بازدید 21447

درمان سردردهاي ميگرني با روش بيوفيدبك

کد خبر: ۲۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸ 22 November 2008
يك متخصص نوروتراپي در يزد گفت: اختلالاتي به مانند بيش فعالي، افسردگي و انواع سردردهاي ميگرني با روش درماني بيوفيدبك بهبودي مي‌يابند.

دكتر عليرضا بخشايش در گفت‌وگو ايسنا اظهار كرد: بيوفيدبك به يك مجموعه روش‌هاي درماني گفته مي‌شود كه در اصطلاح فارسي به آن بازخورد زيستي گفته مي‌شود.

وي ادامه داد: روش‌هاي بيوفيدبك اصولا با نوروفيدبك يا عصب درماني يا نوروتراپي آغاز شد و سپس روش‌هاي ديگر بيوفيدبك با توجه به تكنولوژي جديد و پيشرفت‌هاي كامپيوتري كه ارتباط با بدن و گرفتن سيگنال از ارگان‌هاي گوناگون بدن را تسهيل مي‌كردند پيشرفت نمود.

دكتر بخشايش با اشاره به انواع روش‌هاي بيوفيدبك تصريح كرد: روش EEG يا بيوفيدبك امواج الكتريكي مغز، روش EMG يا بيوفيدبك امواج الكتريكي عضلات، روش ECG يا بيوفيدبك امواج الكتريكي قلب از انواع روش‌هاي بيوفيدبك است كه مورد اخير (ECG) به روش MRV يا بيوفيدبك تغييرپذيري نرخ ضربان قلب نيز ناميده مي‌شود.

اين متخصص نوروفيدبك در ادامه روش‌هاي بيوفيدبك گردش، فشار خون، بيوفيدبك دماي پوست بدن، بيوفيدبك پاسخ الكتريكي پوست و بيوفيدبك جريان خون مغزي را از ديگر روش‌هاي بيوفيدبك عنوان كرد.

وي خاطرنشان ساخت: با توجه به اختلالاتي كه در هر كدام از بيماري‌ها در ارگان‌هاي بدن ديده مي‌شود و از سوي ديگر، با توجه به مطالعات انجام شده در نظر گرفتن يكسري روشهاي بيوفيدبك قابل كاربرد است.

عضو هيأت علمي دانشگاه يزد تأكيد كرد: در صورتي كه روش‌هاي درمان بيوفيدبك به وسيله متخصص انجام نشود، عوارض جانبي و جبران ناپذيري بر بيمار خواهد گذاشت.

وي يادآور شد: در روش درماني بيوفيدبك به شرط آنكه توسط متخصص انجام شود، هيچ‌گونه عوارضي نداشته و از سوي ديگر در اين روش درماني هيچ دارويي به فرد تزريق نمي‌شود و تنها سيگنال‌هاي از بدن فرد گرفته مي‌شود.

اين متخصص نوروتراپي با اشاره به دامنه اين روش درماني به ايسنا گفت: ‌اين روش درماني گروه سني كودكي تا دوران سالمندي را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

وي با تأكيد بر درمان قطعي بيماري‌ها با انواع روش‌هاي بيوفيدبك عنوان داشت:‌ اين روش در كشورهاي پيشرفته كاربرد بيشتري دارد و هم اكنون در حال جايگزين شدن با برخي شيوه‌هاي دارويي است.

دكتر بخشايش اختلالاتي به مانند اختلال بيش فعالي (EDHD) اختلالال افسردگي، اضطراب، انواع ميگرن، صرع و سردردهاي تنشي را از بيماري‌هاي عنوان كرد كه با انواع روش‌هاي بيوفيدبك درمان قطعي مي‌شوند.

وي با بيان اين كه بيوفيدبك مي‌تواند سردردهاي ميگرني را درمان كند، خاطرنشان كرد: ميگرن (سر درد عصبي) از كلمه يوان به معني يك طرف گرفته شده كه در خانم‌ها شايعتر از آقايان است و عموما با سردردهاي تنشي اشتباه گرفته مي‌شود.

اين روانشناس باليني در ادامه به ايسنا گفت: سردردهاي ميگرني با تهوع همراه بوده و از چهار ساعت تا 48 ساعت طول مي‌كشد.

اين متخصص نوروتراپي در پايان يادآور شد: با اشاره به روش درمان بيوفيدبك در درمان ميگرن اظهار كرد:‌ براي درمان ميگرن از روش بيوفيدبك امواج الكتريكي عضلاتي استفاده مي‌شود كه با استفاده از الكترودهاي بر روي عضلات پيشاني و شقيقه حرارت بدن بيمار تنظيم و سپس با كنترل دما و فشار خون بدن، عضلات حالت آرميده كي پيدا نموده و از شدت دفعات سردردها كاسته مي‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر