بازدید 25015
۶
انتقاد رئیس قوه قضائیه از حکم‌های قارچ‌گونه:

نباید متهمی که مورد رأفت قرار گرفته، تشویق کنیم!

رستورانی پاتوق یک عده خاصی شده است و حتی برخی از قضات ما نیز به آنجا رفت‌و‌آمد دارند؛ دیزی می‌دهند و قلیان هم چاق می‌کنند، ولی کنار اینها برخی از طرح‌ها هم می‌گویند ... فرض کنید قوه قضائیه در ماجراهایی رسیدگی کرده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست، به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد؛ اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم؟!
کد خبر: ۲۴۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰ 29 April 2012
رئیس دستگاه قضا با دفاع از عملکرد قاضی دادگاه فساد بزرگ گفت: گویا، جدای از این فسادهای آشکار، رده‌های پنهانی از فساد وجود دارد. به نظر من، این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار هستند. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی هست که با بده‌بستان‌هایی که دارند، می‌توانند مشکلاتشان را در جاهای گوناگون حل کنند؛ حتی در دستگاه قضایی.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، عصر امروز در اختتامیه چهارمین اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری با موضوع تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اعلام تعاریف و توصیف‌هایی که برای مبارزه با فساد می‌شود، گفت: در پرونده فساد بانکی سه هزار میلیاردی از روز نخست که ما از آن آگاه شدیم، هجمه‌ها و تبلیغات گسترده‌ای در درون نظام و بیرون کشور نسبت به ما شد. البته بسیاری از رسانه‌های بیرون کشور، این هجمه را به ما وارد کردند که نظام قدرت مبارزه با این فساد را ندارد و از کنار آن گذر خواهد کرد.



وی افزود: آنها می‌گفتند قوه قضائیه توانایی برخورد با فساد را ندارد، ولی بحمدالله ما با وجود اینکه تبلیغات گسترده‌ای علیه ما شده بود، توانستیم با کار شبانه‌روزی دستگاه‌های ذیربط، مسئولان، دادستان کل، قضات و بازپرسان خودمان به همراه کمک گرفتن از کار‌شناسان متعدد به ابعاد این فساد پی برده و آن را کشف کنیم.

اگر کسی وقوع این فساد را انکار کند، مثل این است که سرش را در برف کرده

رئیس دستگاه قضایی کشور با اشاره به این که با این فساد تاکنون برخورد قاطعی شده و افرادی که در آن ذینفع بوده‌اند، دستگیر شده‌اند و البته افرادی معدود متأسفانه به واسطه غفلت‌ها توانستند فرار کنند، گفت: امیدواریم آنها نیز به کشور برگردند و برخوردی منطقی با آنها شود.

وی با اعلام این مطلب درباره اینکه این فساد، فساد بزرگی بود، کسی نباید تردید کند، ولی متأسفانه گاهی جملاتی بر زبان رانده می‌شود تا اندازه این فساد را کوچک کنند، گفت: از این سخن‌ها بویی می‌آید، مبنی بر اینکه گویی قوه قضائیه با این فساد برخورد سیاسی کرده است. مطمئنا این حرف درست نیست و به نظر من اگر کسی وقوع این فساد را انکار کند، به مانند این است که سرش را در برف کرده است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که سه هزار میلیارد تومان یا حتی بیشتر از اموال مردم و تسهیلاتی که باید در خدمت تولید قرار می‌گرفت، به نحو خلاف همه مقررات و ضوابط در اختیار افرادی قرار گرفته که این میزان تسهیلات و پول‌ را در غیر مجرای خود به کار برده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برای وام یک میلیونی به یک جوان موانع بسیاری بر سر راهش می‌گذارند، ولی سه هزار میلیارد تومان و بیشتر در اختیار کسانی گذارده می‌شود که آن را در مجرای درست خود به کار نبرده‌اند؛ بنابراین، باید پرسید آیا این فساد نیست و آیا برخورد دستگاه قضایی سیاسی است؟

برخی گفته‌اند حالا مگر چه شده است؟!

رئیس قوه قضائیه گفت: ما نباید پنهان کاری کنیم. شنیده شده برخی گفته‌اند، حالا مگر چه شده است؟ در کنار این فشارهایی که به دستگاه قضایی وارد می‌شود تا پنهان‌کاری شود، دیدید که ما آشکارا دادگاه‌ها را برگزار کردیم.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: البته قاضی ما باید حرف همه طرف‌های پرونده را بشنوند و تعصبی به خرج ندهد که بحمدالله قاضی دادگاه ما توانمند‌انه و با طمأنینه به حرف‌ها گوش می‌دهند.

وی گفت: آنها که این فساد را انکار می‌کنند، می‌خواهند کیف‌های پر از پولی را که به عنوان رشوه داده شده، انکار کنند و بگویند این فساد نیست.

از آغاز بر این باور بودم که تعبیر اختلاس برای این اتفاق مناسب نیست

آملی لاریجانی افزود: هر چند من از آغاز بر این باور بودم که تعبیر اختلاس برای این اتفاق مناسب نیست، ولی رشوه‌ای که واقع شده همه این فساد‌ها را شامل شده و نشان از بزرگی و جرم بودن آن است.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: کیف‌های زیاد پر از پول که به مسئولان بانک‌ها داده شده در این پرونده به تأیید رسیده و باید پرسید که آیا این‌ها فساد نیست؟ اگر این‌ها فساد نیست، پس فساد چیست؟ ما نباید این کار را کمرنگ بینگاریم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به نظر من، فساد بزرگی رخ داده که باعث شده اعتماد عمومی مخدوش شود، ولی قوه قضائیه با عزم راسخ با این مسأله برخورد کرده و ما پای این مسأله ایستاده‌ایم و باید بدانیم پوشاندن حقایق هیچ اثری برای کسی ندارد.

باید بپذیریم که در دستگاه‌های اجرایی فساد بوده است

عالی‌ترین مقام دستگاه قضایی کشور افزود: باید بپذیریم که در دستگاه‌های اجرایی ما فساد بوده و اینکه مسئول بانکی چنین کارهایی انجام بدهد، ما را بر آن می‌دارد که جلوی این کار‌ها را بگیریم. من واقعا متأسفم که گاه این مسأله کمرنگ می‌شود.

وی گفت: البته ممکن است قوه قضاییه در جایی کند و در جایی تند کار کند. اینکه گفته می‌شود آن بانکی که مسئول اصلی این ماجرا بوده، کنار نشسته، این‌ گونه نیست. ما همه کسانی را که به گونه‌ای با این موضوع مرتبط بوده‌اند، خواسته‌ایم؛ منتها افرادی که در این موضوع دخیل بوده‌اند، گروه‌های مختلفی هستند.

تخلفات برخی اداری است و هنوز به این نرسیده‌ایم

آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی از آنها تخلفشان اداری است و ما هنوز به این نرسیده‌ایم که رشوه گرفته‌اند، ولی برخی رشوه‌های کلان گرفته‌اند؛ برای نمونه، فردی دوازده میلیارد تومان رشوه گرفته بود و هنگامی که دادستان ما به او گفت برو رشوه را پس بده، فورا پنج میلیارد تومان آن را برگرداند و معلوم است این‌ها خیلی پول دارند که این رشوه‌ها را برمی‌گرداند. آيا نبايد با آنها برخورد كرد؟

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: هر چند ما بر این باوریم که همه کارهای قوه قضائیه حتما بی‌خدشه نیست، ولی بدانید ما عالمانه و عامدانه این گونه رفتارهای غیر عادلانه را انجام نخواهیم داد و این گونه نیست که کسی بخواهد از وضعی که پیش آمده، فرار کند. ما مسئول بانکی را نداریم که متهم باشد، ولی احضار نشده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آسیب‌ دیدن اعتماد مردم اشاره کرد و گفت: اعتماد مردم در این جریان آسیب دید؛ اما ما معتقدیم این اعتماد آسیب‌دیده قابل بازسازی است. وقتی مردم ببینند که مسئولان یکصدا دارند با برخورد با این فساد تلاش می‌کنند، درمی‌یابند و اعتماد بازسازی می‌شود.

رهبری گفتند پرونده فساد تا هر کجا که رفت ادامه دهید

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این حادثه از روز نخست به بنده فرمودند: این موضوع را پیگیری کنید و پیگیری‌تان قاطعانه باشد تا هر کجا که شد و این مسأله همه را دلگرم می‌کند. ما فکر می‌کنیم این اعتماد از دست رفته قابل بازسازی است؛ منتها همه مسئولان باید کمک کنند و این بحث سیاسی نیست و بدانید توانایی انجام برخورد با متهمان در دستگاه قضایی وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی سخنان خود به موضوع رخنه اختاپوس ارتباط میان دستگا‌ه‌ها اشاره کرد و گفت: گویا سوای این فساد یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد. به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است.

اختاپوس ارتباطی در رده‌های پنهان وجود دارد

وی گفت: مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند، توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در هر جا حل کنند؛ حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی است و من برای این امر مظاهر گوناگونی یافته‌ام، ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم.

آملی لاریجانی گفت: برای نمونه، رستورانی پاتوق یک عده خاصی شده است و حتی برخی از قضات ما نیز به آنجا رفت و آمد دارند. البته ظاهر آنها مشکلی ندارد؛ دیزی می‌دهند و قلیان هم چاق می‌کنند، ولی کنار این‌ها بعضی از طرح‌ها هم می‌گویند آنجا بده بستان‌هایی دارد صورت می‌گیرد.

حکم‌های قارچ گونه و تشویق متهمانی که مورد رأفت قرار گرفته‌اند!

وی گفت: فرض کنید در ماجراهایی قوه قضائیه رسیدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست، به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد؛ اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم؟

آملی لاریجانی گفت: یکباره حکم‌های قارچ گونه‌ از این طرف و آن طرف صادر می‌شود. آیا ما نباید ملاحظه کنیم که اگر متهمی در دستگاه قضایی مورد رأفت نظام قرار گرفته، نباید به وی احکام کلیدی بدهیم و تشویقش کنیم، چرا که این‌‌ همان فساد اختاپوس پنهان بوده و این بده بستان‌هایی در لایه‌های زیرین است.

به مسئولان عرض می‌کنیم که برای رضایت خدا از بده بستان‌ها بیرون بیایند

رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: مثلا کسی که هیچ کار اجرایی هم ندارد، یک حکم پیش پا افتاده‌ای به کسی می‌دهد و این موضوع رسانه‌ای می‌شود. می‌دانید چرا؟ برای اینکه در ادبیات برخی به جای اینکه مناصب اعتبارشان را از اشخاص بگیرند، این اشخاص هستند که اعتبارشان را از مناصب می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ما واقعا متأسفیم و ما به بزرگواران و مسئولان عرض می‌کنیم که برای رضایت خدا از این بده بستان‌ها بیرون بیایند و برای مبارزه با فساد کمک کنند.

آملی لاریجانی گفت: رییس قوه قضاییه گفت: اگر لاکی که از این ارتباطات شکل گرفته شکسته نشود و قرار ما این نباشد که راه حق را برویم، این مشکلات باقی می‌ماند. باید حق، ملاک عمل ما برای برادر، دوست، بستگان و... باشد.

وی یادآور شد: اگر به فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری رفتار کرده بودیم، حتما وضع ما بهتر از این بود.

اگر بانکی بنا بر مقررات عمل نکرده، به ما شکایت کنید

رییس دستگاه قضایی گفت: در مورد بانک‌ها گزارش‌هایی به ما داده می‌شود، مبنی بر اینکه مسئولان بانک‌ها از ارائه تسهیلات می‌‌ترسندد. دوباره تأکید می‌کنم که ما با رییس بانک متخلف برخورد می‌کنیم و هیچ‌گاه به دلیل ارائه تسهیلات بر پایه قانون با فرد یا افراد برخورد نمی‌شود. به من گزارش داده شده که برخی از بانک‌ها ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان را مسدود کرده‌اند و بهانه گرفته‌اند که قوه قضائیه گفته که نباید دیگر تسهیلاتی داده شود.

در اینجا باید بگویم که ما از کار و تولید ملی دفاع می‌کنیم و اگر کسی سراغ دارد که بانکی بنا بر ضوابط و مقررات کار نکرده و حاضر نیست به تولید کنندگان تسهیلات دهد، به حوزه ریاست قوه قضائیه شکایت کنید و ما آن را به سرعت پیگیری خواهیم کرد.

آملی لاریجانی گفت: ما یک بار دیگر می‌گوییم که حامی تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی هستیم و تنها با مفسدان و کسانی که کار درست انجام نمی‌دهند، برخورد خواهیم کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴۳
انتشار یافته: ۶
چه رافت اسلامی در برخورد قانونی وجود دارد . آقای لاریجانی باید بفهمد وقتی دستگاه قضایی او رافت اسلامی بکار میبرد . دستگاه اجرایی هم رافت اسلامی بکار میبرد و برای اینکه او بی آبرو نشود به او پستی میدهد .....
چرا يك متهم بايد آزاد شود كه بخواهد پست بگيرد يا نگيرد. اگر آزاد شده پس كاري نكرده پس مي تواند پست بگيرد. اگر كاري كرده و مجرم است چرا آزاد شده؟ جرمش چه بوده كه مورد رافت اسلامي ! قرار گرفته؟ همان رافت هم او را به سركار و اخذ پست كليدي برده !!! اشكالي دارد؟!! خب مردم رو ... .......
آخه رییس قوه قضا در یک مملکتی که نباید حرفش را بچرخاند که کسی بدش نیاید اگر ایشان مدرکی از کسی دارند باید شفاف بیان کنند نه در لفافه حرف بزنند ، آ....
به نظر میاد صحبت های آیت الله لاریجانی متوجه آقای مرتضوی است. در این صورت باید پرسید چرا فردی که شاکی خصوصی دارد مورد عفو قرار می گیرد ؟!
حضرت ايت الله نفرمودند كه اقاي ملك زاده را .....
یک سوال داشتم : این رافتها شامل همگان می شود یا فقط ......؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر