بازدید 44594
آیت‌الله جوادی آملی:

روزی تازیانه ضعف مدیریت در کشور را خواهیم خورد

مسأله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم، با پند و اخلاق، بتوان جوانان بیکار و فقیر را آرام کنیم؛ این توقع بیجایی است.
کد خبر: ۲۴۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴ 07 June 2012
استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه غرب منبعی برای استخراج مبانی عدل ندارد، گفت: غرب مواد حقوقی دلخواه از خود درمی‌آورد و به همین دلیل، در بغداد و ترکیه معطل کردند و در مسکو هم معطل خواهند کرد و این رفتار را عدل هم می‌دانند.

به گزارش «تابناک»، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، ظهر پنجشنبه در دیدار با محمدرضا باهنر و اعضای جامعه اسلامی مهندسان، در سخنانی با بیان اینکه هندسه از علوم پربرکت دینی است، اظهار کرد: انسان هر قدر هم مهندس باشد، مونتاژگر آفریده‌های الهی است و ریاضیدان و مهندس بنا بر نظم عالم و درک آن مهندس و ریاضیدان می‌شوند. مهندس و ریاضیدان سلسله مفاهیمی را بلد است و از خارج گرفته، وگرنه خداوند هر چیزی را به اندازه خود و در جای خود آفریده است.

وی ادامه داد: جریان مهندسی و ریاضی این است که هر چیزی در جای خود باشد و ما هر جا باشیم، نیازمند منبع الهی هستیم؛ چه در مجلس باشیم و یا بیرون از مجلس.

وی تأکید کرد: جامعه وقتی به مقصد می‌رسد که سه عنصر محوری یعنی مواد قانونی، استخراج مواد از مبانی و استخراج مبانی از منبع را داشته باشد و فرق نظام اسلامی با غیر اسلامی در این است که ضلع سوم در نظام غیراسلامی نیست.

این مرجع تقلید یادآور شد: ملحدان و مشرکان و مسیحیان و ... نیز مواد حقوقی و مبانی دارند، ولی منبع ندارند و مهمترین مبنا برای آنان عدل است که مفهوم خود عدل روشن است اما حقیقت عدل در ‌‌‌نهایت خفاست.

وی با بیان اینکه عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن، تصریح کرد: تنها خداوند که همه چیز را آفریده، می‌داند جای هر چیزی را می‌داند، والا سازمان ملل دستش خالی است، زیرا منبع ندارد. به همین دلیل، حزب الله را تروریست می‌نامد؛ او از عدل می‌گوید، ولی ظالمانه می‌اندیشد، چون منبع ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خداوند است که می‌داند جای زن و مرد و شراب و سرکه و همه چیز در کجاست؛ اما کسی که اشیا و انسان را نیافریده، از کجا می‌داند جای آنها چیست. به همین دلیل بنا بر هوا و هوس تصمیم می‌گیرد و آن را عین عدل می‌داند.

پیش‌بینی مذاکرات مسکو

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: غرب وقتی با دست خالی سراغ مبانی رفت، مواد حقوقی دلخواه از خود درمی‌آورد و به همین دلیل در بغداد و ترکیه معطل کردند و در مسکو هم معطل خواهند کرد و این اعمال را عدل هم می‌دانند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه تا قانونگذار منبع‌شناس نباشد، دستش خالی است و عرفی فکر می‌کند، گفت: ما با این همه امکانات در کشور فقر زیادی داریم؛ کشوری که این همه آب و خاک دارد و در عین حال عده زیادی هم فقیر هستند، حضرت علی (ع) فرموده آن از رحمت خدا دور باد.

وی افزود: کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که به دریا هرز می‌رود، خاک فراوان دارد، ولی در عین حال بیکار و فقیر هم در آن موج می‌زند؛ ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده‌ای هم بیکار و فقیر و نتیجه این که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد.

این مفسر قرآن ادامه داد: با این همه امکانات در کشور یا اختلاس است و یا به جان هم می‌افتیم و باندبازی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: مسأله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم با پند و اخلاق بتوان جوانان بیکار و فقیر را رام کنیم؛ این توقع بیجایی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تا ما منبع علمی نداشته باشیم، معنای عدل روشن نیست، تصریح کرد: در این صورت نه امنیت است و نه استقلال و نه مساوات و نه مواسات و هنگامی که منبع نباشد، به دلخواه قانون می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه خداوند ما را بدون سرمایه باقی نگذاشته است، بیان کرد: تفکیک قوا که در کشور ما و کشورهای دیگر پذیرفته شده، چیز خوبی است و در درون ما هم هست؛ در کشورهای غربی قانون وضع می‌کنند و قانونگذارند اما در کشور اسلامی ما بر پایه منابع قانون‌شناس هستیم و تنها قانونگذار حقیقی خداوند است.

مجری و داور نباید یکی باشد

جوادی آملی با بیان اینکه اگر مجری و داور یکی باشد، مشکل ایجاد می‌شود، اظهار کرد: خداوند در درون ما قوه تشخیص خوب از بد و نیز قوای شهوانی و غضب و... را گذاشته است؛ اما در کنار آن، نفس لوامه را داور قرار داده تا اگر بدی کردیم، به ما گوشزد کند، ولی اگر بر اثر بدکار و بدرفتاری این نفس را از بین بردیم، نه تنها در کارهای بد ما را نکوهش نمی‌کند، بلکه در انجام کارهای خیر نیز ما را سرزنش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هفت یا هشت میلیون پرونده قضایی در کشور مربوط به الفبای دین است و دستگاه قضا را فلج کرده است، گفت: بیشتر مردم گمان می‌کنند، انسان با مرگ می‌میرد اما وحی می‌گوید، انسان مرگ را می‌چشد و می‌میراند و این به معنای ابدیت انسان است و انسانی که ابدی بیندیشد، ابدی زندگی می‌کند.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به شعار امسال مبنی بر تولید ملی تأکید کرد: مهمترین کار در سال تولید ملی، تولید علم و فرهنگ و محبت است و بعد تولید صنعتی و اقتصادی و... .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۳۴
انتشار یافته: ۴۹
احسنت بر این عالم بزرگوار
شک نکنید
البته این اولین بار نیست که گفته می شود هیچ چیز در جای خود قرار ندارد، ضعف مدیریت اجرائی، کارشناسی و حتی قانونگزاری کشور را به لبه تیغ رسانده است.
کارشناسان دلسوز بارها این موارد را کارشناسی و تذکر دادند ولی کو گوش شنوا.

مگر چند درصد نمایندگان به قوانین کشوری و بین المللی واقف هستند؟
كو گوش شنوا گراني گراني گراني فقر فقر فقر دين دين دين اينها اوضاع بدي در ايران پيدا كرده است
خدا شما را حفظ کند ما الان داریم چوبش را می خوریم فردا استخوان هایمان خورد خواهد شد.
احسنت و خدا حفظ و نگهدارتان باشد استاد آملی
خدا امواتت را رحمت كند اي مرد بزرگ
مردم و مسئولین باید امثال ایشان را چراغ راه خود قرار دهند
عالم آزاده یعنی ایشان که واقعیت راگفتند آقای جوادی آملی والله زیر فشارگرانی و مشکلات دارند مردم له میشوند ودراین شرایط اخلاق ودین بسیاری از مردم واقعا دارد ازبین میرود وانتظارما ازعلما بیشتر ازاینهاست
البته یه موضوع جالب هست. در غرب با این که منبعی ندارند ولی یک قانون که می گذارند همه اجرا می کنند و و وقتی می خواهند یک قانون را عوض کنند سالها روی ن کار می کنند مبادا کسی به خاطر تغیی قانون ضرر کند.
اینجا که منبع ما خداوند و دین و قرآن است قانون را می گذارند ولی از صدر تا زیل مملکت هیچکس اجرا نمی کند و هیچکس هم هیچ کاری نمی تواند بکند. آنهایی را هم که عوض می کنیم یک شبه اجرا می کنیم و زندگی یک سری آدم را بهم می ریزیم. مثل قوانین مربوط به سربازی به عنوان مشتی نمونه خروار
درود بی کران الهی بر این استاد برجسته که حرف دل مردم بینوا و مظلوم ایران اسلامی را زد .
کاش بود گوش شنوایی.حرفهای ایشان و نگرششان خیلی شبیه دکتر محسن رضایی هست.این نشون میده که در این کشور هنوز طبیبانی دردشناس داریم ولی چه حیف نوشدارو دست رستم نیست.
اگه گرونی و اختلاس رو از بین نبریم، فشار رو از مردم بر نداریم، خدا به داد مملکت برسه؟، مردم خوب ایران شایسته اوضاع بهتری هستن.
خدا خیرشون بده, کاش هرکسی حداقل برای ابدی ماندن خودش زحمت بکشه.
با ارزوی عاقبت بخیری برای همه
فعلا که مردم دارند تازیانه عدم مدیریت را میخورندمطمئنا اگر مسئولین تازیانه عدم مدیریت خودشان را میخوردند اینهمه فقر بیکاری گرانی وعقب افتادگی نداشتیم.آیت الله جوادی نشان داده اند که همیشه جانب عدل وانصاف را رعایت کرده اند واسیر زدوبند های سیاسی نشده اند.
خداوند شما علما ا از ما نگیرد
سلام عليكم جدا دمتون گرم كه صحبتهاي حضرت آقا را ميارين رو سايت خدا اجرتون بده باشد كه بالاخره اونائي كه دستشون مي رسه كاري كنند
جانا سخن از زبان ما می گویی
سلام بر مرجع تقلید بزرگ شیعه
حضرت آیت الله. ما همین الان هم ضرب تازیانه ها را احساس می کنیم...
یکی به داد گرانی ها برسد
مردیم زیر بار گرانی
بخصوص اجاره خانه
صاحب خانه ها......
شما اگر می توانید به مستاجران خود رحم کنید به خدا ثوابش را در زندگی خود می بینید
بخاطر خدا اگر دارید به اجاره نشین ها رحم کنید رحم و نیکی است و ثواب دارد
این همه در اسلام سفارش شده
همه انصاف را رعایت کنیم
حدیث داریم اگر انصاف داشته باشید انصاف می بینید
حالا که دولت بفکر نیست خودمان به خودمان رحم کنیم
من واقعا مشکل دارم حقوق پانصد هزار تومنی و کرایه 400 هزار تومنی انسان را به مرز جنون می رساند .باید تا 12 شب بعد اداره مسافر کشی کنم تا بتوانم فقط زنده بمانم با زن و بدون بچه
من سه سال است ازدواج کرده ام و اصلا به بچه فکر نمی کنم . اجاره نشینم هر جا برای اجاره می رویم رقمها بالا و تازه به بچه دار کم اجاره می دهند.
صداقت و ديانت را از فرمايش ايشان حس كردم خداوند طولاني عمر دهاد.
ارزانی کجایی که یادت بخیر
جانا سخن از دل ما میگوئی . ولی افسوس که گوش شنوائی نیست.!
گرانی یک بلاست . حالا بیکار هم که باشی می شود سرطان پیشرفته که باید منتظر مرگ بود. البته خداوند را فراموش نکنیم . و از او شفا بخواهیم.
دورد بر عالم ومتفکر جهان شیعه ارزوی سلامتی وطول عمر برای شما ازخداوند استدعا دارم
با سلام حضرت علی می فرماید گرفقر از این پنجره بیایید ایمان هم از پنجره ای دیگری خواهد رفت پس اقای املی حققیت دل جامعه را زده انشالله مسولین هم راهکاری برای مبارزه برای فقر پیدا کنند
ژرف و ظریف و قوی و کارگشا و مستدل و علمی و دوراندیش و .....
سلامتی حضرتش صلوات
انشا الله خدا حفظ کند این عالم بزرگ و عارف و مجتهد . امیدوارم زود از فرمایشات آن عزیز استفاده کنیم . روزی که دیر نشود .
آفرین.واقعا بهترین حرف هایی است که تو این چند سال شنیدم.مسولان کوچک و بزرگ یاد بگیرند
خدا ایشان و بقیه علمای دلسوز رو حفظ کنه که اگه این چند عزیز هم نبودند و این همه فشار را بر مردم و بی تدبیری مسولان رو درک نمیکردند ! نمیدونم دلمون را باید به کجا و به کی خوش میکردیم ! ولی حیف که اراده ای برای استفاده از از افراد با تخصص وجود نداره !
خدا ایشان را بیش از پیش عزت دهد.
حرف درستی زده است ایشان به جوان بیکار چه می توان گفت
خدا حفظ كند شما را.
روحی فداک , چه اندکند پند گیرندگان
و خورده ایم
سخنان بسیار ارزشمندی است اما فعلا کسی وقت ندارد به این سخنان گوش کند .چون هر کس به فکر خودش و اطرافیانش است.
من امروز پنجشنبه شاهد گریه کردن زنی بودم که باشنیدن قیمت جدید نان به سر و صورت خودش میزد ومی گفت خدایا کسی نیست بداد ما برسد
همه باید برای اشتغال جوان ها بسیج شوند . اگر مساله بیکاری حل نشود همه ما در باتلاق فقر ، اعتیاد ، افسردگی، دزدی وجنایت غرق خواهیم شد . در کنار خیرین مدرسه ساز و مسجد ساز ، خیرین کار آفرین راه اندازی کنید .وقتی فرزندان و دانشجویان فوق لیسانسم را می بینم که سال ها پس از فارغ التحصیلی هنوز بیکارند دل و جانم به درد می آید .
كاش متوجه بوديم روزی تازیانه آنرا خواهیم خورد یعنی چه ؟ خوب گوش دهید دارد خطر را گوشزدتان میکند . البته اگر گوش شنوائی داشته باشید
واقعا سخنان اين عالم وارسته و مخلص فصل الخطاب است. كلام ايشان كاملا حكيمانه است خداوند اين نعمت بزرگ را حفظ فرمايد آمين...
سلام
حاج آقا همین الان هم داریم میخوریم به نظر بنده برخي از مديران شاید حتی قدرت خواندن 4 صفحه قرآن را هم نداشته باشند.
این در حالی است که مدیر باید در تصمیماتش اول خدا و سنت پیامبر و عمل به آیات قرآن را مد نظر داشته باشد.
در مملکتی که از روی ضعف بی دینی و مهمتر ضعف قانونی یک کلاهبرداری 3000 ملیاردی انجام گردد چطور میتوان گفت این اعمال جز نداشتن بی دینی منشا ء دیگری می تواند داشته باشد.
خدا نگهدارت كه گفته هايت و نوشتارت
حيات بخش ما جوانان است
احسنت .اقا جان روز چهارشنبه صبح رفتم سر نانوایی شهر دیر استان بوشهر مردم خبر نداشتند یک شبه نان گران شده عده ای نان گرفتند ورفتند عده ای هم بر اثر ... دست خالی برگشتند تا شرمند ه بچه ها که منتظر نان هستند شوند در این میان خانمی بود که معلوم بود چند سر عائله دارد که می گفت قبلا مجبور بودم با 4 قرص نان شکم 8 نفر را سیر کنم امروز با 2 قرص نان چطور به خانه بر گردم .ولی باز هم گفت خدا کریم است
سخنان آیت اله جوادی آملی نشان از درایت و آینده نگری اودارد و امیدواریم که جدی گرفته شود
جدا لذت بردم از تحلیل و بیانات ایت الله جوادی املی .ولی براستی مارا چه می شود ؟؟؟
من متولدسال60 هستم سال 87 ازدواج کردم الان یک فرزند پسر دارم ودرخانه پدری دریک اتاق 3در4 زندگی میکنم ودریک مغازه خواروبارفروشی کارمیکنم باماهی 250000 هزارتومان صاحب مغازه اخیرا بدلیل بدهکاری مغازش رافروخته وما چند ماهی است که بیکارم به همه جاهم رفتم سنم 31 ساله هرکجا رفتم میگویند سن شما بالاست .پدرپیرم هم بازنشسته وکارمند دولت بوده باداشتن سن بالا ومشکلات جسمی باحقوق بخورنمیر ماهی 400000 هزارتومان مستمری به همراه مادرمریض وپیرم .حالامن موندم با این وضعیت چکار کنم ؟؟؟ این مطلب را با کامپیوتر یکی از دوستان نوشتم . به نظر شما به کجا مراجعه کنم تا شکم زن وبچه خود راسیر کنم ؟؟؟؟ جز خدا به کی پناه ببرم؟؟؟ اماشکم گرسنه دین وایمان ندارد ......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار