بازدید 4024
۶

مدرسه طالقانی ثبت ملی می‌شود؟

این مدرسه در چند ماه اخیر به بهانه نوسازی در آستانه تخریب قرار گرفته است و بسیاری از مردم تبریز به دلیل اعتراض به این اقدام کمپین تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تخریب خاطره‌هایشان و بخشی از هویت این شهر شدند.
کد خبر: ۲۶۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱ 25 July 2012
مدرسه طالقانی که بسیاری از مردم تبریز در آن تحصیل کرده وتبدیل به افرادی به نام و سرشناس شدند، در چند ماه اخیر به بهانه نوسازی در آستانه تخریب قرار گرفته است.
 
با این وجود، رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی می‌گوید:« این سازمان در حال رای زنی با آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بوده و می خواهد این مدرسه را در فهرست آثار ملی ثبت کند.»
 
تراب محمدی، با اینکه تلاش دوستداران میراث فرهنگی برای حفاظت از این مدرسه را مهم می داند اما می‌گوید که این مدرسه از نظر بنا و معماری چندان حایز اهمیت نیست ولی اکنون با توجه به خواسته بسیاری از مردم تبریز و اینکه بسیاری از بزرگان و اندیشمندان در این مدرسه تدریس و تحصیل کرده‌اند، سازمان میراث فرهنگی قصد دارد تا این مدرسه را در فهرست آثار ملی کند.
 
او همچنین خبر از آغاز رایزنی ها با آموزش و پرورش آذربایجان شرقی را می‌دهد و می‌گوید که به زودی این مدرسه در زمره آثار تاریخی ایران جای می‌گیرد.
 
این وعده در حالی است که دوستداران میراث فرهنگی و بسیاری از مردم تبریز به شدت نگران وضعیت مدرسه طالقانی بوده و به منظور اعتراض به این وضعیت کمپین تشکیل داده‌اند. دبیرستان آیت الله طالقانی (منصور سابق)، یکی از دبیرستان های به نام و قدیمی شهر تبریز به شمار می رود که در سال 1326(یا1325) تاسیس شده است. گفته می‌شود که پرفسور هشترودی در این  مدرسه دیفرانسیل به دانش آموزان تدریس می کرده است.
 
چندی پیش نیز به دنبال پافشاری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر تخریب بنای تاریخی دبیرستان آیت الله طالقانی تبریز، در نخستین گودبرداری‌های آزمایش خاک مهندسان نوسازی مدارس استان بقایایی از استخوان‌های یک انسان کشف شد.
 
شهرام دبیری، رئیس سابق شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اعتراض به شرایط کنونی مدرسه طالقانی در گفت و گو با رسانه ها می‌گوید که میراث فرهنگی باید متولی بناهای تاریخی در شهر باشد چرا که تاریخ هر شهر در بناها ومیراث تاریخی آن نهفته است، من تعجب می‌کنم در خصوص این بنا چرا میراث فرهنگی سکوت کرده است!
 
او همچنین تاکید کرده بود که اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با این اقدام به شدت مخالف است و به هر نحو ممکن مانع تخریب آن می‌شوند.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از موضوع تخریب بنای تاریخی دبیرستان طالقانی هم در این‌باره می‌گوید: « تاریخ آئینه عبرت است و نباید آن را نابود کرد. اینکه یک بنای تاریخی به دوره خاصی تعلق دارد و تخریب آن مانعی ندارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند.»
 
رییس سابق نواحی 4 و 5 آموزش و پرورش تبریز هم درباره این مدرسه تاکید می‌کند:« بخش عمده‌ای از نیروهای آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها در دبیرستان آیت الله طالقانی پرورش یافته‌اند و تخریب چنین فضای آموزشی ارزشمند اشتباه است».
 
یکی از دانش آموختگان این دبیرستان درباره آن خاطره ای را تعریف می کند که نشان دهنده اهمیت هویت بخشی این مدرسه برای نسلی از اهالی تبریز است .
 
«نمی‌دانم این خاطره چه ربطی به نیمکت‌های «دبیرستان طالقانی» داشت و چه ربطی هم به ماجرای تخریبش. قرار است فیتیله‌ این ساختمان را بکشند پایین. صاحبش هستند و اختیارش را دارند. .... توی یک فیلم مستند دیدم که وقتی می‌خواستند استادیومی قدیمی را تخریب کنند، مسئولان شهر برای تامین هزینه‌ ساخت استادیوم جدید، همه چیز استادیوم در حال تخریب را فروختند.
 
از جمله نیمکت‌ها و حتی شیر روشویی‌ها را. پیشنهاد می‌کنم حتی اگر قرار است که این مدرسه تخریب شود. نیمکت‌های این دبیرستان و حتی آن درهای چوبی قدیمی و آن پنجره‌های چوبی که نصفه باز می‌شد و با چیزی شبیه به قلاب نگه داشته می‌شد را حراج کنند.
 
من به عنوان یکی از دانش‌آموزان سابق و تنبل «دبیرستان طالقانی» حاضرم یکی از آن نیمکت‌ها را بخرم. هم ما یک یادگاری از آن دبیرستان برای فرزندان‌مان نگه می‌داریم، هم پول ساختمان جدید جور می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
خوشحالم که تلاش دوستداران میراث فرهنگی به نتیجه رسید و این دبیرستان زیبا از تخریب نجات یافت. امیدوارم هرچه سریع تر بودجه ای برای مقاوم سازی و زیباسازی دبیرستان اختصاص یابد.
انشاالله که تلاشها نتیجه دهد و از تخریب تاریخ و خاطرات مردم منصرف شوند
با سلام
خدمت همکاران گرامی
ضمن تشکر از انعکاس این خبر به استحضار عالی می رساند امروز 11مرداد ماه 1391 عملیات تخریب این بنای تاریخی آغاز شد.

http://nasrnews.ir/show.php?ID=12273
متاسفانه همین الان خبردار شدم که ماشین آلات سنگین امروز پنجشنبه سیزده رمضان در صحن حیاط به منظور تخریب بافت قدیمی بنا مستقر یافته اند از همه دوستانم که خاطره ها در این کلاسها و نیمکتها و کلا فضای خاص بنا دارند دعوت میکنم بنا را دیده و با اشکهای حسرت گونه هایشان را خیس کنند
واقعا عجب دورانی داشتیم در آن محیط قدرش را ندانستیم
خئاحافظ خاطره ها خداحافظ بنایی که با افتخار توش درس میخوندیم خداحافظ تاریخ آذربایجان
خواهش میکنم ثبت کنید تا بقیه دوستان هم قضیه رو بفهمند
این مدرسه رو دارند تخریب می کنند شما زدید ثبت ملی می شه ؟!
خرابش کردند رفت چرا مطلب و عکسی کار نمی کنید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل