بازدید 73496
بررسی تصمیم استراتژیک مصری‌ها

آنچه باعث شد تا مرسي به تهران بيايد

پیش از این، مرسی تصمیم قطعی گرفته بود که به تهران نیاید و در این باره با همه مشاورانش هم به توافق رسیده بود؛ اما بناگاه در روزهای گذشته، خبرهایی از آمدن وی به ایران منتشر شد و شب گذشته هم خبر قطعی آمدن مرسی به ایران انتشار یافت، ولی آنچه باعث تغییر نظر رئیس جمهور مصر برای سفر به ایران بود، در اجلاس عربستان رقم خورد.
کد خبر: ۲۶۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱ 19 August 2012
مرسي به تهران مي‌آيد، مرسي به تهران نمي‌آيد؛ اين چند کلمه بيش از يک ماه است که بسياري از رسانه‌ها را به خود مشغول داشته است که آيا سرانجام رئيس جمهور جديد مصر به تهران خواهد آمد يا نه!

به گزارش «تابناک»، شب گذشته، مرسی به صورت رسمی اعلام کرده است که در سفری دو روزه و برای شرکت در اجلاس سران غیر متعهد‌ها به تهران سفر خواهد کرد. این در حالی است که وی تصمیم قطعی گرفته بود که به تهران نیاید و در این مورد با همه مشاورانش هم به توافق رسیده بود.

بنا بر این گزارش، در مشورت‌های داده شده به مرسی، این جمع‌بندی صورت گرفت که در صورتی که ما به تهران برویم، کمک‌های مالی کشورهای عربی مانند قطر، عربستان و امارات را که بیش از پنج میلیارد دلار ارزش دارد، از دست خواهیم داد و رئیس جمهور بهتر است در موقعیتی دیگر و نه برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد به تهران برود.

این تصمیم قطعی اما روزی رنگ باخت که محمد مرسی برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی، راهی مکه مکرمه شد؛ هر آنچه باعث شد تا مرسی در تصمیم خود تجدیدنظر کند، به حوادث روی داده در این نشست بازمی‌گردد!

این گزارش همچنین آورده است، مرسی که پس از برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور مصر، نخستین سفر خارجی‌اش به عربستان بود، در دو مرحله دیگر، میزبان یک فرستاده و یک حاکم کشور عربی حوزه خلیج فارس شد؛ نخست مشاور حاکم دبی به قاهره رفت تا از مرسی بخواهد در قبال دریافت کمک‌های هنگفت مالی از سفر به تهران خودداری کرده و روابط دیپماتیک با ایران برقرار نکند و چند هفته بعد هم امیر قطر، راهی مصر شد و کمکی دو میلیارد دلاری در اختیار مرسی گذارد و از او همین درخواست‌ها را کرد.

اما نوع برخوردی که با مرسی در نشست سران سازمان همکاری اسلامی شد، رئیس جمهور مصر را به شدت آشفته کرد. عبدالله شاه سعودی، احمدی‌نژاد را بیش از مرسی تحویل گرفت و او را در کنار خود نشاند و امیر قطر را هم در سمت راست خود نگه داشت و عبدالله گل و مرسی و دیگر سران عرب را هم روانه جایگاه‌های تعیین شده خودشان کرد.

مرسی به خوبی دید که شاه سعودی و امیر قطر که از وی خواسته‌اند تا سفارت مصر را در تهران بازگشایی نکند، چگونه احمدی‌نژاد را تحویل می‌گیرند، ولی با او که کشورش در حقیقت بزرگترین و قدرتمند کشور عربی است، رفتاری جداگانه دارند. وقتی شاه عربستان رئیس جمهور ایران را آن گونه احترام کرد، رئیس جمهور مصر بیش از پیش به قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران پی برد و برای همین، کوشید در دامی که چند کشور عربی برای وی پهن کرده‌اند، گرفتار نشود و خود مستقیم درباره ایران و روابطش با این کشور تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که پیشتر هم سایت ایرانی، ایران آباد، در این باره نوشته بود که «مرسی به خوبی دریافته که راه رسیدن به تهران از ریاض و دوحه و ابوظبی نمی‌گذرد، بلکه او باید با در پیش گرفتن سیاستی مستقل و متکی به خود، به ایران نزدیک شده و روابط دو کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

حضور مرسی در تهران فرصت مغتنمی است برای دو ملت متمدن خاورمیانه؛ کشورهایی که اگر بیشتر بر نقاط مشترک تمدنی خود متمرکز شوند، زمینه‌ای برای دوری و جدایی آنان باقی نخواهد ماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۸۰
انتشار یافته: ۴۷
بعيد است كه اين دليلش باشه
شما تو توهم هستيد البته بنظرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
من با نظر ایشان موافق هستم. بنظرم بعد از رو شدن دست ترکیه و یخ شدن روابط ایران و ترکیه. غرب بدنبال یک عنصر جایگزین برای رابطه با ایران است.
دقیقا موضوع همین است که در بالا ذکر شده مضافا اینکه درست است که عربستان یاقطر دوست ندارند ایران در منطقه نفوذ داشته باشد اما از نفوذ مصر بیشتر از نفوذ ایران بیزارند چرا که ضمن اینکه مصر اسلامی است عرب هم هست واین برای انها بیشتر غیر قابل تحمل است
برای خیلی ها از جمله همین آقای مرسی هنوز زوده تا بدونن ایران چه نفوذی داره!
حتی تو خود ایران هم خیلی از افراد،خاص و عام هنوز به این خودباوری نرسیدن که ایران چه قدرتی داره، همیشه همه جا یه نقاط ضعفی هست که ایران هم از اونها مبرا نیست، ولی با این همه فشار که رو ایران هست خداوکیلی عزت نفس و قدرتی داریم که شاید خیلی از کشورها نخوان بروی خودشون بیارن، اما از درون از ما حساب میبرن!
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
درسته، به‌قول تیری‌میسان روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی (قریب به مضمون نقل می‌کنم): شما ایرانی‌ها احتمالا نمی‌دونید کشورتون در حوزه بین‌الملل چه قدرتی پیدا کرده و این دقیقا به خاطر اینه که داخلش هستید!
خدا کنه مرسی و ملک عبداله این مقاله رو نخونند که خیلی بهشون برمیخوره و ممکنه در رفتارشون با ایران تجدیدنظر کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
حقیقته .
شتر سواری که دولا دولا نمیشه .
خودشون هم به این نتیجه رسیدند
به نظر میاد که آمدن مرسی به تهران نتیجه چراغ سبز عربستان به مرسی بود، نه این که آن ها خود تصمیم گیرنده اصلی در سیاست خارجی شان باشند.
امیدوارم نظر مرا بذارید.
مياد ... نمياد ... مياد ... نمياد ... !!!!
خوش به حال كسايي كه طرف حسابشون ، مائيم !!!! چه حالي ميكنند !!!!
البته این تحلیل خوبی است ولی شاید واقع بینانه تر این باشد که مرسی از قبل هم تمایل داشت که با ما رابطه داشته باشد اما جرأت نمیکرد و از عربستان (بخصوص) واهمه داشت. وقتی آقای احمدی نژاد به عربستان رفت و دعوت شاه آن کشور را پذیرفت، مرسی احساس کرد که حالا راحتتر میتواند با ایران رابطه برقرار کند و آرزوی خود را برآورده کند.... این شاید یکی از مهمترین دستاوردهای سفر آقای احمدی نژاد به مکه بود...
واقعا" براي رسانه هاي مملكتمون متاسفم كه اينقدر دارن روي آمدن يا نيامدن مرسي به ايران ، بحث ميكنند !!!!
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
دوست عزیز ، اگر زمان شناس و دشمن شناس باشی موضوع را می فهمی اما احساس می کنم که نه زمان را و نه ایران را و نه دشمن را و نه خود را می شناسی . به رسانه ها بی ادبی نکن .
شاید هم می خواهد یک پیام دیگر از استکبار بیاورد
اگه دوست داشت بیاید که به رسم مهمان نوازی می گوییم خوش آمد اگر هم نخواست بیاید ما دچار ورشکستگی نمی شویم مگر مصر در این سی و سه سال قبل چه رفتاری در قبال ایران داشته است ما که چیز جدیدی را از دست نمی دهیم
شما طوری تحلیل کرده اید که اگر من جای مرسی باشم سفر به تهران را لغو می کنم! بابا! چرا به دلایل سفرش به تهران از جمله ملاقات احمدی نژاد با وی در مکه اشاره نمی کنید؟
با سلام
به نظر بنده خبر صحيح ولي تحليل خبر ناصحيح است. بنظر ميرسد كه توجه شگفت انگيز عربستان به احمدي نژاد به دليل پياده سازي سياست انزواي سوريه دراين اجلاس بود. آنها مي خواستند پياده سازي اين سياست را تحت الشعاع اين توجه خود قراردهند كه فكر ميكنم دراين زمينه موفق هم شدند. خيلي نبايد به اينهاخوشبين بود.مابايد به دنبال مسير اصولي وصحيح خود باشيم وازسياستهاي1يپدا وپنهان عربها برحذر باشيم.
پاسخ ها
داریوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
کاملا درسته اونا میدونن که ایران سوریه رو تنها نمیذاره و میخوان با جلب اعتماد ایران ( به ظاهر ) ایران و سوریه رو از هم جدا کنن و الا وهابی و سلفی ها هیچ دل خوشی از شیعیان علی ندارن .
مرگ بر آل سعود
فكر نمي كنم دليل انجام اين سفر به چيز هايي كه گفتيد مربوط شود. و صرف لجبازي و جواب عربستان و قطر باشد!
نویسنده محترم بهتر بود قدری موضوع را دقیقتر و فراتر از تحلیلهای عامیانه تجزیه و تحلیل می کردند. یقیناً مرسی و مشاورین وی بر اساس ملاحظات مهمتری فراتر از آنچه که در این نوشته به آن اشاره شده است تصمیم به سفر به ایران گرفته اند. یکی از این ملاحظات، ضرورت رفتاری معتدلانه از سوی دولت نوپای اخوان در قبال قدرتهای منطقه ای و از جمله ایران به منظور برخورداری از منافع چنین سیاستی است.
مرسی تصمیم عاقلانه ای گرفته. تحلیل زیبایی بود
من این تحلیل رو قبول ندارم,درسته که مرسی از قبل تصمیم نداشت بیاد و عقیده اش پس از اجلاس اسلامی عوض شد,اما این دلیل نمیشه استراتژی یه کشور رو پای کجا نشستن و نشستن قرار داد,موضوع چیزهای دیگری هست که در آینده مشخص خواهد شد.به امید روزی که سراسر عالم عدل بلاترین قدرت باشه
تحلیل بسیار ابتدایی و ناشیانه ، روابط سیاسی کشورها بسیار پیچیده تر از این مسایل و در حقیقت بر اساس منافع مالی آنها است.
بهتر است ما هم در سیاستهای منطقه ای برای نزدیکی دیدگاهای جهان اسلام همانند شاه عربستان عمل نموده و برای تمامی سران کشورهای اسلامی احترام قائل شویم و از انتشار مباحث تفرقه آمیز خودداری نمائیم ودر ایجاد جهان اسلام یکدست در این برهه از زمان در مقابل جبهه استکبار حمایت نموده و آمدن آقای مرسی را به فال نیک گرفته و خیلی درگیر مسائلی همچون در چپ یا راست نشستن نباشیم
به خاطر مطالعات و سفرهایی که داشته ام به شما می گویم که ملت مصر بیشترین اشتراکات و همچنین احترام را برای ایرانی ها قائل هستند و دید بسیار مثبتی نسبت به ایران دارند
به نظرم مسئولین در این مدت باید پیشرفت های کشور به ویژه پیشرفت های علمی که با همه این تحریم ها به دست آمده است را به ایشان عرضه کنند و معنای واقعی استقلال را به ایشان نشان دهند.
شما از کجا اینو فهمیدین خود مرسی گفته؟
مرسی درسته بخاطر پول در دامان کشورهای دیکتاتورمنش افتاده اما از انجا که ایران سنبل مبارزه با رژیم جنایتکار اسرایئل در منطقه است و مصریان بدلیل سرخورده گی روند سازش نامبارک با صهیونیستها،رئیس جمهور جدید مصر برای جلب افکار عمومی مجبور است که با محور مقاومت پیوند بخورد.
با این تحلیل سفر رئیس جمهور به عربستان توجیه نمیشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
سنبل خوشه ی گندمه
اونکه منظور شماست احتمالا سمبل هست
به نظر من, دلیل این که پادشاه عربستان رئیس جمهور ایران و امیر قطر را در کنار خود نشانده است, تنها برای نشان دادن این مسئله است که "ما با ایران و قطر مشکلی نداریم " در صورتی که عربستان بیشتر با این دو کشور مشکل دارد, و همانطور که مقامات ایرانی هم گفته اند, این سفر برای حفظ وحدت بود. و دلیل تجدید نظر مرسی هم, به نظر, همین موضوع است.
افرین به اقای مرسی حالا خدا رو شکر فهمید که ایران بهترین فرصت برای ابادسازی دو کشور هست
مرسی مرسی
انشاالله به یاری خداوند و به کوری چشم دشمنان هر چه زود تر ایران و مصر به عنوان دو کشور بسیار مهم منطقه با هم متحد خواهند شد و شر بد خواهان کشورمان برای همیشه از سر این ملت کم خواهد شد.
شما خیلی ساده اندیش هستید. قضیه پیچیده تر از این حرفهاست.
روزنامه گاردین در خصوص این رفتار شاه عربستان اصطلاح جالب ریا کاران سیاسی را بکار برده بود در جایی که عربستان سعودی نقش بسیار پر رنگی در اعمال تحریمها علیه نفت ایران دارد و در عین حال با قطر بر سر نفوذ و قدرت سیاسی رقابت آشکار دارد تحلیلی فوق بسیار ساده انگارانه است
مرسی می داند که با آمدن به ج ا ایران قیمت خودش را بالا می برد اگر مرسی به تهران بیاید آنها نه تنها آن 5 میلیارد را می دهند بلکه برای جلوگیری از نزدیکی مصر به تهران مبلغ را مرتب بالا می برند با توجه به تاجر مسلکی بودن مصری ها خوب است ما این مطلب را به آنها تفهیم کنیم
با سلام
مگر نمی گوئید جنبش غیر متعهد ها ،اگر مرسي درخواست آن ها را قبول می کرد از همان اول وارد فاز دروغ می شد که برای انقلاب مصر خطرناک بود ، مرسی یک مسلمان است وبخوبی می داند که اگر نصرت های الهی شامل حال مردم مصر نمی ش هرگز پیروز نمی شدند.
هر چی که شده است مهم نیست مهم این است که از این فرصت باید در جهت منافع استفاده برد و یک پایگاه نظامی در مصر داشته باشیم.
با عرض معذرت از نویسنده گرامی اما اخه اینم شد تحلیل؟یعنی یه سیاستمدار رقتار و موضع کشورشو بر اساس احساسات وجلب توجه تنظیم میکنه؟دلیله اومدن اقای مرسی هر چی که باشه این نیس نظر من که اینه
مرسی عددی نیست!!!
بزرگش نکنید!
عبدالله پیر سیاست خوب فهمید باطنش چه جوری است پس ساده نباشید!!!
مصر سالانه پنج میلیارد دلار از آمریکا دریافت می کند و این طبق معاهده کمپ دیوید است و تعلل مرسی درقبال روابط با ایران تا اندازه ای به این دلیل است .
ان موقع مرسی از ژنرالها می ترسید حالا که برکنارشون کرد با خیال راحت می اید
چون کشور مصر ریاست قبلی کشورهای غیر متعهد را بر عهده داشت .بنابراین رسما ریس جمهور ان باید در اجلاس بعدی سران در هر کشوری که باشد حضور یابد .
چند سال پيش كشتي مصري به بندرعباس آمد و من در ان كشتي حضور داشتم.آنها از ديدن ايراني ها بسيار شاد بودند و برخورد بسيار خوب و قابل احترامي با ما داشتند.مشكل اساسي دشمني دولت ها و فتنه انگيزي سران رياض و وهابي است كه مانع از گسترش روابط كشورهاي منطقه شده است چراكه اساساً ملت هاي منطقه با هم كدورتي ندارند.
اگر اينقدر نادان باشه كه خدا به داد مصر برسه
دوستان اين را باور كنيد كه ما يك قدرت جهاني و بخصوص منطقه اي هستيم و خود آنها به طور كامل بر اين امر واقفند. كشورهاي غربي و كشورهاي منطقه اي از هيچ تلاشي براي تضعيف كردن و نشان دادن ايران صرف نظر نمي كنند. اين خود ما هستيم كه بايد خود را بيشتر بشناسيم.
به ایران میاد به دلیل اینکه در کشورش مشکلات اقتصادی زیادی هست و سعی میکنه با نزدیک شدن به کشورهای نفتی منطقه و جمع کردن سرمایه باری از روی دوش مردم خودش برداره
اومدن یا نیومدن این افراد یک بحثه؛ اینکه چطور از حضور اینها تو ایران استفاده بشه یه بحث بسیار مهمتریه!
خدا کند که سران کشورهای اسلامی بر سر عقل بیایند و حتی در ظاهر هم که شده اتحاد خود را حفظ کنند تا خاری باشد در چشم این غده سرطانی که در پیکره اسلام روییده شده و اربابان آن آمریکا و روباه مکار انگلیس
اومدن به تهران كه شرط نيست!!!! مگه اين اردوغان چني بار به ايران اومد آخرش هم چه گستاخي هايي مي كنه...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل