بازدید 15746
۵

سهم ایران از بزرگترین رویداد علمی دنیا

کد خبر: ۲۵۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰ 05 July 2012
اعضای ایرانی پژوهشگاه بزرگ سرن و مسئولان پژوهشگاه دانشهای بنیادی پس از مشاهده ذره جدیدی مطابق با هیگز در سرن، در پژوهشگاه دانشهای بنیادی جزئیات مشارکت جدی محققان ایرانی را در این پروژه بزرگ تاریخ علم تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسام الدین ارفعی رئیس پژوهشکده ذرات در پژوهشگاه دانشهای بنیادی در نشست مطبوعاتی به ارائه توضیحاتی درباره تاریخ فیزیک ذرات در ایران و نحوه مشارکت ایران در پـژوهشگاه سرن ( مرکز تحقیقات هسته ای اروپا) پرداخت و گفت: این مهمترین روز تاریخ علم معاصر است که با مشارکت ایران در بالاترین سطح جهانی صورت گرفته است.

استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف و از بنیانگذاران پژوهشگاه دانشهای بنیادی گفت: این اولین بار است که ما در یک کار علمی و حتی بزرگترین کار علمی معاصر شرکت مستقیم داشتیم و در یک گروه بزرگ بین المللی ما قسمت مهمی از آن گروه بوده ایم، امروز مهترین روز علم ایران در تاریخ چند صد سال اخیر است.

دکتر ارفعی یادآور شد: 17 دانشجو، 7 نفر در شتابگر کار می کنند و اکثر پروژه های آنها در سرن است و پدر روژه هایی برای شتابگرهای آینده و آپگرید کرد برخورد دهنده بزرگ هادرون کار می کنند. این دانشجویان برای انجام پروژه شتابگر ملی ایران درحال تعلیم هستند تا این دانش همراه اینها به کشور منتقل شود، اما برنامه این است که این همکاری در سطح بین المللی نیز ادامه یابد.

وی در رابطه با برنامه شتابگر ملی ایران اظهار داشت: شتابگری با سه جلد که منبع تابش پرتو گاما باشد در حال طراحی است.

دکتر بتول صفرزاده، دکتر مریم زینعلی، دکتر مجتبی محمدی، دکتر سعید پاک طینت ، دکتر عبیده جعفری و دکتر حامد بخشیان از اعضای پروژه همکاری سرن هستند که در این جلسه حضور یافته بودند این درحالی است که برخی از اعضا چون دکتر خاکزاد در سرن حضور دارند. برخی از دانشجویان ایرانی نیز در این پروژه همکاری داشته اند.

در ابتدای جلسه دکتر پاک طینت در رابطه با پرسشی که در رابطه با احتمال خطای این مشاهد�ح ش�رح شد، گفت: احتمال خطای این مشاهده یک در یک میلیون است.

دکتر محمدی - عضو پروژه سرن در رابطه با نقش گروه ایرانی در این پروژه اظهار داشت: چند هزار نفر چندین سال است که در آزمایش CMS کار می کنند، این فعالیت به گونه ای است که عدم وجود هرگروه در کار ایجاد خلل می کند. گروه ایرانی هم در ساخت قطعات نقش داشته، هم در آنالیز داده های ارائه شده و همچنین در اطلاعاتی امروز در نشست خبری سرن ارائه شده نقش داشته است، ما همچنین در بررسی کیفیت این اطلاعات نقش کلیدی ایفا کرده ایم.

وی افزود: تعداد گروه ایرانی نسبت به برخی کشورها اندک است، اما کیفیت کار گروه ایرانی با گروه های دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

در ادامه این نشست در رابطه با مدل استاندارد تأکید شد که مدل استاندارد سرن مدل دقیق است و با اطلاعات تجربی سازگاری قابل توجهی دارد اما مدلهای استاندارد دیگری هم از سوی برخی فیزیکدانها ارائه کرده شده که در آن ذرات دیگری پیش بینی شده است و کشف و مشاهده آنها نیز بعید نیست.

گروه ایرانی که در پروژه بوزون هیگز در سرن همکاری داشتند در رابطه با تفاوت نتایج CMS و ATLAS در نشست مطبوعاتی امروز که در رابطه با جرم بوزون مشاهده شده بود، اظهار داشتند: گروه تحقیقاتی CSM کانالهای بیشتری بررسی کرده است و ALTAS تنها در دوکانال این مسئله را بررسی کرده است و این امر علت تفاوت نتایج محسوب می شود.

دکتر محمدی در رابطه با تعداد هیگزهای مشاهده شده گفت: تعداد هیگزها بستگی به تعداد کانالهایی دارد که این ذره در آنها بررسی شده اند. تعداد این ذرات تا هزار هم گزارش شده اند.

دکتر محمدی در رابطه با تفاوت این ذره با ذره بوزون هیگز اظهار داشت: باید خصوصیات هیگز استاندارد روی آن مطالعه شود تا مشخص شود که ذره جدید همان هیگز استاندارد است.

پاک طینت  - عضو دیگر پروژه سرن نیز در رابطه با آینده شتابگر بزرگ سرن اظهار داشت: برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) تا آخر امسال روشن است و پس از آن، دستگاه به مدت 2 سال ماشین خاموش می شود، قرار نیست شدت آن افزایش یابد؛ چرا که در حال حاضر نیز شدتش قابل توجه است. اواخر 2014 این دستگاه روشن می شود و داده های فیزیکی آن زودتر از 2015 ارائه نمی شود. قرار است که ایران در برنامه آپگرید برخورد دهنده بزرگ هادرون سهیم باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵
اینها افتخارن برای ایران. دستتون درد نکنه. خیلی مَردین.
خدا پشت و پناه دانشمندامون
آفرین
خبر خوشی در این اشفته بازار بود ممنونیم
ماشاءالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر