بازدید 19396

سرنوشت پاکستان در انتظار ترکیه است

آنچه امروز در مرز ترکیه و سوریه می‌گذرد، سی سال پیش در مرز پاکستان و افغانستان می‌گذشت. ابتدا پول و سلاح اعراب نفتی آمد و بعد ایدئولوژی وحشتناک و مخرب آنها. حالا نه از حاکمیت دولت پاکستان بر سرزمین خود چیزی باقی مانده و نه برای آن اعتباری در داخل و خارج.
کد خبر: ۲۶۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۹ 15 August 2012

روزنامه تودی زمان ترکیه در مقاله‌ای به قلم محمد ایوب، استاد برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه میشیگان به بررسی شباهت‌های امروز ترکیه با پاکستان سی سال پیش پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، دقیقا سی سال پیش بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان فعال بود و مجاهدین افغانی را که با نیروهای شوروی در افغانستان می‌جنگیدند، آموزش می‌داد و سلاح آن‌ها را تأمین می‌کرد.

این سلاح‌ها که بیشتر آن‌ها ساخت آمریکا بود، با پول پادشاهی‌های عرب نفتی خریداری و از راه پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شد. پاکستان تحت حکومت ژنرال ضیاءالحق، مشتاقانه در این سناریو بازی می‌کرد، چون هم به خاطر این کار از آمریکا و عربستان کمک مالی دریافت می‌کرد و هم بخشی از سلاح‌ها سهم پاکستان می‌شد.

در‌‌ همان زمان، گزارش‌هایی بود که با رضایت آمریکا و عربستان سعودی، گروهی از شبه‌نظامیان بسیار تندرو از دورترین نقاط جهان اسلام به سوی مرز پاکستان و افغانستان جذب شده‌اند. حالا‌‌ همان پول عربستان و ایدئولوژی افراطی سلفی جنگ‌طلب تأثیری بسیار منفی بر پاکستان گذاشته است و از جمله باعث افزایش فرقه‌گرایی مذهبی بین شیعه و سنی و نیز گرایش‌های تکفیری شده است که طرفداران این گرایش، هر کسی را که موافق آنها نباشد، کافر می‌دانند.


طالبان مسلح در بازاری در میرانشاه، مرکز وزیرستان شمالی که در کنترل طالبان است


شباهت‌های سوریه و افغانستان

فرایندی که در دهه ۱۹۸۰ در پاکستان آغاز شد، اکنون این کشور را به یک دولت تقریبا از هم پاشیده و پایگاه انواع تروریست‌ها تبدیل کرده است؛ گروه‌هایی که توسط پاکستانی‌ها ایجاد شد تا به افغانستان و بعدا هند حمله کنند، حال سلاح خود را به سوی دولت پاکستان گرفته‌اند. مناطق قبایلی اکنون به منشأ تروریسم در افغانستان نیز تبدیل شده است. به همین دلیل است که آمریکا مجبور شده با هواپیماهای بدون سرنشین به این مناطق حمله کند. چنین حملاتی هم حاکمیت پاکستان بر سرزمین خود را از بین برده و هم باعث از بین رفتن اعتبار این دولت در داخل و خارج شده است.

آنچه امروز در مرز سوریه و ترکیه می‌گذرد، به نحو ترسناکی شبیه چیزی است که در مرز پاکستان و افغانستان اتفاق افتاد.

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، عوامل سیا در انتقال سلاح و از جمله موشک‌های ضدتانک به سوریه نقش دارند. پول خرید این سلاح را عربستان و قطر پرداخته‌اند و ترکیه واسطه انتقال آن‌ها است. عوامل سیا در استخدام جنگجو برای جنگ با حکومت سوریه نیز دخیل هستند.

غیرممکن است، اگر گمان کنید ایدئولوژی عربستان در پی پول آن به مرز ترکیه و سوریه منتقل نمی‌شود، همان گونه که در دهه ۱۹۸۰ در مرز پاکستان و افغانستان اتفاق افتاد؛ افزون بر این، گزارش‌هایی هست که افراطی‌های سوری و نیز گروه‌های وابسته به القاعده، روز به روز نقش پررنگ‌تری در جنگ با حکومت سوریه بر عهده می‌گیرند.

احتمالا مهمترین مسأله این است که حمایت فعالانه ترکیه از شورش علیه دولت سوریه، شکاف‌های قومی را در درون ترکیه و بین اکثریت سنی طرفدار مخالفین دولت سوریه و اقلیت علوی همدل با حکومت اسد افزایش داده است. هرچند بین علوی‌های سوریه و ترکیه تفاوت‌های اعتقادی فراوانی وجود دارد، این حقیقت در شرایط موجود، کمتر مورد توجه علوی‌های ترکیه قرار می‌گیرد. به علاوه درد علویون ترکیه در مقابل اکثریت سنی ترکیه مشابه علوی‌های سوریه است.

وجود عامل سعودی در مناطق آماده اشتعال جنوب غربی ترکیه که در آن علوی‌ها در نزدیکی مرز سوریه متمرکزند، می‌تواند به آسانی به تنش بر سر سیاست‌های ترکیه نسبت به سوریه تبدیل شود و در این صورت وضعیت مشابه پاکستان خواهد شد که در آن شیعیان بسیاری تحت تأثیر ایدئولوژی سعودی کشته شدند. ترکیه که گرفتار مشکل «پ‌ک‌ک» است، نمی‌تواند پیامدهای یک مشکل امنیتی بزرگ دیگر را در جنوب غربی خود تحمل کند.

برای عربستان سعودی بهتر است که درگیری‌های سوریه را در قالب دعوای شیعه و سنی قرار دهد تا طرفدارانش علیه محور شیعه و ایرانی در منطقه متحد شوند. خطر در این است که ترکیه هم مانند پاکستان سه دهه پیش، میدان نبردهای نیابتی شود و این بر روابط ایران و ترکیه هم تأثیر منفی خواهد داشت که رابطه خوب بین آن‌ها برای تضمین ثبات در خاورمیانه و به حداقل رساندن دخالت‌های خارجی ضروری است.

اردوغان و داود اوغلو انسان‌های باهوشی هستند و به طور خاص، دومی تاریخ را می‌فهمد. آن‌ها پیش از اینکه بسیار دیر شود، باید بدانند که آنچه در دهه ۸۰ در پاکستان رخ داد، ممکن است بر سر آن‌ها هم بیاید، مگر اینکه به سرعت بر دخالت خود در سوریه لگام بزنند و اجازه ندهند خصومت شخصی آن‌ها با اسد اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده سیاست ترکیه در قبال سوریه شود.

سرانجام آمریکایی‌ها و سعودی‌ها منطقه را ترک می‌کنند و ترکیه باید اوضاع را جمع کند. اما آن‌ها به احتمال زیاد پشت سر خود آشوب باقی خواهند گذاشت، همان‌گونه که در افغانستان این کار را کردند و ترکیه خواهد بود که هزینه آن را خواهد پرداخت. نمی‌شود انتظار داشت ترکیه کاملا از صحنه سوریه خارج شود، ولی این کشور باید از پیامدهای خطرناک ناشی از نقش بازی کردن در بازی پیچیده‌ای که نه تنها بازیگران منطقه‌ای بلکه قدرت‌های جهانی در آن نقش دارند، آگاه باشد.

عربستان سعودی نه برای حمایت از دمکراسی بلکه برای تضعیف ایران در سوریه دخالت می‌کند. آمریکایی‌ها می‌خواهند اسرائیل را بر خاورمیانه مسلط سازند و روس‌ها به این آسانی از آخرین پایگاه خود در خارج از شوروی سابق در بندر طرطوس سوریه دست نخواهند شست. هیچ الزامی نیست که این اهداف متفاوت با منافع ملی ترکیه در یک راستا باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۶۶
این وهابی هایی که من دیدم سر می برن و ادمارو به این شکل میکشند دستشون برسه ریشه ی ترکیه هم میکنند..

چند روز گذشته فیلم های زیادی از ارتش به اصطلاح ازاد منتشر شده که دل هر ازاده ای را به درد میاره.

یزید شنیدی؟ یه چی در همون اندازه ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
آخر و عاقبت یزید رو دیدی چی شد ؟ حالا کی میگه اوغلو تاریخ دان و باهوشه ؟!
امین.س
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
همون اولش هم مشخص بود ترکیه فکرای پلیدی داره و نه از سر انساندوستی...،ولی دم این استاد دانشگاه گرم که به نظرم خیلی دقیق و پخته به مسئله نگاه کرده و تقریبا مقاله کاملیه،از هر نظر که نگاه کنیم ،خدایی مسلط بوده و این مقاله رو نوشته نه مثل بعضی از دوستان که اونچه که دوست دارن اتفاق بیفته رو مقاله می کنن...
ناشناس
| Spain |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
من نه کاری به اسد دارم نه اردوغان الان که حرف از تاریخ شد من رو یاد یکی از گره های فکریم انداخت که شما وقتی تاریخ 1 قرن اخیر دنیا رو ورق میزنی هر کجا جنگ دشمنی قتل غارت ترور وحشی گری هست امکان نداره آمریکا آنجا نباشه اگر انسان عمیق به این مساله فکر کنه میفهمه که چقدر مساله عجیبیه چون همه ملت آمریکا که آدم های بد و جنایت کاری نیستن اون کسی که تو ارتش آمریکا خدمت میکنه ومدام در حال جنگه از کره مریخ که نیامده از همین ملت آمریکاست چطور میشه یک دولت یک قرن بدترین جنایات تاریخ بشر رو مرتکب بشه ولی ملت اون کشور هیج اعتراض جدی و اثر گذاری نکنن ؟ این دولت های پی در پی آمریکا چه قدرتی داشتن که توانستن 1 قرن صدها ملیون شهروند خود را فریب بدن که آنها در مقام یک انسان که وجدان و احساس داره به این جنایات بی پایان دولت خودشون هیچ اعتراضی نکنه این چیزیه که برای من عجیبه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
«اوغلو» نه عزیز دل برادر! شما به «اصغر زاده»‌میگین «زاده» اسم فامیلی ایشون هم «داوود اوغلو» یا «پسر داوود» یا «بن داوود» یا «داوود اف» و در انتها «داوودزاده» است
محمد حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
سلام
با سه نظر بالا موافقم

به خصوص اين سوال بزرگ براي من هم وجود داره كه چرا اكثريت مردم آمريكا در برابر سياست خارجي مداخله گر و جنايت كارانه ي ايالات متحده يك اعتراض حقوق بشري جدي نمي كنند؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
محمدحسین جان چون اطلاعات غلط میدن اونا مسلمونارو بویژه ماایرانیارو خونخواروتروریست میدونند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
با بزرگترین رسانه های دنیا مردم رو عین موم تو دست خودشون دارن. همین الانش ما 30 درصد با حمله به ایران مخالفن بقیه یا مهم نیست یا میگن حمله کنید
رعنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
دوست ناشناس ،تا اینجائی که من فهمیدم بر خلاف تصور در جامعه آمریکا سانسور نسبت به وقایع جهانی شدید است و ملت آمریکا تقیریبا از بسیاری از وقایع بی اطلاع هستند و همچنین ملت آمریکا در بین ملل باستلاحالح
این 2 نفر اگر یک سر سوزن فهم و شعور داشتن جان انسان های بیگناه از هر نژاد آئین و ملیتی رو فدای اهداف کثیف سیاسی و ارضای حس برتری جوی خود نمیکردن امروز کودک 5 ساله به دار آویخته نمیشد جوان سوری به دلیل حمایت از اسد مثل گوسفند سر بریده نمیشد کارمندان یک اداره دولتی سوریه به جرم کار کردن برای دولت اسد از بام ساخمان به پائین پرتاب نمیشدند و حرام زاده گان وهابی و سلفی با افتخار از این جنایات فیلم نمیگرفتند آقای اردوغان و آقای اوغلو ننگ بر شما و ارباب خون آشامتان آمریکای بی تمدن که بویی از انسانیست نبردید و فقط به فکر منافع کثیف دنیوی خود هستید از شما بی شرف تر هم حکام قطر عربستان و اردن هستنند که به خواهران و برادران خود هم رحم نمیکنند .
پاسخ ها
خالدآباد شهر من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
تاریخ در مورد معاویه زمان سخن خواهد گفت روایت است معاویه برای عوام فریبی تارمویی از حضرت محمد(ص) را در بین صفحات قران گذاشته بود و میگفت این تار مو فضار را متبرک میکند ولی در عوض بر اولاد آن حضرت جفاها کرد آآقای اردوغان حداقل خودتو یه مسلمان جلوه نده
ترکیه داره مار تو استین پرورش می ده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
مار ! خطرناک تر از این حرفاست
تصورش بکنین بعد چند سال این طالبان بیفته به جون ملت ترکیه اولین چیزی که بهش حساس میشه حجاب هست اونم در ترکیه ای که وضع حجاب اصلا قابل قیاس با پاکستان و افغانستان نیست بعد حذف زنان از صحنه های جامعه بعد مردای ترکیه با قیافه های عحیب و غریب تازه از اون افتضاح تر اینکه ترکیه دنبال اروپایی شدن هم باشه
تازه اروپا بعدش میفهمه که چه اشتباهی کرده و این دومینو ادامه پیدا میکنه
ترکیه را با پاکستان مقایسه میکنید؟؟ ترکیه را حتی نمیتوانید با ایران مقایسه کنید...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
ببخشید میتونیم با آمریکا مقایسه کنیم!
خیلی ببخشید ها ترکیه رو در حد آمریکا پایین آوردم!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
حالا فعلا که همین ترکیه شما سالهاست از پس گروهک پ ک ک بر نمیاد امروز هم که با شیوخ ابله خلیچ فارس مسابقه گذاشته برای کاسه لیسی اسرائیل .
امین.س
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
باشه باشه باشه،تو راست میگی،ترکیه اصلا با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست!!وقتی ترکیه گرفتار خونریزی های ناشی از تفرقه قومی و مذهبی بشه اون موقع این گنده گویی شما سرکار مریم ،دردی از امپراطوری ترکیه دوا نخواهد کرد...این آتشی که ترکیه اون رو فوت میکنه وقتی اصطلاحا گر بگیره دامن او رو هم خواهد گرفت...، 
ناشناس
| Belgium |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
درسته ترکیه کشور بدی نیست
اما پاکستان از نظر نظامی بسیار قوی تر از ترکیه است
بگذریم
تعصب و تندرویی در هر کشور چه امریکا چه ایران و ترکیه بد و تهوع اوره
زنده باد ادمیت و همزیستی همه مردم جهان در صلح و ارامش
محمد حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
بدون امنيت تركيه هيچ چيز نيست مريم خانوم!
اقتصاد پوياي تركيه مديون امنيت بالاست كه در غير اين صورت بسياري از سرمايه گذاري هاي خود را از دست خواهد داد.
ایرانی سربلند
| Norway |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
سلام مریم خانم من هم از نروژ هستم مثل خودتون. او لا این پاکستان فعلی رو ایشون نفرمودن بلکه پاکستان دهه 80. پاکستان رو در ضمن اصلا دست کم نگیرید. اولا جایره نوبل جهان اسلام در فیزیک مال یک پاکستانی. تنها کشور اسلامی مجهز به سلاح اتمی است. 36 درصد صنعت نساجی دنیا در این کشور هست. تنها کشور اسلامی هست که یک جنگنده پیشرفته به نام JF-17 میسازه. کشاورزیش هم که میتونید ببنید در همه جا میوه و برنج پاکستانی وجود داره. ترکیه جز توریسم و کارگرهاش در اروپا چیزی نداره و جهنم اقلیت های زبانی و مذهبی هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
خانم مریم اینها نظرات تایناک نبست مقاله تودی زمان و خود ترک هاست پس شما دایه مهربانتر از مادر نشو لطفا... اما در مورد طرفداری ها محترم کشور ترکیه و پاکستان توجه داشته باشید که پیشرفت ظاهری این دو کشور مثلا سلاح اتمی و جنگنده پیشرفته و...اینها مرهون خوش خدمتی به امریکا و غرب هستن و بدونه کمک و حمایت انها دسترسی به این سطح از پیشرفت برایشون میسر نبود در صورتی که پیشرفت ما در همه زمینه ها بومی ملی و ریشه ای و مرهون تلاش جوانان نخبه همین مرز وبومه بدون وابستگی به امریکا وغرب...
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
ببخشید به مقام شامخ ترکیه جسارت شد . ترکیه ای که چندساله به خاطر اینکه برچسب اروپایی رو پیشونیش بزنن حاضر شده هر کاری برای اربابای اروپایی و امریکاییش بکنه نیروهای نظامی ناتو رو تو کشور مستقر کنه حالا هم به جان مسلمانان سوریه بیفته . من ترکیه را با روشنفکرای 100 سال قبل خودمون مقایسه می کنم که فکر می کردند برای پیشرفت باید اروپایی شد باید لباس اروپایی پوشید باید بی دین شد مثل اروپایی ها باید خط و زبان را تغییر داد باید از همه کارهای اروپایی ها تقلید کرد . ما به خودمون آمدیم و فهمیدیم که پیشرفت و ترقی مساوی تقلید از رفتار اروپایی ها نیست و هویت خودمون رو ادامه دادیم ولی ترکیه به همون راهش ادامه میده به نظر من از این نظر اگه مقایسه کنی ترکیه حتی در حد کشور پاکستان که چه عرض کنم افغانستان هم نیست چرا که افغانستان را به زور جنگ و خونریزی گرفتند و دارند فرهنگشان را ترویج می دهند و ملت افغانستان مقابله می کنند ولی ترکیه با التماس و تمنا فرهنگ و خط و دین و مذهب و تاریخ خود را دو دستی تقدیم اروپا و امریکا کرد.
شکی نیست که ترکیه در چند ماه آینده همانند پاکستان و افغانستان میشود و چند برابر دلار های سعودی و قطری و آمریکا باید هزینه بدهد و این جنگ سالیان سال برمردم ترکیه سایه خواهد افکند و همین جنگجویان ریشه ترکیه را خواهند خشکاند وترکیه تا دیر نشده دست از سر سوری ها بر دارد که فردا دیر است!!!
شما غصه ترکیه رو نخورین.فعلا همین بساط گرونی و تورم مملکت خودتونو حل کنین.رهبری دنیا و حل مسائل بقیه کشورها پیشکش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
هر رویدادی در منطقه در همه زمینه ها روی ما تاثیر داره شما فکر کن ترکیه بشه مثل افغانستان دوران طالبان نیمی از تجارت زمینی ما مختل میشه
خالدآباد شهر من
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
قدیمها می گفتند یه چوپونی توی بیابون تا اون موقع اذان نشنیده بود ظهر کاروانی اومد یکی شروع کرد به اذان گفتن چوپان از بقیه پرسید داره چکار می کنه گفنتد داره اذان می گه گفت برای گوسفندان من ضرر نداره که گفتند نه گفت پس بزارین بگه تو دیدگات دیدگاه همون چوپونه است متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
شما نمی تونی نظر ندی؟؟ امان از جو گیرایی مثل شما که دوس دارید همه ی مسائلو باهم قاطی کنید.
محمد حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
اين قدر بدم مياد از آدم هايي كه همه چيز را با هم قاطي ميكنن!
بندهي خدا! مگر ما گفتيم وضع مملكت گل و بلبله؟
اما راضي نيستيم كه يك گروهك طالبان جديد وضع ما و مردم همسايه را از ايني كه هست بدتر كنه!
دور و برمون رو نگاه كن! تقريباً همه ي همسايه هاي كناري ما بدبختن،حالا ما با تمام ضعف ها همين هم كه هستيم خيليه!
امین.س
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
این چیزی که شما گفتی مصداق عینی فرافکنی و بی ربط با مسئله پروندن هست،چیه آقا جون،هر صفحه ای مطلب مربوط به خودش رو داره،شما نمی خواد غصه ما رو بخوری،ما می دونیم کی و کجا غصه چه کسی رو بخوریم،شما خواهشا تعیین تکلیف نفرمایید...اشکال نداره که عزیزم...،
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
لامصب این مرغ هم داره دوباره ارزون میشه ، از این به بعد باید بگیم " از قیمت پژو چه خبر ؟ "
تر کیه باید دست از حمایت هاشون در سوریه بردارند کشتار کافیه به اندازه کافی به بیت المال سوریه خسارت وار شده . پل صراطی هم هست .
این جوری میخواهید اسلام رو به جهان نشون بدید با سربریدن انسانها در شهرها و یا پرت کردن جنازه ها از ساختمانها . صدام وهیتلر هم این طور در ملاء عام جنایت نکرده بودند .
معادله جالبیه:
پول:ازعربستان و بقیه عربها
نیرو:بازم از عربها وترکیه
زمین جنگ:سوریه وترکیه
هدفی که باید نابودبشه:سوریه وایران
منافع:برای امریکا واسراییل
***نتیجه گیری:امریکا هیچ هزینه ای نمیکنه وتنها کشوری هست که نفع میبره***
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
+ مسلمان کشی محض .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
و ارائه تصویر خشن و غلط از اسلام
تحلیل جالبی است
کجای دین اسلام نوشته با سربریدن و الله ا کبر میتوان برای مردم اون کشور دموکراسی آورد
اینها به طور آشکارا گفتند ما از نسل یزید هستیم
حال به چه دلیل ما از تروریست بخاطر هجمه تبلیغاتی گسترده رسانه غربی از این تکفیری ها حمایت کنیم
حال آن که آقای اسد هم در حکومتش اشتباهات بزرگی داشته و حکومت دموکراتی نبوده ولی این دلیل نمیشه حکومتش را سرنگون سازیم
می خوان با سر بریدن ادم دمکراسی بر قرار کنند
تحلیل بسیار جالبی بود.
مخالفانی که در سوریه و لیبی فعالیت میکنن به هیچ عنوان با مخالفان کشورهایی مثل مصر و تونس قابل قیاس نیستن.اصلاح و اعتراض مدنی،یا حتی انقلاب رو نمیشه با شورش و خشونت محض یکی دونست.
ما نباید به صرف مخالفت با اسد و سیاستهای خودکامه دولتش از مخالفاش طرفداری کنیم،همیشه دشمنهای یک دیکتاتور قدیس نیستن.بحران سوریه شدیداً چندوجهی شده،قطعاً اسد خوب نیست،ولی مخالفاش هم چندان بهتر نیستن و به نظر من کارنامه قابل دفاعی ندارن،به ویژه الان که رد نفوذ القاعده هم کم و بیش پیدا شده.
با سلام و خسته نباشید جسارتا بنده متوجه نشدم مطلب بالا ترجمه ی مطلب درج شده در نشریه تودی زمان ترکیه است یا با استناد به آن مقاله تحلیلی از جانب تابناک است متاسفانه شیوه نگارش بنظرم صحیح نیست بایستی بطور دقیق مشخص گردد کدام پاراگرف ها ترجمه مقاله است و کجای این مطلب تحلیل نویسندگان تابناک با تشکر منتظر جوابتان هستم
مدیر پایگاه همه متن ترجمه است. هرچند بدون لطمه به محتوای ان، کمی خلاصه شده است
http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action?newsId=289440
از مقاله خوب این استاد برجسته و شبیه سازی عالی او وانعکاس در سایت تابناک تشکر میکنم
به تاریخ نگاه کنیم ترکها همیشه سیاست باز بودن.
سیاست ترکهارو دست کم گرفتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
دوست عزیز ما دست کم نگرفتیم اما همین به دید شما اقایان عقل کل همونی بودن فلسطین رو معامله کردند و هزاران در سر دیگه در اسلام رو باعث شدند حالا نه هزار تو بگو ده ولی باعث بودند و هستند
ملت امریکا به سیاست کاری نداره. وضع خودش در رفاه باشه کافیه
ترکیه اگر قصد دارد به دوران عثمانی برگردد.
اول باید کشتار آذریهای ایران به جرم شیعه بودنشان را پاسخ دهد.
دوم حمله به ایران و جدا کردن سرزمین بزرگ کردستان و جنایت چند صدساله در سرکوب مردم کرد را پاسخ دهد.
سوم کشتار آرامنه .....
چهارم......
.......
تفاوت ها:
1-شوروی سابق مستقیم به افغانستان لشکرکشی کرده بود.
2-شوروی سابق در آن موقع خیلی قوی بود.
3-تفکرات سوسیالیسم همه دنیارو گرفته بود.
4-آمریکا بعد از جنگ افغانستان و عراق و لیبی و ... خیلی با تجربه است.
5-حضور اسلام گرایان تندرو سنی و ضد شیعه در پاکستان بیش از هزار سال است.
6-مردم ترکیه به تنها چیزی که فکر نمی کنند اختلاف مذهبی است معلوم نیست شیعه هستند یا سنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
7-دست بالای دست زیاده ولی دست خدا بالای همه دست هاست این چیزیه که کمتر کسی بهش توجه میکنه .
ایرانی سربلند
| Norway |
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
جک نگو عمو. تندروهای سنی از زمان حکومت ژنرال ضیا الحق تو پاکستان ریشه گرفتند. ثانیا بر عکس اونکه میگی در ترکیه جو بدی بین سنیها و علویها بر قراره همین هفته قبل حتی این آقای عوام فریب اردوغان در یک تهوهین آشکار عبادتگاه علویان را اعجوبه و مسخره نامید. حتی در اونجا تزکها که سنی شافعی نیستد با کردها که شافعی هستند نه تنها بر سر زبان حتی بر سر مذهب هم مشکل دارند. تازه اونی هم که تو میگی کمونیست بود نه سوسیالیست کمی سوادتو زیاد کن برادر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
ببخشید هزار سال پیش کجا این تفکر وجود داشت؟ برچه اساسی می گویی اسلام گرایان تندرو سنی و ضدشیعه از هزار سال پیش در پاکستان حضور داشتند؟تفکر تندرو ضدشیعی که هم اکنون در پاکستان و افغانستان و .. وجود دارد محصول تفکر سلفی های عربستان است که طی صدسال گذشته و با روی کار آمدن خاندان سعودی و ایجاد فرقه وهابیت قدرت و نفوذ پیدا کرده اند .
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
اتفاقا به نظر من برخی از این تفاوتهایی که ذکر کردید، به بدتر شدن اوضاع در شرایط کنونی می انجامد، مثلا:
- در ان زمان شوروی دشمن مشترک شیعه و سنی بود و در ابتدا همه با اون مبارزه می کردند، اما در اینجا از همان ابتدا اختلاف بین شیعه و سنی هویداست!
-در ترکیه هم، که میراث دار امپراتوری عثمانی است، هیچ کسی نیست که مبارزات اون رو در طول سده های قبل، با شیعیان و ارامنه (اقلیت ها) انکار کنه. هر چند طی چند دهه قبل صحبت شما درسته و این موضوع به شدت کاهش پیدا کرد، اما در دولت حاضر که به وضوح به دنبال زنده کردن امپراتوری عثمانیه، این اختلافات دوباره زنده شدند. میتونید اظهارات هفته قبل اردوغان درباره عبادتگاههای علویان و همچنین تظاهرات اعتراض آمیز علویان در ماههای قبل رو به سادگی در خبرها پیدا کنید.
---
در نهایت به نظر میرسه تحلیلگر ترکی که این تحلیل رو نوشته، از شما اشراف بیشتری نسبت به مسایل کشورش داشته و منطقی تر به نظر میاد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
بله اما آمریکا ترکیه قوی را دوست نداره همین چند روز پیش یه کارشناس آمریکایی در یورونیوز از بهار کردها در ترکیه حرف میزد
من با اهل سنت حنفی مذهب خراسان (شهر تربت جام) بزرگ شده ام، ممکنه اهل سنت اختلافاتی در احکام و یا مسایل سیاسی و اجتماعی با ما داشته باشند ولی هیچ وقت دنبال آدم کشی و شیعه کشی نیستند. خواهش میکنم حساب طالبان سیاستمداران و یا وهابیهایی که خود را به اهل سنت چسبانده اند از اهل سنت جدا کنید.
به امید روزی که تمام مسلمانان با جون دل به ندای امام راحل و مقام معظم رهبری گوش فرا دهند و به تمام مظلومان از فلسطین گرفته تا بحرین و حتی مظلومان غیر مسلمان آفریقا بشتابیم
کاش به جای تحلیل برنده یا بازنده به این دو آیه قرآن از سوره حجرات رجوع کنیم که خدا دستور می دهد
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿٩﴾ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٠﴾ و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏اى] كه تعدى مى‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى‏دارد 9

در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد 10
بیداری اسلامی در عربستان تنها را نجات منطقه از این توطئه های شوم
پیشهاد میکنم از تمام کشورهای درگیر شامل ترکیه عربستان سوریه در تهران دعوت به عمل آید.
به طور جدی مشکل را از طریق گفتگو حل کنید.
آمریکاییها بدون هیچ هزینه ای بدجوری همرو به جون هم انداختن.
بیشتر فکر کنید.سوریه داره از دست میره.بعدش نوبت خودمونه.از الان جلوشو بگیرید.
بیشتر مردم ترکیه و منطقه مسلمانانی هستند که مثل من و شما فکر نمیکنند آنها مخالف اسراییل و حتی طرفدار حکومت ایرانند و این چیزیه که دولتهای ترکیه آمریکا عربستان قطر و القاعده زودتر از ما فهمیده اند لذا آنها را متحد کرده تا قبل از این که مطالباتی شروع شود افکار آنها را به مسایل دیگری مثل قومیت و مذهب ماطوف کنند واین همان راز اتحاد نانوشته آنها است.
بسیار تحلیل جالبی بود.اما تعریف منافع ملی ترکیه در راستای منافع غرب باید موشکافی بشه.هر چند بازی ترکیه در سوریه بازی باخت_باخت باشه...امتیازی که ترکیه از غرب میگیره چیه؟و چی شد که ترکیه در سیاست خارجی خود که مشکلات رو با همسایه هاش میخواست به صفر برسونه تغییر کرد و از میانجیگری در خاورمیانه الان به تهدید نظامی در سوریه رسیده!و چرا جمعیت 20 میلیونی کرد را در داخل ترکیه نادیده گرفته ایا نمیترسه در منطقه حمام خون راه بیوفته..استقلال خواهی کردهای سوریه در بحران سوریه به دنبالش مطالبات و در گیری های کردهای ترکیه و ایران رو هم به دنبال داره.....باهوش در مورد سوریه باید سکوت میکرد
اگر کمی به سیاست های ترکیه توجه کنیم این کشورهمیشه به دنبال منافع اقتصادی خود بوده و هست و سیاست آن کشور در خدمت اقتصادشان هست ... یک روز به طرف کشورهای اسلامی سوق پیدا میکنه و روزبعد به طرف آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی ... ما آنقدر که فکر میکنیم تر ک ها احمق نیستند چون درآمد آن کشور صرفا از طریق تجارت و توریسم میباشد.
هر وقت که دنیای غرب با بحران مالی روبرومی شود آتش جنگ در یک نقطه عالم روشن می شود ، تا چند سال آینده وقتی همه کشور های منطقه خاورمیانه نفت خیز که توان تحمل هزینه های جنگ را دارند تمام زیر ساختهای خود را با دست خود با سلاحهای خریداری شده از غرب نابود کردند انوقت افتصاد غرب به جهت بازسازی خرابی های ناشی از جنگ رونق می گیرد وانها کیفش را می کنند وما کشورهای منطقه همجنان عقب مانده می مانیم .
به این کلیپهای سر بریدن نگاه نکنید. برای سلامتی شدیدا مضره. جدی میگم.
همه باید توجه داشت که تروریسم خوب و تروریسم بد وجود ندارد. کسانی که فکر می کنند القاعده خوب و القاعده بد وجود دارد، دچار خطای محاسباتی شده اند. چه کن همیشه ته چاه است.
اوضاع سوریه تنهابه ضررترکیه نیست به ضررایران هم هست مخصوصااگربشارازبین برود
فراموش نکنین همین ترکیه ای که ازش انگد بد میگین یه زمان متحد و دوست خوب ایران تو منطقه بود،زمانی که تو شورای امنیت حتی سوریه ای که الان دارین طرفداریشو میکنین رای ممتنه داد ترکیه و برزیل بودن که بر خلاف میل غرب رای مخالف دادن
مقاله جالبی بود
فقط یه نقدی به نظرات داشتم. آقایان سیاست مدار، اون از وضع همسایگان شرقی و عراق، تو جنوب با عربا خوب نیستیم. آذربایجان هم خطر داره. این وسط یه همسایه قدرتمند مونده که اونم دعا می کنین مثل افغانستان بشه.
مطلب بسیار جالبی بود. من با نظر آقا/خانم واقع بین مخالفم. یادم میاد سال 2000 ترکیه ای های سلفی جذب طالبان شده بودند و به پاکستان میرفتند تا با سلاح و پول سعودی در افغانستان بجنگند. .... و حالا سلفی ها از پاکستان و کشورهای عربی به ترکیه میروند تا در سوریه بجنگند. اینها بخشی از واقعیت دنیای ما است که با چشم دیده میشود.
ترکیه با اقتصادی که روی دوبخش عمده خدمات و کشاورزی استوار هست و تعادل فعلی اون هم بسختی بدست آمده که شکننده هم هست . و حالا حالا ها باید کار کنند تا به ثبات پایدار برسند و معضلات قومی و اقتصادی و اجتماعیشون رو حل کنند .
با این شرایط کسانی که ترکیه رو بازیگر سناریو انگلیس و آمریکا و اسرائیل می کنند یا احمق هستند و یا خائن به منافع ملی خودشون .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل