بازدید 27852
۱

جزئیات کتاب‌های ششم ابتدایی + تصاویر

کد خبر: ۲۶۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱ 30 July 2012
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جزئیات کتاب‌های ششم ابتدایی پرداخت و گفت: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند.

به گزارش فارس، دروس پایه ششم ابتدایی شامل قرآن (3 ساعت)، تعلیمات دینی و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبیات فارسی (5 ساعت)، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی (3ساعت)، ریاضیات (4 ساعت)، علوم تجربی (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربیت‌بدنی (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (یک ساعت) و کار و فناوری (یک ساعت) است.

به طور کلی 25 ساعت برای دانش‌آموزان ششم ابتدایی در هفته در نظر گرفته شده است که یک ساعت از درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی و روانخوانی و انس با قرآن اختصاص می‌یابد همچنین مجموع ساعات درسی سالانه دوره ابتدایی شامل 850 ساعت است.

تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درسی ملی، تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت‌های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی از اهداف کلی پایه ششم است.

تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و زیبایی‌های جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارت‌های زندگی از اهداف برنامه‌های درسی پایه ششم ابتدایی است.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مولفان کتب ششم ابتدایی گفت: مؤلفان عمدتاً گروه‌های کارشناسی سازمان پژوهش بودند، البته از اساتید و معلمان برجسته بیرونی هم دعوت کردیم، ولی محور مؤلفان کتاب‌های درسی، گروه‌های تألیف سازمان پژوهش هستند.

وی ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند، اما عمده کتاب‌ها چند مؤلفی هستند.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی نوشته ناهید فلاحیان است، البته وی مشاوره‌هایی داشته است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به رویکرد کتب ششم ابتدایی اشاره کرد و گفت: رویکرد برنامه درسی ملی، شکوفایی فطرت است که شکوفایی فطرت را در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کردیم.

وی ادامه داد: چهار عرصه ارتباطی با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» و با «خود» و 11 حوزه یادگیری تعریف شد که همه برنامه‌ها متناسب و متوازن با این 5 عنصر در 4 عرصه پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفیقی دارند، اظهار داشت: بگذارید مثالی بزنم، در کتاب درسی دانش‌آموزان با خواندن درسی مانند علوم نسبت به آفرینش فکر می‌کنند و یقیناً بحث خداشناسی و خداباوری در آنها تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: در کتابی مانند هدیه آسمانی، رویکرد شکوفایی فطرت است و سیاست ما توجه به هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به نحوه آموزش‌ها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزی به دانش‌آموز درباره محصولات و چگونگی استفاده ها و صرفه جویی آنها اشاره کردیم در حقیقت ورود آمورشی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: در بحث انرژی هسته ای نیز درباره انواع انرژی‌ها صحبت ‌شده و سپس به فعالیت‌های کشورمان در این زمینه اشاره شده است.    

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب‌های پایه دوم و ششم ابتدایی که امسال جدید‌التألیف است بر روی سایت‌های «رشد»، «دفتر تألیف کتب درسی» و «دفتر چاپ و توزیع کتب درسی» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسی که کتاب‌ها را در دسترس‌ دارد، می‌تواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نیز استقبال می‌کنیم

وی ادامه داد: توصیه من این است که وقتی وارد نقد می‌شویم، نقد عالمانه کنیم و نقد احساسی و عاطفی نباشد.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: اینکه بگوییم از این عکس خوشم نمی‌آید، درست نیست بلکه باید دلیل منطقی داشت و دید که آیا با منطق برنامه‌ریزی درسی ناسازگار است یا با سلیقه یک فرد سازگاری دارد.




کتاب کار، تفکر و پژوهش


کتاب آموزش قرآن




درس 3، کتاب مطالعات اجتماعی   

 
درس 24، کتاب مطالعات اجتماعی    

 
 درس 5، مطالعات اجتماعی


درس 6، کتاب مطالعات اجتماعی    


درس 8، کتاب مطالعات اجتماعی    


کتاب کار، تفکر و پژوهش    


کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»


کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»


کتاب کار، پژوهش و فناوری    


کتاب مطالعات اجتماعی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱
سلام
ضمن خسته نباشید خدمت شما عرض می کنم که کتاب ها ی ششم بسیار مفید هستند واگر فهم دانش آموزان را در نطر بگیریم در رابطه با هر درس باید فرصت کافی برای بحث و گفتگو وجود داشته باشد امّا با این حجم کتابها این امکان کم می شود وبا یک دستگاه دیتا و یک کیس و یک پارچه به جای پرده ی استاندارد و بدون وجود مانیتور کار ما با مشکلاتی مواجه است البتّه در حد امکان استفاده کرده ایم و مدیر مدرسه هم باکمک دانش آموزان این امکانات فراهم کرده اند امّا کافی نیست وقت درس ریاضی و اجتماعی با توجّه به حجم کتا ب ها محدود است . با تشکّر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل