بازدید 25999

پشت پرده لفاظی مقامات افغانستان علیه ایران

در روزهای اخیر، موضوع امضای توافقنامه همکاری استراتژیک میان آمریکا و افغانستان و مخالفت ایران با این توافقنامه، به یکی از مهمترین مباحث رسانه‌ای درباره ایران تبدیل شد و برخی اخبار، حتی از احضار سفیر ایران از سوی دولت افغانستان حکایت داشتند، ولی در این میان، از دلیل اصلی مخالفت ایران با این توافقنامه، کمتر سخنی به میان آمد.
کد خبر: ۲۴۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰ 09 May 2012
در یک هفته اخیر، موضوع امضای توافقنامه همکاری استراتژیک میان آمریکا و افغانستان و مخالفت ایران با این توافقنامه، به یکی از مهمترین مباحث رسانه‌ای درباره ایران تبدیل شد و برخی اخبار، حتی از احضار سفیر ایران از سوی دولت افغانستان حکایت داشتند، ولی در این میان، از دلیل اصلی مخالفت ایران با این توافقنامه کمتر سخنی به میشان آمد.

به گزارش «تابناک»، واکنش ایران به امضای توافقنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان، موضوعی بود که بحث و گمانه‌زنی‌هایی را در محافل گوناگون جهانی برانگیخت و حتی بر پایه گزارش برخی رسانه‌ها، واکنش مستقیم دولت افغانستان و برخی نمایندگان مجلس این کشور را به دنبال داشت.

در همین باره، بخش فارسی شبکه خبری «بی.بی.سی»، روز گذشته با پخش گزارشی مدعی شد، دولت افغانستان برای اعلام مراتب اعتراض خود به موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران درباره توافقنامه با آمریکا، سفیر ایران را فراخوانده، که این امر با بی اعتنایی سفیر ایران روبه‌رو شده است.

هرچند این خبر در گزارش‌های دیگر رسانه‌ها و در میان اخبار رسمی، بازتاب چندانی پیدا نکرد، اصل ماجرا، یعنی واکنش افغان‌ها به اعتراض ایران، چیزی است که در روزهای اخیر بر ناظران پوشیده نمانده است.

در حقیقت، این موضوع، خطی بود که از سوی برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری افغانستان دنبال شد و بر پایه آن، موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد توافقنامه استراتژیک و نیز اظهارات سفیر ایران در این باره، به عنوان دخالت در امور داخلی افغانستان معرفی و زشت شمرده شد.

برخی رسانه‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان را تهدید کرده در صورت تصویب نهایی موافقتنامه، سه میلیون افغانی را از ایران بیرون خواهد کرد؛ امری که تاکنون از سوی هیچ یک از منابع رسمی کشور تأیید نشده است.

با این حال، آنچه در این جنجال خبری ناگفته ماند، حقیقت پشت پرده و دلیل اصلی مخالفت ایران با امضای توافقنامه یادشده میان افغانستان و آمریکا بود.

در این رابطه، اطلاعات رسیده از افغانستان، حاکی از آن است که آمریکا در حاشیه، اما در ارتباط مستقیم با توافقنامه استراتژیک، افغانستان را وادار به پذیرش اعضای گروهک منافقین در خاک خود کرده است.

به عبارت دیگر، یک بخش ضمنی و نانوشته از توافقنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان این بوده که در صورت تمایل افغانستان به بهره‌مند شدن از حمایت‌های آمریکا، این کشور باید اعضای گروهک منافقین را ـ که هم‌اکنون در حال تخلیه اردوگاه اشرف در عراق هستند ـ در خاک خود بپذیرد.

در حقیقت، اظهارات اخیر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان و هشدار وی به کشورهای همسایه ایران درباره پذیرش احتمالی منافقین از سوی آنها نیز در همین قالب مطرح شده است.

در این مورد، به ویژه باید توجه داشت که محور اصلی پرسش مطرح از آقای مهمانپرست، امکان اسکان منافقین در جمهوری آذربایجان بود، ولی مبنای پاسخ وی، واکنش شدید ایران به «هر یک از کشورهای همسایه» بود که منافقین را در خاک خود بپذیرند.

به این ترتیب، هرچند صرف تمدید حضور آمریکا در همسایگی ایران، برای کشورمان از نظر استراتژیک تهدید به شمار می‌رود، ولی شدت واکنش نشان داده شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، به دلیل دوچندان شدن این تهدید به واسطه امکان حضور منافقین در خاک افغانستان و در مجاورت مرزهای ایران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۹
انتشار یافته: ۳۲
نمیدونم چه حسابیه که همه میخوان برای ما شاخ و شونه بکشن ؟؟؟ !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
از بس که ما ، پچه مثبتیم ++++++++++
اینهم برادران هم زبان فارس
پاسخ ها
سید
| United States |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
نیست ما در حق این همزبان های بیچاره که به کشور ما پناه آوردن خیلی برادری کردیم. چه توهین ها و بد رفتاریهایی که ما در حق این بیچاره ها نکردیم.
تا وقتی که امنیت ما از ناحیه کشورهای همسایه تهدید نشده ؛ به ما هیچ ربطی نداره که کی با کی توافقنامه امنیتی امضاء میکنه .
هر موقع که عکس این موضوع به صورت عملی اتفاق افتاد ؛ اونموقع است که ما مجازیم ؛ هفت پشت اونها رو به عزا شون بنشونیم .
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
به یکی از شاهان قدیم میگن دشمن به مرزها حمله کرده، میگه خوب، هنو که ایور مرز نیمدن، میگن اومدن داخل
میگه هنو سمت پایتخت که نیمدن به ما چه
میگن پشت دروازه های پایتخت رسیدن میگه به ما چه هنو کاخ رو که نگرفتن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
جناب ناشناس تا وقتی اتفاقی در حال وقوع است باید جلوش گرفته بشه وقتی انجام شد که دیگه کار از کار گذشته شما میگی بذارید منافقین بیان چند نفر از هم میهنانمون رو شهید کنند بعد اونموقع است که ما مجازیم هفت پشت اونها رو به عزا شون بنشونیم این که نشد حرف !
این هم دستمزد چند سال پذیرایی برادرانه!
مطابق امار رسمی الان سه میلیون افغانی در ایران زندگی می کنند و هفت میلیون افغانی مدتی را در ایران زندگی کرده اند
واقعیت این هست که ایرانی اجازه اقامت در افغانستان را ندارد تا برسد به انجام جرم هایی که افغان ها در ایران انجام می دهند.
و نیز چطور وقتی ایران می گوید پایگاه های امریکا در افغانستان خطری برای کشور ایران هست افغان ها می گویند این جزیی از منافع ملی ماست که با امریکا اتحاد داشته باشیم و ایران باید این را بپذیرد؟منافع ملی ایران هم این هست که افغان ها به کشورشان برگردن
در ضمن وجود مهاجران اغلب منجر به مشکلات امنیتی فرهنگی و اجتماعی می شود . چرا ما حق نداریم بخاطر منافع ملی افغانها را بعد از سی سال اخراج کنیم اما افغانستان بخاطر منافع ملی خود تصمیم می گیرد
تابناک التماس می کنم نظر مرا نشان بده
رسانه های افغانی خیلی بی انصاف شده اند
ایران بابت مواد مخدر ارسالی از افغانستان هزینه های هنگفت جانی و مالی داده
سی سال پذیرای میلیونها مهاجر افغان بوده و هستیم و این داستان هنوز ادامه دارد
اون هم وضع اب دریاچه هیرمند و هزاران بحث دیگر
کافی است تصمیم کوچکی برای کشور خودمان در مورد مهاجران بگیریم هم در رسانه های افغانی در مورد تصمیمات کشور ما دخالت می کنند و هم در پارلمانشان سریع هیات می فرستند به ایران که حق اخراج مهاجران را نداریم اینها دخالت در امور ایران نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا کی مسوول کاریابی و شغل و مسکن و تحصیل مهاجران ما هستیم
به خدا مردم و مسوولان ایران خیلی صبورند و الا ما چه خیری از همسایگی افغان ها دیده ایم
جرم ورود غیر قانونی یک ایرانی به افغانستان از طرف افغانها بخشیده می شود .
به خدا از نمک نشناسی افغانها ما مردم ایران به ستوه آمده ایم.
افغانی ها باید زحمات ایران را در منظور داشته باشند و بعد علیه ما سخن بگویند
افغانی ها اول برادری خودشان را با زمینه سازی در برگشت مهاجران نشان دهند بعد شاخ و شونه بکشند
ما ز یاران !!!! چشم یاری داشتیم :-)
هر کی به تور ما میخوره ؛ ناتو از کار در میاد !
ما رو نیگا با کی داریم میریم سیزده بدر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من به عنوان یک مهاجر افغانستانی هم از بی انصافی برخی برادران انصار گله مندم که یک طرفه به قاضی رفته اند وهرچه دلشان خواسته گفته اند. وهم به عنوان یک افغانی از تصمیم دولت افغانستان برای پذیرش منافقان شرمنده وخجالت هستم( البته اگر راست باشد) ومن به نوبه خود عهد می بندم که این گروه کثیف وجنایتکار درافغانستان جای پایی نخواهد داشت ودولت مزدور از این کار خود پشیمان خواهد شد. ولی از مردم ایران می خواهم این گناه را به پای مهاجرین مظلوم ننویسند که اینان خود مظلوم اند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
البته ما کاری به شما نداریم اما دولت افغانستان با وجود حمایت های ایران در طول سال های گذشته کم بی لطفی در حق ایران نکرده وبه دشمنان ایران ازجمله امریکا اجازه داده کار های زیادی بر علیه ایران انجام دهند نفوذ هواپیماهای جاسوسی امریکا یکی از این موارد است. اگر آنها دوست دارند زیر یوغ زندگی کنند به ما مربوط نیست اما باید این را در نظر داشته باشند ایران مستقل ویک کشور مقتدر هست. اجازه نمی دهد هرکسی که هر کاری دلش بخواهد برعلیه امنیت ملی اش انجام دهد.
ازاین نظر افغانستان جزء ایران بزرگ است وبه دلیل مسلمان بودن متحد استراتِژیک ما درآینده خواهد بود
وبه دلیل قرآن ونماز درافغانستان این ننگ بزرگی بود که برخلاف نص صریح قرآن عده ای زمینه نفوذ کفار ( سبیل کفار برمسلمین ) را فراهم نمایند .
قطعا انقلاب اسلامی درآینده نه چندان دور بساط کفار را ازافغانستان برخواهد چید .
اگر منافقین در خاک افغانستان مستقر شوند آنها از طریق افغانیهای مقیم ایران می توانند هر عمل خرابکارانه ای را در کشورمان انجام دهند. لذا در صورت پذیرش گروهک رچوی در خاک افغانستان لازم و ضروری است که افغانیهای مقیم ایران به کشورشان برگردند.
البته افغانستان بدترين مكان براي اسكان منافقان مي باشد بهتره اينها در افغانستان تحويل و مديريت شوند زيرا اينها دستشان به خون هم وطنان آلوده و در آينده نيز ابزاري جهت ايجاد مزاحمت در دست استعمار خواهند بود! افغانستان پر از هرج و مرج توان امنيت اين خائنان را نخواهد داشت؟
متاسفانه ایران اسلامی از هرم فشار مهاجرین استفاده نا درست می کند مثلا آمریکا دشمن درجه یک ایران است ، هیچ زمان از ایران های مهاجر در آمریکا که رقمی زیاد و بیشترین مهاجرین آمریکا را تشکیل می دهند به عنوان هرم فشار سیاسی استفاده نکرده است.
فرهاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
باسلام
آقای عزیز ایرانیهای مهاجری که به آمریکا تشریف می برند بیشتر سرمایه دار وعده ای شاید برای تحصیل
اما برادران افغان ما چی؟؟؟؟
به نظر من ایران از ایرانیهای مهاجر در انجا اسقبال هم می کند
پدر من بناست ولی بیکاره در حالی که این همه ساختمان داره ساخته میشه توی تهران بری نگاه کنی نصفشون افغانی ها هستند که دارن کار می کنند
تا ما باشیم که زیاد خودمون رو برای دیگران نکشیم اون از قضیه بوسنی اینم از قضیه افغانستان ببینید کی که دیگر به اصطلاح هم پیمانان ما در منطقه و فرا منطقه این جوری دورمون بزنن
حسا ب مهاجرین افغانی از دولت وسیایت های دولت افغانستان جدا است . زیرا حامد کرزای خودش مهره امریکا است واعتباری ندارد وامریکا اورا برای همین روزها اورده
مادامی که به فکر خودت نباشی ! هیچ کس هم به فکر تو نخواهد بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!از ازل تا ابد همینطوری باقی خواهد ماند
نمی خواستم وارد این ماجرای مزخرف سیاسی بشم ولی نظرهای تفرقه افکن را وقتی خواندم مجبور شدم نظر بدم.
ببینید برادرا عزیز ایرانی و افغانی دشمن در واقع هردو کشور مسلمان را هدف قرار داده نه اینکه تنها ایران و یا افغانستان منظور نظر باشد بنابراین، توجه به تعدیل کنشهای منفی در چنین شرایط حساس غیر منطقی، اسلامی و عقلانی است.
اما برادران افغانی ما باید توجه داشته باشند که ما همواره به لحاظ مشترکات دینی- مذهبی با آنان همراهیم و در این میان کسانی که همواره در طبل تحقیر رسانه ی آنان میکوبند قطعا از روی جهل ناشی از هواهای نفسانی است. والا اینکه مهاجرین مایه تمامی مشکلات اجتماعی ما باشد حرفی کاملا دروغ و بی اساسی است. طبیعی است که وقتی سه میلیون انسان در جامعه باشند قطعا افرادی مرتکب جرایم وجنایتهای میشوند ولی با توجه به اینکه از نگاه اسلام هم جرم و هم مجازات شخصی است لذا به هیچ دلیلی نمیتوان بخاطر ارتکاب یک جنایت تمام یک ملت را مجرم دانست.
اما ملت شریف ایران. بیایید کمی بخودمون بنگریم که تا حالا با افغانیها چه کردیم؟ فرزندان شان از تحصیل محروم نکردی؟ مگه در ماجرای خفاش شب عجولانه مجرم افغانی اعلام نشد تا را افغانی اعلام نکرد تا اینکه در اثر این خبر نادرست به تعدادی از آنان آسیب جدی وارد شد.
بیایید از خود بپرسیم چرا که فلان روزنامه همچنانکه در مسایل داخلی هرکسی را که نظرش را قبول ندارد کافر،‌مرتد، مخالف ولایت فقیه و اسرائیلی میداند در باره افغانها کم مقاله ی توهین آمیز نوشته؟
مگر در ادارت دولتی چرا به جرم افغانی بودن به مراجعه کنندگان توهین میشود/؟ اقایان کمی انصاف داشته باشید. بخدا و روح امام حسین قسم ما تمام خدمتهای که در این مدت به افغانهای مهاجر کردیم در برابر آن چندصدهزار منت گذاشتیم و تحقیر و توهین کردیم. مگر همین آمریکا که دشمن ماست چقدر به ایرانیهای مهاجر با دیده توهین نگاه میکند؟ واقعا از اظهار نظرهای نپخته که بوی تفرقه و نفاق از آنها میاید شرمنده ام. آخر روز قیامت چه جواب به پیغمبر بزرگوار اسلام(ص) که همه را برادر خوانده و از نفاق منع کرده خواهیم داشت.!!!!!؟
بهتر نبود ما هم با برنامه و آینده نگری و سیاست رفتار می کردیم و قبلاً اینگونه موارد را حدس میزدیم و جلوی آن را می گرفتیم حالا هم دیر نشده و جمهوری اسلامی ایران هم می تواند با افغانها نسبت به انعقاد پیمان و معاهده ای استراتژیک و محکمتر و با ثبات تر در زمینه های ذیل امضاء کند :
1 - کشور ایران و افغانستان هیچگاه به هیچ دولت و یا گروهک خارجی حق انجام عملیات خرابکارانه و تبلیغات ضد دولتی را بر علیه مردم و خاک کشور همسایه خود نخواهند داد.
و سایر بندهائی که بتواند آینده امنیت و آسایش مردم و مسؤلین دو کشور را تضمین کند .
بنظر من آمریکاییها بزرکترین اشتباه رو دارن مرتکب میشن چون اگه منافقین رو به افقانستان منتقل کنن خدمت بزرگی هم به ایران کردن چون با شناختی که از مردم افقان داریم اونجا رو گورستان تاریخی منافقین میکنن و برای همیشه از شرشون راحت میشیم
همین افغانی ها اگرزمانی به اندازه یک پوست پیاز زیرپایشان بلندشود به ایرانی که چه عرض کنم به هیچ کس رحم نمی کنند.
اگرأمریکابخوادمنافقین روتوخاک افغانستان سرپناه بدهدوافغانستان هم اجازه چنین کاری هم بدهدعاقبت صدام حسین درانتظارکرزای هست خودافغانستان هم میدونه هیچ یک ازکشورهامثل ایران برای افغانستان خوب نیست چقدرسرمایه ایرانی درافغانستان هست دولت مردان مااین یک زنگ خطرهم هست که تمام همسایه ماجزءچندکشورازپشت خنجرمیزنن کوتاه چقدرجواب محکم مامیخوایم
برادران ایرانی من، ما اگر خود دل خوشی از دولت افغانستان و وضع موجود داشتیم به ایران پناه نمی آوردیم.
توجه کردید."پناه"
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی