بازدید 68485

پاسخ‌هاي شيخ حسين انصاريان به شبهات سريال يوسف

سريال نشان مي‌داد كه يوسف كه در قسمت گذشته او را به مبعوث شدن به پيامبري نشان ‌داد، به خاطر اين كه به ساقي شاه گفت به شاه بگو فردي بيگناه در زندان است و در مقام آزادي او باشد، با گريه و زاري چند بار اعلام به خطا و اشتباه و گناه كرد و دامن نبوت را آلوده به گناه و خطا نشان داد.
کد خبر: ۲۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۹ 24 November 2008
مركز علمي و تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي در پي پخش قسمت اخير سريال حضرت يوسف، پرسش‌هايي را درباره برخي شبهات و ابهامات سريال يوسف از حجت‌الاسلام و المسلمين انصاريان نموده كه به دليل اهميت موضوع، متن پاسخ استاد انصاريان درباره سوالات مرتبط با عصمت انبيا در ادامه مي‌آيد.

به گزارش اين پايگاه اطلاع رساني استاد انصاريان درباره شبهاتي كه نسبت به عصمت انبيا و حضرت يوسف كه بر خواسته از برخي قسمت هاي سريال يوسف پيامبر است نوشته‌اند: اينجانب حسين انصاريان كه به توفيق الهي موفق به ترجمه قرآن مجيد و ترجمه نهج‌البلاغه و ترجمه صحيفه سجاديه و تأليف 60 جلد كتاب شده‌ام و اكنون مشغول به تدريس تفسير در حوزه علميه قم هستم و نزديك به پنجاه سال است با كتاب‌هاي اصيل مذهبي و منابع عامه و خاصه از تفاسير و كتب‌ حديث دايماً در ارتباط مي‌باشم، با توجه به پايان آيه 24 سوره يوسف، كه حضرت حق يوسف را از گروه مخلصين (به فتح لام) يعني انساني كه از هر جهت دور از دسترس شياطين و وسواس خناسان است معرفي فرموده لازم دانستم به بخشي از فيلم حضرت يوسف كه شب شنبه 1/9/87 پخش شد تذكراتي داشته باشم، اميد است با چاپ اين نوشتار اذهان بسياري از تماشاگران به ويژه مردم مؤمن كشور اسلامي از آنچه از اين قسمت فيلم گرفته است پاك شوم.

من كمتر موفق به تماشاي فيلم‌هاي سيماي جمهوري اسلامي مي‌شوم، ولي به صورت اتفاقي اين قسمت از فيلم را كه ديدم ضمن تأسف و تأثر فراوان لازم دانستم از باب خيرخواهي به اين تذكرات توجه دهم. بر اساس عقيده شيعه كه مستقيماً از قرآن و روايات گرفته شده همه انبياء و امامان از خطا و اشتباه مصون هستند تكرار اين دو كلمه، يعني خطا و اشتباه كه در اين فيلم دائماً حضرت يوسف به خود نسبت مي‌داد خلاف صريح قرآن انجام گرفته و در حالي كه در زمينه عصمت انبيا از خطا و اشتباه سيد مرتضي اعلي ا... مقامه كه از اعاظم دانشمندان است و ديگران تأليفات گرانبهايي بر اساس دلايل قرآني و براهين روايتي دارند متأسفانه نزديك به چند دقيقه سريال نشان مي‌داد كه يوسف كه در قسمت گذشته او را به مبعوث شدن به پيامبري نشان ‌داد به خاطر اين كه به ساقي شاه گفت: «به شاه بگو فردي بيگناه در زندان است و در مقام آزادي او باشد» با گريه و زاري چند بار اعلام به خطا و اشتباه و گناه كرد و دامن نبوت را آلوده به گناه و خطا نشان داد اين معنا با جمله آخر آيه 24 سوره يوسف ابداً مطابقت ندارد، و دست آويزي براي مخالفان بر ضد عقايد صحيح و پاك شيعه است.

ثانياً نشان مي‌داد كه جبرئيل به يوسف نازل شد و گفت: «اكنون كه مشكل خود را به غير گفتي اراده خدا بر اين تعلق گرفت كه به جاي يك سال زندان هفت سال ديگر در زندان بماني». آيا در اين زمينه جريمه جرم بر فرض اين كه جرم باشد، مناسب با جرم است و اين بخش از فيلم حضرت حق را ظالم و غير عادل معرفي نكرده است؟! و بايد به اين نكته توجه داشت كه موضوع هفت سال در كتابهايي كه نقل شده به دلايل مختلف از اعتبار ساقط است. و اين نقل ضعيف است.

ثالثاً انسان اجتماعي آفريده شده و همه نسبت به امور زندگي نياز به يكديگر دارند. آيا به زنداني آزاد شده اگر انسان مشكل خود را بگويد اين جرم است؟ چه دليلي در حوزه عقل و شرع بر جرم بودن اين كار وجود دارد، اما مسأله ترك اولي در انبيا كه يوسف در اين مقام بر اساس دقت علمي مرتكب آن نيز نشده است، غير از گناه و معصيت است. مجدداً تأكيد مي‌نمايم كه انبيا داراي مقام عصمت و از خطا و اشتباه طبق قرآن مصون هستند. آيا مشاوران بزرگوار مذهبي فيلم به حقايق قرآن و روايات توجه نداشتند؟ يا داشتند ولي از اين قمست فيلم غافل بودند.

اميد است كارگردانان سيماي جمهوري اسلامي در فيلم‌ها و سريال‌هاي آينده دقت بيشتري به خرج دهد تا حريم حرمت انبيا و عصمت آن برگزيدگان و امامان معصوم محفوظ بماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
داستان حضرت یوسف یکی از زیباترین داستانها است و خداوند در چند صفحه نکات بسیار عمیقی را از طریق این سریال بیان نموده اند. اما متأسفم که چنین داستان زیبایی با ساختاری بسیار ضعیف به نمایش درآمده. بهتر نیست مسئولین محترم صدا و سیما در ساخت چنین سریالهایی دقت بیشتری داشته باشند. این سریال علاوه بر ضعف محتوایی از نظر فنی نیز بسیار ضعیف است. کارگردان محترم این سریال می توانست این سریال را کوتاه تر بسازد تا مجبور نباشد برای کش دار نمودن آن از منابعی استفاده کند که در صحت و سقم آن شک و تردید وجود دارد و اینگونه کل داستان تحت تأثیر قرار بگیرد.
اي كاش كارگردان قبول مي كرد كار تحقيق درستي ندارد و اشكال بسيار و آب فراوان دارد.
شاید کمی بی انصافی است که کاملا فیلم زیبای حضرت یوسف را با دیدن چندین قسمت نه تمام آن زیر سئوال ببریم . فیلم لحظات دلچسب و زیبایی دارد که شاید پیش از آن فرزندان ماهم زیاد به موضوع زندگی نامه حضرت یوسف راغب نبودند اما هر چه هست این فیلم قابل ستایش است اگر احیانا جایی از فیلم مواردی کم یا اضافه گردیده مطمئنا در پایان سریال نقد خواهد گردید ولی زحمت کشیده شده را ارج نهیم یا علی
ضمن تقدیر و تشکر از کارگردان سریال امیدوارم با دیدی عمیق نسبت به انتقادات در پی نواقص باشند
چه خوب بود قبل از بخش با چند نفر اهل نظر مشورت می شد و ایرادات آن به حداقل می رسید
درقصص انبیا ذکرشده فرزندان حضرت یعقوب یکی از دیگری زیباتر ورشیدتربوده اند وزیباترین ورشیدترین انها حضرت یوسف بوده است به طوریکه درزمان عزیزی مصر حضرت یوسف، که قرار شد تمام پسران یعقوب نبی به مصر بروند پدرشان به انها فرمودهمه از یک دروازه شهرواردنشوید وازچند درب وبافاصله وارد شهرشوید تاازچشم حسودان درامان باشید،امادر این سریال برادران یوسف یکی از دیگری زشت تر و...است.
ضمن تشکر وقدر دانی از زحماتی که دست اندرکاران اين سريال متقبل شده اند اما اين انتقاد وارد است که هرچند هزينه زيادی برای دکورها و لباس و گريم شده است لیکن نويسندگی و ديالوگها ضعيف بوده وحرکت مناسب دوربين را نداريم.
به علت پائین بودن سطح مطالعه در بین مردم ایران نیاز به ساخت همچون سریالهایی است ، و حالا که صدها نفر چندین سال از عمرشان را هزینه کرده ، باید به جای برخی نقد های تند ، به آنها خدا قوت گفت ، نه اینکه ...
املاء ننوشته نمره 20 دارد اما اگر نوشتي تصحيح كننده زياد دارد اميدوار هستيم با انتقاداتي كه به اين فيلم ميشود در آينده كسي شجاعت پيدا كند و ورژن بعدي سريال يوسف را بدون عيب بسازد
چرا بايد فيلمهاي مذهبي و اعتقادي ما اينقدر ضعيف و غير حرفه اي باشد.در حالي كه كشورهاي ديگر عقائد نادرستشان را به خوبي تبليغ مي كنند.
كي مي خواهيم بيدار شويم.
گفته انصاریان درباره درون‏مایه این سریال است. من می‏گویم ساختار (فرم) آن هم بسیار بسیار بسیار ضعیف ا ست. به گمان اگر این سریال با هم‏کاری کشور مصر ساخته می‏شد سازنده می‏توانست از مکان‏های واقعی بهره ببرد نه از جلوه‏های ویژه مسخره!
با سلام خدمت استاد شيخ حسين انصاريان... البته خداوند مثل بعضي از ما بندگان نيست كه با يك اشتباه آبروي ما را ببرد هم حرف و منطق شما درست است و هم آنچه به تصوير كشيده شده عين آيه قرآن است ... كه در آيه 42 ميفرمايد : " ...آنگاه يوسف از رفيقي كه اهل نجاتش يافت در خواست كرد كه مرا نزد پادشاه ياد كن در آن حال شيطان ياد خدا را از نظرش ببرد و بدين سبب در زندان چندين سال محبوس بماند " ... آري خطاي پيامبران جريمه اش از مردم عادي زيادتر و شديدتر است ضمن آنكه اقرار به گناه حتي نكرده در ميان انبياء و اوليا و ائمه خيلي باب است يا براي تزكيه خودشان و يا براي تزكيه مخاطبين تا ياد بگيرند با خدا و مردم چگونه رفتار كنند . متاسفانه در بين علما وحدت تفسير و تذكر وجود ندارد پس نبايد هر اظهار نظر نقادانه به كارها را منعكس نماييد چون باعث زير سئوال رفتن فيلم سازان ميشود و اگر بيشتر دامن بزنيد بيچاره ها مورد تهديد و حمله مردم عامي قرار ميگيرند . مگر خدا در قرآن نمي فرمايد چون سليمان نگفت انشالله ما از فرزند دار شدن وي مانع شديم ؟؟‌پس اينكه همه پيامبران از نظر درجه و رتبه يكي باشند جاي بحث وجود دارد و برخورد خداوند هم يكسان نيست . در قرآن در چند جا حتي به حضرت محمد (ص) تذكر داده شده كه بنا به دل كفار و مشركين سخن نگويد و فلان عمل را ترك كند و .... آيا اينها با عصمت مورد تذكر آقاي انصاريان منافات دارد ؟؟؟‌
بنده اين قسمت را ديدم و از قبل تفسير اين قسمت (آيه) را از تفسير الميزان مرحوم علامه طباطبايي (ره )ديدم وايشان بطور صريح فراموش كردن خدا را با توجه به ضمير ه به زنداني مي دانند يعني شيطان از ياد زنداني برد آن كاري كه بايد مي كرد و باعث توقف بيشتر حضرت يوسف (ع)در زندان شد .
طبق آيه اي از همين سوره حضرت يوسف (ع) از مخلصين است ودر مخلصين شيطان راه ندارد و اين كه يوسف از ياد خدا غافل شد اين مربوط به زنداني است نه حضرت يوسف (ع) ما در مورد ساير انبياء داريم خطا كردند و مجازات الهي شدن مثل حضرت يونس ولي در مورد حضرت يوسف و اين واقعه اين قسمت از داستان اشتباه فاحشي را انجام داداه است كه بايد منتظر جلسه نقد اين برنامه بود تا دليل آن براي اذهان مردم مشخص شود .موفق باشيد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی