بازدید 77109
گاردین:

افشای جزییات جدیدی از روز نخست مذاکرات مسکو

روز نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتیجه آن هستند. در همین حال، روزنامه گاردین جزییات جدیدی از نشست مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.
کد خبر: ۲۵۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۲ 19 June 2012
روز نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتیجه آن هستند. در همین حال، روزنامه گاردین جزییات جدیدی از نشست مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از پایان روز نخست مذاکرات، «مایکلمان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: در این نشست، برای نخستین بار، دو طرف درباره محتوای پیشنهادهای یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌اند؛ روزنامه انگلیسی «گاردین»، محتوای این مباحث را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، در آغاز نشست دیروز، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به بیان پاسخ ایران به پیشنهادهای گروه ۱+۵ پرداخت که پیش از این در بغداد بر سر آن بحث شده بود.

گاردین می‌نویسد، جلیلی دقیقا و با پروژکتور و نرم‌افزار «پاورپوینت»، محتوای پاسخ ایران به این پیشنهاد‌ها را برای اعضای ۱+۵ تشریح کرد؛ افزون بر این، وی بسته پیشنهادی پنج ماده‌ای ایران را نیز دقیق‌تر برای این گروه توضیح داد. این بسته پیشنهادی، پیش از این در مذاکرات بغداد نیز به طرف مقابل عرضه شده بود، ولی آنان با بیان این که پیشنهادهای ایران کلی و نامشخص بوده، از اظهارنظر درباره آن خودداری کردند، ولی به نوشته گاردین، جلیلی این بار مفصل و با جزییات، پیشنهادهای ایران را توضیح داده است.

بنا بر گزارش این روزنامه، پنج محور مورد نظر ایران عبارت بوده‌اند از:

۱ ـ به رسمت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم در کنار اجرایی کردن فتوای رهبری ایران علیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای. جلیلی پیشنهاد کرده این امر می‌تواند در قالب یک سند در سازمان ملل به ثبت برسد که بنا بر آن، ایران در ازای شناسایی حقش در ادامه غنی‌سازی، متعهد شود به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.
۲ ـ رفع تحریم‌ها در ازای همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
۳ ـ همکاری هسته‌ای در حوزه‌های تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای.
۴ ـ سازوکارهای اعتمادساز؛ از جمله احتمال محدودسازی تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد.
۵  ـ موضوعات غیرهسته‌ای؛ مانند همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مسائل منطقه‌ای همچون سوریه و بحرین.

افزون بر اینها، درباره پیشنهادهای ۱+۵ که با نام «توقف، تعطیلی و انتقال» (توقف تولید اورانیوم ۲۰ درصدی، تعطیلی فردو و انتقال اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به خارج) شناخته می‌شود، نیز جلیلی با استفاده از پاورپوینت، مفصل دلایل ایران در عدم پذیرش هر مورد را برای طرف مقابل تشریح کرد و همچنین قرار شد، پس از جلسه، نسخه‌ای از این فایل را در اختیار اعضای ۱+۵ گذارد.

علاوه بر این، به نوشته گاردین، روسیه در این جلسه تلاش بسیاری برای رسیدن دو طرف به توافق انجام داده، اما بیشتر به سمت ایران متمایل بوده است؛ برای نمونهٰ درباره تحریم‌ها، روسیه به همراه چین ضمن مخالفت شدید با تحریم‌ها، سعی در اعمال فشار به دیگر اعضای ۱+۵ برای کوتاه آمدن در این موضوع داشته است.

به این ترتیب، آن گونه که از گزارش گاردین برمی‌آید، طرف غربی این بار عذر و بهانه‌ای برای پاسخگو نبودن به پیشنهادهای ایران نخواهد داشت و انتظار می‌رود دست‌کم به طور مستدل، به بیان پیشنهادهای موردنظر خود و یا بحث درباره پیشنهادهای ایران بپردازد.

با این حال، دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات، تأکید کرده‌اند مهمترین مشکل موجود در مذاکرات مسکو، نبود چهارچوبی منسجم از سوی غرب برای بحث درباره موضوعات موردنظر طرفین است. در حقیقت، تنها در صورت رفع «مشکل چهارچوب» از سوی غرب، می‌توان به موفقیت مذاکرات مسکو امید داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۱
انتشار یافته: ۴۸
خوب دیگه ما چکار باید بکنیم که آقایان راضی بشن دست از سر ما بردارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
من که می دونم آخرش ایران باید از NPT خارج بشه تا اینها آدم بشن، قبلا هم می گفتن نمی خواد غنی سازی کنید حالا با 3 و 5 درصد راضی هستند باید اینها رو به مرگ گرفت تا به تب راضی بشوند.
ان شاالله ملت ایران موفق باشند
من فکر میکنم تمام مدت این چند سال، مشکل مناقشه هسته ایران با غرب به مساله پروژکتور و پاورپوینت مربوط بوده، ایکاش پیش از اینها اقدام به استفاده از پاور پوینت میشد تا همه خیالشون راحت میشد...
هرچیزی رو که بدست میاری چیز دیگه ای رو ازدست میدی.واون چیز همین تحریمهاست.پس ما در اصل چیزی رو از دست ندادیم.اونهایی که دنبال افزایش قیمتها وتحریمهان دارن امروز رو میبینند وبه اینده خودشون وبچه هاشون فکری نمی کنند.کشور هایی از این خیلی بد تر هم بودند که با بدبختی تمام ولی با پشتکار واقعی ملتشون الان از پیشرفته ترین کشورهان. مثل ژاپن.
از من به شما نصیحت اینقدر مثل این عربها نه فکر کنید نه زندگی .(لحظه ای نباشید).
این وهمه ما میدونیم که یه روزی این نفت تموم میشه و وابستگی ما به نفت هم تموم میشه.پس چه بهتر الان باشه تا با افتخار سرمونو بالا میگیریم ونمی گذاریم زیر پاهاشون لهمون کنن.و زیر حرف زور نمی ریم ونخواهیم رفت.
به امید اینده بهترین برای فرزندانمان
تا پیش از این مشکل"عدم اعتماد" بود! دیروز "نداشتن برنامه"! امروز "چارچوب"! فردا ...!
واقعا طرف غربی قصد دارد از مذاکره به توافق برسد!؟؟! یا بمبست!؟
پاسخ ها
خودش
| Georgia |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
نه سها جان
فک کنم در مورد به "بمبست" رسیدن این موضوع که آیا مساله مذاکرات "بمب است" یا "بمب نیست" همه از جمله شما به بنبست رسیدین!

!!!!
براي تيم ايران آرزوي موفقيت مي كنم.
اشاا...تیم ایران با بصیرت و مقاومت از حقوق ایران دفاع کند
به امید سربلندی ایران عزیز در این مذاکرات به حول قوه الهی
خدا رو شکر مایکروسافت این پاور پینت رو اختراع کرد و گرنه ما در مذاکرات هسته می خواستیم چه کنیم!!! زندگی هفتاد میلیون آدم بند یک پاور پینت شده!!!
سلام،
از رويکرد حرفه ای تيم مذاکره کننده هسته ای، همچون گذشته بسيار سپاسگذارم. اين بار ببينيم غربی های برای شانه خالی کردن از قبول سخنان حق جمهوری اسلامی ايران، برای گفتن چه دارند؟
حق بر باطل پيروز است
توکل به خدا. دستشون درد نکنه. یه خرده هم تهدید و خط و نشون بد نیست.اگه ناز کردن خیلی سریع باید از ان.پی.تی خارج شویم.NPT که تحت نظر انها کار میکند به چه درد میخورد؟الان امریکا در شرایطی نیست که بتواند حرکت نطامی بکند. سوریه و عراق ایران افقانستان یک طرف و انتخابات انها طرفی دیگه. انها دارند وقت کشی میکنند و با تحریمهای مجدد به ما فشار میارند و میجنگند تا زمان بعد از انتخابات. هم زمان در سوریه دحالت میکنند و هم قیمت بنزین را پائین نگه میدارند. ولی ما هم میتونم تحدید کنیم از ان.پی.تی بیرون بیائیم که اورانیم 20 درصد را بالا میبریم و دو تا لوله نفت را در عربستان غیره مستقیم منفجر کنیم. حساب کار میاد دستشون که با کی طرف هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خداییش دمت گرم, در کل من هم با همه گفته های شما موافقم، ما باید بدانیم این آمریکا موجود بسیار بی اعتمادی است (نمونه اش می توانید در کتاب خاطرات زاهدی از آخرین روزهای زندگی محمدرضا شاه مطالعه کنید) بنابراین مراقب عواقب کندی کار و بلاتکلیفی تیم مقابل باشیم.
اونا اصلا تصمیم به حل مسئله ندارن.میخوان هی کشش بدن تا باصطلاح ایران را با تحریمهای شکننده به زانو دربیارن.
انها مشكلشان اسلام است نه انر‍‍ژي اتمي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
انها مشکلشان اتم اسلامی است
اولا: چرا ما باید این گزارش رو از "گاردین" بگیریم؟ مگه ما خودمون گزارشگر نداریم؟
ثانیا: فایل پاورپوینت جلیلی رو بزارین رو سایت برای دانلود، تا ما هم خبر دار بشیم
جریان 5+1 مانند اینه که همسایت بره ماشین بنز بخره بعد شما هم که وضع مالیت خوبه بری بنز بخری اونوقت اون همسایه بیاد بگه چرا تو هم بنز خریدی تو حق نداری این ماشین رو بخری بنز فقط در شان منه شما برید پراید بخرید اگه این کارو نکنید آب و برق خونتو قطع میکنم . وقتی کنار گوش ما کشورهایی مث پاکستان و هند هسته ای شدن چرا کشوری بزرگ وتاثیر گذار در منطقه .هسته ای نباشه ما چه کمتر از پاکستان و هند داریم . دوستان منفی ندن دنیای امروز دنیای قدرت و زوره هر کی زورش بیشتر باشه حرفش به کرسی مینشونه ما باید قدرت داشته باشیم
پاسخ ها
رامين
| Romania |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
تامنظورت از هسته اي شدن چي باشه اگر صلح آميز باشه حرفت درسته والا بيشتر كشورهاي داراي سلاح اتمي غير از آمريكا و اسرائيل بقيه واقعا بدبختند و مردمشون تو بدبختي زندگي ميكنند مثل كره شمالي هند پاكستان و...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
من منفی دادم چون به نظرم اصلا ما نمی خام مثل هند و پاکستان اتمی بشیم. ما میخام "استفاده صلح آمیز داشته باشیم
انرژی هسته ای ایران را به رسمیت بشناسید
ماملت ديگرگيج شديم
به نظر ميرسد اين بار سايه انتخابات آتي در آمريكا برمذاكرات هسته اي ايران سايه انداخته است . غرب با هدايت آمريكا درپي وقت كشي وخريد زمان است . نه حل وفصل ونه بن بست مسئله هسته اي ايران هيچكدام نميتواند راه اوباما را درانتخابات هموار كند . تنها موضوعي كه ميتواند به وي كمك كند حفظ شرايط مبهم وعدم رسيدن به يك توافق اصولي است . به نظر من درچنين شرايطي بايد مسير مذاكرات را تغيير داد .
اگردرمذاکرات به پیروزی برسیم چه عالی میشه همه تحریمها برداشته خواهد شد یعنی انگلیس واسراییل دوست دارند تحریمها از ایران برداشته بشه؟؟؟
چرا يه نظر سنجي نمي گذاريد بعد بريد پاي ميز مذاكرات همه چيز كه اينترنتي شده . يه شماره بديد بگيد مردم پيامك بدن؟ به خدا قسم مردم ما اونقدر با سواد هستند كه بشه از نظرات تك تكشون توي اينگونه مسائل استفاده كرد .
ها اين پاور پوينت كه گفتي شيه
آفرین به جلیلی.غرب میخواهد کاررابه جایی برساندکه ایران عقب نشینی نموده یا از ان.پی.تی خارج شود وسپس آنها بتوانند علیه تاسیسات هسته ای ایران اقدام نظامی انجام دهند.غرب اصلابدنبال دستیابی به نتیجه (مگر درقالب خواسته هایش )که همان تعطیلی کلیه فعالیتهای هسته ای ایران باشد ؛ نیست .آنها برای این مجادله می کنند که ایران را تحت فشار قراردهند و ایران یا ازدستیابی به فعالیتهای هسته ای دست بردارد یا به خواسته هایشان که همان تعطیلی کلیه فعالیتهای هسته ای باشد تن در دهد . که هیچکدام از آنها برایمان مقدور نیست نتیجه اینکه ما تا مانند کره شمالی چند آزمایش هسته ای انجام ندهیم و تبدیل به یک کشور هسته ای نشویم آنها دست از سرمان برنخواهند داشت زیرا همگی آنها بویژه اسرائیلیها (که آمریکا و غرب دربست در اختیارشان است)با نظریه آرگمایدون و پیشگویی های نوسترا داموس کاملا موافق و همراه هستند و نهایت سعیشان این است که آن پیشگویی ها که به نابودی غرب و پیروزی اسلام منجر می شود به حقیقت نپیوندد زیرا در آن پیش بینی در نبرد آخر الزمان جنگی اتفاق می افتد و اکثر یاران موعودآخرالزمان (مهدی قائم)را ایرانیان تشکیل می دهند که با استفاده از سلاح های پیشرفته ارتش غرب را شکست می دهند و براساس این ایده آنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نهایت سعیشان را می کنند زیرا دستیابی ایران به سلاح هسته ای یعنی به حقیقت پیوستن پیشگویی های نوستراداموس و پیروزی موعود آخر الزمان وچون آنها خود را برحق میدانند مهدی موعود را ناحق دانسته و خیال می کنند برای برپایی حق و برای خدا این کارها را انجام می دهند.
خدایا به امید تو
بادرودوسلام برجناب اقای دکترجلیلی وهئیت محترم همراه ایشان
مگه نمی گفتن تحریم ها هیچ اثری نداشته ؟ چطو شد رفع آن جزو موارد پیشنهادی اومده .
پاسخ ها
مجتبی
| France |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
مگه میشه تحریم اثر نداشته باشه، اونقدی نبوده که بخواد مارو در مقابل خواسته های غرب به زانو در بیاره یعنی ایران در خیلی از موارد دور زده این تحریم ها رو
کسانی که اخبار این جور موضوعات را پیگیری می کنند اسم هانس بلیکس را به یاد دارند که پایان ماموریتش به عنوان بازرس سازمان در عراق برای سلاحهای کشتار جمعی در عراق به صراحت اعلام کرده بود که ما گزارشهایی را که از عراق تهیه می کردیم قبل از تحویل به سازمان ملل به دولت آمریکا تحویل می دادیم به نظر می رسد هم اکنون نیز این موضوع در مورد بازرسی ها از ایران بدین شکل دارد پیش می رود و ایران باید تکلیف این موضوع را در مذاکرات روشن کند اگر حق ایران به وسیله قرارداد ان پی تی رعایت نشود و تحریمها برداشته نشود ایران از ان پی تی خارج شود. تا حداقل اسم دانشمندان محرمانه بماند.
حتما اشتون میپذیره. مطمئنم
غرب در حال بازی مذاکره است نه خود مذاکره - نیاز غرب به مذاکره در راستای جلوگیری از تنش مجدد بازار در غرب از موضوعات بدیهی این مذاکرات میباشد.
انرژي هسته اي حق مسلم ماست و از آن كوتاه نمي آييم و با هم بستگي بر مشكلات ناشي از تحريمها فايق ميآييم درود بر ايران اسلامي و دانشمندان جوانش ما با دولتيم تااز حق خود دفاع كنيم و به كسي اجازه تصميم گيري براي كشور و سرنوشت خود را نميدهيم
مسولین محترم بااقتداروعزتمندی ودفاع ازحقوق مسلم ملت به کارخودادامه دهند
سال هاست که غریبی ها به خصوص روباه پیر استعمار با بهانه هاو وسایل گوناگون سعی در عقب نگه داشتن ایران از دنیارا داشته اند .مسئله غربی ها انرژی هسته ای نیست بلکه پیشرفت ایران است با آرزوی موفقیت و شادکامی برای تمام هموطنان عزیز
خدایا کمکشان کن
حالا که این مذاکرات در جریان هست بهتره ایران بدون توجه به نظر سایر اعضا مذاکرات مخفی دیگه ای را با دیپلماتهای آمریکایی انجام بده و در صورت توافق با بقیه کشورها که اصلا نظرشون مهم نیست توافقات را بیان کنند.
ببخشید. من سیکل سوم راهنمایی دارم. می تونید بگید پاورپوینت چیه!؟
ما ایرانی ها الان چیکار میکنیم نشتستیم تو خونه و داریم وقتمون رو میگذرنیم؟! اکنون که نفت داره تحریم میشه باید با برنامه ریزی دقیق مسولان و همت مردم کشورمون رو از لحاظ صنعتی ،پزشکی، محصولات شیمیایی، کشاورزی، و... بسازیم دست ما بازه باید اینکار رو کنیم فکر کنید اصلا نفت دیگه تموم شده اگه امروز سختی بکشیم و با تمام توان تلاش کنیم نفتمون هم ذخیره میشه چند سال دیگه وقتی پتانسیل های غیر نفتی کشورمون شکوفا شد قیمت نفت هم میره بالاتر و سود سرشاری عاید کشورمون میشه برا همین باید با تمام توان تلاش کنیم و بدانیم: به عمل کار برآید به سخنرانی نسیت پس، عملا وارد میدان پیشرفت شویم
بعد هرسختی آسونیه، نابرده رنج گنج میسر نمیشود...
اگر دربهاي مملكت را هم ببندند ايران به مشكلي برنمي خورد ولي به شرطي كه مسئولان ما به جوانان و تحقيقات بها دهند دولت مراكز تحققاتي قوي ايجاد و از تحقيقات حمايت كند افراد برگزيده در جشنواره‌ها مثل خوارزمي حمايت و طرح‌هاي آنها به بهرهبرداري برسد. نه به بهانه واهي وعده‌هاي سرخرمن بدهد اگر فقط 2 درصد درامد كشور صرف تحقيقات ميشد در اكثر زمينه‌ها به پيشرفت ميرسيديم.اگر در عرصه كشاورزي و دامپروري دولت حمايت قوي بكند بزرگترين توليد كننده و صادر كننده محصولات دامي و كشاورزي در سطح منطقه بوديم حيف كه سياسي كاري و مغلطه بازي ما را از اهدافمان دور كرده و دور ميكند. امروز به جاي توجه به مذاكرات بايد همتمان را دوچندان و به فكر آينده باشيم.
من دیشب فهمیدم که اونا قصد حل این قضیه رو ندارن و میخوان ما رو تحقیر کنند.
ما زمان مناسب رو از دست دادیم الان نمیشه کوتاه اومد. من دارم خودمو برای جنگ آماده میکنم. بسیجی نیستم انقلابی افراطی هم نیستم ولی تحقیر شدنو نمیپسندم
مسولین محترم بااقتداروعزتمندی ودفاع ازحقوق مسلم ملت به کارخودادامه دهند و از خون شهدایمان دفاع کنند و انحاد و همدلی را سر لوحه اهداف خود قرار دهند و در زمان حاضر اختلاف سلیقه ها را کنار بگدارند و در فرمایشات رهبر بیشتر تامل و تفکر کنند . اگر ما ملت و مسولین به خدا توکل کنیم هیچ قدرتی در دنیا از سهیونیست گرفته تا تمامی قدرت های غربی توان مقابله با ما را ندارند مطمئن باشید حق بر باطل پیروز است و در اینده نزدیک پیروزی از آن ماست
نماینده رسمی ایران در آخرین دور مذاکرات با صدای بلند و مقتدرانه اعلام نماید ما ایرانیان با
صداقت حرف های شما روباه صفتان را باور نداریم . این گوی این هم میدان بفرمائید. آنوقت ملت ایران نشان خواهند داد که چگونه ار حقوق هسته ای خود دفاع کنند.
تهدیات اسرائیل و امثالهم رجز خوانی بیش نیست ، خود آنها به گفتهایشان بیشتر واقفند. ما ایرانیان با ید برای دشمنان تکلیف شبانه و ضرب العجل تهیه کنیم .
اميد دارم كه پيروز ميدان ملت ايران خواهند بود به بركت وجود رهبري عزيز وفرزانه.
ما یه شبکه نداریم که بطور مستقیم پیگیر این مذاکرات باشیم

اینجا ایران است بدتر از افغانستان
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی