بازدید 7414
۶
وعده استاندار؛

انتقال آب خزر به سمنان تا 14 ماه ديگر

تجربه اجراي طرح پر هزينه و وقت گير انتقال چشمه روزيه به سمنان، مسئولان را برآن داشت تا پول طرح هاي مقطعي انتقال آب را در طرح هايي هزينه کنند که منبع تأمين آب مطمئن تري براي چند استان مستقر در حاشيه شمالي کوير باشد.
کد خبر: ۲۵۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷ 22 July 2012
ساکنان پنجمين استان وسيع کشور در انتظار سيراب شدن هستند تا چرخ صنعت و کشاورزي صنعتي آنان با آمدن آب به کوير بچرخد. طرح ملي انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي ايران که از مصوبات دور سوم سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به استان سمنان است بالاخره پس از بررسي ها و تمهيد مقدمات عمليات اجرايي آن در 28 فروردين امسال با حضور رئيس جمهور در ساحل منطقه گوهر باران استان مازندران آغاز شد.

بر اساس اظهار نظر مسئولان کشور و تأييد مسئولان استاني اولين ايستگاه بهره برداري از طرح شيرين سازي و انتقال آب درياي خزر با سهميه 200 ميليون متر مکعب در سال در استان سمنان ايجاد مي شود.

تجربه اجراي طرح پر هزينه و وقت گير انتقال چشمه روزيه به سمنان که پس از گذشت 14 سال از تاريخ شروع ، با هزينه اي حدود 7 برابر پيش بيني اوليه به بهره برداري رسيد و استفاده کنندگان خانگي و صنعتي اش در سمنان و حومه حالا از کيفيت آن زياد راضي نيستند ، مسئولان دولت دهم را برآن داشت تا پول طرح هاي مقطعي انتقال آب را در طرح هايي هزينه کنند که منبع تأمين آب مطمئن تري براي چند استان مستقر در حاشيه شمالي کوير باشد. 

دستگاه هاي اجرايي براي اجراي طرح انتقال آب درياي خزر فعال باشند

استاندار سمنان با تاکيد بر ضرورت تعامل همه جانبه مسئولان دستگاه هاي اجرايي استان، خواستار فعاليت و مطالعه جدي دستگاه هاي اجرايي در مورد انتقال آب درياي خزر به استان سمنان شد. عباس رهي ظهرگفت: مديران در برآورد مصرف آب انتقالي آينده نگر باشند و فقط شرايط فعلي را درنظر نگيرند. رهي اظهار داشت: مسئولان استان اگر برنامه اي براي مصرف و هزينه آن نداشته باشند چگونه مي خواهند به مردم پاسخ گو باشند؟استاندار سمنان تاکيد کرد: اگر استان سمنان توان و ظرفيت مصرف 180 تا 200 ميليون مترمکعب آب به اين استان را داشته باشد، به طور قطع مسئولان کشوري، ظرفيت آب بيشتري براي اين استان اختصاص خواهند داد.

آب درياي خزر تا 14 ماه ديگر به  استان سمنان مي رسد

استاندار سمنان گفت:طرح آب رساني به استان از درياي خزر تا پايان دولت به بهره برداري مي رسد. استاندار سمنان افزود:براي انتقال اين آب 13 ايستگاه پمپاژ آب احداث و سالانه 434 مگا وات برق مصرف مي شود .استاندار سمنان افزود: مرحله اول طرح انتقال آب درياي خزر که مربوط به انتقال آب به استان سمنان است طي 14 ماه به انجام مي رسد و آب به تمام نقاط استان منتقل مي شود.

ميزان و نوع مصرف آب انتقالي نيازسنجي شود

مدير پروژه مطالعاتي طرح انتقال آب درياي خزر خواستار نيازسنجي ميزان و نوع مصرف آب انتقالي درياي خزر به استان سمنان شد. 'بهرام ملکي' گفت: انتقال آب در دو خط لوله آب شيرين براي شرب و آب خام براي مصرف در صنعت از درياي خزر منتقل مي شود. ملکي گفت: در طرح مطالعاتي انتقال آب درياي خزر به استان سمنان، ميزان آب مورد نياز براي صنايع اين استان که با مديران دستگاه هاي اجرايي اين استان برآورد شده ساليانه 31 متر مکعب بر ثانيه است.  ملکي افزود: نياز آب مصرفي براي صنايع تا پايان برنامه پنج ساله پنجم 64 ميليون مترمکعب اعلام شده است.

وي با بيان اين که اعتبار اوليه اجراي طرح انتقال آب درياي خزر حدود 20 هزار ميليارد ريال تخمين زده شده است، اظهار داشت: در اجراي مرحله اول انتقال آب درياي خزر به کوير مرکزي ايران، ساليانه 180 تا 200 ميليون مترمکعب آب به استان سمنان منتقل مي شود.ملکي درباره ارتفاع احداث خط لوله انتقال آب از استان مازندران به سمنان گفت: اين طرح از ارتفاع 21- متري از سطح دريا از منطقه گهر باران ساري آغاز مي شود و با عبور از البرز مرکزي در ارتفاع بدون احتساب حفاري تونل به 2 هزار و 900 متر و با احتساب حفاري تونل به ارتفاع 2 هزارو 195 متري از سطح دريا خواهد رسيد.وي با بيان اينکه اين خط انتقال در سمنان نيز به هزار و 305 متر ارتفاع از سطح دريا مي رسد، افزود:  طول خط انتقال آب درياي خزر به استان سمنان، 184 کيلومتر است که مجموع حجم مخازن آن به 260 هزار مترمکعب خواهد رسيد.

آب هاي زيرزميني استان سمنان در وضعيت هشدار قرار دارد

معاون برنامه ريزي استانداري سمنان گفت: به علت برداشت هاي بي رويه از سفره هاي آب زيرزميني در استان سمنان، وضعيت آب هاي زيرزميني در اين استان در وضعيت هشدار قرار دارد. مفيد غلامي در نشست بررسي انتقال آب درياي خزر به استان سمنان افزود: سطح زمين به دليل برداشت هاي بي رويه از آب هاي زيرزميني در استان سمنان، نشست کرده است.وي اظهار داشت: اگر توسعه صنعتي و رشد جمعيتي در اين استان تحقق يابد ديگر نمي توان با اين رويه از آب هاي زيرزميني استفاده کرد و نياز به آب انتقالي مشهود است و با انتقال آب درياي خزر از اين برداشت هاي بي رويه نيز مي توان جلوگيري کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
آب این دریاچه هم مثل دریاچه ارومیه خشک بشه کی جواب میده؟؟؟؟؟یه فکر دیگه میکردین!!!!!!!!!!!
حالا به خاطر خدا هم که شد یه فکری هم به حال دریاچه ارومیه، که خشک شدنش چندین استان رو تهدید می کنه، بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه بهتر است رئیس جمهور بعدی را از بین ساکنین اورمیه انتخاب کنیم.
با توجه به تحریم نفتی مصرف انرژی در داخل و تبدیل آن به محصولات دیگر خیلی کار مناسبی است، این طرح فقط انرژی مصرف میکند و محصولات نهای کشاورزی و صنعتی آن بجای نفت قابل صدور است و در توسعه صنعت، کشاورزی و گردشگری و ایجاد اشتغال خیلی میتواند موثر باشد.
اقا این چه وضعه؟چرا یه فکری به حال دریاچه ارومیه نمیکنین؟خداییش بیاین ببینین دریاچه به چه وضعی افتاده.انصاف داشته باشید
اختلاف ارتفاع رود ارس با دریاچه ارومیه فقط 300 متر هستش بزارین نمک دریاچه سرمون بریزه ایرادی نداره
شما برین به ارتفاع 2900 متری آب بکشین
خدا بزرگه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر