بازدید 39728

نامه اعتراضی محسن رضایی به مدیرعامل شرکت گوگل

این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سال‌ها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاکش میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونیشان ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و نگاه‌هایشان امروز متوجه شماست.
کد خبر: ۲۵۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵ 17 July 2012
به دنبال کارشکنی‌های اخیر سایت گوگل درباره نامگذاری خلیج فارس در موتور جستجوی خود، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه‌ای اعتراض‌‌آمیز، به زبان انگليسي، خطاب به «لری پیج»، مدیرعامل شرکت گوگل نوشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، ترجمه فارسي این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لری پیج
مدیر عامل محترم شرکت گوگل

در ماه‌های اخیر در سایت گوگل نسبت به «خلیج فارس» که در قلب ملت ایران جای دارد، تحریف‌هایی شده است که در صدد برآمدم، نامه‌ای به شما و مخاطبین گوگل و افکار عمومی بنویسم که هم جناب‌عالی یک اقدام شایسته‌ای را انجام دهید و هم مردم جهان بدانند که اسناد و مدارک اثبات خلیج فارس، مربوط به تاریخ بشریت است و انکار ناشدنی است.
 
این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سال‌ها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاکش میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونیشان ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و امروز نگاه‌هایشان متوجه شماست.

تغییرات و نوآوری‌های تکنولوژیک در دهه‌های اخیر، جامعه انسانی کنونی را دگرگون ساخته و جهان به شاهراه بزرگ مویرگی شبیه شده که فرایند انتشار اطلاعات در آن به سریع‌ترین شکل ممکن مقدور شده است. جهان معاصر آکنده از نظام‌ها و ابزارهای گوناگون اطلاع‌رسانی است و شبکه جهانی اینترنت در تغییر این روند نقشی جدی ایفا می‌کند. موتور جستجوگر گوگل ـ که یکی از مهمترین موتورهای جستجو در فضای مجازی است ـ در میان کاربران از جایگاه خاصی برخوردار است و همین اهمیت، سبب شده تا بیشتر کاربران به داده‌های این موتور جستجوگر اعتماد کنند که البته این موضوع وظیفه و تعهد مسئولان شرکت گوگل را دوچندان می‌کند.

در قرون گذشته، ملت‌ها با رسانه‌های مکتوب به انتشار اطلاعات می‌پرداختند تا در این رهگذر به ثبت میراث فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و معنوی خویش اقدام نمایند. میراثی که اکنون متعلق به کشوری خاص نیست، بلکه مجموعه میراث جهانی بشر را شکل داده‌اند و در این بین ‌‌نهایت تلاش خویش را به کار گمارده‌اند تا اطلاعاتشان همراه با دقت، صحت و اصالت باشد. اکنون که به کمک بهره‌گیری از ابزارهای تکنولوژیک، فرصت بهتری برای بشر فراهم شده، لازم است، صحت اصالت و دقت اطلاعات منتشره در فضای جهان گستر وب با دقت و وسواس لازم صورت پذیرد تا کاربران با اعتماد بیشتر بتوانند نیازهای خویش را تأمین کنند.

به تازگی در میان کاربران اینترنت و به ویژه کاربران از موتور جستجوگر گوگل، تحریفات زیادی صورت پذیرفته است که مهمترین آن‌ها، تغییر نام جای تاریخی و فرهنگی «خلیج فارس» است.

این نام جای که طی قرون متمادی مورد استفاده جغرافی‌دانان، محققین، سیاستمداران، مورخین و... بوده است، در اقدامی پرسش‌برانگیز و غیرحرفه‌ای در موتور جستجوگر گوگل تحریف شده است که این مسأله با جریان آزاد و مطمئن اطلاعات در شاهراه جهانی اینترنت در تناقض است. این قبیل تحریفات نه تنها با جریان سالم فرهنگی در تناقض است، بلکه باعث جدایی بین ملت‌ها شده و با رسالت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای در تضاد است.

«خلیج فارس»، دریایی است تاریخی، میان ایران و شبه جزیره عربستان، به درازای حدود ۸۰۰ کیلومتر از کرانه‌های اروندرود به طرف جنوب شرقی تا شبه جزیره «مسندام» در عمان و سپس با اقیانوس هند ارتباط می‌یابد. اکنون ژرفای آن به ندرت از ۹۰ متر فرا‌تر می‌رود و بیشترین عمق آن ۱۸۰ متر در نزدیکی رأس مسندام است.

در اینجا قصد ندارم تا سیر تاریخی نام جای «خلیج فارس» و کنش‌های گوناگون فرهنگی انجام شده در آن را واکاوی کنم؛ اما برای روشن شدن بخشی از آنچه امروز توسط شما و در حالتی تحریف آمیز ـ که شاید تعبیر «سرقت تاریخ» بر آن درست‌تر باشد‌ ـ بر این مکان جغرافیایی رفته است، ناگزیرم بر اساس منابع کهن موجود در کتابخانه‌های معتبر دنیا، حکایتی هر چند مختصر از اشکال گونه گون این نام جای را روایت کنم.

۱ـ قدیمی‌‌ترین سندی که نام «خلیج فارس» در آن ذکر شده، متون بازمانده آشوری است که در آن «خلیج فارس» را «نارمرتو» (Narmeratu، به معنای رود تلخ) نامیده‌اند. در دوره هخامنشی دریای جدا کنندهٔ خلیج فارس از شبه جزیرهٔ عربستان را پارسا درایا (Parsa draya یعنی دریای پارس) می‌خواندند و یونانیان آن را «سینوس پرسیکوس» (Sinus persicuss خلیج فارس) می‌نامیدند.

البته در برخی آثار به جای مانده از زبان یونانی، به گونه‌ای متفاوت، به هر دو نام «خلیج فارس» و «دریای پارس» اشاره شده است. چنانکه در جغرافیای «استرابون» (Strabo) در قرن اول پیش از میلاد (ج۷، ص ۱۵۴، ۳۰) خلیج فارس «پرسیکوس کلپس» و دریای پارس «پرساس تالاتا» نامیده شده است. «پلینی/ پلینیوس» مورخ و طبیعی‌دان رومی (ج۲، کتاب ۶، ص ۴۲۰) در قرن اول میلادی دو واژه «پرسیکوس» و «پرسیکوم» را برای «خلیج فارس» به کاربرده است. آریانوس (Aryanus) مورخ رومی یونامی الاصل نیز در قرن دوم میلادی (ج ۲، ص۲۶۸، ۳۶۲، ۳۸۴، ۴۳۲) خلیج فارس را «کلپس پرسیکوس» و دریای پارس را «تالاسا پرسیکا/ پرساس تالاسان» نامیده است. همچنین در جغرافیای بطلمیوس (Claudius Ptolemy) که در قرن سوم هجری، قرن نهم میلادی به عربی ترجمه شده، اصطلاح «الخلیج الفارسی» بارها دیده می‌شود.

«پارسا درایای ایرانی» بعد‌ها در جغرافیای روم به شکل «ماره پرسیکوم» «Mare Persicum» (دریای پارس) استفاده شد. این واژه از واژگان رومی یا مستقیم از نام‌های ایرانی به منابع تاریخی و جغرافیای عربی در دوران اسلامی راه پیدا کرد. در بسیاری از کتاب‌ها، هر دو نام به جای مانده از تمدن‌های ایرانی و یونانی همزمان به کار می‌رفتند؛ یعنی «پارسا درایای ایرانی» را «بحرفارس» و «سینوس پرسیکوس» یونانی را «خلیج فارس» می‌خواندند. این نام جای در سایر زبان‌های زنده دنیا، از جمله فرانسه، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، ژاپنی، چینی، ترکی، و عربی نیز راه پیدا کرده است.

۲‌ـ پس از ظهور دین مبین اسلام، مورخین و جغرافی‌دانان اسلامی نیز هماره بر نام «خلیج فارس» تأکید داشتند و سراسر «خلیج فارس» در دوران باستان را متعلق به ایران دانسته‌اند که برای پرهیز از طولانی شدن کلام، تنها به ذکر نامشان بسنده می‌کنم.

جدول نویسندگان به ترتیب تاریخ تألیف

ردیف  نام نویسندهنام کتابسال تالیفنام بکاررفته
1ابن فقیه  البدان279 ه.قبحر فارس
2 ابن رستهالاعلاق النفیسه 290 ه.ق خلیج فارس
3سهرابعجایب الاقاسیم السبعهقرن سوم هجریبحر فارس
4ابن خردادبهالمسالک الممالکقرن سوم هجریبحر فارس
5 بزرگ بن شهریارعجایب الهند342 ه.قبحر فارس
6 اصطخریالمسالک الممالکقرن چهارم هجریبحر فارس
7مسعودیمروج الذهب355 ه.قخلیج الفارسی
8ابن مطهرالبدء و التاریخ355 ه.قخلیج الفارسی
9ابوریحان بیرونیالتفهیمقرن پنجم ه.قخلیج پارس، دریای پارس
10ابن حوقلصوره الارض367 ه.قبحر فارس
11مولف ناشناختهحدود العالم من المشرق الی المغرب372 ه.قخلیج فارس
دریای پارس
12مقدسیاحسن التقاسیم فی معرفته الاقالیم375 ه.قبحر فارس
13محمد بن نجیبجهان نامهقرن چهارم ه.قبحر فارس
14ابن بلخیفارسنامه500 ه.قبحر فارس
15طاهر مروزیطبایع الحیوان514 ه.قالخلیج الفارسی
16شریف ادریسینزهه المشتاق560 ه.قبحر فارس
17یاقوت حمویمعجم البلدان727 ه.قبحر فارس
18انصاری الدمشقینخبه الدهر727 ه.قبحر فارس
19ابوالفداءتقویم البدان732 ه.قبحر فارس
20شهاب الدین احمد نویرینهایه الارب733 ه.قخلیج فارس
21حمدالله مستوفینزهه القلوبقرن هشتم ه.قخلیج فارس
22ابوحض ابن الوردیخریده العجایبقرن هشتم ه.قبحر فارس
23ابن بطوطه طنجیرحلهقرن هشتم ه.قبحر فارس
24قلقشندیصبح الاعشیقرن نهم ه.قبحر فارس
25حاجی خلیفهجهان نماقرن یازدهم ه.قبحر فارس
26البستانیدایره المعارف البستانی883 امالخلیج العجمی

آنچه گفته شد، بخش کوچکی از صد‌ها منبع موجود درباره این نام جای تاریخی است؛ البته بررسی و مراجعه به کتب تألیفی در کشورهای عربی تا پیش از سال‌های ۱۹۷۰ میلادی،  درست بودن این موضوع را بیشتر اثبات می‌نماید.

ملت متمدن و تاریخ‌ساز ایران، بنیانگذاران اصول راستین اخلاقی، احترام متقابل به بشریت و حفظ ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی و مروج آموزه‌های الهی بوده‌اند؛ ملتی که عصاره و جان کلامش، شاه بیت شاعر بزرگ ایران، سعدی شیرازی است، پیام نوع دوستی مردم ایران به جهانیان و بیانگر حقایقی روشن از فرهنگ و تمدن آن است.

انتظار می‌رود، شرکت گوگل بستری برای ایجاد دوستی، مهربانی و صلح در میان ملت‌ها باشد، نه محلی برای جدایی و ایجاد تنش میان ملت‌ها. ملت فرهنگ‌مدار و صلح طلب و نوع دوست ایران، انتظار دارد با اصلاح این اشتباه بزرگ تاریخی در مسیر امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق، درست و کامل قرار گیرید.

فراموش نکنید، با اشاراتی که به اسناد موجود از نام جای «خلیج فارس» برشمردم، افکار عمومی جهانیان و به ویژه مردمان ایران، به انتخاب شما، می‌نگرد؛ انتخاب میان «سرقت تاریخ و خدشه در اسناد» یا «امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۵۳
انتشار یافته: ۷۸
ممنونیم
ای ول دکتر! حال کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
كاشكي سياستمداران ما هم اينقدر از دشمنان برادر نماي ما پشتباني نمي كردند و منابع و منافع كشور را به كام اين دشمنان ( قطر و عربستان و امارات و ... ) نمي ريختند كاش !
درود سردار تبارک الله
زنده باد نام پر اوازه خلیج پارس
لوس بازی ها چیه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
وطن دوستي كه لوس بازي نيست
thanks Dr Rezaie!
نامه جالبي بود و به اندازه کافي دندان شکن و مستند. اگه کسي واقعا ه دنبال حقيقت باشه قانع ميشه. اما من فکر ميکنم، گوگل خودش رو به نا شنوايي و نه فهمي زده.
يا اونقدر پول گرفته که حقيقت براش اصلا مهم نيست.
خلیج همیشه فارس
دمش گرم!
آفرین بر مدافع آب و خاک سرزمین مقدس ایران جناب آقای دکتر رضایی
احسنت
نامه را فارسی فرستاده
خلیج یعنی خلیج فارس پس استوار بمانید
بازم به مرام آقای رضایی که این نامه باحال رو نوشتن تا به گوش همه برسه که خلیج همیشه فارس فقط خلیج فارس است و بس
مايه افتخار و سربلندي است كه بالاخره يكي از مسئولين نظام رسما" اين موضوع را پيگيري كرده است . در شجاعتت شكي نيست برادر محسن رضايي!!!!
بعنوان یک ایرانی از صمیم قلب از شما سپاسسگزارم
به نام خدا و با درود بر جناب آقای رضایی و بر همه ی کسانی که چنین کار پسندیده و غیرتمندانه ای را انجام داده و می دهند . امید است که دیگر مسئولان نیز اینگونه کارهای پسندیده را از شما بیاموزند و انجام دهند . با سپاس
احسنت سردار شیر ایران زمین
پاینده بادرزمنده ودلاور وطن پرست ایران اسلامی پاسدارحریم ولایت وایران عزیز دکتربسیجی پاسدارمحسن رضایی
اقدام اقای رضایی در خور تحسین است ای کاش بقیه مسیولین یاد بگیرند کمی .....
عجب،عجب جل الخالق
عجب.....
دست مریضاد
جناب آقای رضایی
از قلم و مسوولیت شما
حسنت اين بود جواب دندان شكن به گوگل...
در کذشته های دور در مرام دزد ها هم کمی مردانگی بود. ولی گوگلیها خودشون شادزدن و پول حرف اول و آخر و میزنه.
چه عجب یه مدیر وطن پرست پیدا شد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
بفرمایید وطن‌دوست، وطن رو که نمی‌پرستند.
عالی است
متن ارسالی عالی بود،
منتظر واکنش آن هستیم همچنین بعنوان یک متخصص کامپیوتر توصیه می کنم به این صفحه لینک دهیم.

همچنین از نویسنده محترم خواهشمندم کلمه "خلیج فارس" در عنوان و کلمات کلیدی اضافه شود تا بعنوان سند ثبت و نگهداری شود.
ضمنا من درخواست ثبت این سند را در ویکی پدیا ارسال می کنم.
عالی بود
باز هم در خواب غفلت وزارت امور خارجه ، این نامه جای امیدواری دارد

راستی ایکاش انگلیسی این متن بود
اصلا ببینم این نامه فرستاده شده به دست لری پیج یا نه همینجوری فقط اینجا متن فارسیش رو گذاشتین ؟
منظورم اینه که انگلیسی این متن واقعا فرستاده شده یا نه ..
نامه ای نوشته است یا فرستاده است ؟
چون این مهمه که واقعا به دستشون برسه
سلام بر دکتر رضایی کار بسیار خوبی بود
دمت گرم دكتر
درود بر اندیشمند گرامی دکتر محسن رضایی
خیلی از داخلی ها هم از کلمه خلیج فارس خوششان نمی آید
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
پس اونا داخلی نیستن. وگرنه ایرانی حتی غیر فازسش هم هینو نمیپذیره
نامه جالبی بود ولی میشه گفته یه حرکت رو به جلو از دکتر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باشه
ماشاالله به غیرتت رضایی
آفرین خیلی عالی بود این حرکت ایشان امیدوارم به نتیجه برسه
در روح وجان من می مانی ای وطن
به زیر پا فتد آن دلی که بهر تو نلرزد
درود بر کسی که خود را هنوز سرباز ایران میداند.خیلی زیبا بود
الحق جدا از استدلال استوار که در سراسر نامه مشاهده می شد، شروعی، شور انگیز را انتخاب کرده اند. نمایندگی ملتی که در دفاع از آب و خاکش ایستاده همواره است...
احسنت. بر این نماینده می نازیم.
ای ول سردار
دکترجون دوستت دارم
بخدا برا رییس جمهوری بهت رای دادم
چون مردی ومردانه ایستادی
خیلی حال کردم
تا اخرین قطره خونم ایستادم
احسنت که با سند و مدرک بیان کردی
دفاع از حریم آب و خاک میهن، وظیفه همیشگی یک رزمنده است. بعنوان یک ایرانی به رشادت و هوشیاری شما افتخار می کنم. خدا قوت رزمنده.
آفرین ایکاش عرق ملی در جوانان امروز به اندازه سایر امور آموخته می شد تا با هر اعتقادی ،دین و مذهبی مدافع آب و خاکشان بودند چون شما
جناب دکتر زبان ملت هارا می فهمد.همین راه اثبات حقانیت ما بر نام خلیج فارس می باشد نه رجز خوانی های نسنجیده و بی محتوا
زنده باد محسن رضايي؛كاش بقيه هم يكم غيرتو ازش ياد ميگرفتن
این قسمت از همه بهتر بود:
"فراموش نکنید، با اشاراتی که به اسناد موجود از نام جای «خلیج فارس» برشمردم، افکار عمومی جهانیان و به ویژه مردمان ایران، به انتخاب شما، می‌نگرد؛ انتخاب میان «سرقت تاریخ و خدشه در اسناد» یا «امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق»."
احسنت براین غیور مرد
احسنت بر این گفتمان مستند و دقیق.
برای سایر ارزشها هم باید به آنها گوشزد کرد.
سردار، از شما که هشت سال با تمام وجود جنگ رو اداره کردید و ایران رو سربلند کردید چنین انتظاری می رفت.
چرا نامه فارسی است؟! فکر نکنم مدیر عامل گوگل فارسی بلد باشد؟!
آفرین بر شما برادر گرامی که اینگونه ازحقوق ملت مسمان ایران دفاع نموده اید.
هزار آفرین به دکتر محسن رضایی واقعا مدافع آب و خاک سرزمین مان ایران عزیز هستی . ان شالله موفق و سلامت باشید .
بسیار عالی بود.
بنده نظرم را دادم ولی ظاهرا شما فقط ستایشها را نشان می دهید.
جناب دکتر رضایی شما واقعا نابغه روزگاری اطلاعات ومعلومات شما حتی در چند کلمه هم باشد دریایی از کتب را درخود نهفته است درود برشما
درود بر شرف دکتر محسن رضایی ...
درود بر تو ای سرباز راستین امام و درود بر شرف ومردانگی تو که همیشه با چشمانی باز در نهایت احساس مسولیت و با دقت زیاد تمامی حرکات دشمنان را رصد میکنی از خداوند سلا متی وطول عمر با برکت برای تو خواستارم تا زیر سایه امام زمان ونایب بر حقش همیشه بر دشمنامان اسلام واین مرز و بوم پیروز و سربلند باشی
انشا ءالله دکتر لری زبان لری دکتر رضائی را بفهمه
ای کاش هر ایران به اندازه حتی یک خط اعتراض برای شرکت گوگل می نوشت
درود بر سردار جنوبی
آقا جریان نمره های منفی چیه؟ یعنی هنوز به این تعداد وطن فروش داریم که میان نمره منفی میدن؟
درود بر اقا محسن
به نظر شما گوگل به این اسناد دسترسی نداره یا اطلاعاتش از من و شما کمتره؟
به نظر شما گوگل نمیفهمه داره چیکار میکنه و ما باید بهش یاد بدیم؟
درود برنماینده ملت
ماشاالله فرمانده مثل زمان جنگ .یادش بخیر.خوبه بعضیا یادبگیرن که دیگه زمان عربده کشی تمام شده ونمیشه همه راخس وخاشاک نام برد. بایدباسندومدرک ومنطقی نظرتو عنوان کنی
آفرین دکتر.
به شما میگویند بچه مسلمون ملی گرا که به این قشنگی از مملکتت دفاع میکنی کما اینکه در 8 سال دفاع مقدس نیز این موضوع را ثابت کرده ای.
امیدوارم روزی در عالی ترین مقام اجرایی این مملکت بتونی به مردم و مملکت خدمت کنی
دکی جان اینجا را خوب آمدی ولی حالا چرا؟
احسسسسسسسسنتتتتتتتتتت !!!!!!!!!
ایهاالعرب افهم!خلیج الفارسی الی الابد
احسنت بر شما.
اينها خودشون هم ميدونند ولي مشكل جاي ديگست و همه هم ميدونند از كجا
این جوری نمی شه. بلیط بگیرید بریم جلوی دفتر گوگل تحصن کنیم. بهتر جواب میده.
اگر ایرانی های وطن فروش پول هایشان را از بانک های اعراب بیرون می کشیدند و آن ها را ورشکسته می کردند الان جرات نمی کردند اسم خلیج فارس را عوض کنند
مام وطن نگهدار ایده و تلاش شما باشد
و واقعا از شما تشکر میکنم و امیدوارم همه ما قدر این خاک و آب را بدانیم
گوگل که منافع مستقیم درآمدی از این ندارد و بازار ایران در مقابل بازار کشورهای عربی برایش کوچک است، بنابراین به این موضوع چندان وقعی نخواهد نهاد...

روزی که گوگل در ایران دفتر داشته باشد، آنوقت می توانید انتظار داشته باشید که آماده باشد در رفتار خود تغییری دهد....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل