بازدید 17222
ایران و افغانستان قرارداد تبادل زندانی امضا کردند

آزادی ۳۰۰۰ قاچاقچی افغانی در ازای چه؟

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک سه هزار افغانی در زندان ایران به دلیل انجام جرم‌های گوناگون نگهداری می‌شوند؛ اما هیچ آماری درباره ایرانیان در بند افغانستان نیست. با این وصف، مقامات ایرانی، چه چیز را می‌خواهند معاوضه کنند؟!
کد خبر: ۲۴۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹ 27 April 2012
ایران و افغانستان موافقتنامه تبادل زندانی امضا کرده‌اند که بر پایه آن، سه هزار قاچاقچی افغانی که در ایران زندانی هستند، به کشورشان برمی‌گردند؛ اما مشخص نیست در ازای تحویل این افراد یا این میزان مجرم، افغانستان چه تعداد ایرانی در بند زندان‌های این کشور را تحویل می‌دهد!

به گزارش «تابناک»، مقامات افغانی همواره نارضایتی خود را از زندانی بودن این تعداد از شهروندان خود در ایران اعلام کرده اند و حتی همین موضوع در سال گذشته، تنش‌هایی را میان دو کشور پدید آورد؛ اما به تازگی با امضای رئیس‌جمهور ایران، دو طرف، زندانیان از اتباع همدیگر را معاوضه خواهند کرد.



این در حالی است که افزون بر افغانیانی که به دلیل نقل و انتقال مواد مخدر در ایران دستگیر شده‌اند، شمار بسیاری نیز به جرم‌هایی چون تجاوز و تعدی و... در زندان هستند که تحویل دادن چنین زندانیانی، باعث خواهد شد که هیچ گاه عدالت درباره آنان رعایت نشود و به محض ورود به خاک افغانستان از زندان آزاد شوند و البته حقوق قربانیان ایرانی در این میان از میان خواهد رفت.

همه اینها در حالی است که تا کنون هیچ آماری از ایرانیان در بند در افانستان و جرم‌های آنان منتشر نشده و مقامات ایران نمی‌دانند این میزان زندانی افغانی را در ازای چه به این کشور تحویل خواهند داد!

گویا، در صورت امضای چنین موافقتنامه‌ای، لازم است مقامات کشورمان در جزییات اجرای آن دقت بسیاری کنند و در نخستین گام، فهرستی کامل از ایرانیان در بند در افغانستان را به دست آورند؛ افزون بر این، جداسازی مجرمان افغانی که در زندان‌های ایران هستند نیز ضروری است تا در این میان، حقوق شهروندان ایرانی که مورد ستم واقع شده‌اند، ضایع نشود.



طبیعی است که افغان‌ها به عنوان همسایگان و هم‌زبانان تمدن ایران، در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را در این سال‌ها تجربه کرده‌اند؛ اما شمار افغان‌هایی که مرتکب جرم شده‌اند، با حساب دیگر افغان‌های مقیم ایران متفاوت است.

در واقع از لحاظ جرمی که یک ایرانی انجام داده، با جرم یک افغان، از لحاظ ضرورت اعمال مجازات تفاوتی نیست و انتظار این است، فردی که جرمی را در خاک ایران انجام داده است، بنا بر قانون ایران محاکمه و مجازات شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی