بازدید 21260

ادعاي عجيب نماينده سولانا در نشست «1+5»

نماينده سولانا در اين نشست تصريح کرد، جليلي روز گذشته به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته است، او به تعهداتي که علي لاريجاني تاکنون پذيرفته، پايبند نخواهد بود...احتمال می رود این اظهارات برای توجیه ابراز ناامیدی سولانا و جوسازی علیه ایران و دکتر جلیلی باشد و این در حالی است که وی بارها بر ثابت بودن موضع هسته ای ایران با تغییر و تحولات انجام شده تاکید کرده است.
کد خبر: ۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷ 02 December 2007
همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، نشست شب گذشته معاونان وزارت خارجه كشورهاي «1+5» در پاريس، صرفا با بحثي ابتدايي درباره صدور قطعنامه جديد درباره برنامه اتمي ايران پايان يافت.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، «سرگئي كيسلياك»، معاون وزير امور خارجه روسيه، به دليل شرايط جوي و بارش برف در کانادا نتوانست در اين نشست حاضر شود. اما سخني درباره غيبت نماينده چين در اين نشست گفته نشده است.
چين پيشتر اعلام كرده بود تا دهم آذر در نشست «1+5» شركت نمي‌كند و اين نشست هم درست در روز دهم آذر برگزار شد.

خبرگزاري‌هاي غربي تيتر گزارش‌هاي خود درباره نشست ديروز را «توافق ۱+۵ بر سر تدوين قطعنامه تازه عليه ايران» قرار داده و افزودند: نمايندگان سياسي کشورهاي عضو گروه «1+5» در تازه‌ترين نشست خود در پاريس، موافقت کرده‌اند تا کار تدوين قطعنامه تازه‌اي عليه ايران را آغاز کنند.

يک ديپلمات فرانسوي درباره دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي، و تشديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي، گفت:«نشست در فضاي سازنده‌اي برگزار شد و ما عناصري در اختيار داريم که به ما اجازه مي‌دهند، که به تصويب قطعنامه‌اي تازه‌اي در کوتاه مدت، فکر کنيم».

اين ديپلمات فرانسوي نسبت به ارايه قطعنامه تازه تحريم عليه ايران درهفته‌هاي آينده ابراز خوشبيني کرده و گفته است: «متن مورد توافق تهيه خواهد شد و هفته آينده در اختيار کشورهاي عضو گروه «1+5» قرار مي‌گيرد».

بنا بر اين گزارش، در صورتي که متن پيش‌نويس مورد توافق کشورهاي عضو گروه «1+5» قرار گيرد، اين سند براي تصويب به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارايه خواهد شد.

با اين حال هيچ گزارشي از ورود اين افراد به محتواي قطعنامه ارايه نشده است، اما نكته عجيب، اظهارات نماينده سولانا در اين نشست بوده كه مسائلي را به سعيد جليلي نسبت داده و بي‌ادبانه نشست رئيسش با نماينده ايران را «فاجعه» خوانده است.

به گزارش خبرگزاري «رويترز»‌، يک ديپلمات حاضر در نشست پاريس گفت: «نماينده سولانا در اين نشست گزارشي منفي از مذاکرات خود با ايران ارايه کرد».

اين ديپلمات درباره نتيجه مذاکره روز گذشته جليلي با سولانا، گفت: «اين ديدار يک فاجعه بود».
اين ديپلمات اضافه کرد: نماينده سولانا در اين نشست تصريح کرد، جليلي روز گذشته به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته است، او به تعهداتي که علي لاريجاني، تاکنون پذيرفته پايبند نخواهد بود.
 
احتمال می رود این اظهارات برای توجیه ابراز ناامیدی سولانا و جوسازی علیه ایران و دکتر جلیلی باشد و این در حالی است که وی بارها بر ثابت بودن موضع هسته ای ایران با تغییر و تحولات انجام شده تاکید کرده است.

پيشتر، چين و روسيه، که روابط محکم اقتصادي با ايران دارند، با تشديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي مخالف بودند، ولي يك ديپلمات فرانسوي گفت: «لحن نماينده پکن در اين مذاکرات سازنده‌تر بود».

وزيران امور خارجه کشورهاي موسوم به گروه «1+5»، در بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکي اعلام کرده بودند: مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم‌ها عليه ايران را تا آخر ماه نوامبر به تعويق مي‌اندازند.

در بخشي از اين بيانيه مشترک که توسط وزارت امورخارجه آمريکا منتشر شده بود، با اشاره به اين‌که «ايران تاکنون از اجراي درخواست شوراي امنيت سازمان ملل در قطعنامه‌هاي ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ سرپيچي کرده»، تصريح شده بود: «در صورتي که گزارش محمد البرادعي، مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در ماه نوامبر درباره برنامه هسته‌اي ايران، مثبت و رضايت‌بخش نباشند، قطعنامه سوم تحريم ايران براي رأي‌گيري آماده خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر