بازدید 23372

«اخوان‌المسلمین» به دنبال بنیان‌گذاری امپراتوری است

جنبش اخوان‌المسلمین، از آغاز تأسیس در بیش از هفتاد سال پیش، به عنوان تهدیدی علیه حکومت‌های عرب به شمار می‌رفت. هر چند این جنبش در دوره حیاتش تاکنون فراز و فرودهای بسیاری داشته، سیر رخدادها، نشان‌دهنده این است که نه تنها اخوان بار دیگر قدرت گرفته‌اند، بلکه به نوعی در پی تشکیل امپراتوری نیز هستند.
کد خبر: ۲۵۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰ 30 June 2012

جنبش اخوان‌المسلمین، از آغاز تأسیس در بیش از هفتاد سال پیش، به عنوان تهدیدی علیه حکومت‌های عرب به شمار می‌رفت. هر چند این جنبش در دوره حیاتش تاکنون فراز و فرودهای بسیاری داشته، سیر رخدادها، نشان‌دهنده این است که نه تنها اخوان بار دیگر قدرت گرفته‌اند، بلکه به نوعی در پی تشکیل امپراتوری نیز هستند.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، جنبش اخوان‌المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط «حسن البنا» در مصر تأسیس شد و به مرور زمان رشد کرد و شاخه‌های جدید آن در دیگر کشورهای عربی راه‌اندازی شد تا اینکه توانست در بیشتر کشورهای عربی، عضو و دفتر داشته باشد.

اما با توجه به اینکه همواره اخوان در کشورهای گوناگون عربی خطری برای حکومت آن کشور به شمار می‌رفتند، همواره زیر فشار بوده و بسیاری از اعضای آن در کشورهای گوناگون، سال‌های بسیاری را در حبس بودند؛ برای نمونه، شاخه جنبش اخوان المسلمین در سوریه در دهه‌های ۳۰ قرن گذشته میلادی توسط دانشجویان فعال اسلامگرا راه‌اندازی شد و نخستین دبیرکل این جنبش در سوریه «مصطفی السباعی» بود. از آغاز تأسیس اخوان در سوریه تا به امروز این جنبش دوازده دبیرکل در سوریه تغییر داده است.

اخوان سوریه نیز مانند دیگر کشورهای عربی، به اتهام تلاش برای قیام مسلحانه و براندازی، با برخورد حکومت روبه‌رو شدند و همین باعث شد، برخی اعضای این جنبش به کشورهای گوناگون و به ویژه اردن پناه ببرند.

با این حال، اکنون که انقلاب‌های عربی در کشورهای جهان عرب برافروخته شده، اخوان‌المسلمین سوریه نیز موقعیت را غنیمت شمرده و درصدد انتقام‌گیری از حکومت سوریه برآمده‌ است؛ بنابراین، می‌توان بدون اغراق گفت که هسته اصلی تشکیل دهنده اعتراضات سوریه را اخوان‌المسلمین تشکیل می‌دهد.

از همین روی ما می‌بینیم که شاخه‌های اخوان المسلمین در کشورهای گوناگون و به ویژه مصر، از اپوزیسیون سوریه حمایت می‌کنند.

در این باره باید گفت که حتی چند روز پیش، رسانه‌های مصری اعلام کردند که «محمد مرسی»، رئیس جمهور جدید مصر ـ ‌که نامزد اخوان‌المسلمین در انتخابات اخیر بود ـ پیام تبریک «بشار أسد»، رئیس‌جمهور سوریه را نپذیرفت و حکومت اسد را غیر قانونی دانست.

اما بررسی دقیق و موشکافانه رفتار و تحرکات جنبش اخوان‌المسلمین در کشورهای عربی، نشان می‌دهد که این جنبش برای تشکیل امپراتوری اخوان در حال تلاش است. با پیروزی اسلامگرایان در انتخابات اخیر تونس و مصر و نیز در دست گرفتن رهبری اعتراضات در اردن، ما شاهد آغاز مراحل اولیه تشکیل این امپراتوری هستیم.

ولی نکته جالبتر این که دیدگاه‌ها نسبت به اخوان‌المسلمین، حالتی دوگانه پیدا کرده و این جنبش نه تنها برای کشوری مانند سوریه، بلکه برای برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ـ که مخالف دولت اسد هستند ـ نیز تهدید به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی، به شدت نگران قدرت گرفتن اخوان‌المسلمین در جهان عرب هستند، زیرا نخست نگرانند که شاخه اخوان‌المسلمین در کشور‌هایشان، علیه حکومت قیام کنند و دوم آن که عربستان می‌داند، در صورت قدرت گرفتن اخوان، جایگاه رهبری جهان عرب ـ که این کشور مدعی آن است ـ از دستش بیرون خواهد شد.

در این باره باید گفت، خبری که چندی پیش در سایت خبری «الیوم السابع» مصر منتشر شد و در آن درباره توطئه عربستان و شاهزاده «بندر بن سلطان» با نام «حصار الإخوان» (محاصره اخوان)، سخن گفته بود، نیز تأیید کننده این مدعاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی