بازدید 72425
علی اصغر سلطانیه اعلام کرد:

حرف آخر ایران در مذاکرات هسته‌ای بغداد

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز در مصاحبه‌ای حرف آخر ایران برای مذاکرات هسته‌ای ماه آینده ایران و 1+5 در بغداد را اعلام کرده که شامل دو مسأله مهم است.
کد خبر: ۲۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷ 04 May 2012
 «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حرف آخر ایران در مذاکرات آینده ایران با کشورهای ۱+۵ را اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، سیاستی را که اکنون رسانه‌های غربی دنبال می‌کنند، این گونه القا می‌شود که موافقت ایران با توقف غنی‌سازی بیش از 5 درصد، به معنای تعطیلی تأسیسات هسته‌ای فردوست؛ مسأله‌ای که اصالتا موضوعیتی ندارد.

بنا بر این گزارش، در صورتی که بنا بر پیش‌فرض پیشین، ایران غنی‌سازی بالا‌تر از 5 درصد خود را با پذیرش خواسته‌هایش توسط کشورهای ۱+۵، متوقف کند، قانونی می‌تواند غنی‌سازی تا حد 5 درصد را در تأسیسات فردو که دارای ایمنی بالاتری است، ادامه دهد و هیچ گاه تأسیسات فردو را تعطیل نکند.

بر پایه این گزارش، از همین اکنون و با توجه به این سیاست غربی‌ها ـ که لزوما توقف غنی‌سازی در مقیاسی بیش از 5 درصد را مترداف تعطیلی تأسیاست غنی سازی فردو می‌دانند ـ باید به آنان هشدار داد که این دو موضوع اساسا به هم ارتباطی ندارند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده کشورمان هم امروز به درستی به این موضوع اشاره کرده و گفته است، وقتی ایران تأسیساتی ایمن داشته باشد که در آنجا با کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند، هیچ دلیلی برای تعطیلی آن نیست.

افزون بر این، همچنان که نماینده ایران اعلام نموده، ایران مبالغ بسیاری را صرف ساخت و توسعه مرکز فردو کرده است و هیچ دلیلی برای صرف‌نظر کردن از این همه هزینه نیست. البته وی افزوده است که بی‌گمان، غنی سازی در ایران دیگر هیچ گاه تعلیق نخواهد شد.

گویا، همین رویکردی که نماینده ایران در آژانس امروز برای آن تأکید کرده است، یعنی عدم تعلیق غنی سازی در ایران و همچنین عدم توقف یا عدم تعطیلی تأسیسات فردو، مبنای درست و قابل قبولی است که ایران در مذاکرات آینده در بغداد در پیش خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳۴
انتشار یافته: ۱۵
تابناک جان وقتی میخوای خبری بنویسی خواهشا تحلیل های خودت رو با خبر قاطی نکن ، که راحت بفهمیم کدوم سخن سلطانیه است کدوم تحلیل تو
پاسخ ها
گنزق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
وقتی خبر رو از تفسیر نمیتونی تشخیص بدی!!، خب خبر رو نخون دیگه!
در صورت تعطیلی میبایستی هزینه انرا انهم به دلار بدهند.برابر قیمت تمام شده تاسیسات مشابه در کشور خودشان نه بر اساس قیمت ریال
هر قدم عقب نشستن ما به معنای دو قدم جلو آمدن طرف مذاکره کننده هست.به قول قدیمیا به مرگ بگید تا به تب راضی بشن- همون جا هم تمومش کنید.
زنده باد ایران و ایرانی
چه فرقی می کند توقف بالاتراز پنچ معنی اش این است غنی سازی را تعطیل کردید مگر دستگاه های که برای انجا هزینه شده است برای غنی سازی بیش از بیست درصد نیست طبعا" آن دستگاه های نصب شده کارائی لازم را ندارد
بسیار عالی و خوب
این یعنی اسقامت و منطق، کوتاه اومدن یعنی نابودی، تازه پذیرش غنی سازی زیر 5 درصد هم فقط به شرطی که تمام تحریم هایی که به بهانه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایجاد شده از بین بره منطقیست
امید به خدا
مذکرات پیش رو مذاکرات حیاتی و سرنوشت سازی است که هشیاری خاصی را میطلبد تا مبادا خدای نکرده حقوق حقه کشورمان و ملتمان از دست نرود.
باید توجه داشت که نباید با به دست آوردن حق غنی سازی آنرا محدود به در صد خاصی بنمائیم. زیرا موافقت ما با مثلا 3 در صد یا 5 در صد عملا محدود کردن خودمان است. تصور کنید که در فردای پیشرفت های تکنولوژی کار به جایی برسد یا کار را به جایی برسانند که راکتور های آینده با اورانیوم غنی شده بیش از 5 در صد کار کنند. آنوقت میشود گفت که ما در چه وضعیتی خواهیم بود. به نظر میرسد جمله بندی یک توافق در زمینه حق غنی سازی ما باید اینگونه باشد که حق ما برای استفاده صلح آمیز از انرژی صلح آمیز هسته ای و غنی سازی را برای کلیه وضعیتها بعنی حتی اگر راکتور های آینده با غنای 30 در صد یا 50 ذر صد و یا حتی 70 یا 90 در صد هم کار کنند برای ما محفوظ نگه دارد. ضمن اینکه باید در مقابل این حق مسلم خودمان حتما این تحریم های بی مزه ای که چه با فرمان رئیس جمهور و چه با قوانین داخلی آمریکا یا اتحادیه اروپایی علیه ما به تصویب میرسد هر روزه به تصویب میرسند لغو گردند. یادمان باشد که تازه ترین فرمان اوباما در تاریخ 2 می یعنی سه روز پیش علیه کشورمان به تصویب رسید.
خوب است که آقای رئیس جمهعور هم طی فرمانی از مسئولین فنی بخواهند که در مقابل هر یک از این فرمان های لوس و بی معنی سطح غنی سازی را دو یا چند در صد بالا تر ببرند تا فردا ما هم در مذاکراتی که به نظر میرسد گام به گام باشد بتوانیم چیزی برای مصالحه داشته باشیم. برای شروع خوب است که در مقابل دو سه فرمان اخیر فرمان غنی سازی 25 در صد صادر شود.
این موضوع بسیار بسیار حائز اهمیت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
اصلا" غنی سازی اورانیوم ایران با هردزجه ای انجام بشه صلح آمیز است چرا اینو دنیا نمیفهمه؟
میزان غنی سازی طبق NPT برای همه اعضا 30% است گذشته از این مطلب ظاهرا غرب دو راه بیشتر در مقابل ما نداره یکی پذیرش ایران هسته ای و دیگری جنگ با ایران، البته اگر جنگی بشود بهتر است چون میشود آمریکا را از خلیج فارس بیرون کرد و این شیوخ عرب حوزه خلیج فارس را هم ساقط کرد. اگر ایران هسته ای پذیرفته شود باز غرب بهانه برای دردسرسازی برای ایران پیدا خواهد کرد پس اگر هزینه اتمی شدن ایران نبرد با آمریکاست این هزینه را باید بپردازیم....
بله فوردو اصلا نباید تعطیل شود. همین الان هم سانتریفوژها در آنجا 3.5 درصد غنی میکنند.

در مقابل توقف غنی سازی 20% که در حال حاضر فقط برای ایجاد اطمینان در طرف غربی موقتا برای مثلا 5 سال انجام میشود پرونده ایران باید کاملا عادی شده و تحریمها لغو شود و بهانه جوییهای بی مورد متوقف شود.

توقف 20% فقط جهت اعتماد سازی و همکاری بوده و کلیه حقوق ایران طبق ان پی تی باید محفوظ بماند و در صورتیکه ایران بعدا لازم داشته باشد باید بتواند غنی سازی با درجات بالاتر را زیر نظر آژانس ادامه دهد.

در غیر اینصورت توافق هم نشود مهم نیست و نباید کوتاه آمد.
ظاهراً با این صحبت ها اصل توقف غنی سازی 20 درصدی از طرف ایران پذیرفته شده است، اما تاکنون هیچ سخنی از امتیاز غربی ها به میان نیامده است. آیا تمام تحریم ها و فعالیت های ضد ملت ایران از زمان غنی سازی 20 درصدی متوقف می شود، یا تنها بخشی از آن.
ضمن آنکه اگر تمام آن اقدامات ضد ایران هم متوقف شود، به نظر می رسد تازه به موضع پیش از غنی سازی 20 درصد برگشتم و تا حدی خواسته آنها را مبنی بر عدم غنی سازی 20 درصد پذیرفتیم.
بسيار خوب،اما 5 درصد كم است يكباره 40 درصد غني سازي را اعلام نمايند بلكه5+1مطمئن شوند كه ديگر كشور ما به اين فكر نيستند غني سازي را تعليق نمايند
اگر در اين برحه زماني ايران بتونه و موافقت كنه غني سازي را زيره 5 درصد انجام بده به شرطي كه كليه تحريمها بر داشته بشه پيروزي بزرگي خواهد بود براي ما
بهتره با آينده نگري تصميم بگيريم پافشاري الان ايران و اين شعارهايي كه به هيچ دردي نمي خوره به نفع ايران و آينده ايران نيست ايران با سياست بايد كارشو جلو ببره چون در حال اضر ايران بياد بالاترين درصد غني سازيس رو انجام بده چه فايده داره چه اسفتاده اي ازش مي تونه مي بره هيچي ايران اگه الان بتونه غني سازي 5 درصد و جا بندازه و بتونه تحريماشو برداره مرحله بعد مي تونه اين 5 درصد و بالاتر ببره با اعتماد سازي و گذشت زمان
ديگه وقت افراطو تفريط گذشته با اين وضع تحريمها بايد قبول كنيم كه هر روز اوضاع داره بدتر مي شه اگر ايران سربلند و قدرتمند نباشه هيشكي نه حرفشو گوش مي ده نه مي تونه از خودش دفاع كنه . اين رو شكست نبايد دونست اين شايد بزرگترين پيروزي بعد از انقلاب باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها