بازدید 16605
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

از بازتاب انتخابات مجلس تا موضع ضدایرانی وزیر خارجه آلمان

امروز مهمترین موضوع مورد توجه مطبوعات جهان درباره ایران، برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشورمان بود. در این میان، هر یک از مطبوعات و رسانه‌های جهان تلاش داشتند از نگاهی گوناگون و بنا بر خط مخصوص به خود، این موضوع را تحلیل کنند.
کد خبر: ۲۴۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴ 05 May 2012
برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، مهمترین موضوعی است که امروز درباره ایران، توجه مطبوعات جهان را به خود جلب کرده است. در این میان، روند غالب در میان این رسانه‌ها، دوقطبی نشان دادن فضای انتخابات و تلاش برای اثبات این ادعاست که انتخابات دیروز، انتخابی میان کاندیداهای موافق دولت و کاندیداهای به اصطلاح «محافظه‌کار مخالف دولت» بوده است.

«آیریش تایمز»، «عرب نیوز»، «دیلی استار»، «گالف تایمز»، «آتلانتا جورنال»، «تایمز اسرائیل» و «استار آنلاین» از این جمله بودند که این مطلب را حتی در تیترهای برگزیده برای مطالب خود نیز بازتاب دادند.


برخی دیگر از قبیل «نیویورک تایمز»، «ترند آذربایجان» و «تودی زمان» ترکیه نیز تلاش کرده اند تیترهای خنثی‌تری برگزینند. با این حال، تودی زمان در مطلب خود، اخبار را با گمانه‌‌زنی‌های در هم آمیخته و در تلاشی برای زیر سؤال بردن انتخابات، ضمن پیش کشیدن همان بحث فضای دوقطبی، موضوع تهدیدات رژیم صهیونیستی و برنامه هسته‌ای ایران را نیز به نام متغیرهای دخیل مطرح کرده است.


این روزنامه، مطلب دیگری نیز درباره ایران منتشر کرده و آن، سخنان «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اعلام کرده بود، ایران با بستن تأسیسات هسته‌ای «فردو» موافقت نخواهد کرد. تودی زمان در مطلب خود، به تاریخچه مختصری از مذاکرات هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده است.

سخنان «گیدو وستروله»، وزیر امور خارجه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران، تیتر روزنامه «جروزالم پست» رژیم صهیونیستی را از آن خود کرده است.

وستروله روز گذشته با بیان اینکه جامعه جهانی اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، گفته بود: برنامه هسته‌ای کنونی ایران، نه تنها خطری برای اسرائیل، بلکه برای کل منطقه است.

وی همچنین گفته بود: «ما همچنان طرف اسرائیل خواهیم بود».

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی اقتصادی نوشته است، با کاهش واردات نفت ایران از سوی خریداران آسیایی، ایران احتمالاً روزانه 192 هزار بشکه، یعنی معادل 5/9 درصد از صادرات نفت خود را از دست خواهد داد.

رویترز در مطلبی با اشاره به فشارهای آمریکا بر هند برای قطع واردات نفت این کشور از ایران، نوشته این کشور برای اینکه از یک سو آمریکایی‌ها را راضی نگه داشته و از سوی دیگر، نفت ایران را از دست ندهد، کار سختی در پیش روی دارد، به ویژه با توجه به اینکه هفته آینده، این کشور از یک سو میزبان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و از سوی دیگر میزبان یک هیأت بزرگ تجاری از سوی ایران خواهد بود.

روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی با انتشار مطلبی کم و بیش مفصل و در تلاشی آشکار برای سوءاستفاده از شرایط موجود منطقه‌ای، تلاش کرده نشان دهد دشمنی میان ایران و عربستان، به منافع آمریکا لطمه می‌زند و آمریکا باید در این زمینه کاری کند. اشاره اصلی نویسنده این مطلب به مسأله سوریه و موضع‌گیری متفاوت دو کشور در این رابطه است.



در پایان، روزنامه «هرالد اسکاتلند» با اشاره به سخنان دیروز آقای سلطانیه، ایران را به موضع تقابلی پیش از برگزاری مذاکرات هسته‌ای متهم کرده است. این روزنامه عزم ایران برای عدم توقف غنی‌سازی و مخالفت با بسته شدن تأسیسات فردو را نشانه‌هایی از این موضع تقابلی دانسته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار