بازدید 49179
با پشتیبانی بنیانگذار؛

نسخه جدید اینترنت آغاز به کار کرد

امروز را می‌توان سرآغاز تحولی بزرگ در اینترنت دانست؛ نسخه جدید نشانی‌های آی پی که حرف و سخن‌های بسیاری درباره آن بود، سرانجام با حمایت بنیانگذار اینترنت اجرایی شد تا دنیای مجازی از بن‌بست ناخواسته‌ای که دچارش شده بود، رهایی یافته و نامحدود شود!
کد خبر: ۲۴۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰ 06 June 2012
از مدت‌ها پیش، برخی هشدار داده بودند که نسخه چهارم پروتکل نشانی اینترنتی (همان IP Address) به پایان راه نزدیک می‌شود و باید هر چه زودتر، نسخه جدیدتری جایگزین آن شود، تا نه تنها دنیای مجازی با مشکلی روبه‌رو نشود، بلکه بستر توسعه اینترنت تا سال‌های طولانی فراهم شود؛ بدین ترتیب، پروتکل جدید آماده شد و به گواه گوگل، از امروز آغاز به کار خواهد کرد.



به گزارش «تابناک»، کاربران موتور جستجوی گوگل امروز با جمله جدیدی در صفحه این سایت روبه‌رو شدند؛ «نسخه بعدی اینترنت از امروز آغاز می‌شود.»؛ جمله‌ای که با یک پیوند به توضیحاتی درباره آی پی‌های نسل شش می‌رود.

بدین ترتیب، کافی است تا روی پیوند کلیک کنید تا با توضیحات «وینت سرف»، بنیانگذار اینترنت و مشاور ارشد و پدر معنوی گوگل، دریابید که اینترنت نسل جدید چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

چگونه با اینترنت به دنیای خارج متصل می‌شویم؟

همان گونه که در استفاده از تلفن نیازمند شماره و سیستم ویژه مرتبط با آن هستیم، در دنیای مجازی هم از همین روش بهره می‌بریم؛ به این شکل که هر دستگاه متصل به اینترنت، با یک شماره منحصر به فرد شناخته می‌شود که به آن، «نشانی آی پی» می‌گویند.

شاید تصویر زیر راهنمای خوبی برای درک موضوع باشد:


اگر به جای لوله‌کشی‌های تصویر، کابل‌های زیر ساخت اینترنت (مثل کابل‌های فیبر نوری) که کار انتقال اطلاعات را بر عهده دارند تصور کنیم، به تصویری بسیار ساده از چگونگی ارتباط با سایت‌ها و رایانه‌های گوناگون در سطح جهان خواهیم رسید.

اکنون کافی است در ذهنمان مرور کنیم که رایانه‌ها از یک سیستم بسیار ساده صفر و یک (مثل لامپ خاموش یا روشن) برای کدگذاری بهره می‌برند و به عبارتی بهتر، رایانه‌ها الفبایی متشکل از دو حرف دارند که وقتی در نسخه کنونی پروتکل «نشانی آی پی» به کار گرفته شوند، تنها ۳۲ بیت برای ثبت یک آدرس مجال خواهیم داشت که در پایان می‌توان با آن نزدیک چهار میلیارد آدرس منحصر به فرد ساخت که با توجه به گذار جمعیت کره زمین از مرز هفت میلیارد نفر و همچنین توسعه روز افزون اینترنت، دیگر کفاف نمی‌دهد.

بدین ترتیب، این محدودیت ناخواسته موجب شد تا یک گروه متخصص «Internet Engineering Task Force» کارشان را برای تحقق امکان تعریف آدرس‌های آی پی بیشتر آغاز کنند.

این تیم طراحی دریافتند که بهترین راه رفع محدودیت پدید آمده، از نو ساختن پروتکل نشانی اینترنت است و بدین ترتیب، موفق شدند که در سال ۱۹۹۵ میلادی، نسخه جدید پروتکل نشانی اینترنتی را به پایان برسانند که «آی پی نسخه ۶» نام گرفت. در این پروتکل که به اختصار IPv۶ نامیده می‌شود، اندازه آدرس از ۳۲ بیت به ۱۲۸ بیت تغییر کرد و امکان آدرس‌دهی تا ۲ به توان ۱۲۸ آدرس افزایش یافت.



*رهیاب اینترنتی یا رو‌تر چیست؟
شاید ساده‌ترین تعریف برای رو‌تر این باشد: دستگاهی که در مسیر اطلاعات اینترنتی قرار می‌گیرد تا نقش پل را ایفا کرده و سبب شود که در اتصالات متعدد کابل‌های ارتباطی، اطلاعات ارسالی یا دریافتی به مسیر درست هدایت شوند؛ به این معنا که وقتی درخواست فراخوانی یک سایت در یک کشور خاص را از طریق تایپ آن در مرورگرمان می‌فرستیم، روترهای موجود در مسیر ارتباطی موجب می‌شوند که در کمترین زمان ممکن این ارتباط برقرار شده و مثلا درخواستمان در تو در توهای گسترده شبکه جهانی هرز نرود.
اکنون زمانی رسیده بود که رشد روزافزون نیاز به آی پی‌های جدید از یک سو می‌رفت تا شبکه جهانی را با مشکل مواجه کند و از سوی دیگر، هنوز برخی رهیاب‌های اینترنتی* پروتکل جدید را پشتیبانی نمی‌کردند؛ هرچند غول‌های بزرگ نرم‌افزاری و اینترنتی به راحتی با این تغییر کنار آمده و پروتکل جدید را پذیرفتند.


مگر می‌شود جلوی رشد اینترنت را گرفت؟!


همین پرسش کافی بود تا همه شک و تردید‌ها مانع از اجرای پروتکل جدید نشود؛ پروتکلی که می‌تواند اینترنت را از بحران کمبود آی پی نجات دهد و البته این پتانسیل را دارد که ۳۴۰ تریلیون تریلیون تریلیون نشانی منحصر به فرد با آن ساخته شده و به نوعی رشد اینترنت را تقریبا نامحدود کند!



اینجاست که بنیانگذار اینترنت به پشتیبانی از نسخه جدید آمده و می‌گوید: ما در گوگل بر این باوریم که IPv۶ برای تداوم سلامت و رشد اینترنت ضروری است.

مشاور ارشد گوگل می‌افزاید: در حالی که پروسه جایگزینی از مدتی پیش آغاز شده، نسخه شش پروتکل از تاریخ ششم ژوئن ۲۰۱۲ (امروز) با هماهنگی وب سایت‌های بزرگ، خدمات دهندگان اینترنت و البته ارائه دهندگان تجهیزات آغاز به کار کرده است.

و در پایان همه را به همکاری با این طرح دعوت کرده و می‌گوید: از همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها درخواست داریم که اجازه دهند این ابتکار با گفت‌وگوی مستقیم به اجرای کامل برسد.


اگر در مراجعه به سایت گوگل با چنین تصویری روبه‌رو شدید نترسید؛ این اقدام عجیب که علتش بر ما پوشیده مانده، به مناسبت آغاز به کار پروتکل جدید است!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۳۸
جالبه!! تو ورژن جدید صفحه پیوندها هم داره :)
خدا خیرشون بده عاملان پیشرفت تکنولوژی را- چه مسلمان چه غیر مسلمان
اول که تیتر این خبر رو دیدم فکر کردم که نکنه اینترنت ملی اومده!!!!
بچه ها یکی بگه واقعاً خوبه یا بد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
عالیههه
البته کشورهای جهان سومی باید زودتر خودشونو تطبیق بدن با اوضاح و صد البته بیشتر ایران
مطلب جالبی بود. ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
جهان سومی اولا اینقدر خودباخته غرب نباش ثانیا اوضاع نه اوضاح!
اینترنت ملی بیاد اینا همه میرن کنار!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
بشین تا اینترنت ملی بیاد
اینترنت چیزیه که چه بعضی ها دلشون بخواد چه نخواد بزودی همه جارو دربر میگیره حتی کنج اتاق یه پسر بچه تو یه روستای دور افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
در آینده یعنی حدود40 سال دیگر،روستایی نخواهد بود.
http://peyvandha.ir/
ما ما تا راهنما رو ميزنه سايت پيوند .... مياد خوش به حال شما
خیلی کند عمل میکنین! خقر مال صبح بود!
چرا نمی شود رشد اینترنت را گرفت. سازمان ما برای راحتی کا با یک کلید ، اینترنت سازمان را قطع کردند و همه کارشناسان از این نعمت بی بهره شدند. به همین سادگی دو هفته هست که سازمان ما که با چند سازمان بین المللی و منطقه به کل قطع شده است
حالا من چی کار کنم ؟؟ بگم افرین؟؟
من از چند ISP مطرح ایران تست کردم هیچ کدام حتی اندکی هم از IPV6 پشتیبانی نمیکنند.
به زودی سایتها بر مبنای V6 مشوند.
مبارک باشد....
قربان اینجا در ولایت ما ونزوئلا هنوز اتفاق خاصی نیافتاده .یعنی گوگل هنوز اطلاعیه ای در مورد IPv۶ نداده
کی سرویس دهنده های ما خودشون رو با آی پی جدید هماهنگ می کنند؟
پاسخ ها
سید امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
سلام با راه اندازی اینترنت ملی فکر میکنم نیازی به این جور جنگولک بازی ها نداشته باشیم.!!!
خیلی شفاف و واضح توضیح دادین. عالی بود.ممنون
ما که رفتیم ولی همچین پیغامی وجود نداره!
نا محدود؟؟

ما خودمون آی پی 6 رو هم محدود می کنیم عزیز!!
ما که چیزی ندیدیم
آقا صفحه گوگل که مثل قبله.اون لینکه نیست!!!!!!!
الحمدلله ما 2 روزه جی میلمون باز نمیشه IPv6 پیشکش
من چک کردم، هیچ کدوم از موارد ادعایی شما رو ندیدم!!! ضمناً مگر قرار نبود بخاطر حذف نام خلیج فارس گوگل رو تحریم کنیم؟ پس چرا با خبرهای از این دست ترافیک این سایت رو افزایش میدید؟
شما دارید از IPv4 استفاده میکنید .

به مناسبت شروع به کار IPv6 این علامت ورود ممنوع برای شما نمایش داده میشه .
به امید روزی که همه از IPv6 استفاده کنند.
سلام، جالب بود ، خبر خوبی بود متشکرم
تا حال شده از خودتان بپرسید گوگل این زحمات را برای چه میکشد چه سودی برش داره ؟ آیا گوگل و امثال انها با این اطلاعات از تمام دنیا در راه کدام منافع انجام وظیفه میکند؟
پاسخ ها
فرشید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
محمد جان اونا مثل ما فقط نوک دماغشون رو نمی بینن. آی پی ورژن 4 بعلت اینکه دیوایسهای کمی رو آدرس دهی میکنه رو به انقراض رفت و مثلا اگر شما الان یک آدرس کلاس A رو بخوای بگیری کسی بهت نمیفروشه چون همش مصرف شده ولی با IPv6 تقریبا هر متر مربع از سطح کره زمین میتواند چند ین هزار دیوایس رو آدرس دهی کند. مثلا در آینده میتوان هر کدام از اعضای بدن یک انسان رو که هر کدوم آدرس آی پی مخصوص به خود را دارند از روی شبکه کنترل نمود
قربان اینجا در ولایت ما ونزوئلا هنوز اتفاق خاصی نیافتاده .یعنی گوگل هنوز اطلاعیه ای در مورد IPv۶ نداده
اخیش راحت شدیم .
متاسفانه از سایت های ایرانی فقط 3و4 اسمشون تو سایت حامیان ورژن 6 هست
تابی جان ترا خدا یک دیکشنری فارسی به فارسی برامون معرفی کن. امروز متوجه شدم که راستی راستی فرهنگ دهخدا فیلتر است. قبلا فکر می کردم که این فقط یک جوک هست
فقط اینترنت ملی رو عشق است!!!!!!!!!!
به پای اینترنت ملی ما که نمیرسه! اونا خیلی عقبن!
اینم شد آرم پپسی؟
آقا جان IP v6 خیلی وقته مطرحه و روی خیلی از دستگاه ها اومده.
نویسنده عزیز یکم ، فقط یکم اطلاعاتت رو ببر بالا.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان