بازدید 52688
در نکوهش یک ویژگی زشت(۶)؛

از دست‌خط «امیرکبیر» تا توصیه‌نامه‌های صغیر + تصویر

هنگامی که پای شخصیت‌های تاریخی به میان می‌آید، فلان کس امیر کبیر لقب می‌گیرد و بهمان کس با لقب یک قهرمان تاریخی خوانده می‌شود؛ اما براستی چرا برخی در تاریخ خوشنام می‌شوند و برخی بدنام؟ ملاک خوشنامی و بدنامی چیست؟ عالم بودن یا عملکرد خوب داشتن؟ من و شمایی که به همه چیز انتقاد داریم، تا چه اندازه شبیه خوشنامان رفتار می‌کنیم؟!
کد خبر: ۲۴۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶ 02 May 2012
عالم بی‌عمل به چه می‌ماند را که حتما شنیده‌اید؛ می‌خواهیم نوع دیگری از آن را با هم مرور کنیم تا شاید در این یادآوری، به یاد آوریم که اصلا برای چه درس خوانده‌ایم؟!

به گزارش «تابناک»، ماجرای توصیه و نامه‌های سفارشی از آن دست مسائلی است که به شدت در جامعه‌مان رواج یافته و متأسفانه ‌گاه تا کلان‌ترین مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیز پیش رفته است؛ این تنها نیمی از ماجراست، چرا که در سمت دیگر این توصیه نویسان، افرادی هستند که در بهترین حالت ممکن از پذیرش سفارش مدیر بالادستی و یا حتی هم عرض سر باز بزنند، ولی اعتراضی به این اتفاق زشت نشده ندارند؛ لابد به این دلیل که از فرط تکرار برایشان عادی شده و یا ممکن است خودشان هم به این معضل مبتلا باشند!

اکنون کافی است گشتی در دنیای بی‌در و پیکر اینترنتی ـ البته به مفهوم گستردگی نه مراقبت نشدن ـ بزنید تا با انواع معروف شده این دست مکاتبات روبه‌رو شوید که دست خط یک فرد معروف در آن به چشم می‌خورد؛ با مضمونی شبیه این: آقای... نظر به جامع الشرایط بودن آقای... وی را استخدام نمایید، به وی وام دهید، وی را رئیس کنید... را به وی واگذار کنید و مواردی از این دست.

این بازی تاریک در حالی صورت می‌گیرد که ظاهرا راهکاری برای مقابله با آن نیست و در عین حال، قوانینی نانوشته بر آن حاکم است؛ بدین ترتیب که یا بحث نسبی ـ سببی در آن تأثیر گذاشته، صحبت از پیروی از امر مافوق در میان است و یا بحث منافع مشترک در میان است که البته در هر حالت، پروسه بر سر منافع به پیش خواهد رفت وگرنه چه دلیلی دارد که مثلا یک مقام مسئول پیگیر واگذاری مثلا فلان بلوک سهام باشد و یا توصیه‌ای برای راه افتادن کار فرد خاصی داشته باشد؟ آیا غیر از این است که اگر قرار به دخالت یک مدیر باشد، این ایراد وارد‌تر است که چرا گذاشته کار به توصیه بکشد؟!

بدین ترتیب، ممکن است یک مدیر بانکی هیچ ابایی از پذیرفتن نامه سفارش وام به فلان مشتری خاص نداشته باشد و یا حتی سرمربی فوتبال به استخدام یک بازیکن خاص تن در دهد. کمی دقت به مباحث مطرح در دادگاه فساد میلیاردی کافی است تا دستمان بیاید که تا چه اندازه توصیه‌پذیر هستیم و تا کجا در این منجلاب فرو رفته‌ایم؛ مناقصه‌هایی با هزاران نقص که به سرانجام رسیده‌اند و سفارش‌هایی که همیشه پاداش انجامشان نقد پرداخت شده است.

ریشه این امر کجاست؟

بگذارید پیش از ریشه‌یابی این امر، توصیه نامه‌ای را بررسی کنیم که رئیس یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان به مشاور وزیر نوشته و در آن از مقام بالادستی خواسته که با تغییر رشته یک دستیار داخلی به تخصص قلب موافقت کند و توجیهاتی برای این درخواست ردیف کرده که به رغم محترم بودن، به هیچ وجه وارد نیست، چرا که اگر بود، قانونی می‌شد و نیاز به سفارش کردن نداشت!


دقت کنید که توصیه نویس و مخاطب توصیه هر دو دکتر هستند و احتمالا (!) بیش از من و شما به حساسیت تشخیص یک پزشک قلب و... آگاهی دارند!

اکنون کافی است این سطور سفارشی را که از سرنوشتشان آگاهی نداریم، مد نظر داشته باشیم تا با یک نتیجه‌گیری سطحی همه چیز را زیر سؤال ببریم که مثلا اگر بزرگان به یکدیگر توصیه نامه ندهند، کوچک‌تر‌ها هم این کار را نمی‌کنند و خدای نکرده به این روش خودمان را تخطئه کرده و در قالب یک روبات یا طوطی، همه چیزمان را تقلیدی از دیگران بخوانیم!

بدین ترتیب، صفی از معترضان شکل خواهد گرفت که آب را از سرچشمه گل آلود می‌دانند و با این تفسیر، خواسته یا ناخواسته مجوزی به دست می‌آورند که با دست انداختن به آن، رعایت نکردن صف در نانوایی هم موجه خواهد بود؛ مسیری آغاز می‌شود که آشنایی با شاطر به نان گرفتن بی‌نوبت، دوستی با رئیس بانک به وام، قوم و خویش بودن با مأمور راهنمایی به پاک شدن جریمه و همین طور می‌رود تا به آشنایی با فلان مدیر به تغییر رشته تحصیلی یا برنده شدن در مناقصه برسد!

با این توضیحات، بحثی دیگری سر انداخته می‌شود که نظارت قانونی نام دارد؛ قانون کجای ماجراست؟

پاسخ به این پرسش، بسیار آسانتر از هر کاری است: مجری قانون امثال من و شمایی هستیم که از رعایت نکردن‌‌ همان صف‌های نانوایی شروع کرده‌ایم و حتی اگر قاضی هم شده باشیم، عادت بدمان را نیز رشد داده‌ایم (البته ممکن است شما استثنا باشید؛ هم در این بخش از متن و هم جاهای دیگری که یادمان رفت شما را استثنا کنیم!).

چه باید کرد؟

پرسشی به این سبک می‌تواند پاسخ‌های بسیاری داشته باشد اما بد نیست باز هم کار ساده‌تر را برگزینیم و جواب فردی نیک نام در تاریخ را به یک توصیه نامه مرور کنیم؛ پاسخی از یک امیر کبیر به توصیه پذیری ناصرالدین شاه صغیر:

قربانت شوم
الساعه که در ایوان منزل با همشیره‌ همایونی به شکستن لبه‌ نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثق‌الدوله حاکم قم را که به جرم رشا و ارتشا معزول کرده ‌بودم به توصیه‌ عمه‌ خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید. فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلی‌حضرت بدانند که اداره‌ امور مملکت به توصیه‌ عمه و خاله نمی‌شود.
زیاده جسارت است، تقی



به ظاهر هنوز مزه کار بیرون از نوبت زیر دندانمان است که نمی‌توانیم در پاسخ به یک توصیه، این خطوط امیر را پاراف کنیم!

نظر شما چیست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱۱۴
من به عنوان یک جانباز و آزاده مطمئن هستم که نامبرده ۱ روز هم در جبهه نبوده و درصد جانبازی ایشان نیز واقعی نیست و با توجه به اینکه تاریخ نامه مربوط به اسفند سال ۸۹ میباشد ، با یک حساب سر انگشتی میشود حدس زد که این شخص حدود ۴۵ تا ۵۰ سال سن دارد و با توجه به سن بالای وی ایشان قادر به ادامه تحصیل در هیچ رشته تخصصی نمیباشد و فقط آبروی یک عده جانباز و ایثار گر و ..... را در جامعه برده !! از تابناک عزیز هم خواهش میکنم به تاثیر این گونه نامه ها بر وجه جانبازان و ...... نزد ملت ایران توجه کند !!

ضمن اینکه بنده مدت زیادیست که در ایران زندگی نمیکنم و جالب اینکه یکی از آرزوهای فرزند اینجانب تحصیل در دانشگاههای خارج بوده و دلیل ایشان هم این بوده که اگر من با تلاش خودم هم فارغ التحصیل دانشگاههای ایران شوم هیچکس باور نخواهد کرد ، و موفقیت من را بدلیل جانباز و آزاده بودن شما میدانند و !! که این از تاثیرات خبرهای اینچنینیست .
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
دوست عزیز گل گفتی ... تابناک موارد زیادی را به عنوان مثال می توانستی مطرح کنی آخه چرا دست از سر این قشر زجر کشیده از یاد رفته بر نمی دارید...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
درود بر شما ای قهرمان ملی
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
tu chera tohmat mizani ,,hala ou natuneste bekhone,,,khejalat dare
ایمان
| - |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
این تابناک از کاه کوه میسازه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
پاراگراف اولتو خیلی خوشم اومد
اولین بار بود تو این سایت یک پیغام خوب خوندم
ناشناس
| China |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
ای تابناک از جایگزینی یه نخبه دانشگاه شریفی با یک ... می گفتی بهتر بود. درد مملکت ما نخبه کشی است نه مجاهدان جنگ.
ناشناس
| United States |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
البته دوستی خاله خرسه با جانبازان و ایثارگران محدود به یک یا دو مورد نمی شود ، به عنوان مثال برخی شرکتهای هواپیمایی اقدام به ارائه تخفیف به جانبازان می کنند اما به دلایل نا معلوم به جای اینکه یک کد رهگیری ساده به آنها بدهند ، کارمند آژانس مجبور است برای هربار صادر کردن بلیت برای این عزیزان ، از یمین تا یسار اطلاعاتشان را خود به صورت دستی وارد کند ، در نتیجه آژانسها تا کارت جانبازی می بینند سعی می کنند فرد مذکور را به بهانه ای از سر خود باز کنند
(آیا این است تکریم ارباب رجوع )
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
آدما عوض میشن برادر کافیه یه نگاهی به بعضی همرزمای قدیمیت بندازی که حالا به پست و مقامی رسیدن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
درود بر تو جانباز عزیز یا به عبارتی دیگر قهرمانان اسطوره ای ایران زمین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
تابناک خان بهتر بود به جای شطرنجی کردن اسم این حضرات اون قسمت جانباز بودن ایشان را شطرنجی می کردی تا به جامعه رنج کشیده و فداکار جانبازان و ایثارگران عزیز که نفس کشیدنمان را هم مدیون ایشان هستیم بی احترامی نشود. انصافا اگر این توصیه نامه برای یک خبرنگار بود قسمت خبرنگار بودنش رو شطرنجی نمیکردی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
ناشناس جان یه جوری حرف میزنی اینگار تو این مملکت نیستیم ما!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
جانباز کانادایی نمیخوایم
خدا رحمت کنه امیر کبیر بزرگ را ودر ضمن خدا رحمت کنه مملکت بدون پارتی بازی رو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
نمی دونم چقدر باور پذیر است. ولی نامه ی امیر کبیر را که خواندم، با وجود تکراری بودن، اشکهایم با حق حق جاری شد

خدایا.. ما از کجا به کجا رسیدیم؟؟؟ چرا مثل او نداریم؟؟؟؟
تابناک جان، خیلیییییییییییییییییییییییییی جالب بود. مرسی
ابتدا ميخواستم بگم نميشه همه رو به يك چشم نگاه كنيم.موضوع پارتي بازي و توصيه نامه البته ربطي به جانبازي يا سابقه جبهه نداره ولي اين خودش براي خيلي ها مستمسك شده كه ادعاي مالكيت دين و دنياي مردم رو داشته باشن و به كمتر از همه چيز اين كشور قانع نيستن و درجواب او دوستي كه گفتي با توجه به سن و سال اين آقا جانبار نبوده و...من خودم نامه كسي رو تايپ كردم كه توصيه شده به دانشگاه جهت تحصيل دررشته پزشكي همون موقع نزديك 50سالشون بود بعد هم نماينده مجلس شدن.شما هم كه ميگين هر دو نقر توصيه كننده و مخاطب دكتر بودن...خوب دكتر بودن ولي احتمالا خودشون هم دكتر توصيه اي بودن!
جالبیش اینه که نمی تونه تو رشته داخلی تحصیل کنه ، ولی تو رشته قلب که احتمالا سخت تر هم هست میتونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
آخه عزیزم تحلیل هزینه فایده کرده دیده از رشته داخلی نون چندانی در نمی آد حالا که همه چی با سفارش انجام می شه چرا متخصص قلب نشه که نون توشه!!! البته مثل همیشه باز هم منت بر سر مردم بی نوا و محروم گذاشته اند و پارتی بازی و مال دنیا طلبی خود را به آنها نسبت داده اند!
من فکر می کنم اگر رسانه ها اینجورکی قبح عملکردی موضوع را جا بیاندازند، اگر خدا بخواهد تبدریج شاهد قبح اجتماعی موضوع خواهیم بود و عملا زمینه اینگونه رفتارهای ناعادلانه به خاطر ترس فرد خاطی از آبرو ریزی و افول موقعیت اجتماعی اش ، از جامعه ریشه کن خواهد گردید.
اما فكر كنم در زمان امير كبير ، تهران ، طهران بوده !!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
درسته.. بررسی کنید ایا نامه پایینی هم جهت خودشیرینی نوشته شده یا واقعی میباشد؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
کاری به بحث این مقاله ندارم. ولی در جایی خوندم که با دلایل مختلف، انتساب این نامه به امیرکبیر را رد کرده بود. از جمله این که چنیین شخص در اون زمان حاکم قم نبوده. الله اعلم.
بسیار زیبا تامل برانگیز

جای همچین نوشته خالی بود

تشکر
منطقه محروم شهرستان ...
واقعا بعضیا با جون مردم بازی میکنند من خودم پزشکم ودوره تخصص را میگذرانم وبارها از این جور متخصصان سفارشی را دیده ام که اندازه یک دیپلم ردی سواد ندارند خدا به داد بیماران بیچاره برسه
شرم نمیکنند دیگه جون مردم که پارتی بازی بر نمیداره
در ضمن این را هم بگویم این اقا بهونه مسخره ای اورده است چون که رشته قلب حساستر از داخلیه وکسی که نتونه رشته داخلی بخونه حتما در رشته قلب هم کم میاره فقط بخاطر درامد بیشتر رشته قلب میخواد عوض کنه
من خودم شاهد توصیه بودم.. الیته اینبار بدست مشاور رئیس ... که میخواست مقدمات حضور شخصی رو در استانداری .... فراهم کنند... مدرک هم دارم.
پاسخ ها
پوریا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
بفرست تابناک چاپ کنه. محیط دانشگاه ... خاله بازی شده. همش چندتا دانشجوی دکتری و فوق لیسانس دعوت میکنن برا استخدام بعد همسر فلان استاد که مقاله نداره و قبلا هم سفارشی اومده میشه هیئت علمی!! لطفا سر این بحث رو باز کنین که فک کنم مردم دل پر دردی داشته باشن.
خداوند روح میرزا تقی خان امیر کبیر این بزرگمرد ایرانی تبار را که به حق مصداق آبرو و شرف این مرز و بوم است با اولیای خودش همنشین کند
من این نوشته امیر کبیر رو زیر شیشه میزم چندین ساله دارم و کارم با ارباب رجوع و مردم هستش . امیدوارم روسای و مدیران ادارات به این نکات توجه کنند هیچ کاری از نگاه تیزبین کارمند دور نمیمونه .
تابی جون واقعا خسته شدم از بس نظرم میزارم و هیچیکدام تایید نمی کنید

من واقعا برای سایت تابناک متاسفم که چنین نامه های بی اساسی را در سایت منتشر می کند
بنظر نمی رسد این موضوع صحت داشته باشد
گیرم که درست باشه اما قرار نیست اسم جانباز و ایثارگر، آزاده و خانواده شهدا تخریب شود
فعلا مسائل اختلاس ها رو حل و فصل نمایید
من خودم دارم تخصص می خونم واقعا 90 درصد دانشجویان اصلا بار علمی ندارند
امتحان تخصصی که با چند صفحه جزوه سرو ته ش هم بیارند ... خروجیش چی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
دادش حرف اختلاس رو نزن که سه میشه مگه ندیدی نو دادگاه اختلاس هفته قبل یارو با افتخار میگفت من کربلای 5ی هستم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
عاقبت توصیه به اختلاس ختم میشه.
امضا کننده نامه دکتر م...... بوده است
بسیار از دیدن خط امیر کبیر افتخار کردم و به وضعیت حال خاضر تاسف
ای ول چاکریم
با سلام و درود بر شما بدلیل پرداختن به این عمل زشت پیشنهاد می کنم در صورت ایجاد سایتی توسط سازمان بازرسی کل کشور جهت ارسال چنین نامه هایی به آن سایت و در معرض دید عموم قرار دادن آن سایت برای عموم این عمل مذموم برافتد
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
تابناک روی اسم افرادی که هیچ قدرتی ندارن که براش دردسر درست کنن خط خطی کرده که دیده نشن اونوقت این چه انتظاریه تو داری؟
همین توصیه نامه ها و پارتی بازی ها مملکت را به این بدبختی رسانده که تعداد عدیده ای پرونده های اختلاسهای میلیارد یورویی ودلاری وتومانی آقازاده ها ونورچشمیها در دادگستری موج میزنه.که اگر بطور جدی به خلافهای متهمین رسیدگی کنند باید 90درصد .................
ما که ازون مملکت رفتیم! هر چی موند ماله خودتون !!!
پاسخ ها
هم وطن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
رفتن از مملکت افتخار نیست که اینجور با غرور حرف میزنی.(مال خودتون!!!) تو فکر میکنی اونجا که هستی بهت محل میذارند. روزی میرسه که تو رو هم مثل آشغال از کشورشون بیرون میندازند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
معلومه که تازه رفتی حالا بزار از راه برسی بعد بهت می گم
معلومه که مال خودمونه پ نه پ مال توی وطن فروش بیگانه پرست!
ما که خاکشو سرمه چشممون کردیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
به جای اینکه به این ناشناس عزیز بد و بیراه بگین، بشینین فکر کنین چرا مردم به خصوص نخبگان دارن گروه گروه از کشور فرار می کنن. شما که نشستین و ادعای وطن پرستی تون میشه، پس بسم الله، مملکت رو درست کنید. اگه نمی تونید، به اونایی که می رن خرده نگیرین.
تحصیل در تمام رشته های دانشگاهها باید بر اساس شایسته سالاری و قبولی در آزمون مربوطه باشد.هر گونه سفارش و توصیه و سهمیه خلاف اخلاق بوده و موجب تضییع حق دیگران است.بابت درج این مطلب از تابناک قدردانی میکنم.
من در یکی از شرکتهای خودروسازی کار میکنم با مدرک فوق لیسانس میکانیک و سابقه 15 سال شاهدم که فردی علاوه بر داشتن مدرک دیپلم سوء پیشینه هم دارد و دوبار به جرم قاچاق طلا و ارز زندان بوده این فرد یکدفعه استخدام شده و مسئول یکی از دفاتر خارجی با حقوق پنج هزار یورو و همه امکانات شده فردی که حتی زبان هم بلد نیست با توصیه یکی از مسئولین قضائی بوده حاضرم با مدارک ثابت کنم که البته اینکار شده ولی کو گوش شنوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
متن شما نشان از یک فرد دیپلم امروزی یا زیر دیپلم را می دهد اگر هم مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دارید قطعاً سواد ندارید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
متن ایشان چه اشکالی دارد که میگویید کارشناسی ارشد نداره چرا حرف الکی میزنید حتما باید لفظ قلم صحبت کنه؟
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
متن شما نشان از یک فرد دیپلم امروزی یا زیر دیپلم را می دهد ؟؟؟؟
شما چی؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
احتمالا ایشون هم یکی ازهمین زیر دیپلمی هاست که الان برای خودش خدم و حشمی دست وپا کرده و حالا از حرف حساب این حد دل ازرده شده و الا هیچ ادم عاقلی اصل و گذاشته به هیچی گیر نمی ده جالب اینجاست که اون نوشته هیچ ایرادی نداره سلیس و کاملا بدون اشکاله
خوب حالا شما فرض کن یک نفرم پیدا شد که بخواهد مثل امیر کبیر برخورد کند پس از چنین برخوردی چه عاقبتی در انتظارش هست؟ نمونش همون قضیه خسرو ... و کارت های بانکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
خوب معلومه همن بلایی سرش میاد که سر امیر کبیر اومد.
این نامه اصالت ندارد و به دلایل مختلف که مفصل توضیح داده شده است جعلی به نظر می آید..بهتر است در انتخاب مطلب و منابع آن دقت بیش تر بفرمایید
پاسخ ها
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
اخه برادر مومن نامه میشه جعل کرد شرایط جامعه که به چشم خود می بینیم که نمی شه جعل کرد . چشم نمی شود جعل کرد مومن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
حتی اگر این نامه جعلی هم باشه بیا وببین صدها مورد واقعی مثل اون تو دانشگاها وجود داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
کدوم یکی رو میگی؟ نامه امیرکبیر که با توجه به شخصیتی که داشته میتونه واقعی باشه و اون یکی نامه هم دلیلی برای جعلی بودنش نیست، عکس کاملش رو دیدم به نظر واقعی میومد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
بر فرض كه نامه منسوب به امير كبير جعلي باشد ولي حرف حق كه جعلي نمي‌شود. اگر تمام داستان هم تخيلي باشد، ولي در حكم پند اخلاقي ارزشمند است (مثل داستان‌هاي كليله و دمنه كه علي‌رغم تخيلي بودن پر از حكم و پندهاي آموزنده هستند).
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
آقای مرادی درست میگویند. نامه منسوب به امیر کبیر جعلی است اگر جه محتوای بسیار عالی دارد. دلایل: 1- دستخط نامه با دستخط امیرکبیر طبق اسناد تاریخی موجود مطابقت ندارد
2- کلمه طهران آن زمان را به شیوه امروزی تهران نوشته اند
...
خیلی خوب بود.
ای کاش رهبر معظم انقلاب فکری به حال معضل پارتی بازی مملکت کنند.
من هم توصیه شدم دوستم به فرمانده ی ما گفت مراقب این باش ازدوستان صمیمی من میباشد من هم خوشحال شدم که سفارش منو کرده پیش فرمانده ی ما فرمانده داماد دوست من بود بگذریم عملیات کربلای 5 شروع شد گردان ما زد به خط دشمن از چند کانال که گذشتیم حالا باید مستقر شویم وسنگر بگیریم همه از ترس گلوله مستقیم تانک کف کانال دراز کش بودند تانکها تا غروب گلوله به طرف ما کوبیدند همدیگر و نمی شناختیم شب شد دیدم فرمانده با چند نفر صحبت میکند سه نفر بودند یک نفر دیگه لازم داشت اقا کسی نرفت دیدم فرمانده دنبال من میگرده هیچی نگفتم یک کلوخ پرت کرد طرف من گفت کجایی گفتم بله گفت امشب تاصبح میروی با اینها کمین ضد تانک رفتم خدارا شکر پیروز هم شدیم ومعنی توصیه را هم فهمیدم
پاسخ ها
حمید رضا ابراهیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
بابا دمت گرم و شیر مادرت حلالت، انشاالله که سلامت باشی همیشه
اي بابا آقا حالا چه فرقي ميكنه كه نامه اصالت دارد يا ندارد؟منظور نويسنده چيز ديگري است اين ميخواد مشكلات الان رو حل كنه نه زمان ناصرالدين شاه رو تهران با طهران چرا خلط مبحث ميكنيد شما
تیترش باحال بود : امیر کبیر صغیر تصویر
با سلام و احترام به گمانم چنین رفتاری نه به شخصیت خاص توصیه کننده و شونده و گیرنده بلکه به سنت و روندی اجتماعی که میان مردمان سرزمینمان مرسوم و ریشه دار است بر میگردد و بر خلاف نظر سایر دوستان توصیه شدن و کردن را اگر برمبنای معرفی و شناساندن توانایی ها وظرفیت های دیگران جهت انجام کاری ویا تمهید فرصتی باشد نه تنها مضموم که ممدوح میدانم لیک با ادله ای متقن و حقیقی...
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
همین منطق بوده که این روز به به سر مملکت آورده است.
بنام خدا : با سلام
البته همه مثل هم نیستند ولی جامعه ما به این درد دچار است ؛ خدا رحمت کند امیر کبیر را ، برای شادی رو حش ؛ الفاتحه مع اخلاص و الصلوات .
انواع اقسام اشکال تایپی دارد. اگر من اینگونه نامه مینوشتم در روستایم مسلما تذکر میگرفتم.
اگه الان هم یه امیر کبیرررررررررررررررررر داشتیم فکر کنم یه تونم 1000 دلار میشد.
متاسفانه در کشور اکثر اوقات روابط بر ضوابط غلبه دارد.خیلی ها هستند که دارای مدارک عالی هستند که بدلیل نداشتن پارتی نتواسته اند اون جایگاه اصلی خودشان را بدست بیاورند و به شغل های کاذب روی آورده اند. در عوض افراد زیادی هم هستند که با رابطه و مدارک جعلی توانسته جایگاه بالایی برای خودشان دست و پا کنند .واقعاً حیف است افرادی که دارای صلاحیت و درجات علمی هستند جایگاهی در مملکت ما بجز رانندگی و ... نداشته باشند ،در عوض افراد بی سواد که به قول امیر کبیر با پارتی عمه و خاله، ......
نامه اول شاید واقعی باشد ولی نامه منتسب به امیر کبیر قطعا جعلیست!
باسلام خدمت هموطنان و تابناک ، من کارمند بانک هستم و از لحاظ تجربه سطح تحصیلات و اطلاعات کاری و شان و وجهه مردی (البته خدا کمک کنه هیچگاه مغرور نشم) از خیلی از راسا سرترم و خیلی از مردم فکر میکنن من تو بانک رئیسم اما بخاطر اینکه هیچگاه توی مدت خدمت کار سفارشی انجام نمیدم هیچگاه به من پست نمیدن و مدیر کل هم چون منو میشناسه و میدونه که جلو کارای خلاف ساکت نمیمونم حاضره حقم را ضایع کنه . این رو نوشتم بخاطر اینکه تاکیدی باشه به وجود انتخاب های سفارشی که ریشه تخلفات اداری کشوره
آهای تابناک.. آهای تابناک..
از مثالت خنده آمد خلق را.....
این دو نامه به هیچ وجه قابل مقایسه با هم نیستند... چه بسا نامه های سفارشی آقا زاده هایی وجود دارند که آنها را می بایستی پیدا کنی و در مقابل این نامه امیرکبیر میگذاشتی... نه نامه این بدبخت بیچاره های فلک زده را...
در اصالت این نامه تردید جدی پیدا شده است! چنین استدلال شده است که این نامه شاهکار آقای خ.م که در تلویزیون تاریخ می فرمایند است تا شاهکار امیر کبیر! قدر امروزیهایمان را هم بدانیم بابا جان!
با سلام
اين نامه به وضوح جعلي است و اتفاقا يكي ديگر از عادات زشت ايرانيان جعل كردن تاريخ است و يا مصادره آن به نفع خويش .. اما نكته مهم اينجاست كه زماني كه اين نامه جعلي براي اولين بار منتشر شد وجود يك ويرگول باعث لو رفتن جعلي بودن نامه شد چون در ان زمان نشانه هاي سجاوندي هنوز وارد زبان فارسي نشده بودند .. اما در اين نامه ان ويرگول با فوتوشاپ برداشته شده تا بتواند به عنوان يك خبر درج شود .. اما دليل ديگر اين كه هيچگاه در مكاتبات اميركبير و ناصرالدين شاه ايشان چنين الفاظي به كار برده نمي شده است و ايشان هميشه از لفظ قربانت شوم فدايت گردم و غيره .. استفاده مي كرده است.
تابناک ادامه بده.
ما به این مطالب بدجوری احتیاج داریم.
با سلام ،مي دونم چاپ نخواهيد كرد اما جهت اطلاع عرض مي كنم لااقل شما تابناكي ها بدانيد .
بنده كارمند بازنشسته پيش از موعد ( با 25 سال سابقه خدمت )در يكي از وزارتخانه هاي بزرگ كشور هستم كه باتوجه به نوع مسئوليتم توصيه هاي زيادي از مقامات بالادست مستقيم و غير مستقيم و همكاران هم عرض و پايين تر به من ميشد و از افتخارات دوران خدمتم ميدانم كه زير بار هيچكدام از آنها نرفتم اما مي دانيد نتيجه اش چي شد ؟ پس از بيست سال خدمت در حوزه ستادي آن هم در يك پست سازماني ( پنج سال اول خدمتم در خارج از حوزه ستادي نبودم ) هيچ وقت به پست معاونت يا مديريت ارتقاء نيابم و علت بازنشسته كردم خودم را فشارهاي زيادي بود كه در اواخر خدمتم به دليل توصيه ناپذير بودم برام وارد كردند ، اكنون هم كه بازنشسته شده ام چون زدوبندي نداشتم سرمايه اي ندارم كار آزادي دست و پا كنم به هر كسي ( اعم از افراد دولتي و صاحب منصبان ) هم در اين مدت نزديك به دو سال سپري شدن از زمان بازنشستگي مراجعه كردم تا برايم كاري بدن با جواب منفي روبرو شده ام حتي يكي كه صداقت دشت برام گفت : فلاني تو اگر در حين خدمت هواي افراد را داشتي هم به پست بالاتر ارتقاء پيدا مي كردي و هم الان به هركسي مراجعه مي كردي برات كار مي دادند .
دوستان اين است نتيجه كار كردن سالم . پس چه انتظاري داريد از افراد كه به فكر آينده خود نباشند ، هر چند اگر صد بار بميرم و زنده شوم و باز در همان جايگاه قرار بگيرم از روشم عدول نخواهم كرد .
يك سوال از مشاور وزير ويا حتي آن رييس دانشگاه مي شود كرد كه آيا روزي خداي ناكرده خودت ويا فرزندت به بيماري قلبي دچار شوي حاضري فقط يك نسخه جهت درمان ومعاينه به همين اقايي كه معرفيش كردي مراجعه كني؟؟؟؟؟
{نگاهي به عمري كه از دستمان به سرعت برق وباد رفته بكنيم وباور كنيم كه مابقي آن با همين سرعت نيز خواهد گذشت ودر آخر جوابگوي عجيب چيزهايي كه نبايد باشيم !!!!!
(حديث نفسي است فقط به خودم)}
مگه مردم جونشون را از سر راه آوردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روحت شاد امیر کبیر.
یکبار هم یک نفر جلوی وزارت صنایع داخل خیابان سمیه جلوی منو که داشتم دانشگاه میرفتم گرفت و گفت لطفا برام یک نامه درخواست بنویس! مام پذیرفتیم. گفتم متنش چیه؟ یک نامه بهم داد که از نمایندشون بود به یکی از مدیر کل های وزارت صنایع که با توجه به اینکه ایشون بیکارن، لطفا دستور بدید یک زانتیای قسطی جهت کار بهشون تحویل بشه! گفت حالا شما یک درخواست از طراف من بنویس به مدیر عامل تا ضمیمه این نامه نماینده کنم. داشتم شاخ در می آوردم. آخه نماینده عزیز! اینجوری بیکاری را حل می کنند؟ این همه جوون بیکار که با شمای نوعی سر و سر ندارند پیش کی بروند؟ تازه اگه می خواهی درخواست بدی، حداقل یک ماشین ارزونتر بنویس بی انصاف
من قبول دارم که باید به جانبازها و خانواده شهدا کمک کرد و وظیفه هر ایرانی احترام به آنهاست ولی در مقام علم قائل شدن تبعیض گناهیست بزرگ
شما واقعا فكر مي كنين رئيس دانشگاه به قول خودتون ار بطن مردمه؟ نه اشتباه كردين، روساي دانشگاهها و هر پست ديگه اي شك نكنين كه انتصابيه و سفارشي.
به امضای آخر با اسم تقی توجه کردین ؟! یعنی داره میگه من خودمو هیچی نمی دونم واقعا دمش گرم با این تواضعش
تابناک جان سلام. واقعا بد کاری کردی مطمئن باش خیلی از عزیزان هنوز روی بنیاد (شهید و جانباز) را ندید ه اند. بهتر بودمی نوشتی یه عده جبهه رفتند که رفتند اصلا اینها نبودند جنگ اینهمه سال طول نمی کشید چشمشان کور دندشان نرم. الان هم اگه نگفتی مطمئن بعد ها خواهی نوشت .
من حرف نفر اول را قبول ندارم توصیه در تمام سطوح جامعه رسوخ کرده حتی .....
بغض عدم شرکت در دفاع مقدس در وچودم شعله کشید تا خواهشی داشته باشم: اصولا مگر چه تعداد چانباز مانده که جنین مثال هایی را بیاورید. از 99 درصدی که چانباز نیستند که مثال فراوان است. خواهشمند است بواسطه خرمت این پیشکسوتان این قشر هم که شده لااقل از مثال های اینجنینی امتناع فرمائید. من و همه ملت ایران خاک پای ایشان نیز نیستیم.
اگراین مطلب صحت داشته باشدکه کار نامناسب وخائنانه ای انجام پذیرفته است بنده که مدتی کوتاه درکناررزمندگان دلیروسلحشورجضور داشته ام برای حفظ حرمت انقلاب وجنگ خواهش دارم ازدرج اینگونه اتقاقات درسایت پرهیزفرماییدچون این خودضمن آزرده خاطر شدن رزمندگان واقعی شده وباعث ترویج بدبینی دربین نسل جبهه نرفته میشودو موچب سو استفاده دشمنان خواهدشد
جانباز هست که جانبازه جونشو برا مملکت گداشته خدا اجرش بده ولی نباید با جون مردم بازی کنه!
امیر کبیر شخصیتی بسیار محترم فرصتی بسیار بزرگ برای ایران عزیز ما بود که متاسفانه از کف رفت. اما در اصالت نامه فوق بویژه انشاءآن و حتی شخص مذکور از سوی متخصصان تردیدهای جدی وارد شده است. بهتر است تا قبل از اینکه شبیه وصیتنامه داریوش و یا نامه چارلی چپلین به دخترش شود اقدامی نمود.
تازگیها اکثر مدیران به بلوغ فکری رسیده اند دیگر نیازی به توصیه منابع قدرت ندارند خودشان افراد وابسته به منابع قدرت ر شناسایی و در اطاف خودشان جمع می کنند
باباب امیر کبیر بیچاره ول کنید تنش در کربلا توی قبر می لرزد
آقای م .زاده را بگیرید اون خطرناکه .آب از کوه هم بالا رفته
البته فقط برای آگاهی خوانندگانی که نامه ی امیرکبیر را اصیل می دانند علت های جعلی بودن نامه:

این نامه بدون تاریخ، که برخلاف مکاتبات عهد قاجار پر از نقطه و ویرگول و... است. در هیچ یک از کتب معتبری که درباره امیر کبیر نوشته شده وجود ندارد.
هشتاد نامه امیرکبیر به ناصرالدین‌شاه، به مناسبت روز اسناد ملی رونمایی شده و در معرض دید همگان قرار گرفته‌است.
عباس اقبال آشتیانی و دکتر فریدون آدمیت در کتبی که در مورد امیرکبیر نوشته‌اند، کوچکترین اشاره‌ای به نامه وی در مورد عمه ناصرالدین شاه ندارند. در مجموعه مکاتبات امیرکبیر هم که آقای سیدعلی آل داوود، تدوین و نتظیم نموده و در دسترس است، نشانی از به اصطلاح سند مزبور نیست.
در کتاب اسناد و نامه‌های امیرکبیر کپی دستخط وی موجود است. شیوه خط و پیچ و خم کلمات آن دستخط ساختگی کوچکترین شباهتی با خط امیرکبیر ندارد.
زمان امیرکبیر هیچکس طهران را با ت نمی‌نوشته، هنوز فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأسیس نشده بود که بر املای تهران با ت (به جای طا) تأکید کند.
نامه‌های امیرکبیر خطاب به ناصرالدین شاه با عباراتی چون «قربان خاکپای همایون مبارکت شوم» آغاز می‌شد و جاعل آن به اصطلاح سند نمی‌داند که «قربانت شوم» برای طبقه ‏خاصی به کار می‌رفت.
آخر نامه فوق، تقی امضا شده‌است. امیرکبیر نامه‌های خودش را با «هو» آغاز می‌کرد و مکاتبه با شاه را با جمله «زیاده جسارت نورزید، باقی الامر همایون مطاع» و نظایر آن به پایان می‌برد.
در نامه جعلی مورد بحث خطاب به ناصرالدین شاه، گفته شده «سخن هزل بر زبان رانده‌اید»، اما در پایان اضافه شده: زیاده جسارت است!
امیر کبیر در نامه‌ها از همسرش با عنوان «ملک زاده خانم» و گاهی «خانم» اسم می‌برد و هیچ گاه در هیچ یک از مراسلات او به شاه حتی هنگام گله از همسرش او را «همشیره همایونی» خطاب نمی‌کرد.
در اوائل عصر ناصری کسی که لقب موثق‏الدوله داشته باشد حاکم قم نبوده و شاهزاده معزول موثق الدوله وجود خارجی ندارد.
بعد از میرزا فضل الله، (برادر میرزا آقاخان نوری صدراعظم) که حاکم قم بود، عباس‌میرزا ملک‌آرا برادر کوچکتر ناصرالدین شاه، حاکم قم بود.
پاسخ ها
آرماندو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
ایول حاجی من صددرصد موافق
یکی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
ممنون از اطلاعات خوبی که ارائه نمودی
انشاءالله جاعل نامه قصد خیر داشته و می‌خواسته در قالب یک حکایت تاریخی که برای مردم اهمیت داشته باشه یک آرزوی قلبی همه را تصویر کنه. حالا از نظر اخلاقی این صحیح است یا نه را نمی دونم
شاید لذت یک بار کار خارج از نوبت زیر دندان باشد، ولی فکر کنم تلخی 100000 بار بی قانونی و حق خوری بید غالب باشد!
به امید روزی که فرهنگ امیر کبیری در کشور نهادینه گردد و............
گل گفتی
حب دنیا داریم، مردم حب دنیا داریم
فارق از موضوع بحث، نامه منتسب به امير كبير جعلي است. امير كبير قهرمان ملي و الگوي مديران و سياستمداران ايراني براي همه طول تاريخ ايران خواهد بود و البته انتساب مطالب جعلي به ايشان چيزي به مفاخر او اضافه نميكند.
نويسنده بهتر است براي پشتيباني از نظر البته به حق خود از انتساب مطالب غير واقعي، آن به شخصيتي چون امير كبير بپرهيزد.
اصل مطلب مورد اشاره بسيار مهم و درست است، ولي همان طور كه قبلاً هم بارها گفته شده است، در صحت تعلق دست نوشته به امير كبير ترديد وجود دارد. لطفاً دقت كنيد.
بسیجی و جانباز واقعی دنبال توصیه نامه و رانت نمی ره. اینا کسانی هستند که با این جور عمل زشتشون دنبل تخریب صداقت در جامعه هستند.
کاشکی تو ایران هم مثل آلمان-که بعد از جنگ جهانی با همه آسیب دیدگان وجانبازها و خوانواده کشته شدگان یک بار برای همیشه تسویه حساب کرد-عمل میکردن و اجازه بوجود اومدن یه همچین دستگاه عریض و طویلی رو-که حتما توش فساد هم هست-نمیدادند!!
فقط همگی یک ذره آدم باشیم، فقط همین
با سلام و عرض ارادت به ساحت تمامی شهدا ، جانبازان ، آزادگان ، رزمندگان ، خانواده های این عزیزان سرافراز و تمامی انسانهای فهیم و آزاده ای که در رفتار و گفتار خود قدر دان این عزیزان هستند و مثل قلم تابناک به مصلحت آبرو ریزی نمی کند . ای کاش این واقعیات با مصادیق واقعی تر مطرح شود .! و اما پیشنهاد می کنم تابناک گزارشی از سایر کشورهای اسلامی نظیر الجزایر را در خدمت و حفظ عزت ایثارگران آنهم بعد از 50 سال تهیه تا بلکه درس بگیریم .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
"به مصلحت آبروریزی کردن" یعنی چی؟ "واقعی تر" یعنی چی؟
بیدار شو اخوی؛ رسیدیم!
تو رو خدا لا اقل بعضی از رشته ها مثل پزشکی رو از پارتی بازی ، سهمیه بازی و . . . نجات بدین ! مردم گناه دارن-هرکه پاش به بیمارستانا میرسه زنده برنمیگرده
پاینده ایران
پاینده امیر ایران، امیرکبیر
همین است که امیر کبیر زنده است.و این امیر صغیر ها به ظاهر زنده.
فرهنگ انسان شدن و انسان پروری در حال سقوط است. نه در ایران بلکه در جهان پهناور. طمع انسان دست بردار نیست و قانون ضعیف مزید بر علت است و .....خدایا عزت و شرف انسان که اشرف مخلوقات است در خطر است, خودت نظر عنایتی بکن.
خدا رو شکر امیرکبیر مرد و همچین روزی رو ندید
اعلی‌حضرتها بدانید که اداره‌ امور مملکت به توصیه‌ عمه و خاله نمی‌شود.
شهدا و جانبازان وآزادگان تاج هر مملکتی هستند. ولی وقتی علم سهمیه ای وتوصیه ای شده باید فاتحه علم را خواند
گفتم کی هستم که بدونید میدونم درباره چی دارم حرف میزنم
وضعیت طبابت در این مملکت جدا از وضعیت سایر مشاغل و کارها نیست. همه
چیزمون به همه چیزمون می آد.
اما بعد مثل بسیاری از پزشکان وقتی غبطه می خورم به عمری که تلف کردم رد راه پزشک شدن، گاهی وقتها خود یا خانواده ام را از خطر خطاها یا شیادیهای برخی پزشکان، به لطف خدا، نجات می دهم، تسلی خاطری می یابم
اما این پزشکان بی سواد یا شیاد همیشه سفارشی نیستند و از همه قشری در آنها هست.
اگه میشه سفارش منم بکنه یارانه ام را قطع نکنن!!!
مگه یادتون رفته که رتبه ی اول امتحان دستیاری رشته مورد علاقش که رادیولوژی شیراز بود نشد به خاطر سهمیه ها؟ تازه اینها با خرید سوال و سهمیه و هزار تا راهکار دیگه همین داخلی هم قبول می شن و بعد رشتشون تغییر داده می شه متاسفانه... از خبرتون خیلی ممنونم چون خودم دستیارم و در جریان این مسائل ...
الان چند ساله كه تملق و چاپلوسي بالاسريها و روسا خيلي باب شده.. آدمها هم مصنوعي شده اند. همه همديگه رو دكتر و مهندس خطاب مي كنند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار