بازدید 7023

تشکیل 900 پرونده تجاوز در سال 90

کد خبر: ۲۴۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۹ 28 May 2012
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در سال گذشته 900 پرونده تجاوز به عنف در کشور ایجاد شده است،

به گزارش ايسنا سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش سراسری روسای پلیس آگاهی فرماندهی استان‌های کشور با بیان اینکه ماموریت سنتی پلیس آگاهی کشف جرم است که معمولا پس از وقوع رخ می‌دهد، گفت: در سازمان‌های معلول‌گرا همچون پلیس آگاهی نیز باید به دنبال ریشه‌ها و علت‌ها نیز باشیم و نباید این‌گونه باشد چون بنیان سازمانی مبارزه با معلول‌هاست از پرداختن به علت‌ها دوری کند.

وی با اشاره به مفهوم مدیریت بر جرم که قبل از وقوع جرم مدیریت می‌شود، گفت: پلیس باید بسترهای مختلف را اصلاح کند که این بسترها منجر به وقوع جرم نشود.

گواهینامه یا گذرنامه‌ جعلی نداریم 

فرمانده ناجا با اشاره به بحث جعل و کلاهبرداری گفت: یکی از مسائل مورد توجه در بحث جعل و کلاهبرداری ضعف اسناد پایه در سازمان‌های دیگر است. به گونه‌ای که در حال حاضر ما گواهینامه یا گذرنامه‌ جعلی نداریم اما فردی با جعل یکی از اسناد نسبت به دریافت کارت پایان خدمت، گواهینامه و گذرنامه اقدام می‌کند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه علاوه بر ضعف در اسناد پایه در سازمان‌های دیگر سیستمی واحد برای استعلام در سازمان‌ها وجود ندارد، گفت: این سیستم در سازمان‌ها فراهم نشده است که نسبت به استعلام اوراق دریافتی اقدام شود.

وی با بیان اینکه ضعف در اسناد پایه باعث به وجود آوردن جرایمی همچون زمین‌خواری و غیره شده است، گفت: اگر عناصر فاسد هم در دستگاه‌ها باشد این روند تسریع می‌یابد.

فرمانده ناجا با اشاره به فعالیت شرکت‌های هرمی و لیزینگی گفت: عمر این‌گونه شرکت‌ها به یک دهه می‌رسد و از آنجای که برخورد مناسب با این افراد صورت گرفته، بسیاری متضرر شدند.

وی با تاکید بر این مسئله که باید زیرساخت‌های اداری با ابزارهای نوین ارتقاء یابد، گفت: در حال حاضر آگاهی در کمیسیون‌های دولتی و تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد که باید این جای پای پلیس آگاهی محکم‌تر و قانونی شود. به گونه‌ای که تاییدیه پلیس به یک رکن در ایجاد فرایندها بدل شود.

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث سرقت در کشور گفت:‌ سرقت خودرو، لوازم داخل خودرو و موتور حجم زیادی از پرونده‌های سرقتی در پلیس آگاهی را تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که اگر این سه نوع سرقت را از آمارها حذف کنیم، 72 درصد از سرقت‌ها تنها در تهران بزرگ از بین می‌رود.

ارتقاء ایمنی خودروها امری محال نیست 

وی با بیان اینکه ارتقاء ایمنی خودروها امری محال نیست، گفت: خودروسازان در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند تا با ایمن‌سازی خودروها این وسایل به راحتی سرقت نشود و در برخورد با مالخرها نیز که بازتولید سرقت در جامعه نیز هستند، انجام شده است.

سند در موتور تشریفاتی شده است 

احمدی‌مقدم با بیان اینکه نیمی از خودرو و موتورسیکلت‌های موقوفه در پارکینگ‌ها بلاصاحب هستند و فردی به دنبال آنها نمی‌آید، گفت: موتورسوارها احساس می‌کنند که سند در موتور امری تشریفاتی است و مردم احساس می‌کنند در هنگام خرید موتورسیکلت، دوچرخه می‌خرند.

وی با اشاره به بحث افزایش میزان سرقت خودرو گفت: همچنان در مسئله سرقت خودرو و متعلقات آن شاهد افزایشی هستیم که این مسئله قابل قبول نیست، چرا که باید به این مسئله به صورت ریشه‌ای توجه شود که وقتی این سرقت‌ها انجام می‌گیرد. این قطعات و خودروها به کجا می‌رود؟.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه این‌گونه نباید باشد که پلیس پیشگیری در کارهای پیشگیرانه وارد شود و پلیس آگاهی نیز تنها به جرم جرایم اکتفا کند و تاکید بر مسائل آموزشی و پیشگیرانه در برخی از مسائل همچون شرکت‌های هرمی و گلدکوئیست موثر خواهد بود اما در هنگام آموزش دقت شود که روش‌های مجرمانه از سوی پلیس آموزش داده نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قاطعیت قوه قضاییه در اجرا و رسیدگی سریع به پرونده‌ها گفت: قاطعیت قوه قضاییه باعث افزایش اعتماد و محبوبیت مردم شده است، به گونه‌ای که باعث افزایش سرمایه اجتماعی این نیرو شده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه برخورد قاطع با جرایم در پلیس و قوه قضاییه انتقادهای فراوانی به همراه داشت، ‌گفت: ما در اجرای احکام قانون اساسی و دینی نباید با فردی رودربایستی داشته باشیم.

کاهش 15 درصدی قتل در دو ماهه سال جاری 

وی با بیان اینکه شدت عمل قوه قضاییه در حوزه برخورد با جرایم خشن و جنایی باعث کاهش این‌گونه جرایم در کشور شده است، گفت: در دو ماهه سال جاری شاهد کاهش 15 درصدی وقوع قتل در کشور بوده‌ایم و اگر این آهنگ تا آخر سال ادامه یابد به موفقیت بزرگی دست خواهیم یافت. فرمانده ناجا با بیان اینکه قدرت و قاطعیت مجازات عامل بازدارنده‌ای است، گفت: اگر هزینه جرم افزایش یابد، میزان وقوع جرایم کاهش می‌یابد.

تشکیل 900 پرونده تجاوز به عنف در سال90 

وی با بیان اینکه سالانه به طور میانگین حدود 6000 جرم در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد در سال گذشته 900 پرونده تجاوز به عنف در کشور ایجاد شده است، گفت: هنگامی بحث تجاوز به عنف مطرح می‌شود، همگان تصور می‌کنند که به زنان این عمل صورت گرفته است، اما این‌گونه نیست.

احمدی‌مقدم با اشاره به تقویت تجهیزات و فناوری در بخش تشخیص هویت نیروی انتظامی گفت: مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا یک مرکز ملی است که یک گلوگاه کشوری محسوب می‌شود که نه تنها مجرمان بلکه مردم عادی نیز از آن استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر آن که باید ابزارهای IT و مسایل فناوری‌های زیستی در این مرکز تقویت شود، گفت: مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا در منطقه سرآمد است.

به گفته فرمانده ناجا، نظام انگشت‌نگاری در تشخیص هویت ناجا بومی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار