بازدید 18020
محسن رضایی در رونمایی کتاب «فدرالیسم اقتصادی»:

آموزش زبان محلی منافاتی با قانون اساسی ندارد

نوسانات نرخ ارز و گرانی‌های آغاز شده از بهمن‌ماه که احتمالاً ادامه پیدا خواهد کرد، بر نگرانی از آینده دامن می‌زند و سوال اصلی این است که ملت ایران که توانسته است از موانع بزرگی مانند سلطه استبداد و جنگ و اشغال عبور کند، چطور نمی‌تواند از مانع اقتصادی بگذرد؟!
کد خبر: ۲۴۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳ 12 May 2012
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین رونمایی از کتاب «فدرالیسم اقتصادی» که عصر امروز در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد گفت: ایران چرا نمی‌تواند از مانع اقتصادی گذر کند؟ ایران در مقابل موانع اقتصادی انواع پرش‌ها را امتحان کرده اما هنوز پرش بلند اقتصادی لازم را نداشته است. منظور از این پرش بلند اقتصادی، مسیری است که توسعه شتابان در آن نهفته باشد و فدرالیسم اقتصادی، همین پرش بلند است.

به گزارش «تابناک»، رونمایی از کتاب «فدرالیسم اقتصادی» نوشته محسن رضایی، عصر امروز شنبه (۲۳ اردیبهشت) با حضور نویسنده اثر و سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جشمید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه بیان داشت: کتاب «فدرالیسم اقتصادی» را مورد مطالعه قرار نداده‌ام اما از عنوان آن می‌توانم تشخیص دهم که نویسنده چه همتی برای نگارش آن گمارده است.

وی اضافه کرد: در یکی و دو دهه پیش دیدگاه اقتصادی یا ساختار اقتصاد به نحوی بود که همه تصور می‌کردند که در دولت فدرالیزم بوده و اقتصاد می‌تواند فدرالیزم باشد اما باید گفت تجربه ۲ دهه دنیا نشان داده که اتفاقاً کشورهایی که حکومت مرکزی دارند به بنگاه غیرمتمرکز و فدرالیزم روی آورده‌اند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) درباره کتاب «فدرالیسم اقتصادی» گفت: این کتاب تلاشی است برای بازگشایی راه نو در توسعه و پیشرفت ایران. 



دکتر رضایی ادامه داد: موضوع پیشرفت ایران در ۱۰۰ سال گذشته، یعنی از زمان امیرکبیر و پس از آن مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، حادثه ۱۵ خرداد، ۲۲ بهمن و در ۲۰ سال اخیر مورد توجه روشنفکران، عالمان دینی، دانشگاهیان و عموم ملت ایران بوده است و سوال اساسی در این میان این است که برای پیشرفت چه باید کرد؟ یعنی چه کنیم تا بر مشکلات معیشتی و موانع پیشرفت ملی غلبه کنیم؟

منظور از این پرش بلند اقتصادی، مسیری است که توسعه شتابان در آن نهفته باشد و فدرالیسم اقتصادی، همین پرش بلند است؛ سوال این است که ما چگونه می‌توانیم این جهش بلند را انجام دهیم؟
دبیر مجمع تنشخیص مصلحت نظام گفت: روشنفکران، کار‌شناس، عالمان و دولتمردان، همواره راهکارهای متعددی برای این سوال داشته‌اند که هر یک دستاوردهایی برای نظام داشته‌اند اما همواره با این مشکل مواجه بوده‌ایم که فاصله بین نسل‌ها با دستاورد‌هایشان از زندگی بسیار زیاد است. انتظارات مردم از زندگی روز به روز زیاد‌تر و قدرت خریدشان کمتر می‌شود و یک احساس نارضایتی دایمی در ما وجود داشته و دارد که عمدتاً مربوط به مسایل اقتصادی و اجتماعی است.

دکتر رضایی افزود: در دو دهه اخیر اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی بلندی در رابطه با اقتصاد برداشته است، اما یک نگرانی نسبت به آینده وجود دارد. نوسانات نرخ ارز و گرانی‌های آغاز شده از بهمن‌ماه که احتمالاً ادامه پیدا خواهد کرد نیز بر این نگرانی از آینده دامن می‌زند و سوال اصلی این است که ملت ایران که توانسته است از موانع بزرگی مانند سلطه استبداد و جنگ و اشغال عبور کند، چطور نمی‌تواند از مانع اقتصادی بگذرد؟ ایران در مقابل موانع اقتصادی انواع پرش‌ها را امتحان کرده اما هنوز پرش بلند اقتصادی لازم را نداشته است.

وی ادامه داد: منظور از این پرش بلند اقتصادی، مسیری است که توسعه شتابان در آن نهفته باشد و فدرالیسم اقتصادی، همین پرش بلند است. توسعه شتابان کشورهایی مانند چین، کره، آسیای جنوبی و ترکیه به این صورت بود، راهی را که غرب برای رسیدن به اقتصاد پیشرفته در طول ۲۰۰ سال طی کرد، در عرض ۵۰ سال طی کرده‌اند و سوال این است که ما چگونه می‌توانیم این جهش بلند را انجام دهیم؟

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: در اینجا این سوال مطرح است که چگونه می‌توان به چنین الگویی دست یافت؟ معتقدم راه‌ حل آن تنها اقتصادی نیست بلکه نیازمند به تحول در مدیریت، دیپلماسی، فرهنگ و برنامه‌ریزی اقتصادی است که این مدل را باید وارد قالبی عملیاتی کرد که بنده عنوان آن را «فدرالیسم اقتصادی» نامگذاری کردم.

وی اضافه کرد: اگر حکومت را یک کشتی فرض کنیم باید عرشه کشتی را به دست سیاست واگذار کنیم و گذاشته تا «اقتصاد» مستقل عمل کند و اگر در این امر سیاست شبانه‌روز دعوا کرده یا مشکلاتی ایجاد شود نباید گذاشت به بدنه کشتی وارد شود چراکه دولت می‌تواند پیشنهاد داده و مجلس است که باید تصویب کند و با توجه به مقتضیات استان‌های مختلف تصمیم گیری کند.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجرایی شدن این موضوع نیازمند یک فکر و ایده نوست که تنها اقتصادی نیست، یعنی اگرچه اصل آن اقتصاد است، اما این توسعه شتابان محصول تحول در مدیریت، دیپلماسی، فرهنگ و برنامه‌ریزی اقتصادی است. اگر ما این چهار عامل را با هم داشته باشیم، توسعه شتابان صورت می‌گیرد. البته این موضوع در حد یک توصیف است و توصیف به تنهایی نمی‌تواند راهکار باشد، بلکه این ایده‌ها و نگرش‌ها باید در قالب عملیاتی تعبیه شوند، یعنی راهکاری ارایه دهیم که در آن تغییر در مدیریت، برنامه‌ریزی اقتصادی، دیپلماسی و تغییر در فرهنگ کشور نهفته باشد. فدرالیسم اقتصادی راهکاری است که این چهار ویژگی در آن تبلور پیدا می‌کنند که اساس توسعه شتابانند.

رضایی ادامه داد: معتقدم سیاست باید همچنان در اختیار دولت مرکزی ماندگار باشد یعنی تجربه اقتصاد فدرالی در همه کشورهای دنیا تجربه شده است، همچنین این اثر با مختصات ایران همراه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فدرالیسم اقتصادی به این صورت است که اگرچه دولت متمرکزی در ایران وجود دارد، اما در برخی از ابعاد مسوولیت‌ها و اختیارات در زمینه اقتصاد و تجارت (اعم از صنعت، کشاورزی و همه اموری که به اقتصاد مربوط است) در شهرستان‌ها و استان‌ها و روستا‌ها به مردم داده می‌شود. اقتصاد در این طرح از سیاست جدا می‌شود، یعنی به دست کار‌شناسان و مردم می‌افتد که مجلس در راس تصمیم گیری‌های آن‌هاست و به این ترتیب یک چارچوب باثبات شکل می‌گیرد و متناسب با اقلیم و مزیت‌های هر استان، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی صورت می‌گیرد و یک هم‌افزایی ملی در اقتصاد شکل می‌گیرد.

در حال حاضر در ایران در تهران تصمیم می‌گیرند و این تصمیم برای سراسر استان‌ها به کار گرفته می‌شود در حالی که هر منطقه‌ اقلیم و مزیت‌های خاص خود را دارد. در حال حاضر نیز که کشور به سمت خصوصی شدن خیز برداشته است، نظام دولتی مانع این امر است. یعنی نخستین رقیب کارآفرینان در بخش خصوصی، دولت است.
وی افزود: در حال حاضر هشتاد درصد دنیا با فدرالیسم مالی اداره می‌شود. در این طرح می‌توان از همه توانایی‌های ملی در پیشرفت استفاده کرد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید متناسب با هر استان باشد. در حال حاضر در ایران در تهران تصمیم می‌گیرند و این تصمیم برای سراسر استان‌ها به کار گرفته می‌شود در حالی که هر منطقه‌ اقلیم و مزیت‌های خاص خود را دارد.

رضایی به سابقه فدرالیسم اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: اگر به سابقه تاریخی مدیریت اقتصادی فعلی ایران نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که تا قبل از رضاخان، در تاریخ ۲هزار و چند ساله، ایران همواره به صورت فدرال اداره می‌شده است، یعنی نظام متمرکز دولتی از زمان رضاخان و با هدف یکپارچه‌سازی (و برای تامین امنیت) در ایران رایج شد. بعد از انقلاب نیز صنایع ایران، ملی و در دوران جنگ صنایع بیشتر دولتی شدند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در حال حاضر نیز که کشور به سمت خصوصی شدن خیز برداشته است، نظام دولتی مانع این امر است. یعنی نخستین رقیب کارآفرینان در بخش خصوصی، دولت است. بنابراین ساختار دولت باید متناسب با مردمی شدن اقتصاد باشد. یعنی رقیب‌ها بنگاه‌های چینی و کره‌ای نیست بلکه رقیب ادارات دولتی هستند چراکه برخی‌ها معتقدند می‌توان از تحریم‌های سایر کشور‌ها گذشت اما با خود تحریمی نمی‌توان کاری کرد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این کتاب تلاش کرده‌ام با مشورت بزرگان اقتصاد، نظام فدرالیسم اقتصادی را طراحی کنم و پذیرای هرگونه انتقاد و پیشنهادی برای بهبود این طرح هستم. تجربه من در سازمان تشخیص مصلحت نظام و سر و کار داشتن با استان‌ها، نشان می‌دهد که این مدل برای توسعه شتابان مناسب است. البته که اگر می‌خواهیم همین مسیر لاک‌پشتی را در اقتصاد ادامه بدهیم نیازی به این طرح نیست، زیرا به هر حال حرکت کشور به سمت جلو خواهد بود، اما با ساختن پروژه‌های متعدد در بلند مدت، چاره اساسی برای این پرش بلند نداشته و نیندیشیده‌ایم و فاصله بین انتظارات مردم و درآمد مردم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

اصل پانزدهم قانون اساسی می‌گوید: «زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آن‌ها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»
رضایی در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره اصل پانزدهم قانون اساسی و رابطه آن با فدرالیسم اقتصادی گفت: بر اساس این طرح، در هر یک از مناطق کشور، می‌توانند در دوره‌های دبیرستان و دانشگاه‌ها، زبان محلی خود را تدریس کنند؛ البته زبان رسمی و ملی کشور فارسی است اما این نکته منافاتی با آموزش زبان محلی در مناطق مخلف ایران ندارد.

دبیر مجمع تشخیص نظام در پاسخ به یکی دیگر از حاضران که از برخورد دو گانه با برخی مناطق گلایه داشت و ضمن تاکید بر نورچشمی بودن برخی مناطق، برخورد با مناطق دیگری را غریبه وار می‌خواند، گفت: اگر در مواردی اینگونه برداشت شده است، اتفاقا فدرالیسم با نگاه مساوی به همه استان‌ها و مناطق نگاه می‌کند و برای تحقق این موضوع و به رسمیت شناختن ویژگی‌های مناطق، برنامه ریزی هوشمندانه پیشنهاد شده است، زیرا نه تنها ضرورت ندارد برای توسعه همه مناطق کشور به صورت یکسان برنامه ریزی شود، بلکه در این امر باید به ویژگی‌ها و خصوصیات این مناطق توجه نمود و بر این اساس نسبت به توسعه آن‌ها اقدام کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰۳
انتشار یافته: ۳۹
آموزش زبان محلی آری ، ولی آموزش به زبان محلی خیر ، چون خلاف امنیت ملی است .
پاسخ ها
ترکزبان واقعی ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
ترکی که زبان محلی نیست..یک زبان بین المللی هستش..آموزش زبان بین المللی ترکی و آموزش به زبان بین المللی هر دو تا آری...جان هر کسی که دوست داری این کامنت رو نشون بده حداقل...
حسن ابراهیم زاده
| United States |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
تابناک جان برای اولین با نظر من را هم منتشر کن تو رو خدا.
جناب "ترکزبان ایرانی" اولا اگر خودتان به حرف خودتان اعتقاد دارید چرا به اسم واقعیتان نظر نداید؟ دوما مشخص است که منظورتان عمدتا ترک ها هستند. گفته اید که:" آموزش زبان محلی آری ، ولی آموزش به زبان محلی خیر ، چون خلاف امنیت ملی است "
چرا وقتی در طول تاریخ اقوام فرزندانشان را فدای کشور می کردند از نظر شما امنیت ملی به خطر نمی افتاد ولی حالا که قرار است حق انسان بودنشان داده شود خلاف امنیت ملی شده اند؟ این ایده ها مال دوره رضاخان است که به 70 سال پیش شرش را کم کرد. چرا نمیگویید با کدام مثال تاریخی این را ثابت میکنید؟ در حالیکه مثال خلاف این به راحتی در طول 8 سال دفاع مقدس آشکار است. کشور مدنظر شما مثل دوره ساسانیان است که هیچ همبستگی در کشور نبود و به همین خاطر سربازها را با زنجیر بسته بودند تا از جنگ فرار نکنند(نبرد ذات السلاسل)
آقاي محسن رضايي عزيز
ممنون از دفاعتون از اصل 15 قانون اساسي كشورمون

برخی زماني كه خود در شوراي انقلاب فرهنگي صاحب منصب بودند از اجراي اصل 15 قانون اساسي جلوگيري كردند
براي جلب راي مردم بعد وعده اجراي اون رو دادند
ديگر نمايندگان آذربايجان در مجلس هم صرفا زمان انتخابات وعده وعيدش را مي دهند بعد 4 سال وقتي مي پرسي كو ميگويند نميگذارند!!!!!
آقای رضایی شما اگر فقط بتوانید همین اصل 15 را اجرایی بکنید شاهکار کرده اید.حمایتتان می کنیم.
سلام -جناب رضایی طرح شمایک حداقلی ازفدرالیسم است ولی میتوان آنرااجراو نواقص رابادیدنقدانه برای بهسازی اجراکرده ومیشود گفت تنهاراه سالم برای نجات وپیشرفت درایران اصلاسیستم نرم وباشکل فدرالیسم است.والاطولی نخواهدکشید به سرنوشت یوگسلاوی وشوروی دچارخواهند شدمن این سیستم رادرسال 78ومکتوب برای تمام دست اندرکاران نوشتم ولی اقتدارگرایی وجمودفکری باعث شده ازسیتم رضاشاهی درلفافه اسلام اطاعت کنند.
فکر می کنم در پاراگراف ماقبل آخر اشتباه سخنان دکتر را نقل کردید.
در کنار زبان ملی، ادبیات زبان های محلی هم باید تدریس شود نه اینکه چندین سیستم آموزشی برپایه زبان قومی یکایک اقوام مختلف که در ایران داریم.
در غیر اینصورت زبان ملی دیگر مفهومی ندارد.
پاسخ ها
پروفسور ایمانی
| United States |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
چرا ؟ وجود زبان ملی هیچ وقت به معنای عدم وجود زبان های دیگر و برعکس نیست. این که خیلی روشن است.
یاشاسین آقا محسن با انصاف
لازمه رشد اقتصادی توسعه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است و بالعکس.جامعه ای که رشد سیاسی نداشته باشه نمی تونه توسعه اقتصادی پیدا کنه.مثلا چین در دهه 80 و قبل از آن شروع به اصلاحات اساسی سیاسی و اجتماعی زد و به واسطه آن پیشرفت کرد.اما کشوری با ساختار سیاسی فرسوده مثل کره شمالی یا برمه و یا حتی شوروی با آن غول پیکری به دلیل رکود سیاسی و عدم پیشرفت سیاسی نتوانستند رشد اقتصادی داشته باشند.این غیر ممکن است.
سلام باتشکر از جناب آقای رضایی بخاطر این کتاب خوب .واقعا اگر بخواهیم از نظر اقتصادی رشد کنیم باید به سمت فدرالیسم اقتصادی برویم امیدوارم که مسئولین به سمت این دیدگاه حرکت کنند و باید بتوانیم فرهنگ جامعه را نیز به این سمت سوق داد
دکتر جان خودت این فدرال ، فدرال کردنت را بگذار کنار مشکل ایران با رفتن به سمت فدرالیسم حل که نمی شود هیچ ، بسیار بغرنج نیز میشود . ببین چه کسانی از شنیدن این سخنان کف می کنندو برایت دست می زنند.
پاینده باد ایران
ایشان حرف روز دنیا رامیگوند ولی تازمانی که تغییری درساختار سیاسی نداشته باشیم برنامه ریزی جدید اقتصادی نتیجه نخواهد داشت این اجماع کارشناسان اقتصادی وسیاسی است وهمکاران خاتمی هم میگفتند
جناب دکتر رضائی فدرالیسم پیشنهادی شما که آن را در مناظره با آقای احمدی در انتخابات مطرح کردید ابتدای راهی است که جوامعی مانند ایران را به سوی اقتدار و اقتصاد با ثبات به دلیل وجود منابع متعدد اقتصادی که از همه ظرفیتهای آنها استفاده نشده است پیش می برد. اما متاسفانه در ایران پس از تشکیل حکومت مرکز گرا و یکسان ساز پهلوی تفکر حاکم همیشه جوابی که آقای احمدی نژاد به شما دادند را مطرح کرده است.درست زمانی که دنیا به سمت فدرالیسم پیش می رفت و فواید آنرا می دانست الگوی یکسان سازی را برای ایران پیچید. شما که خود از سر زمینی بر خواسته اید که در عین دارا بودن منابع اقتصادی در فقری جانگداز بسر می برد این مهم را بخوبی درک کرده اید.اما پیش از تشکیل فدرالیسم اقتصادی نیاز به شکل گیری نظام آموزشی فراگیر داریم تا مناطق مختلف را آماده و پذیرای این سیستم جدید کند و آن چیزی نیست بجز تغییر در ساختار آموزش و پرورش کشور یعنی ابتدا عمل به قانون اساسی و اصل 15 آن. ترس از اینکه در مدارس کشور به دانش آموزان از همان دوره ابتدایی زبان محلی تدریس شود مشکل اصلی در درک پایه ای فدرالیسم است. به عنوان مثال آیا مجلس حاضر است بودجه ای خاص برای تشکیل کار گروهای تدوین کتب و شیوه آموزش زبان پدر و مادری شما در نظر بگیرد. اگر مجلس و دولت زیر بار قبول این مهم بر آمدند بدانید اولین قدم را برای دستیابی به فدرالیسم اقتصادی برداشته اند. چون شما بهتر می دانید تمام درآمد کشور از کجا و چه مناطقی است. مهم این است که سیاست گذاران کشور درک کنند فدرالیسم تضمین کننده ثبات یک کشور است و شیوه ارائه شده توسط پهلوی ها تا به امروز جوابگوی این کشور و مردم با آرزوها بلند نبوده است.
سیستم اقتصادی فدرال مخالفان زیادی داره.
اگر این اتفاق در اقتصاد ما بیفته در تهران رو اول از همه باید تخته کرد.
چون بهره وری و تولید در تهران ناچیزه و عمدتا از طریق دلالی چرخ تهران میچرخه.
زبان های محلی و بومی می توانند در کنار زبان رسمی و ملی تدریس شوند نه آن که جایگزین آن باشند. در غیر این هر کس باید در سفر به استان دیگر، مترجم استخدام کند. مهم زبان ملی است و بعد زبان های محلی. ضمن ان که فارسی زبانی فراملی است.
آموزش زبان های محلی و نشر کتاب و روزنامه به این زبان ها هیچ ایرادی ندارد اما آموزش به زبان مادری داستان دیگریست که دشمنان ایران و ایران ستیزان برای بیگانه کردن فرهنگی مردم ایران و ایجاد گسست میان مردم ایرانی ، به هم بافته اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
آخه زبوني كه تدريس نشه نشريات به چه دردش مي خوره مرد حسابي؟
سوران
| Germany |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
مرد حسابی اگه در مدارس زبان محلی تدریس نشه مردم چطوری برن روزنامه و کتاب نوشته شده با همین زبان های محلی رو بخونن. جدای از این چه ایران ستیزی چه کشکی اینکه من با زیان مادریم در کنار زبان شیرین فارسی و زبان انگلیسی و عربی بخونم به نظر شما ما حق داشته باشیم به زبان انگلیسی بخونیم و بنویسیم ولی حق نداشته باشیم با زبان مادری بخونیم و بنویسیم
آموزش و تدریس زبان‌های غیر فارسی میتواند به یک فرصت برای ایران تبدیل شود ولی‌ عدم آموزش و تدریس زبانهای غیر فارسی سبب نفاق بین ایرانیها و دلسردی مخصوصا ما ترک‌ها میشود. اصرار به تک زبانی باعث تنها ماندن ایران نیز شده. ما میتوانی‌ با عربهای ایران عضو جامعه عربی‌ و با ترکهای ایران عضو جامعه ترک بشویم و بزرگی کشور خودمان را نیز حفظ بکنیم. دکتر رضای با این حرف‌ها دل شکسته ما را مرهم گذشت
پاسخ ها
الف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
اموزش هر منطقه بر اساس زبان و گویش محلی چه فرصتی برای ایران ایجاد می کند جز جدایی و ایجاد فاصله و گسست فرهنگی بین افراد یک جامعه
آموزش زبان مادری حق مسلم اقوام غیر فارس ایران است.
به فرموده وزیر آموزش پرورش، 70 درصد ایرانیان غیر فارس هستند و هیچ سهمی از آموزش زبان مادری شان ندارند.
در اصل 15 "تدریس ادبیات" آزاد است. این ادبیات بدون آموزش زبان مادری بی مفهوم است. یعنی اول آن زبان باید آموزش داده شود تا ادبیاتش قابل درک باشد.
آقای رضایی امیدوارم به حرفهایتان بتوانید عمل کنید
زبان فارسی و مذهب تشیع دو رکن اصلی هویت ایرانی هستند و ایران و ایرانی بدون این دو معنا و مفهوم ندارند و یک شوخی است .
دستت درد نكنه دكتر زحمت كشيدي حال بايد كتاب را خواند بررسي كرد نظر داد
"آموزش زبان محلی منافاتی با قانون اساسی ندارد "
نه تنها منافاتي با قانون اساسي ندارد بلكه تحصيل به زبان مادری اقوام ساکن کشور،در قانون اساسي به رسمیت شناخته شده است و به قول معروف اين دهه، حق مسلم ماست!
جناب تابناک از زدن این تیترها که خلاف مصالح ملی است بپرهیز . دکتر رضایی این همه سخن گفته آنها را تیتر نکردی فقط پاسخ به یه سئوال را تیتر کردی ؟ ضمنا خانم هانیه وزیر آموزش و پرورش شکر خورده که گفته 70 درصد ایرانی ها غیر فارس هستند .
جالب بود برام اینه اصل خبر راجب اقتصاد بود، مشکل اصلی این روزها اقتصاده بعد اکثرا راجب زبان محلی نظر دادند
کی گفته منافاتی نداره به جای اموزش مادری بهشون زبان انگلیس را خوب یاد بدهید که عین ما لیسانس یک کلمه هم یاد نداریم
« امیر در بالا گفته که آموزش زبان مادری داستان دیگری است که دشمنان وایران ستیزان برای بیگانه کردن فرهنگی مردم ایران و ایجاد گسست میان مردم ایرانی،به هم بافته اند». یعنی چی امیر؟ پس چرا فارس ها با زبان مادی خود آموزش می بینند، می خوانند و فکر می کنند و می نویسند و... یعنی کردها، ترک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، گیلک ها و... نباید با زبان مادری خود آموزش ببیند، آموزش آنها ایران را برباد می دهد. ایرانی که با آموزش زبان اقوام و ملیت های ایرانی نابود شود، بهتر نابود شود، چرا به زور می خواهید آن را به هم پیوند دهید. این فکر نابخرادانه شماست که فکر می کند با آموزش زبان های دیگر اقوام غیر فارس همبستگی ملی به هم می خورد نه اتفاقا باعث تقویت هویت ایرانی و ملی می شود...
امید است نمایندگان مجلس نهم نظریه فدرالیزم اقتصادی دکتر رضایی را با عنایت به تجربه موفق آن در کشورهایی همچون هنوستان ، آلمان ، سوییس ، آمریکا و ... در تصویب قوانین جدید مد نظر قرار دهند .
در نظرات ارائه شده آموزش زبان محلی محور بحث ها می باشد در صورتی که تمرکز کتاب بر فدرالیسم اقتصادی است و موضوع زبان محلی بخش حاشیه ای آن می تواند باشد . امید است فارغ از جهت گیری های سیاسی این موضوع تبیین بیشتری پیدا نماید.
راستی آیا فارسی زبان به حساب میاد که فرا ملی هم باشد لغات عربی و پشتون هندی و ترکی را از فارسی حذف کنید ببینید ازش چه می ماند
آقایانی که منفی دادین برگردین جملاتی که نوشتین یکبار بخوانید ببینید چند درصدش عربی است بیش از 70درصد
آقای دکتربا سپاس از دیدگاهتون؛
ای کاش دیگر مسئولان ودست اندرکاران کشور نیز این دیدگاهها را داشتندچراکه اگه دراین سی وسه سال عمر انقلاب عزیز اسلامی افراد کوته فکری نبودند وحداقل اصول قانون اساسی را که همین مسئولان نظام آن را تدوین کردند به اجرا می گذاشتند شاید تاکنون بسیاری از مشکلاتی را که هم اکنون گریبانگیر آن بودیم نداشتیم و وضعیت کشور درتمامی عرصه هابهتر از این می شد.
میدونم که این درج نمی کنید
زبان محلی چیه؟ ما زبان مادری داریم مگه کره محلی؟ ما چیزی به اسم زبان محلی در زبان شناسی نداریم. همین افکار نشان دهنده تبعیض و درجه بندی نمودن شهروندان داره. اصلاحش کنید.
جناب اقای رضایی لازمه رشد اقتصادی در گروی رشد سیاسی هستش.تا زمانی که احزاب ازادانه در هر طیفی که هستند به بیان دیدگاه نپردازند .فدرالیسم اقتصادی هیچ سودی نخواهد داشت
دکتر جان سلام
لطفا" گروهی را تعیین فرمایید تا سایر اصول قانون اساسی که مثل اصل 15
می باشد را استخراج و در جهت اجرای آن اهتمام ورزند
شك نكنيد كه اين حاج آقا محسن سوژه خوبي دست مخالفان حاكميت كلي داد. چه كساني سوت زدند و كف زدند.
شما داريد راه را براي چه كسي باز مي كنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از آقاي رضايي با آن همه سابقه ي پاسداري از تماميت ارضي كشور انتظار نداريم اين تخم لق فدرال ، فدرال و تضعيف زبان ملي را تو دهن فرصت طلب ها بكاره. پاينده ايران. مرگ بر هر نوع تجزيه طلبي و فدراليسم. انشالله محسن رضايي هيچ وقت راي نياره كه بخواد فدرال كنه كشور يك پارچه و قديمي ما را. حالا از هر نوع كه باشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم