بازدید 24026
امنیت در برابر زلزله؛ تهران تا توکیو

ملی پوشان والیبال، لرزیدن ساختمان‌ها را از پنجره نگاه کردند!

در حالی که زلزله‌های کم شدت و متعدد برخی نقاط کشورمان، توهم توطئه برخی را فعال می‌کند که «حتما علتی دارد!»، هزاران کیلومتر آنسو‌تر از کشورمان، سرزمینی هست که در عین تکرار هر روزه زلزله‌های شدت بالا، ساکنینش با خیال راحت به دیدن ساختمان‌های لرزان می‌ایستند؛ شجاعت ما ته کشیده یا...؟!
کد خبر: ۲۴۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹ 01 June 2012
زلزله، زمین لرزه یا هر نام دیگری که بر آن بگذارید، سخن از یک رویداد ساده فیزیکی است که بر اثر اصطکاک لایه‌های تشکیل دهنده پوسته زمین رخ می‌دهد و با اینکه هنوز تقریبا پیش‌بینی ناشدنی است، به شدت دقیق و قابل محاسبه است؛ بماند که ما چقدر محاسبه‌گر هستیم!

به گزارش «تابناک»، اردوی تیم ملی والیبال کشورمان که برای مسابقات انتخابی المپیک در توکیو است، چند شب پیش با اتفاقی روبه‌رو شدند که بی‌گمان تا مدت‌های مدیدی در ذهن ملی پوشان نقش خواهد بست و به یادگارخواهد ماند؛ شاید بیشتر از نتایجی که در مسابقات امروز و فردا به دست بیاورند.

ماجرا از این قرار بود که پس از بارش شدید باران که می‌توانست برنامه‌های تمرینی و یا گشت و گذار را بر هم بزند، یک ساعت از نیمه شب گذشته، زلزله‌ای رخ می‌دهد که مایه سرگرمی کسانی می‌شود که آن موقع بیدار بودند!

البته این لرزش‌ها ظاهرا به اندازه‌ی از قدرت بوده که افراد خوابیده نیز آن را درک کنند؛ خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی ایران ـ که با زلزله بیدار شده بود‌ ـ می‌گوید: «بیدار شدم، ترسیدم و با خودم گفتم زلزله! اما وقتی متوجه شدم در توکیو هستم، گفتم اینجا توکیوست، بخواب! بعد هم خوابیدم».

بر خلاف یکی از ملی پوشان، بقیه که سال پیش در جام جهانی زلزله را تجربه کرده بودند، برایشان عادی بود. البته برخی هم مثل فرهاد ظریف از آن لذت بردند. او می‌گوید: «من موقع زلزله خواب بودم. بیدار که شدم نترسیدم. اینجا آدم از زلزله لذت می‌برد».

سعید معروف هم با لرزش هتل از خواب بیدار شده: «من هم خواب بودم. وقتی بیدار شدم نترسیدم؛ اما برایم کمی سخت بود. بعد رفتم جلوی پنجره و پرده را کنار زدم و ساختمان‌های دیگر را دیدم، برایم جالب بود».

سعید مصطفی‌وند‌ بر این باور است، چون در ژاپن بوده خیالش راحت بوده: «من بیدار بودم و نترسیدم. اگر ایران بودم، هجده طبقه را می‌دویدم، اما اینجا مطمئن است. اتفاقا من هم رفتم کنار پنجره تا دو برج روبه‌رویی هتل را موقع زلزله ببینم».

بدین ترتیب، لرزیدن اشیای دور و اطراف و حتی جنبیدن برج‌های بلند، نه تنها ترسناک نیست، بلکه دیدنی هم می‌تواند باشد تا جایی که این موضوع به ظاهر روزمره در آن سرزمین، قابلیت تبدیل شدن به یک خبر جالب در کشورمان را داشته باشد.

اما بد نیست پایمان را فرا‌تر از یک خبر بگذاریم تا دریابیم که چگونه شده، در ژاپن زلزله می‌تواند شادی‌آور باشد و در ایران اینقدر ترسناک جلوه کرده که‌ گاه برخی شیادان ادعای پیش‌بینی دقیق زمان وقوع آن را می‌کنند و عده‌ای هم به هواخواهی ایشان برمی‌خیزند؟!


این برج معروف توکیوست که بسیار شبیه برج معروف ایفل بوده و البته کارکردی مشابه آن دارد؛ نشانه‌ای برای پیشرفت و مدرنیته که البته یک آنتن رادیویی را نیز در بر می‌گیرد.
این تصویر پش از زلزله 9 ریشتری دو سال پیش شمال ژاپن گرفته شده و همانگونه که پیداست، شدیدترین زلزله تاریخ این کشور اثرات بسیار جزیی در نماد توریستی توکیو گذاشته است.

آیا قوانین ایمنی در برابر زلزله در ژاپن و ایران متفاوت است؟

با نگاهی به دستورالعمل ایمنی در برابر زلزله در کشورمان ـ که به آیین‌نامه ۲۸۰۰مشهور است‌ ـ به اصولی بسیار ساده و ابتدایی برمی‌خوریم که به نوعی تضمین کننده مقاومت ساختمان در برابر لرزش‌های ‌گاه خیلی شدید هستند؛ جایی که در آغاز به سازه نرم و سازه سخت اشاره می‌کند و شرط نخست پایداری سازه در برابر لرزه را به تعیین نوع زمین از نظر سخت و نرم بودن می‌داند، ولی خوب که به پیرامونمان نگاه می‌کنیم، اغراق نیست که بگوییم بیشتر سازندگانمان هم کوچک‌ترین آگاهی از سختی و نرمی سازه و نوع مصالح مناسب برای آن ندارند.

به عبارت بهتر، ساخت یک ساختمان در کشورمان با این سطح از اطلاعات اولیه آغاز می‌شود تا سرانجام محصولی تولید شود که قرار است، پناهگاه خانوادگی‌مان باشد، ولی چون بر مبنای هیچ اصلی استوار نشده است، همیشه پتانسیلی از فاجعه را در خود نهفته دارد و در فراگیر بودن به اندازه‌ای از درجه رسیده که حتی نمی‌توان گفت: اینجا بم، رودبار، منجیل و... است و تجربه تلخ گذشته نه چندان دورش، موجب شده که امن‌تر ساخته شود و اصول بدیهی مقابله با زلزله در ساختمانش دیده شود.

بند به بند آیین نامه ۲۸۰۰ را می‌خوانیم تا به اصول ساده‌ای همچون استفاده از جعبه (مکعب) و تقارن در طراحی برسیم و دریابیم که حتی در این سطح از بدیهیات، نمره ساخت و سازمان را مستوجب مردودی خواهد کرد.

این در حالی است که به گواه عوارض‌ها و مالیات‌های گوناگونی که ساختمان سازی‌مان مشمول می‌شود، درخواهیم یافت که ناظر ـ البته در سطح تئوری ـ کم نداریم؛ ارگان‌هایی که‌ گاه علت پول گرفتنشان نیز معلوممان نمی‌شود؛ اما گریزی از آن‌ها متصور نیستیم، ولی نه کارکردی دارند و نه اگر خدای ناکرده آواری بر سرمان فرو بریزد، مسئولیتی متوجه آن‌ها خواهد بود.

چاره چیست؟

تفاوت تهران و توکیو، شاید هزاران دلیل ریز و درشت داشته باشد؛ آن‌ها با کاغذ که بسیار سبک است، در و دیوار می‌سازند، ولی ما چند تن سنگ را برای زیبایی نمای ساختمان‌هایمان به کار می‌گیریم، آن‌ها منظم و قانونمند هستند، ولی ما قانون گریز و مغرور و در یک کلام، آن‌ها ایمنی را خودخواسته به کار می‌گیرند، ولی ما هزینه می‌کنیم تا یک تخلف خطر سازمان پنهان بماند.

البته این تفاوت‌ها شاید برای شمایی که استثنا هستید، وجود نداشته باشد، ولی حق خواهید داد که راه رسیدن به جایگاه امن توکیو این است که تفکر آینده‌نگری در ذهن تک تکمان شکل بگیرد؛ یعنی ما و شمایی که در هنگام ساختمان سازی به زیبایی آن دقت می‌کنیم، کمی هم در مورد پایداری بنایمان حساسیت به خرج دهیم.

و البته اینجاست که شاید قوانین ثبت مشخصات سازندگان و ناظرین و پیش بینی مجازات‌های سنگین برای متخلفین هم برای رسیدن به سطح مطلوب ایمنی نقش کارسازی داشته باشد.

نظر شما چیست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۵۸
ای بابا تمام زندگی ما تو این مملکت یه شوخیه .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
خوشحالم که اولین منفی رو من به نظرت دادم!
عجب تحلیل های آبکی و نادرستی. درست است که در توکیو زلزله های زیادی به وقوع می پیوندد اما این دلیلی بر شدت آن ها نیست. مثلا ارگ بم گواه این بود که در بم چند صد سال زلزله با شدت زیاد نداشتیم. اگر می خواهید به شدت زلزله ای پی ببرید(و بالتبع خرابی های پس از آن) باید به دوره بازگشت آن توجه کنید. یعنی زلزله های که در تهران یا تبریز اتفاق می افتند می توانند بسیار مخرب تر از توکیو باشند(با توجه به بزرگی، شتاب، فاصله از مرکز، عمق کانونی، نوع خاک و...). در زلزله و سونامی ژاپن زلزله تخریب زیادی نداشت بلکه سونامی باعث تخریب شد این ها را از هم جدا بدانید. حرف آخر اینکه جوانمرد نرمی و سختی خاک و سازه بیشتر به طراح ربط دارد و نه سازنده و این را هم بگویم که طراحان ایرانی جز بهترین های جهان هستند و ایرادات آیین نامه ای را که ما از آن ها اطلاع داریم به گردن طراح نیندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
کجا زندگی می کنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
سلام.خوبی؟خوشی؟سر حالی؟ چه خبر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
بابا خفن!
دوره بازگشت دیگه چیه؟ خودت اختراعش کردی؟!
دانشمند،وقتی می گن ریشتر یعنی دارن از یک واحد برای سنجش قدرت زلزله استفاده می کنن!
چی باعث شده فکر کنی ژاپن زلزله مخرب نداشته و از روز اول زلزله هاش همینجور کم آسیب بوده؟
اگز به فرض محال حرفت هم درست باشه، چی باعث شده که زلزله های مخرب تبریز موجب ایمن سازی بیشتر این ناحیه نشده؟
جواب این سوال رو دو سه بار برا خودت تکرار کن شاید یاد بگیری که ژاپنی ها بزرگن که ایمنی رو به این حد رسوندن، نه اینکه بگی زلزله هاشون که تو دنیا معروفه کوچیکه!!!
lمحمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
تحلیل آبکی نفرست ...
بنظرم دوراز ذهن نیست که روزی بشنویم ژاپن به کشورهای دیگه زلزله صادر میکنه
ما خونمون رو پارسال خودمون ساختیم یعنی مهندسی و ساختش رو خودمون انجام دادیم و جوری ساختیم که تا 8 ریشتر هم مقاوم باشه ...
مسئولش داییم بود ...مهندس ناظر نمیدونست ساختمون ماله خودمونه :)
وقتی اومد ساختمون رو دید به داییم گفته بود این خیلی توش مواد و آهن استفاده شده بیا مقداریش رو حذف کن بفروش استفادش رو بکن !!!!
هر کس خونه می خواد بسازه باید هر روز بره سراغش و بهش نظارت کنه
مخصوصا تو تهران
لطفآ در هر زمینه ای که می خواهید مطلب منتشر کنید به زمینه تخصصی فرد نویسنده هم توجه کنید خصوصآ وقتی مطلب کمی تخصصی است و مثلآ صحبت از آین نامه 2800 می شه.معلوم نیست آقای نویسنده فقط به اول آیین نامه یک نگاهی انداخته یا این که بقیه فصل ها رو نتونسته بخونه!!
به نظر من با شرایط موجود بهتره به امید ساختمان سازی مدرن نباشیم بلکه به فکر مقاوم سازی بدن باشیم تا کمتر آسیب ببینیم
تفاوت در فرهنگ مردم است اینجا اگر کنترل نباشد هیچکس به وظیفه خود عمل نمیکند. مهندس طراح مهندس سازه مهندس ناظر و بنا و پیمانکار و تایید کننده همه به فکر سودند و دیگر هیچ...یعنی نظام متکی بر نظارت. اما در آنجا تعهد کاری هست وهمه چیز برخلاف اینجا است یعنی عین دستور اسلام و پیامبر.روایت شده روزی پیامبر اسلام با جمعی جنازه ای را تشییع کردند وپیامبر در کندن و آماده کردن قبر کمک میکرد دیدند حضرت قسمت لحد قبر را خیلی با دقت صاف میکند و سنگریزه ها را کنار میزند گفتند یا رسول الله این قبر است و آنقدر مهم نیست که شما دقت میکنید. ایشان فرمود: المومن اذا عمل عملا اتقنه.یعنی مومن کسی است که وقتی کاری را انجام میدهد آنرا محکم و استوار انجام میدهد. متاسفانه در اظهارات برخی این فرهنگ ضمنا تایید میشود ومیگوییم : کسی نیست نظارت کند .یعنی وقتی کسی نبود نظارت کند هرکس هرکه میخواهد بکند و معذور است. یعنی اتکا به نظارت و تنبیه و جریمه و زندان. این فرهنگ اسلامی نیست .
بیشتر سازنده های ساختمان در ایران افرادی هستند که به هیچ وجه کارشان این نیست و مثلا قبلا یک کار دیگری مثل مغازه داری یا کارخانه داری را انجام میدادند و الان هم برای سود زیادش به این کار رو اورده اند . نظام مهندسی ما هم که اصلا نظارت خوبی ندارد در نتیجه کار کم نظارت همین می شود که عمر متوسط ساختمان ها در ایران 10 سال است و بعد از آن ساختمان کاملا مخروبه به نظر میرسد.
پاسخ ها
باستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
متاسفانه هر فردی بدون کوچکترین اطلاعات فنی اجازه ساخت و ساز دارد. اکثر مجریان تعیین شده نظام مهندسی نیز فقط نقش امضا کننده صرف را دارند.
آنجا ژاپن است این جا ایران ! همین!
تغاوت در وجدان کاری
نظر ما به خودمون مربوطه!
ضمن موافقت با اکثر چیزی که نوشتین باید بهتون بگم که در همین توکیو باهمه اون امنیتی که ساختمونهاشون دارن پیش بینی شده که زلزله مهیبی در ماه های آتی اتفاق می افته مردم بعد از زلزله پارسال هنوز حسابی تو شوک هستن و آلودگی هسته ای ناشی از نشت نیروگاه فوکوشیما باعث شده اکثر مردم از محصولات غذایی وارداتی استفاده کنند به همین خبرنگار محترم اتون که اینقدر ذوق زده شده بگین سری به استان ایباراکی و فوکوشیما بزنه ببینه که چه جور تبدیل به شهر ارواح شده .... مصالح الوار و باقیمانده های هسته ای فوکوشیما رو هنوز برنداشتن چون استانهای دیگه قبول نکردن جانفشانی کنن و هر کدوم بخشی از این زباله ها رو تو خاکشون دفن کنن... من اینهمه سال در توکیو زندگی کردم و هیچ سال اندازه امسال مردم رو وحشتزده ندیدم بد نیست بدونین الان فقط شیر و لبنیات منطقه هوکایدو که شمالی ترین استانه مصرف داره بقیه محصولات غذایی مورد استفاده به خصوص برا بچه ها با دقت زیادی انتخاب می شه.... ضمنا الان چند ماهه بچه هام تو مدرسه اشون دارن توجیه می شن برای زلزله ....راستی اینم بگم دولت ژاپن حسابی این اخبار رو سانسور میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
اگه ژاپن اینقدر بده تشریف ببرید ایران خیلی خوش میگذره
باستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
اینکه دانش آموزان برای برخورد با زلزله توجیه بشن فکر نکنم بد باشه و قبلا انجام می شده. زلزله ای که در ژاپن اتفاق افتاد حدود 100 برابر قویتر از زلزله بم بود، آمار تلفات را مقایسه کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
خوب اگه تو ايران بود همون شير و لبنيات رو به زور خداد تومن به خورد مردم ميدادن !!! اصلا قابل مقايسه نيست .
با سلام و تشکر از مقاله بسیار خوبتان چند نکته‌ای در مورد پیشنهاد خوبتان در مورد ثبت مشخصات سازندگان ساختمان به ذهن می‌رسد:

اینکه مهندسین و طراحان ساختمان بر اساس تجربه و تخصص در فاکتورهای مختلف مثل مقاوم سازی، زیبا سازی، بهینه سازی در فضا،... طبقه بندی شوند. به این ترتیب شخص با توجه به الویتهای خود، مهندس مورد نظر خود را با صرف کمترین هزینه خواهد یافت.

طبیعتاً، میزان دستمزد مهندسین نیز بر اساس رتبهٔ ‌شان در هریک از فاکتورهای مختلف خواهد بود، به این ترتیب هر بنائی پس از اتمام، درجه مشخصی‌ از ایمنی، زیبایی‌،..خواهد داشت.

چنین طبقه بندی‌هایی‌ دید قابل لمسی از ایمنی ساختمان برای عموم مردم ارائه خواهد داد که شخصاً فکر می‌کنم جزو اولویت اکثریت جامعه قرار خواهد گرفت، و شاید بسیار بیشتر از زیبایی‌، که اکنون مورد توجه است...
چندی پیش یک مقاله در سایت تابناک خواندم در خصوص حذف افراد با تجربه و تخصص . اگر در کشور ما فارغ از اینکه شخص ظاهرش چطور است یا دیدگاه دینی و سیاسی او چیست از تخصص افراد استفاده کنیم ما هم راه درازی تا موفقیت نخواهیم داشت . امروز هر فرد متخصصی را که داشتیم یا از ایران رفته و یا به دنبال رفتن است
متاسفانه در اغلب موارد در تئوری خوب هستیم اما در ساخت به دلایل گوناگون در ست عمل نمی کنیم.تا وقتی بلایی سرمان نیاید به فکر نمی افتیم پس از زلزله بم تا یکی دو سال مدام صحبت از مقاوم سازی و نطارت درست بر ساخت بود اما کم کم همه چیز به فراموشی سپرده شد.یکی از تفاوت ها در ساختمان سازی ما با ژاپن در سبک سازی است و دیگری استفاده از قطعات دمپر ی و میراگر در اتصال ستون ها به پی ساختمان که موجب می شود ساختمان در هنگام زلزله با حرکت زمین به آرامی حرکت کند (همچون کاربرد کمک فنر در ماشین).به امید اینکه از گذشته درس بگیریم و تا دیر نشده به فکر آینده باشیم.
فکر می کنم آیین نامه 2800 کنار گذاشته شده.
ای کاش ابتدا فرق ایرانی وزاپنی را متوجه شویم وبعد خواهیم دید فرق زلزله در تهران وتوکیو را
نویسنده محترم مقاله. اگر تفکر و نگرش ما مانند ژاپنی ها بود العان در خیلی از مسایل وضع متفاوتی داشتیم نه فقط در این موضوع
مطالب درسی و واحدهای درس این رشته را در ژاپن و ایران مقایسه کنید در ایران در 140 واحد کل حدود 50 واحد عمومی ارایه میشه (اخلاق معارف .....
پاسخ ها
باستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
درسهای عمومی حدود 20 واحد است. در ضمن مشکل ما در اجرا توسط افراد غیر متخصص است.
برای اصلاح فرهنگ، باید از آموزش شروع کرد و آموزش مؤثر از سالهای کودکی آغاز می شود. برای ایجاد فرهنگی که به عنوان فرهنگ ژاپنی شناخته می شود، سالها تلاش شده است، اما متاسفانه همیشه ضعيف ترین وزارتخانه ما، وزارت آموزش و پرورش بوده است ......
زلزله هیچ گاه مفرح نبوده و نیست .سونامی بزرگی که ژاپن را در نوردید حاصل زلزله شدید بود.فکر نمی کنم اگر از هر ژاپنی بپرسیم دوست داری در کشورت زلزله بیاید جواب مثبت دهد.پس لطفا با دقت بیشتری خبر درج کنید.
واقعا جالبه اي كاش يه روز مسئولين و مردم ما به اين نتيحه برسند كه ايران هم بخشهاي زيادي روي گسل زلزله داره و به فكر بيافته و الگو برداري كنه!
تابناک عجب واقعیت تلخی گریم گرفت ......تو رو خدا بیشتر توی این زمینه ها اطلاع رسانی کن بلکه یکم به خودشون بیان .......ایران با این عظمت نباید این باشه نباید
اگه یه سوال درمورد سازه ها به دوتا مهندس ایرانی و ژاپنی بدن ایرانی احتمالا زودتر حلش می کنه ولی ژاپنیه زودتر عملیش می کنه.
مشکل از خودمونه - ما ایرانیا فقط به فکر جیبمونیم از هر راهی
به نظر اینجانب بزرگترین مشکل در مملکت ما نبود مجازات های سنگین برای این قسم متخلفان است. متاسفانه سابقه ما ایرانی ها نشان داده است که تا اجباری در کار نباشد تن به کارهای سخت نخواهیم داد و عافیت طلبی را ترجیح می دهیم. شاید وقتش رسیده که در یک اقدام هماهنگ کار آگاهسازی از طریق رسانه ها و تبلیغات و هم زمان سخت گیری های قانونی را آغاز کنیم.
فراموش نکنیم زمانی در کشور ما بستن کمربند ایمنی پدیده ای نادر بود. اما در یک اقدام هماهنگ این عمل در فرهنگ مردم تثبیت شد. امیدوارم در این مورد نیز نظیر این اتفاقات رخ دهد.
خیلی دوست دارم احساس ولاسکو رو در هنگام اومدن زلزله داشته باشم ... اما حیف ...
متاسفم . یاد بم افتادم که اون همه آدم مردند . چرا زلزله برای ما یعنی ترس و مرگ و برای ژاپنی ها یعنی یک حادثه طبیعی بی خطر . نوش جانشان که زحمت کشیده و می کشند و با عقل و تلاش در جنگ با حوادث طبیعت پیروز شده اند.
بسیار جالب بود
ژاپنی ها خیلی رفتارهای خوب دارند . مثلا در سونامی گذشته ذزدی نشد هرج و مرج نشد به هم کمک می کردند و ... فکر کنم اگر مردم ایران مثل ژاپنی ها شوند امام زمان ظهور کنه
تا مادامی که در آمد برای دولت حرف اول را می زند ما چه نظری میتوانیم داشته باشیم.
بابا تابناک جون چه جوری برات بگم که شما هم به اطلاع مردم و هم قانون گذاران بگذاری که هم خدا راخوش بیادو هم این مردم مظلوم چشم انتظار نباشند .باباسازمان مدیریت بحران کشورتعطیله وتنها جای ان که کار میکنه ردیف اعتباریش است برای مانور بعضی از مسئولین .
تابناک جان ـ در مورد فرهنگ سازی و قوانین حرف می زنید نگوییدـ ؛در ذهن تک تکمان شکل بگیرد؛ مردم که همه شان چیزی از ساخت و ساز نمی دانند - این کار ها باید با وضع قوانین و نظارت دقیق بر آنها انجام شود - فرهنگ سازی نه با زور می شود و نه با ... - موقع برخورد با مردم با هر بهانه ای چه امنیتی و چه اخلاقی همه سازمانها بسیج می شوند اما موقع امنیت مردم و خدمت به مردم؟ کو تسهیلات تابناک جان - در حال حاضر مردم برای خرید همان خانه های نا امن برای زلزله مشکل دارند - اصلا به نظر شما جان مردم برای مسوولین مهم است؟
تو ژاپن زلزله تبدیل به یک اتفاق مفرح شده و تو شدید ترین زلزله ها خسارت کمی میبینند. خوش به حالشون.
ولی تو ایران چی...
دو سه سال پیش تو بندر عباس نصف شب یه زلزله نچندان شدید اومد.همون موق برق رفت.یه تعداد زخمی شدند که بالای نود درصدشون به خاطر ترس از زلزله و فرار بود. یکی شیشه رفت تو پاش یکی ازپله ها پرت شد و ... حتی من شنیدم یکی خودشو از بالکن طبقه دوم پرت کرد پایین!!!
با وجود اینکه نصف شب بود ولی تو خیابونا ترافیک سنگینی بود. همه مردم یرای ایمن ماندن از زلزله میرفتن به ساحل. با وجود اینکه زلزله زیاد شدید نبود تو یکی از شهرک های بندر علاس که عموما فرهنگیان زندگی میکردند خسارت شدیدی به خونه ها وارد شد ، انگار که یک زلزله خیلی شدید اومده بود.
متاسفانه ایمنی ساخنمان ها در برابر زلزله در ایران خیلی ضعیفه و با یک زلزله شدید فاتحه هممون خوندست...
ساختمان سازی ژاپن را با ساختمان سازی در ایران و بلخصوص تهران یکی‌ می‌کنید؟ در ژاپن تمام ساختمان‌ها بر روی شاسی هأی بنا شده که قابل خم شدن است. شما فقط نگاهی‌ به ساختمان‌های تهران کنید و قضاوت نمأیید.
والله,خودت همه را گفتی.نظر ما یکم سفت تر از نظر شماست اما خوب سانسور میشه.!!!
خدایا تا کی باید حسرت دیگران رو بخوریم.
من یک دانشجوی زمین شناسی هستم.
بله درسته که اکثر ساختمان های ما ایمنی لازم در برابر زلزله ندارن ، واین مسئله چیزی هست که برای پیشرفت باید بهش پرداخته بشه. اما باید این نکته رو درباره تفاوت زمین لرزه های ایران و ژاپن بگم که بیشتر زمین لرزه های ایران در عمق کم اتفاق می افتن و این درحالیه که در ژاپن بیشتر(نزدیک 95%) زلزله ها به دلیل فرو رفتن صفحه اقیانوسی به زیر صفحه قاره ای و نتیجتا در اعماق خیلی زیاد روی می دن.
نتیجه این که با قدرت یکسان عددی زمین لرزه ، قدرت تخریب اون در ایران به مراتب بیشتر از ژاپنه.
این طورا هم نیست که هی بزنیم تو سر مملکتمون و این سرزمین مقدسو پایین تر از بقیه کشورها جلوه بدیم.
تو ایران که آدم حتی بدون زلزله از ترس ریزش خود به خودی ساختمون نمیتونه بخوابه
من کارشناسی ارشد زلزله می خونم. آیین نامه های ما همه کپی برداری از آیین نامه های امریکا با تغییر برخی ملاحظات اقتصادی است. چون کشور ما ارزشی برای تحقیق قایل نیست. در ژاپن ساختمان را در مقیاس واقعی برای آزمایش می سازند و روی میز لرزه قرار می دهند. در حالی که در ایران باید صبر کنیم جایی زلزله بیاید و بعد اطلاعات را بروز کنیم. حتی اگر آیین نامه های ما هم مشکل نداشته باشد وضعیت اجرا به حدی نامناسب است که بهترین محاسبات هم دردی را دوا نمی کند.
شما شاید ژاپن زندگی نکرده باشید ولی من سالها زندگی کرده ام.
رمز موفقیت در مدیریت صحیح،نظم،اخلاص(به معنای واقعی کلمه)،کار کار کار و ....هر چیزی به معنای صحیح و ملتی بی آلایش از تملق و چاپلوسی و پدر سوخته بازی و.......
1000 بارکلا به متخصصان ژاپنی
الحق که شایسته هستند
پاسخ ها
باستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
احسنت بر مدیران ژاپنی که از متخصصان برای ساخت و ساز استفاده می کنند.
تو کشور ما اونقدر نظارت وجود دارد که همینجوری تو رزو عادیش می خونیم فلان ساختمون خراب شد رو سر عابرین چه برسه به موقع زلزله! علتش هم اینه که تو کشور ما مسئول یعنی کسی که موقع حادثه مسئول هیچ چیز نیست! اگه دو دفعه خر مسئولین خطاکار رو می گرفتن اوضاع درست می شد. یادمه موقع زلزله رودبار یه مقاله می خوندم که نوشته بود تو شهرهای زلزله خیز ساخت و تزئین ساختمان ها با آجرهای سه سانتی و شیشه ممنوعه. چون موقع زلزله حتی اگه ساختمون خراب نشه ممکنه این آجرها پرتاب بشن رو سر مردم و تلفات می ره بالا. حالا خودتون تو شهر نگاه کنید، تغریبا تمام ساختمان های دولتی نوساز با آجر سه سانتی تزئین شده اند!
مبانی و اصول مهندسی زلزله در همه جای دنیا یکسان است و استانداردهای معینی وجود دارد که خیلی با هم متفاوت نیستند. آنچه فرق کشور ما با بقیه دنیا است وجود .............
واژه امنيت براي موضوعاتي به كار مي رود كه خاصيت انسان ساز دارند .در لاتين هم معادل آن security است .در حاليكه براي حوادثي مانند زلزله و ساير بلاياي طبيعي از واژه "ايمني" كه معادل آن "safety" است اسفاده مي شود. نكته اي علمي بود براي اصلاح تيتر خبر .با تشكر
انشا... بزودی ژاپن اسلامی میشیم .
خلايق هر چه لايق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل