بازدید 31681
خوانده می‌شوید:

سیاست خارجی ایران در قبال عثمانی‌گری نوین ترکیه چه باشد؟

عثمانی‌گری نوین و یا احیای خلافت عثمانی، در واقع نوعی تجدیدنظر طلبی در سیاست خارجی ترکیه است که درصدد است، توازن قوا در منطقه را به سود ترکیه بر هم زند. حال نظر شما چیست؟ آیا عثمانی‌گری نوین، تهدیدی برای منافع ایران در منطقه است؟ ایران چه استراتژی می‌تواند در قبال ترکیه و استراتژی‌های نوین عثمانی‌گری آن در پیش گیرد؟ این خبر را دیدگاه‌های شما تکمیل می‌کند.
کد خبر: ۲۶۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴ 31 July 2012
روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، تحولات نوینی را در سیاست خارجی همسایه شمال غربی ایران پدید آورده است؛ تحولاتی که هرچند در آغاز به نام اسلام‌گرایی نوین آنان مشهور شد و افکار عمومی منطقه سیاست‌های نوین ترکیه را در مدار اسلام‌گرایی تفسیر کردند، اما به تدریج غرب‌گرایی و حرکت در مدار غرب، به مشخصه اصلی سیاست خارجی ترکیه تبدیل شد.

افزون بر این چرخش و یا احتمالا روشن شدن رویکرد اصلی ترکیه در سیاست خارجی، استراتژی جدید دولت اردوغان ـ که در منطقه به عثمانی‌گری نوین مشهور شد‌ ـ بحث‌های بسیاری را در محافل آکادمیک و سیاسی منطقه پدید آورد. عثمانی‌گری نوین و یا احیاي خلافت عثمانی، در واقع نوعی تجدیدنظر طلبی در سیاست خارجی ترکیه است که درصدد است توازن قوا در منطقه را به سود ترکیه بر هم زند و ترکیه را مدار و محور تحولات منطقه‌ای کند.

در ایران به رغم همراهی اولیه با سیاست خارجی حزب اعتدال و توسعه در چهارچوب اسلام‌گرایی، به تدریج سیاستمداران ذوق‌زده و هیجانی، رویکرد خود را در برابر این کشور با روشن شدن استراتژی‌های آنان تغییر دادند؛ اما هنوز رویکرد منسجم و یکپارچه‌ای در قبال ترکبه در سیاست خارجی ایران دیده نمی‌شود.

حال نظر شما چیست؟ آیا عثمانی‌گری نوین، تهدیدی برای منافع ایران در منطقه است؟ دولت اردوغان به چه میزان ایران را در حوزه تهدیدات خود تعریف کرده است؟ ایران چه استراتژی می‌تواند در قبال ترکیه و استراتژی‌های نوین عثمانی‌گری آن در پیش گیرد؟ ؟ 


*                              *                                *
دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در بخش نظرهای سایت بگذارید تا با مشارکت شما، این خبر تکمیل شود.
  برای آگاهی از قوانین و مقررات مشارکت در این بخش خبری اینجا را کلیک کنید.

این خبر تا ساعت 19:00 امروز هر نیم ساعت یک بار به کمک کامنت‌های شما بروز می‌شود

      *              *                * 

نخستین بروز رسانی: 14:30

1.بدون اسم:
شاید بتوان این عملگرایی ترکیه در صحنه بین المللی و منطقه ای را نوعی عثمانی گری نامید اما مسلما این محقق نمی شود مگر با حمایت مردمی .پیش از رسیدن به این هدف ،حکومت ترکیه با کنار زدن نظامیان و برگزاری انتخابات آزاد و ایجاد شرایط دموکراتیک همراهی مردم را از آن خود کرده است.

2.بدون اسم:
نخست اینکه عثمانی گری نوین واقعیت است و ترکیه به شدت به دنبال آن می باشد. دوم اینکه بهترین نوع دفاع ، حمله می باشد . یعنی این که ایران باید به دنبال احیای امپراطوری پارس باشد تا بتواند از تشکیل امپراطوری عثمانی جلوگیری نماید. البته این به معنی احیای امپراطوری پارس به وسیله اشغال و حمله نظامی نیست بلکه احیای امپراطوری پارس از طریق نفوذ در سیاست ، فرهنگ و اقتصاد سرزمین های هدف می باشد.

3.آرمین:
اين چه حرفي است كه مي زنيد عثمماني گري نوين ديگر چه صيغه اي است؟ اسلام گرايان تركيه تونستند نسخه مدرني از اسلام آرائه بدهند كه اگر شما به همين منوال سر مبارك را زير برف كنيد چند صباح ديگر تركيه در منطقه پيشرو خواهد بود. به جاي اين حرف ها بهتر است در اين انديشه كنيد كه چرا مدل ايراني جذابيت خود را از دست داده است.

4.خلیج فارس:
به نظرم آمریکا بازوی ترکیه در این بازی پیچیده قرار گرفته و به نوعی با سناریوی عثمانی گرایی نوین قصد داره ترکیه رو به ژاندارم منطقه و اهرم قدرت خاورمیانه تبدیل کنه کما این که با وقع انقلاب ها ی عربی منطقه سعی در احیای حکومت های عربی معدوم مثل مصر که حتی ممکنه عربستان هم درصف این تغییر و تحولات قرار بگیره

5.خسته:
باسلام .ایران باید بپذیره هر کشوری سیاست خارجه مستقل خودشو داره ولو اینکه همسایه با ما باشه و از فرهنگ ما استفاده کرده باشه .ترکیه هم باید این مسئله رو بپذیره .لذا خط تعادلی باید همیشه وجود داشته باشه .حال که این تعادل از جانب ترکها به خطر افتاده ایران نباید با احساسی گری موقیعت و پیچیده تر کنه

دومین بروز رسانی: 15:00

6.بدون اسم:
رابطه ي ما با تركيه به دليل همسايگي نزديك، نبايد همانند رابطه ي ما با كشوري مانند آمريكا كاملا قطع بشه ولي ما بايد مواضعمون را به صراحت بيان كنيم و هميشه مصلحت را در نظر داشته باشيم و در صورت امكان در بعضي مواقع با پنبه سرشون را بذاريم كف دستشون.
7. حسن:
ترکیه نفت و منابع طبیعی ندارد ولی در چند سال اخیر پیشرفت زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی داشته است. به نظر من ما بایستی از تجارب این کشور همسایه در بازسازی ساختار اقتصادی بهره بگیریم. اما در مورد اسلام گرایی یا عثمانی گرایی نظر من این است که اگر کشوری و ملتی این توانایی را داشته باشد که بتواند بر سایر کشور ها و ملت نفوذ داشته باشد و رهبری منطقه ای بدست بگیرد پس حتما می تواند و ما با ایجاد اختلاف و دشمنی چیزی به دست نخواهیم آورد بلکه از مزیت هایی می توانستیم بدست آوریم از دست خواهیم داد.

8.جواد زاده:
واضح است که مردم ترکیه مسلمان هستند. بنابر این سیاست ما باید به نحوی باشد که مردم ترکیه بدانند ما با تفرقه بین مسلمانان مخالفیم. باید حواسمان باشد که درگیری با ترکیه یک نقشه جدید از طرف کشورهای غربی برای ما نباشد. باید بفهمانیم که ما با سیاست دخالت در امور مردم دیگر کشورها با رویکرد حمایت از کشورهای غیر مسلمان مخالفیم.

9.حسین:
ترکیه وارد بازی خطرناکی شده است که نتیجه ان باخت است. عثمانیگری نوین هم یک توهم است و منطقه چنین زیاده خواهی را بر نمیتابد.از دستگاه دیپلماسی خیلی بعید بود که حزب عدالت و توسعه را یک جریان اسلامی ارزیابی بکنه .ترکیه با هر رویکرد سیاسی اگر نگوییم دشمن ولی یک رقیب سیاسی زیاده خواه و جدی است وترکیه باید بداند ایران و ایرانی در دفاع از منافع ملی و دستاورد هاجدی است . فکر میکنم اولتیماتوم اخیر کار ساز باشد.

10.بدون اسم:
به نظرم ما بايد قبل از هر چيزي سياست داخلي خودمان را درست كنيم. دقيقاً مثل تركيه كه اول همين كار را كرده اند بعد به فكر احياي امپراطوري افتاده اند ما تا وقتي با مشكلات داخلي خودمان دست به گريبان هستيم نبايد به اين مسائل فكر كنيم.


سومین بروز رسانی: 15:30

11.بدون اسم:
هر کشوری باید در وهله اول خودش و رفاه مردمش رو لحاظ کنه،با این اصل اقدامات ترکیه یا هر کشور دیگه ای میتونه مورد قضاوت قرار بگیره،به نظرم اگر دولتی در راستای منافع مردمش کاری میکنه لزونل دشمن ما نیست،شاید بهتر باشه ما هم مقداری از این منظر به موضوعات نگاه کنیم.

12.فدوی:
برای بررسی این موضوع باید چند نکته را مد نظر قرار داد :
1- آیا ترکیه از نظر اقتصادی توان لازم را برای تحقق بخشیدن به این آرزو را دارد .
2 - آیا کشور های عربی هیچ علاقه ای دارند که قیم داشته باشند . 
3 - و اساسا آیا غرب حاضر است کشور قدرتمندی همچون عثمانی سده ی قبل را بپذیرد .
4 - ترکیه برای ایجاد عثمانی جدید در درجه اول نیاز مبرم دارد که در داخل مشکل بزرگ خودش را با اکراد در درجه اول و اقوام دیگر چون ارامنه ، حل نماید که آن هم با توجه به ماهیت این کشور که به هیچ عنوان سایر اقوام را بر نمی تابند ، بعید به نظر می رسد . 
به نظر بنده بیشتر منظور ترکها بدست آوردن مرکزیت جهان تسنن در خاورمیانه است و از نگرانی ( نادرست ) اعراب سنی از ایران برای رسیدن به این مقصود استفاده می کنند . 
موفقیت این طرح در گرو چند پیش شرط است که : 
1 - ضعف ایران و حذف آن از منطقه به عنوان قدرت برتر .
2 - رضایت چین و به ویژه روسیه 
3- ضعف سه کشور قدرتمند عربی ، عراق ، مصر و سوریه که تنها از طریق تنش های داخلی و سپس تجزیه میسر می شود .
البته شاید تنها امید ترک ها برای تحقق این آرزو این است که غرب به رهبری آمریکا بیشتر علاقمند به قدرتمند شدن اسلام سنی در مقابل اسلام شیعه است . 
در کل و بدون پیچیدگی باید یک نکته را پذیرفت و آن اینکه طبیعت سلاح های غرب و شرق است که هر گاه دست حکام کم جنبه می افتد ، آرزوهای دور و دراز در سر می پرورانند و البته این مربوط به خاورمیانه نیست و در همه جای دنیا شاهد مثال برای آن می توانیم بیابیم .

13. بدون اسم:
اگر هم سیاست عثمانی گری ترکیه واقعیت داشته باشد سیاستمداران ایران باید دنبال تعامل با ترکیه باشند و از ایحاد هرگونه تفرقه و در گیری بین کشور های اسلامی بپرهیزند ، چرا که تمام بدبختیهایی که مسلمان جهان اکنون به آن مبتلا هستند نتیجه تفرقه و نزاع بین شیعه و سنی وفرقه های مختلف می باشد که این تفرقه از طرف غربیها به انواع مختلف هر روز تشدید می شود و اکنون نیز با بر چسب عثمانی گری ترکیه ، قصد ایجاد یک مناقشه دیگر در منطقه و درگیری اعراب وایران و ترکیه با هم دارند ، جای بسی تاسف است که اروپائیها بعد از جنگ جهانی ،با هم منحد ه شده و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند و کشورهای اسلامی منطقه خاور میانه ، هنوز یک تفاهم نامه همکاری با هم ندارند
به نظر اینجانب اگر هم سیاستمداران فعلی ترکیه دنبال احیای دوره عثمانی هستند ، ایران باید با گروهای اسلامی بیطرف ترک روابط نزدیک برقرار کند نا این گروها با فشار بر سران حاکم ترک از ایجاد هرگوته تفرقه در بین امت اسلام دوری کرده و با هدایت جریانهای منطقه ای نظیر بهار عربی توسط ایران و ترکیه ، حکومتهای دست نشانده استکبار حهانی در منطفه محو ،وزمینه اتخاد مسلمان فراهم شود تا انشا ا.. این اتحاد زمینه ساز محور اسرائیل باشد.

14.سعید قادری:
اميدوارم كه خوانده شوم. به نظرم نگراني ها از تغيير رويه تركيه و نقش آن درايران و در بين برخي از ما زياده روي است. تركيه فقط در مورد سوريه با ايران يك تقابل منافع پيدا كرده است كه در خود تركيه هم انتقادها بر اين موضوع هست. در كل تركيه بهترين همسايه براي ما بخصوص بعد از تحريمهاي ناجوانمردانه است. شناخت از تركيه هم در بين عزيزان نگران خيلي ضعيف است و تصور مي كنند تركيه هم با ن‍‍ژادپرستي در پي احياي نقش برتر است. در تركيه اگر علوي ها و كردها را در يك طرف حساب كنيم علوي هاي عثني عشري تقريبا اكثريت جامعه هستند و جالب است كه بنا به محدوديتهايي كه اسلامگراها بر ايشان اتخاذ مي كنند هميشه طرفدار سكولارها بوده و هستند. حتي در تركيه به علوي ها تهمت مي زنند كه آتاتورك كه در خانه اش عكسي از حضرت علي با شمشير داشت يك شيعه بود و خلافت را سرنگون كرد. اما با برخوردهايي كه با دانشجويان تركيه در دانشگاه شهيد بهشتي داشتم باور دارم كه تركيه يك كشور اسلامي بسيار مدرن است و آينده اسلام را در آنجا مي توان ديد كه چگونه در دنياي آزاد عزت آفرين مي شود. لذا، بهتر است با شناخت درست از تركيه آينده آن را تهديد يا فرصت بدانيم و قضاوت يك طرفه را كنار بگذاريم. مردم تركيه در تقابل با اروپاييان بسيار به اسلام افتخار مي كنند و حاضرند كمك برادرانشان باشند. يا علي

15.Soroush
چرا از پيشرفت ترك ها ناراحت مي شويد ؟ زحمت مي كشند ! برنامه ريزي مي كنند و پيشرفت مي كنند . مي توانيد انجام بدهيد ! دوران بمب اتم و نظامي گري به سر اومده ! عصر خرد ورزي اطلاعات است . اينكه آنها مي توانند از اين موقعيت ها استفاده كنند نشان خردورزي آنهاست مثل كودك درس خوان و درس نخوان


پنجمین بروز رسانی: 16:30

16.lمجتبی:
یک سوال در پاسخ این موضوع : اتحاد ایران اسلامی با ترکیه اسلامی کنونی( به قول شما عثمانی گری) و نتیجتا جبهه گیری مشترک در مقابل اسرائیل بهتر است ؟  یا برخورد و حمله به یک کشور اسلامی(عثمانی گری) که بیشترین سود را دشمن مسلمین یعنی اسرائیل خواهد برد ؟ جنگ دو کشور مسلمان ایران و عراق چه نفعی برای دوکشور مسلمان داشت ؟

17. بدون اسم:
اقتصاد ترکیه نمونه کامل یک اقتصاد شکوفاست.همه میدونیم بدون هیچ منابع ملی این کشور تونسته تو این اوضاع وخیم جهان به اهداف بلندی برسه. البته سیاست خوبیم در پیش گرفته فقط به فکر منافع خودشه .این خوبه چون تا چند سال بعد قدرت اول خاورمیانه میشه. گاهی با ایران دوسته و گاهی دشمن خونی با آمریکا هم همینطوره. شاید شما می دونید که بیشترین در آمد این کشور از گردشگریه و داره زیادم میشه بعد تو کشور ما بعضی از آقایان بی سواد که پستهای حکومتی بالایی دارند اینا یه معزل می دونند. چند سال پیش ماهم داشتیم از لحاظ توریست رشد می کردیم اما الان شاید هفته ای یک تور خارجی تو اصفهان می بینیم و این سیاست غلط دولت و حکومتا می رسونه. درسته که اومدن توریست به کشور خواه نخواه مشکلاتی را ایجاد میکنه اما سود و منفعتش بیشتره. تورو خدا آقایان سرمدار کشور فکرتونا بیشتر باز کنید قرن 21 بخدا. تو گذشته زندگی نکنید تصمیمیات احماقانه و خنده دار نگیرید. بخدا دارید به انقلاب عزیزمون ضربه می زنید. این خیلی خوبه که جلو ابر قدرتها بیستیم اما مازورشا نداریم. خدای ناکرده اگه جنگی بشه تمام ساختارهای کشور که تو این چند ساله معدودی از هموطنامون و معدودی از مسئولان براشون زحمت کشیدن از هم می پاشه. واقعیت جنگ همینه.... بهتره ماهم سیاست ترکیه را در پیش بگیریم ن. در آخرم اینا بگم که ما جونای این کشور با وجود این همه تبعیضات ناملایمتیها حاضریم جانمان را در راه یه ذره این خاک بدیم و نمیزاریم دست دشمن بیفته .  البته دشمن خیلی قویتر از شما مسئولان کشور عمل کرده و سرمایه های کشور یعنی نخبگان علمی مارا با هر دوز و کلکی برده ترکیه هم یکی از این کشوراست.

18: بدون اسم:
تركيه رفتارش هـم با مردم خودش قابل تحسين است و هـم در جامعه جهـانى,دولتمردان و حكومتمان حداقل روابط داخلى و خارجى خود را از اين كشور ياد بگيرند!! حاصل تركيه جديد و داراى درك پيشرفت چشمگيرش است و كارنامه اش كه رضايت اكثر مردمش, حتى در آلمان كه تركهـا زيادند به كشورشان و ترك بودنشان افتخار ميكنند!!روابط با هـمچين كشورى بايد در هـمسايگى كاملا خوب باشد!!

18. بدون اسم:
هر کشوری دنبال گسترش نفوذ و اعتبار خود است و اگر ما هم بتوانیم این کار را با مدیریت درست منابع و منافع کشورمان انجام دهیم هنر کرده ایم در غیاب خلا قدرت مقتدرانه و مدبر گرایانه ایران، ترکیه که سهله قطر هم عرض اندام میکنه.

19. بدون اسم:
به نظر می رسد غرب در نظر دارد با ارتقاء منزلت ترکیه و همپیمانی اعراب با آنها رفته رفته رویاروئی با ایران اسلامی را شدیدتر کند. شاید چیزی مشابه دوران شاه عباس صفوی ولی به صورت مدرن آن و به دنبال آن جنگ شیعه و سنی (که متاسفانه از هم اکنون در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و اخیرا در لبنان در حال انجام است).به هر صورت غرب با بازی با هر یک از طرفین خواهد توانست هم منافع خودش و هم موجودیت اسرائیل را تامین کند. بنا بر این بر مسئولین نظام و سیاست خارجی است که جوری عمل کنند که عثمانی دیگری در منطقه نطفه اش منعقد نشود. اینجا است که نظرات اصلاح طلبان نظام می تواند کارساز باشد و با سیاست گذاری صحیح (اتحاد شیعه علوی و تسنن محمدی) جلو همه این بازی ها را بگیرد.

20. بدون اسم:
احیای عثمانی توسط ترکیه خبریست که این روزها به کرات شنیده میشود. به دلایل مختلف این امکان یقینا وجود ندارد. درست است که کشورهای اطراف ایران هر یک به نوعی شیطنت میکنند ولی این گونه مباحث در مورد آنها منتفی است. برای رسیدن به هر هدفی ابزاری لازم است. ترکیه با کدام ابزار میخواهد به این هدف برسد؟ واقعیت ترکیه این است که این کشور در دو دهه اخیر به رشد اقتصادی و تا حد ناچیزی به رشد صنعتی رسیده است. آیا ترکیه در علم و تکنولوژی امروزی حرفی برای گفتن دارد و آیا برتری نظامی یا عقیدتی خاصی بر کشورهای منطقه دارد؟ ترکها علی رغم شجاعت ذاتی که در طول تاریخ داشته اند هیچگاه ملتی پیشرو نبوده اند. آنگاه که ایرانیان حکومت خلفای عرب یا دست نشانده های آنها را بر نمیتافتند ترکان در سیستم خلافت عربی خدمت میکردند و همواره به دنبال تأیید شدن از سوی آنها بودند. اکنون هم که طبق همین خبر میخواهند به پشت گرمی آمریکا به مدعای شایعات اخیر دست یابند. از نظر ژئوپلیتیک ترکیه حتی جزو کشورهای خاورمیانه هم محسوب نمیشود بنابراین گزینه خوبی برای ژاندارمی محسوب نمیشود. از طرفی این کشور زیر گوش روسیه است و به همین جهت به نقطه مناقشات ناتو و همچنین اتحادیه اروپا تبدیل شده است. از نظر عقیدتی هم ترکیه سنی مذهب باید خود را بر لیگ کشورهای عربی که مذهب خود را با نژاد عریی گره زده اند تحمیل کند که چون غریبه است کسی تحویلش نمیگیرد. از همه اینها گذشته با تغییر دولت در ترکیه امکان این که جهت گیریهای سیاست خارجی این کشور تغییر کند بسیار بالاست زیرا این کشور دچار تشتت آرای سیاسی است. این کشور برای حفظ حیثیت خود باید مراقب باشد به آلت دست اغراب و اعراب تبدیل نشود. در حال حاضر کشوری مثل قطر از ترکیه به سود خود بهره برداری میکند و ترکیه از نظر اوضاع داخلی هم به قدری مستأصل است که نمیداند با کردها چه کند و نمیتواند بعد از سالها با عبدالله اوجالان برخورد قاطعی بکند. از نویسندگان ستون سیاسی سایتهای خبری انتظار میرود با عمق و برد بیشتری به مطالب توجه کنند. با تشکر


ششمین بروز رسانی: 17:00

21.دانشجو:
این که ترکیه چه سیاستی را در پیش گرفته برای ایران مهم نیست مهم این است که سیاست ایران در قبال ترکیه با تغیرات ترکیه هماهنگ باشد.ترکیه روند ثابتی ندارد .یکبار در حمایت از مردم غزه کاروان راه می اندازد بعدسفارت رژیم اشغالگر قدس را تصرف می کند .یکبار همراه رژیم اشغالگر قدس علیه سوریه اقدام میکند.

22.بدون اسم:
پرهيز از هرگونه ايجاد تشنج در روابط في مابين. اصل استواري ملت‌ها در صلح و آرامش محقق مي‌شود. گفتمان سياسي بهتريم برخورد با زياده‌خواهي هاي كشورهاي همجوار خواهد شد. به شرطي كه از دور خط و نشان نكشيم و براي منافع ملي هيچ كشوري ايجاد تهديد نكنيم. جنگ و حمله خواسته‌اي است كه غرب به دنبال آن در كل خاورميانه است. تا كشورها را به جان هم اندازد. از ترك و كرد و فارس و عرب و احساسات ناسيوناليستي آن ها هم استفاده خواهد كرد تا آتش اين جنگ را هر چه بيشتر شعله‌ور سازد. و در آخر برنده‌اي نيز نخواهد داشت. البته به جز آمريكا و غرب. كشورها ضعيف شدند و نياز به احياي مجدد دارند.  آيا در ايم ميان تجزيه شدن كشورها كار سختي خواهد بود. وقتي هر كس ساز خود را بنوازد. هم ميهنان عزيز، خواهش مي‌كنم اينقدر به طبل جنگ و حمله نكوبيد. چرا تاريخ را زود فراموش مي‌كنيد.  چرا مردم ژاپن دم از جنگ نمي‌زنن. هيچ كشوري هم جرأت حمله و دست‌اندازي به آن كشور را ندارد.

23.امیر رامین:
با سلام
1 - آنچه مسلم است هر کشوری بدنبال منافع ملی خود است و ترکیه نیز با توجه به وضعیت فعلی سوریه و از سویی مواضع کنونی جامعه جهانی در قبال سوریه ، سیاست خود را بر حمایت از این کشور قرار داده است .
2 - اینکه بگوئیم ترکیه به عثمانی گری نوین روی آورده و علی رغم گرایش به اسلام طی چند سال گذشته اخیرا به سمت غرب متمایل شده نیز بنظر صحیح نمی رسد چرا که اسلام گرایی منافاتی با رابطه مبتنی بر منافع ملی با غرب ندارد همانطور که ایران نیز حاضر شده بر سر منافع خود با گروه 1+5 مذاکره نماید ، لذا بنظر می رسد نباید ترکیه را سرزنش نمود . 
3 - بحران سوریه رابطه مستقیمی با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد و ایران باید تلاش نماید با دیپلماسی مناسب به هر نحو از گسترش این بحران و سرنگونی حکومت اسد جلوگیری نماید .

24.بدون اسم:
یادمه چند وقت پیش وقتی که هواپیمای نظامی ترکیه توسط نیروهای دولتی سوریه ساقط شد، و احتمال حملة تلافی جویانه از طرف ترکیه وجود داشت، درست در همین زمان نشستی بین قدرتهای بزرگ در جریان بود که در آن نشست اعلام شد دولتهای روسیه و آمریکا در مورد سوریه به توافق رسیده اند. بنظر شما این چه معنی میتواند داشته باشد جز اینکه قدرتهای بزرگ دنیا از تحرکات کشورهای منطقه از قبیل ترکیه واهمه دارند و همیشه خواستار آنند که خود بازیگر مسائل منطقه ای باشند. مصداق این مورد در تاریخ هم دیده می شود، زمانیکه حکومت عثمانی در اروپا در حال پیشروی بود و مرزهای اسلام را به نزدیکی بریتانیا رسانده بود، همان موقع بود که درگیریهای بین حکومت صفویان با حکومت عثمانی باعث جنگ بین این دو قدرت منطقه ای شد که البته هر دو کشور اسلامی بودند. یعنی هیچوقت قدرتهای بزرگ دنیا نمی توانند هیچ رقیب منطقه ای را تحمل کنند و اگر لازم باشد در برخی مسائل، حتی روسیه با امریکا به توافق استراتژیک هم خواهند رسید. در این برهة حساس این وظیفة ایران است که برخی تعصبات بی مورد را کنار گذاشته و با یک اتحاد استراتژیک، دست قدرتهای بزرگ را از منطقه کوتاه کند. اگر این مهم محقق گردد مسلما برای هر دو کشور ایران و ترکیه مفید و سودمند خواهند بود. در آخر از عزیزان خواهشمندم کمتر از این حرفهای رسانه ای بنویسند. واقعا در برهة حساسی هستیم که هم با سرنوشت ما و هم با سرنوشت ابر قدرتها در ارتباط مستقیم می باشد.

25.خیبر:
داستان روابط ايران و تركيه از زمان به وقوع پيوستن انقلاب هاي اخير منطقه و به‌ويژه مواضع سؤال معاندانه تركيه در قبال كشور سوريه، مورد علاقه تعداد زيادي از رسانه‌ها و محافل مطالعاتي در دنياست.
1. مواضع متناقض تركيه در قبال دخالت نظامي ناتو در ليبي
2. سكوت در قبال سركوب مخالفين رژيم بحرين
3. موافقت تركيه با استقرار سپر دفاع موشكي ناتو
4. تلاش براي تغيير موازنه در خاور ميانه
5. تلاش براي تضعيف ايران در منطقه
ضمناً همگان به ياد داريم كه در طول 8 سال جنگ تحميلي كشور تركيه موضعي خصمانه در قبال ايران داشت.
در انتها بسيار پسنديده است كه تابناك به نظرسنجي در مورد تهديدات و تجديد نظر در روابط با كشورهايي مثل عربستان، امارات، بحرين و حتي قطر بپردازد.


هفتمین بروز رسانی: 17:30

26. بدون اسم:
زيادبزرگش نكنيدوگرنه تركيه فكرميكنه كسي شده,كدوم عثمان گرايي?آيامنظورتون حرفهاي هستش كه ميزنن?حرف زدن وادعاكردن يك موضوعه وعمل هم موضوع ديگريست,شمايي كه اين حرفهاروميگيدبه من بگيدببينم تركيه درمنطقه كجاتونسته درسياست موفق بشه?درعراق كه ايران تمامأرقيبان خودش روبه حاشيه كشونده,سوريه كه متحدايران هستش,لبنان هم كه نفوذايران درش حرف اول روميزنه ومتحدايرانه,تركيه متحدش كيه?درنظرداشته باشيدكه دوست بودن بامتحدبودنن فرق داره,مثلأ الان تركيه باعربستان دوسته,اماين به اين معني نيست كه رياض ازآنكارادنباله روي كنه يا آنكاراازرياض حرف شنوي داشته باشه,چون هردوي اونهامتحديك كشور بنام آمريكاهستند,ايران چندين متحدنزديك براي خودش ساخته اماتركيه هيچ متحدي كه دنباله روي آنكاراباشه نتونسته بسازه,اگرقراربرامپراتوري ساختنه خودايران همه مقدماتش روايجادكرده,پس اين حرفهاچيه?امااگه منظورتون تلاش تركيه دراين جهته,بايدبگم خيلي هاشايدتلاشهاوآرزو هاي مختلف داشته باشن امادرعمل مهمه كه قضايادركدام سمته.تركيه شايدعثمان روآرزوداشته باشه اماباتوجه به واقعيات منطقه وجهان امكان چنين چيزي وجودنداره,اگه لازم باشه توضيح ميدم.به ايران هم همين حرفهامبني برقصدايران براي احياي امپراتوري باستاني روميزنن,حتي به خاطرهمين حزب الله لبنان مجبوربه واكنش شد.تركيه دراين حدنيست,قابليتهاوپتانسيل اين رونداره.ايران هم پتانسيلش روداره و هم قابليت وپيش زمينه هاش رو.جدي نگيريدش,درآينده خواهيدديدكه بدجورشكست خواهدخورددربرنامه هاش.اماايران بايدقاطعانه دربرابرتحركات تركيه آگاه باشه.ايران ابزارهاي زيادي براي برهم زدن تركيه داره.ميدونم صددرصدسانسورم مي كنيد.مگه نگفتيدخوانده ميشويد?
تركيه توانش رو نداره,مدعي هاكمي صبركنندتابه حرفم برسند.احياي امپراتوري ايران وياتشكيل اتحاديه اي بامحوريت ايران كه تمام زمينه هاش محياست بهترين راه براي ناكام گذاشتن عملي تركيه هستش,دراين اتحاديه بايدمثل پيمان دفاع مشترك باسوريه يك پيمان دفاعي مشترك بااعضاي اتحاديه ايراني امضابشه

26. بدون اسم:
اشتباه نكنيدتركيه كوچكترازآن است كه به دوران عثماني برگرددتركيه جزيي ازكل توطئه منطقه اي است غرب براي تركيه نيز بمانندعراق نقشه كشيده است غرب قبل ازهركاري الگوسازي وسپس القاودرنهايت اجراميكندغرب باوجوداسراييل اجازه ميدانداري رابه تركيه نميدهدغرب هنوزتركيه رابه اتحاديه اروپابدليل اكثريت مسلمان در اين كشورقبول نميكندتركيه فقط و فقط در برنامه توطئه تجزيه ازنوع جديدآن است تركيه استقلال سياسي ندارد هركاري كه انجام ميدهد دستوربازي گردانان جهان است كه به اوديكته ميشود فقط گردانندگان نقش به اوداده ندوتشويقش ميكنندكه توميتواني نقش عثماني رابازي كني تادرامور نوكري اش تسريع بعمل آوردوالسلام

27.محسن:
اگر عثمانی گری ترکیه با تکیه بر مردم و هویت اسلامی خود بود، مشکلی نداشت، اما تمام تکیه عثمانی های جدید بر غرب بوده و سیاست های آنها در راستای سیاست آمریکا و غرب است؛ بنابراین نه تنها تهدیدی برای ایران، بلکه تهدید برای تمام جهان اسلام است. در واقع اسلامی گری عثمانی ها قبل از تعریف اسلام آمریکایی بوده، اما امروزه ما در ترکیه با نوع اسلام آمریکایی مواجه هستیم. بهترین راهکار ایران در این مسیر باید آگاهی بخشی به جهان اسلام و از جمله مردم ترکیه و ایران باشد. احیای دوباره گفتمان حضرت امام در مورد اسلام آمریکایی و اسلام ناب یکی از ابزارهای مهم تبلیغی و آگاهی بخش خواهد بود.

28.رضا:
آنچه که مشخص است عدم یک رویی دولت ترکیه و آقای اردوغان است.شاید در جواب این رفتار دولت ایران هم باید چهره ای مشابه نشان دهد.یعنی با همکاری دولت سوریه و کردنشینان مرز ترکیه سیاست هایی متقابل و البته سازکار ارائه دهد.


هشتمین بروز رسانی: 18:00

29.بدون اسم:
چه در برابر ترکیه و چه در برابر هر کشور خارجی و هر همسایه ی دیگری اگر اقداماتشان دخالت در امور داخلی ما نباشد با دوستی و صلح ولی اگر از اقدامات آنها بوی دخالت در امور داخلی ایران به مشام برسد باید محکم در مقاتبلش ایستاد مثلا در مورد همین کنفرانس ایران شناسی اخیر ترکیه
 
30.فرهاد:
همگی میدانیم که ترکیه میخواهد در منطقه نقش محوریت داشته باشد و قدرت اول منطقه شود،جایگاهی که ایران،در رقابت با سعودی ها تقریبا بدست آورده.حال ایران ناچار به رقابت با ترکیه نیز میباشد،اما شکست ترکیه در این میدان میتواند چندان دشوار نباشد چون ایران دو بازوی پرقدرت "نیروی انسانی کارآمد و متخصص(از لحاظ علمی ما جلوتر از ترکیه هستیم)" و "منابع عظیم انرژی و معدنی" دارد.در مقابل ترکیه حمایت غرب را دارد که تاریخ ثابت کرده غرب اصلا قابل اعتماد نیست(بعنوان مثال،گرجستان). البته شایان ذکر است که تحریم نفتی ایران در دراز مدت غیر عملی میباشد(دلایل این موضوع از حوصله ی این بحث خارج است)،پس میتوان گفت ایران از لحاظ اقتصادی و علمی از ترکیه جلوتر است(دانش ایران در صنایع نظامی اش بخوبی بکار گرفته میشود)،همین دو مورد برای شکست ترکیه کفایت میکند. ما همانطور که در عرصه ی علم و فناوری ترکیه را پشت سر گذاشتیم،در مابقی عرصه ها نیز،به کمک همان نیروی متخصص و متعهد و مهمتراز همه،متعهد و مومن،نه تنها ترکیه بلکه مابقی مدعیان منطقه را نیز از مقابل بر میداریم. بنا براین،این کشور هیچ مزاحمت جدی برای اوج گیری ایران بوجود نمی آورد(نمیتواند که بیاورد).

31.بدون اسم:
بدون کمک غرب امکان نداشت که هیچ حزب اسلامگرایی بتواند از زیر یوغ نظامیان در ترکیه جان سالم به در ببرد چه برسد به اینکه دولت هم تشکیل بدهد.در واقع حزب عدالت و توسعه تضمین های لازم را به غرب داده است و در مقابل از گزند نظامیان در امان مانده است .
ماجرای حوادث اخیر و نقش ترکیه به عنوان مدافع مسلمانان سلفی سوریه در واقع به پشت گرمی ناتو بوده وگرنه اگر ناتو ذره ای در تقابل آینده خود با ایران و روسیه تردید کند از دولتمردان ترکیه هم دیگر صدایی برنخواهد خواست.

نهمین بروز رسانی: 18:30

32. Mohammad
ملت عزیز ایران در منطقه هیچ دوست وهم پیمانی ندارد بهترین گزینه برای حفظ تعادل روابط ایران با غرب است ما در خاورمیانه تک وتنها هستیم با با ناتو همپیان شویم والا کشور ایران درگیر مشکلات زیادی خواهد شد واحتمال تحمیل جنگ وتجزیه ایران وجود دارد ما برای حفظ تنها کشور اسلامی وشیعه در قلب تحجر وتعصب باید را کار منطقی وپیامبرگونه بخرج داد.

33.بدون اسم:
ضعف سياست خارجى خودمان را بابزرگنمائى دولت تركيه نپوشانيم بپذيريم درسياست منطقه كوتاهى كرديم خلا وجود كشور مهمى چون ايران موجب تحرك همسايگان فرصت طلبى چون دولت تركيه گرديد حال كل كل كردن با همسايه عاقلى كه بخوبى از فرصت ها استفاده كرده درست نيست در فرصتهاى منطقه سهم خودمان بگيريم تا كى چوب ندانم كارى ها بخوريم.

34.محمد:
به جای اظهارنظر های تقابل گونه با ترکیه و تحلیل های بی فایده علیه آن کشور بهتر است در حرکات انقلابی مردم عرب در اردن عربستان و... سرمایه گذاری کنیم تا طرفداران ترکیه در این کشورها از بین بروند و خیالی که در سر ترکیه است به هدف نزدیک نشود. زیرا ما دنبال اهداف خود و ترکیه هم دنبال اهداف خود است ما نمی توانیم به ترکیه دیکته کنیم که هدف خود را تغییر دهد اما می توانیم شرایطی در مسیر ایشان قرار دهیم که هدفش را تحت الشعاع قرار دهد و لذا دوستان ترکیه در کشورهای عربی را بایستی با کمک مردم آن کشورها از صنحه خارج نمود. با تشکر محمد

دهمین و آخرین بروز رسانی: 19:00

35. علی:
حزب عدالت و توسعه با کسب اعتماد اکثریت مردم ترکیه ،که در 40 سال گذشته بی سابقه بود ،توانست چندین دوره دولت های قوی تشکیل و منافع ملی کشور خود را تامین نماید.تنها راه مقابله با ترکیه نیز افزایش سرعت پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران بزرگ و پیشی گرفتن از ترکیه است.

36.بدون اسم:
با سلام ترکان ترکیه کشور خودرا موزائیک ملیت ها و قومیت های می نامند در طی سالهای اخیر هم حداقل به ظاهر سعی کرده اند چنین وانمود کنند آنها حتی اگر هم در باطن دنبال برپایی امپراطوری عثمانی باشند روی نژاد ترک و یا اصالت آن تبلیغ نمی کنند بلکه سعی در جذب عناصر غیر ترک در داخل کشور و بیرون از آن را دارند نگاهی به سیاست های جدید و اخیر اردوغان در قبال کرد ها و ارمنی ها و یهودی های ترکیه نشانگر این مسئله است در ایران با تنگ نظری و گاه با ناسیونالیسم غیر منطقی بدون توجه به واقعیت های موجود سعی شده است وانمود شود تنها فارس زبانان ایرانیان واقعی هستند گرچه این سیاست رسمی دولت ها و حکومت نبوده ولی به طور غیر رسمی از کانال های مختلف از جمله صدا و سیما و رسانه های مکتوب مدام تبلیغ میشود در صورتیکه نه کردهای ایرانی نه ترکه زبانهای ایرانی نه حتی بلوچ و عربهای ایرانی خودرا جدای از ایران ندانسته اند و در ایرانی بودن خود به اندازه ی فارس زبان ها مصر هستند.مورد دوم عمل گرایی در سیاست خارجی ترکیه است مورد سوم آزادی نسبی مطبوعات در ترکیه است همه ی این موارد مزیت هایی است که ترکیه را در اجرای سیاست های خود یاری میرساند متاسفانه بخصوص در سالهای اخیر در کشور ما کارها با شعار و تظاهر و ریا بقدری آمیخته شده است که حتی تبهکارن اقتصادی و دزدان و متعرضین به اموال بیت المال بیش از دیگران فریاد وطن دوستی و دینداری میزنند و برای خود حاشیه امن وسعی ایجاد کرده اند مقامات دولتی علی رغم اینکه اوضاع اقتصادی کشور را میبینند باز چنان به زرق و برق زندگی دل بسته اند و چنان حریصانه از هر راه غیر مشروع و غیر قانونی دست به ثروت اندوزی میزنند که آدم حیرت میکند بعد از هر تذکر رهبر بزرگ انقلاب در خصوص دوری از تجملات یا حمایت از تولید همین آقایان آنچنان فریاد بر می آورند گویی منظور نظر رهبر کسی غیر از خودشان است 
همه در سیاست بخود حق دخالت می دهند تصور کنید این روزها از زبان چند نفر مساله ی بستن تنگه هرمز مطرح شد بعد از اینکه موضوع را رسانه ای و بین المللی کردیم مجددا اعلام کردیم ما هرگز قصد بستن تنگه هرمز را نداریم ! چرا هر مسئولی بخود اجازه میدهد از طرف نظام و حکومت اعلام خط مشی بکند ؟ این فقط در ایران امکان دارد نه جای دیگر

37.امیر شمالی:
من معتقدم که ترکیه درست مثل یک تاجر حرفه ای در حال نقش بازی کردن است و چیزی بعنوان عثمانیگری در رفتارش دیده نمیشه .
ما هم میتوانیم با اتخاذ سیاست های درست و عادی سازی روابط با قدرت های بزرگ منافع خود را با حفظ عزتمان حفظ کنیم.

38.تحلیل
با سلام.در اصل باید گفت این امر گفتمان جدید بوروکراتهای مسلمان ترکیه است که در تقابل با سلفی گری افراطی لازم میباشد.استقبال ایران از این موضوع بلا شک مفید است.

39.هادی:
با سلام
به نظر من ترکیه دچار اشتباه محاسباتی شده سوریه چه از هم بپاشد و چه پیروز شود در هر صورت ترکیه برنده نیست . غرب و بویژه اسرائیل تحمل کشور اسلامی قدرتمند را ندارند و از همین حالا برای ترکیه پیروز سناریو طراحی کرده اند . تجزیه ترکیه ، به شکست کشاندن احراب ظاهرا اسلامی، تورم اقتصادی میتواند هریک از سناریوهای آینده باشد.
به نظر من کشور اسلامیمان باید سیاست خاکستری در برابر اشتباهات ترکیه در پیش گیرد بدین معنی که ما هیچ چک سفید امضائی را به هیچ کس ولو حتی اگر متحدمان در منطقه باشد نمی دهیم در هر جا تقابلی با منافعمان مشاهده کردیم موضع می گیریم و در هر جا که هم افزائی داشتیم استفاده میکنیم.

40.امیر:
هم ایران و هم ترکیه به کشوری قوی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در همسایگی خود نیازمندند. چرا ما قدرت گرفتن همسایه را به فال نیک نگیریم و ان را تهدید فرض کنیم. ایران با روشن نمودن راهبرد و مکتب و اهداف منطقه ای به ترکیه. و اقناع نمودن رهبران ترکیه میتواند این جدال و ستیز را به اتحادی مثال زدنی از دو کشور قوی با جمعیت صد و پنجاه میلیونی تبدیل کند. با امتیاز دادن به شرکتهای ترک برای سرمایه گذاری و جذب کردن و به نوعی اسیر نمودن صنعت ترکیه در صنعت ایران. مطمئن باشید ترکیه بسیار بیشتر از ما به ما محتاجه.

با تشکر از مشارکت خوانندگان عزیز در تکمیل این خبر بروز رسانی متن این خبر در ساعت 19:00 به پایان رسید و از این پس نظر های خوانندگان تنها در بخش نظرات خوانندگان منتشر خواهد شد. 
طاعات قبول



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۳۹۹
انتشار یافته: ۳۰۰
شاید بتوان این عملگرایی ترکیه در صحنه بین المللی و منطقه ای را نوعی عثمانی گری نامید اما مسلما این محقق نمی شود مگر با حمایت مردمی .پیش از رسیدن به این هدف ،حکومت ترکیه با کنار زدن نظامیان و برگزاری انتخابات آزاد و ایجاد شرایط دموکراتیک همراهی مردم را از آن خود کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
واقعا فکر میکنید حکومت فعلی ترکیه مردم گراست؟
خیر به هیچ عنوان چنین نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
به نظر بنده ایران میتونه خیلی بهتر از غرب استفاده کنه،نه اینکه با غرب مصالحه کنه،بلکه در پیشبرد اهدافش از غرب سود ببره
نخست اینکه عثمانی گری نوین واقعیت است و ترکیه به شدت به دنبال آن می باشد. دوم اینکه بهترین نوع دفاع ، حمله می باشد . یعنی این که ایران باید به دنبال احیای امپراطوری پارس باشد تا بتواند از تشکیل امپراطوری عثمانی جلوگیری نماید. البته این به معنی احیای امپراطوری پارس به وسیله اشغال و حمله نظامی نیست بلکه احیای امپراطوری پارس از طریق نفوذ در سیاست ، فرهنگ و اقتصاد سرزمین های هدف می باشد.
گذري به گذشته داشته باشيم .
زماني كه واحد پول تركيه مملو از صفر بود و اين ايران بود كه با كمك هاي خود به شكوفايي اقتصاد تركيه كمك كرد . البته در همان سالها زمزمه هايي بود مبني بر اينكه مردم تركيه ، ايرانيها را فاقد تمدن مي دانند .
از اين نتيجه مي شود كه حكام ترك نيز همين انديشه را داشتند . اما افسوس كه ما آنقدر انها را دست كم گرفتيم و كوتاه آمديم كه حالا كشوري مثل تركيه در منطقه ادعا مي كند ، تهديد مي كند و تا آنجا پيش مي رود كه با كشورهاي غربي دست به يكي مي كند .
قطعي كشور تركيه ايران را رغيب خود و حتي تهديدي براي خود در آينده مي داند و در تلاش براي تضعيف ايران و يا كشورهاي وابسته به ايران است.
به نظر اينجانب بجاي هدايت سرمايه هايي كه در حال خروج از امارات به سمت تركيه هستند .در گام اول بايد آنها را به سمت كشوري مثل مالزي رهنمون كرد تا حداقل سرمايه هاي ارزي از اين كشور خارج شود و تاثير منفي خود را در اقتصاد تركيه نشان دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
در ایران جنگ بود و ما مجبور به کار با ترک‌ها بودیم. ایران هیچ کمکی به ترکیه نکرد بلکه این ترکیه بود که با استفاده از شرایط ایران و عراق را همزمان دوشید.
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
سلام
ان شالله که هم ایران به اوج امپراتوری صفوی برگرده و هم ترکیه به اقتدار امپراتوری عثمانی برگرده ولی این بار متحد و هم دل باشن تا اروپا رو به سادگی فتح کنند
برادر ها اگر که ما 300 ساله پیش کمی اتحاد بین عثمانی و صفوی و ازبکها که سه حکومت مسلمان و ترک بودند رو داشتیم الان اروپا و چین مسلمان بودند و ما سردمداره علم
حسنت به اتفاق جمالت جهان گرفت
آری به اتفاق جهان می توان گرفت
رضا
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
در جواب سید بگم عزیزم قوم ترک یک قوم مهاجر و حمله کننده به ایران از سمت اسیای میانه ومغولستانه و هیچ ربطی به ایران و ایرانی جماعت نداره.
ترکیه گرگی است که در لباس میش ظاهر شده و با شعار اسلام گرایی دنباله رو اهداف غرب است
پاسخ ها
يك دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
بهتر است بگويم دنبال اهداف ملت خود است
منصف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
بله دنبال اهداف ملی خود مثل روسها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
تعداد نظر های منفی و مثبت گویای همه چیز است.
سیاست قلدری را باید کنار گذشت و با هسایگان کشور از راه دوستی‌، احترام برخورد کرد:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
یعنی ترکیه به همسایگان خود نظیر سوریه احترام می گذارد؟ با ارسال سلاح و تروریست های وهابی؟!!!
اين چه حرفي است كه مي زنيد عثمماني گري نوين ديگر چه صيغه اي است؟ اسلام گرايان تركيه تونستند نسخه مدرني از اسلام آرائه بدهند كه اگر شما به همين منوال سر مبارك را زير برف كنيد چند صباح ديگر تركيه در منطقه پيشرو خواهد بود. به جاي اين حرف ها بهتر است در اين انديشه كنيد كه چرا مدل ايراني جذابيت خود را از دست داده است
پاسخ ها
رفیق
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
مدلی که با اعدام جمع کثیری از مخالفان و ارتشی ها شروع شد ( مقایسه بفرمایید با مصر و لیبی و تونس و یمن و ..... ) چه زمانی جذابیتی داشته؟
به نظر من اگر ترکیه سیاست عثمانی گری نوین را دنبال می کند . ایران هم به دنبال صفوی گری نوین باشد .در زمان عثمانی حکومت صفوی مهمترین مانع سیاست های توسعه طلبانه حاکمان عثمانی بود.
به نظر من چنانچه ایران سیاست خود را مبنی بر دشمنی با کردها تغییر دهد و در این مورد از دولت ترکیه فاصله بگیرد می تواند گام های تاریخی و اساسی را بردارد در جهت منافع دو ملت بزرگ کرد و پارس. این دو ملت هم از لحاظ نژادی با هم قرابت دارند و هم از لحاظ فقی. اندیشمندان دو طرف خیلی راحت می توانند دیدگاهای خور را نزدیک کنند. اکراد گرچه سنی هستند ولی شباهت آنها با سایر سنی ها کمتر از شباهت آنها با تشیع است در ضمن قوم روشنفکر و نوگرایی هم هستند. ایران می تواند در مرزهای مشترک سیاست حذف مرزهای اقتصادی و پیمان استراتژیک مبنی بر کمک به توسعه کردستانات ببندد و دل های ایرانیان کرد و پارس را مجددا به هم نزدیک کند و راه را برای احیای تمدن بزرگ ایرانی باز کند این سیاست را همچنین می توان با افغانستان و کشورهای فارسی زبان نیز بکار برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
چه توهمات جالبی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
نباید فراموش کرد که در ایران 30 میلیون ترک آذری زندگی می کنند اگر فارس کرد متحد شوند آذربایجان ها و ترکیه هم فقط تماشا نمی کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
30 ملیون آذری؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
تو همون استان های آذربایجان بیشتر از 50 درصد کرد هستند.
ترکمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
کسانی که دم از وحدت پارس و کرد می زنند در توخک به سر می برند! در دنیا امروز دیگر این حرفها خریدار ندارد. حتی به فرض محال اگر این جبهه بر علیه ترک ها توشط پارس ها و کرد ها شکل بگیرد لطفا نگاهی به دور و اطراف خود بکنید! تما کشورهای همسایه ما یا عرب هستند و یا ترک و نیز پاکستان اتمی! فقط خواستم توجه دوست بالایی را به همین نکته جلب کنم. همچنین در ایران 30 میلیون اذری هست
شاهمار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
50% کرد کل تعداد کردهای ایرانی پنج میلیون نفر هم نیست چطور این ادعا را میکنی ناشناس
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
هم نظر این آقا بی معنی هست و هم نظراتی که در پاسخ داده شده پرت و پلا بود.
مردم ایران چه ترک چه کرد چه بلوچ چه پارس باشند ، همه ایرانی و با هم برابرند و نیازی به اتحاد بستن با هم ندارند. چون متحد هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
30-35 ملیون هم ترک آذری در ایران 60 ملیون ترک ترکیه
منم
| Germany |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
در ایران بین 11 تا 18 میلیون اذری زندگی میکنند این امار هایی که از کشور های همسایه پمپاز میشه لطفا چاپ نکنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
جالبه بدونید بعد از حمله مغول به ایران، زبان ترکی در ایران هم نفوذ کرد و اینکه حالا همین ایرانی ها به جای احترام به خودشان و سایر ایرانی ها دارن از همون فرهنگ ترکی بیگانه طرفداری می کنن جای تعجب داره!
جمهوری اسلامی ایران باید از طریق رسانه های خود به ویژه العالم و پرس تی وی، توطئه و طرح های محرمانه ترکیه (عثمانی جدید) را به گوش جهانیان برساند. رسوا کردن آنان کفایت می کند تا خودشان جلوی این توطئه ها بایستند و به آن پایان دهند.
پاسخ ها
آتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
مگر کسی در دنیا تلویزیون ایران را هم تماشا میکند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اگر کسی تلوزیون های ایران را نگاه نمیکرد،اعراب و غرب اینهمه نگران نبودند و تو واگذاری ماهواره کارشکنی نمیکردند.
آراز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اما مثل اینکه آنجایی که با ماهواره مقابله میشه ایرانه حتما"شما سالهاست خارج تشریف دارین و از مسائل داخلی چیزی نمیدانید ناشناس عزیز
به نظرم آمریکا بازوی ترکیه در این بازی پیچیده قرار گرفته و به نوعی با سناریوی عثمانی گرایی نوین قصد داره ترکیه رو به ژاندارم منطقه و اهرم قدرت خاورمیانه تبدیل کنه کما این که با وقع انقلاب ها ی عربی منطقه سعی در احیای حکومت های عربی معدوم مثل مصر که حتی ممکنه عربستان هم درصف این تغییر و تحولات قرار بگیره
ترکها از این کارها به جایی نمیرسند.
اگر قرار باشد ترکها به سمت قدرتمند شدن پیش بروند، اول کسی که جلوی آنها را خواهد گرفت انگلیس و امریکاست. کشورهای غربی نخواهند گذاشت کشوری در منطقه قدرتمند باشد. اگر غرب در حال حاضر به ترکیه کمک میکند، نشان میدهند که ترکیه عثمانی نخواهد شد. حداکثر میتواند به عنوان یک کشور وابسته به غرب نوکری بکند.
باسلام .ایران باید بپذیره هر کشوری سیاست خارجه مستقل خودشو داره ولو اینکه همسایه با ما باشه و از فرهنگ ما استفاده کرده باشه .ترکیه هم باید این مسئله رو بپذیره .لذا خط تعادلی باید همیشه وجود داشته باشه .حال که این تعادل از جانب ترکها به خطر افتاده ایران نباید با احساسی گری موقیعت و پیچیده تر کنه
ترکیه در درجه اول دشمن تاریخی اعرابه
بنظر من نه تنها نباید جلوی زیاده خواهی عثمانی ها ایستاد ، بلکه باید به آن پر و بال داد......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
همه از نژاد حرف می زنید. توجه داشته باشید که نژاد پرستی یک کار شیطانی می باشد:
اول آنکس کاین قیاسک ها نمود / پیش انوار خدا ، ابلیس بود

گفت نار از خاک بی شک بهتر است / من ز نار و او ز خاک اکدر است
به نظر می رسد در حال حاضر نقطه ضعف ترکیه ؛ وجود مخالفین کرد تبار است که با تقویت و همکاری با کرد نشینان می توان ترکیه را اسیر مشکلات درونی کرد.
پاسخ ها
موسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ایجاد مشکل و تفرقه برای یک کشور همسایه مسلمان کار درستی نیست.
فکر میکنین ترکیه هم نمی‌تونه مشابه همین کار رو در مورد ترک‌های ایران کنه و به تفرقه و مشکل و تجزیه‌طلبی در کشور ما دامن بزنه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
یعنی منظور شما استفاده ابزاری از کردها هست ؟! چه تفکر خوبی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اگه ترکیه بخواد میتونه سیاست سرکوب کرد ها پیش بگیره و کل منطق را پاک سازی کنه. اما ترکیه مردمدار است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
عزیزان ، آذربایجان ایران بیشتر ازاینکه آذری زبان داشته باشد،کرد دارد.
ایدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
به نظر من این کار در اینده به تاریکی روابط ایران با کشورهای ترک مانند ترکیه اذربایجان و کشورهای اسیای میانه که تحت نفوذ فرهنگی ترکیه اند و نیز اعراب می انجامد!
آرش
| Sweden |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
عزيز ناشناس، هموطن گرامى! همانگونه كه انتقاد از اسرائيل و صهيونيزم يهودى ستيزى نيست، انتقاد از تركيه هم ترك ستيزى و پان ايرانيزم نيست. اصلا خود اصطلاح تركيه كلمه اى نژادپرستانه و ابداعى است كه بعد از جنگ اول جهانى بوجود آمد و قبل از آن اسم جغرافيايى آن سرزمين آناتولى بود. اين كلمه ابداعى با هزاران جنايت و پاكسازى نژادى و سركوب جا افتاد. ارمنيها, كردها، يونانيها و حتى آذريهاي ساكن تركيه نيز در آن زمان قتل عام و سركوب ميشدند. تمام دنيا يك تاريخ را مطالعه ميكنند و تركها به تنهايي تاريخ مخصوص خودشان را دارند. بنابر كتابهاى درسى تركيه سومريها نيز ترك قلمداد شده اند. سركوب در تركيه بوده و هنوز هم هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اون ناشناسی که گفته تو اذربایجان بیشتر کرد هست تا ترک بگم که لطفا به یک پزشک مراجعه کنید
شما به اعراب چسبیدی و چشمها رو بستی که دولتهای عربی هیچوقت با ما سر سازگاری نداشتند .
یه روز به بوسنی و هرزه گوین کمک کردیم که آخرش هم حتی حاضر به بازی فوتبال با ما نشدند . صبح تا شب از مصر گفتیم طرف سر کار نیومده شنیدی که ؟ بیابون های دوبی را با سرمایه های خودمان آباد کردیم . در زمان 8 سال جنگ تحمیلی ترکیه چه سود ها که نبرد از بابت صادرات به ایران . رفتیم سراغ چین و اقتصادمان را نابود کردیم . آخرش هم کماکان در صف ایستادیم . دیروز گوشت امروز مرغ و فردا معلوم نیست چه صفی . درجه اعتبار جهانی پاسپورتمان را ببین . وضعیت مراودات جهانی ما را از نظام بانکی ( بخوانید صرافی ) میبینی ؟ ما هستیم و میمانیم برای کشورمان چون دوستش داریم و به همین خاطر همه سختی ها را هم گردن میگیریم اما لازمه جهانی شدن رو در روی جهان ایستادن نیست .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ما كه هستيم و ميمانيم چون چاره ديگه اي نداريم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
زمان انتخابات آمریکا هم سعی میکردیم با گفتن اسم کامل اوباما(حسین باراک اوباما)دلمونو یه این خوش کنیم که اوباما اول اسمش حسینه و شاید از مک کین بهتر باشه که بازم اینطور نشد
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
واقعا که گل گفتی
رابطه ي ما با تركيه به دليل همسايگي نزديك، نبايد همانند رابطه ي ما با كشوري مانند آمريكا كاملا قطع بشه ولي ما بايد مواضعمون را به صراحت بيان كنيم و هميشه مصلحت را در نظر داشته باشيم و در صورت امكان در بعضي مواقع با پنبه سرشون را بذاريم كف دستشون.
میدونم بزودی اینجا پر میشه از نظرات پر شور و احساستی که ما ایرانی ها در اون استادیم. دوستان.اینکه هشت سال دفاع مقدس داشتیم بجای خود و محترم. اینکه همه -حداقل اینجا پای نت- بسیار شجاع و جنگجو هستیم این هم محترم.ولی هیچ فرمانده نظامی عاقلی بدون اطلاعات و تاکتیک صحیح نظامی به جایی نرسیده. هیچ قومی فقط با تکیه بر شجاعت و بدون درنظر گرفتن حقایق در هیچ جنگی پیروز نشده. لطفا لینک زیر که آمار ارتش دو کشور هست رو ببینید :http://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.asp
ضمنا. اگر ترکیه با ناتو پشتیبانی میشه، اینکه فکر کنید چین و روسیه از ما پشتیبانی می کنند بسیار امید لرزانیه. هردو ثابت کرده اند که منافع خودشون رو پای منافع هیچ کشور دیگری نمی گذارند. پس بدانید باز هم مثل هشت سال دفاع مقدس خودمون باید به توان خودمون تکیه کنیم..و یادمون باشه جوانهای اون هشت سال، تکرار نشده اند.اگر اونموقع همت و باکری و باقری و سردار رضایی و... داشتیم، الان خاوری و ...داریم...و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
داش سعید بدم نیست بذار جنگ بشه ما که اون دفعه تو میدون بودیم اینبار فقط تماشا میکنیم هرچی میخواد بشه مهم نیست آقازاده ها بعد از جنگ خوردن اینبارم ما تماشاچی میشیم دیگی که برای من نجوشد..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اون موقع مردم امثال باکری و همت و... توی جنگ شناختند.الان هم کسایی هستند مرد جنگ باشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دوست عزیز،منبع این سایتی که نامبردی ، CIA آمریکاست(کتابخانه ی مرکزی usa) حالا چطور انتظار داری این سایت، قدرت یکی از اعضای ناتو رو کمتر از ایران(بعنوان دشمن آمریکا) نشون بده؟
درضمن با همه ی این تعمدات و باتوجه به اینکه در این ارزیابی فقط ارتش ها را لحاظ کرده اند( ایران سپاه و بسیج هم دارد) و همینطور اینکه قدرت موشکی را از قلم انداخته اند، با همه ی این موارد فرق بین ایران و ترکیه،فقط در بودجه ها نمود میکند.

مضافا جالبه بدونید که به گفته ی یکی از اعضای بلندپایه ی CIA ،ارتش ایران(تازه بدون در نظر گرفتن سپاه) قوی ترین ارتش در منطقه است.

لطفا به همین راحتی فریب رسانه های غربی را نخورید.
برادران ! با اینکه کمی مشکلات تو کشور مون هست و این طبیعی هستش که هر کشور برای رسیدن به دموکراسی و قله های رفیع خوشبختی باید این مراحل رو طی کنه، همه ما ایرونی ها یک فرهنگ و یک سرشت داریم و از زمان های دور منافع ملی و مذهبی کشورمون هیچ وقت با عثمانی ها( کشور ترکیه) سازگار نبوده و نیست و مردم کشورمون بخصوص آذری زبانان و کرد و.... در مقابل ترکیه و ایدئولوژی ترکیه قد علم کرده اند نظر قیام سید رضا در ترکیه و...... پس بنابراین باید در مقابل آن هوشیار بوده و مدبرانه عمل کنیم ، هر چند که آقای اردوغان مثل بچه ها بین انتخاب چند تا اسباب بازی گیر کرده و اگه آقایانی همچون الجویت در ترکیه بودند ، که ما باید این خطر رو خیلی جدی می گرفتیم
زمانی ما با امپراطوری عثمانی میجنگیدیم میدانید الان چند نفر در ایران آرزوی تشکیل امپراطوری عثمانی را دارند.پس به نظر من بهتر است حقوق قومیتها را خودمان حل کنیم قبل از آن که زود دیر شود.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
شاید فراموش کردید که دولت صفوی نیز از دل آذریهای ایران برآمد پس حساب آذریهای ایران کاملا از ترکها جداست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
علی دست مریزاد
ثث
| Germany |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ترک یک قوم مهاجر و حمله کننده از اسیای میانه و مغولستانه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
داخل پارانتز عرض کنم ترک لفظ بسیار جامعی است که نام یک دسته نژادی است که ده ها طایفه و تیره دارد مثل آذری،اناتولی،ترکمن،و....
بعضیها از ترس این بزرگی سعی در تفکیک اسم ها و رگه ها دارند گویا....
وقتي طوري تصميم ميگيريم و فضاي داخل كشور را طوري تنظيم ميكنيم كه تركيه بيشترين درامدش را از توريست ايراني كسب ميكند

وقتي طوري تصميم ميگيريم كه درامد سرانه قطر از پارس جنوبي آنچنان زياد ميشود كه حوس دخالت در كار ديگر كشورها را ميكند....


وقتي طوري تصميم گيري ميكنيم كه تركيه و امارات با منزوي شدن ما قدرت ميگيرند.

وقتي طوري تصميم ميگيرم كه دوستان و همسايگان قوي خود را از دست ميدهيم وبه سمت كشوري مثل جزاير قمر ميرويم


بنظرم مطرح كردن چنين بحثي محلي از اعراب ندارد

مشگل در جاي ديگر است مساله بايد ريشه اي حل شود
در طول تاريخ بزرگترين دشمنان سرزمين ايران تركها و غربيها بوده اند كه بيشترين آسيبها را به اين مرز و بوم زده اند. اكنون كه بنظر مي رسد ايندو در راستاي هم گام بر مي دارند ما بايد حواس جمعتري داشته باشيم
پاسخ ها
آتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دوست عزیز معلومه که زیاد شاهنامه خواندید ترکها بیشترین خون را در راه ایران داده اند ودر حفظ آن بیشترین فداکاری را کرده اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ایشون منظورشون ترک های ترکیه بود نه ترک های آذری ایران
آره شاهنامه خوندیم ولی تو شاهنامه هم منظور از ترک
ترک های تورانی یعنی ترکمنستان هست نه آذربایجان و ترکیه یکم بشینین مطالعه کنین بد نیست به خدا
آتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
حالا اگر بی تربیتی پیدا بشه به فارسها توهین کنه بعد بگوید منظورم افغانها بود شما این بهانه را می پذیرید آقای ناشناس در ضمن چرا فکر میکنی خودت با سوادی دیگران بیسواد.
ترکمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
در شاهنامه نیامده که ایران بود که به ترکمنستان کنونی حمله کرد! دوست عزیز ترکمن و ترک اذری از یک ریشه هستند! حمله به یک ترک یعنی حمله به همه ترکها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ترکهای ایران با ترکیه متفاوتند و آذریها از نژاد ایرانیند و باز هر دو با اغوزهای ترک زرد نژاد متفاوتند
شاهمار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
مگر فارس ایرانی با فارس تاجیک از یک نزادند که آنها را برادر خود میدانید اما ترکها با هم فرق دارند اگر هم این فرضیه درست باشد و آذریها از ریشه ایرانی دارند پس معنی هشتاد سال توهین به آنها چیست؟البته ما ترکها در طول تاریخ برادری مان را ثابت کردیم نمونه اش در هشت سال دفاع مقدس اما برادران پارس چی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ترک آذز بایجان و ترک ترکیه و ترکمن همه شان ترک هستند
رضا
| Germany |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دمت گرم گل گفتی . ترک= مهاجر و حمله کننده به ایران
هر کشوری باید بدنبال منافع ملی خودش باشد . برای ترکیه باید رفتار آن کشور را با خودمان مدیریت کنیم : ترکیه قویترین همسایه ما است و ما هم روی ترکیه خیلی اثر داریم . احتیاج به کار فرهنگی و دیپلوماتیک بیشتر هست .
قطعا این مسئله برای منافع ما عواقب بدی خواهد داشت، ولی فراموش نکنیم که هر وطن پرست دیگه ای هم مثل اردوغان به منافع و قدرت کشور خودش فکر می کنه. کمااینکه ما هم باید همین کار رو بکنیم. والبته اگر ما به این سیاست (ملی گرائی و تکیه به ارزش های ملی) رو بیاریم، هم به لحاظ پیشینه و ظرفیت های فرهنگی و هم به لحاظ توانائی های علمی و غنی بودن در زمینه منابع طبیعی شرایطی بسیار بهتر از ترکیه و امثال ترکیه داریم و با این کار از فرار مغز ها و سرمایه های کشور هم جلوگیری خواهد شد.
خاک برسر کشوریکه(سوریه)خود بادست خودوبا تمام تجهیزات نظامی نمیتواند یک شهر رااز دست به قول خودش عده کمی نجات دهد.دولتی که این کار را نمیتواند بکند بهتر است که زودتر ازبین برود تابه بقیه کشورها اسیب نرسی.
ما باید به اونها ثابت کنیم اگر شما عثمانی هستید ما ساسانی هستیم. اون موقع هست که محبورن ساکت بشینن و گذران عمر کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
درود بر خون آریایی ات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
خندیدیم
رضا
| Germany |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ترک قوم مهاجر و مهاجم به سرزمین ایران زمین
متاسفانه در حالی که دیپلماسی و چانه زنی همه ی کشورهای منطقه بشدت در حال فعالیت هستند رایزنان کشور ما در خواب هستند و عوض پیشگیری ، بعد از اینکه یک اتفاقی رخداد تازه به فکر می افتن که دیگه کار از کار گذشته .
اینکه کشور ترکیه سیاست هایی داره که برای ما جالب نیست چیز عجیبی نیست . ما هم باید جملاتی همچون کشور دوست و برادر ... و این چنین ملاحضاتی رو کنار بگذاریم و در جهت منافع ملی گام برداریم
هر کشوری باید در وهله اول خودش و رفاه مردمش رو لحاظ کنه،با این اصل اقدامات ترکیه یا هر کشور دیگه ای میتونه مورد قضاوت قرار بگیره،به نظرم اگر دولتی در راستای منافع مردمش کاری میکنه لزونل دشمن ما نیست،شاید بهتر باشه ما هم مقداری از این منظر به موضوعات نگاه کنیم.
البته ایران قدرتمند که با مردمی مسلمان وشیعه جلوی هر تجاوزی را خواهند گرفت ولی این نکته قابل بحث است که ایران به هر کشوری برای تجارت سرمایه گذاری کرد برایش شاخ شد بهتر است دولت مردان سیاست خارجی را بهبود دهند
ما چه كاره ايم كه بخاااايم نظر بديم كو گوش شنوا
عملکرد دولت ترکیه نشون میده که اینها سواد سیاسی ندارن و تازه به دوران رسیده هستند.
اونها باید بدون که بزرگتر از خودشون نظیر انگلیس و آمریکا هیچ غلطی تابحال نتونستن بکنن و خودشون هم بهتره فعلا اشتباهی نکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
با همین بیسوادیشون یه داد سر اسراییل زدن و به اندازه هزارسال ما رو چاپیدن ؟؟؟؟؟؟
اين
عثماني گري نوين تركيه ناشي از ضعف ديپلماسي ما بعنوان يك كشور نسبتا قوي در منطقه هست كه مشغول از دست دادن امتيازات خود در منطقه هستيم و تركيه با استفاده از اين ضعف از اين فرصتها به نحو احسنت به نفع خود استفاده ميكند بطور مثال در مورد سوريه از روز اول مقامات دولتي ما بطور غير منطقي شروع به طرفداري يكجانبه از بشار اسد كردند در صورتي كه همه ما ميدانيم كه سوريه بايد آزادي و تغييرات اساسي در نظام خودش بوجود مي آورد اما تركيه از اين فرصت به نفع خودش استفاده كرد بطوري كه كشورهاي عربي همگي با تركيه همصدا شدند و ايران در منطقه تنها شد. ما هنوزم با تجديد نظر در سياست خارجي و با نزديك شدن به همسايه ها متوانيم تحديدها را به فرصتهاي بالقوه به نفع خود استفاده كنيم. 
فعلا داریم پولهای نفت مون رو از بانکهای عثمانی ها و یکی دو تا کشور عرب که زیاد مار رو دوست ندارن نقد می کنیم حواسمون باشه که راه نفسمون گرفته نشه حالا!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
متاسفانه نکته بسیار درست ودردناکی بود!!
آدم یاد جنگ عثمانی و صفویه می افتد !
هنوز استراتژی اختلاف بینداز و حکومت کن انگلیس جواب می دهد :(
ایران باید یک برنامه برای توسعه داشته باشه و طبق اون برنامه پیش بره و بدترین سناریو ها رو هم پیشبینی کنه اگه نشد چیزی رو از دست نده اگه شد که فبها
ترکیه نفت و منابع طبیعی ندارد ولی در چند سال اخیر پیشرفت زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی داشته است. به نظر من ما بایستی از تجارب این کشور همسایه در بازسازی ساختار اقتصادی بهره بگیریم. اما در مورد اسلام گرایی یا عثمانی گرایی نظر من این است که اگر کشوری و ملتی این توانایی را داشته باشد که بتواند بر سایر کشور ها و ملت نفوذ داشته باشد و رهبری منطقه ای بدست بگیرد پس حتما می تواند و ما با ایجاد اختلاف و دشمنی چیزی به دست نخواهیم آورد بلکه از مزیت هایی می توانستیم بدست آوریم از دست خواهیم داد
تمام کشورهای همسایه از افغانستان عراق وکشورهای عرب تا ترکیه هیچکدام چشم دیدن ایرانی قدرتمند راندارند وما قدرت بزرگ دنیا نیز سر جنگ داریم لااقل با امریکا بسازیم وسیاست خرج بدهیم تا بتوانیم منافع مردم ایران را حفظ کنیم اگه با امریکا مذاکره نکنیم همین ترکها فردای نه چندان دورقدرت اول اقتصادمنطقه واسیاخواهند شد وامپراتوری عثمانی را زنده خواهند کرد که مشکلات بعدی ان گریبان ملت ایران را خواهد گرفت البته یکی ازدلایلش سیاست سیاستمداران ما خواهد بود که ترکها به اینجا رسیدند
در وهله اول باید زیرساخت ها اصلاح شوند تا با مدیریت درست و ... کشور پیشرفته ای داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی و غیره با ترکیه رقابت کنیم و همچنین مشکلات داخلی را کاهش بدهیم. در واقع کشوری که از مشکلات داخلی رنج می برد و مردمش مشکلات متعددی دارند، نمی تواند با دشمن خارجی مقابله کند
معمولا کشورهایی نظیر ترکیه از سیاست چند وجهی در قبال دوست و دشمن استفاده میکنند .لذا بر روابط دوستانه آنان به هیچ وجهی نمیتوان استناد نمود. درزمینه سیاسی با عنایت به رفتار چند دهه گذشته ترکیه به این باور میرسیم که این کشور هیچگاه بر سیاست های گذشته خود پایبند نبوده وپس از گذشت چند سال مواضع کاملا مخاف قبل خود راتکرانموده ودر حال حاضر نیز میخواهد خود راذ یک کشور تاثیرگذار در خاورمیانه قلمدادکند تا در چشم اربابان آمریکایی و صهیونیستی خود بعنوان مهره ای بی نظیر در منطقه جهت کنترل مواضع آنان به حساب آید . اما باید این نکته را خاطر نشان نماییم از نقطه نظر اقتصادی این کشور تنها کشور پیشرو در زمینه تولید و ... جزو کشورهای همسایه ما است که وجود مرز زمینی وسیع میتواند بعنوان یک پل مستحکم در راستای بنیان نهادن یک نظام اقتصادی واردات و صادرات بر پایه ارزشمندی نمودن صنعت و تولید ایرانی به حساب آید
تابناک کشتی مارو با این ترکیه ترکیه کردنت.مرگ من چرا سوزنت رو ترکیه گیر کرده؟؟؟؟
خوب ایرانم چشم انداز 20ساله داره میخواد کشور اول منطقه بشه باید اسم ایرانم بذارن صفوی گری نوین...ولمون کن توروخدا
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
قوم ترك قوم بزرگي است و بايد به او احترام بگذاريم. زيرا ايران هم داراي ترك زيادي است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
کاملا موافقم.آقای تابناک من فکر میکنم توی ترکیه احتمالا جیبتو زدن یا خودنو زدن که اینقد با ترکیه بد شدی
ترکیه برای رسیدن به این شرایط برنامه ریزی داشته. اولین گام تقویت بنیان اقتصادی کشور و در گام دوم آزادی و دموکراسی است که چه دوست داشته باشید یا نه ترکیه این دو گام را برداشته. بنظر بنده ایران باید در همین دو مسیر قدم برداره و اولین گام خارج کردن کشور از بحران های خودساخته و بر اساس لجبازی، عدم اعتماد و اتکا به کشورهای ریاکار نظیر روسیه و چین و دوستی و رفاقت با تمام کشورهای دنیاست و نه تقابل و جنگ افروزی چه با ترکیه و چه با سایرین.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دوست عزيز چه خوب گفتي. تركيه براي ملت توك برنامه ريزي كرده و اول مسائل داخلي را به خوبي سامان داده و مردم قلبا با حكومت هستند و بعد در مسائل بين المللي دخالت مي كنه.
از همون روز اولی که اردغان از جلسه ای که رییس جمهور اسرائیل داخلش بود بلند شد رفت امام جمعه شهر ما جهرم اقای دژکام گفت که نمیش به ترکیه اعتماد کرد و این نیرنگش هست تا فلسطین رو به طرف خودش بکشه بعد ضربشو بزنه!
واضح است که مردم ترکیه مسلمان هستند. بنابر این سیاست ما باید به نحوی باشد که مردم ترکیه بدانند ما با تفرقه بین مسلمانان مخالفیم. باید حواسمان باشد که درگیری با ترکیه یک نقشه جدید از طرف کشورهای غربی برای ما نباشد. باید بفهمانیم که ما با سیاست دخالت در امور مردم دیگر کشورها با رویکرد حمایت از کشورهای غیر مسلمان مخالفیم
ترکیه حمایت از مردم سوریه و ایران حمایت حکومت سوریه از خود بشار اسد.
اینه دلیل اینکه شما را واداشته که فکر کنید ترکیه عثمانی گری میکنه.
فکر نمی کنید همین داستان رو برای مصر هم دارید تکرار می کنیددد.
منافع ملی در سیاست و نظام ما چه مفهومی دارد؟
و چه زمانی به این نتیجه ساده میخواهیم برسیم که حرف اول در جهان امروز منافع ملی کشورهاست .
ترکیه همون کاری کرده که همه کشورها میکنند " توجه به منافع ملی "
دقیقا همون چیزی که سیاستمداران ما نمیفهمن
پس بهتره بجای این حرفا به سیاستمداران منافع ملی رو یاد بدید و به ترکیه گیر ندهید.
در ترکیه امروزی دیگر کسی حرفی و عملی را بر مبنای آنچه شما آن را عثمانی گری نامیدید و جز در اینجا در هیچ کجای دنیا این مفهوم شناخته شده نیست، انجام نمی دهد! این توهم و خیال پردازی است! ترکیه هم مانند همکشورها بر اسا منافع ملی رفتار خود را تنظیم می کند.
ترکیه فقط به فکر خودشه و برای رسیدن به امپراطوری جدید عثمانی هر کاری که فکرشو بکنید میکنه
از ما چه انتظاری دارید آقای تابناک؟ اظهار نظر کردن دربارۀ این مسائل مگر اینقدر ساده است که هر کس از راه رسید یک اظهار نظری هم بکند؟ پس خود این سیاستمداران به چه دردی می خورند؟ فقط به درد گرفتن حقوق با چکهای سفید امضا؟
ترکیه ویا هرکشور دیگری که برای ایران گستاخی می کند, از بی تدبیری و منفعل بودن مسئولین ما سوء استفاده می کنند.
یکی از تکتیک های سیاستمدارن ترک چه امروز چه از قدیم کوچاندن مردم ترکیه به خارج از مرزهای ترکیه بوده که از این طریق مسائل و مشکلات اجتماعی ترکیه از قبیل اموزش بهداشت وووووووو حل کنند ولی با روی کار امدن دولت اسلام گرای ترکیه این امر شدت پیدا کرده.این نشان میدهد که حتی دولت امروزی هم نمیتواند از پس مشکلات مردم ترکیه برآید.چه برسد که بخواهد در سیاست عثمانی در پیش بگیرد.
باسلام از نظر سنجي سايت
حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان با ظاهري فريبنده و با هدف پرچمداري اسلام خواهي در منطقه و جلب توجه افكار عمومي در اجلاس داووس اقدام به در گيري لفظي به ظاهر تهديدآميز عليه نخست وزير ر‍ژيم نمود ولي طي اين مدت روابط ديپلماتيك خوبي با اين رژيم داشت .در واقع سياست هاي توسعه طلبي و دلال بازي خودش را به راه انداخته است و هميشه در موضع گيري هايش دو پهلو عمل كرده است
بله هست البته از روزی که جنگ در سوریه شد جنگ غرب عملا زده شد و یارگیری کشوری انجام گردید بر علیه ما جنگ شروع شده وعربده کشی هم شده و خودمانیم ما هم درمقابل کار انجام شده وسرعتی دشمن قرار گرفتیم وخودمان هم زدیم کوچه بی خیالی در سازمان ملل سفیر روسیه عملا وصریح گفت سوریه وجنگ تمام عیار هدف اصلی ان ایران است ترکیه هم ازقبل ازامریکا مزد سلطه بر منطقه را گرفته ما با سیاست ترسوی دولت وخصوصا لحن لرزان وزیر خارجه تا اینجا بد طوری قافیه واین جنگ را باختیم دیگر زمان رفتن به میدان است نروی همه چیز را گروه امریکا و وهابی ها وسلفی ها و ترکها صاحب میشوند وانموقع قائلی در ایران با حمایت داخلی ها خودشان که خیلی هم در همه جا نفوذ کردند با همین گرانی های که ساخته داخلی ها و خاریجیها است میسازند که رژیم بطور خطرناکی در خطر میافتد ومردم که اعتماد شان از دولت واین نفوذیهای منفعت طلب سلب شده بجای جنگ با غرب کنار کشیده و حکایت مجدد پیروزی غرب ظاهر میشود تا دیر نشده باید از این موشکها استفاده کرده وجنگیکه انها شروع کردند وفقط اعلام نکردند را جواب داد
ببینید ما باید سیاست خارجیمان به نفع منافع ملی باشد.
اگر میخواهید سیاست خارجی را با حمایت از شیعیان منطقه دنبال کنید آخرش مثل الان منزوی میشیم و 99.99 درصد کشورهای جهان باهامون دشمن میشن.در ضمن هزینه این سیاست را هم تا الان داده ایم.
ما نباید در دام سیاست آمریکاییها بیفتیم.
کشورهای خارجی ملل خاورمیانه را با هم مشغول کرده اند.
هم نفتشان را به یغما میبرند .هم ثروتشان را با فروش اسلحه پس میگیرند .باقیمانده را هم با جنگ از بین میبرند.با همی تفرقه بی شیعه و سنی به اینجا رسیده اند.
دو تا تیم فوتبال ساختن ایران وسوریه طرفدار یک تیمند.ترکیه وعربستان و قطر طرفدار تیمی دیگر.
همه ما بازنده بازی هستیم.برنده این بازی غربی ها هستند.
گروههای تندرو مانند طالبان وحماس را یا خود ساختند یا با پول آنها را خریدند.
هزینه های کشورهای مستقل مثل ایران را بالا میبرد تا درس عبرت بدهند به بقیه کشورها.
2تا کشور ثروتمد و برادر مثل ایران وعراق را درگیر میکنند آخرش خودشون وارد معرکه میشن.
بعدشم حمله ویرانگر میکنند به یک کشور اسلامی تمدن 1000 ساله آنرا تخریب میکنند.
هر جا هم نتونند نمایندشون اسراییل مانند ویروس بقیه کشورهارو اذیت میکنه.
تازه یه کسایی مثل عرفات وحماس به اسم آزاد کردن فلسطینیان ما ها رو تیغ میزند.
کلا خاورمیانه مثل اون شهربازی که پینوکیو توش بازی میکرد شده.هر کی وارد این شهربازی بشه آخرش خر میشه.
حالا چرا ما باید دوباره وارد این بازی که طراح اون آمریکاییها و صهیونیستها هستند بشیم.این بازی فقط ورژنش جدیدتره.هدفش همون عقب نگهداشتن ملل خاورمیانه است.
به نظر من همه ما مسلمایم وانسان.چرا ما نباید اتحادیه تشکیل بدیم؟مگه ما چیمون از اروپاییها کمتره؟
چرا ایران رویکرد منطقی و گفتمان آرومش به حالت تهاجمی تغییر پیدا کرده؟
حتی ما باید با دشمامون حرف بزنیم.تا هم بفهمیم دقیقا چی میگن هم اینکه از دشمنیشون کم کنیم.
آقایان حکومتی اگر باز هم مثل قبل عمل کنید نتیجه همین است.پس بهتر است با تمامی کشورها با احترام برخورد کنیم.
نمیگم باج بدیم. ولی اینقدر به مسائل ایدوئولوژیک بقیه ملل گیر ندید.به ما چه کی میخواد بره بهشت کی جهنم.مگه مارو بهشت بردید؟یا ایران رو تبدیل به بهشت کردید؟
هرکشوری خودش مردم دارد و مسئول.به زور که نمیشه الگوی جهانی بشیم.
عملا باید نمونه باشیم.
در قبال ترکیه هم باید دید حرکتهش چقدر به سود ما هست؟اونجاهایی که به سود ما هست باید باهاش همکاری هم بکنیم.
باید ما هم تغییر کنیم.
دیگه زیرخاکی فکر کردن بسه.از همی نخبگان و مغزها استفاده کنید.فقط حرفشو میزید.موقع تصمیم گیری خودتون ودوستاتون هستید موقع بدبختی 75 ملیون نفر بدبخت شدن.
ترکیه زرنگه و شما گیج می زنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
like!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
very like!
گسترش اندیشه های پانترکیسم تا شمال افغانستان توسعه پیدا کرده است و حتی امروز هزاره های ایرانی تبار افغانستان خود را دشمن ایران می دانند!! جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز بایستی بستر لازم برای تحقق اتحاد فلات ایران را مهیا کند و آمریکا و اشغالگران را از منطقه بیرون کند. حظور ایران در افغانستان و تاجیکستان و بلوچستان پاکستان و بحرین و .... باتوجه به هزاران سال تاریخ و فرهنگ و زبان و دین مشترک خط بطلانی بر اشغالگری آمریکا خواهد بود.
پاسخ ها
آرش
| United States |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
حرف های این کاربر کاملا درست و پخته است.
اینهمه نظر منفی برای چیه؟
زز
| Germany |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دمت گرم
به نظر من یکی از دلایلی که ترکیه خیلی زود تونست تو صحنه رقابت منطقه ای ظهور کنه وبا ایران رقابت کنه دلیلش اینه که سیاستمداراش واقعا دنبال منافع ملیشون هستند نه عین سیاستمدارای ما همش درگیر اختلافات داخلی باشند ومنافع شخصیو به منافع ملی ترجیح بدن
باید تعارفو گذاشت کنار
ترکیه وقتی دید سوریه شلوغ شد حملاتشو بهش شروع کرد
ایران هم هیچ فرقی با سوریه نداره تا ایران یه مشکلی پیدا کنه سریع دشمنیشو اشکار میکنه
اینکه بخواهیم بگیم ملت دوست و بردار ترکیه هیچ فایده ای نداره
خوبی کشور های مثل قطر اینه که مشخصه دشمنی دارن و کشور هایی مثل ترکیه که یه بام دوهوا دارن رو اعصاب ادم راه میرن !
حتما مستحضرید که زنده کردن تفکر احیای حکومت عثمانی ! توسط این ملیجک اردوغان یعنی داوود اوغلو استارت زده شد وگویا نامبرده کتابی نیز در این زمینه نوشته است وشاید همین موضوع باعث شد که اردوغان وزیرخارجهء واقعگرای ترکیه بر کنار و داوود اوغلو شد وزیر خارجهء ترکیه بشود ولی معلوم شد این ادم برای خدمتگذاری بیشتربه غرب و امریکا وارد تیم حکومتی ترکیه شد! که شاخص ترین این پادویی همکاری وهماهنگی با امریکا و اسراییل وعربستان وقطر میباشد!
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
منظور از وزیر امور خارجی واقعگرای ترکیه عبداله گل باشه اونکه الان رییس جمهوره!! وبه خاطر رییس جمهور شدن کنار رفت!
با درود به همه کاربران
باید قبول کرد که قدرت جهان در دست 5+1 و واقعا هم همینطوره نباید احساسی عمل کرد
این گروه نمی گذارند که کشوری قدرتمند بشه و منافع اونا رو به خطر بندازه
سیاست های کلان این کشورهای قدرتمند است که نظم جهان رو تغییر می ده و تا خردمندی و اندیشه درست نباشه کشورهای منطقه رو به جان هم می اندازند و سود می برند
با مردن مردم کشورهای مختلف کم کم انها وارد شده و دوباره کلونی سازی رو ادامه می دند و دنیا رو مال خودشان می کنند
به غیر از چند کشور مستقل دنیا که اسیر این گروه نیست بقیه فارن انها بوده و برای انها کار می کنند تا پیشرفت کنند گرچه خوشان را مستقل فرض می کنند
به طور مثال در ایران برای خرید یک اتو بوش ساخت المان باد حداقل 150 هزار تومان پرداخت کرد که معادل یک پنجم حقوق یک کارمنده
ببینید چطور با پیشرفت علم خودشان جهان رو برده کردند
با همین 150 هزار تومان می شه دهها کیلو برنج تهیه کرد که غدایی اصلی مردم ما است
پس خردمند باشیم چه ایران چه ترکیه و دیگر کشورها با علم و دانش و با همبستگی جلویی قدرتهای بزرگ بایستیم و بازیچه دست اونا نشیم
با سیاستهای فعلی ترکیه من اینده خوبی برای کشور و مردم خوبش نمی بینم
امیدوارم همه با چشم خردمند ماجراههای منطقه رو بررسی کنیم
ترکیه توانسته در 10 سا ل اخیر در راستای منافع ملی خودش حرکت کند.در حالی که همه کشورهای جهان در رکود اقتصادی قرار دارند کشور ترکیه رشد اقتصادی بالای 8 درصد را تجربه کرد.اگر شما سری به سوپر مارکت محله تان بزنید می بینید که بیش از 70 درصد تنقلات ساخت ترکیه است.
یه ابراهیم تاتلیس دارن بهش میگن سلطان .بس که واسش احترم قائلن آدم حال میکنه.
اینجا با دوشکا دنبال شجریان هستن.
هیچی سرمون نمیشه.نه موسیقی نه هنر نه سینما نه فیلم نه اقتصاد نه فرهنگ.فقط میخوایم همه چیرو نابود کنیم.چون نمیتونیم مثلشو بسازیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
با اینکه ابراهیم تاتلیسس اصالت کردی داره ولی همه مردم ترکیه با لقب امپراطور صداش میکنن!
فواد از سنندج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
گل گفتي البته يادمان نرود الان دنيا را داريم ما مديريت ميكنيم ها حواست باشه
قابل توجه دوستانی که نظرات خصمانه بر علیه کشور ترکیه می نویسند. برادران عزیز اگر کشوری مثل افغانستان و تاجیکستان در موقعیت ترکیه قرار می گرفتند باز هم شما به فکر تحریک مخالفان آنها میافتادین تا جلوی پیشرفت و سر افرازی آنها را مثلابگیرید؟.هموطنان عزیز شما خودتان را به جای ما ترکزبانان ایران بگذارید ببینید چه احساسی باید از همدیگر داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
بعنوان یک ترک زبان کاملاً با شما موافقم افراد مخالف این نظر نه با سیاست های ترکیه که کلاً با قومیت ترک دشمنی دارند ولی این را بیاد داشته باشند که ترکیه کشوری است که از منابع زیر زمینی غنی نیست ولی سیاستهای اقتصادی آن را تبدیل به یک کشور پیشرفته حداقل از ایران تبدیل کرده است و ما با این همه درآمدهای سرشار از فروش نفت و سایر مواد معدنی در دنیا جایگاهمان کجاست؟ جلوی پیشرفت ملتهای بزرگ ترک را نمی توانید بگیرید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
عزیز من هدف بیت المقدس هست حالا هر کشوری که سر راهمان بایستد خواه افغانستان!!! باشد خواه ترکیه باید از سر راه کنار رود .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ایران ترک زبان ندارد، آذری زبان دارد
آرش خمامي
| Sweden |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
آذرپادگان محل سكونت اصيلترين اقوام ايرانى بود. بعد از حمله مغول و كوچ اقوام آسياى ميانه و اتراق پى در پى قشونهاى ملوك و امراء مغول و ترك در آنجا بتدريج زبان مردم آنجا تغيير كرده و با اقوام مهاجر درآميختند و زبان خود را آزرى ناميدند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
آذری زبان نیست! اذری کلمه برای مخاطب قرار دادن اذربایجانی ها (مخفف آذربایجان) استفاده میشود! که همه انها به زبان ترکی حرف میزنند.
0020
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اینکه فقط تو سر ترکیه بکوبین علاوه بر کشور ترکیه قومیت ترک خودتونو هم از دست میدین که 40-30 میلیون از جمعیت تونو تشکیل میده یه کم عاقلانه تصمیم بگیرین
ناشناس
| Australia |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
قارداش. من هم ترک زبانم ولی این رو بدون که آنچه خود داری نباید ز بیگانه تمنا کنی. اولا اصل ترکی آن زبانی است که من و شما حرف میزنیم نه ترکی استانبولی ثانیا خودت میگی من و شما ترک زبانیم نه ترک. عزیزم ما آریایی و فارس زبان و هموطن زرتشت و بابک هستیم ولی در یک برهه تاریخی ترک زبان شدیم. بالای نود درصد مردم آذربایجان ایرانی هستند و فقط زبانشون به ترکی تبدیل شده. قدر ایران و ایرانی بودنت رو بدون و فکر نکن مرغ همسایه غازه. اینها بیگانه اند و به خاک و فرهنگ ما چشم طمع دارند. مولوی یک بیت ترکی به عمرش نگفته ولی الان جرأت داری تو ترکیه بگو مولوی مال شما نیست. البته اونها هم دلشون واسه مولوی نسوخته بلکه دارن با مقبرش کاسبی میکنن. به هر حال:
ایگید اقلان الین آتماز دوستینی نامردا ساتماز
غوربت الچه بهشت اولسا وطن توپراقینا چاتماز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
در جواب قارداش باید عرض کنم که ما ترک های ایرانیم و ایرانی هستیم.بابک و امثال اون هم تورک بودند و ایرانی.ما همچنان برای وطن جان میدهیم.و ایران مال ما تورک های ایرانه.اما فارسی از کجا رویش کرد؟از تقابل زبان عربی و هندی؟چرا ایران زبانش عوض شد و زبان اقلیت حاکم بر ایران ترک شد؟
اهل تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
این اراجیف پان ترکیستی چیه؟کی گفته زبان فارسی ترکیب هندی وعربیه.خدای من پانترکیستها چه بر سر هموطنان آذری آوردن.بابک ترکه؟جل الخالق.بابک مازیار افشین اتحاد سه گانه مزدکی ها بود بر علیه عربها برای برگشت ایران به شوکت گذشته اش.زبان آذری هم ترکیبی از زبان ترکی تاتی وفارسیه.توصیه میکنم لااقل کتاب کسروی که خودش هم تبریزی بود را بخونید.........یاشاسین آذربادگان یاشاسین ایران یاشاسن کرد یاشاسین بلوچ یاشاسین تالشی و........
جلب رضایت کردهای ایرانی و ارتباط با کردهای ترکیه که با جمعیت بیست میلیون نفری پاشنه آشیل بسیار مناسبی برای زهر چشم گرفتن از ترکیه است
تركيه براي كشوري مثل ما كه داراي كثرت قومي ميباشد خطري بالقوه هست تاريخ سازي جعلي. پان تركيسم . واراِِئه مدل خاصي از مذهب سه ابزار نفوذ دشمن تاريخي ما در منطقه واسياي ميانه ميباشد متاسفانه درمورد تاريخ سازي تركها حتي افراد مستقل نيز منفعل بودند
تركيه بنابر مذهب حربه اى مؤثر در مقابل سياست منطقه اى ايران دارد. در اين ميان بازنده اصلى از در مذهب همانا ايران خواهد بود. از باب فرهنگ و تمدن كهن ايرانى تركيه بيشترين ضربه ها را خواهد خورد و بشدت آسيب پذير است. تركيه با صرف هزينه هاى هنگفت و در طول يك قرن با تمام قوا درصدد حذف آثار زبان و فرهنگ و تمدن كهن بخشي از ايران برآمده است. در حال حاضر نيز بيشترين هزينه هاى دولتى تركيه (8 مليارد دلار) به صورت علنى در همين راستاست. عمده اين تلاشها سركوب قوم ايرانى كرد و تلاش براى حذف هويت قومى آنها و ضديت مذهبى بخصوص با كردهاى علوى در مناطق درسيم و بينگول ميباشد. اين تلاشها محور اصلى سياست كلان تركيه طى يك قرن بوده است. بهمين علت تركيه نسبت به مسأله كردها و بخصوص علوى بودن بخش بزرگى از آنها حساسيت زيادى دارد، بطوريكه اين جمله فرماندهان نظامى تركيه مشهور است كه اگر در آفريقاى جنوبى نيز حكومتى كردى تشكيل شود ما با زور نظامى آنرا سرنگون خواهيم كرد. بنظر من بيشترين ضربه اى كه تركيه خواهد خورد مشغول ساختن آن به مشكلات داخلى آن خواهد بود، تا دست از فكر تسلط بر سرزمينهاى ماوراء مرزهاى خود بردارد. يكى از ورشهاى مؤثر ايجاد شبكه تلويزيونى 24 ساعته هدفمند به زبان كردهاى تركيه (لهجه كرمانجى) با محتواى سريالهاى ايرانى است، به روشى كه آنها بطور غير مستقيم در راه اندازى سبكه هاى عديده فارسى زبان با سريالهاى تركيه اى بر ايران اعمال فشار ميكنند. با تشكر.
ان جنگ افروزی که در سوریه کرد در ایران خواهد کرد
یادمه چند وقت پیش وقتی که هواپیمای نظامی ترکیه توسط نیروهای دولتی سوریه ساقط شد، و احتمال حملة تلافی جویانه از طرف ترکیه وجود داشت، درست در همین زمان نشستی بین قدرتهای بزرگ در جریان بود که در آن نشست اعلام شد دولتهای روسیه و آمریکا در مورد سوریه به توافق رسیده اند. بنظر شما این چه معنی میتواند داشته باشد جز اینکه قدرتهای بزرگ دنیا از تحرکات کشورهای منطقه از قبیل ترکیه واهمه دارند و همیشه خواستار آنند که خود بازیگر مسائل منطقه ای باشند. مصداق این مورد در تاریخ هم دیده می شود، زمانیکه حکومت عثمانی در اروپا در حال پیشروی بود و مرزهای اسلام را به نزدیکی بریتانیا رسانده بود، همان موقع بود که درگیریهای بین حکومت صفویان با حکومت عثمانی باعث جنگ بین این دو قدرت منطقه ای شد که البته هر دو کشور اسلامی بودند. یعنی هیچوقت قدرتهای بزرگ دنیا نمی توانند هیچ رقیب منطقه ای را تحمل کنند و اگر لازم باشد در برخی مسائل، حتی روسیه با امریکا به توافق استراتژیک هم خواهند رسید. در این برهة حساس این وظیفة ایران است که برخی تعصبات بی مورد را کنار گذاشته و با یک اتحاد استراتژیک، دست قدرتهای بزرگ را از منطقه کوتاه کند. اگر این مهم محقق گردد مسلما برای هر دو کشور ایران و ترکیه مفید و سودمند خواهند بود. در آخر از عزیزان خواهشمندم کمتر از این حرفهای رسانه ای بنویسند. واقعا در برهة حساسی هستیم که هم با سرنوشت ما و هم با سرنوشت ابر قدرتها در ارتباط مستقیم می باشد.
باسمه تعالي
بارها نوشتم كه اين دولت تركيه به مراتب بدتر از آتاتوركه چرا كه رويه نفاق را در پيش گرفته و با ژست اسلام خواهي اول كلاه سر ما گذاشت ما هم كه تشنه رابطه ولو با ميانمار هستيم كلاه رو به سر گرفتيم ما تا كي ميخواهيم با امثال تركيه و مصر با اشتياق خودمون رو نشون بديم و اونا محلمون نگذارن مرسي هم از اينا بدتره بياييد خودمون رو باور كنين نجات بديم بديم باور كنين منجي خودمون هستيم دزدها رو معرفي كنيم لاپوشوني نكنيم به مملكت خيانت نكنيم .انشاءالله
کار خوبی میکنه. هر چی هست دموکراسی رو بطور کامل در مملکتش پیاده کرده اگه الان دنبال دموکراسی و آزادیه مردم دیگر کشورهاست اقلا خودش در این زمینه پیشگامه
شکست اردوغان زیاد دور نخواهد بود
داستان روابط ايران و تركيه از زمان به وقوع پيوستن انقلاب هاي اخير منطقه و به‌ويژه مواضع سؤال معاندانه تركيه در قبال كشور سوريه، مورد علاقه تعداد زيادي از رسانه‌ها و محافل مطالعاتي در دنياست .
1. مواضع متناقض تركيه در قبال دخالت نظامي ناتو در ليبي
2. سكوت در قبال سركوب مخالفين رژيم بحرين
3. موافقت تركيه با استقرار سپر دفاع موشكي ناتو
4. تلاش براي تغيير موازنه در خاور ميانه
5. تلاش براي تضعيف ايران در منطقه
ضمناً همگان به ياد داريم كه در طول 8 سال جنگ تحميلي كشور تركيه موضعي خصمانه در قبال ايران داشت.
در انتها بسيار پسنديده است كه تابناك به نظرسنجي در مورد تهديدات و تجديد نظر در روابط با كشورهايي مثل عربستان، امارات، بحرين و حتي قطر بپردازد
قابل توجه دوستانی که نظرات خصمانه بر علیه کشور ترکیه می نویسند. برادران عزیز اگر کشوری مثل افغانستان و تاجیکستان در موقعیت ترکیه قرار می گرفتند باز هم شما به فکر تحریک مخالفان آنها میافتادین تا جلوی پیشرفت و سر افرازی آنها را مثلابگیرید؟.هموطنان عزیز شما خودتان را به جای ما ترکزبانان ایران بگذارید ببینید چه احساسی باید از همدیگر داشته باشیم؟
پرهيز از هرگونه ايجاد تشنج در روابط في مابين. اصل استواري ملت‌ها در صلح و آرامش محقق مي‌شود. گفتمان سياسي بهتريم برخورد با زياده‌خواهي هاي كشورهاي همجوار خواهد شد. به شرطي كه از دور خط و نشان نكشيم و براي منافع ملي هيچ كشوري ايجاد تهديد نكنيم.
جنگ و حمله خواسته‌اي است كه غرب به دنبال آن در كل خاورميانه است. تا كشورها را به جان هم اندازد. از ترك و كرد و فارس و عرب و احساسات ناسيوناليستي آن ها هم استفاده خواهد كرد تا آتش اين جنگ را هر چه بيشتر شعله‌ور سازد. و در آخر برنده‌اي نيز نخواهد داشت. البته به جز آمريكا و غرب.
كشورها ضعيف شدند و نياز به احياي مجدد دارند.
آيا در ايم ميان تجزيه شدن كشورها كار سختي خواهد بود. وقتي هر كس ساز خود را بنوازد.

هم ميهنان عزيز
خواهش مي‌كنم اينقدر به طبل جنگ و حمله نكوبيد. چرا تاريخ را زود فراموش مي‌كنيد.
چرا مردم ژاپن دم از جنگ نمي‌زنن. هيچ كشوري هم جرأت حمله و دست‌اندازي به آن كشور را ندارد.
این که ترکیه چه سیاستی را در پیش گرفته برای ایران مهم نیست مهم این است که سیاست ایران در قبال ترکیه با تغیرات ترکیه هماهنگ باشد.ترکیه روند ثابتی ندارد .یکبار در حمایت از مردم غزه کاروان راه می اندازد بعدسفارت رژیم اشغالگر قدس را تصرف می کند .یکبار همراه رژیم اشغالگر قدس علیه سوریه اقدام میکند.
احیای عثمانی توسط ترکیه خبریست که این روزها به کرات شنیده میشود. به دلایل مختلف این امکان یقینا وجود ندارد. درست است که کشورهای اطراف ایران هر یک به نوعی شیطنت میکنند ولی این گونه مباحث در مورد آنها منتفی است. برای رسیدن به هر هدفی ابزاری لازم است. ترکیه با کدام ابزار میخواهد به این هدف برسد؟ واقعیت ترکیه این است که این کشور در دو دهه اخیر به رشد اقتصادی و تا حد ناچیزی به رشد صنعتی رسیده است. آیا ترکیه در علم و تکنولوژی امروزی حرفی برای گفتن دارد و آیا برتری نظامی یا عقیدتی خاصی بر کشورهای منطقه دارد؟ ترکها علی رغم شجاعت ذاتی که در طول تاریخ داشته اند هیچگاه ملتی پیشرو نبوده اند. آنگاه که ایرانیان حکومت خلفای عرب یا دست نشانده های آنها را بر نمیتافتند ترکان در سیستم خلافت عربی خدمت میکردند و همواره به دنبال تأیید شدن از سوی آنها بودند. اکنون هم که طبق همین خبر میخواهند به پشت گرمی آمریکا به مدعای شایعات اخیر دست یابند. از نظر ژئوپلیتیک ترکیه حتی جزو کشورهای خاورمیانه هم محسوب نمیشود بنابراین گزینه خوبی برای ژاندارمی محسوب نمیشود. از طرفی این کشور زیر گوش روسیه است و به همین جهت به نقطه مناقشات ناتو و همچنین اتحادیه اروپا تبدیل شده است. از نظر عقیدتی هم ترکیه سنی مذهب باید خود را بر لیگ کشورهای عربی که مذهب خود را با نژاد عریی گره زده اند تحمیل کند که چون غریبه است کسی تحویلش نمیگیرد. از همه اینها گذشته با تغییر دولت در ترکیه امکان این که جهت گیریهای سیاست خارجی این کشور تغییر کند بسیار بالاست زیرا این کشور دچار تشتت آرای سیاسی است. این کشور برای حفظ حیثیت خود باید مراقب باشد به آلت دست اغراب و اعراب تبدیل نشود. در حال حاضر کشوری مثل قطر از ترکیه به سود خود بهره برداری میکند و ترکیه از نظر اوضاع داخلی هم به قدری مستأصل است که نمیداند با کردها چه کند و نمیتواند بعد از سالها با عبدالله اوجالان برخورد قاطعی بکند. از نویسندگان ستون سیاسی سایتهای خبری انتظار میرود با عمق و برد بیشتری به مطالب توجه کنند. با تشکر
به نظر می رسد غرب در نظر دارد با ارتقاء منزلت ترکیه و همپیمانی اعراب با آنها رفته رفته رویاروئی با ایران اسلامی را شدیدتر کند. شاید چیزی مشابه دوران شاه عباس صفوی ولی به صورت مدرن آن و به دنبال آن جنگ شیعه و سنی (که متاسفانه از هم اکنون در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و اخیرا در لبنان در حال انجام است).به هر صورت غرب با بازی با هر یک از طرفین خواهد توانست هم منافع خودش و هم موجودیت اسرائیل را تامین کند.
بنا بر این بر مسئولین نظام و سیاست خارجی است که جوری عمل کنند که عثمانی دیگری در منطقه نطفه اش منعقد نشود.
اینجا است که نظرات اصلاح طلبان نظام می تواند کارساز باشد و با سیاست گذاری صحیح (اتحاد شیعه علوی و تسنن محمدی) جلو همه این بازی ها را بگیرد.
در دنیا برای جلب توجه یا باید از قدرت نظامی بالا برخوردار باشید یا از اقتصاد قوی و چه بهتر که هردو را با هم داشته باشید. پشتوانه فرهنگ و سیاست نیز این دو عامل است. ترکیه سودای عثمانی گری در سر می پروراند چون از نظر اقتصادی پیشرفت کرده است. ما نمی توانیم این کار را بکنیم جون اقتصاد قوی نداریم و به علاوه، تعامل خوبی هم با دنیا نداریم.
بسمه تعالي
ايران، تركيه و مصر سه قدرت بزرگ جهان اسلام بوده و هستند،اين سه دولت و ملت كنوني بايد خوب به ياد داشته باشند كه پس از عباسيان و مغول در چه وضعيتي بوده اند :
1- ايرانيان،مغولان و تيموريان را تربيت كردند و فرهنگ معنوي را بسط داده تا در دوره صفوي (907-1148ق /1501- 1735م) نمايان گرديد .
2- عثمانيان كه در دوره سلجوقيان مناطقي به آنها داده شده بود ، از 699-1363ق/1300-1944م حكمران شدند.
3- فاطميان (297-565ق/910-1172م) و سپس ايوبيان (564-650ق/1169-1262م) كه بر مصر حكومت مي كردند.
جنگهاي صليبي (488-690ق/1095-1291م) ؛ با انتقال دانش و تجربه مسلمانان رنسانس يا انقلاب 300ساله ، علمي ،مذهبي ،صنعتي،اقتصادي و سياسي پديد آمد و كشف باروت،چاپ، دريانوردي،قطب نما وتلسكوب را از سده 13 كه در فلورانس ايتاليا آغاز و در سده 16درانگلستان پايان يافته بود. در پي آورد .
عثماني ها كه در945ق /1538م نيروي دريايي اروپا را شكست داده بود، در1571م/ 979ق در نبرد پانتي شكست خوردند و اروپائيان كاملا بر درياها مسلط شدند. تنازعات قدرت با جنگ جهاني اول(1914-1918) و دوم (1939-1945) ،سه قدرت جهاني اسلام را با غفلت ها و ضعف هايي كه داشتند ، نهايتا در جغرافياي كنوني و مصائب آن زنداني كرد و وضعيت كنوني را به بار آورد.
چكيده اوضاع كنوني متناسب با تاريخ گذشته : به سادگي تركيه را كه از مهمترين مراكز اسلام بوده و هست اينك به مركزيت ناتو تبديل و در خدمت بيگانگان است ؛ مصر كه پايگاه ديگر مسلمانان بوده و هست، حتي پس از انقلاب نوينش ، واداشته اند پشت سر هم تكرار كند كه به پيمان ننگين كمپ ديويد احترام مي گذارد.
صهيونيسم بين الملل و استكبار عفن جهاني نيز هر روز با پشتيباني كشورهاي مزدور بر عليه ايران اسلامي توطئه مي كنند. اينك به جاي آن كه مسلمانان در موقعيت بحراني اروپا و آمريكا به خود آمده و آينده به شدت متغير را به تامل نشينند ، دو باره همان حماقت هاي گذشته را تكرار مي كنند تا ...
تاريخ بدترين قضاوت را در باره رهبران كنوني تركيه خواهد كرد .
ترکیه در هر حال و با هر سیاستی بدنبال منافع ترکیه است و مانند ما ثروت مردم کشور خودش را بخاطر منافع سایر کشورها فدا نمی کند
اميدوارم كه خوانده شوم.
به نظرم نگراني ها از تغيير رويه تركيه و نقش آن درايران و در بين برخي از ما زياده روي است. تركيه فقط در مورد سوريه با ايران يك تقابل منافع پيدا كرده است كه در خود تركيه هم انتقادها بر اين موضوع هست. در كل تركيه بهترين همسايه براي ما بخصوص بعد از تحريمهاي ناجوانمردانه است.
شناخت از تركيه هم در بين عزيزان نگران خيلي ضعيف است و تصور مي كنند تركيه هم با ن‍‍ژادپرستي در پي احياي نقش برتر است. در تركيه اگر علوي ها و كردها را در يك طرف حساب كنيم علوي هاي عثني عشري تقريبا اكثريت جامعه هستند و جالب است كه بنا به محدوديتهايي كه اسلامگراها بر ايشان اتخاذ مي كنند هميشه طرفدار سكولارها بوده و هستند. حتي در تركيه به علوي ها تهمت مي زنند كه آتاتورك كه در خانه اش عكسي از حضرت علي با شمشير داشت يك شيعه بود و خلافت را سرنگون كرد. اما با برخوردهايي كه با دانشجويان تركيه در دانشگاه شهيد بهشتي داشتم باور دارم كه تركيه يك كشور اسلامي بسيار مدرن است و آينده اسلام را در آنجا مي توان ديد كه چگونه در دنياي آزاد عزت آفرين مي شود. لذا، بهتر است با شناخت درست از تركيه آينده آن را تهديد يا فرصت بدانيم و قضاوت يك طرفه را كنار بگذاريم.
مردم تركيه در تقابل با اروپاييان بسيار به اسلام افتخار مي كنند و حاضرند كمك برادرانشان باشند.
يا علي
به نظر من اقای اردوغان نخست وزیر اهنینی هست که با حضور احزاب مخالف قدرتمندی توانست اکثریت مجلس ترکیه رو بدست بیاره و مردم ترکیه بسیار دوستش دارن . البته همه اینا کار امریکا و صهیونیزمه همانطور که روحانی گرانقدر جهرم تشخیص دادند.اقایان چکار به دیگران دارید شما اگه تونستین قیمت مرغ را کنترل کنید
دلایل بسیار متعددی دارد: اولا...
چیزی که مشخص هست اینکه با این دغل کاری و دروغ نمی توان در بین جوامع مسلمان سیاست خارجی پیش برد. این سیاست ها شاید در سایر نقاط جهان به اسم منافع ملی مورد قبول باشد ولی در بین مسلمانان کارایی ندارد. ضمن اینکه همیشه منطقه نسبت به قوم گرایی حساس بوده فلذا ترکیه با این کار خودش عملا بیش از یک سال در سیاست خارجی منطقه دوام نخواهد آورد.
كلاً سيساستمداران تركيه در توهمند فكر ميكنن سياستمدارن، ولي با اينكاراشون نشون ميدن كه بازيچه غرب هستن. ايران به هيچ وجه نبايد تركيه را به عنوان كشور متحد و دوست خودش بدونه
كلاً سيساستمداران تركيه در توهمند فكر ميكنن سياستمدارن، ولي با اينكاراشون نشون ميدن كه بازيچه غرب هستن. ايران به هيچ وجه نبايد تركيه را به عنوان كشور متحد و دوست خودش بدونه
سیاسیون ترکیه سیاسی هستن و کار بلد
خوب ترکیه به فکر منافع خودشه.در حقیقت همه کشورها به فکر منافع خودشون هستن و این باعث پیشرفت یه ملته.
شما حساب کنید اگه نفت ما دست ترکیه بود الان ترکیه با آمریکا و روسیه رقابت میکرد.کشوری که با هیچی،همه چی ساخته.
اگه شما خیلی نگران ترکیه هستید به فکر رقابت باشید نه سنگ اندازی اگه هم نمی تونید رقابت کنید خوب وضع موجود رو قبول کنید
ترکیه ازصدقه سرجنگ صدام ودرگیری ماباامریکاوغرب ازسقوط نجات پیداکرد.وقتی مابه کله گنده هانهیب میزنیم چرابایددرمقابل اینهاکوتاه بیائیم ولازم است تودهنی محکمی هم به اونهابزنیم.اولااجازه مسافرت رامحدودکنیم ثانیامعاملات رامحدودوارمنستان وترکمنستان راجایگزین کنیم ثالثاتبادل اطلاعات امنیتی راقطع وجلسات مذاکرات اتمی راازترکیه حذف کنیم.
تابناک خوب بلدید اذهان عمومی را با مستحبات مشغول کنید.یه مدتی که مهمترین خبر روزنامه های وزین کشور !ومهمترین مسئله بغرنج دولت وپیچیده ترین بحث نمایندگان ملت حل مسئله حیاتی قیمت مرغ کردید وحالا هم گیر دادید به ترکیه مملکت تحریمه سیستم بانکی نداره اسم ایران میاد کسی تمایل وامنیتی در تجارت باهاش نداره شما راجع به ترکیه مینویسی خوب معلومه وقتی ما ضعیف شدیم همسایه ها فرصت طلب وقوی میشند بابا مسئله تحریم را حل کنید جون ملت به لب رسید اینقدر حاشیه نرید
اگر هم سیاست عثمانی گری ترکیه واقعیت داشته باشد سیاستمداران ایران باید دنبال تعامل با ترکیه باشند و از ایحاد هرگونه تفرقه و در گیری بین کشور های اسلامی بپرهیزند ، چرا که تمام بدبختیهایی که مسلمان جهان اکنون به آن مبتلا هستند نتیجه تفرقه و نزاع بین شیعه و سنی وفرقه های مختلف می باشد که این تفرقه از طرف غربیها به انواع مختلف هر روز تشدید می شود و اکنون نیز با بر چسب عثمانی گری ترکیه ، قصد ایجاد یک مناقشه دیگر در منطقه و درگیری اعراب وایران و ترکیه با هم دارند ، جای بسی تاسف است که اروپائیها بعد از جنگ جهانی ،با هم منحد ه شده و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند و کشورهای اسلامی منطقه خاور میانه ، هنوز یک تفاهم نامه همکاری با هم ندارند
به نظر اینجانب اگر هم سیاستمداران فعلی ترکیه دنبال احیای دوره عثمانی هستند ، ایران باید با گروهای اسلامی بیطرف ترک روابط نزدیک برقرار کند نا این گروها با فشار بر سران حاکم ترک از ایجاد هرگوته تفرقه در بین امت اسلام دوری کرده و با هدایت جریانهای منطقه ای نظیر بهار عربی توسط ایران و ترکیه ، حکومتهای دست نشانده استکبار حهانی در منطفه محو ،وزمینه اتخاد مسلمان فراهم شود تا انشا ا.. این اتحاد زمینه ساز محور اسرائیل باشد
ایران باید هوشمندانه تمام ظرفیت خودرا قبل از انکه شرایط حاد شود به کار گیرد و با میانجی شدن بین ترکیه و سوریه واستقرار نیرو در مرز دو کشور و با موافقت هر دوی این کشورها سریعا سعی در حل موضوع کند و به این وسیله به سوریه هم کمک کند و با ان بخش از معارضین که خیلی تندرو و مرتجع نیستند ارتباط برقرار کند وهرچه بحران است را به مرزهای اسراییل بفرستد
این اختلافات دودش به چشم همه می رود
مسیولان ترکیه هم از پشت کوه نیامده اند باالاخره می توان انها را قانع کرد
من فکر می کنم بحران اقتصادی اروپا و امریکا
انها را ناگزیر کرده با پروبال دادن اشوب ها در خاور میانه به سمت فضایی بروند که با فرار سرمایه ها از این منطقه و رسوب ان در اروپا
از تنگنا بگریزند ومنتظر بهم ریختگی و شورش و بلوا در ممالک ثروتمند عربی هم باشید
نمیدونم چرا توسایت میزنید نظرتون رو بگید ولی اونایی که نظرات درست و حسابی میدن رو نمیگذارید.
شما هم ملت رو خر فرض کردید. مثل تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی.
هر حرفی که عامی گفته شده رو میگذارین.
دیگه نظر نمیدم.
شما هم مثل بقیه سردمداران تاب شنیدن انتقاد درست و حقیقت رو ندارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
از روی کینه حرف نزن چیه میخوای تابناک بسته شه .
به نطرم نباید فقط به کردهای ترکیه تاکید کرد و آن را بزرگنمایی کرد. زیرا ترکیه تنها با مسئله کردها روبروست اما در ایران ما ملتهای متفاوت کرد و ترک و عرب و بلوچ و .. روبرو هستیم و از حیث قومیت ایران خیلی شکننده تر از ترکیه است.
به نظر می رسد سایت های فعلی حزب آقای اردوغان همان سیاست های استعماری انگلستان و آمریکاست که به دست ترک ها اجرا می شود. توجه حکومت جمهوری اسلامی ایران به تشابهات فرهنگی و عقیدتی در بین اقوامی که از ایران جدا شده اند و تقویت این اشتراکات می تواند این توطئه را خنثی کند
به نظر من بایدبا تقویت کردن احزاب وگروههای مخالف دولت ترکیه این کشور را دچار جنگ داخلی کند تا از این یاغیگری ها دست بردارد
شایسته سالاری در ایران دوای درد مملکت من است اما میدانم که این درد هیچگاه درمان نخواهد شد مگر......
سروران عزیزم ما ازچه راهی میتوانیم پان پارسیسم ایجاد کنیم اولا اگر وقت داری سری به بازار مبارک خودمان بزنید تمام اجناس ترک وچینی تادلت بخواد پراست زمان جنگ نیست جنگ جنگ اقتصادی استت تا زمانیکه اقتصاد خودمان به برتری نرسانیم به هیچ حا نمی توانیم نفوذ کنیم
عثمانی ترکیه زمانی اعتبار داشت که در کنار امپراتور بزرگی مثل ایران بود.حال این کشور به خاطر چند هکتار از زمینهایش که در اروپا قرار دارد ادای اروپایی در می آورد البته شاید حقم دارد چرا که کشوری بدون نفت توانسته از اقتصاد ورشکسته دنیا سالم خارج شود.حال بعد از روی کار آمدن اسلام خواهان بعضی مسئولین کشور ما ذوق زده شدند و سینه چاک نمودند و الان کشور ترکیه که زمانی از فقر مینالید توانسته در 10الی 20سال توسعه یافته و با پول ایرانی کشور داری میکنند
فقط می تونم بگم حیف اون نماز شبهایی که رزمندگان تحت فرمان محسن رضایی می خوندند. آنها کجا ؟ تئوری پارسگرایی آقا محسن کجا؟ و باکری ها و سرداران تورک آذربایجان کجا!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
یعتی چی؟به حاج محسن چه مربوطه؟شهید باکری ترکیه ای بوده؟
چی میگی؟قاطی کردی؟آقای رضایی داره کارشو درست انجام میده.
خداییش میگم من دیگه نه صدای آمریکارو میبینم نه بی بی سی.
هر خبری رو میخوام بدونم میرم تو تابناک.
رسانه یعتی همین دیگه حرفتو توش بزنی آروم بشی.در ضمن تابناک به خبر جهت هم نمیده.
فقط در مورد حکومت جسارتش کمه.
نه مثل تلوزیون اصلا معلوم نیست از کدوم سیاره صحبت میکنه.
Arash
| Sweden |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
هركي از اسرائيل انتقاد كنه ميگن يهودى ستيزه. حالا ديگه از اين به بعد هركى از تركيه انتقاد كنه ميشه ترك ستيز و پان ايرانسيت.؟؟؟؟؟
هم ایران و هم ترکیه به کشوری قوی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در همسایگی خود نیازمندند.
چرا ما قدرت گرفتن همسایه را به فال نیک نگیریم و ان را تهدید فرض کنیم.
ایران با روشن نمودن راهبرد و مکتب و اهداف منطقه ای به ترکیه. و اقناع نمودن رهبران ترکیه میتواند این جدال و ستیز را به اتحادی مثال زدنی از دو کشور قوی با جمعیت صد و پنجاه میلیونی تبدیل کند. با امتیاز دادن به شرکتهای ترک برای سرمایه گذاری و جذب کردن و به نوعی اسیر نمودن صنعت ترکیه در صنعت ایران. مطمئن باشید ترکیه بسیار بیشتر از ما به ما محتاجه.
كلاً سيساستمداران تركيه در توهمند فكر ميكنن سياستمدارن، ولي با اينكاراشون نشون ميدن كه بازيچه غرب هستن. ايران به هيچ وجه نبايد تركيه را به عنوان كشور متحد و دوست خودش بدونه
هر کشوری دنبال گسترش نفوذ و اعتبار خود است و اگر ما هم بتوانیم این کار را با مدیریت درست منابع و منافع کشورمان انجام دهیم هنر کرده ایم در غیاب خلا قدرت مقتدرانه و مدبر گرایانه ایران، ترکیه که سهله قطر هم عرض اندام میکنه.
ترکیه عضوناتو است یادتان نرود
به نظر مشکل اساسی ، مسائل ما در ارتباط با دنیاست ما باید مشکلاتمان را با قدرت برتر دنیا حل کنیم و سپس تسمه از گرده ترکیه ، امارات ، عربستان ، قطر و ... بکشیم
به امید روزی که ایران به دوران اوج امپراتوری اش بر گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ایران کی اوج امپراتوری داشت؟ما فقط بلدیم داستان و اسطوره ببافیم.در طول تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر ایران همه اش بدبختی کشیده و زیر سلطه مغول و اعراب بوده.تازه تمام سلسله های ایران ترک تبار و ترک زبان بودند تا زمان رضا شاه قلدور که اون هم خودش دنباله رو آتاتورک بود.پس افتخار فارسی کجاست؟و چرا تاریخ عوض میکنید؟هدف چیست؟
اینهایی که خیلی در کاتمنتهایشان حرف از صفوی می زنند آدم را یاد کامنتهای تعمدانه تفرقه برانداز در زیر خبرهای العربیه می اندازد.
ترکیه قوی شده است و در این شکی نیست. به نظر من بجای احساسی برخورد کردن باید دید که چرا امثال ترکیه و قطر قدرتمند شده اند. آیا ریشه های این قدرت فقط توان اقتصادی است یا همراهی مردمی هم هست. به هر حال تا زمانی که عیبهای خود را نفهمیم و آنها را برطرف نکنیم همیشه فقط تا خبری می شنویم باید دو صباحی احساسی برخورد کنیم و بعد دیگر هیچ نگوییم.
ترکیه به خاطر ارتباطات گسترده با غرب تونسته صنایع مختلف خود رو گسترش بده مخصوصا صنعت توریسم(با آزادی به مردم) که از همه ی دنیا میرن اونجا و از خودایران معلوم نیست چقدر پول سرازیر به ترکیه میشه و ما با محدود کردن مردم و دوری از دنیا مثل کرم ابریشم به دور خودمون پیله میسازیم و در انزوا بیشتر میمونیم اگه آزادی ها بیشتر بشه و روابط با غرب گسترده بشه مطمئنن همه سرمایه گذاری ها بسمت ایران میاد و ترکیه تبدیل میشه به کشور درجه دوم منطقه چون ظرفیت ایران بیشتره به شرطی که دید حاکمان نسبت به دنیا و مردم عوض بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
با نظر شما بشدت مخالفم چون الان هم ایران قدرت منطقه است و ترکیه کشوری دست دومه
شما دچار خود کم بینی شده اید
به شماچه بین کشورا فوضولی میکنید برید توصف مرغ وایسیدآخه توکه از گشنه میری .....به این حرفا چه
یک سوال در پاسخ این موضوع :
اتحاد ایران اسلامی با ترکیه اسلامی کنونی( به قول شما عثمانی گری ) و نتیجتا جبهه گیری مشترک در مقابل اسرائیل بهتر است ؟
یا برخورد و حمله به یک کشور اسلامی(عثمانی گری) که بیشترین سود را دشمن مسلمین یعنی اسرائیل خواهد برد ؟
جنگ دو کشور مسلمان ایران و عراق چه نفعی برای دوکشور مسلمان داشت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
حلالت باشه شیر مادرت.چقدر آدم فهمیده زیاده.فکر نمیکردم اینقدر نظرای خوب داشته باشیم.خداوند به شما سلامتی دهد.
سلام ، چرا با زدن دگمه ارسال تغییری در ارسال یا عدم ارسال نظریات دیده نمی شه .. برای من چند بار تکرار شده . دوم : آنجا که مربوط به امتیاز هست عزیزان چه کارکرده اید، یک دگمه را می زنی پنج تا امتیاز اضافه می شه..شما هم آره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اولا نظرات 24 ساعت بعد تایید میشه!!!دوما ممکنه وقتی شما مثبت میزنی چن نفر دیگه هم همزمان مثبت بزنند که چنتا افزایش میبینی شما.
همه سر کارید . چه اونایی که تحولات منطقه رو بیداری اسلامی می دونن چه اونایی که بهار عربی می دونن. خاور میانه بزرگ در حال اجرا شدن است و تجزیه ها به زودی شروع می شود . همه رو بازی گرفتن. حالا شما هی به هم گیر بدین ایران قوی تره یا ترکیه. یادم میاد یکی از نامزد های انتخابات 88 نظرش بر حکومت فدرالی در ایران بود. اون همچین روزی رو دیده بود. لعنت به همه جدایی طلبان در منطقه و ایران
تركيه اتفاقا درست در جهت منافع ملي خود حركت وعمل مي كند
ترکیه هیچ هویت ملی نداره و هر چی هم که داره از بقیه با زرنگی دزدیده . 1- سرزمینشو از ارامنه دزدیده 2 -موسیقیش مال کردها و آذریهاست ( ایرانیها ) 3- شاعرها و فیلسوفاش مال ایرانه ( مولوی ) البته با زرنگی ثبت جهانی کرده . 4 - رقصشو از عربها تقلید میکنه . 5 - نژادش وزبانش و اسماشون از موغولهاست ( دوغان و .... خودم ترک همدانم یاشاسین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
كلا چي گفتي ؟ يكي از يكي خنده دار تر ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
دقیقاً 5 تا جوک خنده دار خوندم....

توهم، ترکیه یکی از بافرهنگترین ملتهای منطقست... تاجاییکه مصر داره ازش برای پایه گذاری حکومتش تقلید میکنه...

یکم سعی کنیم به دانسته ها و ممبرهنات و از همه مهمتر به شعور مردم توهین نکنیم....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
بابا علامه ترک نیستی تو دروغ نگو
سرتونو زير برف كردين اگر فكر ميكنين در تحولات اخير مردم منطقه از سياست خارجي ايران استقبال كردن . دقيقا برعكس اغلب از تركيه به خاطر كمك به حركت هاي مردمي خاطره خوشي تو ذهنشون مونده . قبل از همين بهار عربي هم تركيه نفوذ زيادي تو دنياي عرب داشت (چه از نظر فرهنگي و چه از نظر سياسي) اما حالا چندين برابر شده و علنا پرنفوذترين كشور منطقه هست . البته احيا عثماني طبق اكثر ادعاهاي مطرح شده تو ايران فقط يه ريشه احساسي و به عبارت بهتر حسودانه از افزايش نفوذ تركيه هست . بهتره بدونيم دوران قلدر بازي تموم شده و منطقه مشتاق سياست هاي خارجي منطقي و مردم محور (نه حكومت محور)ي مثل تركيست .
عثمانی گری و...انها همه حرفه.واقعیت این است که ترکیه در سالهای اخیر در قبال تحولات سیاسی منطقه ای و جهانی مواضع محکمتر و هوشمندانه تری نسبت به ایران گرفته وسعی کرده منافعش را در نظر بگیره نه ایدئولوژیشو.
ترکهای ترکیه مغرورند،حقم دارن،می دونید چرا؟چون مثل بعضیا قدرت و عظمتشون رو تو 1400 سال قبل جستجو نمی کنن،تا همین 100 سال قبل اونا صاحب یکی از بزرگترین امپراتوری دنیا بودن و بر 72 ملت حکومت میکردن، من شخصا از سیاستهای آقای اردوغان خوشم نمی یاد اما این دلیل نمی شه که ضعف و بدبختی ملت مسلمان ترکیه رو آرزو کنم
بايد درنظر داشته باشيم تركيه يك كشور ديگريست وداراي منافع و ديدگاههاي مربوط به خود، اگر دولتمردان ما توان استفاده از بزرگترين فرصتهاي پيش امده براي ايران مثل جنگ افغانستان ، جنگ خليج فارس، جنك عراق و .... را نداشته اند وتنها نظاره گر و گاها حتي پسرفت هم داشته اند دليلي نميشود ما به فرصت طلبي تركيه ايراد بگيريم . شايد ما فقط حرف زدن و شعار را بيشتر از بقيه بلديم
arash khan khub tir mindaziaaaa afarin be in tarze fekrat
محض اطلاع دنیای اسلام اولین ترجمه قران رو همین عثمانیها به زبان ترکی ترجمه کردن
پاسخ ها
Arash
| Sweden |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
اگه رفرنس و لينكى چيزى بدى ممنون ميشيم. اونجورى كه تاريخ امپراطورى عثمانى ميگه، تا ١٥٠ سال پيش هم زبان رسمى دربار عثمانى فارسى بوده، يعنى تا قبل از اون هيچ ترجمه اى از قرآن وجود نداشته؟؟؟
حاجی من دبی شرکت داشتم کارم تامین تجهیزات صنعت نفته به خاطر تحریم مجبور شدم بدم ترکیه اگر ترکیه رو از دست بدیم ملت ایران باید کاسه گدایی دست بگیره چون تنها روزنه ما با جهان خارجه , شما خیلی خوش بویی رو به باد میشینی
كلاً سيساستمداران تركيه در توهمند فكر ميكنن سياستمدارن، ولي با اينكاراشون نشون ميدن كه بازيچه غرب هستن. ايران به هيچ وجه نبايد تركيه را به عنوان كشور متحد و دوست خودش بدونه
ممنوعيت قطعي ارسال توريست به تركيه.حمايت ازتجزيه طلبان تركيه.دراولين قدم ها اين دو رو مناسب ميدونم.
تركيه رفتارش هـم با مردم خودش قابل تحسين است و هـم در جامعه جهـانى,دولتمردان و حكومتمان حداقل روابط داخلى و خارجى خود را از اين كشور ياد بگيرند!! حاصل تركيه جديد و داراى درك پيشرفت چشمگيرش است و كارنامه اش كه رضايت اكثر مردمش, حتى در آلمان كه تركهـا زيادند به كشورشان و ترك بودنشان افتخار ميكنند نه مثل ما از خجالت مليتشان را كتمان كنند!!روابط با هـمچين كشورى بايد در هـمسايگى كاملا خوب باشد!!
خیلی جالبه بیخود نیست که نخبه های دنیا اکثرا اسرائیلی هستند خوب دارند اهدافشون رو جلو می برند بدون هیچ هزینه ای کشورهای منطقه رو به جون هم انداختن تا با دست خودشون کشورهاشون رو تیکه تیکه کنند همه ما چه ایرانی چه عرب چه ترک همه و همه عروسک های خیمه شب بازی اسرائیل و نوچه هاش هستیم ای کاش ایران اصلا نه نفت داشت و نه گاز و نه در این منطقه فلک زده واقع شده بود اونوقت مثل مردمان کشورهایی چو ن مالزی ژاپن ارامش و پیشرفت درش حکم فرما بود
اين حس آرمان گرايي ما ايرانيها باعث مي شود هميشه از واقيعت ها دور شويم و براي خود پيله اي درست كنيم و جهان را آن طور ببينيم كه دوست داريم و اين در تحليل نظر دهندگان هم مشهود است يكي از نتايج ‹ اين است كه ما چه در سياست خارجي و چه داخلي فاصله ميانه و خاكستري در نظر نمي گيريم در صورتي كه امام صادق عليه السلام توصيه به ميانه روي كرده اند و در حالي كه تركيه روابط خود را با همه كشورها توسعه مي داد ما براي دنيا شاخ و شانه مي كشيديم يا اينطور به نظر مي آيد از نظر كشورهاي ديگر.اين رويكرد را در رابطه با كشورهاي غربي و آمريكا به اوج رسانديم و آنقدر سرگرم سرشاخ شدن با آنها شديم كه به قولي عزت و عظمت پيدا كنيم ولي آن طور شديم كه كشورهاي عربي كوچك ما را تهديد مي كنند ديگر از تركيه چه انتظاري پس سياست تركيه زياد تغيير نكرده ما تو سري خور شديم وقتي با كسي پنجه در پنجه مي شويم كه احتمال برنده شدن كم است بايد از راه ديگر وارد شد نه كه اينقدر هزينه بدهيم آن هم دوراني كه زمان اينقدر مهم است و ژيشرفت و عقب گرد كشورها روز مي زند. راه حل همان واقع گرايي است حتي در مورد كشور متوحشي مانند اسراييل چرا وقتي خود ملت فلسطين به نمايندگي حماس از مواضع قبلي اش كوتاه آمده ما كمي خاكستري نباشيم و نه تاييد كنيم و نه تكذيب.
تركيه بهـترين و با تمدن ترين هـمسايه ما است!!
پاسخ ها
آرش
| Sweden |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
كدوم تمدنيه كه بخاطر W و Q و X در مقالات روزنامه ها كلى روزنامه نگار تو زندانه؟؟؟؟ چون اين حروف در الفباى تركيه نيست و حروف تروريستى هستن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
واقعا آفرین به نظرت
100% موافقم
دوستان توجه داشته باشند دشمنان اين مطالب رو رصد ميكنند لطفا بلوغ سياسي خود را نشان دهيد نه احساسات را.
واما بعد بنظر من ما يك راه بيشتر نداريم و انهم ساختن كشور و ايجاد مدينه فاضله موعودو انگاه ميتوانيم ادعا داشته باشيم .
ملتي كه براي مرغ ان ميكنند شايسته مدعي بودن را ندارد.
و در حال حاضر بزرگترين قدرت ما در وحدت ماست انرا ارزان نفروشيم . تاريخ نشان داده هرگاه ما متحد بوديم كارهاي بزرگي انجام داديم.
و از خدا هم ميخواهم سايه دولتمردان بي كفايت را زود ازسر ما كوتاه كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
انشالله
با سلام ترکان ترکیه کشور خودرا موزائیک ملیت ها و قومیت های می نامند در طی سالهای اخیر هم حداقل به ظاهر سعی کرده اند چنین وانمود کنند آنها حتی اگر هم در باطن دنبال برپایی امپراطوری عثمانی باشند روی نژاد ترک و یا اصالت آن تبلیغ نمی کنند بلکه سعی در جذب عناصر غیر ترک در داخل کشور و بیرون از آن را دارند نگاهی به سیاست های جدید و اخیر اردوغان در قبال کرد ها و ارمنی ها و یهودی های ترکیه نشانگر این مسئله است در ایران با تنگ نظری و گاه با ناسیونالیسم غیر منطقی بدون توجه به واقعیت های موجود سعی شده است وانمود شود تنها فارس زبانان ایرانیان واقعی هستند گرچه این سیاست رسمی دولت ها و حکومت نبوده ولی بوطر غیر رسمی از کانال های مختلف از جمله صدا و سیما و رسانه های مکتوب مدام تبلیغ میشود در صورتیکه نه کردهای ایرانی نه ترکه زبانهای ایرانی نه حتی بلوچ و عربهای ایرانی خودرا جدای از ایران ندانسته اند و در ایرانی بودن خود به اندازه ی فارس زبان ها مصر هستند.مورد دوم عمل گرایی در سیاست خارجی ترکیه است مورد سوم آزادی نسبی مطبوعات در ترکیه است همه ی این موارد مزیت هایی است که ترکیه را در اجرای سیاست های خود یاری میرساند متاسفانه بخصوص در سالهای اخیر در کشور ما کارها با شعار و تظاهر و ریا بقدری آمیخته شده است که حتی تبهکارن اقتصادی و دزدان و متعرضین به اموال بیت المال بیش از دیگران فریاد وطن دوستی و دینداری میزنند و برای خود حاشیه امن وسعی ایجاد کرده اند مقامات دولتی علی رغم اینکه اوضاع اقتصادی کشور را میبینند باز چنان به زرق و برق زندگی دل بسته اند و چنان حریصانه از هر راه غیر مشروع و غیر قانونی دست به ثروت اندوزی میزنند که آدم حیرت میکند بعد از هر تذکر رهبر بزرگ انقلاب در خصوص دوری از تجملات یا حمایت از تولید همین آقایان آنچنان فریاد بر می آورند گویی منظور نظر رهبر کسی غیر از خودشان است
همه در سیاست بخود حق دخالت میهند تصور کنید این روزها از زبان چند نفر مساله ی بستن تنگه هرمز مطرح شد بعد از اینکه موضوع را رسانه ای و بین المللی کردیم مجددا اعلام کردیم ما هرگز قصد بستن تنگه هرمز را نداریم ! چرا هر مسئولی بخود اجازه میدهد از طرف نظام و حکومت اعلام خط مشی بکند ؟ این فقط در ایران امکان دارد نه جای دیگر
حزب عدالت و توسعه با کسب اعتماد اکثریت مردم ترکیه ،که در 40 سال گذشته بی سابقه بود ،توانست چندین دوره دولت های قوی تشکیل و منافع ملی کشور خود را تامین نماید.تنها راه مقابله با ترکیه نیز افزایش سرعت پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران بزرگ و پیشی گرفتن از ترکیه است.
باسلام. یکی ازموئلفه های مدیریتی دربحث مدیریت کشور تأمین اسایش وامنیّت مردم اون کشوره حزب اردوغان درست یکی ازدغدغه های ملتش رو تاحدودی بااین حربه حل کرد ولی سخن من به این مهم اشاره داردکه الان تعیین سنوشت مردم دراکثرکشورهادست لابی صهیونیست و آمریکاست . امریکا واسرائیل مدتی است درمنطقه خطرجدی رااحساس کرده اند چه ازمردم کشورهای عربی وبخصوص ازهمسایگان عرب اسرائیل وباین نتیجه کامل رسیده اندکه امنیّتشان کاملاً درخطره وبحث پیوستن ترکیه به اوپا و...همه اینهابهانه ای جز رسیدن آنهابه هدفی مهمترازاینه که دامنه چطرامنیتی خودشان بالاخص اسرائیل راوسیعترکنن وامنیّت خودشان راتأمین کنن . مگرماکم ازاین کشورهای اسلامی منطقه میکشیم که ترکیه ازاین امرمستثنی باشه ولی اینجاست که سیاستمدران مادرامرسیاست خارجیشون احساسی عمل نکنن نظرم این نیست که باکشورهای همسایه ارتباط نداشته باشیم( دوستی بامردم نیمی ازعقله) عزیزان اینرو بدون هرگونه تعصب واحساسی عرض میکنم بحث فعلی سوریه یکی ازاین سناریوی اینهاست اگرماپشت سوریه راخالی کنیم اولین ضربه راازهمین ترکیه خواهیم خورد. پس عاقلانه است که ماهم باسیاست روزحرکت کنیم واحساسی نباشیم.
مهمترین چیزی که تو زندگیم بهش افتخار میکنم ترک بودنم هستش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
هر کسی دیگری اگر 70 درصد اقتصاد کشوری در دست قومیت خودش بود به قومیت خودش بیشترین افتخار را می کرد چونکه زندگی مرفه ای داشت به کمک لابی قومیتی
مهران جان امروزه نه عثمانی نه صفوی نه ساسانی گری کاربرد دارد .شما باید عقل خدا دادی را طوری مدیریت کنی که دنیا به شما احتیاج داشته باشد.نه اینکه کشورهای بزرگ نظاره گر دعواهای بچه گانه ما باشند.
بدون کمک غرب امکان نداشت که هیچ حزب اسلامگرایی بتواند از زیر یوغ نظامیان در ترکیه جان سالم به در ببرد چه برسد به اینکه دولت هم تشکیل بدهد.در واقع حزب عدالت و توسعه تضمین های لازم را به غرب داده است و در مقابل از گزند نظامیان در امان مانده است .
ماجرای حوادث اخیر و نقش ترکیه به عنوان مدافع مسلمانان سلفی سوریه در واقع به پشت گرمی ناتو بوده وگرنه اگر ناتو ذره ای در تقابل آینده خود با ایران و روسیه تردید کند از دولتمردان ترکیه هم دیگر صدایی برنخواهد خواست.
ممنوعيت قطعي ارسال توريست به تركيه.حمايت ازتجزيه طلبان تركيه.دراولين قدم ها اين دو رو مناسب ميدونم.تركيه شايدعثمان روآرزوداشته باشه اماباتوجه به واقعيات منطقه وجهان امكان چنين چيزي وجودنداره,اگه لازم باشه توضيح ميدم.به ايران هم همين حرفهامبني برقصدايران براي احياي امپراتوري باستاني روميزنن,حتي به خاطرهمين حزب الله لبنان مجبوربه واكنش شد.تركيه دراين حدنيست,قابليتهاوپتانسيل اين رونداره.ايران هم پتانسيلش روداره و هم قابليت وپيش زمينه هاش رو.جدي نگيريدش,درآينده خواهيدديدكه بدجورشكست خواهدخورددربرنامه هاش.
30 ملیون رو از کجا اوردی مرکز امار
برخلاف بعضیها در ایران که فکر می کنند اگر بگیم ایرانی مسلمان کفر است وباید بگوییم مسلمان ایرانی در جهان هنوز از ملیت به عنوان یک موتور حرکتی استفاده می کنند تااهداف خویش را به جلو ببرند حتی عربها هم از این قاعده پیروی می کنند حزب عدالت هم از این قاعده پیروی می کند وتا حالا نیز موفق بوده کاش ما هم طبق فرمایش پیغمبر در همه کارها اعتدال را رعایت می کردیم و ملی گرای ومذهب گرایی را به صورت دو خط موازی چسبیده به هم ایجاد می کردیم چون در تاریخ هر گاه این دو از هم جدا شده مایع عقب افتادگی بوده ورئیس جمهور آینده باید این دو را همراه خود داشته باشد
آنچه که مشخص است عدم یک رویی دولت ترکیه و آقای اردوغان است.شاید در جواب این رفتار دولت ایران هم باید چهره ای مشابه نشان دهد.یعنی با همکاری دولت سوریه و کردنشینان مرز ترکیه سیاست هایی متقابل و البته سازکار ارائه دهد.
آنچه که مشخص است عدم یک رویی دولت ترکیه و آقای اردوغان است.شاید در جواب این رفتار دولت ایران هم باید چهره ای مشابه نشان دهد.یعنی با همکاری دولت سوریه و کردنشینان مرز ترکیه سیاست هایی متقابل و البته سازکار ارائه دهد.
اگر عثمانی گری ترکیه با تکیه بر مردم و هویت اسلامی خود بود، مشکلی نداشت، اما تمام تکیه عثمانی های جدید بر غرب بوده و سیاست های آنها در راستای سیاست آمریکا و غرب است؛ بنابراین نه تنها تهدیدی برای ایران، بلکه تهدید برای تمام جهان اسلام است.
در واقع اسلامی گری عثمانی ها قبل از تعریف اسلام آمریکایی بوده، اما امروزه ما در ترکیه با نوع اسلام آمریکایی مواجه هستیم.
بهترین راهکار ایران در این مسیر باید آگاهی بخشی به جهان اسلام و از جمله مردم ترکیه و ایران باشد.
احیای دوباره گفتمان حضرت امام در مورد اسلام آمریکایی و اسلام ناب یکی از ابزارهای مهم تبلیغی و آگاهی بخش خواهد بود.
بهر حال ترکیه فعلا به دلایل زیر از ایران پیشی گرفته و تقریبا الگویی برای کشورهای عربی شده است:1-پایبند بودن به اصول دموکراسی و حقوق مردم2-اصل قرار دادن منافع ملی در سیاست خارجی
اشتباه نكنيدتركيه كوچكترازآن است كه به دوران عثماني برگرددتركيه جزيي ازكل توطئه منطقه اي است غرب براي تركيه نيز بمانندعراق نقشه كشيده است غرب قبل ازهركاري الگوسازي وسپس القاودرنهايت اجراميكندغرب باوجوداسراييل اجازه ميدانداري رابه تركيه نميدهدغرب هنوزتركيه رابه اتحاديه اروپابدليل اكثريت مسلمان در اين كشورقبول نميكندتركيه فقط و فقط در برنامه توطئه تجزيه ازنوع جديدآن است تركيه استقلال سياسي ندارد هركاري كه انجام ميدهد دستوربازي گردانان جهان است كه به اوديكته ميشود فقط گردانندگان نقش به اوداده ندوتشويقش ميكنندكه توميتواني نقش عثماني رابازي كني تادرامور نوكري اش تسريع بعمل آوردوالسلام
راهي را كه تركيه مي رود همان راه امپراطوري عثماني است و به زودي غول اين امپراطوري خاورميانه را متحير خواهد كرد و اين كاملا قابل پيش بيني بود ولي بايد باري ساستمداران ايران متاسف بود كه دچار ذوق زدگي شدند و با يك اخم اردوغان براي مقامات اسرائيلي فكر كردند علي آباد هم شهريه براي خودش و جالب اينكه از نظر من بي سياست كاملا اين خواسته تركها قابل پيش بيني بود ولي سياستمداران ما چطور اين را نفهميدند متحيرم.
در ترکیه رکن اقتصاد است جهت گیریها برمبنای منافع ملی خودشون استوار است بهترین دوست برای آنها سودمندترین است همه آنها براین باورند که ثروت قدرت میاره
افرین به ترکیه که اینقدر زرنگه حالا مال مارو نگاه یا اختلاس داریم یا زمین خواری و....
ما هم باید امپراتوری پارس را راه بی اندازیم
در آرزوی امپراتوری پارس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
و این است ترکیه سر زمین آب و آبادانی
ما بايد عاقل باشيم:
1-تعقل در مقابل حماقت هاي دشمن.
2- دشمن با اين سخن پراكني ها مي خواهد سياست هاي آينده ما را بفهمد. لطفا دستتان را به هيچوجه رو نكنيد.
3- البته قدرت نظامي+علمي را بايد مرتبا تقويت كرد.......
زيادبزرگش نكنيدوگرنه تركيه فكرميكنه كسي شده,كدوم عثمان گرايي?آيامنظورتون حرفهاي تعوري هستش كه ميزنن?حرف زدن وادعاكردن يك موضوعه وعمل هم موضوع ديگريست,شمايي كه اين حرفهاروميگيدبه من بگيدببينم تركيه درمنطقه كجاتونسته درسياست موفق بشه?درعراق كه ايران تمامأرقيبان خودش روبه حاشيه كشونده,سوريه كه متحدايران هستش,لبنان هم كه نفوذايران درش حرف اول روميزنه ومتحدايرانه,تركيه متحدش كيه?درنظرداشته باشيدكه دوست بودن بامتحدبودنن فرق داره,مثلأ الان تركيه باعربستان دوسته,اماين به اين معني نيست كه رياض ازآنكارادنباله روي كنه يا آنكاراازرياض حرف شنوي داشته باشه,چون هردوي اونهامتحديك كشوردبنام آمريكاهستند,ايران چندين متحدنزديك براي خودش ساخته اماتركيه هيچ متحدي كه دنباله روي آنكاراباشه نتونسته بسازه,اگرقراربرامپراتوري ساختنه خودايران همه مقدماتش روايجادكرده,پس اين حرفهاچيه?امااگه منظورتون تلاش تركيه دراين جهته,بايدبگم خيلي هاشايدتلاشهاوآرزو هاي مختلف داشته باشن امادرعمل مهمه كه قضايادركدام سمته.تركيه شايدعثمان روآرزوداشته باشه اماباتوجه به واقعيات منطقه وجهان امكان چنين چيزي وجودنداره,اگه لازم باشه توضيح ميدم.به ايران هم همين حرفهامبني برقصدايران براي احياي امپراتوري باستاني روميزنن,حتي به خاطرهمين حزب الله لبنان مجبوربه واكنش شد.تركيه دراين حدنيست,قابليتهاوپتانسيل اين رونداره.ايران هم پتانسيلش روداره و هم قابليت وپيش زمينه هاش رو.جدي نگيريدش,درآينده خواهيدديدكه بدجورشكست خواهدخورددربرنامه هاش.اماايران بايدقاطعانه دربرابرتحركات تركيه آگاه باشه.ايران ابزارهاي زيادي براي برهم زدن تركيه داره.ميدونم صددرصدسانسورم مي كنيد.مگه نگفتيدخوانده ميشويد?
تركيه توانش رو نداره,مدعي هاكمي صبركنندتابه حرفم برسند.احياي امپراتوري ايران وياتشكيل اتحاديه اي بامحوريت ايران كه تمام زمينه هاش محياست بهترين راه براي ناكام گذاشتن عملي تركيه هستش,دراين اتحاديه بايدمثل پيمان دفاع مشترك باسوريه يك پيمان دفاعي مشترك بااعضاي اتحاديه ايراني امضابشه
مشکل کشور ما اینه که خیلی زود به طرف کشورهایمختلف با دیدن کوچکترین تغییری متمایل میشیم بدون اینکه بدونیم هدف اصلی اون استراتژی چی بوده تنها راه مقابله با این جریان اینکه بدون هیچگونه سروصدایی با برنامه ریزی دقیق و سخت کوشی فقط و فقط در فکر توسعه ی همه جانبه ی ایران باشیم اینکه دیگران چکار می خواهند بکنند اصلا مهم نیست زمانی که اطرافیان ما با یک ایران قوی در همه زمینه ها روبرو بشن هر هدفی هم که در سر داشته باشند در مقابل ما سر خم خواهند کرد فقط باید تلاش کرد این مهم با احیای فرهنگ تلاش باستانی ایران به وجود بیادکه متاسفانه فعلا حکومت خلاف این مسیر حرکت میکنه و با وجود گرفتاری مردم در بسیاری از زمینه ها بازهم برای مردم مشکل تراشی می کند.یک روز ماهواره هارو میخواد جمع کنه یک روز موهای پسرا و دخترا رو می خواد کوتاه کنه هر روز یک بدبختی
یادتان باشد کشوری میتواند به اهداف خود در عرصه سیاست جهانی برسد که یک ساختار قوی حکومتی با حمایت مردمی و اقتصادی با ثبات داشته باشد و ترکیه بدون داشتن یک لیتر نفت به این مهم دست یافته است ما هم عوض ایجاد هیاهو علیه این کشور از عملکرد آنها الگوبرداری کنیم تا بتوانیم در دنیا قدرتنمایی بکنیم متاسفانه عده ایی از ما بدون هیج گونه تحلیل منطقی داریم روی احساسات نطر میدهیم.
اينقد حرفهاي پوچ و تو خالي بزنين تا جونتون در آد كارشناسهاي گمنام
سلام
یه مثال ورزشی
سالها منچستریونایتد جلوی چشم این همه بیننده با روشی که همه میدین فوتبال بازی میکرد قهرمان یک فوتبال باشگاهی بود کسی بلده اینجور بازی کنه
مثالی دیگر نادیا کومانچی ژیمناست معروف میگه اگر اشتباه نمیکردم بهانه به روسها نمیدام که مدال طلا رو ازم بگیرم
خوش باشید
یک اراده قوی بر همه چیز پیروز است(ناپلئون)
الان هم بنظرم مثل شهری شدیم که با سوادش تهدید به رفتن میکنن و از این نقطه ضعف سوئ استفاده میکنن و....
همگی میدانیم که ترکیه میخواهد در منطقه نقش محوریت داشته باشد و قدرت اول منطقه شود،جایگاهی که ایران،در رقابت با سعودی ها تقریبا بدست آورده.حال ایران ناچار به رقابت با ترکیه نیز میباشد،اما شکست ترکیه در این میدان میتواند چندان دشوار نباشد چون ایران دو بازوی پرقدرت "نیروی انسانی کارآمد و متخصص(از لحاظ علمی ما جلوتر از ترکیه هستیم)" و "منابع عظیم انرژی و معدنی" دارد.در مقابل ترکیه حمایت غرب را دارد که تاریخ ثابت کرده غرب اصلا قابل اعتماد نیست(بعنوان مثال،گرجستان).

البته شایان ذکر است که تحریم نفتی ایران در دراز مدت غیر عملی میباشد(دلایل این موضوع از حوصله ی این بحث خارج است)،پس میتوان گفت ایران از لحاظ اقتصادی و علمی از ترکیه جلوتر است(دانش ایران در صنایع نظامی اش بخوبی بکار گرفته میشود)،همین دو مورد برای شکست ترکیه کفایت میکند.


ما همانطور که در عرصه ی علم و فناوری ترکیه را پشت سر گذاشتیم،در مابقی عرصه ها نیز،به کمک همان نیروی متخصص و متعهد و مهمتراز همه،متعهد و مومن،نه تنها ترکیه بلکه مابقی مدعیان منطقه را نیز از مقابل بر میداریم.

بنا براین،این کشور هیچ مزاحمت جدی برای اوج گیری ایران بوجود نمی آورد(نمیتواند که بیاورد).
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
شما احتمالا به غیر بیست وسی منبع خبر دیگه ای نداری نه ؟

برادر بیدار شو . کجارو گرفتی که فکر می کنی جلو تر از ترکیه ای ؟؟
چه در برابر ترکیه و چه در برابر هر کشور خارجی و هر همسایه ی دیگری اگر اقداماتشان دخالت در امور داخلی ما نباشد با دوستی و صلح ولی اگر از اقدامات آنها بوی دخالت در امور داخلی ایران به مشام برسد باید محکم در مقاتبلش ایستاد مثلا در مورد همین کنفرانس ایران شناسی اخیر ترکیه
در ارتباط با دولت و کشور ترکیه سه نکته بسیار مهم را نباید از نظر دور داشت:
1-ریشه اصلی این دولت به قومی برمیگردد که در منطقه خراسان ایران زندگی میکردند و به پاس خدماتشان به دولت وقت ایران در منطقه آناتولی سرزمینی جهت سکنی به ایشان اعطا میشود و در سایه لیاقت سردمدارانشان به مرور زمان دولت عثمانی را تشکیل و به امروز رساندند.
2-ریشه اصلی تشیع موجود در ایران در سایه تعالیم قزلباشان عثمانی بوجود آمد که اسماعیل صفوی را تحت تعالیم خودشان با تشیع آشنا و سبب تشکیل دولت شیعی در ایران شدند که تا به امروز از برکت وجود این دولت کریمه بهرهمند هستیم.
3-افسار قوم کرد منطقه که بمانند خاکستر زیر آتش تحت فشارهای روانی و تبلیغی استعمار از روی سادگی و صفای باطنی که دارند. هر آن احتمال بروز حادثه ای مرتبط با ایشان میرود در دست دولت کنونی ترکیه است و تنها راه امحای اینخطر در منطقه تغییر سیستم ترکیه از لائیسم فعلی به حکومتی مثل عثمانی است تا بتوانندنظر موافق اکراد را جلب کنند .
پس هر تصمیمی که در باره اظهار نظر در باره این موضوع گرفته شود این موارد را مد نظر داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ای دروغا که گفتی راسته!
ناشناس
| Australia |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
شما تو بیان نظرات شخصی آزاد هستید ولی درست نیست که اطلاعات تاریخی غلطی بدید. متأسفانه تمام حرفهای تاریخی که زدید غلط و بدون استناد هست. کی گفته ترکها خراسانی هستند. این حرفها چیه؟ ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
این حرفا دروغ محضه
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
این حرفها تمام اشتباه است و سرزمین اصلی و اولیه ترکها اسیای مرکزی است که در زمان غزنویان و سلجوقیان شروع به مهاجرت به قفقاز و اسیای صغیر کردند .
بهترین راه جنگ با ترکیه هست که از همه لحاظ به نفع جمهوری اسلامی هستش,
به عقیده من ایران هم باید تمام قد از سوریه بالاخص کردها حمایت کند چون تا 498 سال پیش تمام کردستان خاک ایران بود و در جنگ چالدران از ایران جدا شد و همواره دوست خوب ایران بوده اند و وفادار و ترکیه ایادی صهیونیزم را سرجایش بنشاند و با فعال کردن اعتراضات در ترکیه آتش را در دامن خودش بریزد ...
با سلام با تشکر از تابناک امروز در منطقه بنظر میرسد فتنه بزرگی در حال شکل گرفتن است وباید کشورههای منطقه هوشیار ر باشند زیرا غرب داره همه را به جان هم می اندازند تاز از این آب گل الود ماهی بگیرند بعداز منازعات با کشورهای ضعیف روبرو میشوند که راحتر انهارا غارت کنند پس فریب عثمانی گری یا پارسی گری را نخوریم
وخویشتن داری خود راحفظ نماییم
همان سیاست همیشگی بازدارندگی را در پیش بگیریم واز نهضت های اسلامی منطقه حمایت نماییم
من نمیدونم چرا ما به این نکته توجه نمیکنیم که اکثریت کشورهای دنیا زمانی به پیشرفت واقعی میرسند که اولویت اولشان منافع ملتشان باشد و برای پیشبردن این هدف هر لحظه سیاستی را اجرا میکنند اما متاسفانه ما آنقدر به اهداف فرا ملی توجه کرده ایم که خودمان هم نمیدانیم چه کاره هستیم یک روز به ترکه احسنت میگوییم یک روز میشود تهدید آخه چرا ما باید هر روزی به یک سری از کشورها به چشم تهدید جدید نگاه کنیم آیا دلیلش چیزی غیر از این است که اکثر کشورها در جهت منافع ملی خود هر روزه سیاستهای خود را همسو با سایر جوامع میکنند و این تنها ما هستیم که همواره بر خلاف مصالح ملت ایران جلو میرویم آخه سیاستهای موجود کدام دسته از مصالح ما را اععم از طولانی مدت میان مدت وکوتاه مدت را فراهم کرده این از وضع گرونیها که مرغ شده گل سر سبدش اون از قیمت ارز رابطه با همسایه ها هم که الله اکبر و در مجموع هر دم از این باغ دیپلماسی بری میرسد...
به نظر من ما باید با هماهنگی با کرد های سوریه و عراق، کرد های ترکیه رو بر علیه ترکیه تشویق کنیم. البته با درنظر گرفتن تمام جوانب...
ترکیه الان تنها کشوری است که از نظر مذهبی حالت اعتدال پیش گرفته است ،ازادی کامل رسانه - مطبوعات -احزاب -
مذهب در چهارچوب قانون اساسی
ترکها‌ حنفی مذهب هستند وحنفی مذهب ها بر خلاف 3 مذهب دیگر سنی /مسلمانان شیعه را کافر و رافضی و ازدین بگسسته‌ میدانند .
بیخود از مسلمانی ترکان حرف نزنید یاما مسلمانیم یا آنها انتخاب کنید.
پاسخ ها
آراز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
چرا از خودت دروغ میسازی مثل اینکه وهابی ها را با حنفی ها اشتباه گرفته ایی اگر این حرف تو درست باشه که نیست حتما"فلسطینی ها هم مسلمان نیستند چون حنفی مذهب هستند و ما مکلف به دفاع از حق آنها نیستیم چون مارا کافر میدانند.
اگه درحوادثی مانند مخالفت با پیوستن ترکیه با اتحادیةاروپا ازطرف کشورهای مهم اروپایی،کشته شدن ناگهانی 20 سرباز ارتش ترکیه بدست پ ک ک ،سقوط جنگندةارتش ترکیه و... دقت کنیم متوجه یک موضوع مهم می شویم:از ترکیه در حد نیازشون استفاده می کنند وبعد مثل تفاله باهاش رفتار خواهند کرد.قبول ندارید 2 سال صبر کنید.
ملت عزیز ایران در منطقعه هیچ دوست وهم پیمانی ندارد بهترین پزینه برای حفظ تعادل روابط ایران با غرب است ما در خاورمیانه نک وتنها هستیم با با ناتو همپمان شویم والا کشور ایران درگیر مشکلات زیادی خواهد شد واحتمال تحمیل جنگ وتجزیه ایران وجود دارد ما برای حفظ تنها کشور اسلامی وشیعه در قلب تحجر وتعصب باید را کار منطقی وپیانبرگونه بخرج داد
تابناک برای سوریه شده کاسه داغتر از آش ، رژیم صدامی سوریه مثل مبارک باید بره ،در خصوص ترکیه ،تنها کشوری که در ترحیم ها مقابل دنیا است و ایران رو حمایت کرده حالا تابناک مسائل اقتصادی و معیشتی رو فراموش کرده چسبیده به ترکها شما . سانسور نکن آقای رضایی
آخه یکی نیست بگه شما چنینی موضوع تخصصی رو باید از مردم نظر سنجی کنید یا از متخصصین نظر و راهنمایی بخواهید؟
مثل این میمونه که شما بگید نوع عمل جراحی مغز در مقابل توده های سرطانی چه باشد؟
به جای اظهارنظر های تقابل گونه با ترکیه و تحلیل های بی فایده علیه آن کشور بهتر است در حرکات انقلابی مردم عرب در اردن عربستان و... سرمایه گذاری کنیم تا طرفداران ترکیه در این کشورها از بین بروند و خیالی که در سر ترکیه است به هدف نزدیک نشود. زیرا ما دنبال اهداف خود و ترکیه هم دنبال اهداف خود است ما نمی توانیم به ترکیه دیکته کنیم که هدف خود را تغییر دهد اتما می توانیم شرایطی در مسیر ایشان قرار دهیم که هدفش را تحت الشعاع قرار دهد و لذا دوستان ترکیه در کشورهای عربی را بایستی با کمک مردم آن کشورها از صنحه خارج نمود. با تشکر محمد
ضعف سياست خارجى خودمان را بابزرگنمائى دولت تركيه نپوشانيم بپذيريم درسياست منطقه كوتاهى كرديم خلا وجود كشور مهمى چون ايران موجب تحرك همسايگان فرصت طلبى چون دولت تركيه گرديد حال كل كل كردن با همسايه عاقلى كه بخوبى از فرصت ها استفاده كرده درست نيست در فرصتهاى منطقه سهم خودمان بگيريم تا كى چوب ندانم كارى ها بخوريم
تمام کردهای جهان شافعی هستند منهای تعداد معدودی شیعه در ایران و علوی در ترکیه که نزدیکترین مذهب به تشیع شافعی است که احترام خاصی برای اهل بیت قائلند و علوی ها هم که تکلیفشان مشخص است پس می توانیم تمام کردها را متحد استراتژیک خود کنیم و در برابر دولت هایشان ازشان حمایت کنیم.
تاحالاهرنظری گذاشتم تابناک منتشرنکرده به هرحال:به نظربنده کارسوریهتمام است وهمانطور که به درستی نظام رابطه اش را تاحالا باترکیه حفظ کرده الان هم بایدباترکها تعامل داشته باشدوالابزرگترین ضرر را ایران خواهدکرد.ترکیه کشوربسیارقدرتمندیست وبامامنافع مشترک زیادی داردهرچنداختلاف همداشته باشیم نبایدترکها راهم ازدست بدهیم.برخلاف برخی تبلیغات ما دوستان زیادی درمیان کشورهای درست وحسابی نداریم که دائم بخواهیم دعوا راه بیندازیم
امپراطوری عثمانی و پارس متعلق به زمان های قبل از فن آوری روز تجهیزاتی و بسته بودن بسترهای زیر زمینی بوده امروز کشورهای صنعتی بدنبال کوچک کردن کشورها و تسلط بر آنها از طریق یک قدرت منطقه ای هستند که خاورمیانه بزرگ نیز بر همین ایده است که در نظر دارند از کشور ترکیه که عضو ناتو هم است استفاده کنند بنابرین ایران می بایست اقدامات لازم و پوشیده برای تقویت بنیه نظامی ،اطلاعاتی،فرهنگی و ترکیب قومیت در استانهای مرزی منجمله در نوار مرزی غرب را در الویت قرار دهد.
به نظر من ترکیه هم ترسیده و هم طمع قدرت بیشترو کرده. ترس از آمریکا و غرب که بخاطر دوستی با ایران مورد اذیت قرار بگیره و طمع برای قدرتمند شدن. ایران در درجه اول باید از هرگونه درگیری ترکیه با سوریه جولوگیری کنه. این کارو میتونه با انجام رزمایش در نزدیکیه مرز با ترکیه و همزمان رزمایش چین و روسیه نزدیک سوریه انجام بده و این دفعه ترکیه به عاقبت کار خودش فکر کنه. قبل از هرچیز ایران نباید بزاره روابط داخلی مردم خودش چند ملیتی یا قومیتی بشه. لر،کرد،ترک،افقان،عرب،مازندران،ارمنی و.......... همهِ این ها هستن که ایران و پارس رو میسازن. پس برای افزایش روحیه مردم و اتحاد بین اقوام، حکومت باید این مورد رو یاد آور مردم بشه. یکی دیگر از کارهای مهم دور نگه داشتن دولت ترکیه از این مسیر هست. حکومت ایران نباید این کار را بادخالت در امور ترکیه یا تحدید دولت ترکیه انجام دهد. ایران باید مردم ترکیه را از عواقب رفتار دولتشون آگاه کنه تا مردم خودترکیه مانع رفتار دولت ترکیه شوند. ایران باید به آنها بفهماند که دولتشون بااین کار آغاز گرجنگ بزرگ دیگری در تاریخ بشر خواهد بود و کانون این جنگ خود ترکیه و سوریه خواهد بود. پس به نفع خود ترک هاست که به کانون جنگ تبدیل نشن. چون بیشتر از هر کس دیگری ضرر می کنند و خسارت می بینند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
تاحدی معقوله اما چیزهایی که گفتین کار سختیه و تا حدی زمان بر.
با سلام.در اصل باید گفت این امر گفتمان جدید بوروکراتهای مسلمان ترکیه است که در تقابل با سلفی گری افراطی لازم میباشد.استقبال ایران از این موضوع بلا شک مفید است.
من معتقدم که ترکیه درست مثل یک تاجر حرفه ای در حال نقش بازی کردن است و چیزی بعنوان عثمانیگری در رفتارش دیده نمیشه .
ما هم میتوانیم با اتخاذ سیاست های درست و عادی سازی روابط با قدرت های بزرگ منافع خود را با حفظ عزتمان حفظ کنیم.
ترکیه همان نقشی را بازی میکند که ایران قبل از انقلاب داشت
با سلام
به نظر من ترکیه دچار اشتباه محاسباتی شده سوریه چه از هم بپاشد و چه پیروز شود در هر صورت ترکیه برنده نیست . غرب و بویژه اسرائیل تحمل کشور اسلامی قدرتمند را ندارند و از همین حالا برای ترکیه پیروز سناریو طراحی کرده اند . تجزیه ترکیه ، به شکست کشاندن احراب ظاهرا اسلامی، تورم اقتصادی میتواند هریک از سناریوهای آینده باشد.
به نظر من کشور اسلامیمان باید سیاست خاکستری در برابر اشتباهات ترکیه در پیش گیرد بدین معنی که ما هیچ چک سفید امضائی را به هیچ کس ولو حتی اگر متحدمان در منطقه باشد نمی دهیم در هر جا تقابلی با منافعمان مشاهده کردیم موضع می گیریم و در هر جا که هم افزائی داشتیم استفاده میکنیم.
تابناک نظر خواستن از مردم راجع به مسائل تخصصی اون هم تو همچین موضوعی غیر از تفرقه افکنی بین ترکها و کردها و فارسهای ایران هیچ سودی نداره.از نظراتی که دادن بحث به ناسیونالیست کشیده شده
چرا این موضوعات را مطرح میکنید که یه فارس بیاد با وقاحت تمام راجع به ترکها نظر بنویسه بدون در نظر گرفتن اینکه 30 میلیون ترک تو همین کشور زندگی میکنند. یا یه کرد بیاد بنویسه بالای 50% ساکنان آذربایجان ایران کردها هستند
ترکیه کشور دوست و همسایه ماست.
سلام به نظرم همان سیاستی که درزمان قبل ازانقلاب آمریکا درایران دنبال
می کرد همان سیاست درترکیه درحال شکل گرفتن است وازطرفی این ضعف درسیاست خارجه ماست که اکنون بابیشترهمسایگان ما مشکل داریم ما می توانستیم هم اقتدارمان راحفظ کنیم وهم باهمسایگان ما روابط حسنه داشته باشیم
ترکیه برای رسیدن به قدرت سیاسی و اقتصادی در منطقه هیچ مرزی را نمی شناسد و حاضر به انجام هر جنایتی است. این را باید در مغزمان فرو ببریم.

جنایاتی که ترک ها در لیبی مرتکب شده و هم اکنون در سوریه مرتکب می شوند، سرانجام روزی از پرده بیرون خواهد افتاد. ترکیه اگر دستش بیاید ایران را چند پاره خواهد کرد. هماین اکنون نیز سرگرم نوشتن سناریوی سوریه برای ایران است.

در مورد سوریه، با برگزاری نشست مخالفان حکومت این کشور، از آنها ارتش آزاد سوریه را ساخت و این کشور را به خاک و خون کشید.

هفته آینده قرار است نشست مخالفان حکومت ایران (که حتما در آینده ارتش آزاد ایران نام خواهد گرفت) در ترکیه برگزار شود!! مسولان تا کی می خواهند خود را به خواب بزنند؟!
من میتسوبیشی کار میکردم 6 ماه قبل از حمله صدام به کویت ژاپنی ها به من گفتند سیا به ژاپنی ها گفته در منطقه پروژه چدید نگیرید . آمریکا برای منطقه برنامه دارد. به من گفتند اگر خواستی با ما بیا آمریکا.
گفتم من میرم دبی. گفتند برای دبی هم برنامه داره. عربستان هم برنامه داره برای همه کشورهای منطفه برنامه داره
6 ماه بعد آمریکا صدام را به حمله به کویت ترغیب کرد و بعد نوبت خود صدام رسید.و ..و تونس و لیبی ..مصر و ...
و حالا اردوغان شده صدام و سوریه کویت...نوبت امارات و عربستان و قطر هم خواهد رسید (مردم مبطقه علیه مردم مبطقه)
مشکل ما مسلمونا کلا این هست که در عهد صفوی و عثمانی گیر کردیم! شما تاریخ ویل دورانت را اگر مطالعه کنید یکی از عوامل فتح قسطنطنیه به دست مسلمان ها، تفرقه زیاد در بین مسیحی ها است. الان ما مسلمان ها در وضعیت تفرقه شدید هستیم و علنا توسط کشورهای مسیحی به جان هم افتادیم! به نظر من نه حضرت علی (ع) و نه خلفای اهل سنت و بالاتر از همه پیامبر اسلام از این وضع راضی نیستند. 4 تا کشور مسلمان ایران، ترکیه، مصر و عربستان و شایدم قطر نتونستند این مشکل را حل کنند. به هر حال کمی هم در تعریف حق و حقیقت و به قول حضرت آقا واقع اندیشی همراه با حقیقت گرایی باید بیشتر فکر کنیم. با تشکر
درسته که ترکیه و ایران در مواردی مثلا مورد سوریه اختلاف نظر دارند اما یقینا ترکیه قدرتمند در عرصه سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی و با ثبات برای ما خیلی بهتر از همسایگان ضعیف و اشفته ای مثلا افغانستان و پاکستان و عراق است. در حالی که در بسیاری از مسایل مثلا همین مسله هسته ای و تحریم های غربی ترکیه به نفع ایران رودروی غرب(حتی اگر به خاطر منافع ملی خودش) ایستاد ما مصیبت های ناشی از همسایگان ضعیف را بر دوش داریم بنابر این نه تنها ترکیه با ثبات به نفع ماست بلکه ما نیز باید با تدابیر خاص و حتی در کنار ترکیه در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خودمان عمل بکنیم ایران و ترکیه در خاورمیان باید انگلستان وفرانسه اروپا باشند
اصلا حکومت مردم گرا وجود دارد؟مردم فقط موقع رای حساب میشوند بعد در حاشیه هستند نه در متن.میدونم نظرم توسایت نمیگذارید ولی باز نوشتم چون همیشه 24ساعت دیگر میگویید در حالی که 24 ساعت بعد خبر حذف شده هست.
باید بگم که بیشتر نظر ها رو خوندم.و چیزی که ازش برداشت کردم نظر های احساسی و نپخته و بعضا قومیت پرستانه کور ( جالب است که افرادی احساسات نسبت به ترکیه دارند) بدور از واقع بینی بوده ولی کسی این سوال بزرگ رو از خودش نکرده که کشوری مثل ترکیه بدون داشتن منابع باارزش و منابع زیرزمینی و حتی نیروی انسانی آنچنان متخصص ، چطور توانسته تا این حد مطرح شود؟
دیگر اینکه بعضی ها چون به اصطلاح ترکزبان هستند ،کارشان شده کف زدن برای ترکیه ولی این را بدانند که ایران کشور قدرتمند و ثروتمندیست و شماها باید به ایرانی بودنتان افتخار کنید و ترکیه جز به منافع خودش به چیز دیگری فکر نمیکند (که البته کار درستی است)
اونهایی که خیال میکنند که بخاطر ترکزبان بودنشان باید به ترکیه افتخار کنند ، کافیست که نگاهی به روابط افراد یک خانواده (روابط درون خانوادگی برادران و خواهران) بیندازند تا بفهمند وقتی افراد یک خانواده (در بیشتر خانواده ها) فقط به دنبال منافعشان هستند ، ساده انگاری است که خیال کنند ترکیه به ایشان اهمیت میدهد.
تركيه بيشتر بفكر اقتصاد بدور از ايدئوژی میباشد. بعد چون بیشتر منطقه سنی هستند بیشتر متمایل به ترکها هستند..اما ما در سیاست خارجه مان نسبت به مسائل شیعی وسنی بی طرف نشان ندادیم...ما طرف شیعیان بحرین را گرفتیم اما از سنیان سوری حمایت نکردیم...
بعضيا30ميليون آذري وچندميليون كردوحرفهاي مسخره اي مثل اتحادآذري هاي اصيل بافلان كشور دزدسرگردنه نكنند,شماهابدونيدمن خودم يك آذري هستم كه ازهمه شماترك ترم امابراساس منطق اعلامي خودشمابهتون عرض مي كنم كه اگرمنافعمون طلب كنه باكردهاهم متحدميشيم تامساحت تركيه روبه نصف كنونيش كاهش بديم,مگه نميگيدتركيه براي منافعش هر شكري ميخوره واتفاقأشماهاهم تحسين مي كنيدبراي اين سياستش?پس ماهم باهركسي لازم باشه متحدخواهيم شدتاكمرتركيه روخم كنيم,چه مذاكره باآمريكاوچه اتحادباهركسي حتي كردها,تازه حربه قدرتمندي به اندازه 20ميليون علوي درمحدوده جغرافيايي كه اسمش روتركيه گذاشتندداريم,حتمااطلاع داريدكه دين قويتر ازهرچيزي عمل ميكنه,جمع بزنيد20ميليون كردناراضي روبا20ميليون علوي ناراضي رو,40ميليونشون دودشدرفت هوا.شماهم اگرميتونيدمزدوري كنيدتاحالي كنيم ايران يعني چي.اينهاچه فكركردند?دارنددر روز روشن ايرانيان(فارس وآذري وكردوبلوچ و...)روتهديدمي كنند,ازتوهم بيابيرون وغيرت وشرف داشته باش,بترس ازروزي كه خشم ايراني روشاهدباشي.كاسه ي كاسه ليسان اجنبي رو خوردخواهيم كرد.هارت وپورت اضافي نكنيد,شمابايدازآذري هايي مثل من بترسيدكه حسابتان راكف دستتان خواهيم گذاشت,نه سايرايرانيان,زيادترازحدخودحرف نزنيد.ياشاسين ايران بيتوي لويي,محو اولسون به غيرتلر توپراخ ساتانلار.اگه اين نظر روگذاشتي يعني آزادي بيان وعرق ملي داري اگه حرفم روسانسوركني يعني ديكتاتوري,حالاانتخاب كن,ببينيم ظرفيت تابناك اجازه آزادي بيان خواهدداديانه.بگذاريدفاشيستهاي بي منطق منفي بزنند مهم نيست.اين افرادقوميت طلبهاي فاشيست ساده لوح هستند
از تحلیل های ابکی بعضی ها ادم نمیدونه چی بگه! مثلا شخصی که پیشنهاد داده سزمایه ها زا روانه مالزی کنیم!
در صورت مداخله نظامی در سوریه با این کشور وارد جنگ شویم
وای وای تابناک ترکیه را ول کن یه کاری واسه پان ترکسیتهای ایران انجام بده.موج اندیشه های دروغین پانترکی آذربایجان را گرفته.سرزمین سردار آذرباد چرا اینجور شده.من خودم آذری ام متاسفانه خیلی از جوانان آذربادگان تحت تاثیر تبلیغات سایتها و شبکه های ترکیه وایران شمالی قرار گرفته اند و تاریخ جعلی آنها را باور کرده اند چرا ایران کاری دراین جهت نمیکند چرا در جواب انها شبکه ماهواره ای راه اندازی نمیکند..........
ترکهای عثمانی این توسعه طلبی را در تاریخ خود نشاان داده است. اگر ایران بخواهد سر خود را زیر برف کرده از توان اندیشمندان خود غافل باشد نتیجه ای جز انزوا نخواهد داشت
ترکیه و قطر هیچ کدام توانایی بازی در این سطح بین المللی را ندارند بلکه فقط نقشیست که امریکا و غرب برای انان تعریف کرده اند؛جامعه شناسان و نظریه پردازان غربی از سالها قبل متوجه ابستن بودن خاورمیانه و جهان اسلام شده بودند فقط پیش بینی نمیکردند که به این سرعت همه چیز اتفاق بیافتد به همین خاطر ان ها میدانستند حکومت حسنی مبارک و سعودی رفتنی هستند به همین دلیل بود که با روی کار امدن اسلام غربگرای ترکیه دیگر کودتای نظامی در ترکیه رخ نداد چون باید جای مصر حسنی مبارک را میگرفت درست زمانی که حسنی مبارک در جنگ غزه با اسراییل شریک در جنایت شده بود اردوغان کاروان ازادی به غزه فرستاد این فقط یک بازی بود تا ترکیه به جای مصر و قطر به جای عربستان نقش های جدیدی در خاورمیانه جدید ایفا کنند
تاریخ رو که بخونی میشه فهمید که ترکیه هیچ وقت روابط خوبی با ایران نداشته و هر وقتی هم در توانش بوده به ایران حمله کرده و همین الانم مثل اعراب شاید دوس داشته باشه که اصلا سر به تن ایرانیا نباشه.
ایران باید یه سیاست محتاتانه رو در مقابل ترکیه داشته باشه یعنی نه جوری رفتار کنه که ترکیه فکر کنه ایران خلاف جهت منافع ترکیه داره کار میکنه نه این که روابطش رو با ترکیه گسترش بده(چون هیچ حسابی رو ارتباط با ترکیه نیست/ترکیه همونه که سامانه دفاع موشکی امریکا رو داخل خودش جا داده).ایران باید قدرت سیاسی خودشو در دنیا افزایش بده تا همسایه ی عزیزمون فکر نکنه رئیس منطقه اس و با یک ایران ضعیف طرفه.
جنگهای ایران و عثمانی متجاوز از ده عهدنامۀ پایان جنگ را به همراه دارد. اروپای فعلی بسیار مدیون مبارزات ایران علیه عثمانی است. وارونه سازی در سیاستهای غرب یک ترفند کارآمد است. زمانیکه عثمانیها مرکز اروپا را به اشغال خود در آورده بودند با دسیسه چینی انگلستان و فرانسه ، ایران وارد کارزار جنگ با عثمانی شد زیرا چنین وانمود شده بود که چنانچه عثمانیان از تسخیر کامل اروپا مطمئن بشوند به سراغ ایران خواهند آمد لذا ایران را تحریک کردند تا با حملۀ پیش دستانه به عثمانی ها بتازد البته دلایل دیگری نیز مزید بر علت بود . وقتی عثمانی ها سرزمین مادری خود را از جانب ایران در خطر دیدند از اروپا به قصد دفاع از کشورشان عقب نشینی کردند و به این ترتیب اروپا از چنگ عثمانیها نجات پیدا کرد. اکنون اروپا با همراهی آمریکا قصد تعرض به ایران را دارد ولی با نگرانی از سوی متحدان ایران می خواهد برعکس قرن شانزدهم این بار با وارونه سازی، ترکیه را با یادآوری قدرت زمان عثمانی هویت کاذب ببخشد و حس انتقام گیری را در ترکیه علیه ایران تحریک کند تا زمین بازی را از اروپا و دریای مدیترانه به خاورمیانه تغییر دهد. هراس ترکیه بیشتر از بی هویتی است که در اثر مدرنیزاسیون آتاترک از خط و سابقۀ تاریخی و پیوند فرهنگی و خطی با گذشتۀ نیاکان خود دست شستند تا به امید روزی که اروپایی شوند اما حالا نه اروپایی شده اند و نه مسلمانی دارند و ترسشان بیشتر میشود که می بینند اتحاد ایران ، عراق و سوریه در حال شکل گیری است بنابراین بزودی مزیت سرزمینی خود را نیز از دست خواهند داد. تا حالا ترکیه نقش راه ترانزیت حامل های انرژی و راههای ارتباطی اروپا و آسیا را داشته است چنانچه راه دومی به اروپا از طریق کریدور جدید ایران ، عراق و سوریه ایجاد شود در آن صورت نقش مزیت سرزمینی خود را نیز از دست خواهد داد و احتمالا با این رویه ای که برای جذب دلار اتخاذ کرده است تبدیل به عیاشخانۀ منطقه خواهد شد و خیالات باطل عثمانی بزرگ را برای همیشه باید از ذهن خود بیرون کند. بنابراین ارتباط با اسرائیل را توجیه پذیر میداند و برای تجزیۀ سوریه کاسۀ داغ تر آش میشود. سیاست ایران در قبال ترکیه هر چه باشد نباید جنگ باشد این چیزی است که غرب میخواهد اما بیدار نمودن ترکیه از سوی ایران کاملا امکانپذیر است.
اصلا یه دفعه بگو 150 سال پیش کل الف بای جهان فارسی بوده و همه با لهجه شیرین فارسی یاهمون صحبت میکردن
با سلام به نظر من تركيه با تقليد از يك جامعه دمكراتيك و تقليد از يك جامعه اسلام گرا خواهان الگو كردن خود در منطقه به عنوان يك الگوي جامعه اسلامي و گسترش نفوذ خود در منطقه خاورميانه ميباشد.و از زمان قدرت گرفتن اردوغان تا حالا يك نقش دو پهلو را با ايران و سوريه بازي كرده كه ماهيت خود رو به درستي به جمهوري اسلامي نشان داد به نظر من تركيه يك تيغ دو لبه اي ما بين سوريه و ايران است كه از هر دو طرف براي ايران و سوريه برنده است در واقع تركيه در حال ايجاد كشوري امن و قدرتمند با ايجاد پشتيباني از مخالفان ايران و سوريه مي باشد
نبايد مانند صفويان الت دست مسيحيان وانگلستان شد واشتباه انها را تكرار كرد وبا كشوروملت دوست وبرادرومسلمان درگير شد اين ارزوي كافران است مگر قدرتمندي تركيه چه ضرري دارد كه نگران باشيم
هر کشوری بدنبال منافع ملت خودشه بهتر سیاستمدارای ما هم بجای دل خوش بودن به حمایتهای الکی کشورهایی مانند ترکیه بدنبال منافع کشور خودش باشه و گول بازی اونارو نخوره
جنگهای ایران و عثمانی متجاوز از ده عهدنامۀ پایان جنگ را به همراه دارد. اروپای فعلی بسیار مدیون مبارزات ایران علیه عثمانی است. وارونه سازی در سیاستهای غرب یک ترفند کارآمد است. زمانیکه عثمانیها مرکز اروپا را به اشغال خود در آورده بودند با دسیسه چینی انگلستان و فرانسه ، ایران وارد کارزار جنگ با عثمانی شد زیرا چنین وانمود شده بود که چنانچه عثمانیان از تسخیر کامل اروپا مطمئن بشوند به سراغ ایران خواهند آمد لذا ایران را تحریک کردند تا با حملۀ پیش دستانه به عثمانی ها بتازد البته دلایل دیگری نیز مزید بر علت بود . وقتی عثمانی ها سرزمین مادری خود را از جانب ایران در خطر دیدند از اروپا به قصد دفاع از کشورشان عقب نشینی کردند و به این ترتیب اروپا از چنگ عثمانیها نجات پیدا کرد. اکنون اروپا با همراهی آمریکا قصد تعرض به ایران را دارد ولی با نگرانی از سوی متحدان ایران می خواهد برعکس قرن شانزدهم این بار با وارونه سازی، ترکیه را با یادآوری قدرت زمان عثمانی هویت کاذب ببخشد و حس انتقام گیری را در ترکیه علیه ایران تحریک کند تا زمین بازی را از اروپا و دریای مدیترانه به خاورمیانه تغییر دهد. هراس ترکیه بیشتر از بی هویتی است که در اثر مدرنیزاسیون آتاترک از خط و سابقۀ تاریخی و پیوند فرهنگی و خطی با گذشتۀ نیاکان خود دست شستند تا به امید روزی که اروپایی شوند اما حالا نه اروپایی شده اند و نه مسلمانی دارند و ترسشان بیشتر میشود که می بینند اتحاد ایران ، عراق و سوریه در حال شکل گیری است بنابراین بزودی مزیت سرزمینی خود را نیز از دست خواهند داد. تا حالا ترکیه نقش راه ترانزیت حامل های انرژی و راههای ارتباطی اروپا و آسیا را داشته است چنانچه راه دومی به اروپا از طریق کریدور جدید ایران ، عراق و سوریه ایجاد شود در آن صورت نقش مزیت سرزمینی خود را نیز از دست خواهد داد و احتمالا با این رویه ای که برای جذب دلار اتخاذ کرده است تبدیل به عیاشخانۀ منطقه خواهد شد و خیالات باطل عثمانی بزرگ را برای همیشه باید از ذهن خود بیرون کند. بنابراین ارتباط با اسرائیل را توجیه پذیر میداند و برای تجزیۀ سوریه کاسۀ داغ تر آش میشود. سیاست ایران در قبال ترکیه هر چه باشد نباید جنگ باشد این چیزی است که غرب میخواهد اما بیدار نمودن ترکیه از سوی ایران کاملا امکانپذیر است.
الت دست دنياي كفر نشويم وجنگ خانگي ومسلمان كشي راه نيندازيم.
نباید عجولانه وبی فکر عمل کرد باید در این برهه از زمان منافع در نظر گرفت و به صورت غیر علنی به ترکیه فهماند که با ما شوخی نکند و دست به عمل غیر منطق نزند وباسیاست خارجی ما که همانا می دانن چیست بازی نکن و ترکیه سیاستی را که گرفته اصلا به نفع ایران نیست
در حال حاضر سوریه میدان نبرد است و تنها استراتژِی موفق پیروز شدن در این میدان نبرد خواهد بود.
اگر بپذیریم ایران، عربستان، و ترکیه مثلث با نفوذ اسلامی در منطقه هستند. براحتی میتوانیم بفهمیم هر وقت یکی از این سه کم قدرت میشوند دوتای دیگر یکه تازند! و الان بدلیل سیاست های خارجی ایران که کم مسئله ندارد آندو جولان میدهند. و این مورد تا زمانی که ایران به بازسازی سیاست های خود نپردازد ادامه خواهد داشت. البته نه بد است و نه جای دشمنی است بلکه یک رقابت در منطقه است و فکر میکنم اگر مقداری سیاست ایران از خواب غفلت بیدار شود دوباره به حالت عادی برمیگردد. دنیای امروز دیگر زمان عثمانی گری و پارسی گری نیست و الان فکر و ارتباط و اقتصاد پویا منافع ملت ها را بیمه میکند!
30 میلیون آذری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

عجیییییییییییییییییییبه!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
خوب عزیز جان دروغ که خناق نیست! میگه دیگه!
اگر ناراحت نمیشید بحث منافع ایران نیست والا اگر ما همه چیز رو به مردم بسپریم ملت به درستی راه خودش رو میره اما متاسفانه تصمیم گیری رو از مردم گرفتن
ترکیه در نهایت ضرر میکند اگر حمایت از مخالفان را ادامه دهد. در این میان اگر مخالف ها پیروز شوند کردهای سوریه شورش کرده و با ترکهای ترکیه که هنوز ترکیه نتوانسته آنها را مهار کند قدرت بزرگتری بوجود میاورند که به نفع ترکیه نیست.
علت موفقیت ترکیه انست که سریع به سمت دموکراسی رفته است.
ببینیم چرا کشورهای عربی و استکبار گستاخ شده اند /
ایا حس نکرده اند بین مردم و سیستم ما فاصله به اندازه کافی افتاده تا وارد عمل شوند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار