بازدید 28428

توليد شير آلوده به وايتكس در كارخانه‌ها

شير سالم حالت شيميايي قليايي دارد اما زماني كه بار ميكروبي آن از حد مجاز مي‌گذرد، اسيدي مي‌شود. كارخانه‌داران براي جلوگيري از اين اتفاق به آن «آب ژاول» يا «وايتكس» اضافه مي‌كنند. اين عمل باعث مي‌شود تا دوباره حالت شيميايي شير قليايي شود. از طرف ديگر اداره استاندارد هم متوجه اين قضيه نمي‌شود، چون نتيجه اين عمل قابل اثبات نيست!
کد خبر: ۲۴۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳ 08 May 2012
تهران امروز نوشت:

انتشار برخي اخبار مبني بر بالا بودن بار ميكروبي شير در ايران، واكنش تعدادي از كارشناسان حوزه تغذيه و سلامت را به دنبال داشته است، مدتي پيش رئيس اتحاديه لبنيات كشور خبر قابل تاملي را اعلام كرد و گفت: «حد استاندارد بار میکروبی شیر 100 هزار و در نهايت يك ميليون واحد است که این میزان در مورد تولیدات داخلی به 20 میلیون نیز می‌رسد.» خبر قابل‌تامل بعدي را يك كارشناس صنايع غذايي به تهران امروز مي‌دهد.

«فاطمه اسكندري» كارشناس ارشد صنايع‌غذايي به خبرنگار ما مي‌گويد: «اگر بار ميكروبي شير از حد استاندارد آن بيشتر باشد، كارخانه داران بايد آن را برگردانند.» اما به گفته او، برخي كارخانه‌داراني كه به فكر سود خود هستند، براي رد شدن از دايره نظارت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي و سازمان استاندارد راه حلي را يافته‌اند كه سلامت ميليون‌‌ها ايراني را تهديد مي كند!

اسكندري مي‌گويد: « شير سالم حالت شيميايي قليايي دارد اما زماني كه بار ميكروبي آن از حد مجاز مي‌گذرد، اسيدي مي‌شود. كارخانه‌داران براي جلوگيري از اين اتفاق به آن «آب ژاول» يا «وايتكس» اضافه مي‌كنند. اين عمل باعث مي‌شود تا دوباره حالت شيميايي شير قليايي شود. از طرف ديگر اداره استاندارد هم متوجه اين قضيه نمي‌شود، چون نتيجه اين عمل قابل اثبات نيست!» به گفته او، البته بار ميكروبي در ساير مواد غذايي هم وجود دارد اما مي‌توان از خطرات آن جلوگيري كرد. اسكندري در عين حال حاضر نمي‌شود نام كارخانه‌هاي متخلف را اعلام كند.

«دكتر آراسب دباغ» متخصص بهداشت مواد غذايي هم استفاده از وايتكس را يك روش تقلبي قديمي مي‌داند و مي‌گويد: «نبايد اين مسئله را به همه كارخانه داران تعميم داد. الان كارخانه‌هاي زيادي هستند كه مسائل ايمني و بهداشتي را رعايت مي‌كنند ولي فعالان حوزه تغذيه و سلامت خوب مي‌دانند كه برخي كارخانه‌هاي سودجو، براي آنكه مجبور نشوند پول بيشتري براي تهيه شير استاندار بدهند، از وايتكس استفاده مي‌كنند.» به گفته او گراني وتورم امروز حتي اجازه دامداري سنتي را هم به دامداران نمي‌دهد، از طرف ديگر هم كسي به آنها براي صنعتي شدن كار كمك نمي‌كند. به نظر هم نمي‌رسد مسئولان امر برنامه‌اي داشته باشند.

«الهام مريخي» ديگر كارشناس تغذيه هم به تهران امروز مي‌گويد: «بار ميكروبي در ساير غذا‌ها و حتي خشكبار هم وجود دارد، اما بار ميكروبي در توليد فرآيند شير خود را زودتر نشان مي‌دهد.» البته با توجه به استفاده كارخانه داران از مايعات غير مجاز مانند وايتكس، به نظر مي‌رسد كه سازمان‌هاي نظارتي با چشمان مسلح هم ديگر قادر به تشخيص آن نيستند. زودهنگام و ديرهنگامش هم فرقي ندارد! مريخي مي‌گويد: «بيشتر شركت‌هاي شير پروانه نظارت دارند اما چون شرايط ايمني و فني بيشتر آنها مناسب نيست، نمي‌توان به سلامت محصول آنها اطمينان كرد.»

او مي‌گويد: «حداقل 60 درصد كارخانه‌هاي شير ايران شرايط لازم براي توليد يك محصول سالم را ندارند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۸
انتشار یافته: ۴۹
يعني در ايران شير را هم نخوريم!بريم كشورهاي همسايه.كسي نيست كه بتواند اين مشكا را بگيرد.
روش ساده تر وارزان تر استفاده از آهک است که در بسیاری از گاوداری ها متداول است. شیر لیتری 1400 تومان غذای سلامتی!!
یک تگرگ یک ساعته این بلا رو سر تهران آورد آیا از عذاب الهی خداوند نمی هراسید زمانی که خشک و تر را با هم بسوزاند تغییر کنید قبل از آنکه خداوند تصمیم به تغییر بگیرد. انتقام خداوند فقط مخصوص من الاولین نیست و من الاخرین هم دچار آن خواهند شد.
هر دم از این باغ بری میرسد!!
چرا اسامي كارخانه ها اعلام نميشود تا مردم با نخريدن خود باعث شوند متخلف ورشكسته شود؟ايا سلامتي عامه مردم از سود عده اي كمتر ارزش دارد؟ ظاهرا اينطور است
یعنی، هیچ سازمانی ، نهادی ، مسئول بازرسی اینگونه جنایتها نیست؟؟!
استفاده از چشم مسلح برای تشخیص افزودن مواده شیمیایی به غذا؟! برای این منظور باید از روش های شیمیایی استفاده کرد که بسیار هم ساده است و قاعدتا کسانی که در صنعت شیر و لبنیات کار می کنند (البته نه از جمله کسانی که از آنها مصاحبه گرفته شده)، با این روشها آشنا هستند. اما اگر حوصله انجام این کار را ندارند یا اهمال می کنند، مساله دیگری است و جای تاسف است...
شیر با بار میکروبی مناسب گرانتر است به همین دلیل ممکن است دامداران سنتی برای دریافت پول بیشتر از کارخانه ها دست به تخلف بزنند ولی کارخانه های صاحب نام از دامداریهای صنعتی شیر می خرند که هرگز مشکل ندارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
جهت اطلاع حضرتعالی: بنده خودم از همین لبنیاتهای پر اسم و رسم بازار که بارها مصرف کرده ام مزه وایتکس را کاملاً فهمیده ام ولی تا کنون نمی دانستم واقعاً از این ماده دارند استفاده می کنند.
تو بعضی کشورها! یک عده با تمام مشکلات تلاش میکنن که مثلا" یک نسل از فلان نوع گوریل رو از انقراض نجات بدن ، یا چند تا جراح سعی میکنن جون یک سگ رو که دچار سانحه شده نجات بدن ، اما تو کشور ما وایتکس تو شیر مردم میریزن و بخورد مردم و مخصوصا"، بچه ها میدن ، جواب نسلهای آینده ، مرگ و میر و سایر آسیبهای جسمی ، هوشی و مغزی و.... رو کی میخواد بده؟؟؟!!
دلمون خوش بود شیر می خوریم سالم هستیم اینم از شیر دلمون به چی خوش باشه آخه؟؟؟
میدانند که چه کارخانه هایی تخلف میکنند اما حاضر نیستند اسم ببرند، حداقل به مراجع قضایی که میتونید بگید.
تفاوت شما با یک آدم بی اطلاع چیه؟ قرار بوده با علم و دانش تون به رشد و سلامت جامعه کمک کنید.
کاملا درسته.بعضی از این شیرها رو یک هفته در محیط بیرون بصورت درباز میشه نگهداری کرد بدون اینکه فاسد بشه چون وایتکس یک ضد میکرب خیلی قوی است!چاره درد هم اینه که تو هر کارخانه شیر یک نماینده بهداشت بصورت مقیم حضور داشته باشه تا از این اتفاق جلوگیری بشه.این کمترین حق مردم و مصرف کنندگان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
جهت اطلاع همین الانشم در تمام کارخانجات دارویی و مواد غذایی یک نفر نماینده از وزارت بهداشت هست
کسی که سلامتی میلیونها نفر رو به خطر میندازه خب میشه گفت مفسد فی الارض هست دیگه
آفرين بر شما مسوول محترم که تمام شرايط امنيتي را رعايت کرديد و براي دامداران روستايي هم ياد داديد که چه چيزي را اضافه کنند ؟!!!آيآ شما هيچ فکر برخي مسايل طبقه بندي اطلاعات را هم ميکنيد؟!
خدایا آخر و عاقبتمون را بخیر کن. کجا گیر کردیم؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
واقعا.......................چه گیری کردیم.....بریم افغانستان پناهنده بشیم شرف داره
بابا دولت از قیمت گذاری محصولات کنار بره که کارخانجات واسه قیمت تمام شده پایین به هر تغلبی واسه کاهش قیمت روی نیارن
خانم اسکندری یا این مورد رو علنی نکنید یا وقتی علتنی کردید شهامت داشته باشید و از متخلفان اسم ببرید تا مردم با نخریدن محصولاتشان به آنها درسی فراموش نشدنی بدهند.
همین شیر برای حفظ سلامتی برامون مونده بود که اینم تو زرد از آب دراومد......
دولت یا نهادهای مرتبط در امر سلامت و حمایت از مشتری شجاعت به خرج دهند و نام این شرکت ها را بارها و بارها اعلام نمایند.
این کار حساب را به دست شرکت های سودجو می دهد. با روند فعلی عرضه محصولات غذایی، در آینده نه چندان دور باید منتظر فاجعه انسانی و بیماریهای خطرناک و صعب العلاج بود.
واقعا فاجعه است ارشد میکروبشناسی هستم وقتی مسول فنی یک کارخانه از این موضوع اطلاع دارد چرا وجدا ن کاری خود را زیر پا میگذاردوهیچ توجه ای به سلامتی همنوعان خود نمی کندبهخصوص بچه ها که قربانی این ندانم کاری ها هستند
مردم حق ندارند اسم این ها رو بدونند ؟؟
پس ببخشيد شيرهاي تاريخ مصرف گذشته اي كه به كارخانه برگشت مي شود را چه كار كنند وايتكس به آن اضافه مي كنند و در بسته بندي جديد به مدارس ارسال مي گردد .
بيچاره ها آينده سازان اين كشور همگي در بيماري هاي ناشناخته غوطه ور خواهند شد
کاش اسم آن مواد را نبرده بودید چون همانهایی هم که تابحال بلد نبودند, بعد از این از وایتکس و آب ژاول هم استفاده خواهند کرد!
سیستم نظارتی فوق العاده ضعیف ،
حرفی برای گفتن نیست .
بچه ذو ساله من روزی چند تا شیشه شیر میخوره . من چه خاکی به سرم بریزم . یه انسان مسئول این وسط پیدا نمیشه اخه . بی وجدانها این طفل معصومها چه گناهی مرتکب شدن که باید این جور تاوان بدن . خدایا به داد ما برس!
پس با این حساب ما تو این مدت وایتکس همراه با کمی شیر می خوردیم.ارزش جان آدم صفر.
خوش به حالمون. این رو کم داشتیم!!
حداقل یه کم انصاف داشته باشید چندتا کارخانه سالم را نام ببرید .همه مردم که کارشناس تغذیه نیستند . چرا مثل جیمز باند اطلاع رسانی میکنید .
این مسأله باید به عنوان یک تهدید ملی سریعا رسیدگی و با متخلفان با اشد مجازات برخورد شود. اینها جان ما و از آن بدتر بچه ها و کودکان ما را تهدید میکنند مرگ برای متخلفان کم است. سریعاً رسیدگی کنید از سایت وزین تابناک پیگیری موضوع تا رفع نگرانی تقاضا میشود.
به نظر می رسدعدم اعلام نام کارخانه های متخلف مورد نظرکارشناس ارشد محترم که سلامت میلیونهاایرانی راتهدیدمیکندنوعی خیانت به این جماعت است چون درحال حظربیشترافرادمسن وکودکان راتهدید مکند
خواهش میکنم اسم کارخانه ها رو بگید من بچه کوچیک دارم که روزی یک لیتر شیر میخوره. از چه راهی بفهمم چه شیری خوبه؟
داشته باش که به 3 سوت تکذیب بشه . چیزی که در اینجا ارزش نداره برای اینها جان مردم هست .
آقا خوبه که ! معده را ضد عفونی و سفید می کنه !!!!
قبلا گوشت الوده بعدش داروها و خون الوده بعدتر اب الوده ,دوباره سبزی و کاهو الوده به اب الوده,هوا هم که همیشه الودس,حالا هم که شیر الوده!
برای چی غرب تهدید به حمله میکنه,مملکت همینجوری داره از بین میره!!
۴-۵ سال پیش یک دامدار این موضوع دا به من گفت بجای امونیاک ازوایتکس استفاده میکنند، وضعیت بهداشت تغذیه خیلی اسفناکتر هم هست اگه تحقیق بیشتر بشه
کلا مملکت خیلی با حالی داریم...آقایون مسئول خانم وزیر بهداشت: آخه آدم دلشو به چی خوش کنه .مواد غذایی سراغ هر چی میری یک مشکل اساسی داره پس این دستگاههای نظارتی شما چیکار دارن میکنن. جون مردم براتون مهم نیست؟؟؟!!!
من چند سال پیش این موضوع رو شنیدم اما باور نکردم تا اینکه امروز این خبر رو خوندم.
حق مردم است که اسامی کارخانه های انجام دهنده ی این کار رو بدانند.
بنده کارشناس صنایع غذایی هستم. این تقلب اکثرا توسط دامداران انجام می شود چراکه شرایط دامداری صنعتی در ایران بسیار محدود است و برای پوشاندن افزایش اسیدیته در شیر از افزودن سود استفاده می کنند.
راه شناسایی این تقلب تست جوش و نقطه انجماد است که توسط کارخانجات در سکوی تحویل شیر انجام می شود ولی متاسفانه اکثر کارخانجات لبنیات که تولید شیر یاستوریزه پاکتی می کنند از اینگونه شیرها و حتی شیرهایی با الودگی بالا استفاده می کنند.
این مورد که خوبه از شیر خشک های چینی که به شیرهای پاستوریزه اضافه میشه لطفا گزارش تهیه کنید که تهدید کننده اصلی سلامت جامعه است.
اميدوارم واقعاً شير آلوده به وايتكس باشند نه وايتكس آلوده به شير
شيرهاي مدت دار پس از باز شدن ودر خارج از يخچال بمدت دوروز نيز خراب نمي شوند(ترش ولخته نمي شوند ) علت آن چيست لطفا يك نفر كارشناس به من پاسخ بدهد شما هم مي توانيد اين مورد را آزمايش كنيد.
ما خودمان به خودمان رحم نمي كنيم ف تا زمانيكه هر كسي به سبك خودش راه و رسم كلاهبرداري را پيش بگيرد ، وضع ما همين هست كه هست ،اين اقايان اب ژاول تو شير ميريزند بعد يكي ديگه كلاه ير اي اقايان ميگذارد وهمينطور اينسيكل نكبت و بدبختي مثل تار عنكبوت به دست وپاي همه ما پيچيده ميشود .اي كشته كه را كشتي
تا كشته روز ان كس كه تو را كشت
من دو تابچه دارم که هر دو شیر گاو مصرف می کنن...تجربه نشون داده که این که امید پیگیری و رسیدگی به این قبیل موضوعات داشته باشیم واهی است و آرزویی بیش نیست.با این رویکرد که فقط کلاه خودمون رو بگیریم که باد نبده میشه از کارشناس محارم بپرسید که آیا این موضوع برای شیرهای مدت دار که روش پاستوریزه متفاوت دارند هم صادقه با نه؟...اگه اسامی دزدان محترم رو نمیگید حداقل یه محصول و یا یه برند معتبر و مطمئن رو به ما معرفی کنید
زیاد نگران نباشید. تاثیر چندانی روی ما ایرانی ها نداره.
خيلي‌ها حاظرند شير رو به هر قيمتي خريداري و مصرف کنن چون از قضاهاي اصلي به شمار ميره(خود مسئولين هم به اين امر واقف هستن که پوکي استخوان و..) دليل اين کار دامداران هم اينهکه چنانچه يک روز(فقط يک روز) توليداتشون به فروش نره ضرر غير قابل جبراني ميکنن، با توجه به اين اوضاع پيشبيني ميشه که به زودي برخي از دامداري‌ها ور شکست و در حالت خوشبينانه خودشون تعطيل ميکنن.
تعجب ندارد اینجا ایران است.
اصلا همچی یه مدته که ول شده من میخام با همکاری سایر ساکنین آپارتمان یه گاو و چندتا مرغ وخروس بخریم که از شیر و تخم مرغ طبیعی استفاده کنیم که دیگه شیر آلوده و... که تو بازار موجوده استفاده نکنیم. این از بحران شیر وقیمتهای متغیر روزانه - این از بحران گوجه وپیاز و... بابا چرا نباید مردم یکم با فکر وخیالت راحت زندگی کنن وشاد باشن بابا ترو خدا تا بلای اسمانی نازل نشده و خشک و ترو نسوزونده یک فکری بکنید........
کارخونه دارا هم ایرانی هستن دیگه از فضا نیومدن که.... اونام همین خواهر و برادرای خودمونن... ماشالا تو کلاهبرداری و مال حروم خوری هنرمندیم.... واسه نفس کشیدنم باید نظارت اساسی بشه و گرنه تو اونم بتونیم به دیگران ظلم می کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی