1.دوست:
در مورد دلیل کاهش جمعیت باید بگم به نظر من امروزه در جامعه ما که لااقل به ظاهر در حال گذار از یک جامعه سنتی به مدرن هست شاهد از بین رفتن کارکردهای فرزند برای خانواده هستیم. امروزه دیگه مثل گذشته نه تنها فرزندان کمک حال پدرو مادر و مایه مباهات اون ها نیستند بلکه با توجه به هزینه های سرسام آور زندگی و سخت شدن تامین معیشت فرزندان و مشکلاتی که در تربیت فرزند سالم در جامعه پر تناقض امروز ایران وجود داره کسی اگه واقعا با برنامه و عاقلانه زندگی کنه ترجیح می ده حداکثر یک یا دو فرزند داشته باشه که گاها حتی داشتن این تعداد فرزند هم به دلیل جبر اجتماعی و فرار از انگ هایی هست که ممکنه به زوجین زده بشه..به نظر خیلی از کارشناسان کشوری که نمی تونه از پس تامین رفاه اجتماعی جمعیت فعلی خودش بر بیاد عاقلانه نیست که خودش رو در چاه بزرگتری بندازه و به دنبال ترفند هایی برای افزایش جمعیت باشه.در نظر گرفتن تشویق هایی برای افزایش جمعیت به هیچ عنوان نمی تونه قشر متوسط رو تطمیع و اون ها رو وادار به تولید مثل کنه اما در مورد قشر ضعیف که تحصیلات پایینی دارند ممکنه کارساز باشه اما در طولانی مدت اون بندگان خدا رو هم به چاه میندازه و زندگی رو براشون غیر ممکنه می کنه.
2.امیر رامین:
سلام، بنظر بنده اینکه فکر کنیم سیاست های دولت در اجرای برنامه کنترل خانواده طی چند سال گذشته باعث کاهش رشد جمعیت در کشور شده ، اشتباه است بلکه آنچه دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت شده ، عوامل زیر می باشند :
1 - بالا رفتن سن ازدواج
2 - عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن بدلیل مشکلات موجود از قبیل نداشتن مسکن مقتضی و عدم امکان تامین مناسب کودک
3 - کاهش اعتماد به دولت در بین جوانان و عدم مشخص بودن آینده کودکان در کشور که بعنوان نمونه می توان به وعده دولت در خصوص پرداخت یک میلیون تومان به هر کودک اشاره کرد که عملاً انجام نشد .
4 - افزایش آگاهی والدین در خصوص لزوم کنترل تعداد اعضای خانواده بدلیل داشتن توانایی جهت تربیت بهتر فرزندان
5 - تمایل تعدادی از جوانان به اتخاذ زندگی مجردی بدلیل :
الف - نداشتن کار
ب - نداشتن مسکن مناسب
پ - گرانی روزافزون
ت - عدم اعتماد به یکدیگر
امید است با برنامه ریزی مناسب ، ما نیز بتوانیم روزی رفاه در کشورمان ببینیم . ربطی به بحث نداره اما الان واقعاً من متاهل که در تهران زندگی می کنم با حقوق کارمندی ، تفریح مناسبی ندارم و نمی دانم چه کنم ، یه شمال 5 شنبه جمعه بود که اونم دیگه واقعاً نمی تونم بنزین 700 بزنم . با تشکر
3.فرشته:
گر چه گرانی و نا امنی اقتصادی و اجتماعی در کاهش جمعیت ایران بی تاثیر نیست به نظر من اگر مشکل مسکن و گرونی هم حل بشه مردم تمایلی به فرزند بیشتر ندارند چون داشتن فرزند کمتر باعث راحت تر بودن است و ما وقتی راحتی رو تجربه کردیم دلیل نداره خودمون رو اذیت کنیم مگر اینگه دولت و صدا وسیما با همکاری روان شناسان و مشاوران مجرب طی چندین سال مردم رو به عواقب کاهش جمعیت در اینده و خطراتی که مطمئنا برای جامعه ای که در چند سال دیگه پیران ومیانسالان بخش اعظم اون رو تشکیل میدهند اگاه کنند البته مقصر اون افرادی هستند که با سوئ تدبیر جامعه رو با اینجا رسوندند.
4.مراد:
در ست است که رشد جعیت در ایران رو به کاهش است اما این نشان دهنده این نیست که جمعیت ایران در حال کم شدن است. متاسفانه رشد جمعیت در ایران بدون اینکه زیرساختهای آن فراهم شود به یکباره افزایش یافت. به همین خاطر این نسل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد که تا آخر عمرشان هم گریبان گیر آنها خواهد بود. اما نکته دیگر، ازدواج همین دهه شصتی ها با یکدیگر میبایست یک انفجار جمعیتی دیگر را بوجود می آورد. چون هر ازدواج حداقل یک بچه را بدنبال دارد اما طبق آمار منتشره این طور نشد که واقعا جای نگرانی دارد. چند وقت پیش مرکز آمار ایران درصد امید به زندگی را رو به افزایش دانست که اصلا به این آمار نمیخورد. به نظرم اگر دولت شرایط ازدواج جوانان را هموار تر کند رشد جمعیت بصورت معقولی در می آید. متاسفانه همین دهه شصتی ها تا 30 سال دیگر جزو جمعیت مسن کشور به حساب می آیند و جوانان آینده یا همین کودکان امروز به هیچ عنوان از پس نگهداری آنها برنمی آیند. نصیحت به آقایون و خانمهای دهه شصتی: از همین حالا فکر قبر و خانه سالمندان واسه خودتون باشید.
5.احسان:
تبلیغ رشد جمعیت بدون در نظر داشتن کانونهای هدف بسیار خطرناک است. جمعیت در خانواده هایی افزایش یابد که تمکن مالی بلاتری دارند نه برعکس.متاسفانه در ایران همه چیز وارونه است.پس بهتره این مباحث مسکوت بماند.
دومین بروز رسانی: 16:30
6.بدون اسم:
متأسفانه راحتطلبی، رفاهزدگی فرار از قبول مسئولیت، و البته برخی از مشکلات اقتصادی از مهمترین عوامل کاهش رشد جمعیت و استقبال نکردن خانوادههای جوان از فرزنددار شدن است. به نظر من، حتی با رونق اقتصادی و دادن امتیازهای تشویقی نیز رشد جمعیت همچنان رو به کاهش خواهد رفت. دولت، صدا وسیما و آموزش و پرورش باید کار فرهنگی انجام دهند.
7.بدون اسم:
از جمله عوامل کاهش رشد جمعیت افزایش آگاهی و سطح تحصیلات افراد و به ویژه زوج های جوان می باشد. آنان به همین دلیل انتظارات بیشتری از خود و جامعه دارند و به علت مشکلاتی که در این چند دهه وجود داشته است ، برای خود زندگی بهتر و ایده آلی را تصور می کنند. در این زندگی جدید مواردی از قبیل شغل خوب ، مسکن و بطور کلی رفاه جایگاه ویژه ای دارد. فرزند در زندگی امروز هزینه های سنگینی را تحمل می کند که از عهده هر کسی برنمی آید ، بنابراین به کمترین فرزند قناعت می شود.
8.یک استاد دانشگاه
بخشي از علل كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد كه سطح توقع زندگي و فرزندان . امكانات مورد نياز آنان روز به روز افزايش يافته است. بخشي از آن مربوط به گراني وضع موجود مي باشد كه در كشور ما به دليل تورم بالا اين موضوع تشديد يافته است. نداشتن اميد شغلي كه با وضع سهميه براي ارگان ها خانواده شهدا جانبازان آزادگان و .... اين اميد را براي كساني كه جوياي كار هستند كمي بيشتر پيچيده مي كند. اگر سهميه براي دانشگاه درنظر مي گيريد كه آين هم اشتباه است ليكن در بحث اشتغال فرصت ها را برابر ببينيم. به جاي دادن سهميه هاي دانشگاه ، كار و رانت هاي سرمايه گذاري بياييم براي اين دسته از افراد به جاي دادن سهميه براي آنان آموزشگاه هاي تقويتي كم بها در نظر بگيريم ليكن در هنگام آزمون دانشگاه تبعيض قايل نشويم. همه اين مسايل دست به دست هم مي دهند تا اميد را از جامعه بگيرند. آن ها كه دارند و بچه هايشان از بهره هوشي بيشتري بهره مي برند كه بچه هاي خود را به خارج مي فرستند و آن هاي كه پول ندارند، سهميه اين چنيني ندارند كه در صد زيادي از جامعه را تشكيل مي دهند ناگزير راه كنترل جمعيت را پي مي گيرند. لذا در اين بحث مي بايد تمامي جوانب را در نظر گرفت. از اين گذشته مگر قدرت كشور به داشتن جمعيت بيشتر است كه شما به دنبال راهي براي افزايش جمعيت هستيد. همين جمعيت فعال را امكانات بدهيد برايتان توليد ثروت و امنيت و استقلال مي كنند. الان آموزش و پرورش در بسياري از مدارس پولي است و اگر بخواهيم بچه هايمان در محيطي عاري از تنش و كمي انساني درس بخوانند مجبور به پرداخت شهريه بالا هستيم. در مدارس دولتي هم كه جمعيت كلاس ها بالاي 40 نفر هست . معلمان دلسورزي نمي كنند. با زور و بخش نامه هم درست نمي شود. خلاصه فاكتور هاي زيادي دخيل هستند.
9.احمد:
کاهش نرخ رشد جمعیت به قانون و یا دولت ربطی نداره این مسئله نشانگر بالا رفتن سطح فکر مردم دارد.
10.بدون اسم:
من با اینکه یه خانمم ولی صد در صد با شما موافقم خانمهای شاغل بچه هاشون رو به مهد میسپرن و لذت در کنار بچه بودن و ارامش یافتن مادرو بچه گرفته میشه وفرصت شغلی برای اقایون کمتر میشه خانمها میتونند در کارهایی که به اقتصاد خانواده کمک میکنه شرکت کنند مثل خیاطی بافت تاباو فرش ساخت وسایل تزیینی که بشه در منزل انجام داد چه اشکالی داره؟
سومین بروز رسانی: 17:00
11.بدون اسم:
بچه دار شدن تنها یک رخداد بیولوژیکی نیست. جوانان و خانواده ها بیشتر بچه دار شوند تا در کدام محیط هنری و فرهنگی بچه خود را بزرگ کنند؟ صدا و سیما که همین بوده و هست. چه جذابیتی دارد. بسیاری از مسائل فرهنگی به شیوه خواصی دیکته میشود. آیا باید بچه ای را که در محیط اجتماعی، فرهنگی و هنری و اقتصادی و سیاسی امروز ایران بدنیا می آید بچه ای با استعداد بیشتر برای خوشبختی دانست یا نه؟ بچه دار شدن یا به شکل صرفا بیولوژیک و بی کنترل آن است که در بسیار از جوامع فقیر می بینیم و یا با هدف ساختن یک انسان خوشبخت و برخوردار از شکوفایی فرهنگی و هنری است که در شرایط امروز کشور دست کم با تردید همراه است.
12. بدون اسم:
سلام، از اینکه موضوع به روز و جالبی رو انتخاب کردید ممنونم. من در پاسخ به سئوال شما این موضوع را مطرح میکنم که آیا فرزندانی که در یک خانواده متولد میشوند فقط متعلق به خانواده هستند یا خیر؟ آیا این فرزندان متعلق به جامعه و کشور ایران نیستند؟ پس چرا بایدتمامی زحنات تولد و تربیت و بزرگ کردن کودک بر عهده خانواده گذاشته شود. دولتهای محترم چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟ آیا نباید در اصل کودک متعلق به کشور باشد و خانواده ها از حمایتهای دولتی منتفع شوند؟ مگر نه اینست که در صورت کمبود جمعیت دولت متضرر اصلی است؟ پس حمایت کی حاصل میشود؟
13.ناشناس:
اگر چه در سالهای اولیه دهه 70 سیاستهای تشویقی در هشیاری مردم در تنظیم خانواده بسیار موثر بود اما بعداز کمرنگ و گمرنگ تر شدن آن سیاستها آنچه آن سیاستها را کاملتر وموثر تر کرد لجام گسیختگی های اقتصادی بهداشتی درمانی ودهها موضوع دیگر است که متخصصین بر آن وقوف کامل دارند در اینجا بطور بسیار موجز ومختصر به آن میپردازم
1- در حال حاضر کدام مادر در طول نه ماه بارداری بطور رایگان وبا بهترین کیفیت تحت معاینه و نظر قرار میگیرد
2- کدام کودک بعد از تولد تحت درمان ومعاینات رایگان قرار میگیرد
3- کدام مرکز بهداشتی شیر خشک رایگان پوشک رایگان میدهد
4- کدام مهد کودک بچه ها را رایگان وبا امکانات مطلوب پذیرش میکند
5- کدام تحصیلات رایگان در انتظار بچه هاست5 کدام بازار اشتغال تضمین شده
6- کدام ارامش ذهنی و روانی برای والدین ایجاد شده است که در فکر گسترش با تفکر وبرنا مه ریزی شده خانواده باشند
7- تکثیر موالید یک فرایند بلند مدت است به عبارت دیگر چنانچه دولت در یک بازده زمانی 15 ساله نشان دهد اغلب شاخصهای اقتصادی را در حد مطلوب نگه داشته(بالاترین میزان اشتغال رفاه درمان رونق اقتصادی و.....)آنگاه برای برای غالب مردم بررسی گسترش خانواده فراهم میشود در غیر اینصورت با اوضاع و احوال نابسامان فعلی نه با توصیه حتی با تنبیه هم افزایش جمعیت امکان نخواهد داشت و...
14.نیما از دزفول:
چرا بی جهت اصرار داریم که نقش مقوله فرهنگی را صفر نشان دهیم - بپذیریم که تاثیر کار فرهنگی دولت و صدا سیما در سالهای بعد از جنگ ، مردم را متاثر ساخت تا به شعار پسر یا دختر دو تا کافیه عمل کنند - البته در جای خودش خیلی هم خوب بود - ولی همیشه باید در یک سیستم از بازخوردها جهت اصلاح خروجی سیستم که هدف است استفاده کنیم و این ممکن است افزایش وروردی باشد یا کاهش آن . ( بحث کنترل در سیستمها )
15. علی:
با سلام
البته جمعيت كاهش نيافته بلكه ميزان زاد و ولد نسبت به سالهاي قبل كمي تعديل شده است . افزايش هفتاد ميليون نفر به 75 ميليون نفر كاهش نيست بلكه افزايش تصاعدي است و كمي مانده كه به انفجار جمعيت دچار شويم.
دلايل كاهش:
1- گرايش مردم به عقلانيت در زندگي بجاي تفكر سنتي هر انكس كه دندان دهد نان دهد.
2- جايگزين كردن كفيت فرزندان به جاي كميت فرزندان
3- نبود اطمينان از آينده شغلي خود و هراس از آينده تحصيلي وكاري و مسكن فرزندان خود.
4- گرايش به تحويل يك يا دو فرزند علمي و كاري به جامعه به جاي تحويل 4 فرزند بي ثمر به جامعه
5- تامين رفاه براي تعداد بيشتر فرزندان مقدور نيست .
6- جلوگيري از انفجار جمعيت كه هزاران مشكل دارد.
ما الان جوابگوي مسكن و اشتغال جوانان با 75 ميليون نيستيم چطور جوابگوي 100 ميليون به بالا خواهيم بود
علي عليه در نهج البلاغه فرموده : كمي اولاد يكي از دو سعادت انسان است. و يك حرف قديمي است خانواده هاي با اولاد زياد هميشه گرسنه هستند. من دو بچه داشته باشم بايد به فكر مسكن دوتا باشم ولي اگر 4 تا داشته باشم به فكر 4 تا باشم اين چه سدوي به حال من دارد.
در ضمن آيا با توجه به زندگي ماشيني و صنعتي امروز خانواده ها وقت وتوان و انرژي تربيت وبزرگ كردن 4 فرزند را دارند.
هيچ عاقلي امروز با توجه به شرايط اقتصادي جامعه بيش از دو فرزند به دنيا نميآورد .
من پنجم ابتدايي كه مي خواندم از رشد جمعيت نگران بودم و الان هم نگران انفجار جمعيت هستم و در آينده منابع زمين جوابگوي تغذيه ابنا بشر نخواهد شد. بدبين نيستم ولي فقر را در گوشه و كنار جهان مي بينم . جمعيت چه لزومي داشت به 75 ميليون برسد 50 ميليون مي شد مشكلي پيش ميامد. جمعيت جهان در حال انفجار هست و كره زمين روزي از اين جمعيت 8 ميليارد خسته مي شود.
چهارمین بروز رسانی: 17:30
16.سید مجید:
سياست هاي كنترل جمعيت اولا هيچ وقت كارايي لازم را نداشته و صرفا به يك شعار تبديل شده بود. دوما در صورت كارايي هم مردم بخاطر مسائل مهمتر نسبت به تنظيم خانواده اقدام ميكنند. اقتصاد نقش اول را در تصميمگيري هر شخص براي تشكيل خانواده و تعداد فرزندان داره. من خودم 6 سال پيش ازدواج كردم. انسان ناشكري هم نيستم ولي با وجود تحصيلات عاليه من و همسرم و شاغل بودن جفتمون باز هم جرات اينكه يك نفر ديگه را به جمع خودمون اضافه كنيم نداريم. هزينه هاي نگهداري و پرورش يك كودك در جامعه ما كاملا مشخص شده و معلومه از مهدكودك و شهريه هاي سرويس و مدرسه و كلاسهاي ازاد كه امروز چزو ضروريات شدن بگير تا امور شخصي يك بچه كاملا بخش اعظم درامد خانواده را ميگيره. اگه دوران قديم بود ميشد با امكانات و تسهيلات كمتر بچه بزرگتر كرد مثل خودمون كه قانع بوديم ولي بچه هاي امروزي در رقابت زندگي ميكنن و خيلي سخته بشه مديريتشون كرد. به همين دليل يا نبايد بچه بياريم و يا اگه آورديم بايد مسووليت رشد و پيشرفتش را هم بپذيريم.
17.محمد:
شک نفرمایید که علت اصلی کاهش جمعیت رشد سواد و آگاهی است. در ژاپن سیاست های تشویقی شدیدی برای زادو ولد گذاشتند اما هیچ استقبالی حاصل نشد. حتی اگر وضع اقتصادی مملکت خوب می شد-که با این اقتصاد دولتی و آزمون و خطاهای مسولان خوب نمی شود، بازهم رشد جمعیت زیاد نخواهد شد.
18.بدون اسم:
چین چند ساله فهمیده که با سیاست تک فرزندی چه اشتباه مهلکی مرتکب شده!روسیه داره با دادن مبالغ هنگفت برای بچه دار شدن اشتباهاتشو جبران میکنه!کشورهای غربی همه از رواج نگهداری حیوانات و گریزان شدن مردم از بچه دار شدن نالانند.به نظر من ما باید تا دیر نشده درس بگیریم.البته نباید فرزندان زیاد رو تبلیغ کنیم ولی باید خانواده هارو تشویق کنیم حداقل سه فرزند داشته باشند.
19.فاطمه:
برخلاف نظر عده ای که مشکلات اقتصادی رو عامل این موضوع میدانند من مابقی مشکلات را نیز بزرگ میبینم . مهمترین عامل تربیت نادرست است . اگر نسل گذشته فرزندآوری بیشتری داشت به دلیل وضع خوب اقتصادی نبود چراکه در اوج جنگ و مصیبت های دامنگیر مردم دهه شصتی ها متولد شدند . متاسفانه نسل گذشته نتوانسته روش های خوب زندگی کردن را به نسل امروز بیاموزد . خود من در محیطی کار میکردم که دراون 2نفر آقا با تحصیلات فوق لیسانس حضور داشتند و برای من که خانم هستم جای تعجب بود که هیچکدام با وجود داشتن ماشین و مسکن اجاره ای مناسب تمایلی به ازدواج نداشتند . وقتی خانواده به جوان فشار نمیاره برای ازدواج و در وجود اون ایجاد امیدواری نمیکنه مسلما باعث دوری اون از موضوع میشه . متاسفانه بیشتر خانواده ها پیگیر مسائل مربوط به ازدواج جوانان نیستند و در بی تفاوتی کامل با این تصور که خودش تحصیل کرده است و میدونه چی خوبه چی بد موضوع را به جوان واگذار میکنند .
راهکار من : روشنگری مردم
1-روشنگری خود جوانان از طریق حذف درس تنظیم خانواده (که انجام شده ) و اضافه کردن حداقل 6 واحد درسی در دانشگاه ها به مسائل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج
2-روشنگری والدین از طریق روحانیون مبلغ ، مدیران پرورشی مدارس و تشویق والدین به کمک مالی و معنوی به جوانانشان برای ازدواج
20. سعید:
با سلام ، کاملآ مشهود هست که یکی از دلایل عمده کاهش جمعیت بالا رفتن سن ازدواج و درآمد کم قشر متوسط و پایین جامعه هست ، با این اوضاع بسیار روشن هست که رشد جمعیت هم پایین بیاد و همینطور منطقی هم هست چون حساب 2 دوتا چهار تا هست وقتی من جوان 21 ساله که مهمترین اولویتم بعد از اتمام درس و سربازی ازدواج هست و میخوام تا سن 25 سالگی ازدواج کنم ولی به دلیل نبود کار و درآمد برای زندگی نمی تونم این رو انجام بدم پس بازخوردش توی رشد جمعیت هم کاملآ مشخصه ضمن اینکه تو جامعه ای که حجمه های زیاد فرهنگی بهش وارد میشه و از طرفی خرج و مخارج بچه داری هم زیاد شده و از اون طرف امنیت هم بسیار پایین اومده(سوء استفاده ، بچه دزدی ، امنیت فرهنگی در فضای سایبرو...) داشتن بیش از یک بچه زیاد عاقلانه نیست .
پنجمین بروز رسانی: 18:00
21.کریم:
بنظرم مشکلات اقتصادی و جهانی شدن و گرفتاریهای خانوادهها و درصد رو بکاهش امید به زندگی از عواملهای کاهش نرخ جمعیت سالهای گذشته بوده که البته در اوایل طرح دولت سازندگی برنامه های دولتی نیز بی تاثیر نبوده است. وبنظر من جمعیت زیاد اقتدار نمی آورد بلکه دیپلماسی فعال و تولید ثروت ملی و افزایش درآمد سرانه می تواند باعث رفاه و شادابی عمومی گردد(کشور قطر- کویت و امارات و سنگاپور و هنگ کنک و ..)
22.ناشناس:
رشد جمعيت با رفاه اقتصادي نسبت مستقيم و معكوس دارد يعني هر چه مردم در رفاه اقتصادي بيشتري باشند تمايل براي بچه دار شدن افزايش مي يابد و بلعكس خيلي واضح وروشن است مردم به چه اميدي بچه دار شوند.
23.بدون اسم:
مسئولین بسیار بالا مشخص کنند شهروند بیشتر میخواهند یا سیاهی لشگر. اگر شهروند بیشتر میخواهند، شرایط شهروندی بالنده در کشور مهیا نیست. شهروندی امروز جمهوری اسلامی ایران چندان مشتری ندارد. خود ایرانی ها، بویژه درس خونده ها و پولداراش، سر و کله میشکنند بروند شهروند سایر کشورها شوند حالا بچه بیارند تو این کشور که به کجا برسه؟؟؟؟؟ اگر هم امیدتان در این است که فقرا فرزندان بیشتری داشته باشند که بنگلادش وایسا رسیدیم!!!!!
24.موسی دانش:
سیاستهای کنترل جمعیت ازجانب دولت یک عامل شروع و حمایتی برای کنترل ومحدودکردن زادوولد واگاهی بخشی به احادجامعه خصوصآقشرمتوسط وپایین جامعه دردهه شصت وهفتادبود.هرچندجداازعدم مدیریت صحیح وعدم اینده نگری. اشکالات وایرادات اساسی بران وارد بوده، ولی عوامل اصلی شیب تندکنترل وگاهش زادوولد خصوصآدرقشرتحصیل کرده بویژه باتحصیلات بالاواگاهی وتمکن مالی بهتر که توان پرورش و اموزش مطلوبتر وتآمین اینده مطمئن برای اولاد باپشتیبانی فرهنگی واجتماعی شایسته هستند، مسايل،چالشها وکاستیهایی است که باید دربینشها،رفتارها وسیاستهای دولتها و دولتمردان بعدازانقلاب جستجو واسیب شناسی کرد.اساسآدر جامعه احساس تآمین ارامش و امنیت چه از بعدداخلی و چه ازبعد خارجی و جهانی ضعیف است،عملآ امیدبه اینده و نشاط درجامعه کاهش یافته است.درچنین فضایی میل به زادوولد کاهش می یابد.باتوجه به عملکردوسوابق دولتها،سیاستهای تشویقی ظاهری،چاره مشکل نخواهدبود.جامعه نیاز به رفاه، نشاط،اعتماد،امنـیت وارامش دارد.
25. بدون اسم:
بیائید آمار رسمی سال 1355 رو با سال 90 مقایسه کنیم.یک جمعیت 36 میلیونی که 75% اون رو جمعیت روستائی تشکیل می داد که بچه دار شدن زیر 5 تا اصلا تو فرهنگشون نبود.حالا ما یه جمعیت 75 میلیونی داریم با این تفاوت که 71% درصدشون جمعیت شهر نشین ما رو تشکیل می دهند و تنها 29% درصد جمعیت روستائی داریم.پس مهاجرتهائی که در این 30 سال اخیر رخ داد و بی جهت جمعیت روستائی رو تبدیل به شهر نشین کردیم می تونه جواب مسئله باشه.
ششمین بروز رسانی: 18:30
26.بدون اسم:
به نظر من جمعیت زیاد مهم نیست در عوض جمعیت باسواد تحصیل کرده فنی مسولیت پذیر متعهد مهمتره و جمیعیت ایران بیشتر از 50 میلیون جوابگو نیست با توجه به خشکسالی و متکی بودن ما به در امد نفت اگر ایران بدو ن نفت توانست این جمعیت را اداره کند جمعیت را به 100 میلیون افزایش دهید جمعیت ایران بر اساس در آمد نفت افزایش یافته نه بر اساس حقایق ایران
27.محمد رضا:
درست است که نرخ رشد جمعیت کاهش یافته اما همچنان مثبت است و به این معنی است که جمعیت ایران در حال افزایش است. از طرفی هیچگاه نرخ رشد نزولی یا صعودی اکید نیست و متناوب می باشد. به بیان ساده، نه میلیون نفر ایرانی که در حال حاضر در سنین بیست تا بیست و چهار سال هستند و پیک جمعیتی هرم را تشکیل می دهند اگر هرکدام تنها دو بچه داشته باشند یعنی نه میلیون نفر دیگر که دوباره یک پیک جمعیتی شدید و افزایش نرخ رشد را در هرم سنی ایجاد خواهد کرد.
28.یک نفر:
من کاری به دلایل کاهش رشد جمعیت ندارم.برای افزایش آن نیز برنامه ای معرفی نمیکنم چون لازم نیست. من از مخالفان رشد جمعیت جهان و اختصاصن ایران هستم. در نوشته های دوستان ذکر شده که جمعیت ما پیر میشه و نیاز به جمعیت و نیروی جوان خواهیم داشت. واقعن اکنون که آقایان مسئولان نیروی جوان دهه شصتی ها را دارند چه استفاده ای از آنها برده اند؟ جز این که این نیرویی که باید تحرک و فعالیت داشته باشد ماند، توسری خورد، خرد شد و در نهایت اکثریت آن فاسد گردید.اما برای جهان همگی به خوبی میدانیم که افزایش جمعیت مساوی با کاهش منابع محدود کره زمین است. افزایش دمای زمین، از بین رفتن محیط زیست و انقراض نسل موجودات(که ظاهرن مهم نیست) و البته وقوع جنگهای خانمان سوز برسر انرژی از اثرات مستقیم افزایش جمعیت است. انسان ماشین نیست که با افزایش تعداد کارایی را بالا ببرد. به نظر من افزایش آموزش و اتفاقن کاهش جمعیت یکنواخت کل جهان راه رسیدن به آرامش و حکومت منطق بر جهان و شکوفایی انسانهاست. باتشکر
29.بدون اسم:
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
30.بدون اسم:
حتی اگر یک خانواده پولدار هم باشند ولی به این درک رسیده اند که تربیت درست بیش از 2 یا 3 فرزند کار سختی است. پس بهتره به جای اینکه 6 تا بچه داشته باشند و ولشون کنند به امان خدا 2 یا 3 بچه دارند ولی در عوض مراقبت های بیشتری میکنند. مساله فقط مالی نیست مساله اینه که یه مادر و پدر چند نفر را میتوانند تربیت کنند
هفتمین بروز رسانی: 19:00
31.بدون اسم:
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
32. امید بقائی:
سياستهاي افزايش سطح تحصيلات از ديپلم به كارشناسي و پس از آن تحصيلات تكميلي كه با هجمه شديد تبليغاتي سبب گرديده است دستيابي به موقعيتهاي شغلي و نيز نارسايي د ر برنامه خدمت وظيفه عمومي از عللي است موجب بالا رفتن سن ازدواج و كاهش نرخ جمعيت گرديده
33.نوید:
شاید بدترین اشکالی که در سیستم فعلی کنترل جمعیت وجود دارد این هست که به ذخیره ی ژنتیکی مملکت داریم آسیب می رسانیم. سیاست های فعلی باعث شده معمولا افراد موفق تر که قاعدتا چیزهایی در وجودشان بوده کم کم به دلیل تعداد فرزندان کمترشان منقرض شوند. این سیاست ها باید اصلاح شوند. ایالات متحده جهت غنی نگه داشتن ذخیره ی ژنتیکی خود به شکل لاتاری گرین کارت پخش می کند.
34.ناشناس:
کاهش جمعیت بسیار برای ایران خطرناک است؟ دلایل: من چون در رشته معماری تحصیل میکنم از نظر معماری نظرم رو میگم: وقتی که فرهنگ آپارتمان نشینی به سرعت در ایران در حال رشد است و اکثر در آپارتمان های کوچک زندگی میکنند این خود یک عامل مهم در کاهش جمعیت است. اخیرا برای بازدید از پروژه های مسکن مهر رفته بودم واقا تاسف خوردم که واقا چقدر کوچک است من خودم شاخصا اگر ساکن این اپارتمان ها بودم بیشتر از یک فرزند نمی اوردم: یکی از عوامل بسیار مهم و پنهان در کاهش جمعیت مسکن است که راه حل آن: افزایش جمعیت روستایی و شهر های کوچک.(فقط با دادن امکانات مناسب و زمین) شهر سازی افقی به جای شهر سازی عمودی و بسیار عوامل معماری دیگر مه از حوصله خوانندگان خارج است و باید تخصصی بحث شود.
35.بدون اسم:
این که رشد جمعیت در ایران کاهش یافته قابل بررسی هست ولی در نهایت قراره به جایی برسیم که گنجایش جمعیتی کشوره.
وقتی با جمعیت 75 میلیونی این همه مشکلات اشتغال و فقر وجود داره، چه دلیلی هست که به این جمعیت اضافه بشه؟؟!! وقتی مشکلات فراهم کردن آب اینقدر جدی شده، چرا باید با افزایش جمعیت، مشکل رو بدتر کنیم؟؟!! وقتی دنیا داره در مورد افزایش جمعیت کره زمین هشدار میده، چه لزومی هست که ما به فکر افزایش جمعیت باشیم؟؟!!
اگر بهره وری بالا بره، باز به تعداد کمتری نیروی کار نیاز میشه، پس اگه سیاست حفظ جمعیت (نه افزایش) در پیش گرفته بشه و از اون طرف بهره وری بالا بره، نه تنها اقتصاد مملکت نمیخوابه بلکه درامد سرانه بالاتری به هر نفر در آینده میرسه.
هشتمن بروز رسانی: 19:30
36.بدون اسم:
به نضرمن سه عامل اصلی ترین عوامل کاهش جمعیته:
اولیش عوامل اقتصادیه که مسکن وبیکاری مهمترین اونهاست
ودومیش عوامل فرهنگیه که متاسفانه مردم ایران مخصوصا مردم شهرهای شهرهای بزرگ فرزندان زیاد را عامل بی فرهنگی دانسته واین شاید تاثیر فرهنگ غرب باشه
وعامل سوم اشتغال خانمها که فرصت خانه داری و تربیت فرزندانو از اونها گرفته
بنابراین حالاحالاها باید کار فرهنگی واقتصادی بشه!!!
37.محمد رهبر:
مهمترين عامل در رشد بي حساب و كتاب دهه 60 و ركود دهه 90 اولاً مربوط ميشود به روحيات ايرانيان كه افراط و تفريط نمونه بارز آن است ثانياً بي برنامگي و باري به هر جهت گذراندن مسئولين مربوطه ميباشد در حال حاضر هرگونه سياست تشويقي هر چقدر هم كه مشوق و اغوا كننده باشد اصولاً نتيجه اي در بر نخواهد داشت براي اينكه خانواده هاي داراي فرزند در حال حاضر با هيچ مشوق و اهرمي نه توانائي تربيت فرزندان جديد را دارند و نه امكاناتش را . پس براي تغيير اين چرخه و برگرداندن وضعيت را به مرحله رشد فقط و فقط بايد بر روي زوجهاي جوان و جوانان مجرد سرمايه گذاري نمود و از اين گروهها انتظار افزايش جمعيت كه آنهم بدلايل اظهر من الشمس و در وضعيت فعلي امكان پذير نيست پس براي برون رفت از اين وضعيت هيچ كاري لازم نيست و هيچ شعاري جايز نيست الي اينكه وضعيت كار و اقتصاد را تغيير دهيم تا مثال اين مثل نشويم كه : يكي بر شاخ نشسته بود و بن ميبريد . . .
38.سها:
به اعتقاد اینجانب هر کس به یک یا چند دلیل بچه دار نمی شود
دلیل اول : نداشتن شرایط مناسب اقتصادی مثال(مسکن_کار_رفاه)
دلیل دوم : نداشتن شرایط مناسب اجتماعی مثال( رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی مردم یا دولت )
دلیل سوم : نداشتن شرایط مناسب فرهنگی مثال(مد لباس: گاه آنقدر از لبه بام عقب می رویم تا از طرف دیگر سقوط می کنیم)(گرایش به مدهای عجیب غربی)
دلیل چهارم :مناسب نبودن سر فصل مطالب آموزش و پرورش مثال(گاه با تمدن ایرانی مغایرت دارد)(تقریبا تاریخ ما در آن گم شده است)
دلیل پنجم : نگران بودن از آینده جامعه ما در بین جوامع بین الملل.......و دلایل دیگر که دو ستان می توانند در پاسخ اضافه کنند.
39.بدون اسم:
یک فردی که به هر خانواده ای اضافه بشه تربیت و هزینه میخواد با وضعیت اقتصادی فعلی علاو ه بر اینکه زن و مرد دوشادوش هم باید کار کنند فرصتی برای تربیت فرزند باقی نمیمونه نه فرصت و نه حوصله،تازه خانه ها کوچیک تر شده جا نداریم بعد هم مگه مابرای پدر مادرهامون چی کار کردیم که حالا بچه بخواد برای ما بکنه.پس شد: نبود هزینه کافی،نبود وقت کافی،نبود فضای کافی،بی معرفتی آدمهای نسل جدید
40.بدون اسم:
به غیر از مشکلات اقتصادی و تورم،که خیلی مسئله مهمی است،خود مردم نیز در این دوره بیشتر به زندگی مجردی یا با ازدواج کردن هم نهایت به یه بچه کفایت میکنن اکثرا،به خصوص در شهرها.یعنی دیگه سیستم زندگی مدرن این رو به فرد القا میکنه که دیگه به خودت برس برای خودت زندگی کن و... من فکر نکنم دیگه جمعیت ایران به رشد سابق برگرده.حتی کمتر هم میشه.این چیزیه که در تمام دنیا اتفاق افتاده.کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه رو به پیشرفت رشد یا کم شده یا منفیه.ولی کشورهای سنتی مثل افغانستان و پاکستان و ... هنوز رشد زیاد جمعیت رو دارند.همینا هم از سنت بیان بیرون و بروند به سمت مدرنیته میشن مثل ایران و کشورهای پیشرفته.
نهمین و آخرین بروز رسانی: 20:00
41.بدون اسم:
من از سال 67 عضو کارگروه کنترول جمعیت بوده ام و تا سال 72 هم در گروه حضور فعال داشته ام به جرائت میتوانم بگویم اگر تمام برنامه های فرهنگی و روش های ترویجی که بودجه کلانی را صرف کرده تاثیر کمتری از تورم و مسائل فرهنگی روز داشته است . اکنون هم سیاست های تشویقی مادی یا بی اثر خواهد بود و یا تاثیر آن در قشری از جامعه که توان تربیت فرزند شایسته ندارند بیشتر است
برای رفع این مشکل نیاز به برنامه هم آهنگ و آگاه کنند فرهنگی میباشد که نیاز به زمان و هماهنگی کلیه نهاد های فرهنگی جامعه دارد و با یک دستور مشکلی حل نخواه شد.
42.فوق لیسانس شریف، بیکار:
قطعا سیاستهای کنترل نرخ رشد اثرگذار بوده، اما نباید از تاثیر اساسی سایر متغیرها گذشت. بیکاری بالا در قشر جوان، یا اشتغال جوانان در مشاغل کم درآمد، یا تغییر اولویت آنان به ادامه تحصیل موجب عقب افتادن ازدواج و افزایش سن ازدواج شده که بدیهی است زاد ولد را کاهش می دهد. همچنین، دیر شدن زمان ازدواج به دلیل قبیح بودن موجب می شود بسیاری از جوانان که ازدواج را به تاخیر انداخته اند کلا صرفنظر کنند. همچنین، اشتغال زنان بیرون از خانه موجب دشوارتر شدن بچه داری و در نتیجه کاهش زادآوری شده است. عوامل دیگر که اثر کمتری دارند عبارتند از: کاهش قبح طلاق و اساسا از بین رفتن تقدس ازدواج و خانواده، و مهاجرت جوانان بسیاری از مسائل هستند که مردم تنها مسئولین را مسئول اصلاح آن می دانند، در حالیکه اگر خود مردم به حال خود فکری نکنند، مسئولین تا صد سال دیگر هم به فکر آنها نخواهند افتاد.
43. بدون اسم:
ابتدا باید دقیق مشخص شود افزایش جمعیت علی رغم وجود تحریم و تهدید روزانه و نا امنی و عدم اشتغال و عدم درامد مکفی برای چه تدبیری همواره مورد تاکید است؟ ایا صرفا برای رزم به روش سنتی و ابزار اولیه رزم مانند 40 سال پیش و یا جنگ دوم جهانی که افزایش تعداد نیرو مطرح است مورد توجه است و یا اینکه صنایع تولیدی مان به دلیل عدم نیروی کارگر و متخصص دچار رکود شده اند.
اگر اولی باشد اینکه رشد جمعیت نباشد بهتر است و اگر دومی است باشد بهتر است.
44.مخلص کلام:
تنظیم جمعیت وبلکه تحدیدجمعیت خانوار :
گذشته:ارشادی ،توصیه ای
حال:امری خودجوش ، جبرمحیطی (تورم افسار گسیخته=فقدان مسکن ،بیکاری پسران=مجردماندن یا بالارفتن سن ازدواج و ازبین رفتن شانس ازدواج دختران یا ازدواج در سنین بالا=کم شدن رغبت به تعددفرزندان ،کم شدن شانس باروری.افزایش ناباروی بر اثر ازبین رفتن الگوی صحیح تغذیه وافسردگی)
آینده:ازدواج بشدت کاهش خواهد یافت
تشدید روابط غیررسمی
45. یک مادر نگران:
من الان يك پسر كوچولو دارم كه با اين اوضاع نگرانم در آينده اين بنده خدا چطور مي خواهد زنگي كند تا اون زمان نه كار پيدا مي شود نه مسكن نه ازدواج امكانپذير است و فكر كنم با اين روند اين پسرم لعن و نفرين كند كه چرا او را به دنيا آورده ام واقعا با چه انگيزه ديگري يك نفر را هم به او اضافه كنم خيل هنر كنم بتوانم پس اندازي براي آينده اين بنده خدا داشته باشم.
با تشکر از مشارکت خوانندگان عزیز در تکمیل این خبر بروز رسانی متن این خبر در ساعت 20:00 به پایان رسید و از این پس نظر های خوانندگان تنها در بخش نظرات خوانندگان منتشر خواهد شد.
طاعات قبول
دچار سوء تغذيه ناشي از عدم مصرف مواد غذايي مغذي به دليل گراني .
مبتلا به انواع سرطان ها به دليل وجود ريز گردها و وجود پارازيت ها و آلودگي هوا .
كارتن خواب به دليل بالا بودن قيمت مسكن .
بيكار و الاف به دليل نبودن شغل . و ....
ولی اینقد اشاره کنم که همش تقصیره تبلیغات بی فکر صدا سیما بود (فرزند کمتر زندگی بهتر) قابل توجه کسانی که تورم رو میارن وسط! اینطور نیست بنا به دلایل اقتصادی! این هدف کاهش جمعیت از سوی پنتاگون علیه جمهوری اسلامی مخصوصا شیعیان مطرح شده است!!!!!! بقیشو باید خودتون بفهمین
بنظر بنده بيشترين عامل كاهش رشد جمعيت در ايران ، بيكاري ، تورم ومشكلات اقتصادي مي باشد.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
از آینده می ترسیم
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
بحث رشد جمعیت به تغییر روش زندگی و مشکلات معیشتی مردم وابسته است ، من به نوبه خود که تا حالا چیزی از این سیاستها نشنیده بودم
1-گراني و تورم
2-شاغل شدن بانوان
3-جا افتادن اين تفكر مبني بر فرزند بيشتر =بي كلاسي
1-گراني و تورم"در اين چند سال اخير گراني به مردم فشار اورده است و مردم در خرج و مخارج روزانه ي خودشان مانده اند و تولد بچه را=عقب ماندن از خط فقر اقتصادي ميدانند.
2-ديگر مثل قديم ها زندگي مرد سالاري حاكم نيست و زن ها نيز در اجتماع جايگاه پيدا كرده اند و در اكثر اداره ها ما شاهد پرسنل خانم هستيم و اين عملا باعث ميشود كه زنان كمتر در خانه باشند و نقش مادري كمرنگ تر.
3-جا افتادن تك فرزندي بعنوان كلاس و ارزش و مرتبه بچه و همچنين داشتن چند فرزند بعنوان بي كلاسي.
لازم براي رشد فرزندانشان وجود ندارد بديهي است كه تعداد آنها را افزايش ندهند. سياستهاي تشويقي هم كمكي نخواهد كرد.
وضع كلي و اقتصاد كشور بايد درست شود.توجه كند كه امام جمعه مشهد چند روز
پيش چه گفته اند : ( مگر اشكنه و پياز يادتان
رفته است ) خوب شما فكر مي كنيد بچه
درست كنيم و با اشكنه بزرگش كنيم.
دلایل:
من چون در رشته معماری تحصیل میکنم از نطر معماری نظرم رو میگم:
وقتی که فرهنگ آپارتمان نشینی به سرعت در ایران در حال رشت است و اکثر در آپارتمان های کوچک زندگی میکنند این خود یک عامل مهم در کاهش جمعیت است
اخیرا برای بازدید از پروژه های مسکن مهر رفته بودم واقا تاسف خوردم که واقا چقدر کوچک است من خودم شاخصا اگر ساکن این اپارتمان ها بودم بیشتر از یک فرزند نمی اوردم:
یکی از عوامل بسیار مهم و پنهان در کاهش جمعیت مسکن است که راه حل آن:
افزایش جمعیت روستایی و شهر های کوچک.(فقط با دادن امکانات مناسب و زمین)
شهر سازی افقی به جای شهر سازی عمودی
و بسیار عوامل معماری دیگر مه از حوصله خوانندگان خارج است و باید تخصصی بحث شود.
گرونی تورم نبود کار و بیکاری اینا همشون انگیزه رو پایین میاره
تازه هر چی نرخ رشد جمعیت کشوری پایین تر باشه اینطوری بیکاری کنترل می شه اگه نه مثه دهه 60 دوباره باید با سونامی جمعیت و بیکاری دست و پنجه نرم کنیم
فرزندکمتر زندگی بهتر
مسایل مادی خیلی تاثیر داره.
من خودم 15سال است ازدواج کردم یک فرزند 13 ساله دارم که بخدا اگر میدانستم اوضاع اقتصادی کشور به اینجا ختم میشود همین یک فرزند را هم نمیخواستم .
اخر فرزندی که نتوانی شکمش را سیر کنی یا به پرسش او که بابا دیگه کی ما یک الونک از خودمان خواهیم داشت به چه دردی میخورد .
1- تورم بالا و عدم توازن افزایش درامدها با آن
2- افزایش آگاهی عمومی سطح جامعه
3- افزایش جمعیت افراد تحصیل کرده و به تبع آن کاهش جمعیت عوام
4- افزایش توان تفکر و استقلال فکری در جامعه
این نسل لوس ها نمیتونه مسولیت زندگی رو قبول کنه نمیتونه مسوولیت بچه رو قبول کنه برا همینم ازدواج نمیکنه و مجرد زندگی میکنه
که متاسفانه نتیجه خوبی هم نداره
از طرف دیگه گرانی خونه و خرج زندگی و تورم که مثل فواره آتشفشان میره بالا مردم و از اضافه شدن مخارج زندگی میترسونه و باعث میشه یک بچه رو کافی بدونن
با این حال که بیشترین پیک جمعیت جوان ایران متولدین دهه شصت می باشند اکثر این جوانان ازدواج نکرده و اگرهم مثل بنده دچار این اشتباه بزرگ شده اند حالا حالا بچه دار نمی شوند.در آینده رشد منفی جمعیت بیشتری را خواهیم دید.که این به نفع کشور می باشد. چون ساختار کشور و دولت توانایی خدمت رسانی به جمعیت بیش از 50 میلیون را ندارد.
جامعه و اوضاع ان گویای این امر است و تحریم ها و دیگر عوامل بهانه ای بیش نیست.چون ساختار مدیریتی دولت به شدت ضعیف میباشد.در جامعه ای که 20 درصد مردم از 80 درصد امکانات استفاده می کنند و فاصله طبقاطی روز به روز رشد می کند افزایش جمعیت به معنای فقر جرم فحشا فساد و.. می باشد.
تا دولت از شعار پردازی خود دست بر ندارد و به جوانان و تحصیل کرده های این کشور بها ندهد اوضاع از این بدتر هم خواهد شد.
خود شما بگين
وقتي امنيت شغلي نباشه وقتي محل كار و زندگيت تا آخر سال مشخص نباشه.......
وقتي درامد براي كرايه كردن مسكن وجود نداشته باشه..........
...............
.........
بازمم بگممممممممم
داشتن فرزند بیش از دو تا جرات میخاد. با چهارتا بچه راه بیفت توی خیابون ببین بهت چی میگن
تو زمونه ای که گرونی و تورم بیداد میکنه خرج خودمونم نمیتونیم بدیم!! واسه دو روز آیندمون نمیتونیم برنامه ریزی کنیم. یه بچه رو وارد این دنیا کنیم که یه نفر به ما اضافه بشه!!!
دل خوش سیری چنددددددددد؟؟؟
شما فعلا مشکل گرانی مسکن تورم فزاینده بیکاری کم آبی (مخصوصا که منابع آب شیرین جهان در حال خشک شدن است) نشست دشتها در اثر ازدیاد برداشت از منابع اب زیر زمینی مشکل گرانی تحصیلات عالیه و بسیاری مسائل دیکر را حل کنیدبعدا
بروید سر مسئله افزایش جمعیت والله قسم جمعیت زیاد فقط مثل یک مار افعی میماند که محیط زیست را نابود میکندضمن اینکه رفاه نیز در جامعه از بین میرود و ناهنجاریهای بی شماری بوجود میاید جمعیت مناسب ایران چهل میلیون نفر میباشد.
مگه با اشكنه هم ميشه جمعيت زياد شه
تازه دكترا گفتن گوشت براي سلامت بده
مدونی چرا تابناک جان رشد جمعیت کم شده بخاطر چند دلیل :
1 - از وضعیت اقتصادی میترسند خانواده و اینکه مشکلات زندگی مالی زیاد شده نمونش همین مرغ و گوشت و نان و امسال اینها که مواد اولیه هستند
2 - اینکه مردم دست از قناعت برداشتند و میخوان تجمل گرایی کنند . منظورم این هست زمان ما یعنی جنگ وقتی بچه به دنیا می اومد مای بی بی نیود همین دستمال کهنه ها بود ، تخت و سیسمونی بچه با این تشریفات حال که مبلغ هنگفتی رو متحمل میشه کجا بود ، خرید لباسهای گران قیمت کجا بود ف لباس پدرها برای بچه و .... اینها همه باعث شده بود قناعت رو پیشه کنند و عشق و محبت رو توی یک چیز دیگه ببنند
3 - ترس از بزرگی و به ثمر نشستن بچه هست ، یعنی اینکه میترسند فردا روزی فرزندشون به این هجویات و مشکلات نابهنجار جامعه از قبیل اعتیاد و بی بندباری گرایش پیدا کنه همین هایی که ما خودمون مسببش شدیم با کم کاریمون (خودمون یعنی همه مردم نه فقط مسئولان)
4 - عدم ثبات علایق و سلیقه و اعتقاد باعث شده روز به روز رنگ عوض کنیم و این یعنی از بالا به پایین اومدن ، بچه رو یک عامل آزار و اذیت و بدبختی و اینکه انشان رو محدود میکنه میبینیم
5 - دلایل زیاد دیگه هست ولی باشه تا ببینم دیگران چی میگن
1-افزایش آگاهی
2-از دست دادن امید(اول انقلاب مردم به آینده امید داشتند)
3-افزایش چشم وهم چشمی در داشته های مادی
5-هزینه بر بودن فرزند بیشتر
2- افزایش آگاهی
3- افزایش آگاهی
4- افزایش آگاهی
5- افزایش آگاهی
افزایش آگاهی
والسلام
نصیحت به آقایون و خانمهای دهه شصتی: از همین حالا فکر قبر و خانه سالمندان واسه خودتون باشید.
بنظر بنده اینکه فکر کنیم سیاست های دولت در اجرای برنامه کنترل خانواده طی چند سال گذشته باعث کاهش رشد جمعیت در کشور شده ، اشتباه است بلکه آنچه دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت شده ، عوامل زیر می باشند :
1 - بالا رفتن سن ازدواج
2 - عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن بدلیل مشکلات موجود از قبیل نداشتن مسکن مقتضی و عدم امکان تامین مناسب کودک
3 - کاهش اعتماد به دولت در بین جوانان و عدم مشخص بودن آینده کودکان در کشور که بعنوان نمونه می توان به وعده دولت در خصوص پرداخت یک میلیون تومان به هر کودک اشاره کرد که عملاً انجام نشد .
4 - افزایش آگاهی والدین در خصوص لزوم کنترل تعداد اعضای خانواده بدلیل داشتن توانایی جهت تربیت بهتر فرزندان
5 - تمایل تعدادی از جوانان به اتخاذ زندگی مجردی بدلیل :
الف - نداشتن کار
ب - نداشتن مسکن مناسب
پ - گرانی روزافزون
ت - عدم اعتماد به یکدیگر
ث - دروغگویی مسئولین و ...
امید است با برنامه ریزی مناسب ، ما نیز بتوانیم روزی رفاه در کشورمان ببینیم . ربطی به بحث نداره اما الان واقعاً من متاهل که در تهران زندگی می کنم با حقوق کارمندی ، تفریح مناسبی ندارم و نمی دانم چه کنم ، یه شمال 5 شنبه جمعه بود که اونم دیگه واقعاً نمی تونم بنزین 700 بزنم . با تشکر
يه صفر ديگه بذاره جلوي واريزيهاش جمعيت صد درصد زياد ميشه.........
اين ومطمئن باشيد ...مشكل كم بودن رقم 1 ميليونه مگر همش چند كيلو مرغ ميشه.........
نهایت کاری که میتونم کنم اینه که یه مثبت بهت بدم.
صبح ساعت 7 بیاین تو خیابون های تهران، می بینید بخش عمده جمعیت دختران جوان هستن که دارن میرن سر کار (از آقایون خیلی بیشترن).
هر شعلی که توسط یک خانوم اشغال میشه یعنی یک آقا نتونسته اون شغل رو داشته باشه و این یعنی یک آقا نتونسته ازدواج کنه و خانواده تشکیل بده.
گیری کردند؟
بیکاری بالا در قشر جوان، یا اشتغال جوانان در مشاغل کم درآمد، یا تغییر اولویت آنان به ادامه تحصیل موجب عقب افتادن ازدواج و افزایش سن ازدواج شده که بدیهی است زادآوری را کاهش می دهد. همچنین، دیر شدن زمان ازدواج به دلیل قبیح بودن موجب می شود بسیاری از جوانان که ازدواج را به تاخیر انداخته اند کلا صرفنظر کنند.
همچنین، اشتغال زنان بیرون از خانه موجب دشوارتر شدن بچه داری و در نتیجه کاهش زادآوری شده است.
عوامل دیگر که اثر کمتری دارند عبارتند از: کاهش قبح طلاق و اساسا از بین رفتن تقدس ازدواج و خانواده، و مهاجرت جوانان
بسیاری از مسائل هستند که مردم تنها مسئولین را مسئول اصلاح آن می دانند، در حالیکه اگر خود مردم به حال خود فکری نکنند، مسئولین تا صد سال دیگر هم به فکر آنها نخواهند افتاد
فوق لیسانس شریف، بیکار
برای رفع این مشکل نیاز به برناامه هم آهنگ و آگاه کنند فرهنگی میباشد که نیاز به زمان و هماهنگی کلیه نهاد های فرهنگی جامعه دارد و با یک دستور مشکلی حل نخواه شد.
اما اكنون مردم 80 % پرداخت ميكنند بيمه 20% در ضمن خيلي از داروها وساير لوازم را مشمول بيمه خارج كردن
هیچ ربطی به سیاستهای دولت نداشته و نخواهد داشت
مردم جرائت ازدواج کردن هم ندارن چه برسه بچه بیارن
خودمون هم اضافه هستیم
دلیل اول : نداشتن شرایط مناسب اقتصادی مثال(مسکن_کار_رفاه)
دلیل دوم : نداشتن شرایط مناسب اجتماعی مثال( رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی مردم یا دولت )
دلیل سوم : نداشتن شرایط مناسب فرهنگی مثال(مد لباس: گاه آنقدر از لبه بام عقب می رویم تا از طرف دیگر سقوط می کنیم)(گرایش به مدهای عجیب غربی)
دلیل چهارم :مناسب نبودن سر فصل مطالب آموزش و پرورش مثال(گاه با تمدن ایرانی مغایرت دارد)(تقریبا تاریخ ما در آن گم شده است)
دلیل پنجم : نگران بودن از آینده جامعه ما در بین جوامع بین الملل.......
و دلایل دیگر که دو ستان می توانند در پاسخ اضافه کنند.
بيشتر شوخي به نظر مي رسد.!!!!!
اولیش عوامل اقتصادیه که مسکن وبیکاری مهمترین اونهاست
ودومیش عوامل فرهنگیه که متاسفانه مردم ایران مخصوصا مردم شهرهای شهرهای بزرگ فرزندان زیاد را عامل بی فرهنگی دانسته واین شاید تاثیر فرهنگ غرب باشه
وعامل سوم اشتغال خانمها که فرصت خانه داری و تربیت فرزندانو از اونها گرفته
بنابراین حالاحالاها باید کار فرهنگی واقتصادی بشه!!!
هزینه درمان
بیکاری
نبود مسکن
حقوق زیر خط فقر
بیسوادی
و........
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
100000 تا لايك
خب جمعیت چطور زیاد شه؟اول برید ببینید
چکار کردین که جوونا دوس دارن تنها باشن
مشکلو حل کنین بعد به این مقوله بپردازید
طرف خرج يك فرزند را نمي تونه بده چطور افزايش جمعيت كند
آنهائيكه دم از افزايش جمعيت مي زنند نفس شان از جاي گرم بلند مي شود
دغدغه بي پولي شرمندگي زن وبچه وهزاران مشكلات ديگه را ندارند
بچه هزینه می خواد
مگه مجبورمون کردن یکی دیگه هم به این درگیریها اضافه کنیم
چند ٪ جوان ها شاغلند ؟ چند٪ جوان های شاغل حقوق بالای ۴۰۰-۵۰۰ تومان دارند؟ ( یعنی روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان درآمد.)
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
وقتی با جمعیت 75 میلیونی این همه مشکلات اشتغال و فقر وجود داره، چه دلیلی هست که به این جمعیت اضافه بشه؟؟!! وقتی مشکلات فراهم کردن آب اینقدر جدی شده، چرا باید با افزایش جمعیت، مشکل رو بدتر کنیم؟؟!! وقتی دنیا داره در مورد افزایش جمعیت کره زمین هشدار میده، چه لزومی هست که ما به فکر افزایش جمعیت باشیم؟؟!!
اگر بهره وری بالا بره، باز به تعداد کمتری نیروی کار نیاز میشه، پس اگه سیاست حفظ جمعیت (نه افزایش) در پیش گرفته بشه و از اون طرف بهره وری بالا بره، نه تنها اقتصاد مملکت نمیخوابه بلکه درامد سرانه بالاتری به هر نفر در آینده میرسه.
حالا چي ؟؟؟!!!!
10 نفر بايد كار كنند تا شكم 1 نفر رو بتونن سير كنند .
2-عدم وجود شغل مناسب و با اطمينان
3-تورم پيش بيني نشده جهشي كه اكثر مواقع برنامه ريزيهاي موردي را هم بهم ميزند .
4-مشكل مسكن .
اهم مواردي بودند كه در رشد منفي جمعيت كشور تاثير داشته اند . لازم به ذكر است با قوانين دستوري و بگير و ببندها و حتي احياناً گماردن مامور بر سر هر خانواده هم نخواهد توانست رشد جمعيت را بدون اصلاح موارد ذكر شده مثبت نمايد .
شاید در اوایل مردم تحت تأثیر تبلیغات و برنامه های تحدید جمعیت اقدام به کنترل آن کردند ولی اکنون آنچه مردم را در داشتن بچه مردد می کند مشکلات اقتصادی و ترس از عدم تأمین آینده فرزند است بنابراین این طرح با قانون و بخشنامه ره به جایی نخواهد برد
چند ٪ جوان ها شاغلند ؟ چند٪ جوان های شاغل حقوق بالای ۴۰۰-۵۰۰ تومان دارند؟ ( یعنی روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان درآمد.)
باید رشد جمعیت از 1.25 کنونی هم کمتر شود
من با یک بچه کافیست موافقم
علل اصلی کاهش رشد جمعیت عبارتست از :
1_ بیکاری
2_ عدم اطمینان به آینده کشور
3_ سرشکستگی ناشی از اجحاف و حق کشی های زیادی که در جامعه دیده می شود.
4_ تربیت غلط نسل جوان که پول پرست و راحت طلب شده اند.
به قول بزرگی که میگفت انسان در طلب چیزی بر میاد که نداره، که در اینجا راحتی و پول هست.
2.سیاست تشویقی دولت برای فرزندان بیشتر به طور مثال برای فرزند سوم یک اتومبیل برای فرزند جهارم یک مسکن مهر حدف سربازی برای فرزند ان پنجم و بیشتر
3. تبلیغات دینی در این عرصه
ترکیدم از خنده، دمت گرم
1- در حال حاضر کدام مادر در طول نه ماه بارداری بطور رایگان وبا بهترین کیفیت تحت معاینه و نظر قرار میگیرد2 کدام کودک بعد از تولد تحت درمان ومعاینات رایگان قرار میگیرد3کدام مرکز بهداشتی شیر خشک رایگان پوشک رایگان میدهد3 کدام مهد کودک بچه ها را رایگان وبا امکانات مطلوب پذیرش میکند 4 کدام تحصیلات رایگان در انتظار بچه هاست5 کدام بازار اشتغال تضمین شده( نه وعده های پوچ سر خرمن)
انتظار دختران وپسران را میکشد 6 کدام ارامش ذهنی و روانی برای والدین ایجاد شده است که در فکر گسترش با تفکر وبرنا مه ریزی شده خانواده باشند7 تکثیر موالید یک فرایند بلند مدت است به عبارت دیگر چنانچه دولت در یک بازده زمانی 15 ساله نشان دهد اغلب شاخصهای اقتصادی را در حد مطلوب نگه داشته(بالاترین میزان اشتغال رفاه درمان رونق اقتصادی و.....)آنگاه برای برای غالب مردم بررسی گسترش خانواده فراهم میشود در غیر اینصورت با اوضاع و احوال نابسامان فعلی نه با توصیه حتی با تنبیه هم افزایش جمعیت امکان نخواهد داشت و...
گرانی مسکن ، تورم ، رکود اقتصادی عامل اصلی و تاثیر گذار بر این مقوله است
يادم باشه آخ هم نگم......
اشكنه بخوري و « آخ » هم نتوني بگي !!!!!
از اینکه موضوع به روز و جالبی رو انتخاب کردید ممنونم. من در پاسخ به سئوال شما این موضوع را مطرح میکنم که آیا فرزندانی که در یک خانواده متولد میشوند فقط متعلق به خانواده هستند یا خیر؟ آیا این فرزندان متعلق به جامعه و کشور ایران نیستند؟ پس چرا بایدتمامی زحنات تولد و تربیت و بزرگ کردن کودک بر عهده خانواده گذاشته شود. دولتهای محترم چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟ آیا نباید در اصل کودک متعلق به کشور باشد و خانواده ها از حمایتهای دولتی منتفع شوند؟ مگر نه اینست که در صورت کمبود جمعیت دولت متضرر اصلی است؟ پس حمایت کی حاصل میشود؟
پس از اعمل سياست هاي كنترل جمعيت دولت آرام آرام با گسترش شهر نشيني سطح سواد عمومي نيز بالاتر رفت و در كل فرهنگ جامعه نيز با نوعي مد گرايي به نام 2فرزندي مواجه شد كه حاكي از برتري اقتصادي و مالي اين خانواده هاي 2 فرزنده حتي از لحاظ عاطفي بود سير 2 فرزندي بيشتر در سالهي 75 الي 85 بود پس از اين دوره با تشديد تورم الخصوص در حوزه مسكن و همچنين درامد سرانه كمتر از گذشته شد با سختر شدن تامين هزينه ها اخرين راه حل براي خانواده ها گزينه تك فرزندي بود كه از سال 85 تا سال 90 در اغلب خانواده اجرا شد اما از سال 90 به بعد بدليل عدم ثبات شغلي و عدم كفايت حقوق حتي براي خود فرد مجرد موجبتاخير بيشتر در ازذواج شد كه با انحرافات اخلاقي بيشتر و دلزدگي از زندگي همراه بود ازدواج در سنين بالا نيز طبيعتا كاهش تعداد فرزندان را بدنبال خواهد داشت از سوي ديگر با گسترش فرهنگ غربي نوعي تجرد گرايي با چاشني ازدواج موقت ياهمان صيغه موقت باب شده علاوه بر اينها با افزايش طلاق تعدادي از ازدواجها نيز به سرانجامي نمي رسد و مشكلات ناباروي نيز در گروه اندكي ديده مي شود
راه حل
حل مشكل بيكاري با درامد سرانه قابل قبول و تامين مسكن كه خودبخود باعث ازدواج در سنين پايينتر مي شود
راه حلهاي بي فايده
يك ميليون براي نوزاد
واي به حال پر كردن شيكم اين بچه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برای اینکه نمیخواهیم بچه مان مثل خودمان بد بخت شود .
والسلام
چنان قحط سالي شد اندر دمشق
كه ياران فراموش كردند عشق
چنان آسمان بر زمين شد بخيل
كه لب تر نكردند زرع و نخيل
بخوشيد سرچشمه هاي قديم
نماند آب جز آب چشم يتيم
نبودي به جز آه بيوه زني
اگر بر شدي دوي از روزني
نه در كوه سبزي نه در باغ شخ
ملخ بوستان خورد و مردم ملخ
در آن حال پيش آمدم دوستي
كزو مانده بر استخوان پوستي
و گرچه به مكنت قوي حال بود
خداوند جاه و زر و مال بود
بدو گفتم اي يار پاكيزه خوي
چه درماندگي پيشت آمد بگوي؟
بغريد بر من كه عقلت كجاست؟
چو داني و پرسي سوالت خطاست
نبيني كه سختي بغايت رسيد
مشقت به حد نهايت رسيد
نه باران همي آيد از آسمان
نه بر مي رود دود فرياد خوان
بدو گفتم آخر تو را باك نيست
كشد زهر جائي كه ترياك نيست
گر از نيستي ديگري شد هلاك
تو را هست بط را ز طوفان چه باك؟
نگه كرد رنجيده در من فقيه
نگه كردن عالم اندر سفيه
كه مرد ارچه بر ساحل است اي رفيق
نياسايد و دوستانش غريق
من از بينوائي نيم روي زرد
غم بينوايان رخم زرد كرد
نخواهد كه بيند خردمند ريش
نه بر عضو مردم نه بر عضو خويش
يكي اول از تندرستان منم
كه ريشي ببينم بلرزد تنم
منغص بود عيش آن تندرست
كه باشد به پهلوي بيمار سست
چو بينم كه درويش مسكين نخورد
به كام اندرم لقمه زهر است و درد
يكي را به زندان درش دوستان
كجا ماندنش عيش در بوستان
پیش پا افتاده ترین قضاوت رو میشه با یک نگاه اجمالی و مقایسه کشورهایی که به دلیل زاد و ولد زیاد جمعیتشون بالاس با بقیه کشورها انجام داد. خوب واضحه که از این بعد افزایش جمعیت 100% اشتباهه. نکته دوم اینکه ما باید هدفمون از افزایش جمعیت روشن باشه. بله تو آفرقا هم زاد و ولد زیاده اما اکثر بچه هاشون یا از گرسنگی تلف میشن یا از بیماری و همیشه صحنه های ناراحت کننده ای رو برای دنیا به وجود میارند و افزایش جمعیت به هیچ وجه باعث پیشرفت اقتصاد یا فرهنگ یا علم اونجا نشده.ما باید ببینیم آیا توان پاسخگویی به نیازهای همین جمعیت فعلی رو داریم یا نه. مسلما نداریم. نمونش همین مشکل مسکن. دولت به طرز ناامید کننده ای در اداره کشور با مشکل مواجه شده و در چنین شرایطی این بحث جای تامل عمیقی لازم داره.
البته جمعيت كاهش نيافته بلكه ميزان زاد و ولد نسبت به سالهاي قبل كمي تعديل شده است . افزايش هفتاد ميليون نفر به 75 ميليون نفر كاهش نيست بلكه افزايش تصاعدي است و كمي مانده كه به انفجار جمعيت دچار شويم.
دلايل كاهش:
1- گرايش مردم به عقلانيت در زندگي بجاي تفكر سنتي هر انكس كه دندان دهد نان دهد.
2- جايگزين كردن كفيت فرزندان به جاي كميت فرزندان
3- نبود اطمينان از آينده شغلي خود و هراس از آينده تحصيلي وكاري و مسكن فرزندان خود.
4- گرايش به تحويل يك يا دو فرزند علمي و كاري به جامعه به جاي تحويل 4 فرزند بي ثمر به جامعه
5- تامين رفاه براي تعداد بيشتر فرزندان مقدور نيست .
6- جلوگيري از انفجار جمعيت كه هزاران مشكل دارد.
ما الان جوابگوي مسكن و اشتغال جوانان با 75 ميليون نيستيم چطور جوابگوي 100 ميليون به بالا خواهيم بود
علي عليه در نهج البلاغه فرموده : كمي اولاد يكي از دو سعادت انسان است. و يك حرف قديمي است خانواده هاي با اولاد زياد هميشه گرسنه هستند. من دو بچه داشته باشم بايد به فكر مسكن دوتا باشم ولي اگر 4 تا داشته باشم به فكر 4 تا باشم اين چه سدوي به حال من دارد.
در ضمن آيا با توجه به زندگي ماشيني و صنعتي امروز خانواده ها وقت وتوان و انرژي تربيت وبزرگ كردن 4 فرزند را دارند.
هيچ عاقلي امروز با توجه به شرايط اقتصادي جامعه بيش از دو فرزند به دنيا نميآورد .
من پنجم ابتدايي كه مي خواندم از رشد جمعيت نگران بودم و الان هم نگران انفجار جمعيت هستم و در آينده منابع زمين جوابگوي تغذيه ابنا بشر نخواهد شد. بدبين نيستم ولي فقر را در گوشه و كنار جهان مي بينم . جمعيت چه لزومي داشت به 75 ميليون برسد 50 ميليون مي شد مشكلي پيش ميامد. جمعيت جهان در حال انفجار هست و كره زمين روزي از اين جمعيت 8 ميليارد خسته مي شود.
1- بالارفتن سطح سواد عمومی و افزایش شمار تحصیلکرده ها و خصوصاً تحصیلات دانشگاهی .
2 - بالارفتن سن ازدواج در هردو قشر مردان و زنان .
3- بالارفتن سطح معیشت و مسکن با شیب بسیار تند .
4 - بالابردن سطح انتظارات خانواده ها از طرف مقابل .
اميدوارم عاقلانه تصميم بگيريد،به اميد آينده اي بهتر.
ایا صرفا برای رزم به روش سنتی و ابزار اولیه رزم مانند 40 سال پیش و یا جنگ دوم جهانی که افزایش تعداد نیرو مطرح است مورد توجه است و یا اینکه صنایع تولیدی مان به دلیل عدم نیروی کارگر و متخصص دچار رکود شده اند.
اگر اولی باشد اینکه رشد جمعیت نباشد بهتر است و اگر دومی است باشد بهتر است.
همه دنبال گرفتن مدرک که هیچ ارزشی هم نداره چند سال درس میخونن
دوسال عمر پسرا تو سربازی به طور کامل به فنا میره
بعد از سربازی پسرا باید دنبال کار بدوند در حالی که خانم ها کار پیدا کردن و تمایلی به ازدواج ندارن
در نهایت اگه تو 30 سالگی بتونن ازدواج کنند با این همه استرسی که بهشون وارد شده اعصاب بچه رو ندارن
من که آخر دهه 60 یعنی سال 69 به دنیا اومدم هم دارم از این وضعیت مینالم چه برسه به اونایی که اوایل دهه 60 به دنیا اومدن
حالا مسائل اقتصادی به کنار که پدرمون در اومد به خاطر نداری و تبعیض
مگه چقدر به مسائل فرهنگی پرداخته شد؟
خیلیا توی این بی فرهنگی و تهاجم فرهنگی غرق شدن
یه ده آباد بهتر از صد تا ده خرابه
راهکار من : روشنگری مردم
1-روشنگری خود جوانان از طریق حذف درس تنظیم خانواده (که انجام شده ) و اضافه کردن حداقل 6 واحد درسی در دانشگاه ها به مسائل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج
2-روشنگری والدین از طریق روحانیون مبلغ ، مدیران پرورشی مدارس و تشویق والدین به کمک مالی و معنوی به جوانانشان برای ازدواج
الان رشد جمعیت ایران در حد اروپا و قابل قبول است این رشد رشد سریعی است خواهشااز چند متخصص جامعه شناس مستقل ایرانی مقیم خارج و ترجیحا استاد دانشگاه نظرخواهی کنید
همه دنبال گرفتن مدرک که هیچ ارزشی هم نداره چند سال درس میخونن
دوسال عمر پسرا تو سربازی به طور کامل به فنا میره
بعد از سربازی پسرا باید دنبال کار بدوند در حالی که خانم ها کار پیدا کردن و تمایلی به ازدواج ندارن
در نهایت اگه تو 30 سالگی بتونن ازدواج کنند با این همه استرسی که بهشون وارد شده اعصاب بچه رو ندارن
به امید فردائی بهتر
کلید افزایش جمعیت در دست رفاه جامعه است
افزایش رفاه =افزایش جمعیت
ولی بعید میدونم
الان دولتی ها بچه زیاد می اورند و بقیه هیچ
این بحثی که در گرفته فقط برای اینده کشورمون هست همه دارن پیر میشن ... 30 سال دیگه جوون تو مملکت نیست همه پیر شدن از جمله من و شما 60 سال رو رد کردیم
دهۀ شصت جمعیت ایران بوده 25 میلیون نفر، حدودا 8 میلیون زوج بارور، الان جمعیت 75 میلیون نفره با 25 میلیون زوج بارور، اشتباه دوستان اینه که کم شدن نرخ جمعیت رو با کاهش جمعیت اشتباه گرفتن، اگه اون زمان میانگین هر زوج 3 تا بچه میاورد و الان یه دونه، رشد جمعیت یکسان میمونه چون تعدا زوجها 3 برابر شده.
بچه هایی که امروز به دنیا میان تا 30 سالگی چیزی واسه خوردن نمیخان؟؟؟؟؟؟؟
2.سیاست تشویقی دولت برای فرزندان بیشتر به طور مثال برای فرزند سوم یک اتومبیل برای فرزند جهارم یک مسکن مهر حدف سربازی برای فرزند ان پنجم و بیشتر
3. تبلیغات دینی در این عرصه
وعده سر خرمنه دیگه!
عزیزی که نظرات را تایید می کنی، در مورد نظر زیر اصلا دقت کرده ای؟ مگر خانواده شهدا کلا چند درصد جامعه اند؟ تنها 1 درصد یا کم تر از یک درصد و خانوادهاشون که برای دفاع از 99 درصد بقیه رفتن حقشون این نیست... واقعا متاسفام!
"بخشي از علل كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد... نداشتن اميد شغلي كه با وضع سهميه براي ارگان ها خانواده شهدا جانبازان آزادگان و .... اين اميد را براي كساني كه جوياي كار هستند كمي بيشتر پيچيده مي كند. اگر سهميه براي دانشگاه درنظر مي گيريد كه آين هم اشتباه است ليكن در بحث اشتغال فرصت ها را برابر ببينيم. به جاي دادن سهميه هاي دانشگاه ، كار و رانت هاي سرمايه گذاري بياييم براي اين دسته از افراد به جاي دادن سهميه براي آنان آموزشگاه هاي تقويتي كم بها در نظر بگيريم ليكن در هنگام آزمون دانشگاه تبعيض قايل نشويم. همه اين مسايل دست به دست هم مي دهند تا اميد را از جامعه بگيرند. آن ها كه دارند و بچه هايشان از بهره هوشي بيشتري بهره مي برند كه بچه هاي خود را به خارج مي فرستند و آن هاي كه پول ندارند، سهميه اين چنيني ندارند كه در صد زيادي از جامعه را تشكيل مي دهند ناگزير راه كنترل جمعيت را پي مي گيرند..."
با در نظر گرفتن تورم دائمي و اقتصاد بيمار و بيكاري فزاينده مردم در دخل و خرج روزمره خود مانده اند
و با ديد فضاي فعلي احتمال بهتر شدن اوضاع نيز بعيد به نظر ميرسد
پس انتظار رشد جمعيت در اين وضعيت كمي احمقانه بنظر ميرسد
اما الان با نزدیک به 30 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت با این تحریم ها نه کار دارم، نه درآمد، نه امید، نه آینده، نه انگیزه و روحیه
هربار هم که بهم میگن بیا واست زن بگیریم الکی میگم نه
آخه با کدوم پول، با کدوم درآمد
ای کاش اصلا به دنیا نیومده بودم
میتونی حال یه پدر رو که در مقابل درخواست بچه اش برا خرید یه بستنی سرش رو پایین انداخته به تصویر بکشی؟
لپ کلام ... والسلام
دوما ،جانم ما جمعیتمون ایقدره، وضعمون اینه، وای اگه قراره باشه که جمعیت ازکنترل خارج بشه، میشه" بچه بیشتر زندگی بدتر".
والا...!
پس بهتره از حالا به فکر بود و بچه رو بی خیال شد
واقا برا تابناک متاسفم
پس تنها مشکل از نظر من مشکل اقتصادی هست
ما دوست نداریم 2 یا 3 تا بچه بیاریم ؟ واقعا کیه که دوست نداشته باشه ؟
من از شما سوال میپرسم جیب و شکم این بچه ها چطور میتونم پر و سیر کنم ؟
شما وضعیت اقتصادی و مسکن را درست کنید بقیه کارها با ما !
برات متاسفم تابناک
بله اگر دولت امکاناتی را بلا استثنا برای تمامی نوزادان اختصاص دهد مثل خدمات رایگان بیمارستان و دکتر و یا حتی در بدو تولد کمک هزینه مثلا 2 میلیون تومنی بدهد مطمئن باشید این وضعیت قرمز روند نزولی جمعیت رفع خواهد شد چون فقط بحث هزینه است که هیچ کسی بچه نمی خواهد
گرونی
گرونی
گرونی
گرونی
گرونی
....
....
....
اگر ایران بدو ن نفت توانست این جمعیت را اداره کند جمعیت را به 100 میلیون افزایش دهید جمعیت ایران بر اساس در آمد نفت افزایش یافته نه بر اساس حقایق ایران
سازمان جاسوسی ایالات متحده امریکا، «سیا» در گزارشی اعلام کرد؛ تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی، کمتر از تعداد فرزندان در خانوادههای اسرائیلی، انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی است و زنان ایرانی با دارا بودن 1.87 فرزند در مکان 144 جدول جهانی قرار میگیرند.
این در حاليه که حتی اسرائیل با رتبه 75،آفریقای جنوبی 97، برزیل 106، ترکیه 110، فرانسه 118 ، آمریکا 122، انگلیس 137 در مکان های بالاتر از ایران قرار دارن.
از طرف ديگه، کنترل جمعيت از سوي فرقه وهابيت مورد سوء استفاده واقع شده و اونا با تشويق اهل سنت به ازدياد جمعيت در ايران در پي اون هستن که بافت و توازن جمعيتي بين شيعيان و اهل سنت رو در ايران تغيير بدن. به طوري که بعضي از شهرهاي مرزي ايران که اوائل انقلاب اکثرا شيعه بودن، بعد اجرا شدن برنامه کنترل جمعيت، الآن اکثريت با اهل سنته. حتي بعضي شهرها که تا حالا نماينده مجلسشون شيعه بوده الآن از اهل سنته. امام جمعه يکي از شهرهاشون اعلام کرده بود که هرکس چهار زن و بيست فرزند نداشته باشه ملعونه، و خودش چهار زن و بيست فرزند داره. رشد جمعیت شیعه در ایران حدود 1,4 است، ولي رشد جمعیت اهل سنت بيش از 5 است. نرخ رشد جمعيّت در استان سيستان و بلوچستان، 7/3% است كه چنين رشدى مىتونه جمعيّت اين استان را در مدّت 19 سال، دوبرابر كنه. خيلي از اونا ميخوان در مراکزي که شيعه در اکثريته، شيعه را از اکثريت بندازن.
ماجرای کنترل جمعیت، از ترس آمریکاییها و یهودیان نسبت به جمعیت مسلمونا آغاز شد. اما ما این ترس را به وحشت از تولد فرزندامون و چگونگی تأمین رفاه آنها تبدیل کردیم!
هم ما و هم مسئولين نبايد نسبت به اين مسئله بي تفاوت باشيم و هر چند سختي داره، ولي براي تقويت کيان شيعه بايد تلاش و جهاد کنيم.
بزرگترین وسیله پیشگیری از بارداری در ایران ، عملکرد مسوولینه نه هدایای شرکت های آمریکایی. این چیزیه که باعث بی اعتمادی و ترس مردم از آینده شده. نمیشه از ملتی که احساس تنهایی و بی کسی میکنه انتظار تولید آدم داشت !!!
نمونه اش من خودم الان 3-4 ماه هست که تصمیم به خرید خودرو گرفتم ولی تو همین 3-4 ماه قیمت خودرو به شکلی افزایش پیدا کرد که تقریبا قید خرید اون را زدم؛ با این حال، همین دیروز تو اخبار می خوندم قیمت خودرو تولید داخل احتمالا بزودی %30 دیگه هم افزایش پیدا می کنه!!
به طوری که من که شاغل و کارمند شرکت نفت هم هستم نمی تونم از پس خرید ماشین بر بیام. اونوقت من موندم آقایون از مردم چه توقعی دارند!
بیش از 30ساله، مهندس و مجرد در آموزش و پرورش. میخواهید از سیستم یک گزارش بگیرید. اصلا چیز غیر قابل دسترسی نیست.
ضمنا آقایان با این خدمات شایان و ارزندهای که به این هفتاد و پنج میلیون داشته اند، دوست دارند که بقیه هم بدنیا بیایند که از این موهبت تورم و مرغ و ... بهره بگیرند و نفت توی دماغشان نفوذ پیدا کند.
تو که سانسورچی هستی و خودخوا چرا از مردم تقاضای مشارکت میکنی
هســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت؟
گذشته:ارشادی ،توصیه ای
حال:امری خودجوش ، جبرمحیطی (تورم افسار گسیخته=فقدان مسکن ،بیکاری پسران=مجردماندن یا بالارفتن سن ازدواج و ازبین رفتن شانس ازدواج دختران یا ازدواج در سنین بالا=کم شدن رغبت به تعددفرزندان ،کم شدن شانس باروری.افزایش ناباروی بر اثر ازبین رفتن الگوی صحیح تغذیه وافسردگی)
آینده:ازدواج بشدت کاهش خواهد یافت
تشدید روابط غیررسمی
وگرنه این مشکلاتی که ملت نوشتن درسته که بعضا واقعیت دارن ولی کیه که از بچه بدش بیاد
همه اینا بهونس!
1- تاثیر رسانه ها مانند تلویزیون ، ماهواره ، سینما و...
2- باسواد شدن مردم و گرایش به زندگی راحت تر
3- تبدیل زندگی کشاورزی به زندگی شهری و کارمندی و مصرف گرا
4- کاهش درآمد خانواده ها و مشکلات اقتصادی و بیکاری
5- تبلیغات دولتی
نوشتم که شما بخونید وگرنه میدونم نظرم و حذف می کنید
1- اقتصاد پویا
2- ثبات در حامعه
3- ارامش
4-....
ایا در چند سال اخیر ما به کدام یک دست پیدا کردهایم
کشور ایران ظرفیت بیشتر از 45میلیون را ندارد (طبق آمارها بر اساس ذخیره آی کشور)و جمعیت کشور باید به 45 میلیون کاهش یابد