بازدید 5005

گزارش بيستمين سالياد آيت‌الله خاتمي

کد خبر: ۲۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰ 21 November 2008
مجمع بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله خاتمي با حضور شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي، ادبي و سياسي كشور از جمله سيدمحمد خاتمي و سيدحسن خميني در خانه فرهنگ خاتمي در اردكان يزد برگزار شد.

سيدحسن خميني: آيت‌الله خاتمي مطابق نياز زمان سخن مي‌گفت
نگاه امام(ره)به دين و برداشت وي از اسلام، كاريكاتوري نبود

سيدحسن خميني با بيان اينكه آيت‌الله خاتمي مبارزه را در اوج مبارزه مي‌فهميد، روشنفكر بود و مطابق نياز زمان سخن مي‌گفت، اظهار كرد: ايشان انديشمندي ديني بود و دينداري را براي تعالي جامعه مي‌خواست.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني كه صبح پنجشنبه (30 آبان) در مجمع بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله سيد روح‌الله خاتمي در اردكان سخن مي‌گفت، به تشريح عوامل فراز و فرود اقبال مردم به روحانيت پرداخت و اظهار كرد: شناسايي دلايل توفيق روحانيت در جامعه و عوامل خدشه‌دار شدن وجهه آنها، يك ضرورت است چرا كه تزلزل و شبهه در روحانيت، تزلزل در دينداري است.

يادگار امام راحل، دوري از منيت و روي آوردن به اخلاق را نخستين شرط توفيق روحاني در جامعه عنوان كرد و گفت: شرط اساسي توفيق سخن و تبليغ اين است كه مردم احساس كنند سخني كه مي‌شنوند داراي نفع و فايده به حال آنهاست.

وي تشريح كرد: اينكه پيامبران در زندگي خود به مردم مي‌گويند "ما اجر نمي‌خواهيم" براي اين است كه مخاطب مطمئن باشد در سخن مبلغ نفعي براي خود مبلغ نيست.

سيدحسن خميني در ادامه از عدم تناسب بين علت غايي و علت فاعلي در متون درسي حوزه علميه به عنوان يك مشكل جدي ياد و اظهار كرد: غايت طلبگي، حضور در ميان مردم و هدايت آنها به دين الهي است. درحالي كه بستر اين غايت در متون درسي حوزه فراهم نيست.

وي تاكيد كرد: درس‌هايي كه طلبه‌ها ياد مي‌گيرند براي توفيق يك روحاني در جامعه كافي نيست. آنچه مردم را به سوي دين خدا فرا مي‌خواند، اخلاق طلبه است در حالي كه آنچه در حوزه ياد گرفته است، فقه و اصول است.

يادگار امام (ره) ادامه داد: امام (ره) قبل از تدريس فقه واصول، معلم خلاق بود، شناخت اهميت اخلاق و انديشه امام، نقطه بزنگاه حضور روحانيت در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني با بيان اينكه روحانيت نبايد براي تبليغ دين هيچ انتظاري از مخاطبان خود داشته باشد، گفت: تفاوت پيامبران و فيلسوفان در اين است كه فيلسوفان دانايان جامعه بودند اما پيامبران داناياني بودند كه دانايي‌شان آميخته به دلسوزي بود.

يادگار بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي در ادامه اظهار كرد: اگر جامعه در سيماي يك انسان، اخلاق پيامبري ببيند، تابع مي‌شود، راه مي‌افتد و حركت مي‌كند.

سيد حسن خميني با بيان اينكه روحانيت بايد پاسخگوي نياز جامعه خود باشد به تعريف روشنفكر پرداخت و گفت: روشنفكر آن كسي نيست كه الزاما حرف نو مي‌زند، روشنفكر كسي هست كه نياز نوين جامعه خود را مي‌فهمد و پيرامون آن حرف مي‌زند.

وي، دومين شرط توفيق روحانيت را شناخت نياز روز دانست و اظهار كرد: متاسفانه بخشي از روحانيون پيرامون درد روز و با ادبيات روز سخن نمي‌گويند.

يادگار رهبر كبير انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: تمايز امام (ره) با قرآن خود در فقيه،‌ فيلسوف، عارف‌ و سياستمدار بودن ايشان نبود، تمايز در اين بود كه نگاه امام (ره) به دين و برداشت وي از اسلام كاريكاتوري نبود.

وي با بيان اينكه در جامعه كنوني بسياري از مسلمانان، اسلام كاريكاتوري دارند، خاطر نشان كرد: باورهاي ما با دين الهي تناسب ندارد. گناهاني كه اشد هستند كم اهميت تلقي مي‌شوند؛ دروغ، غيبت ‌و تهمت امري عادي شده است.

سيدحسن خميني، تطابق گفتار و كردار روحانيت با نياز روز را رمز موفقيت اين طبقه در دهه‌هاي چهل و پنجاه دانست و خاطر نشان كرد: پيش از انقلاب روحانيت گفتار خود را مطابق خواسته‌هاي جامعه و نياز مردم تنظيم كرد و پيشتاز مسايل سياسي و اجتماعي جامعه خود شد. آن روز مردم با ظلم مبارزه مي‌كردند و همراهي روحانيت باعث گرايش آنان به دين شد.

يادگار امام (ره) در ادامه به تشريح دلايل توفيق آيت‌الله خاتمي پرداخت و اظهار كرد: شرط نخست توفيق آيت‌الله خاتمي پا بر نفس گذاشتن، خود نديدن و پايبندي به مباني اخلاقي بود.

وي ادامه داد: آيت‌الله خاتمي، گرفتار مسايل عادي نبود كه امروز ما بر دور خود تنيده‌ايم. آزادانديشي و دروي از جمود شرط دوم موفقيت ايشان بود.

سيدحسن خميني در پايان با اشاره به پيام تسليت رهبر كبير انقلاب اسلامي به مناسبت رحلت آيت‌الله خاتمي، اين پيام را عجيب و حاوي نكات ارزنده زيادي دانست و گفت: آيت‌الله خاتمي مبارزه را در اوج مبارزه مي‌فهميد، روشنفكر بود و مطابق نياز زمان سخن مي‌گفت. انديشمندي ديني بود كه اگر دينداري مي‌كرد در راستاي تعالي جامعه بود.

يادگار امام راحل پنجشنبه شب نيز در مراسم يادبود آيت‌الله خاتمي در مصلاي اردكان در اجتماع پرشور مردم اين شهر گفت: بزرگداشت آيت‌الله خاتمي اگر چه تذكار اين عالم بزرگ است اما بيش از آنچه آن بزرگوار به اين بزرگداشت نيازمند باشد جامعه به اين تذكارها نياز دارد. همانطور كه عزاداري سيدالشهدا(ع) نه نياز اباعبدالله (ع) كه نياز هميشگي ماست.

يادگار امام (ره) افزود: جامعه ما محتاج اين است كه مردم در مناسبت‌هاي مختلف دور هم جمع شوند و به ياد فضيلت‌هاي گذشتگان سخن بگويند و سخن بشنوند.

وي اظهار كرد: اگر سنت تعظيم شعائر نبود، امروز بسياري از معارف به دست ما نمي‌رسيد؛ بايد ياد آيت‌الله خاتمي به عنوان يك ضرورت براي امروز و فرداي جامعه مطرح شود.

يادگار امام راحل با بيان اينكه اردكان در ذهن تداعي‌گر عبادت، صفا و صميميت است، گفت: آيت‌الله خاتمي يك روحاني و يك شخصيت ديندار بود. قبل از هر چيز ياد و نام اين بزرگوار نور ايمان، معنويت، جوهره دينداري، خداباوري و خداترسي را در دل‌ها زنده مي‌كند.

سيدمحمد خاتمي:اگر بصيرت نباشد، دين به عنوان يک ابزار خشونت در مي‌آيد که به جاي جاذبه، دافعه دارد

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي در خانه فرهنگ خاتمي گفت: سه ويژگي زهد، اخلاق و روشنفكري، شخصيت آيت‌الله خاتمي را برجسته كرد و جامعه امروز نيازمند چنين الگوهايي است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سيد محمد خاتمي، رييس بنياد باران در مجمع بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله سيد روح‌الله خاتمي در اردكان يزد افزود: يكي از بارزترين شئون شخصيت مرحوم خاتمي، شأن اخلاقي ايشان بود. اخلاق اهميت خاصي در دعوت پيامبران به دين و نقش مهمي در پيشرفت جامعه دارد. در آيات و روايات فراواني در باب اخلاق مي‌شنويم و آموزش مي‌بينيم، چه در مورد اخلاق و چه در مورد آموزه‌هاي اخلاقي مانند ايثار، عفو و... .

رييس‌جمهور سابق كشورمان تأكيد كرد: در مورد پيامبر اكرم (ص) علاوه بر سيره و سنت ايشان كه بر جنبه اخلاقي آن بزرگوار تصريح دارد، آيات قرآن هم نرمي اخلاق پيامبر را رحمت خدا مي‌دانند. هدف بعثت پيامبر از زبان پيامبر، كامل كردن اخلاق و مكرمت‌هاي اخلاقي است. در حكمت معنوي ما هم اخلاق به عنوان جزئي از حكمت عملي جايگاهي، گرچه متروك، دارد.

خاتمي ادامه داد: تجلي اخلاق در منش و سلوك و رفتار آدمي است كه يكي از آنها مربوط به انسان متفرد و يكي هم آنجاست كه با غير رابطه پيدا مي‌كند. پرستش خدا هم دقيقا از اين منظر ريشه‌اي اخلاقي دارد. شايد يكي از علل كم توجهي به اخلاق اجتماعي و زيستي اين باشد كه دين شريعت دارد و دين بي‌شريعت هم دين ناقص است. اما شريعت جوابگوي اخلاق بوده است و شرع جاي اخلاق را مي‌گيرد و اخلاق يا تفنني مي‌شود يا رانده.

وي با اشاره به اينكه امر فوق با روح و نص آموزه‌هاي قرآني و روايي ما ناسازگار است، گفت: با اندك تأملي هم در مي‌يابيم كه براي جامعه‌اي متعالي و پيشرو نياز به اخلاق داريم. شأن اخلاقي انسان مقدم بر شأني است كه شريعت به خاطر آن وضع شده است. ملاك‌هاي اخلاقي فرا ديني‌اند و خرد آدمي و الهام الهي معيارهاي اخلاقي را به آدمي داده‌اند.

خاتمي يادآور شد: آيات قرآن (آيات 7 تا 10 سوره شمس) دلالت بر اين امر دارد كه اولا جان انسان جان اخلاقي است و معيارهاي اخلاقي در آن تعبيه شده است و ثانيا انسان در انتخاب عمل اخلاقي آزاد است و اخلاق بايد از سر بصيرت و آگاهي انتخاب شود.

وي افزود: حال اگر تعارضي ميان شريعت و اخلاق، تصور يا واقع شد، بايد به تعبير مرحوم استاد مطهري، عدالت را در سلسله احكام قرار داد. اگر حكمي عادلانه نبود، حكم شرعي نيست. اگر عدالت و اخلاق در سلسله احكام قرار گيرند، اين تعارض از بين مي‌رود و تحولي عظيم در امر فقه ايجاد مي‌شود.

سيدمحمد خاتمي با اشاره به ويژگي‌هاي مرحوم آيت‌الله خاتمي گفت: مرحوم خاتمي درد جامعه را مي‌دانست و دغدغه حل مشكلات مردم را داشت و به چرب و شيرين دنيا هم آلوده نشد و زندگي‌اش را هم در حداقل ممكن تنظيم مي‌كرد. زهد او هم در اثر اضطرار نبود. امكانات داشت، اما به حداقل اكتفا مي‌كرد كه اين مي‌شود زهد. اين سه ويژگي، او را به انساني استثنايي بدل كرد.

خاتمي يادآور شد: اين سختگيري در هزينه‌هاي زندگي خود، در کمک‌هاي علمي و اخلاقي به حرکت انقلاب وجود نداشت و در اين زمينه‌ها گشاده دست بود.

سيدمحمد خاتمي اظهار كرد: هنگامي که صحبت از زهد به ميان مي‌آيد در درجه اول چهره عبوس نسبت به ماديات و بي‌توجهي به آمال مردم در نظر مي‌آيد اما نه واقعيت زهد در اسلام اين است و نه زهد آيت‌الله خاتمي اينگونه بود.

به گفته وي، ايشان در همه حال دغدغه مشکلات مردم را داشت و در اين مساله تعصبي نسبت به دين و آيين افراد نداشت به نحوي که حتي بسياري از زرتشتيان آن دوره نيز ايشان را حکم قرار مي‌دادند.

سيدمحمد خاتمي عنوان کرد: بصيرت و روشنفکري و شناخت درد زمان در ايشان موج مي‌زد چرا که اگر بصيرت نباشد، دين به عنوان يک ابزار خشونت و ترساننده در مي‌آيد که به جاي جاذبه، دافعه دارد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با برشمردن خصوصيات نيک اخلاقي پدر از سه نفر به بزرگي ياد کرد که يکي از آنها مادر بزرگ (جده پدري) بود که همواره در خانواده از ايشان به بزرگي ياد مي‌شود و همواره در طول زندگي علاقه خاصي بين ايشان و سيدروح الله خاتمي بوده است و ديگري برادر آيت‌الله سيدروح الله خاتمي.

وي همچنين از مادر خويش به عنوان زني بزرگ که همواره همراه و همدل پدر بود ياد کرد.

آيت‌الله محقق داماد:زندگي بزرگاني كه داراي معلم اخلاقند، متفاوت است

آيت‌الله سيدمصطفي محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم در خانه فرهنگ خاتمي در اردكان گفت: زندگي بزرگاني كه داراي مربي اخلاق بوده‌اند، متفاوت است و اين در زندگي آيت‌الله خاتمي و شاگردانشان نمود يافته است.

به گزارش ايسنا-منطقه يزد، آيت‌الله سيدمصطفي محقق داماد،‌ عضو سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در مجمع بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله خاتمي اظهار كرد: در سال 1338 كه براي اولين بار با مرحوم خاتمي ديدار داشتم اين سوال براي من پيش آمد كه شخصيت‌هاي اين خطه از سرزمين ايران مثل آيت‌الله حائري و آيـت‌الله خاتمي با ساير شخصيت‌ها تفاوت دارند و سعي كردم علت آن را بيابم.

وي افزود: اولين صفاتي كه توجه مرا جلب كرد بي‌ريايي،‌ سادگي و صافي و آزادگي بود. آنها بيشتر امام بودن تا اينكه ماموم مردم باشند،‌ همگي تمام رذايل را در ريا خلاصه مي‌كردند؛ اين بود كه بر آن شدم علت را جويا شوم كه ديدم مردي از اين سرزمين برخاسته است كه نامش فاضل اردكاني است، من فقط زندگي‌اش را شنيده بودم و مي‌دانم كه فقيهي بزرگ و قلندر وار بوده است كه آيت‌الله حائري نيز از او درس آموخته است و تربيت شده او بوده و آيت‌الله خاتمي نيز با اينكه شاگرد ايشان نبود اما علاقه زيادي به نقل قول‌هاي مطرح شده از زندگي آقاي فاضل داشت كه نتيجه تحقيقات من اهميت نقش مربي در تربيت شاگردان را نشان مي‌دهد.

محقق داماد با تاكيد بر اينكه معلمي موفق است كه شاگردانش را مثل خودش تربيت كند، تصريح كرد: تمامي شاگرداني كه از آيت‌الله خاتمي درس آموخته‌اند، اخلاقشان مثل خود اوست، هيچكدام همچون خاتمي اهل خود نشان دادن نيستند و احساس وظيفه علمي تربيتي دارند.

وي بيان كرد: معتقدم در طول زندگي خود در ايران كسي را در ابعاد شخصيتي آيت‌الله خاتمي نديده و نيافته‌ام.

محقق داماد با اشاره به اينكه ايشان در زماني كه گوش دادن به راديو و تماشاي تلويزيون در منازل مجتهدان حرام بود، به راديو بيگانه نيز گوش مي‌داد تا در جريان امور روز مملكت و دنيا باشد و با كساني ارتباط داشت كه در آن زمان اگر با آنها در شهر مي‌گذشتي، ديد مردم نسبت به تو عوض مي‌شد اما خاتمي معتقد بود كه "در اين خانه هر كس وارد شد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد".

فاضل ميبدي:آيت‌الله خاتمي عالمي زمان‌شناس بود

در ادامه حجت‌الاسلام فاضل ميبدي نيز در اين مراسم با اشاره به شخصيت آيت‌الله خاتمي به بيان مقاله‌اي با عنوان "گذشته‌هاي عقلانيت در ميان علماي شيعه" پرداخت و گفت: ايشان شخصي بود كه با حفظ روحيه تسامح و تساهل سخن خود را آغاز مي‌كرد و جذابيت گفتارش همه را شيفته او مي‌ساخت.

اين استاد حوزه با بيان اينكه مرحوم خاتمي فرزند زمان خود بود، تصريح كرد: او عالم زمان‌شناسي بود كه در صدد آشنايي با حوادث روزگار بود و در حل مسايل روز، ‌تفكر عصري داشت.

وي در پايان گفت: ايشان واجد عقلانيتي بود كه حوزه‌هاي علميه در اين روزگار نيازمند آن‌ هستند و علماي شيعه با عقلانيت امثال خاتمي است كه مي‌توانند راه را از بيراهه تشخيص دهند.

موسوي بجنوردي: علم اخلاق به دور ريختن رذايل است
آيت‌الله خاتمي مصداق حقيقي متقي به تقواي حقيقي بود

آيت‌الله موسوي بجنوردي گفت:‌ بارزترين ويژگي آيت‌الله خاتمي، دوري از خودبيني، خودپرستي و خودخواهي بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، آيت‌الله موسوي بجنوردي،‌ عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در مراسم بيستمين سالياد آيت‌الله سيد‌روح‌الله خاتمي در خانه فرهنگ اردكان، اظهار كرد: ايشان از معدود كساني بود كه در عين اينكه يك مجتهد با تقوا بود همانطور كه امام (ره) فرمودند، از پرفروغ‌ترين افراد در تقوا و در مسير عرفان عملي بود كه در اين زمينه كم نظير بود.

وي افزود:‌ ايشان اضافه بر اينكه در علوم نقلي متخصص بود در علوم عقلي نيز صاحب نظر و متخصص بود.

موسوي بجنوردي به ابعاد تقواي ايشان اشاره كرد و گفت:‌ علم اخلاق به فضايل و دور ريختن رذايل است و اكثر علماي اخلاق چنين نگرشي نسبت به انسان دارند.

وي تصريح كرد:‌ كسي كه براي تعالي جان خود منزل به منزل طي طريق مي‌كند از اخلاق گذشته و وارد عرفان عملي شده است.

عضو مجمع روحانيون مبارز بيان كرد: خواص و نوادري هستند كه پا از عرصه اخلاق به در گذاشته و وارد عرفان عملي شده‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به آيت‌الله خاتمي اشاره كرد كه طي طريقت مي‌كرد.

وي، مرحوم‌ آيت‌الله خاتمي را مصداق حقيقي متقي به تقواي حقيقي عنوان كرد و گفت:‌ من به عنوان طلبه‌اي عادي در حضورش، به ايشان غبطه مي‌خوردم؛ چرا كه در عين حال كه به مسايل فقهي تسلط داشت به مسايل روز نيز آگاه بود.

موسوي بجنوردي در پايان به بيان خاطرات خود از حضور در محضر آيت‌الله خاتمي پرداخت.

دكتر داوري اردكاني:بزرگي‌ها هيچگاه پنهان نمي‌مانند
صبر در برخورد با مردم از فضايل اخلاقي آيت‌الله خاتمي بود

رييس فرهنگستان علوم گفت: ‌بي‌تظاهري، بي‌تكلفي و داشتن صبر در برخورد با مردم از فضايل اخلاقي آيت‌الله خاتمي، اين عالم عامل بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر رضا داوري اردكاني،‌ عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مجمع گراميداشت بيستمين سالياد آيت‌الله سيدروح‌الله خاتمي در خانه فرهنگ خاتمي با بيان اينكه بزرگي‌ها هيچ گاه در طول تاريخ پنهان نمي‌مانند، اظهار كرد:‌ همه علوم به عمل مربوط نيست اما علم در بهترين صورت به عمل پيوند مي‌خورد و اگر به عمل نرسد، علم نيست.

وي افزود: آيت‌الله خاتمي مردي ساده بود و خيلي آسان مي‌شد با ايشان ارتباط برقرار كرد و علي‌رغم اينكه با نزديكي بيشتر احترام‌ها كاسته مي‌شود اما من هر چه به ايشان نزديك تر مي‌شدم، ‌احترام و حرمت ايشان نزد من بيشتر مي‌شد.

وي با بيان اينكه يبش از 40 سال در محضر ايشان خدمت داشتم، ‌تصريح كرد: صرافت طبع از ويژگي‌هاي بارز اين عالم رباني بود. صفتي كه بايد با آن زندگي كرد؛ چرا كه اصلا تحت تاثير مسايل بيروني قرار نمي‌گرفتند.

داوري اردكاني بيان كرد: ايشان تكلف و تظاهر در گفتار و فعل و عمل نداشتند. اين از صفات اوليايي است اما اينجانب شهادت مي‌دهم كه اينها از خصوصيات اين آيت‌الله بود.

وي گفت:‌ حضور من در محضر ايشان با حوادث زيادي از داخل و خارج همراه بود كه ايشان به بحث و بررسي آنها مي‌پرداختند و تفسير سياسي ايشان متخصصانه بود و مثل يك مفسر سياسي و آگاه به رموز سياست حوادث را با عقل علمي سليم و صحيح تفسير مي‌كردند.

رييس فرهنگستان علوم كشورمان در پايان بيان كرد: درك مستقيم، سالم و روشن ايشان واقعا كم نظير بود و هيچ‌گاه از علم خود سخن به ميان نمي‌آوردند و اين در حالي بود كه من كه بيش از 25 سال شاگرد ايشان بودم و ‌از اينكه ايشان درس فلسفه را از محضر شيخ محمد خراساني آموخته‌اند، خبر نداشتم.

مديرعامل خانه فرهنگ خاتمي:آيت‌الله خاتمي همواره از انديشه‌هاي نو استقبال مي‌كرد

مديرعامل خانه فرهنگ خاتمي گفت: اميد است اين خانه در راهي كه آيت‌الله خاتمي اين عالم عامل، گشوده بود،‌ قدم بردارد.

به گزارش ايسنا، سيد علي خاتمي در مجمع بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله خاتمي در خانه فرهنگ خاتمي اظهار كرد: اين خانه از سال 1380 به عنوان يك موسسه‌ي غيردولتي و غيرانتفاعي فعاليت خود را در زمينه‌هاي فرهنگي، علمي،‌ اجتماعي و... آغاز كرده است.

وي با بيان اينكه آنچه اين معلم اخلاق داشت گفتار صدق برآمده از دينداري بود، اظهار كرد:‌ امام خميني (ره)، ايشان را يكي از پرفروغ‌ترين چهره‌هاي تقوا و خلوص و ايمان در مقياس جهان اسلام و ايران خواندند كه يك عمر با تحجر و واپس‌گرايي جنگيد و يكي از طرفداران بي‌بديل اسلام ناب محمدي در عصر فريب و خودپرستي بود.

سيدعلي خاتمي تصريح كرد:‌ سيد محمدخاتمي نيز در جايي ايشان را دينداري ارزشمند و دانشمندي آزاده خوانده‌اند كه نه تنها عالمي برجسته بود كه براي بسط دانش و پرورش دانشمند، ‌نيز سخت كوشش مي‌كرد و نسبت به انديشه‌هاي تازه جست‌وجوگر بود به خصوص در پديده‌هايي كه برآمده از دين بود چه از سوي روحانيون بيان مي‌شد و چه از سوي جوانان نوجوي غير متدين.

وي افزود: او معتقد بود براي زنده نگه داشتن دين بايد از تجربه‌هاي بشري استفاده كرد و گوهر دين را كه از انگاره‌هاي سست و انگيزه‌هاي پست زنگار گرفته است، پيراست.

فرزند آيت‌الله سيد روح‌الله خاتمي تصريح كرد: محيطي كه ايشان در آن به سر مي‌برد از پرتو ايمان تابناك و سرشار از انديشه‌هاي آزادي بود و هر جا كه بود ديگر تملق، ‌دروغگويي و‌ مسووليت گريزي وجود نداشت و به همان ميزان كه از اين امور بيراز بود از انديشه‌هاي نو استقبال مي‌كرد.

وي افزود:‌ در خانه او بود كه ما از آن روز كه خود را شناختيم با رويدادها و مسايل سياسي و فرهنگي روز و شخصيت‌هاي به نام آشنا شديم و سعه صدر را در برخورد با امور از او آموختيم و اكنون اميد داريم كه با همت همكاران و انديشمندان و خيرخواهان كشور بتوانيم خانه فرهنگ خاتمي را در تراز خانه معنوي وي قرار دهيم.

خاتمي گفت: در وظايف 15 گانه خانه فرهنگ خاتمي فعاليت‌هاي گوناگون علمي، پژوهشي و فرهنگي پيش‌بيني شده است و مي‌توان با اين زمينه‌ها پنجره‌هاي جديدي به سوي نيازهاي امروز جامعه كنوني و به ويژه نسل جوان باز كرد.

وي تصريح كرد: از كارهايي كه تاكنون به فرجام رسيده، مي‌توان به تبديل خانه آيت‌الله به مركزي فرهنگي و ايجاد خانه فرهنگ خاتمي با زيربناي 2500 مترمربع، گردآوري آثار و اسناد مرتبط با آن مرحوم و نيز پژوهش درباره آنها اشاره كرد كه تاكنون 4 جلد كتاب و 5 جلد در آينده نزديك در سال جاري به چاپ خواهد رسيد.

مديرعامل خانه فرهنگ خاتمي بيان كرد:‌ كارهاي در پيش روي اين خانه نيز ساماندهي كارهاي بنيادين در حوزه انديشه و نقش آن بزرگوار است و اهتمام به اجراي اموري از جنس نو و مطابق با مسايل زمان است.

خاتمي در پايان اظهار اميدواري كرد كه همراهي همشهريان دردمند و ارجمند، سرمايه راه اين حركت عظيم باشد.

در مراسم بزرگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله سيد روح‌الله خاتمي در خانه فرهنگ خاتمي در اردكان، سهيل محمودي، شاعر، شعر "پدر" را قرائت كرد و دكتر غفوري اردكاني نيز با بيان خاطرات خود و پدرش از محضر استاد به بيان مقاله‌اي در باب شخصيت وي پرداخت.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي خانه فرهنگ خاتمي، در اين مجمع كه با حضور شخصيت‌هاي علمي، ادبي، مذهبي و سياسي کشور و مسوولان استاني و شهرستاني برگزار شد، فضايل، سير و سلوک،‌ تقوي و ساير ابعاد شخصيتي آيت‌الله خاتمي مورد بررسي قرار گرفت.

در اين مجمع مهمانان و شخصيت‌هايي ويژه حضور داشتند که از آن جمله مي‌توان به حجج اسلام موسوي بجنوردي،‌ محقق داماد، سيد حسن خميني،‌ سيدياسر خميني،‌ سيدمحمود دعايي، مجيد انصاري،‌ محمد شريعتي، سيد عبدالواحد موسوي لاري، محمدعلي صدوقي، منهاج، پويا، فاضل ميبدي، همچنين عارف، بيطرف،‌ مسجدجامعي، مرعشي، دكتر فاطمه طباطبايي همسر حاج احمد خميني و فرزندان آيت‌الله سيدروح الله خاتمي، نمايندگان مردم استان يزد و اردكان در مجلس، ائمه جمعه و مسوولان استاني و شهرستاني اشاره کرد.

اين مجمع يک روزه عصر روز پنجشنبه به کار خود پايان داد و کتاب "روح باران" شامل فرهنگ گفتار آيت‌الله سيدروح الله خاتمي به همت دفتر پ‍ژوهش خانه فرهنگ خاتمي و لوح فشرده "خاتمي زنده دل" در بين حضار توزيع شد و در حاشيه برگزاري اين مجمع نمايشگاه عكس و سند حاوي 90 قطعه عكس و سند مربوط به زندگي آيت‌الله خاتمي با عنوان "خورشيد كوير" داير شد كه اين نمايشگاه تا پنجم آذر ماه ادامه دارد.

پس از پايان اين کنگره علمي،‌ مراسمي نيز با حضور گسترده مردم استان يزد و مهمانان شركت‌كننده در مجمع يك روزه در مصلاي اين شهر برگزار شد كه نماز مغرب و عشا نيز به امامت حجت‌الاسلام سيدحسن خميني برگزار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی