بازدید 47313
از فشار اعراب برای پایین کشاندن ایران تا پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا:

جزییات جدیدی از آنچه در مذاکرات هسته‌ای گذشته است

البرادعی می‌گوید: بیشترین تلاش برای فشار به ایران از سوی کشورهای عربی بود. آنان می‌خواستند هر گونه که شده ایران را پایین بکشند، چون نمی‌توانستند خود را به اندازه ایران بالا ببرند. وی می‌افزاید، دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران، گفت‌وگوی محرمانه با آمریکا را پذیرفته و وزیر خارجه آمریکا هم از آن استقبال کرده بود.
کد خبر: ۲۴۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰ 07 May 2012
ماجرای پرونده هسته‌ای ایران از آغاز تاکنون، از آن دست پرونده‌هایی است که وقتی جزییات مذاکرات موافقان و مخالفان ایران در آن منتشر شود، بناگاه افکار عمومی را با خود به سفرهایی در عمق این چند سال خواهد برد.

به گزارش «تابناک»، محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس با انتشار خاطرات خویش، بخش‌هایی از این جزییات را منتشر کرده است؛ جزییاتی از فشارهای همسایگان عرب ایران برای اعمال فشار بیشتر به این کشور تا درخواست سناتورهای آمریکا از او برای فراهم کردن زمینه برای سفر آنان به تهران و همچنین ارائه گزارشی از سوی آمریکایی‌ها به جای گزارش آژانس به شورای حکام و سرانجام، پذیرش مذاکره مستقیم ایران و آمریکا توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت ایران.

در همین زمین، نشریه مهرنامه در بازخوانی خاطرات البرادعی نوشته است: فصل یازدهم کتاب خاطرات البرادعی درباره ایران است. وی در آغاز این فصل، به فشار کشورهای عربی منطقه اشاره کرده و نوشته است: این کشور‌ها به همراه مصر چگونه فشار می‌آوردند که فشارها بر ایران افزایش یابد.

وی در ادامه می‌نویسد: برخی از رهبران عرب از «ژاک شیراک» خواسته بودند که وزیر خارجه‌اش را برای مذاکره به ایران نفرستد. من خیلی ناراحت می‌شدم، هنگامی که درمی‌یافتم، کشورهای عربی با دیپلماسی درباره ایران مخالفت می‌کردند. آنها به جای اینکه خود میانجی شوند تا مسأله هسته‌ای ایران با دیپلماسی حل شود، با دیپلماسی دیگران هم مخالفت می‌کردند.

البرادعی همچنین می‌افزاید: یک بار خاویر سولانا پیش من آمد و گفت، خیلی تحت فشار اعراب است. سولانا می‌گفت، اعراب می‌خواهند که وی در برابر ایران کوتاه نیاید و به ایران امتیاز ندهد.

مدیر کل پیشین آژانس، تحلیل خود از مخالفت اعراب با ایران را این گونه تحلیل می‌کند:

به نظر من، این رفتار اعراب از ناتوانی‌شان بود. ایرانی‌ها به رغم رویدادها و فشارهایی که متوجه آنان بود، در هر زمینه‌ای در حال کار بودند؛ نه تنها در زمینه فناوری هسته‌ای بلکه در ابعاد دیگر هم کار می‌کردند. آنها در حال بالا بردن استاندارد‌های آموزشی‌شان و همچنین ثبیت رهبری‌شان در منطقه بودند؛ بنابراین، اعراب به این حرکت ایران حسادت می‌کردند و از آن می‌ترسیدند. آنان به جای اینکه کار کنند و خودشان توانایی‌شان را بالا برند تا به ایران برسند و تعادل پدید آید، می‌کوشیدند، با دوستان غربی خود، ایران را به پایین بکشانند.

البرادعی در بخش دیگری از کتاب خود، از پیشنهادش به دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران برای گفت‌وگوی مستقیم و محرمانه با آمریکا سخن می‌گوید که این مقام ایرانی این پیشنهاد را می‌پذیرد و اما درخواست می‌کند که شخصی به غیر از زلمای خلیل زاد، طرف مذاکره ایران باشد، چرا که وی اختیارات لازم برای مذاکرات را ندارد.

وی مدعی است که وزیر خارجه آمریکا هم از این پیشنهاد استقبال کرده، ولی گویا با تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران در شورای امنیت، زمینه این مذاکره از میان رفته است.

البرداعی جزییات بیشتر همچون علاقه سناتورهای آمریکایی همچون جو بایدن، معاون کنونی اوباما برای سفر به تهران سخن گفته که البته انجام نشده است.

گویا، تاریخ و جزییات مذاکرات هسته‌ای ایران، مسأله ای است که همچنان باز است و در آینده بیشتر هم روایت خواهد شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۱۷
انشااله موضوع هسته ای به نفع کشورمان بکوری چشم اینها وبه تدبیر سران مملکتمان حل خواهدشد
خيلي انسان بود اين البرادعي.بخاطر همينم آخر ردش كرد رفت. اين یوکیا آمانو دقيقا مثل عروسك خيمه شب بازي آمريكاست.بيچاره بدون اونا آبم نميخوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
نه عزیز جان اشتباه نکن، همه اینها وقتی در اون منصب قرار میگیرند عروسک دست آمریکا هستند و لاغیر.
اصلا اساس تشکیل این سازمانهای مثلا بین المللی فقط تأمین منافع آمریکا و اگر چیزی باقی ماند منافع سایر کشورهای غربی است.
با سلام
نیاز به بیاناتی این چنینی از سوی آقای البرادعی و امثال ایشان نیست .همه ی
تحلیلگرانه منصف معتقدند که آتش بیار
عرصه ی دشمنی با ایران همین شیوخ
مسخ وبزدل منطقه خاورمیانه اند.
*اگرحمایت های مالی این سران فتنه انگیز عرب نبود صدام حسین جرات حمله
وپس از آن تحمیل جنگ 8 ساله با ما نبود.
*اگرتوطئه های مستمر آنان نبود امروز ما
شاهد منطقه بدور از حضور قوای غربی
بودیم .
* روز مذاکره ی مستقیم ایران و آمریکا
بدون شک روز عزای این شیوخ شیدا و
ضد ایرانی در خاورمیانه است .بدون شک
ناقوس زوال این مزدوران به صدا در آمده
ودر آینده ی نزدیک شاهد سقوط کاخ های تار عنکبوتی آنان خواهم بود.انشائه ا...
از كي تا حالا يك عرب در داخل كشور عربي به نفع ايران و به ضرر اعراب عملي را انجام داده است. همه اينها ميخواهند كه اين مذاكرات به صلح نرسد تا به سود سرشارشان برسند.
باز این البرادعی یک کم وجدان داشت این جدیده که دربست نوکر امریکاست و بی اجازه اونها آب نمیخوره.
خوشحالم که بعد از صد ها سال بالاخره یک بار توانستیم کاری کنیم که دیگر کشور ها به ما حسادت کنند.
شیوخ عرب سالهاست به غرب باج میدهند واقعا شرم بر این همه بزدلی
عیبی نداردخداباملت مظلوم وسرافرازایران است وتمامی مکرشیاطین وشیوخ ابله منطقه ودشمنان اسلام بخودشان برخواهدگشت.ما ملت نجیب ایران مثالی خوبی داریم ومیگوییم چاه کن ته چاه است
دشمنی که اعراب خلیج فارس با ما کردند هیچ کس نکرد حتی آمریکا و اسرائیل
ما با امارات مشکل ارضی داریم، مشکل میادین مشترک نفتی داریم و اجازه نمی دهند خارجی ها در آنها سرمایه گذاری کنند
پشت مسئله انرژی هسته ای نیز مشخص شد که شیوخ هستند
صدام به پشتوانه دلارهای همین شیوخ بود که به ما حمله کرد و توانست دوام بیارود
منافع ملی ما را اینان به خطر انداخته اند ، نه کشور دیگری
به کوری چشم دشمنان ایران سرافرازترین کشور منطقه خواهد شد
با سلام
مرحبا آقا امیر ،واقعیت رانوشتی
اما چرا آقای البرادعی حالا افشاگری می کند ،بنظر می رسد با تحولات مصر نیاز به حمایت ایران جهت مسئولیتهای آتی در مصر را دارد ولی انصافاً سگش به این امانو شرف داشت ، آخرش هم زیر یوغ امریکائی ها نرفت تا یک مزدور پیداکردند که فقط حرف آن ها را رله کند.
چقدر جالب است که ما می دانیم که عرب ها مشکل اصلی روابط ما با غرب هستند و به عنوان مانع اصلی حل و فصل روابط ایران با آمریکا عمل می کنند اما باز در زمین آنها بازی می کنیم و هرگز مایل نیستیم یکبار هم که شده پای مذاکرات را با آمریکا باز کنیم. مذاکره ااگر در شرایط درست آن برگزار شود هیچ کشوری را بدبخت نخواهد کرد.
يادمون باشه به هيچكس اطمينان نكنيم نه شرق نه غرب نه عرب
از سخنان آقای البرادعی باید دولتمردان ما درس بگیرند و سیاست خارجی را طوری برنامه ریزی کنند که همه کشور های عربی را دور بزنند و اینقدر ملت و شان ایران را تنزل ندهند
خدا لعنت کنه این شیوخ آمریکایی -اسرائیلی را.آدم اینقدر خوارو زبون میشه؟
شيوخ عرب پس از 1400 سال از ظهور اسلام هنوز هم بت پرست هستند منتهي پس از چند قرن بجاي بتهاي سنگي آمريكا و صهيونيسم را پرستش مي كنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل