بازدید 3485

آب با طعم فاضلاب براي اهوازي ها

کد خبر: ۲۶۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱ 07 August 2012
مردم اهواز که سالهای است برای نوشیدن یک لیوان آب مجبور هستند آن را فروشندگان دوره گرد بخرند این روزها با معضلی جدید مواجه شده اند به گونه ای که آب لوله کشی بخشی از این شهر به خصوص در مناطق محروم، بوی تعفن و فاضلاب می دهد.
 
به گزارش مهر، مردم اهواز حدود 10 سال است که به علت کیفیت پائین آب لوله کشی یا همان آشامیدنی مجبور هستند آب آشامیدنی خود را از فروشندگان دوره گرد و البته برخی دیگر با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی تامین کنند و این امر باعث شده شرایط برای مردم اهواز و سایر شهرهای همجوار سخت شود.
دیدن مردان و زنانی که بشکه های 20 لیتری آب را در شهر جابجا می کنند تا بتوانند آب آشامیدنی و خوردنی خانواده خود را تامین کنند واقعا از صحنه های زننده زندگی روزانه در اهواز به شمار می رود که با گذشت این همه سال مسئولان نتوانسته اند فکری برای حل این مشکل بکنند.
 
البته طرح عظیم آبرسانی غدیر که قرار مشکل بی کیفیتی آب در شهرهای استان خوزستان را حل کند هم اکنون در دست اجراست ولی با وجود اینکه این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر افتتاح شده ولی هم اکنون مردم این دو شهر هنوز به سنت قدیمی خرید آب خود ادامه می دهند و به نظر می رسد مشکل کیفیت پائین آب در اهواز نیز با اجرای این طرح که برای اصلاح کیفیت این شهر نیز پیش بینی شده نمی تواند علاج کار باشد.
 
طرح بزرگ آبرسانی غدیر به طول 850 کیلومتر و با هدف آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان در حال اجرا است، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60 درصد آب مصرفی شهرستان آبادان را تامین می کند.
 
اما در فصل تابستان مردم شهر اهواز علاوه بر اینکه آب لوله کشی آنها قابل شرب نیست با مشکلات دیگری نیز مواجه شده اند و این امر به خصوص در مناطق محروم این شهر مثل کوت عبدالله بیشتر به چشم می خورد که باعث نگرانی بیش از پیش مردم شده است و کام مردم روزه دار در ماه رمضان را تلخ کرده است.
 
ماجرا از این قرار است که مردم وقتی لوله آب را باز می کنند با آبی متعفن با بوی فاضلاب مواجه می شوند که نه تنها قابل شرب نیست که قابل مصرف نیست و مردم حتی برای وضو گرفتن در این ماه زیبای خدا با اشکال شرعی مواجه شده اند و به نظر می رسد این آب پاکیزه نیست.
 
عادل حزباوی یکی از ساکنان منطق درویشیه در کوت عبدالله اهواز در این خصوص می گوید: معمولا این وضع در غروب بیشتر می شود و وقتی لوله را برای مصرف آب استفاده می کنیم با آبی متعفن که بوی لجن می دهد مواجه می شویم. باور کنید من و خانواده حتی اطمینان نداریم با این وضو بگیریم.
 
وی ادامه داد: بوی آب این روزها به قدی مشمئز کننده است که اگر برای فردی که سرازیر شدن آب از لوله را ندیده باشد این آب را بیاورید بودن هیچ مکسی آن را آب فاضلاب تشخیص می دهد. احساس می کنم تداوم این وضع می تواند سلامت من و خانواده ام را به شدت تهدید کند و مسئولان باید فکری عاجل برای حل این مشکل بکنند.
 
حزباوی با اشاره به اینکه این روزها مجبور هستیم حتی برای وضو، درست کردن غذا و شستن دست و صورت در برخی مواقع روز هم از آب تصفیه شده استفاده کنیم، تاکید کرد: همانگونه که می بینید مردم ساکن در منطقه ما از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند و این روزها افزایش خرید آب تصفیه شده که هر بشکه 20 لیتری آن 300 تومان به فروش می رسد برای خانواده ها مشکل ساز شده است.
 
نماینده مردم اهواز نیز در این خصوص با تائید وضع پیش آمده برای آب مصرفی بخشی از مردم اهواز که بوی آب آنها مشمئز کننده شده و بوی فاضلاب می دهد به خبرنگار گفت: این روزها تماسهای فراوانی با دفتر من در اهواز انجام می شود که مردم خواستار رسیدگی به این وضع آب لوله کشی در مناطق خود هستند.
 
سید شریف حسینی افزود: این امر واقعیت دارد که این روزها مردم بخشی از اهواز به خصوص مناطق مسیر کوت عبدالله در برخی از مواقع روز با آبی مواجه می شوند که نه تنها قابل مصرف نیست که برای شستن دست و صورت نیز مناسب نیست و مسئولان باید فکری برای حل این مشکل بکنند.
 
وی تصریح کرد: در این خصوص با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز صحبتهایی داشته ام که آنها قول داده اند به زودی این مشکل را حل کنند تا مردم بیش از این ناراضی نباشند. البته آنها وعده داده اند این است که این مشکل تا قبل از عیدفطر حل شود.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولان آبفای اهواز قول داده اند این مشکل را با انتقال بخشی از آبی که از شوشتر به سمت آبادان می رود به منطقه کوت عبدالله حل کنند.
 
حسینی ادامه داد: متاسفانه دو حوضچه تصفیه خانه آب کوت عبدالله اهواز خاکی و سنتی است و این امر باعث می شود کیفیت کار تصفیه آب کاهش پیدا کند ولی مسئولان آبفای اهواز در حال تعمیر و بازسازی این حوضچه ها هستند.
 
در مدت اخیر در حوزه آب شهرستان اهواز اتفاقات دیگری هم رخ داد. برای نمونه آب چند منطقه اهواز برای چند روز قطع شد و در برخی مناطق کلر موجود در آب آنقدر زیاد می شد که آب غیر قابل مصرف می شد.
 
نماینده اهواز در این خصوص نیز می گوید: متاسفانه از این موضوع که آب در برخی مناطق قطع شده آگاه هستیم ولی این امر را نمی توان به سهمیه بندی آب نسبت داد بلکه این امر به علت بروز اشکال فنی بوده است ولی انتظار از مسئولان آب اهواز این است که در این شرایط سخت گرما و روزه داری این اشکالات برای مردم به وجود نیاید.
 
حسینی تصریح کرد: به نظر می رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخی مناطق این شهر فرسوده است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.
 
به حال مردم اهواز که زمانی به علت غیر قابل شرب بودن آبشان معترض بودند این روزها باید خود را به آبی عادت دهند که برای شست و شوی دست و صورت هم مناسب نیست. این وضع آنها را یاد این ضرت المثل معروف می اندازد که  گل بود به سبزه نیز آراسته شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان