بازدید 9094

سفر نوشیروان مصطفی به تهران

کد خبر: ۲۵۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴ 30 June 2012
نوشیروان مصطفی امین، رهبر حزب تغییر( گوران) کردستان عراق پس از دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران، صبح جمعه 9 تیرماه وارد ایران شد.

به گزارش خبرآنلاین، نوشیروان مصطفی متولد 1944 در شهر سلیمانیه است و در سال 1970 فعالیت سیاسی خود را در کردستان عراق آغاز کرد. سپس در سال 1976 همراه با جلال طالباني حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را تاسيس كرد. از او همواره به عنوان شخص دوم حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ياد مي شود.

وی در سال های 1359-1367 در پیمان مشترک همکاری نیروی های نظامی جمهوری اسلامی ایران با معارضین عراقی همراه با حزب دموكرات و سوسياليست كردستان عراق به عنوان حزب اتحادیه میهنی کردستان در کنار نیروی های سپاه پاسداران قرار داشت و در عملیات علیه رژیم صدام حسین شرکت جست.نوشيروان مصطفي در سال های پس از جنگ تحمیلی و تا سال 1992 و تشکیل اقلیم کردستان عراق، در لندن اقامت داشت و به نوشتن کتاب های تاریخ کردستان پرداخت که از جمله آن ها می توان به «از کنار رود دانوب تا دره های کردستان» اشاره کرد که به تازگی به فارسی نيز ترجمه شده است.

مصطفي امين در سال 2003 به عنوان يكي از شخصیت های برجسته کرد در حکومت انتقالی عراق حضور داشت و سپس حزب گوران (تغییر) را در اعتراض به آن‌چه فساد اصلاح‌ناپذیر مي خواند در سال 2006 تشکیل داد که به یکی از منتقدان اصلی احزاب سنتی مسلط در کردستان عراق مبدل شده است.

سفر نوشيروان مصطفي رهبر حزب تغيير كردستان عراق به تهران به دعوت چندي پيش حسن دانايي فر سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد انجام مي شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان