بازدید 51022
دستگاه‌های نظارتی مراقب باشند

ابهام در سلامت نتایج آزمون دکترا

سازمان سنجش، دیروز چهارشنبه و با گذشت پانزده روز از اعلام اولیه نتایج آزمون دکترا، لیستی حاوی اسامی نزدیک دو هزار نفر را به عنوان افراد جدید مجاز به انتخاب رشته اعلام کرد تا ابهامات فراوانی را ایجاد کند.
کد خبر: ۲۴۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶ 07 June 2012
سازمان سنجش، دیروز چهارشنبه و با گذشت پانزده روز از اعلام اولیه نتایج آزمون دکترا، لیستی حاوی اسامی نزدیک دو هزار نفر را به عنوان افراد جدید مجاز به انتخاب رشته اعلام کرد تا ابهامات فراوانی را ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»، در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است: «با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش برای برخی از کدرشته‌های امتحانی علاوه بر رشته‌های تحصیلی مندرج در دفترچه انتخاب رشته‌های تحصیلی، بدین وسیله فهرست نام آن دسته از داوطلبانی که با توجه به ظرفیت جدید مجاز به انتخاب رشته‌ شده‌اند، به شرح ذیل اعلام می‌شود».

این کار عجیب و بی‌سابقه پس از آن انجام می‌گیرد که پنجشنبه هفته پیش، ظرفیت پذیرش دانشجو در تعداد محدودی از رشته‌ها، اندکی افزایش یافت. هر چند چنین افزایشی هم نمی‌تواند مبنای تصمیم عجیب سازمان سنجش باشد؛ اما ابهامات وقتی افزایش می‌یابد که تناقضات موجود در ادعاهای سازمان سنجش بیشتر موشکافی شود.

مهمترین ابهامات در فهرست جدید اعلامی به قرار زیر است:

۱ـ اعلام ظرفیت‌های جدید در آزمون‌های سازمان سنجش سابقه دارد، ولی سابقه نداشته است که اعلام ظرفیت‌های جدید باعث شود عده جدیدی مجاز به انتخاب رشته شوند.

۲ ـ احتمالا نمی‌شود به هیچ نحوی چنین اعلامی را توجیه کرد، چرا که قانونی در مورد تعداد دقیق افراد مجاز به انتخاب رشته متناسب با ظرفیت‌های پذیرش اعلام نشده است و احتمالا وجود ندارد؛ افزون بر اینکه ادعای وجود چنین قانونی به معنای نفی ضروری بودن یک نمره پایه برای مجاز شدن به انتخاب رشته خواهد بود. این در حالی است که درباره نتایج سال پیش گفته می‌شد که داوطلب برای اینکه مجاز باشد، انتخاب رشته کند باید یک نمره حداقلی را کسب کرده باشد.

۳ ـ این ادعا که لیست جدید افراد مجاز به انتخاب رشته مربوط به رشته‌هایی است که ظرفیت‌های جدید اعلام شده، خلاف واقع است. در  بیش از بیست رشته بدون اینکه ظرفیت جدیدی ایجاد شده باشد، افراد جدید بدون دلیل مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. این رشته‌ها در جدول پیوست با رنگ قرمز نشان داده شده است.

۴ ـ دست‌کم در چهار رشته، با وجود اینکه ظرفیت‌های جدید ایجاد شده، نام فرد جدیدی برای انتخاب رشته اعلام نشده است. این مسأله در کنار اشکال بیان شده در بند پیش نشان می‌دهد که ادعای مرتبط بودن اسامی جدید با ظرفیت‌های جدید اعلامی کاملا باطل و در جهت فریب داوطلبان است.

۵ ـ افزون بر این، هیچ تناسبی بین دو عدد فوق نیست. در بعضی رشته‌ها، تعداد افراد جدید مجاز به انتخاب رشته از تعداد ظرفیت جدید کمتر است.

۶ ـ در سه رشته امتحانی (۲۱۰۶علوم اقتصادی، ۲۱۳۲ سنجش و اندازه‌گیری و ۲۴۰۳، ارزیابی محیط زیست)، در لیست جدید اعلامی فقط نام یک نفر افزوده شده است. جالب این که در این رشته‌ها، ظرفیت جدیدی ایجاد نشده است و از ظرفیت علوم اقتصادی هم 3 نفر کاسته شده است. این افرادی که به یکباره مجاز به انتخاب رشته شده‌اند چه کسانی هستند؟

ممکن است که ادعا شود برخی داوطلبان اعتراضات واردی را به کارنامه آزمون خود وارد کرده‌اند. این ادعا ممکن است در مقیاس بسیار کوچک صادق باشد، اما باور کردنی نیست که به یکباره در بیش از ۱۱۰ رشته افراد جدیدی مجاز به انتخاب رشته شده باشند و از این بین در بیست رشته هیچ بهانه‌ای هم برای این تصمیم عجیب وجود نداشته باشد.

۷ ـ عدم تناسب تعداد افراد مجاز به انتخاب رشته با ظرفیت‌ها، ثابت می‌کند که معیار تعیین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، مسأله ادعایی سه برابر ظرفیت نبوده است. از سوی دیگر، مجاز شدن ناگهانی افرادی که قبلا غیرمجاز بوده‌اند، ثابت می‌کند که سازمان سنجش معیار حداقل نمره آزمون کتبی را هم در نظر نگرفته است. این دو حقیقت در کنار یکدیگر این پرسش جدی را به میان خواهد آورد که سازمان سنجش بر پایه چه معیار قابل دفاعی یک داوطلب را مجاز و یا غیرمجاز به انتخاب رشته دانسته است؟

۸ ـ اگر سازمان سنجش در این باره پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکند و سلامت آزمون دکترا زیر سؤال برود چه خواهد شد؟ ابهامات مطرح به اندازه کافی روشن هستند.



تذکر : با عرض معذرت از خوانندگان ، لیست اولیه دارای اشکالاتی بود که با بررسی بیشتر  اطلاعیه های سازمان سنجش ، آن اشکالات برطرف شده است .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴۵
انتشار یافته: ۱۰
یه بنده خدایی که اطلاع داشت گفت اعلام این اسامی برای این است که عده ای از ما بهتران که بورس گرفتن اما در کنکور حتی مجاز هم نشده اند فرصت پیدا کنند
پاسخ ها
یک دانشجوی بد بخت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
همه هم اینجوری نیستن، البته تابناک هم یک سری اشتباهاتی کرده، مثلا در کد رشته 2323، مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی- ارتعاشات، ظرفیت جدید ایجاد شده، 12 نفر نیست بلکه دقیقا 25 نفرِ، که 3 برابرش میشه 75 نفر. نمیگم ابهام نیست خیلی هم هست، اما تو بعضی رشته ها اینجوری نیست. البته رشته طراحی کاربردی- دینامیک جامدات هم جز اون رشته هایی هست که ظرفیت هاش کم شده اما تغییری تو مجازین ایجاد نشده...
وقتی سه برابر ظرفیت اعلام کرده . دلیلی وجود نداشت که دوباره اعلام کند آنهم فقط اسامی که شاید نمره علمی ملاک نبوده
یعنی سازمان سنجش دیوانه کرده ما رو، در رشته مکانیک، طراحی کاربردی-دینامیک جامدات، روز اول ظرفیت ها نزدیک 120 نفر بود، که روز به روز از ظرفیت ها کم شد، الان رسیده به 102 نفر( با احتساب شبانه) همه دانشگاه های معتبر ظرفیتشون رو کم کردن .تهران 4 نفر، امیر کبیر 9 نفر، مدرس 5 نفر، فردوسی 1 نفر، اصفهان2 نفر، شیراز 1 نفر از ظرفیتشون کم شده نسبت به روز اول. (البته اینها نسبت به سال گذشته ظرفیتشون حداقل یک چهارم شده، حالا چطور در کل افزایش ظرفیت داشتیم معلوم نیست.) 439 نفر مجاز به انتخاب رشته شدن، یعنی یک چیزی حدود 4.5 برابر کل ظرفیت. اگه بناست که تعداد مجازین با تعداد ظرفیت همخونی داشته باشه که باید با کم شدن ظرفیت این رشته تعداد مجازین هم کم بشه. ضمن اینکه هیچ کدوم از مسئولین سنجش و همینطور در خود دفترچه اصلا نگفتن که سه برابر ظرفیت قراره معرفی بشن، همه گفتن چند برابر. حساب کنید ببینید اگه قرار باشه از هر نفر که معرفی میشه به هر دانشگاهی 17 هزار تومن پول بگیرن واسه فرم صلاحیت عمومی چه پول کلانی میشه.... تو اون سازمان سنجش چه خبره ما که نمیدونیم، فهمیدن به ما هم بگین...
مگر از اول سه برابر ظرفیت به عنوان مجاز به انتخاب رشته اعلام نکرده اند؟ حالا فرضا در هر رشته چند نفر هم ظرفیت اضافه شود. خوب هنوز تعداد متقاضیان خیلی بیش از ظرفیت است اگر سازمان ریگی به کفش ندارد چه لزومی به اعلام اسامی جدید بود؟
وانگهی مگر نگفته بودند هفته سوم خرداد اعلام نتیجه می کنیم؟ اینها که تازه هفته سوم دارند اسامی جدید اعلام می کنند؟
چرا کد رشته 2323 ( دینامیک و ارتعاشات) ظرفیت جدید رو 12 نفر اعلام کردین؟
اگر به آخرین اصلاحیات دفترچه نگاه کنید 24 نفر زیاد شده نه 12 نفر
بچه ها تو رو خدا برین سازمان بازرسی یه شکایت پر کنین
شاید حقمون کمتر ضایع بشه
http://shekayat.bazresi.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=28721aec-3b4c-463d-b68a-b8c71c431765
اشکال برابهام!!!
من کاری به درست یا غلط بودن این ابهامی که شما به سلامت آزمون دکتری وارد کردین ندارم
اما برخی از آماری که شما گذاشتین اشتباهه، چون که سازمان سنجش طی دو مرحله ظرفیت ها رو اصلاح کرد و شما ظرفیت اطلاعیه اول اصلاحیه ظرفیت ها رو توی محاسباتتون اعمال نکردین مثلا من رندوم 5 تا کد رشته رو دیدم
برای کد رشته 2137 زدین صفر تا اضافه شده در حالی که 2 تا ظرفیت دانشگاه امیر کبیر اضافه کرده
همین طور برای 2223 شما زدین صفرتا اضافه شده اما کرمان 3 تا اضافه کرده
یا برای 2236 شما زدین صفرتا اضافه شده اما خرمشهر 3 تا اضافه کرده
یا برای 2323 شما زدین 12 تا اضافه شده اما 24 تا ظرفیت اضافه شده
یا 2901 شما زدین صفر درحالی که 13 تا ظرفیت اضافه شده
و ...
موفق باشید
اصلا اعلام نتایج اولیه هم مشکل داشت. درصد دروس و نمره ها مطابق با واقعیت نبود. حداقل برای من و چند تا از دوستانم که اینطور بود. درصدها به گونه ای بود که وقتی کارنامه ام را دیدم واقعا شوکه شدم تا یه مدت گیج بودم باورم نمیشد
بیخود جار و جنجال نکنید.کار درستی انجام دادند.ظرفیت جدید اضافه کردند بنابراین سه برابر ظرفیت نیز زیاد میشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار