بازدید 59560
ترس سعودی‌ها از نفوذ ایران در مصر

تیرگی روابط ایران و مصر به دلایل شخصی نیست!

سعودی‌ها در روزهای اخیر، با طرح ادعاهای خیالی به دنبال بدنام کردن ایران در افکار عمومی مصریان هستند و این تلاش‌های اخیرشان، اوج درماندگی سعودی‌ها در واکنش به بهبود روابط ایران و مصر است؛ البته سعودی‌ها، اتهام‌های جدید و خنده‌‌دار دیگری هم به ایران وارد کرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵ 12 June 2012
با گذشت بیش از یک سال از وقوع انقلاب در برخی کشورهای عربی، برندگان و بازندگان این تحولات به تدریج در حال مشخص شدن هستند. در این میان، به نظر می‌رسد، خانواده‌های سلطنتی کشورهای عرب خلیج‌فارس، بیش از پیامدهای این تحولات احساس نگرانی می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «عرب نیوز» که همواره بازتاب دهنده جهت‌گیری سعودی‌ها نسبت به اوضاع منطقه‌ای است، امروز در مطلبی به بررسی نفوذ ایران در مصر پس از انقلاب پرداخته و نسبت به احتمال افزایش این نفوذ به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این روزنامه با اشاره به سفر اخیر نمایندگانی از کشور مصر به ایران و دیدار آنان با محمود احمدی‌نژاد، سخنان رئیس‌جمهور ایران را ملاک قرار داده که گفته، دلیلی برای سفر نکردن وی به مصر نیست.

احمدی‌نژاد در این باره گفته بود، مقامات قاهره پیش از این، از حضور ایران در مصر جلوگیری می‌کردند، ولی اکنون آنان رفته‌اند. با این حال، وی گفته منتظر دریافت دعوت‌نامه‌ای رسمی می‌ماند و هنگامی که این اتفاق بیفتد، به سرعت از مصر دیدار خواهد کرد.

عرب نیوز با اشاره به این موضوع می‌نویسد، دولت ایران در پی القای این است که اختلافات موجود میان ایران و مصر، صرفاً اختلافات شخصی بوده و اکنون با کنار رفتن رژیم پیشین، زمینه برای نزدیکی دو کشور فراهم شده است. با این حال، این روزنامه بر این باور است، این اختلافات، به تفاوت منافع و امنیت ملی دو کشور ارتباط پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد در بخش‌های دیگری از سخنان خود، به توطئه غرب برای ایجاد شکاف در جهان اسلام اشاره کرده و گفته، وحدت ایران و مصر می‌تواند موجب باطل شدن تکبر رژیم صهیونیستی و محدود شدن آمریکا شود.

عرب نیوز با دیدی مغرضانه مدعی است، هدف این گونه اظهارات احمدی‌نژاد، کشاندن مصر به سمت جنگ است و ادعا می‌کند، ایران با تشویق مصر به الغای موافقت‌نامه صلح با اسرائیل، می‌خواهد جنگ جدیدی در منطقه به راه بیندازد.

این روزنامه همچنین مدعی است که هدف ایران، تبدیل کردن مصر متحدی همانند حزب‌الله لبنان و عراق مالکی است.

تحلیلگر عرب نیوز پا را از این هم فرا‌تر گذاشته و مدعی شده، ایران با القاعده در عراق و افغانستان هم پیمان است! وی همچنین به حمایت ایران از حزب‌الله، حماس و سوریه به عنوانی نکاتی منفی در رابطه با ایران اشاره کرده که مصری‌ها باید با توجه به این موارد، نسبت به نیات ایران درباره کشورشان بدبین باشند.

عرب نیوز همچنین ایران را مستقیم به دخالت در کشتار مردم سوریه از طریق تحویل سلاح به این کشور متهم کرده و نیز حمایت ایران از دولت مالکی را نیز به عنوان نکته‌ای منفی برای ایران در نظر گرفته است؛ حال آنکه موضع ترکیه و قطر در این موارد، مورد ستایش نویسنده این مطلب قرار گرفته است.

در پایان، این روزنامه با اشاره به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، می‌نویسد مصری‌ها باید نسبت به نفوذ ایران در کشورشان هشیار باشند و تصمیم بگیرند که یک دولت مذهبی می‌خواهند و یا دولتی مدنی.

عرب نیوز همچنین این ادعا را مطرح می‌کند که در صورت روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا، مصر به دامان ایران خواهد افتاد و این نکته‌ای منفی برای این کشور خواهد بود.

به این ترتیب، کاملاً مشخص است که رژیم‌های سلطنتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت در پی آن هستند با جلوگیری از روی کار آمدن نامزد اسلامگرا در انتخابات مصر (محمد مرسی) جلوی موج تغییر در این کشور را گرفته و به این ترتیب، منافع خود را در مصر تأمین کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۵
وقتی که طرح صلح با اسراییلو دارن میذارن معلومه که از احمد شفیق که حامی اسراییل حمایت میکنن
ننگ بر این عربهای غیر مسلمون!
سعودی ها غلط میکنند . تلاش بیهوده می کنند چون به اندازه کافی نزد عموم بدنام هستیم
اونهایی که در خاطر دارند میتونند اینو تاييد کنند. وقتی انقلاب شكوهمند اسلامي در ۲۲ بهمن 57 بوقوع پیوست حاکمان همه کشورهای همسایه جنوبی (یکی کمتر و اونیکی بیشتر) به حرکت افتادن که چه شکلی و چه گونه میشه جلوی این نهضت رو گرفت و اومدند و صدام رو علم کردند و از هیچ "عنایتی" (چه مالی و چه جانی) غافل نشدند. با رفتن سگدام و موفقیت جنبشهای انقلابی ضد استکباری در منطقه، حکام کنار خلیج فارس نشسته بار دیگه موقعیتشون رو در خطر میبینند و لذا با سمپاشی علیه ایران و با ادعاهای بی پایه و اساس میخواند مسیر انقلاب مصر (به عنوان قدم اول) و بعد انقلابات دیگه منطقه رو از مسیر اصلی منحرف کنند و با برسرقدرت نشوندن یک حکومت "مدنی" بتونند جلوی موج نارضایتی مردم خودشون رو بگیرند.
منافقان از کفار بدترند؛آیا عربستان خود را عضوی از جهان اسلام میداند؟چرا باید سران عربستان از به قدرت رسیدن نامزد اسلامگرا بترسند؟آیا آل سعود چیزی بجز نمایندگان آمریکا در جهان اسلام هستند؟آیا از نامیدن خود بعنوان خادم الحرمین شرم نمیکنند؟باعث شگفتی است!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
عربستان به همراه ترکيه خود را داعيه دار جهان اسلام مي دانند، در اين ميان عربستان ديگه شورش را در اورده و حتي گوي سبقت وهابي گري و مزدوري خود نسبت به امريکا را به اوج رسانده است، البته ناگفته نماند که ايران هم در بعضي جاها از خود ضعف نشان داده که باعث جري شدن طرفين مقابل شده است.
واقعا الگوی مصری ها باید سعودی ها باشند مظاهر مدنیت و مدرنیته و لیبرالیسم همینجوری از در و دیوار اونجا میباره الحق که فوکویاما و یورگن هابرماس باید سعودی ها را به عنوان الگوی جهانی آزادترین کشور دنیا معرفی کنند.
D:
من تعجب میکنم که چرا مسئولین نظام به این یاوه گویی های اعراب جواب نمیدن وبه آنها تذکر نمیدن که انقدر در امور سیاسی،فرهنگی و .... ایران دخالت نکنند.
دولت مدني مي خواهنديا دولت مذهبي??? عربستان چطور جرأت ميكنه از دولت مدني حرف بزنه? دولت فاشيستي عربستان واين حرفها? بگذريم ازاينكه دين دولت عربستان هم دين نيست كه بگيم مذهب,يعني به هرچيز عربستان كه نگاه مي كنيم ميلنگه.رو نيست كه
با سلام خدمت تمام مسلمانان جهان خواستم خدمت تمام برادران وخواهران مسلمانان مصري وبحريني و ... عرض كنم شما ملتي بافرهنگ و روشنفكري هستيد واجازه ندهيد حاكمان آل سعود وآل خليفه كه ننگ اسلام و بردگان واشنگتن و اسرائيل هستند .شما ملتي كه انقلاب كرديد نگذاريد آن رامصادره كنند وننگ خودشان را به شما هم تحميل كنند . و من الله توفيق
وقتي كه امريكا به افغانستان حمله كرد وحكومت طالبان سقوط كرد پاكستان كه هم از توبره امريكا وهم از توبره عربستان وديگر كشورهاي مرتجع عربي مي خورد راه فرار افراد موسوم به عرب افغان را اكثرا تابعيت همين كشورها راداشتند وبا اقاعده وگرهايي از اين قبيل راداشتند بست واينها اكثرا از راه خاك ابران گريختند وبه جاي زندان گوانتانامو به عربستان قطر امارات كويت وكشورهاي ديگر برگشتد و اكنون در عراق وجاهاي ديگر سرگرم عمليات تروريستي هستند و حلا حكومت وهابي عربستان با وقاحت ايران را متهم به همكاري با القاعده ميكند عربستان خود مهد ومنبع مالي القاعده است
مصر جایگاه و موقعیت ویژه ای در جهان اسلام داره در مورد اهمیت مصر همین بس که عمروعاص به خاطر حکومت مصر در مقابل امام علی ایستاد
ایران نباید در دوستی و ارتباط با مصر تعلل کنه، نباید بگذاریم از این انقلاب مردمی و اسلامی کفار و منافقین بهره برداری کنند.
"الغا"غلط است.القا صحیح است.
واقعیت بستگی به القائات رسانه های ندارد . واقعیت در کف خیابانهای مصر فریاد می شود . ملتهای جهان اسلام قدرت خود و پوشالی بودن قدرتهای وابسته را باور کرده اند و این برگشت پذیر نیست .نور خدا در دلهای مومنان روشن شده و خاموش شدنی نیست و کافران می بایست در این اندوه بمیرند.جهان میراث مستضعفان است.
کاش عربها می دانستند که با اتحاد جهان اسلام چه قدرتی ایجاد می شود و ایقدر چنگ به دامن غربیها نمیزدند و هیزم اتش آنها نمی شدند
پیگیری منظم اخبار منطقه از یک عزم جدی برای پس زدن ایران حکایت دارد و تمام همسایگان تأثیرگذار ایران در منطقه با سیاستی واحد در حال حذف برنامه ریزی شده ایران از منطقه هستند. اما متأسفانه من یک برنامه مشخص از ایران برای مواجهه با این تهاجم نمی بینم. به نظر من ابتکار عمل دست عربهای چیره خوار غرب و ترکیه ای است که مخواهد بجای ایران نقش واسطه بین غرب و شرق (از نظر سوق الجیشی) را بازی کند. ما هم هر روز به دامان چین و روسیه بیشتر فرو می رویم. چین و روسیه هم نشان داده اند که هرگز شرکای وفاداری نیستند و به آنی منافع روابط با غرب را به منافع ارتباط با ایران ترجیح میدهند. امیدوارم در آینده شاهد ابتکارات سیاسی هوشمندانه ای از طرف ایران باشیم تا بتوانیم این فشار منطقه ای را به طرف خود سعودی ها و ترک ها برگردانیم. من فکر میکنم نقطه عطف این اتفاق میتواند بحرین و مصر باشد. اگر ایران بتواند بحرین را دام عربستان نجات دهد شکاف بزرگی در پتانسیل فشار بر ایران ایجاد می شود ( هرچند وجود پایگاههای امریکایی در بحرین انجام این مهم را بسیار سخت خواهد کرد و ممکن است یک جنگ خلیج فارس دیگر را رقم بزند.)
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج