بازدید 27705

تحریم نفتی ایران و زورآزمایی چین و آمریکا

دو روز پیش، ایالات متحده اعلام کرد، نام چین را نیز به فهرست کشورهای معاف از تحریم‌های نفتی ایران افزوده است؛ هرچند دولت ایالات متحده، توجیهات خاص خود را درباره این تصمیم داده، بررسی دقیق‌تر ماجرا، از وجود عرصه گسترده‌تری از رویارویی و تعامل میان چین و آمریکا حکایت دارد.
کد خبر: ۲۵۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰ 30 June 2012
دو روز پیش، ایالات متحده اعلام کرد، نام چین را نیز به فهرست کشورهای معاف از تحریم‌های نفتی ایران افزوده است؛ هرچند دولت ایالات متحده، توجیهات خاص خود را درباره این تصمیم داده، بررسی دقیق‌تر ماجرا، از وجود عرصه گسترده‌تری از رویارویی و تعامل میان چین و آمریکا حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، رسانه‌ها و تحلیلگران چینی بر این باورند که این تصمیم از سوی آمریکا، به جلوگیری از منازعه دیپلماتیک و جنگ تجاری احتمالی میان چین و آمریکا کمک کرده و از شکل‌گیری توافق بر سر این موضوع میان دو کشور حکایت دارد.

در همین راستا، «گلوبال تایمز»، نشریه انگلیسی زبان چین، تحلیلی را منتشر کرده و در آن اشاره نموده که این موضوع، نشان دهنده قدرت چین در برابر آمریکاست و می‌تواند بر آینده روابط دو کشور نیز تأثیرگذار باشد.

به نوشته این نشریه، ایالات متحده در حقیقت انعطاف پذیری خط مشی‌های خود را در این موضوع نشان داده است.

به تازگی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اشاره کرده که در مجموع، بیست کشور شایسته معافیت از تحریم نفتی ایران تشخیص داده شده‌اند.

با این حال، گلوبال تایمز می‌گوید، واقعیت چیز دیگری است. آمریکا در دستیابی به هدف خود مبنی بر قطع کامل صادرات نفت ایران موفق نبوده است. بر خلاف ادعای آمریکا، بسیاری از کشورهای معاف شده از تحریم، خرید نفت از ایران را به میزان چشمگیری کاهش نداده‌اند. در اوضاع کنونی، به نظر می‌رسد واشنگتن می‌خواهد این کشور‌ها را به حال خود‌‌ رها کند.

این گزارش ادامه می‌دهد، درست است که چین هم میزانی از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده، ولی بیانیه‌ای که روز گذشته توسط وزارت خارجه چین منتشر شد، پایبندی این کشور را به اصول موجود اعلام کرده و اظهار می‌دارد، تجارت نفتی ایران و چین «منطقی و مشروع» است و چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران همراه نخواهد شد.

بنابراین، تصمیم گرفته شده از سوی آمریکا، نتیجه‌ای رضایت بخش برای چین است که منافع چین را تأمین می‌کند، وجهه این کشور را نگه می‌دارد و از تقابلش با آمریکا جلوگیری می‌کند؛ این نتیجه می‌تواند به عنوان پیروزی چین بر آمریکا تلقی شود.

گلوبال تایمز ادامه می‌دهد، چین می‌تواند در آینده، به هنگام تعامل با آمریکا با اطمینان بیشتری رفتار کند. زمان مقابله با فشارهای آمریکا، قاطعیت بیشتری از خود نشان دهد و برای رسیدن به مصالحه مدنظر خود، با جدیت بیشتری رفتار کند. چین می‌تواند به روشنی و با صدای بلند، منافع بنیادی و خط قرمزهای خود را اعلام کرده و نگرانی کمتری به واکنش‌های ایالات متحده داشته باشد.

با این حال، چین باید درک روشنی از قدرت آمریکا و موقعیت ابرقدرتی این کشور داشته باشد. در رویارویی با آمریکا، راهبرد‌ها به‌‌ همان اندازه اصول مهم هستند.

تبادلات میان چین و آمریکا حتی از آنچه میان متحدین نزدیک وجود دارد نیز بیشتر است. با وجود این، تقابل سیاسی و آمادگی نظامی، روز به روز شدید‌تر از گذشته می‌شود. هم‌اکنون دو کشور، نیازمند آنند تا برای کنترل اصطکاک‌های احتمالی و همچنین شکل‌گیری جو منفی در افکار عمومی، به فهمی ضمنی از یکدیگر دست پیدا کنند.

در عرصه دیپلماتیک، هیچ غنیمت مطلقی نیست و تهاجم و توافق، در روابط خارجی کشور‌ها امری معمول به شمار می‌رود.

به باور گلوبال تایمز، واشنگتن راهبرد زیرکانه‌ای را در پیش گرفته که همزمان، شامل تلاش برای ضربه زدن به چین و همکاری با این کشور است. چین باید از این راهبرد به سود خود بهره گیرد تا با دفاع از منافع خود، ظرفیت اقدامش را نیز افزایش دهد؛ البته در عین حال، چین باید مراقب باشد تا مبادا آمریکا را به تقابل راهبردی با خود وادارد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۴۰
عجب تحلیل آبکی ای زده این نشریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
هنوز فکر میکنند کشوری مثل چین که حتی مردمش سرانه زندگیشون از آفریقاییا کمتره می تونه جلوی کشوری مثل آمریکا بایسته . هنوز نمی دونن تولید ناخالص آمریکا برای یک جمعیت چهارصد میلیونی هستش وبرای چین یک جمعیت یک میلیارد و خورده ای .
من خوب یا بد بودنشو کاری ندارم دراین میون تکلیف بسته شدن تنگه هرمز چی شد پس تنها یه مشت حرف بی حساب بود. بدین ترتیب اونا هرچی دوست داشته باشن واسیه ما میکنند.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
کجای این مطلب به اهمیت بسته شدن تنگه هرمز اشاره داشت؟اینها برخی تعاملات سیاسی-اقتصادی معمول بین دولتهاست که در درجه اول متضمن منافع خودشان است. تنگه هرمز قلمرو ماودیگرهمسایگانمان است. طبعا هریک از طرفین روی چیزی که دارد بحث میکندوچانه میزندتاباتکیه برداشته های خود امتیاز بگیرد.تنگه هرمز متعلق به چین یا آمریکا نیست وکاری در ارتباط با انسدادیابازماندن آن نمیتوانندبکنند.
زور آزمایی ؟ مگه چینی‌‌ها هم مثل بقیه ۵۰ درصد واردات نفت از ایران را کاهش ندادند
چین یا آمریکا یا انگلستان .... همه در برابر ایران فرقی‌ ندران و فقط امتیاز میگیرن چون سیاست کار هر کسی‌ نیست
اون‌ها با هم کنار میان این زور آزمایی‌ها فقط یک بازنده داره که ایران و مردم ایران هستند
امریکا با این اقدامش هم چین رو کوچیک کرده و هم خودشو از مخمصه نجات داده !!!
فریب این تهلیلها را نخوریم... چین و امریکا هر دو بزرگترین وارد کننده ها‌ی نفت میباشند و امریکا بزرگترین بازار مصرفی کالاهای چینی‌ است...بسیار طبیعی است که این دو منافع مشترکشان در بازار نفت و اقتصاد دنیا بسیار بیشتر از اختلافاتشان باشد...چین در سال گذشته ۳۵۰ میلیارد دلار به امریکا صادرات داشته...چطور از چین انتظار داریم این صادرات را برای ۱۵ میلیارد واردات از ایران به خطر بیندازد....هدف تحریمها قطع کامل صادرات نفت ایران نیست...و تا همین حالا هم اسیأ بیشتر آن آنچیزی که امریکأیها انتظار هستند با تحریم نفتی‌ ایران همکاری کردند...به هر حال مانند امریکا و غرب منافع چین بر خلاف روسیه ثبات در بازار جهانی نفت و اقتصاد دنیا می‌باشد...
بابا جان جرا خودتان را به كوچه علي چپ ميزنيد؟ معاف از تحريم يعني اينكه چون كاهش سطح واردات نفت تعيين شده از طرف امريكا را رعايت كرده اند ديگر امريكا آنها را جريمه نمي كند. شما را به خدا اين واقعيت را آنچنان كه هست اعلام فرمائيد مردم نبايد هميشه در تاريكي بمانند.
نکته قابل تامل اینکه همکاری متقابل واحترام به هم وداشتتن دوستان اقصتادی یک اصل است ولی انچه بیشترازهمه اهمیت داردباتوکل به خداوند افرینده زمین واسمان که به بندگان مومن نوید ظفررامیدهد متکتی به خودمان است بس چراکه الان باکمک جوانان غیوروبه برکت خون شهیدان بخصوص شهیدان دانشمند هسته ای امروز بحث به رسمیت شناختن ایران هستهای است روزی انها فکرنمی کردنند ایران درزمینه هسته ای اینقدرپیشرفت داشته باشد وروزی می رسد که به کرسی نشاندن حقمان راجشن بگیریم انشاالاه
حالا باز یک عده میان میگن حمایت چین از ایران فقط به خاطر چاپیدن منابع ایران هست!!! آخه اگه توجه کنید صادرات چین به آمریکا سالیانه 300 میلیارد دلار هست. این یعنی که منافع چین در آمریکا ده ها برابر ایران هست تازه این در حالتی هست که منابع دیگر چین در کشورهای اروپایی رو حساب نکنیم. درواقع بخش زیادی از این رویارویی به خاطر این هست که چین و آمریکا کلا در دو جبهه متفاوت هستند و حمایت چین از ایران هم به همین دلیل هست که جبهه مقابل آمریکا رو از دست نده
نه موضوع چیز دیگری است غرب میداند در صورت قطع کامل صادرات برای ایران هیچ راهی باقی نمیماند جز بستن تنگه هرمز پس چین یک سوپاپ اطمینان است و در ضمن فشار ها نیز بر ایران وارد میشود و مردم ناراضی را ناراضی تر میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
بازی این روزها دیگر اینقدر ساده نیست. فقط آمریکا و ایران و چین بازیگر نیستند. الان بازیگران مهم دیگری نیز حضور دارند که در کنار این بازی نفتی ما، دارند بازی دیگری می کنند و نتایج این بازی ها همه بر همدیگر تأثیرگذارند.
نه دست ایران این قدر بسته است و نه دست آمریکا آن قدر گشاده.
یک حقیقت مهم دیگر آن است که آمریکا از زلزله شدید سیاسی ناشی از غافلگیری سیاسی در عربستان به شدت در هراس است.
آمریکا خیلی خوب می داند که اگر اوضاع و احوال بحرانی حاکمیت در عربستان به سمت نقطه غیرقابل کنترل برود و مثلا با فوت احتمالی پادشاه، شاهزاده ها وارد جنگ قدرت شوند، شاید تا مدت ها باید آن فرض قدیمی و سنتی را فراموش کرد که در صورت خروج نفت ایران از بازار جهانی، روی نفت عربستان می توان حساب باز کرد.
از کجا معلوم است با این ساختار سیاسی مملو از شاهزادگان پرتوقع، تا چند سال بعد «عربستانی» وجود داشته باشد؟
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
جناب نظری:
تحلیلتون خیلی رویائیه! ، اما دلم نیومد بهتون نگم که وقتی نظرتون و خوندم از ته دل گفتم : خدا کنه، مگه از بزرگی خدا چیزی کم میشه که ما هم کمی شاد بشیم، ما که روی توان سیاسی مملکت دارامون نمیتونیم حساب کنیم لااقل با اشتباه دشمنانمون کمی موقعیت بهتری بدست بیاریم ...
نظری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
جناب امیر:
منظور من این حالت بدبینانه ای نیست که شما فرمودید.
«وضع طبیعی» عربستان همین است که بنده عرض کردم. نیازی به اقدام اشتباه آنها یا آمریکایی ها نیست.
همین که اکنون می بینید آمریکا علیرغم دشمنی های ریشه دار با ما، تحریم نفتی خود را از بخش عمده صادرات نفت ما برمی دارد، نشان می دهد که آنها از مجموعه ای از «شرایط محتمل» می ترسند.
به نظر شما، این شرایط محتمل را فقط می توان در قدرت چین خلاصه کرد؟ پس تکلیف آن کشورهای دیگری که از تحریم خرید نفت ایران معاف شدند چه می شود؟ آنها هم به خاطر چین بوده؟ من بعید می دانم.
در ضمن، جنگ سیاست ظاهرا همین است. به فرض که ما مترصد اشتباهات دیگران باشیم. جنگ همین است دیگر. حتی آمریکا هم عقلاً باید مترصد اشتباهات دیگران باشد تا از آنها به بهترین وجه برای خودش استفاده کند.
چین با امریکا هماهنگ است فقط یک پاسکاری منافع است و چین در راستای ضربه به بازار کار و تولید ایران دقیقا وظیفه معین شده خویش را انجام می دهد و برای دریافت بهای صادرات نفت می بایست دریافت کند تا هر چه بیشتر در این بحران اقتصاد ملی ما را نابود سازد ضمنا نفت ارزان و بدون پرداخت دلار و مبادله با کالاهای چینی با شدت بیشتر ادامه خواهد یافت تا مشکل بیکاری و تولید تشدید شود .ایران هیچ پولی دریافت نخواهد کرد بلکه این تصمیم امریکا دقیقا بر اساس تشدید مشکلات ماست.
صادرات چین به ایران قطره ای از دریای صادرات چین است و فقط در جهت تخریب اقتصاد ما و در راستای منافع غرب بکار می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
خود مردم و دولت ایران باید جلوی واردات اجناس بی کیفیت چین را بگیرند و البته اجناس خوب آنها را وارد کنند به زور که اینها به ما جنس نفروخته اند به چینیها فحش ندهید به خودمان فحش بدهیم. دولت چین در راستای منافع مردم و کشورش کار میکند و باید به مدیریت آنها آفرین گفت.
من نمی دونم خودشون کاری میکنن نفت ارزون بشه بعدهم می خرن از اون ترف مارو وادار می کنن نفت مان رو ارزونتر بفروشیم پولم که نمی دن مجبوریم جنس وارد کنیم ما هم افتخار میکنیم که نفت فروختیم اینا همش موش و گربه بازیه فقط ما دل مون خوشه امریکا می خواهد با چین یا روسیه بجنگه یا فلان کارو بکنه همش کشکه یه دعوای زرگری که نفت ارزون ببره اصلا ولش کن بابا ماکه سیاست حالیمون نیست!!!!!
شکی نیست که قدرت اقتصادی چین همواره وارد محاسبات وسیاستهای خصمانه آمریکا نسبت به ایران می شود.....اما

این بدین معنی نیست که این سیاستها دائمی است. به عبارت دیگر

- اگر بتدیج سیاست های آمریکا در رابطه با تحریم ایران منجر به این شود که کشورهای بیشتری همچون کره جنوبی به صف آمریکاییها وارد شوند بنابراین شرکتهای چینی که از طریق آن کشورها با ایران ارتباط دارند نیز فعالیتشان دچار اختلال می شود.

- با تولید بیشتر نفت توسط دیگر کشورهای منطقه و پیشنهاد شرایط بهتر تجاری توسط عراق و عربستان بتدریج تمایل چین نسبت به ادامه خرید نفت به ایران کمتر خواهد شد.

- چین در شرایط فعلی به هیج وجه ترسی از از دست دادن بازار ایران ندارد چرا که با شرایط فعلی چین تنها شریک تجاری مطمئن ایران است بنابراین ایران درصورت کاهش بیشتر نفت توسط چین حتی واکنشی هم نشان نخواهد داد. آرزوی چننی ها قطع روابط همه کشورهاست با ایران که آنها بقدر زنده نگه داشتن ایران با آن روابط تجاری داشته باشند - مدل کره شمالی.

- از طرف دیگر تحریمهای علیه ایران کماکان بر اقتصاد ایران صدمه زده و ایران را ضعیفتر می کند. بنا براین ایران حتی ممکن است قادر نباشد سرمایه گذاری مشترک با چینی های تشنه سرمایه گذاری کنند و این هم تمایل آنها را باز کمتر می کند...


بنا براین شیطان بزرگ بدنبال ادامه تحریمها با همه ابزار است خواه کشوری بزرگ چون چین را به طور غیرمستقیم مجبور به قطع/کم کردن روابط با ایران کند یا خواه مستقیم.

غربیها به بهانه هسته ای قصد نابود کردن اقتصاد ایران را دارند.

ایران با اقتصاد ضعیف از دید آنها نه می تواند به لبنان کمک کند نه در حیات خلو ت امریکا ( ونزوئلا) بازی کند...

راه چاره این است دست از محاسبات عجیب و غریب برداریم و به خاطر اسلام و ایران غنی سازی را موقتا تعطیل کنیم

باید ترسید که آنها بی شرمنانه بیایند و بگویند که ما تحریمها را ادامه می دهیم چه ایران بخواهد چه نخواهد که فعالیتهای هسته ای را متوقف کند.
پاسخ ها
یوسف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
برادر من اینهمه تحلیل کردی آخرش بگی موقتا غنی سازی رو بزاریم کنار؟!؟! مگه قبلا اینکارو نکردیم 10 برابر پرروتر شدن؟ کجا رفته اون وطن پرستی و دشمنن ستیزی ایرانی؟ تحمل این چیزا در برابر سختیهایی که شهدا برای ما کشیدن و کاری که اونا کردن اصلا جای حرفی داره؟
به قول فردوسی که رحمت بر او باد:
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم از آن به که کشور به دشمن دهیم.
ما تسلیم نمیشیم و جلوی این یانکی های تازه به دوران رسیده که تمدن بشری رو دارن به تباهی می کشونن سر خم نمی کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
خوبه همه مردم ایران مانند توفکر نمیکنند اگه فکر میکردند همان زمان جنگ صدام به گفته خودش 3 روزه به تهران میرسید با ان همه حمایتی که غرب وامریکا وشوروی از اوکردند نتوانست کاری کند البته این به علت جوانهای مومن وباغیرتی بود که مردا نه جلویش ایستادند پیشرفتهای که ایران دراین جند ساله داشته به خاطر همین جوانهای مومن علاقه مند به ایران بوده نظیر شهید شهریاری واحمدی روشن که با جان در این راه قدم برداشتند ..اگه ایران از انرژی هسته ای دست بردارد شک نکنید که انها دست بردار نخواهند بود در این مدت 33 سال پیشرفتی که به دست اورده به خاطر مستقل بودنش بوده وگرنه اگه مستقل نبودیم هیچ پیشرفتی حاصل نمیشد چون کشورهای عقب مانده بیشتر به درد امریکا میخورد که باهرتشری کوتاه بیایند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
حیلی ساده لوحی مرتضی که فکر میکنی اگه ایران غنی سازی را متوفق کنه انها بهانه جدید پیدا نمیکنند !!! جواب حرف خودت دادی بهانه هسته ای پس هسته ای فقط بهانه است ایرا ن نباید افتصادش را بر مبنای نفت میگذاشت که الان غرب با این حربه جلو بیاید ولی هنوز هم دیر نشده شاید بهترین فرصت باشه که نفت را از اقتصادمان حذف کنیم اگر بخواهیم میتوانیم ان را عملی کنیم
به نظر من تحلیل درستی بو وواقع بینانه چیزی که دولتمردان ما هنوز به ضرورت ان نرسیده اند چین علیرغم اینکه خودش قدرت جهانی است واقعیات موجود در عرصه بین المللی می بیند همانکاری را که ترکیه و کشورهای مشابه انها انجام می دهند روابط سیاسی قهر واشتی بچه گانه نیست که ما هی پز بدیم ودلمان را خوش کنیم بستن تنگه هرمز هم برخی از دوستان گفتند انهم یک فاکتور وبرگی برند است در دست ما اخرین حربه را در اول کار بکار بردن انسان را خلع سلاح می کند
در واقع آمریکا با معاف کردن برخی کشورها از تحریم نفتی ایران نشان داده که منافع ملی دیگر کشورها را نیز در نظر دارد بعلاوه با این کار به دنیا اثبات خواهد کرد که ایران علی رغم تمام فرصت های داده شده به آن از فعالیت های هسته ای خود دست برنداشته و بدینوسیله جامع جهانی را برای اقدامات بعدی علیه کشورمان قانع خواهد کرد.
چینی ها با آمریکائی ها رفیق تنگاتنگ هستند و دارند نقش معارض را بازی میکنند !!! حالا شما در جریان سوریه خواهید دید که چه خواهند کرد و چه رو دستی به روس ها خواهند زد !!!
1- چرا در برابر تحريمهاي امريكا اقدامات حقوقي و شكايت در مجامع بين المللي انجام نميشود؟ عليرغم به نتيجه نرسيدن شكايت، اين امر با پيگيري حقوقي جمهوري اسلامي ايران ميتواند زورگويي غيرقانوني و يكجانبه امريكا به تمام دنيا را در يك صحنه حقوقي بر ملا سازد.
2- ظاهراً در گرفتن پول نفت فروخته شده به چين و هند و ديگران هم مشكل داريم و مجبوريم يا اجناس بنجل چيني بخريم يا پولمان را با چند واسطه به جنس مورد نظرمان تبديل كنيم. پيشنهاد مينمايم در اين اوضاع تحريم كه انتقال پول نفت به داخل كشور مشكل دارد،‌ جمهوري اسلامي اقدام به سرمايه گذاري در خارج كشور نمايد و پول نفتمان را به خريد سهام شركتها و كارخانجات بزرگ دنيا مثل خود چين و هند تخصيص دهد.
3- ما بايد يك پرونده از سوابق همكاريهاي كشورها با تحريم امريكا تشكيل دهيم و انشااله بعد از گذر از اين گردنه انقلاب، اين رفتارهاي بد كشورها را در روابطمان با آنها مد نظر قرار دهيم.
اگر ما واقعا طرفدار کشور عزیزمان ایران هستیم باید مقاومت کنیم مانند یاران پیامبر (ص)که در زمان محاصره9نفر از آنها یک دانه خرما روزیشان بود. فتح وپیروزی نزدیک است.
در سیاست، کشوری قدرت اصلی را دارد که ملتش را پشت خود داشته باشد. یک ملت زمانی پشتیبان حکومتش است که به آن اعتماد داشته باشد. اعتماد زمانی در یک ملت ایجاد می شود که باور داشته باشد هم فشارهای اقتصادی عادلانه تقسیم می شوند و هم امکانات اقتصادی.
نه این که از یک سو جوانان بیکار، بدلیل بی پولی نتوانند تشکیل خانواده داده و به بزهکاری و اعتیاد کشیده شوند، و از سوی دیگر، از ما بهتران بی دغدغه، به وارد کردن گرانترین مدل های اتومبیل بپردازند و سالیانه چند بار سفر تفریخی به خارج بروند.
وگرنه آمریکا نباشد، چین است، چین نباشد، روسیه است، روسیه نباشد، کشور دیگری است... سرانجام روزی باید دریابیم که تنها یک سیاست پایه ریزی شده بر قدرت می تواند جان سالم بدر ببرد. و چه قدرتی بالاتر از ملت که سرچشمه قدرت است...
بهتر افرادی که کامنت میزارند کمی مطالعه داشته باشند به نظر من یکی از دلایل حمایت چین از ایران به این تحلیل می رسه :
به فرض محال ایران در این جربانات شکست بخورد . خوب حالا آمریکا ایران را تصاحب می کند سپس سهم اروپایی ها باید پرداخت شود و چون ایران به خاطر موقعیتی که از نظر مکانی و منابع دارد(که مسئولین فقط در حد حرف اون رو قبول دارند) مورد اعتراض قدرتهای دیگر می شود و این امر یه شدت موجب تضعیف آنها در دنیا و در آخر در منطقه می شود پس لازم است برای بقا خود و جلوگیری از توسعه طلبی مدرن آمریکا شوند نیاز دارند الارقم اختلاف مذهبی و سیاسی ابران حفظ شود همانطور که ابران برای سوریه می کند بنابراین نیروهایی نا خواسته و خواسته وارد عمل می شوند دنیا مانند بدن دارای سیستم خود تنظیمی دارد و تعادل را بر قرار می کند مگر اینکه دیگه بیماری بیش از اندازه پیشروی کرده باشد و یا خیلی پیر شده باشد ولی از مسئولین می خواهم فکر و درایت و اتاق فکر خود را بکار ببندند و اتاق فکر را به جامعه توسعه دهند
مسؤلین گفته بودند که با تحریم نفتی ایران قیمت نفت چند برابر می شود...خیلی جالب است علاوه براینکه این اتفاق نیفتاده است بلکه قیمت نفت پایین هم آمده است ودلیل آن چیزی نیست جز افزایش تولید نفت در بقیه کشورهای حوزه ی خلیج فارس...
وقتي چين ايران را تحريم بكند ايران هم از چين كلال وارد نمي كند و بعد مجبور به توليد كالا ي مورد نياز مي شود و همين طور به كار افتادن اقتصاد كشور ، پس امريكا چين را معاف مي كند . تا ايران مستقل نشود .

اگه ايران چين را محرم كنه ايران اقتصادش زير و رو مي شه !
این درست نیست که ما در مورد جغرافیا این همه کم اطلاع باشیم، تنگه هرمز یک آبراه بین المللی است، باز نگهداشتن ان هم یک وظیفه بین المللی است، در ضمن کشتیها از قسمت عمیقتر ان عبور میکنند که به خاک کشور عمان نزدیکتر است، اگر حکومت ایران اقدام به بستن این تنگه بکند، آن وقت با تمام دنیا طرف خواهد بود، حتی کشور های چین و روسیه هم آن ظاهر سازی را کنار خواهند گذاشت. در نهایت ان بلایی سرمان خواهد آمد که بر سر آلمان هیتلری آمد، منتها با این تفاوت که در باز سازی ایران ویران شده کسی کمک نخواهد کرد. فکر میکنم این وظیفه رسانه ها است که در این مورد مردم را آگاه کنند.
اگر ایران این نفت را نداشت وضع کشور چی می شد؟
هرگز ايران رو با كره شمالي مقايسه نكنيد ما همه چيز داريم و مي تونيم داشته باشيم
از چي ميترسيد نگاه كنيد خدا همه عوامل زندگي رو به ما داده خاك آب توان براي توليد فقط تنبل شديم و آماده خور
آمریکا هیج غلظی نمی تواندبکند ماخداراداریم آمریکای شیطان را می خواهیم چه کار-خداوند انشاء الله مکرشان به خودشان برمیگرداند
والا با سیلی تا چند وقت میشه صورت را سرخ نگه داشت..!! بابا مردم دارن نابود میشن... این حرفا واسه ما نون و اب نمیشه..... ادم گرسنه دین و ایمون سرش نمیشه چه برسه به انرزی هسته ای..!!
دولت باید سعی کند با فراهم کردن نیازهای اساسی مردم به قیمت مناسب حد اقل فشار به قشر آسیب پذیر وارد شود یا اینکه یارانه ها را افزایش بدهد. از طرحهای غیر ضروری و ارز بر جلوگیری کند، ارز را جهت ورود کالاهای لوکس آزاد بگذارد. مردم و بخش خصوص باید کمربندها را سفت کنند و زحمت بیشتری بکشیم بخصوص برای بدست آوردن تگنولوژی بالاتر تولید تا علاوه بر نیاز داخلی صادرات غیر نفتی هم تقویت شود. تولید از میادین مشترک نفت و گاز افزایش و از میادین دیگر کم شود.
ولی کوتاه اومدن یعنی مرگ آرمانهای اسلام.خدا بزرگه و بزرگیشو بموقع نشون همه میده . چقدر مایوسانه می نویسید همراهی با ظالم ظلم واقعیه.صبر بهترین کاره و تولیدات داخلی را افزایش دادن چرا مسئولان کاری از خودشون به اجرا نمی گذارند چرا وارد صحنه نمی شن و جنس خارجی را بیرون نمی ریزن و به فروش ریز ریز سبزیجات نمی پردازند بخدا میشه جوونا دنبالشون را می گیرند و اجرا شدنیه فقط باید بیفتند جلو
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس