بازدید 2970

لزوم تشکیل دادگاه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه با اشاره به موضوعات مطرح در کمیته مربوط به فلسطین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین کاملاً روشن است.
کد خبر: ۲۶۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۰ 28 August 2012
وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد ‌کرد، کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهد‌ها به تشکیل دادگاه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اقدام کند.

به گزارش «تابناک»، صالحی در سخنانی در کمیته فلسطین نشست وزرا گفت: بی‌گمان، مسأله فلسطین امروزه مهمترین معضل منطقه‌ای و بین‌المللی حل نشده به شمار می‌آید؛ معضلی که بیش از نیم قرن به حکم نگرش‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه جامعه جهانی به حقوق مسلم و مشروع ملت مظلوم فلسطین در قبال مشروعیت بخشی به اشغالگری و تداوم تجاوزات آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی به حوزه پیرامونی سرزمین‌های اشغالی و فلسطین، مانع استیفای حقوق ملت فلسطین شده است.

بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر وی با تشکر از اهتمام کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به ویژه ریاست مصر بر این کمیته گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان سازمانی بین‌المللی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به ویژه ملل برخوردار از تاریخ و تمدن بزرگ در جهان معاصر، می‌تواند در راستای تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی و استیفای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین، گام‌های اساسی و مستحکم بردارد.

صالحی افزود: یقیناً تجسم این اراده تنها با اتکای مستحکم و پایدار بر اصول ثابت و مصرح در اساسنامه جنبش ـ که در بر گیرنده حقوق تغییر ناپذیر فلسطینیان است‌ ـ محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: بی‌گمان، قدس شریف و یکپارچه به عنوان پایتخت ابدی فلسطینیان به حکم حق تاریخی مردمان آن جزو اصول خدشه ناپذیر و پذیرفته شده است. از این روی، تداوم اشغال این شهر مقدس و تلاش برنامه ریزی شده برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی آن با شهرک سازی، تغییر نام‌ها و نشانه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و اصول شناخته شده سازمان ملل متحد است.

صالحی گفت: آزادی کامل سرزمین‌های اشغال شده، بازگشت آوارگان به سرزمین‌های آبا و اجدادی خویش و تعیین سرنوشت ملت فلسطین به دست ساکنان اصلی آن شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بر اساس اصول مردم سالارانه و برگزاری همه پرسی از طریق مشارکت کلیه فلسطینی‌ها می‌سر می‌شود.

وی افزود: بی‌گمان، تاریخ مبارزات حق طلبانه فلسطینیان، بیانگر حقانیت آنان در دفاع مشروع از حقوق خویش بر پایه اصل دفاع مشروع و مقاومت در برابر اشغالگران است.

صالحی گفت: ملت فلسطین با تمسک به مقاومت مستمر خویش توانسته است پیروزی‌های شگرفی را در بیش از نیم قرن تاریخ تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی محقق کند و تجربه گرانبهای این ملت مقاوم در تاریخ مبارزات خود از جمله مقاومت اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی، شکست محاصره غزه به ویژه تجاوزات ضدانسانی علیه فلسطینیان و ارتکاب جنایات جنگی علیه ساکنان نوار غزه مؤید این موضوع است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه پیشنهاد ‌کرد، کمیته فلسطین نم به تشکیل دادگاه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اقدام کند و مانع تکرار این گونه جرایم و جنایات جنگی شود.

صالحی با تأکید بر ضرورت مشارکت همه طرف‌های فلسطینی در حل بحران فلسطین پیشنهاد ‌کرد، کمیته‌ای متشکل از همه طرف‌ها به منظور بررسی و ارایه راهکار در برگیرنده حقوق کامل ملت فلسطین تشکیل و گزارش آن به این کمیته ارائه شود.

رئیس نشست وزرای امور خارجه شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در پایان از تشکیل کمیته فلسطین این جنبش همزمان با نشست شانزدهم در تهران قدردانی کرد و اهتمام هرچه بیشتر این کمیته را به تحقق حقوق ملت فلسطین خواستار شد.

تقسیم فلسطین را به هیچ وجه جایز نمی‌دانیم

وزیر امور خارجه با اشاره به موضوعات مطرح در کمیته مربوط به فلسطین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین کاملاً روشن است.

علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تأکید بر اینکه فلسطین را متعلق به فلسطینیان می‌دانیم و تقسیم آن را به هیچ وجه جایز نمی‌دانیم، افزود: معتقدیم بهترین و دمکراتیک‌ترین شیوه برای حل موضوع فلسطین، برگزاری همه‌پرسی در آنجا و مشخص شدن شیوه حکومت است.

وی گفت: همه کسانی که در فلسطین زندگی می‌کنند، می‌توانند در همه‌پرسی شرکت کنند؛ مشروط بر اینکه فلسطینی‌های رانده شده به فلسطین برگردند.

صالحی گفت: گمان می‌کنیم این شیوه می‌تواند شیوه‌ای باشد که موضوع فلسطین را منصفانه و عادلانه به گونه‌ای حل کند که دیگر شاهد مشکلات نباشیم.

وزیر امور خارجه افزود: با این شیوه‌ها و سازوکارهایی که مطرح می‌شود، بر این باور هستیم که برون‌رفت درستی از موضوع فلسطین نخواهد بود و همواره استخوان لای زخم خواهد ماند و مسأله فلسطین به همین صورت ادامه خواهد یافت.

صالحی گفت: در مجموع کمیته فلسطین آغاز می‌شود و جمهوری اسلامی ایران موضع خود را به طور صریح بیان می‌کند؛ اما تصمیمات در جنبش غیرمتعهد‌ها و کمیته فلسطین تصمیمی اجماعی است.

وی افزود: ما به عنوان میزبان رفتار می‌کنیم که البته سه سال فرصت داریم و در این سه سال می‌توانیم با ابتکارات و پیشنهادهای جدید در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روح جدیدی در جنبش بدمیم و جنبش را از نظر تشکیلاتی تقویت کنیم.

سخنان وزرای خارجه عضو غیرمتعهد‌ها بسیار غنی بود

وزیر امور خارجه گفت: امروز نشست‌های بسیار خوبی داشتیم و به آسانی همه مصوبات جلسات کار‌شناسان ارشد به تصویب وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها رسید.

علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه روی مصوبات جلسات کار‌شناسان ارشد کار زیادی شده بود افزود: جا دارد از تلاش همکاران در وزارت خارجه و تروئیکای جنبش که کمک کردند با سهولت بیشتری به این مصوبات برسیم تشکر کنم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های امروز، سخنان بسیار غنی وزرای خارجه عضو جنبش غیرمتعهد‌ها بود، به گونه‌ای که بیشتر سخنرانان به موضوعات مهم جنبش پرداختند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این موضوعات شامل موضوع فلسطین، سوریه و بی‌عدالتی‌های اقتصادی بود و حتی به سیستم «بریتین‌وودز» که سیستم پولی آمریکا بر آن اساس است، اشاره شد و مورد انتقاد جدی سخنرانان قرار گرفت.

صالحی گفت: جا دارد از آقای احمدی‌نژاد هم تشکر کنم، چرا که معتقدم وی به عنوان رئیس دولت، نخستین بار این مسائل را در مجامع بین‌المللی مطرح کرد و اکنون بازتاب آن را می‌بینیم که شمار بسیاری از وزرای خارجه به ناعادلانه بودن این سیستم اشاره کردند.

وی افزود: درباره مسأله سوریه هم نظرهایی داده شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر