بازدید 74534
۶
همه چیز از جام ملت‌هاي اروپا

تاریخچه کامل جام ملت‌هاي اروپا

رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا که از سال ۱۹۶۰ به میزبانی فرانسه آغاز شد، از سال ۱۹۹۶ با نام یورو برگزار می‌شود و تیم فوتبال آلمان با سه عنوان قهرمانی، موفق‌ترین تیم این رقابت‌ها به شمار می‌آید. چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، روز جمعه با حضور شانزده تیم بر‌تر قاره به میزبانی دو کشور لهستان و اوکراین آغاز می‌شود و تا یازدهم تیر با شناخت تیم قهرمان ادامه پیدا می‌کند.
کد خبر: ۲۴۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳ 06 June 2012
تنها دو روز به برگزاري جام ملت‌هاي اروپا در اوكراين و لهستان باقي مانده است. از روز جمعه آغاز چهاردهمين دوره جام ملت‌هاي اروپا را شاهد خواهيم بود؛ جامي كه در آن آلمان با سه جام، ركوردار است و تيم‌هاي اسپانيا و فرانسه، هر كدام با دو بار قهرماني در تعقيب آن هستند.

به گزارش «تابناک»، هر يك از تيم‌هاي اتحاد جماهير شوروي سابق، چك، ايتاليا، هلند، دانمارك و يونان، شش جام ديگر را تا پیش از برگزاري اين جام به ويترين افتخارات خود اضافه كرده‌اند.

سال 1960


نخستین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، به میزبانی کشور فرانسه که اولین میزبان این دوره از رقابت‌ها در سال ۱۹۶۰ بود، برگزار شد. در پایان این رقابت‌ها و از میان شانزده تیم، اتحاد جماهیر شوروی، یوگسلاوی، چکسلواکی و فرانسه، چهار تیمی بودند که به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و سرانجام دو تیم چکسلواکی و فرانسه، برگزار کننده دیدار رده‌بندی و اتحاد جماهیر شوروی و یوگسلاوی، برگزارکننده دیدار پایانی بودند.

در دیدار پایانی تیم اتحادیه جماهیر شوروی ـ که در آن زمان به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اروپا شناخته می‌شد ـ به عنوان نخستین قهرمان این جام اروپایی شناخته شد و توانست با نتیجه دو بر یک بر یوگسلاوی سابق پیروز شود.

در دیدار رده‌بندی هم تیم ملی فرانسه که به عنوان نخستین میزبان این رقابت‌ها شناخته می‌شد، با شکست دو بر صفر مقابل چکسلواکی، رتبه‌ای بهتر از چهارم برای خود به دست نیاورد. این قهرمانی اولین و آخرین قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی در این دوره از رقابت‌ها پیش و پس از فروپاشی‌اش بود و دیگر این مقام را نتوانست تکرار کنند و بهترین نتیجه‌ای که در این تورنمنت توانست به دست بیاورد، به دست آوردن سه نایب قهرمانی (۱۹۶۴، ۱۹۷۲، ۱۹۸۸) بود.

سال 1964


تجربه بعدی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ـ که دومین دوره برگزاری این رقابت‌ها بود ـ در سال ۱۹۶۴ به میزبانی ماتادورهای اسپانیایی، در کشور اسپانیا برگزار شد. از میان شانزده تیمی که در چهار گروه چهار تیمی رقابت کرده بودند،‌سرانجام این اسپانیا، اتحاد جماهیر شوروی، مجارستان و دانمارک بودند که جواز ورود به نیمه نهایی را گرفتند.

پس از برگزاری این مرحله، مجارستان و دانمارک برگزار کننده دیدار رده‌بندی و اسپانیا میزبان اتحاد جماهیر شوروی ـ که دومین تجربه فینال پیاپی را تجربه می‌کرد‌ ـ برگزارکنندگان بازی فینال و پایانی این دوره از رقابت‌ها بودند. در دیدار رده‌بندی تیم مجارستان که برای نخستین بار به این مرحله از رقابت‌ها راه یافته بود، توانست تیم دانمارک را با نتیجه سنگین سه بر یک شکست دهد و فاتح رتبه سوم این رقابت‌ها شود.

در دیدار پایانی و فینال هم تیم اسپانیا از تجربه اولین میزبانی خود در این رقابت‌ها بیشترین بهره را برد و توانست تیم اتحاد جماهیر شوروی را با نتیجه مشابه آنچه در فینال گذشته مقام قهرمانی را با آن به دست آورده بود، با‌‌ همان نتیجه دو بر یک شکست دهد و جام قهرمانی را در خانه خودشان نگه داشته و به ویترین افتخارات ملی خود اضافه کنند.

سال 1968


سومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، این ‌بار در سرزمین لاجوردی‌ پوشان ایتالیایی برگزار شد. پس از برگزاری بازی‌ها در چهار گروه چهار تیمی، این ایتالیا، یوگسلاوی (برای دومین بار)، انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی (برای سومین بار) بودند که به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها راه یافتند.

در پایان این مرحله در چهارچوب سومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، تیم‌های ایتالیا و یوگسلاوی توانستند به فینال راه یابند تا برگزار کننده بازی نهایی باشند و تیم‌های انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی، آماده برگزاری بازی رده‌بندی شدند.

در بازی رده‌بندی تیم انگلیس توانست تیم جماهیر شوروی را با نتیجه دو بر صفر مغلوب کند و مقام سوم این رقابت‌ها را از آن خود کند. در دیگر بازی که در مرحله نهایی این مسابقات انجام می‌شد، تیم ایتالیا که میزبان این رقابت‌ها بود، توانست از این امتیاز به نحو احسن بهره برده و در حالی که در وقت‌ معمول بازی مقابل یوگسلاوی بازی با نتیجه یک بر یک خاتمه یافته بود، در ‌‌پایان در ضربات پنالتی، توانست نخستین قهرمانی خود را در این رقابت‌ها به دست بیاورد و همانند دوره گذشته که اسپانیا توانسته بود به عنوان میزبان جام را در خانه حفظ کند، ایتالیا هم این کار را انجام داد و جام را در رم نگه داشت.

سال 1972


قرعه برگزاری چهارمین سال پی در پی، برگزاری جام ملت‌های اروپا این بار به کشور بلژیک افتاده بود. در این دوره از مسابقات پس از پایان دور مقدماتی و رقابت بین شانزده تیم، چهار تیم آلمان غربی، اتحاد جماهیر شوروی (چهارمین حضور در نیمه نهایی)، بلژیک و مجارستان (دومین حضور در نیمه نهایی) بودند که جزو چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی بودند. پس از برگزاری نیمه‌نهایی دو تیم مجارستان و بلژیک به عنوان برگزارکنندگان دیدار رده‌بندی شناخته شدند و آلمان غربی و اتحاد جماهیر شوروی هم دیدار پایانی را برگزار کردند.

در دیدار نیمه‌نهایی بلژیک میزبان که نتوانست به سنت حفظ جام در کشور میزبان ادامه دهد، توانست مقابل مجارستان با نتیجه دو بر یک پیروز شود و عنوان سوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد. در بازی پایانی هم تیم آلمان غربی توانست مقابل اتحاد جماهیر شوروی که در این دوازده سال خودش را به عنوان یکی از غول‌های اروپا معرفی کرده و همیشه جزو چهار تیم پایانی که یک پای فینال یا رده‌بندی بوده، نخستین عنوان قهرمانی‌اش را به دست بیاورد و با نتیجه سنگین سه بر صفر، این تیم را از پیش روی برداشته و شکست دهد.

يورو 1976، ناكامي ميزبان


در سال ۱۹۷۶ یوگسلاوی میزبان مراحل نیمه نهایی این بازی‌ها شد، ولی این تیم همچون بلژیک، دومین میزبان ناکام بود و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه‌ چهار بر دو مقابل آلمان غربی تن به شکست داد. در دیگر دیدار این مرحله، چک اسلواکی با نتیجه‌ سه بر یک هلند را شکست داد تا در فینال به مصاف آلمان غربی برود.

آلمان در دیدار فینال که با حضور ۳۳ هزار بیننده در ورزشگاه بلگراد برگزار شد، تلاش می‌کرد تا نخستین تیمی باشد که از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کند. در این دیدار ابتدا چک و اسلواکی با دو گل پیش افتاد، اما تیم‌ آلمان که به سختکوشی مشهور بود، توانست بازی را به تساوی بکشاند تا کار به وقت‌های اضافی کشیده شود. در وقت‌های اضافی هم توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و کار به ضربات حساس پنالتی که تازه قانون آن تصویب شده بود، کشید. در ضربات پنالتی، چک و اسلواکی با نتیجه‌ پنج بر چهار به پیروزی رسید. پنالتی پنجم آلمان را اولی هوینس، مدیر کنونی بخش فوتبال بایرن‌ مونیخ زد که آن را خراب کرد.

1980 ايتاليا با شكلي متفاوت


در سال ۱۹۸۰ اتحادیه فوتبال اروپا برای نخستین بار تصمیم گرفت که بازی‌ها تنها در یک کشور برگزار شود و ایتالیا برای میزبانی انتخاب شد. در این دوره هشت تیم شرکت کننده به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند و قرار شد، از هر گروه تنها تیم اول به دور بعد راه یابد. در گروه اول، آلمان که بهترین تیم آن زمان اروپا بود، با اقتدار به فینال راه یافت تا تنها تیمی باشد که برای سومین دوره پیاپی به فینال این رقابت‌ها صعود می‌کند. در دیگر گروه هم بلژیک همه را شگفت زده و در میان ناباوری همگان اول شد و به فینال راه یافت.

دیدار فینال در بیست و دوم جون در ورزشگاه المپیک رم با حضور ۴۸ هزار نفر برگزار شد که آلمان با درخشش هورست با نتیجه‌ دو بر یک از سد بلژیک گذشت و دومین قهرمانی خود را جشن گرفت.

يورو 1984، قهرماني فرانسه با درخشش ميشل پلاتيني


در یورو ۱۹۸۴ فرانسه میزبان بود. در این دوره هم تیم‌ها در دو گروه به رقابت پرداختند با این تفاوت که از هر گروه دو تیم صعود می‌کردند.

آلمان قهرمان دو دوره این رقابت‌ها در میان ناباوری همگان نتوانست از گروه خود جواز صعود را به مرحله نیمه نهایی کسب کند. در این گروه، اسپانیا و پرتغال به ترتیب به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور بعد راه یافتند. در گروه دیگر، فرانسه و دانمارک کار راحتی را پیش ‌روی داشتند و به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور بعد صعود کردند.

در این مرحله، فرانسه و پرتغال به هم خوردند. در این دیدار دو تیم در وقت اصلی به تساوی یک بر یک دست یافتند. در وقت‌های اضافی، پرتغال نتیجه‌ را دو بر یک کرد، اما در حالی که همگان منتظر پایان بازی با همین نتیجه‌ بودند، فرانسه دو گل به ثمر رساند تا نخستین فینالیست‌ این بازی‌ها باشد. در دیگر دیدار جدال دو تیم اسپانیا و دانمارک در وقت اصلی و اضافی با تساوی به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود که در آن اسپانیا با نتیجه‌ پنج بر چهار از سد دانمارک گذشت.

ورزشگاه پارک دو پرنس بار دیگر میزبان فینال جام ملت‌های اروپا این بار بین تیم‌های فرانسه و اسپانیا شد. در این دیدار ابتدا میشل پلاتینی، ستاره آن زمان فوتبال فرانسه با یک ضربه آزاد به زیبایی دروازه‌ لوئیس آرکونادا را باز کرد، اما این پایان کار نبود و در دقایق پایانی، برونو گل دوم را برای فرانسه به ثمر رساند تا پلاتینی افزون بر انتخاب به عنوان بهترین گلزن، جام قهرمانی را هم بالای سر برد.

یورو ۱۹۸۸، قهرمانی لاله‌های نارنجی با درخشش مربع طلایی

در سال ۱۹۸۸ این بار میزبانی به آلمان غربی رسید. در این رقابت‌ها که به‌‌ همان شکل قبلی برگزار شد، از گروه اول هم چنان که همه کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کردند، آلمان و ایتالیا به مرحله نیمه نهایی راه یافتند، اما در گروه B انگلیس که پیش از آغاز بازی‌ها از شانس‌های اصلی قهرمانی بود، در میان ناباوری همگان در هر سه بازی خود تن به شکست داد و بد‌ترین نتیجه‌ تاریخ خود را رقم زد. در این گروه هلند و شوروی به مرحله نیمه نهایی صعود کردند.

در مرحله نیمه نهایی آلمان و هلند که از لحاظ سیاسی دچار تشنج شده بودند، به مصاف هم رفتند. در این دیدار نخست آلمان از روی نقطه پنالتی توسط لوتار ماتیوس به گل رسید، اما نارنجی پوشان هم توسط رونالد کومان از روی نقطه پنالتی به گل رسیدند تا همه چیز مساوی شود، ولی این پایان کار نبود و مارکو فان باستن دو دقیقه مانده به پایان بازی تیر خلاص را بر پیکر ژرمن‌ها‌‌ رها و امید آن‌ها را برابر هواداران پرشور خود به ناامیدی تبدیل کرد. در دیگر دیدار هم شوروی با دو گل ایتالیا را شکست داد و یک پای دیگر فینال هم مشخص شد.

در دیدار فینال که با حضور ۷۲۳۰۰ نفر تماشاگر برگزار شد، هلند با مربع مشهور خود یعنی فان باستن، رودگولیت، فرانک رایکارد و رونالد کومن با نتیجه‌ دو بر صفر به پیروزی رسید و برای نخستین بار و آخرین بار جام قهرمانی در این رقابت‌ها را بالای سر برد.

گل‌های هلند را در این دیدار رودگولیت در دقیقه ۳۳ و فان باستن در دقیقه ۵۴ به ثمر رساندند.

يورو 1992، دانمارك با پيتر اشمايكل و چاشني شانس همه را غافلگير كرد



در يورو 1992 سوئد براي ميزباني انتخاب شد. در اين دوره يوگسلاوي به خاطر جنگ‌هاي داخلي از بازي‌ها كنار گذاشته شد و در لحظات آخر به جاي آن دانمارك انتخاب شد.

در اين دوره شگفتي‌هاي زيادي رقم خورد. در گروه اول با وجود حضور تيم‌هاي مدعي و بزرگي همچون فرانسه و انگليس، سوئد و دانمارك صعود كردند، اما در گروه ديگر تيم‌هاي هلند و َآلمان كه بيشترين شانس را براي صعود داشتند به نيمه نهايي رسيدند.

در نيمه نهايي آلمان در ديداري سخت و حساس موفق شد با نتيجه‌ سه بر دو، سوئد ميزبان بازي‌ها را شكست دهد. در ديگر ديدار تيم شگفتي ساز و خوش شانس دانمارك مدافع عنوان قهرماني هلند را در ضربات پنالتي شكست داد تا در فينال به مصاف تيم قدرتمند آلمان برود.

در فينال همگان پيش‌بيني مي‌كردند كه آلمان به راحتي دانمارك را شكست دهد و جام قهرماني را بالاي سر برد، اما دانمارك با كاپيتاني دروازه‌بان مشهور خود پيتر اشمايكل و برايان لادروپ در پيشاني خط حمله همه پيش‌بيني‌هاي را نقش بر آب كرد و موفق شد با دو گل ژرمن‌ها را شكست دهد و قهرمان خوش شانس اين رقابت‌ها لقب گيرد.

يورو 1996، برگزاري بازي‌ها با شكلي متفاوت و قهرماني آلمان با گل طلایي بيرهوف



در سال 1996 قانون بازي‌ها تغيير كرد و براي نخستين بار، شانزده تيم در چهار گروه به ميزباني انگليس به رقابت‌ پرداختند. در اين دور در همان مرحله گروهي شگفتي رقم خورد و آن اين كه چك موفق شد با شكست ايتاليا به همراه آلمان به مرحله يك چهارم نهايي صعود كند. در مرحله يك چهارم نهايي، فرانسه در ضربات پنالتي هلند را شكست داد. آلمان با نتيجه‌ دو بر يك از سد كرواسي گذشت. چك با يك گل پرتغال را مغلوب كرد و انگليس ميزبان رقابت‌ها در ضربات پنالتي با نتيجه‌ پنج بر چهار اسپانيا را از پيش‌روی برداشت تا چهار تيم مرحله نيمه نهايي مشخص شوند.

هر دو بازي مرحله نيمه نهايي به پنالتي كشيده شد. در نخستين ديدار چك تيم شگفتي ساز اين رقابت‌ها به شگفتي‌هاي خود ادامه داد و در ضربات پنالتي با نتيجه‌ شش بر پنج از سد فرانسه گذشت. در ديگر ديدار آلمان با نتيجه‌ پنج بر چهار مقابل هواداران پرشور انگليسي اين تيم را شكست داد و براي چندمين بار به فينال صعود كرد.

در ديدار فينال كه در ورزشگاه ومبلي و در حضور 76 هزار بیننده برگزار شد، چك ابتدا در دقيقه 58 از روي نقطه پنالتي توسط پاتريك برگر به گل رسيد، اما در دقيقه 73 اوليور بيرهوف كه به عنوان يار تعويضي به ميدان آمده بود، گل تساوي را براي ژرمن‌ها به ثمر رساند تا كار به دقايق اضافي و گل طلايي كه براي نخستين بار در اين رقابت‌ها معمول شده بود، كشيده شود.

در وقت اضافي بيرهوف ستاره بازي گل پيروزي و طلايي تيمش را در دقيقه 94 به ثمر رساند تا آلمان سومين قهرماني خود را كه يك ركورد به شمار مي‌آيد به دست آورد.

يورو 2000، قهرماني فرانسه با درخشش زيدان


اين رقابت‌ها براي نخستين بار در دو كشور و به ميزباني هلند و بلژيك برگزار شد. در اين رقابت‌ها فرانسه با درخشش زيدان بازي‌هاي بسيار زيبايي را به نمايش گذاشت و براي دومين بار در تاريخ خود جام قهرماني را بالاي سر برد. در فينال اين دوره در حالي كه ايتاليا در وقت‌هاي اضافي نيمه دوم به گل رسيد و كادر فني اين تيم خود را آماده جشن قهرماني كردند ويلتورد گل تساوي را در آخرين ثانيه‌هاي بازي به ثمر رساند تا كار به وقت اضافي و گل طلايي كشيده شود كه در آن ديويد ترزگه گل طلايي را براي فرانسه به ثمر رساند تا اين تيم براي دومين بار قهرمان اين رقابت‌ها شود.

يورو 2004 ،قهرماني تيمي كه هيچ كس پيش بيني نمي‌كرد


در اين دوره پرتغال به عنوان ميزبان اين رقابت‌ها انتخاب شد. بدون شك شگفتي‌ساز اول و آخر اين رقابت‌ها يونان بود.

يونان كه در مرحله مقدماتي در دو بازي خود شكست خورده بود، با شش پيروزي متوالي جواز صعود در اين رقابت‌ها را كسب كرد و با هدايت اوتو ري‌ هاگل به نتايج بزرگي رسيد. يونان در نخستين بازي خود در مرحله گروهي موفق شد، پرتغال ميزبان را شكست دهد. اين تيم در مرحله يك چهارم نهايي توانست فرانسه مدافع عنوان قهرماني را شكست دهد تا در مرحله نيمه نهايي به مصاف چكي برود كه پاول ندود و يان كولر را در تركيب داشت. شاگردان هاگل در اين مرحله هم موفق كار كردند و براي نخستين بار در تاريخ خود به فينال اين رقابت‌ها صعود كرد.

پرتغال كه با درخشش بازيكناني همچون فيگو، كاستاو نونو گومژ به فينال صعود كرده بود بهترين فرصت را داشت تا مقابل هواداران پرشور خود انتقام شكست مقابل يونان در مرحله مقدماتي را بگيرد، اما در اين بازي هم ناكام ماند و با يك گل تن به شكست داد تا مقابل تماشاگران خود ناكام اصلي لقب گيرد.

يورو 2008 ، قهرماني اسپانيا بعد از وقفه‌اي 44 ساله



در اين دوره كه به ميزباني دو كشور اتريش و سوئيس برگزار شد، اسپانيا با ستاره‌هايي همچون ايكركاسياس، كارلوس پويول، ژاوي هرناندز، آندرس اينيستا، فرناندو تورس و داويد سيلوا از شانس‌هاي اصلي قهرماني به شمار مي‌آمد كه در نهايت اين گونه هم شد و پس از 44 سال جام قهرماني را براي دومين بار و اين بار با شكست يك بر صفر آلمان در فينال بالاي سر برد.

در اين دوره دو تيم ميزبان نتوانستند انتظارات را برآورده كند و حذف شدند.

يورو 2012


اين رقابت‌ها امسال با ميزباني دو كشور لهستان و اوكراين جمعه نوزدهم خرداد با ديدار لهستان با اوكراين كليد خواهد خورد.

در اين دوره هم همچون چند دوره قبلي شانزدهم تيم در دو گروه چهار تيمي به رقابت مي‌پردازند.

گروه‌هاي چهار گانه

* گروه یک ـ 1ـ لهستان 2ـ يونان 3ـ چك 4ـ روسيه

* گروه دو 1 ـ دانمارك 2ـ آلمان 3ـ پرتغال 4ـ هلند

* گروه سه ـ 1ـ اسپانيا 2ـ ايرلند 3ـ ايتاليا 4ـ كرواسي

* گروه چهار ـ 1ـ‌ اوكراين 2ـ سوئد 3ـ فرانسه 4ـ انگليس

تعداد قهرمانی‌ها و نایب قهرمانی‌ها

تیم              تعداد قهرمانی            نایب قهرمانی

 آلمان              ۳ (۱۹۷۲, ۱۹۸۰, ۱۹۹۶)     ۳ (۱۹۷۶, ۱۹۹۲, ۲۰۰۸)

  اسپانیا           ۲ (۱۹۶۴, ۲۰۰۸)     ۱ (۱۹۸۴)

 فرانسه            ۲ (۱۹۸۴ , ۲۰۰۰)     –

  شوروی           ۱ (۱۹۶۰)     ۳ (۱۹۶۴, ۱۹۷۲, ۱۹۸۸)

  جمهوری چک    ۱ (۱۹۷۶)     ۱ (۱۹۹۶)

  ایتالیا              ۱ (۱۹۶۸)     ۱ (۲۰۰۰)

 هلند                ۱ (۱۹۸۸)     –

  دانمارک           ۱ (۱۹۹۲)     –

 یونان                ۱ (۲۰۰۴)     –

  یوگسلاوی             –          ۲ (۱۹۶۰, ۱۹۶۸)

 بلژیک                    –          ۱ (۱۹۸۰)

 پرتغال                   –           ۱ (۲۰۰۴)

پر افتخارترین تیم‌های فاتح اروپا

۱‌ ـ آلمان: همیشه پای ژرمن‌ها در میان است. یکی از قدرت‌های اول فوتبال اروپا و دنیا بی‌تردید آلمان‌ها هستند. آن‌ها که همه کار‌هایشان را با برنامه‌ریزی دقیق پایه‌گذار می‌کنند و با اجرای کامل و بی‌نقص آن برنامه‌ها پش می‌روند، همواره در بین مدعیان قهرمانی جای دارند. به همین خاطر هم پرافتخار‌ترین کشور اروپا که در ده دوره از سیزده دوره جام ملت‌ها اروپا حضور داشته توانسته شش بار پا به دیدار نهایی بگذارد و سه بار اینجام معتبر را به خانه ببرد.

۲‌ ـ اسپانیا: ماتادور‌ها در پی خلق رکورد فتح سه جام متوالی هستند کار که تاکنون هیچ تمی‌ موفق به انجام آن نشده است. (فرانسه قهرمان جهان در سال ۱۹۹۸ و قهرمان اروپا در یورو ۲۰۰۰ این فرصت را داشت اما جام جهانی کابوس‌وار ۲۰۰۲ این امر را برای آن‌ها ناممکن ساخت.) آن‌ها به خوبی می‌دانند اگر موفق به انجام این مأموریت غیرممکن شوند، تا سالیان سال، نسل‌ها مختلف در مورد آن‌ها صحبت خواهند کرد.

پش از آن، آلمان‌ها با فتح جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۲ و جام جهانی ۱۹۷۴ با راهیابی به دیدار فینال جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۷۶ تا نزدیک این افتخار بزرگ رفتند اما با شکست مقابل چکسلواک سابق در آخرین گام روا ژرمن‌ها به واقعت تبدل نشد. داشتن فوق‌ستاره‌های تکرارناشدنی چون کاسیاس، ژاوی و انی استا دومین تیم پرافتخار جام ملت‌های اروپا پس از آلمان را برای رسیدن به افتخاری دگر بسیار امیدوار نگه داشته اما یادمان نرود اروپا‌یی‌ها تا به حال اجازه ندادند، تیمی ‌دو بار پیاپی جام قهرمانی را تصاحب کند.

۳‌ ـ فرانسه: این تیم هم به خاطر پیشینه درخشانش می‌تواند بین شانس‌ها قهرمانی یورو قرار گیرد. هرچند تم لوران بلان جوان از داشتن لیدر تمام‌عیار برای رهبری تیمش در آن تورنمنت بزرگ بی‌بهره است. این نکته از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که خروس‌ها هر گاه توانسته‌اند بر جامی ‌بوسه بزنند پای درخشش یک اسطوره برا‌یشان در میان بوده است. در قهرمان ۱۹۸۴ میزبان، میشل پلاتنی (رییس فعلی یوفا) این نقش را برای فرانسو‌ی‌ها بازی می‌کرد و زیزو، یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ در یورو ۲۰۰۰ لیدر همه‌کاره آبی‌پوشان بود.

پنج ناکام تاریخی جام ملت‌های اروپا
 
هفته گذشته مسی، اعجوبه حال حاضر دنیای فوتبال آرزو کرده بود که کاش می‌توانست حتی اگر شده برای مدت کوتاه در تیم ‌اروپا بازی می‌کرد تا لذت حضور در یورو را تجربه کند. این آرزوی بهترین بازیکن سه سال اخیر دنیای فوتبال، نشان از اعتبار و اهمیت جام جهان کوچک دارد.

به همین منظور نام پنج فوتبالیست اسطوره‌ای اروپا را که هچ‌گاه نتوانستند لذت حضور در این تورنمنت معتبر قاره‌ای را بچشند، از نظر خواهم گذراند.

۱‌ ـ فرانس پوشکاش: این اسطوره فقید دنیای فوتبال که از او به عنوان بهترین گلزن قرن بیستم هم نام برده می‌شود، در بین سال‌ها ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۶ برای تیم ملی زادگاهش، مجارستان به میدان می‌رفت. بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۵۴ که به همراه تیم ملی کشورش به نایب قهرمان آن مسابقات هم رسید، بدشانس بود که وقت او و مجارستان از قدرت‌های فوتبال اروپا و حتی جهان به حساب می‌آمدند، هنوز تورنمنت قاره‌ای در اروپا برگزار نمی‌شد. اسطوره مجار‌ها به واسطه باز در تیم رئال مادرید، یک سال را هم برای اسپانیا به میدان رفت اما علی رغم برگزار اولین دوره جام ملت‌ها، اروپا در سال ۱۹۶۰ به خاطر آنکه اسپانیا جا در بین چهار تیم مرحله نهایی نداشت، بدون شرکت در آن مسابقات با دنیا قهرمان خداحافظی کرد. او مدت کوتاهی را هم مربی مجارستان بود، ولی با آن وجود هم نتوانست راهی جام ملت‌ها اروپا شود و تجربه حضور در آن را به دست آورد.

۲‌ ـ آلفردو د‌ی استفانو: جام ملت‌های اروپا برخلاف جام جهانی و یا حتی جام ملت‌های آسیا و آفریقا از قدمت کمتری برخوردار است. (جام ملت‌های آمریکا جنوبی یا کوپاآمه‌ریکا حتی از جام جهانی هم قدیمی‌تر است.) به همین خاطر دیگر اسطوره رئال‌ها که ‌زاده بونس‌آرس آرژانتن بود، با وجود این سابقه، باز برای اسپانیا را نیز دارد و هم از حضور در این باز‌ی‌ها محروم ماند. غیبت اسپانیا در دوره اول برگزاری جام ملت‌ها اروپا، باعث شد تا نام آن اسطوره افسانه‌ای نیز در لیست غایبان همشگی ورو قرار داشته باشد. چقدر حیف که هم او و هم پوشکاش زمان در مستطیل سبز غوغا می‌کردند که جام ملت‌ها وجود نداشت. البته شاید بیشتر از آن دو، قاره سبز است که حسرت نبود نامشان را می‌خورد.

۳‌ ـ جرج بست: سن او مشکلی برایش جهت حضور در جام جهانی کوچک ایجاد نکرد اما ایرلند شمالی تیمی ‌نبود که در میان بزرگان فوتبال اروپا، راهی مسابقات بدین بزرگی شود. اسطوره منچستر‌ها در حقیقت که نابغه تکرارنشدنی است که با وجود حضور چهارده ساله‌اش در باز‌ی‌های ملی حسرت به دل جام ملت‌ها اروپا ماند و نام او هم در لیست غایبان آن مسابقات جا دارد. شاید او با تغییر ملیت می‌توانست انگلیس را در سومین دوره همراه کند اما حتی یک دهه باز برای شیاطین سرخ هم او را به کشورش وفادار نگه داشت. با آن وجود بست در انگلستان مدفون است.

۴‌ ـ اوزه بیو داسلوا فررا: پله قاره سبز هم نتوانسته تجربه حضور در جام ملت‌های اروپا را کسب کند. آقا گل جام جهان ۱۹۶۶ از ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۳ در تیم ملی پرتغال ۶۴ بازی انجام داد اما پرتغال تا هفتمین دوره نتوانست در جمع بهترین‌های قاره حاضر شود تا این گونه جای خالی او در اروپا برای همشه احساس شود. بهترین فوتبالیست تاریخ پرتغال بسیار بدشانس بود، چرا که با وجود آنکه با گل‌هایش سومی‌ جام جهان را برای کشورش به ارمغان آورد هچ‌گاه طعم حضور در جام ملت‌های اروپا را نچشید.

۵‌ ـ کنی دالگیلش: بیشترین سابقه بازی و بهترین گلزن تاریخ اسکاتلند بود که نتوانست کمک کند تا او بتواند در تورنمنت کشورهای اروپا شرکت داشته باشد. این درست که تلاش پانزده ساله دالگلش برای کشورش بی‌نتیجه ماند، اما او به عنوان بازیکن در رده باشگاهی صاحب عناوین فراوان شده که شاید درد او را بابت غیبت در جام ملت‌های اروپا بکاهد. شایی اسکاتلند که در چهار دوره اخیر بازی‌های ورو غایب بوده، به نام پرآوازه او برای رسیدن به یورو ۲۰۱۶ رو نیمکتش احتیاج دارد.

آمار بازیکنان حاضر در یورو ۲۰۱۲۲

چند روز پیش لیست بازیکنان حاضر در تیم‌های یورو ۲۰۱۲ نهایی شده‌اند و شما می‌توانید اطلاعات جالبی را در رابطه با این ۳۶۸ بازیکن در زیر بخوانید.

تعداد بازی ملی: تیم هلند با میانگین ۴۲ حضور در بازی‌های ملی تجربه خود را به رخ می‌کشد که رافائل ون‌در‌وارت با ۹۴ بازی بیشترین تعداد حضور را در بین هلندی‌ها دارد و در سمت مقابل تیم‌های لهستان و فرانسه با میانگین ۲۱ حضور در بازی‌های ملی کم‌تجربه‌ترین تیم‌ها به شمار می‌آیند.

 قد: آلمان‌ها احتمالا می‌توانند از مزیت بلند قدی خود در نبردهای هوایی به جز در برابر کرواسی استفاده کنند. این دو تیم دارای میانگین قد ۱۸۵ سانتی‌متر هستند. جالب است بدانید که بلندقد‌ترین بازیکن این رقابت‌ها آندریاس ایساکسون دروازه‌بان سوئدی با ۱۹۹ سانتی متر بلندای قامت می‌باشد.

تعداد گل: در مرحله مقدماتی هلند با به ثمر رساندن ۳۷ گل بهترین خط حمله را به خود اختصاص داد، در حالی‌ که یونان با چهارده گل زده ضعیف‌ترین خط حمله را داشت که از این ۱۴ گل هم شش تای آن را مدافعان این تیم به ثمر رسانده بودند. کلاس‌یان هانتلار با زدن ۱۲ گل بهترین گل‌زن مرحله مقدماتی لقب گرفت و پس از آن میروسلاو کلوزه آلمانی با ۹ گل مقام دوم را به ‌دست آورد.

میانگین سنی: ایتالیا، روسیه، جمهوری ایرلند و سوئد با میانگین سنی ۲۸ سال پیر‌ترین تیم‌های جام و ژرمن‌ها با میانگین ۲۴ سال جوان‌ترین تیم جام لقب گرفته‌اند. کاستاس چالکیاس، دروازه‌بان یونان با ۳۷ سال سن، پیر‌ترین بازیکن یورو ۲۰۱۲ و مدافع هلند یترو ویلمس با ۱۸ سال سن جوان‌ترین بازیکن این رقابت‌ها است. هم‌چنین او در صورت بازی، جوان‌ترین بازیکن تاریخ رقابت‌های یورو نیز لقب خواهد گرفت. هم‌اکنون این رکورد در دستان انزو شیفو با ۱۸ سال و ۱۱۵ روز است.

برنامه کامل چهاردهمین دوره رقابت‌های یورو ۲۰۱۲

 چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا روز جمعه با حضور شانزده تیم بر‌تر قاره به میزبانی دو کشور لهستان و اوکراین آغاز می‌شود و تا یازدهم تیر با شناخت تیم قهرمان ادامه پیدا می‌کند.

رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا که از سال ۱۹۶۰ به میزبانی فرانسه آغاز شد، از سال ۱۹۹۶ تحت عنوان یورو برگزار می‌شود و تیم فوتبال آلمان با سه عنوان قهرمانی، موفق‌ترین تیم این رقابت‌ها به شمار می‌آید.

آلمانی‌ها سه بار هم نایب قهرمان شده‌اند. تیم‌های اسپانیا و فرانسه هر کدام با دو عنوان قهرمانی در جایگاه دوم تیم‌های پرافتخار یورو قرار دارند و تیم‌های شوروی، ایتالیا، چکسواکی، هلند، دانمارک و یونان هم هر کدام یک بار قهرمان شده‌اند. جدول کامل مسابقات مرحله گروهی این رقابت‌ها به شرح زیر است:

۱۹ خردادگروه A: * لهستان ‌ ـ یونان/* روسیه ‌ ـ جمهوری چک

۲۰ خردادگروه B: * هلند ‌ ـ دانمارک/* آلمان ‌ ـ پرتغال
 
۲۱ خردادگروه C: * اسپانیا ‌ ـ ایتالیا/* جمهوری ایرلند ‌ ـ کرواسی
 
۲۲ خردادگروه D: * فرانسه ‌ ـ انگلستان/* اوکراین ‌ ـ سوئد
 
۲۳ خردادگروه A: * یونان ‌ ـ جمهوری چک/* لهستان ‌ ـ روسیه
 
۲۴ خردادگروه B: * دانمارک ‌ ـ پرتغال/* هلند ‌ ـ آلمان
 
۲۵ خردادگروه C: * ایتالیا ‌ ـ کرواسی/* اسپانیا ‌ ـ جمهوری ایرلند
 
۲۶ خردادگروه D: * سوئد ‌ ـ انگلستان/* اوکراین ‌ ـ فرانسه
 
۲۷ خردادگروه A: * جمهوری چک ‌ ـ لهستان/* یونان ‌ ـ روسیه
 
۲۸ خردادگروه B: * دانمارک ‌ ـ آلمان/* پرتغال ‌ ـ هلند
 
۲۹ خردادگروه C: * کرواسی ‌ ـ اسپانیا/* ایتالیا ‌ ـ جمهوری ایرلند
 
۳۰ خردادگروه D: * انگلستان ‌ ـ اوکراین/* سوئد ‌ ـ فرانسه
 
برنامه مسابقات مرحله یک چهارم نهایی:
اول تیر:
* تیم اول گروه A ‌ ـ تیم دوم گروه B
دوم تیر:
* تیم اول گروه B ‌ ـ تیم دوم گروه A
سوم تیر:
* تیم اول گروه C ‌ ـ تیم دوم گروه D
چهارم تیر:
* تیم اول گروه D ‌ ـ تیم دوم گروه C
 
برنامه مسابقات مرحله نیمه نهایی:

هفتم تیر:

برنده یک چهارم ‌‌نهایت اول ‌ ـ برنده یک چهارم نهایی سوم

هشتم تیر:

برنده یک چهارم نهایی دوم ‌ ـ برنده یک چهارم نهایی چهارم
 
یازدهم تیر:

دیدار پایانی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۶
هورااااااااا آلمان . قهرمانیییییییییییییییییییییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
1
2
3
آلمان آلمان آلمان
4
5
6
همیشه قهرمان
المان قهرمان است
آلمان قهرمان بلامناضع تاریخ جام ملت های اروپاست. البته تو جام حهانی هم بیشترین حضورها تو نیمه نهایی و فینال داشته. بهترین تیم ملی قرن 21 ام به قطع آلمان بوده. تو تمام جام های بزرگ به جز 2004 پای نیمه نهایی و فینال بوده. 2002- 2006- 2008- 2010
امسال هم قهرمانی از آن ماست.......
فرانسه رو دوست دارم فقط به خاطر زیزو
هووووووووررررررررررررررااااااااااااااا فرانسه
آلمانها همیشه قهرمان و دست نیافتنی می باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس