بازدید 53618
اعدام چند ایرانی دیگر در عربستان؛

وزارت‌خانه‌ای که به جای انجام وظیفه به نظاره ایستاده!

خبر اعدام هشت شهروند کشورمان در یکی از زندان‌های عربستان سعودی ـ که چندی پیش مطرح و تکذیب شد‌ ـ متأسفانه با اعدام ده ایرانی دیگر، مهر تأیید خورد تا بیش از پیش از بابت اقدامات انجام نگرفته وزارت خارجه کشورمان تأسف بخوریم؛ وزارت‌خانه‌ای که اینقدر منفعل رفتار کرده که هموطنان در بندمان پس از شش سال اسارت، یکی پس از دیگری به گناه نکرده به دار آویخته می‌شوند و حتی از یک اعتراض کوچک بر پایه کنوانسیون‌های بین‌المللی دریغ می‌کند!
کد خبر: ۲۴۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۵ 29 May 2012
به شدت مضطرب است و درمانده؛ تا کنون چند نفر از هموطنانش که با وی در زندان «دمام» بودند، به دار آویخته شده‌اند و حالا وی و دیگر ایرانیان دربند نیز می‌ترسند، سرنوشت مشابهی در انتظارشان باشد؛ در شرایطی که گویا وزارت امور خارجه نمی‌خواهد از موضع بیننده بیرون آمده و کاری انجام دهد.

به گزارش «تابناک»، روزهای آخر فروردین ماه سال جاری، خبری به تلکس خبرگزاری‌های عربی راه یافت که موجی از واکنش‌ها را به همراه آورد: «عربستان سعودی هشت شهروند ایران را اعدام کرد»؛ ایرانیانی که ظاهرا به جرایمی چون قاچاق مواد مخدر و جاسوسی (به عنوان اتهامات دقت کنید!) متهم شده بودند!

انتشار این خبر ناخوشایند کافی بود تا قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه به سرعت آن را تکذیب کند و از توقف حکم صادره در پی تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عربستانی سخن به میان بیاورد!

این در حالی است که پیشتر، علی اکبر صالحی در حاشیه نشست هیأت دولت از توقف اعدام اتباع ایرانی در عربستان خبر داده و گفته بود: «من در این خصوص با سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه میان ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان، زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود».

بدین ترتیب، پیگیری سرنوشت ۲۵ ایرانی دستگیر شده در یک لنج ماهی‌گیری در محدوده هفتاد مایلی سواحل عربستان ـ که نزدیک شش سال است در شرق عربستان، زندانی‌اند ـ مدتی به محاق رفت تا اینکه چند روز پیش، خبر ناراحت کننده دیگری منتشر شد که حاکی از اعدام ده نفر دیگر از این هموطنان در بندمان بود تا عملکرد وزارت خارجه کشورمان در این زمینه، بیش از پیش شبهه‌دار شود.

این در حالی است که ساعاتی پیش، یکی از ایرانیان دربند زندان «دمام» در تماس با خبرنگار ما گفت: از جمع بیست و پنج نفره زندانیان ایرانی در دمام، تا کنون و طی دو مرحله، شماری از هموطنانمان اعدام شده‌اند، به گونه‌ای که نخستین بار هشت نفر به دار آویخته و بار دوم نیز ـ چند روز پیش ـ ده نفر دیگر اعدام شدند تا من و شش ایرانی دیگر که در این زندان هستیم، به شدت نگران وضعیتمان باشیم.

وی که با سختی فراوان موفق به برقراری این ارتباط تلفنی شده است، افزود: سیر طبیعی پرونده ما گذرانده نشده است. در حالی که در آخرین دادگاه برگزار شده، چند تن از اعضای سفارت هم حضور داشتند، به رغم اینکه با رأی قاضی از اتهامات نسبت داده شده تبرئه شدیم، همچنان زندانی هستیم و هر آن احتمال می‌رود مجازاتی علیه‌مان اعمال شود که به هیچ وجه عادلانه نیست.

این ایرانی در بند دولت عربستان می‌افزاید: شش سال است که در اسارتیم و با وجودی که مقامات سفارت کشورمان در جریان پرونده هستند، تا کنون کاری برای احقاق حقوق و آزادی‌مان انجام نگرفته است.
این در حالی است که هیچ اطمینانی به فردایمان نداریم و می‌ترسیم که اعدام شویم، حال آن که جرمی مرتکب نشده‌ایم و تنها به دلیل توفانی شدن دریا در فاصله هفتاد مایلی ساحل عربستان دستگیر شده‌ایم که البته آن هم جرم نیست، چون محدوده بین‌المللی به شمار می‌آید.


این ویدئو که توسط یکی از ایرانییان زندانی در «دمام» تهیه شده، مدتی پیش روی سایت یوتیوب قرار گرفت تا شاید کسی با شنیدن سخنان راوی، پی به عمق فاجعه‌ای ببرد که مقامات وزارت خارجه آن را تکذیب می‌کنند!
(دانلود)

بدین ترتیب نه تنها خبری که وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تکذیب آن، از توقف حکم صادره ابراز خشنودی کرده بود، تأیید می‌شود، بلکه بر ابهامات ماجرا افزوده شده و پرسش‌های بسیاری به ذهنمان راه می‌یابد که جا دارد مسئولان وزارت خارجه به آن پاسخ بدهند:

ـ مگر نه اینکه خبر اعدام هموطنان در بندمان را تکذیب کردید؛ اکنون که خبر مشابه و تکمیلی این رخداد دردآور منتشر شده، چرا سکوت کرده‌اید و از وعده فراموش شده تبادل زندانیان سخنی به میان نمی‌آورید؟

ـ آیا اعدام چند شهروند کشور دیگر بدون هماهنگی با مقامات آن کشور، بیرون از عرف دیپلماتیک و کنوانسیون‌های جهانی نیست که تاکنون واکنشی به آن نشان نداده‌اید؟!

ـ براستی آیا رایزنی برای تبادل زندانیان و یا دست کم، استخدام وکیل و تدارک شرایط محاکمه علنی و عادلانه، اینقدر سخت است که کاری نکرده‌اید؟

ـ آیا گاه آن نرسیده که به طور جدی به ماجرا راه یافته و در صورت درست بودن خبر، افزون بر پیگیری حقوقی ماجرا تا پایان آن، نسبت به بازگرداندن دیگر زندانیان ایرانی و پیکر هموطنان اعدام شده، گام بردارید؟

ـ و بپرسیم اصولا کارکرد اصلی وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌ای که از اعدام هموطنانش خبر نمی‌یابد، چیست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴۶۳
انتشار یافته: ۴۸
شاید از دادرسی عادلانه عربستان نسبت به زندانیان ایرانی نگرانید؟؟ همین نگرانی در مورد اعدام زنداینیان افغانی در جرایم مواد مخدر وجود دارد؟؟ ایا با زندانی افغانی برابر زندانی ایرانی قاضی ایرانی رفتار میکند؟؟؟ نه ممکن نیست؟؟؟ پس خوب است که شما هم بیندیشید برادران ایرانی
پاسخ ها
اهوازی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
میدانید در محله های افغانی نشین شهرهای ایران امنیت وجود ندارد !
میدانید حدود 20 درصد آمار بزه کاری در ایران به سبب وجود افاغنه است
میدانید 3 میلیون افغان 30 سال است که در ایران چنبره زده اند
گویا یک طرفه به قاضی میروید
شاهرود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
برادر افغاني حكم قاچاق براي برادران ايراني عزيز و افغاني يكي هست يعني اگه خربزه خوردي بايد پاي لرزش بشيني .از اين كارا نكن زشته پول حلال بركت داره
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
جناب اهوازی و ندا
درست هست که در ایران تبعیض بین ایرانی و افغانی وجود دارد. این امر اصلا قابل انکار نیست. در حدی که برنده جایزه اسکار (جناب فرهادی عزیز) هم به این نکته توجه کرده و فیلمی در این مورد ساخته اند.
حالا مسئله این هست که آیا از نظر اسلام این مسئله که اگر تعدادی از افاغنه مشکلات اخلاقی و یا دیگری داشته باشند این دلیل بر بدرفتاری با بقیه اتباع این کشور عزیز هست یا خیر؟
جواب با وجدان دوستان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
شما فرهنگ و تمدن ایرانی را با افغانی مقایسه میکنید ؟ شما چشمتان را بر فجایعی که افاغنه در ایران انجام میدهند بسته اید . افغانی محترم چرا به کشورت باز نمیگردی ؟؟؟ خب معلوم است چرا نمیروی باید بروی و انجا شغل شریف کشت خشخاش را انجام دهی
حتما" مصلحت نيست در اين امر دخالت شود چرا فضولي ميكنيددر مسائل سياست خارجي. وزير خارجه اش را با آن افتضاح حين ماموريت بركنار كردند شما كه سهليد.!!
کلا جان آدما بی ارزش شده
خیلی فاجعه است
هنوز نمیدونید که انچه در ایران ارزش ندارد جان ادمیزاد است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برای چی هی میگن زادو ولد کنین برای همین دیگه؟ که هی یا این چیزا از تعدادمون کم نشه هی اونها بکشن هی ما بزاییم
نه دیگه خوش گذرونی کی انجام بده ! دیگه باتوجه به کاری که سفیر ایران تو برزیل کرد ...
مسئولين وزارت خارجه اگر اقوام و خويشان خودشان هم بودند، عكس العمل نشان نمي دادند. اينها کارشان به اینجا رسيده كه جان فرزندان آرش و آريوبرزن را مي گيرند. مرحبا به وزارت خارجه! دست مريزاد!!
توی مسایل قضایی بین ملل قضات عالی کشور باید مثل همه کشورا از حقوق مردم دفاع کنن وزارت خارجه حداکثذ کارایی قانونیش بیانیه است سوال اینجا است چرا قضات ما در مسایل بین ملل منفعلن در این باره خبر و مقاله تهیه کنید
امیدوارم این خبر به گوش مسئولین برسه. تابناک ممنون از اطلاع رسانی.
اگه پاش برسه این سعودی ها از صهیونیستها هم بدترن. متاسفانه سرزمینی که اینهمه پیامبران الهی تا حضرت محمد اونجا ظهور کردن و اکثر امامان شیعه در آنچا سکونت داشتند اما دوباره بازگشته به دوران جاهلیت و همان دوره ابوسفیان و قبلتر!! آن موقع پرده دار کعبه ابوسفیان بود الان آل سعود. از شما می پرسم چه فرقی بین حال عربستان و آن زمان عربستان وجود دارد؟ هنوز همان آدمهای متوحش، نژاد پرست، خودکامه و بی فرهنگ. آرزویم این است روزی شاهد سرنگونی این خاندان ظالم باشیم. واقعا اشک تو چشام جمع شد که هموطنانمان در آن کشور اعدام شدن. رفتن به عربستان چه بخاطر حج چه بخاطر عمره چه سفر و هر بهانه ای که باعث بشه این قصابان فربه تر بشن بنظر من حرام است و ما ایرانیان باید با نرفتنمان به مکه و مدینه و ... باعث بشیم ضربه به این خاندان بخوره. پول اونو خیرات کنید که صد برابر این مکه اجر دارد.
اگه 10 تا از مردم غزه رو تو عربستان اعدام میکردن ، خدا میدونه امور خارجه و تلویزیون چه غوغایی به پا میکردن!
پاسخ ها
م ش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
این حرف درستیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
خیلی به جا گفتید.ممنون
ماهان
| United Kingdom |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
دمت گرم راست گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
واقعا خیلی قشنگ اومدی
...
ضمن محکوم کردن اعدام هموطنانمون توسط آل سعود و البته محکوم کردن سکوت و اهمال وزارت خارجه، خواستم بگم این ویدئو کمی عجیب بنظر میرسه. کدوم زندانی رو دیدید که امکانات فیلمبرداری در زندان داشته و بعدش هم به اینترنت دسترسی داشته باشه و فیلم رو تو یوتیوب بزاره؟؟؟؟ برای من که قابل باور نیست، بقیه رو نمیدونم...
ای بابا این که چیزی نیست تو وزارت خارجه همین بلا را جور دیگری برای کارمندان بدبخت خود وزارت خارجه اجراء می کنند . مخصوصا قرار دادی ها که سابقه بیست سال خدمت در وزارت خارجه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
چه ربطي داره؟ به اين موضوع
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
کاملا موافق نظر شما هستم .افرادی رو می شناسم که با فوق لیسانس و 10سال سابقه همچنان قراردادی. اینا که حق و حقوق ...
چرا عرب ها كه به آب هاي ما تجاوز كرده و بعضا براي جاسوسي هم آمده، با احترام تحويل مقامات كشورشان داده مي شود. چرا در مقابل اينها مقابله به مثل نمي شود. حتما وزارت خارجه به اين باور رسيده كه ....
اگر به وزارت خارجه باشه که میگه بزار این 7 نفر هم اعدام بشن بعد دوباره از صفر شروع می کنیم. واقعا برای وزارت خارجه متاسفم !!!
ملت از این عرب ها نمی ترسن اما مسئولین می ترسن .
ظاهرا دستگاه دیپلیماسی فقط موظف به دفاع از دیپلماتهاست . دیگر اتباع به او مربوط نیست!
مرگ بر عربستان مرگ بر آل ننگین سعود الله اکبر الله اکبر
چرا خبر رو بزرگ میکنی فقط 18 نفر اعدام شدن یعنی به نطرت وزارت خونه به این بزرگی باید برای 18 نفر خودشو به زحمت بندازه
فیلم ویدئو؟؟ تهیه شده در زندان؟؟ اینترنت در زندان برای آپلود؟؟؟ سایت یوتیوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بابا ایول امکاناتش عین زندانای خودمونه، فقط سونا و استخر نداره ظاهرا !!!

ولی از شوخی گذشته دعا میکنم خداوند این هموطن ها رو رهایی ببخشه. آمین
وزارت امور خارجه با مفهومی به نام حفظ حقوق شهروندان ایرانی بیگانه است
شواهد آنرا هر از گاهی داریم به عینه می بینیم
آقا جان بجز حقوق ... این ملت حق دیگه ای ندارن؟
باید سفارتخانه این رژیم از ایران برچیده و سفیر این کشور اخراج شود...
وقتی یاد آزاد کردن جاسوسان امریکایی و انگلیسی میافتم و با این هم وطنانم مقایسه میکنم خونم به جوش می آید
چرا وزیر خارجه بخاطر این کم کاری محاکمه نمیشود؟
سلام
آمریکایی ها یک ضرب المثل دارند که می گویند هر کس که پاسپورت آمریکایی دارد نباید در زندان غیر آمریکایی باشد چه رسد به اینکه اعدام شود. متاسفانه در ایران آنچه که مهم نیست هویت و اعتبار حقوقی ایرانیان است. برادران وزارت خارجه ای ما فقط خط اتوی لباس براشون مهم است. آقای سفیر ایران در عربستان باید برای این مسئله زمین و زمان را بهم بدوزد. مگر چیزی با لاتر از خون بی گناه هست؟
مراحل اداری وزارت خارجه:تکذیب ،پذیرش،مذاکره،شکست و هدیه ...
تابناک داری شلوغ می کنی!
درسته وزارت خارجه اوضاش خرابه ولی دلیل نمیشه که هر چی تو میگی انجام بده! خودت یکبار این خبر رو بخون بعد در مورد میزان صحت و سقم ماجرا قضاوت کن!! راستی شماره تلفن شما چنده اگه ما هم گیر کردیم به شما زنگ بزنیم!
متاسفم که بگویم سالهاست که سفارتخانه های ایران شده اند تفریحگاه.چندین سال پیش و در آغاز کار این دولت و زمانی که آقای ... بود،در جلسه ای که همه سفرا در اتاق بازرگانی ایران جمع بودند،بنده به عنوان ... جنوب کشور عرض کردم که معاضدت حقوقی از اتباع هرکشوری در تمام دنیا از وظایف ذاتی سفارتخانه های آنهاست و متاسفانه اگر یک ایرانی در خارج از مرزهای کشور گرفتار شود بی پناه ترین انسان روی زمین است،حداقل اگر توان ایفای این وظیفه ذاتی را ندارید،در کشورهای محل ماموریتتان زبده ترین مشاوران و وکلای حقوقی را شناسائی و به خانواده محبوسین معرفی کنید،بنده این را گفتم،آقای ... مثل بمب منفجر شد،انگاری بنده مرتکب ذنب لایغفری شده ام.شروع کردند به پاسخ تند که ما بودجه نداریم که معاضدت حقوقی کنیم و به ما مربوط نیست.عزیزان متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور اصولاً اعتقاد و عزمی برای اینکار ندارد.اگر باور ندارید فیلم جلسه مذکور را از آرشیو ... بخواهید.اگر هم همکاری نکردند با ایمیل به بنده اطلاع دهید تا مداخله کنم.
یه چند تا دانشجوی خود جوش برن مشکلو حل کنن
وای وای وای وای وای چه بگیم نا گفتن به
خیلی متاسفم چراصداوسیما چیزی نمیگه میخواد کم کاری دولت روپنهان کنه؟چراایران رابطه شو بااین وهابیهای پلید قطع نمیکنه؟...
مطمعن باشید به جایی میرسیم که افغانستانم برامون تره خورد نکنه
پاسخ ها
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
اتفاقا به همین مرحله هم رسیده. الان کلی از تاجران ایرانی برای سفر تجاذب به افغانستان به سرکنسولگری افغانستان در زاهدان مراجعه می کنند که با پاسخ های منفی و عدم صدور روادید مواجه می شوند. از ماست که بر ماست.
دمت گرم تابناک فقط شما و شیعه آن لاین این خبر رو پیگیری کرده اید
جناب صالحی! آن لبخند کذایی دیگر بس است اینجا دیگر جدیت لازم است
ین در حالی است که ساعاتی پیش، یکی از ایرانیان دربند زندان «دمام» در تماس با خبرنگار ما ....خبرنگار شما! چطوری با زندانی در بند در زندانی دور افتاده در شرق عربستان مصاحبه کرده؟؟؟؟؟
اقا سفير ايران در برزيل نبود بلكه كارشناس سفارت بوده همين. بدون تحقيق هم حرفي نزنيد.
کاش حداقل یک بیانیه تفاوت فرهنگی بدهند...
من یکی از دیپلمات های ایران در افغانستان بوده ام و از کارمندان واخ . لازم است اشاره کنم که طی سال های گذشته ده ها نفر از اتباع کشورمان در زندان های افغانستان به جرم هاب واهی نگه داری می شوند ولی کسی به فکر ان ها نیست . این امر به رویه ای متداول تبدیل شده است و...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار