسی اگر مسلمان بود محاصره غزه را می شکست
ایشالا که این اختلاف هم به زودی برطرف شه.
اگرایران از همه پرسی در سوریه حمایت کند تا آرای همه گروهها از جمله مخالفان و موافقان بشار اسدتعیین کننده باشد. مورد استقبال مصر هم بوه و بهانه ای هم دست استکبار نخواهد بود.
سلام
به چند نکته توجه کنید:
1- مرسی با توجه به اینکه به تازگی سکان کشور مصر را در دست گرفته است، کاملاً محافظه کارانه عمل کرد. چرا که برای بقا احتیاج به نگاه مثبت کشورهای با ثبات خصوصا در منطقه دارد.
2- عربستان سعودی با توجه به نفوذ در کشورهای اسلامی با اکثریت اهل سنت، به عنوان ام القرا شناخته می شود. لذا موضع گیری کشورهای دیگر نظیر مصر در قبال سوریه صرفاً نظر قطعی نبوده و از موضع گیری عربستان نسبت به سوریه تأثیر می گیرد.
3- یک نکته مهم و نقطه مشترک در خصوص مصر و سوریه، تنفر و مخالفت این دو در قبال موجودیت رژیم غاصب صهیونیسم است. بنابراین اینجا ایران با یک دیپلماسی فعال می تواند از این فرصت برای فشار به اسرائیل غاصب و تنگ کردن حلقه مقاومت حول این رژیم نقش نمایی کند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی