بازدید 35958
حریره باستانی کیش از ذهن تاریخ پاک می‌شود؟

حمله بلدوزر به محوطه‌تاریخی خلیج‌فارس +عکس

بلدوزرها برای جاده‌سازی نزدیک سه ماه است به دستاوردهای کم نظیرترین محوطه تاریخی خلیج فارس حمله کرده و ضریب تخریب این محوطه باستانی را چند برابر کرده‌اند. این در حالی است که رییس میراث فرهنگی هرمزگان تنها وعده پیگیری این اتفاق را داده و رییس مناطقه آزاد کیش تلفن‌اش را جواب نمی‌دهد.
کد خبر: ۲۶۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵ 26 August 2012
نزدیک سه ماه است بلدوزرها دستاوردهای منحصر به فردترین محوطه تاریخی خلیج فارس را زیر و رو  کرده و می خواهند، برای همیشه این آثار تاریخی را زیر آسفالت‌ها مدفون کنند.
 
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که  تعریض این جاده، نه تنها آثار تاریخی عرصه حریره را از بین می‌برند بلکه با گسترش آن و عبور و مرور ماشین‌ها به ویژه ماشین‌های سنگین تخریب ها افزایش یافته و هر عبور و مروری لرزه به جان آثار تاریخی این محوطه می اندازد.
 
تعریض جاده ادامه دارد و به زودی یکی از کم نظیرترین محوطه‌های تاریخی خلیج فارس تنها آسفالتی است برای عبور ماشین‌ها
 
این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی هرمزگان تنها به وعده دادن در مورد پیگیری این اتفاق اکتفا می‌کند.
 
«مهدی هرمز دریانورد»، مدیر میراث فرهنگی هرمزگان در گفت و گو با chn می‌گوید: «میراث فرهنگی هرمزگان در حال پیگیری این اتفاق است و در صورت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد حریره این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.»
 
هرچند مدت طولانی از این وعده می‌گذرد و هنوز اطلاعاتی در این زمینه به رسانه‌ها اعلام نشده‌است.
 
از سوی دیگر، تماس‌های مکرر با رییس منطقه آزاد کیش و پرس و جو در مورد صحت و سقم این ماجرا و تاثیراتی که گسترش این جاده بر آثار تاریخی می‌گذارد، بدون نتیجه می‌ماند.
 
رد بلدوزرها تنها چیزی است که بر جای مانده و دیگر هیچ گردشگری نمی‌تواند به تماشای تاریخ کهن حریره به کیش سفر کند
 
کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که در صورت اداره روند ساخت و سازها و تعریض این جاده، آثار تاریخی حریره به شدت آسیب می‌بیند و دیگر نمی‌توان امیدی به حیات این محوطه دیرینه داشت. اگرچه این محوطه می‌توانست به دلیل نادر بودن در محدوده خلیج فارس یکی از جاذبه‎ها و پتانسیل‌های غنی جلب توریست باشد.
 
زمانی فرا می‌رسد که دیگر کودکان از یاد می‌برند سرزمین مادریشان تاریخی کهن داشت
 
اسناد و مدارک حاکی از آن است که وسعت شهر باستانی حریره نزدیک به 120 هکتار است. این محوطه براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده تا امروز، از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی تشکیل یافته‌است. این محوطه به شماره 1886 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
 
برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که نبود نظارت سازمان میراث فرهنگی بر روند برنامه‌های مسئولان مناطق آزاد کیش باعث بروز چنین اتفاقاتی در محدوده کیش شده‌است.
 
تصور اینکه زمانی ماشین آلات سنگین از این جاده عبور می‌کنند و لرزه به جان آثار تاریخی حریره می اندازند، تاسف آور است

محوطه تاریخی حریره بارها و بارها دستخوش تغییرات شده‌ که نخستین بار با عبور جاده کنونی از این محوطه تاریخی این تغییرات صورت گرفت. زمانی که قرار بود این جاده احداث شود بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی با اجرای آن مخالفت کردند، اما این جاده احداث شد.
 

وسعت شهر باستانی حریره نزدیک به 120 هکتار و در فهرست آثار ملی ایران سال‌هاست که جای گرفته‌است

تخریب و ویرانی محوطه باستانی حریره در حالی است که این محوطه همواره جزوی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رفته است.
 
وسعت کل شهر قدیم حریره 120 هکتار بوده و این شهر 800 ساله در دوره ایلخانیان و تیموریان از رونق خوبی برخوردار بوده‌است. گفته می‌شود که به علت حضور اروپاییان در خلیج فارس و عوامل طبیعی از جمله زلزله این شهر متروکه شده‌است. از آخرین کاوش‌ها در سال 1370 تا زمان مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای سال 1390 هیچ اقدام جدی برای ادامه کاوش و کشف آثار معماری آن صورت نگرفته بود.
 
با این وجود، کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که بی توجهی به قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در کیش باعث شده است که این منطقه مهمترین آثار تاریخی خود را به تدریج از دست بدهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۱۱
وقتی توريست نداريم، چرا هم جاده نداشته باشيم. پس مردم چگونه تردد کنند؟ عجيب است که ما می خواهيم با يه دست اين همه هندوانه بغل کنيم. پارک می خواهيم اما نمی خواهيم کنار خانه امان باشد. موبايل می خواهيم اما دکل نمی خواهيم ببينيم. مدرسه می خواهيم اما همسايه ما نباشد. توريست می خواهيم اما جاده نباشد. هواپيما می خواهیم اما تحقيقاتش نباشد. تحقيقات می خواهيم اما ارزان باشد. رفاه می خواهيم اما پرهزينه نباشد و هزار و يک خواست عجيب غريب ديگر
اینجا ایران است ..... جایی که پیشرفت تنها در جاده و پل و ساختمان خلاصه می شود و درامدزایی و توسعه اقتصادی تنها از راه منابع خدادی از نفت و معادن گرفته به طور مستقیم تا دریاچه ها و مراتع و جنگلهای کشور (به طور غیر مستقیم فدای این تولید ثروت و اشتغال زایی و در راستای همان پیشرفت کذایی شده اند) به دست می اید..... دریغ و دریغ که کم کم باید نه حسرت مغز آلمانی و ژاپنی که ارزوی یک مغز و یک روز مدیرت اندونزی و سنگاپور و ترکیه را به گور ببریم....
واقعاً متأثر شدم
من که تو عکسا هیچ بنای باستانی ندیدم
اون بلدوزر نیست غلطکه
وقتی با اینگونه کار ها تمدن خود را تخریب میکنیم چرا همه تقصیر ها را می اندازیم گردن استکبار جهانی ؟؟؟؟؟ با این کار ها فقط سوژه ای میشوید برای صرفا جهت اطلاع >>>>>>>>>>>>>
چند وقت پیش با یکی از دوستان در مورد اشیاء تاریخی که در موزه لوور فرانسه بود صحبت می کردیم به دوستم اینو گفتم به شما هم میگم ایران قدر آثار باستانی و بناهای تاریخی رو نمیدونه و زمانی میفهمه که خیلی دیر شده باشه همین کارها رو انجام میدن که چند روز بعد کشورای همسایه ادعای مالکیت می کنند ، حتما داخل تبلیغات امارات دید چکار کرده با جزایرش طوری که از سرتاسر دنیا برای بازدید میان ، اونوقت ماها اصلا نمیدونم که جزایری مانند بوموسی غیره اینها کجای ایران هستن و چطورین این بی اهمیتی ها به موقعش به ضررمون تمام میشه و فقط جای تاسف داره .......
آخه چرا این کارا رو با آثار تاریخی کشورمون می کنید؟؟!!
قدمت واصالت ایران وایرانی به همین میراث غنی می باشد که مورد بی توجهی وتخریب قرار میگیرد
بعضي از کشورها اندازه پول نفت ما از صنعت توريسم و ميراث فرهنگي درآمد دارند.اينجا چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يه روز سي وسه پل خراب ميشه ،يه روز اينجا ،يه روز قيمت مواد غذايي ودلار وسکه دو برابر ميشه،راستي اينجا کي به کيه ،اينجا کجاست ،من کيم؟؟؟؟
همچین تیتر زدی گفتم چی شده ....!
مثل همیشه یه جای دیگه هم داره آسفالت میشه دیگه، اینکه گفتن نداره تابی جوووووووووووووووووووووووووون!!!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی