بازدید 29889
۷

«نگاه شما»: چه کسی پول نوزادان را برداشت؟

کد خبر: ۲۴۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰ 23 April 2012
در سال 1388 دکتر احمدي نژاد اعلام کرد، از سال 1389 به هر نوزاد ایرانی، در سال اول مبلغ ده ميليون ريال تعلق مي‌گيرد و در سال‌هاي بعد مبلغ يک ميليون ريال به مدت بيست سال در حسابي غير قابل برداشت واريز خواهد شد. وي همچنين از خانواده‌ها خواست که آنان نيز هر ماه مبلغ دويست هزار ريال به اين حساب واريز کنند.

به دنبال سخنان محمود احمدي نژاد، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در پايان نخستين نشست استاني دور سوم سفرهاي استاني دولت از تصويب طرح تامين آتيه مهر امام رضا با نام طرح تام در نشست هيأت دولت در مشهد مقدس خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: براساس اين طرح يک ميليون تومان به هر فرد ايراني در هر نقطه کشور اختصاص مي‌يابد.

معاون اول رئيس جمهور گفت: اين مبلغ در حسابي ذخيره و ارقام والدين براي هر نوزاد نيز در اين حساب ذخيره مي‌شود. رحيمي گفت: وقتي که نوزاد به سن قانوني برسد، اين مبلغ را براي ازدواج و ساير موارد يادشده مورد استفاده قرار مي‌دهد.

دکتر محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح همين طرح كه در نيمه شعبان سال 1389 در نهاد رياست‌جمهوري با اهداي نمادين دفترچه حساب سپرده به دوازده نوزاد متولد سال ‌جاري، رسما آغاز شد، درباره اين طرح دولت خود گفت: «اين طرح را هديه امام عصر(عج) به ملت ايران تلقي مي‌كنيم و اميدواريم در تمام خانواده‌هاي ايراني عشق و محبت موج بزند و رحمت و بركات الهي بيش از گذشته بر ملت ايران نازل شود. رييس دولت در اين مراسم، انتقادات خود را از شعار «دو بچه كافي است»، نيز مطرح كرد و آن را استعماري خواند.

محمودرضا خاوري مديرعامل وقت بانك ملي ايران به عنوان مجري طرح نيز در سخناني طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) را کاری مثبت و شجاعانه دانست كه با ابتكار و دورانديشي رييس‌جمهور عملياتي شده است.

او افزود: «هدف اساسي طرح مذكور اين است كه نسل حاضر همه ثروت‌هاي كشور را استفاده نكند و بخشي از آن را براي تأمين آتيه نسل‌هاي بعد پس‌انداز كند».

وي با عنوان اينكه در كمتر از 72 ساعت موافقتنامه‌هاي لازم با صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان ثبت احوال منعقد شده است، افزود: «بانك ملي ايران افتخار دارد خود را جزيي از هويت هموطنان بداند و اين بانك تلاش دارد با تمام توان و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، خدمتگزار خوبي براي دولت و مردم باشد.» اما تير خلاص را عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز 7 بهمن 1390 به مصوبه هيأت وزيران زد و طرح را تمام شده اعلام كرد. ديروز وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت به دليل عدم تصويب قانون و مشخص نشدن محل اعتبار، از اجراي اين مصوبه معذوريم.

حال اما اینجا چند نکته قابل توجه وجود دارد:

1. نخست اینکه نوزاداني كه قرار بود براي تولدشان مبلغ يك ‌ميليون ‌تومان از دولت هديه بگيرند و هر ساله هم تا رسيدن به سن قانوني صد هزار تومان به آن افزوده شود، تا در هجده سالگي صاحب حسابي پر از پول باشند. اين يعني پا گذاشتن به جواني بدون دغدغه مشكلات مالي؛ موضوعي كه بيشتر به رويا شبيه بود. این اما جنبه مثبت این طرح بود که مورد استقبال همگان به ویژه کسانی که فرزندانشان متولد سال 1389 به بعد بودند، قرار گرفته بود.

2. در این میان اما مخالفت‌هایی نیز با این طرح صورت گرفت. برای مثال در همان زمان دکتر مصطفي کواکبيان، نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان يکي از نخستين منتقدان اين طرح، از اجراي آن بدون تصويب در مجلس و نبود منبع مشخص مالي انتقاد کرده و رقم هزار ميليارد تومان را براي کسري اين طرح پيش بيني کرده بود. پس از آن نيز دکتر احمد توکلي، رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با انتقاد از اجراي طرح تامين آتيه فرزندان آن را اقدامي غيرقانوني دانست و خواستار توقف اجراي آن از سوي دولت شد.

توکلي اظهار کرد: تصميم دادن يک ميليون تومان به هر نوزاد متولد سال 89 يک تصميم استراتژيک و داراي آثار بسيار منفي براي حال و آينده کشور است. در واقع وقتي دولت مي‌پذيرد که به متولدين سال 89 نفري يک ميليون تومان بدهد، معنايش اين است که با توجه به اينکه متولدين سال 88، يک ميليون و 348 هزار نفر بوده اند حتي بدون در نظر گرفتن نرخ رشد جمعيت در سال 89، دولت بايد مبلغي حدود هزار و چهارصد ميليارد تومان براي اين کار هزينه کند.

3. نکته اساسی دیگری که مهم نیز می‌نماید این است که وقتی دفترچه‌های این طرح را که به برخی از نوزادان داده شده، می‌بینیم که در تاریخ 25 خرداد سال 1390 یعنی تقریبا هفت یا هشت ماه پیش از اعلام توقف این طرح از سوی وزیر تعاون، این پول از حساب نوزادان برداشته شده و تنها مبلغ 296961 ریال به عنوان موجودی حساب آنها ثبت شده است؛ در اینجا این مسأله پیش می‌آید که دولت این پول را در این مدت برداشته یا بانک؟

4. نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه آیا با توقف این طرح، حساب نوزادانی که این دفترچه را گرفته و آغازگران این طرح بودند نیز صفر شده است؛ آن هم در حالی که ماهانه مبلغی در حدود پانزده هزار تومان سود به حساب آنها واریز شده است.

5. مسأله مهم دیگری که از حیث شرعی قابل توجه است، اینکه برخی از علما و مجتهدین این کار؛ یعنی برداشت از حساب شخصی افراد را شرعا مشکل دار دانسته و برداشت این پول و سود آن را از حساب افراد به دلیل آنچه آن را هبه می‌نامند حرام دانستند.

6. و آخرین و مهم ترین نکته اینکه بالاخره این پول را چه کسی برداشته؛ به ویژه با توجه به بحث فساد بزرگ مالی و فرار متهم ردیف اول این پرونده یعنی محمودرضا خاوري، مديرعامل وقت بانك ملي ايران که مجري طرح مذکور بود؟

7. اینها ابهاماتی است که امید می‌رود، مسئولین بدان پاسخگو باشند و اذهان کسانی را که به این طرح به دیده مثبت می‌نگریستند و با این وضع اسفناک و وحشتناک تورم و گرانی و بی نظارتی و بی مدیریتی کنونی، که اجناس و اقلام مورد نیاز مردم به طور ساعتی و روزانه در حال افزایش است، خیالشان از آینده فرزندان خردسالشان تا حدودی راحت شده بود، را روشن نمایند.




فرستنده: س. میرخلیلی




«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۷
حالا تكليف متولدين سال 89 كه اصلا دفترچه براي آنها صادرنشده و هيچ بانكي زير بار نميره چي هست ؟؟؟
از اول هم معلوم بوداين طرح بي پايه و اساس است
اولاخاوری متهم ردیف اول پرونده فسادمالی نیست وثانیا اعتباراین طرح بایدتوسط دولت برای بانک ملی تامین میشدکه عملی نگردید.متاسفانه تابناک هرچی که دستش میادزرت میزنه توسایت تامخاطبانش روزیادکنه .
آخه بنده خدا با اين رشد تورم روزانه و افزايش سرسام آور هزينه ها بيست سال ديگه باپولي كه ميدادن قاقانونوچه هم نميشد خريد
در پاسخ به بند 5 ،هبه و بخشش از اموال شخصی جایز است نه از اموال عمومی و بیت المال
بابا دلت خوش جوون دم بخت از بی کاری و گرانی و عدم وجود مسکن و ... داره به انحراف کشیده می شه اونوقت شما به فکر نوزادی هستی که حداقل 20 سال آینده همچین مسائلی تو زندگیش مطرح است. دولت بهتره این پول رو صرف اشتغال برای جوانان کند.
تابی جون کمتر نمک به زخم مردم بپاش.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل