بازدید 3213

دو نشانه کهولت اقتصاد کشور

یک استاد دانشگاه با اشاره به کهولت اقتصاد ایران اظهار داشت: کاهش انعطاف‌پذیری و کنترل‌پذیری دو نشانه مهم پیر شدن اقتصاد کشور است.
کد خبر: ۲۵۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴ 10 July 2012

به گزارش فارس، محسن رنانی در همایش چالش‌های تولید ملی اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به آن مرحله پیری و کهولت می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: بالا بودن هزینه مبادله، فقدان انجام وظایف حاکمیتی توسط دولت،‌ دولت ناهمگن و کاهش سرمایه‌های اجتماعی از جمله مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور است.

وی گفت: علم اقتصاد و راهکارهایی که تجویز می‌کند مختص اقتصادی است که تمام اجزای آن سالم است، اما اقتصاد کشور ما دیگر چنین ویژگی ندارد و وارد مرحله پیری شده است.

رنانی افزود: نشانه پیر بودن اقتصاد ایران این است که هر چه پول به آن تزریق می‌شود، شاهد هیچ‌گونه تحرکی در تولید نیستیم و حتی با افزایش دو برابری نرخ دلار هم صادرات افزایش پیدا نمی‌کند و در واقع به محرک‌های اقتصادی واکنش نشان نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در 6 سال اخیر بیشترین منابع مالی وارد چرخه اقتصاد شده است، اما اشتغال ایجاد شده در این مدت گواه دیگری بر رکود سیستم اقتصادی کشور است.

وی تصریح کرد: عدم تعادل مستمر و پی‌درپی در اجزاء اقتصادی، وابستگی به واردات، پاسخ‌دهی ضعیف و دیرهنگام و ناتوانی در نوسازی از مهمترین علائم پیری اقتصاد کشور است.

به گفته رنانی، به طور خلاصه کاهش انعطاف‌پذیری و کاهش کنترل‌پذیری دو نشانه مهم کهولت اقتصاد است.

وی در توضیح این موضوع گفت: بی‌ثباتی در بازار کالاهای مختلف نشانگر کاهش کنترل‌پذیری و همچنین عدم تناسب صنایع کشور با تکنولوژی‌های روز، حاکی از کاهش انعطاف‌پذیری اقتصاد کشور است.

رنانی خاطرنشان کرد: در دوران کهولت اقتصاد، باید از سیاست‌گذاری‌های ایجابی و دستوری اجتناب شود و سیاست‌گذاری سلبی صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه گفت: برای تغییر و بهبود این وضعیت به طور جدی نیازمند رتبه‌بندی مجدد اولویت‌های ملی در کشور هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی