بازدید 41219
دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول مدعی شدند:

نشانه‌ها حاکی از آمادگی ایران و غرب برای توافق است

در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.
کد خبر: ۲۳۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳ 14 April 2012
در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» ضمن تهیه گزارشی از فضای حاکم بر استانبول، پیش از مذاکرات، خبر داده نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران برای پذیرش انتقال اورانیوم با غنای بالا به بیرون از کشور آماده است و همین امر می‌تواند رسیدن به توافق را آسان کند.

در همین راستا، «سعید جلیلی»، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگوهای اولیه با دیپلمات‌های روس و چینی گفته که ایران برای مذاکرات حقیقی آماده است.

گاردین همچنین می‌نویسد: «همه نشانه‌ها از سوی طرف ایرانی، حاکی از آن است که آن‌ها می‌خواهند مذاکرات جدی و سودمند باشد».

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند انتظار ندارند مذاکرات به توافقی فوری بینجامد؛ اما آن‌ها امیدوارند این گفت‌وگوها، راهی به سوی راهکاری دیپلماتیک برای مسأله هسته ای ایران و جلوگیری از تهدید جنگی جدید در خاورمیانه باز کند.

آنان همچنین گفته‌اند، محک موفقیت مذاکرات این است که آیا در گفت‌وگوهای شنبه شب، زمینه مشترک کافی برای برگزاری دور دوم مذاکرات در هفته‌های آتی خواهد بود یا خیر؟!

به این ترتیب، بر خلاف ادعاهای پیشین برخی مقامات غربی و اسرائیلی مبنی بر تلاش ایران برای خرید زمان از مذاکرات و نبود عزم کافی در جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل موجود، فضای کنونی حاکم بر مذاکرات فضایی مثبت است و احتمال حصول توافقی از این مذاکرات افزایش یافته است.

البته همان گونه که «علی اکبر صالحی»، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اشاره کرد، موفقیت مذاکرات بسته به گستردگی دامنه مذاکرات به گونه‌‌ای است که دغدغه‌های همه طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶۷
انتشار یافته: ۱۸
دنیا باید بداند که ما شوخی نداریم.و قدمی از غنی سازی عقب نخواهیم گذاشت.
یعنی عمرا توافق صورت بگیره. اولش میان میگن مذاکرات خوبی داشتیم دو طرف بر همکاری دوجانبه تاکید کردن فرداش میبینیم تحریم ها بیشتر شده.
خیلی خوبه انشاالله که هر چی خیره وبه صلاح مردم ماست اتفاق بیافته
هرچه که امتیاز میدهیم باید این امتیازات را بگیریم:
1- تضمین امنیت و حاکمیت ملی ایران
2- لغو کلیه تحریمها
3- عقد قرارداد ساخت نیروگاه های جدید (ترجیحا جوش هسته ای)
4- تامین نیازمندیهای ناوگان هوایی
5- سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز
6- پیمان دفاعی مشترک با یکی از طرفین قابل اعتماد
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
برادر سالاد، نوشابه،، مخلفات نمیخوای؟!
1- آمریکا بجز اسرائیل کدوم حاکمیت رو تضمین کرده که ایران دومیش باشه
2- این خوبه
3-جوش هسته ای هنوز در مرحله ی تحقیقاته، هنوز کسی نتونسته یه همچین نیروگاهی(عملی) بسازه
4- خوب تحریم ها حذف بشه اینم خود به خود درست میشه
5-بازم مربوط به تحریمه که ایشالا درست بشه
6- این ربطی به انرژی هسته ای نداره، به فرض که سر این بحثا به توافق برسیم، از فردا که با آمریکا پسرخاله نمیشیم؛ آرمان انقلابه که کشور نیازی به همپیمان نظامی (از نوع1+5 ) نداشته باشه.اگه بخوایم مثلا با روسیه پیمان دفاعی بنویسیم که بازم به یکی وابسته شدیم.

پ.ن. امیدوارم این مورد آخر رو درست توضیح داده باشم، فک میکنم نتونستم احساسم رو برسونم!
اورانییوم ما با خون مصطفی ها بدست امده است محال است ان را به کشور دیگه بفرستیم این خیانت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
خیانت نیست. سیاست یک بازی است . شاید هم یک معامله. بهبود روابط ما با غرب و کاهش تنشها منافع ملی ما را بهتر تامین خواهد کرد.البته من هم موافقم که نه با هر قیمتی. اما مگر ما حق غنی سازی نما خواستیم. حالا داریم. تازه خودمان غنی می کنیم و در خارج نگهداری می کنیم. اگر کلک زدند دیگر به خارج نمی فرستیم. بد هم نیست.
انتقال اورانیوم غنی سازی شده به کشورثالث موافق نیستم چون به هیچ کشوری نمی توان اعتمادکرد.چون کشورهای دیگربه خاطرترس از آمریکا به تعهدات بین الملل پایبندنخواهند شد واورانیوم غنی سازی خودمون راهم از دست می دهیم
فقط باید مواظب باشیم امتیاز واقعی ندهیم که یک سری وعده بدون پشتوانه و کلی گویی تحویل بدهند. اگر قرار است غنی سازی اورانیوم 20% را کم و فقط در حد نیاز تولید کنیم باید آنها هم علاوه بر شناسایی حق ایران در غنی سازی کلیه تحریمها و موانع را بردارند و تهدید ها متوقف شود و پروند ایران کاملا عادی شود و قول بدهند دیگر ادعایی بر علیه برنامه هسته ای ما مطرح نخواهند کرد .
فقط خدا کنه هر چی میشه این فشار از مردم کم بشه
و مورد هفتم :
7- عضویت در سازمان تجارت جهانی
با توجه به هزینه های تمام شده بسیار پایین در ایران و اعلام سال تولید ملی، فرصت عالی ای خواهد بود.
به نظر میرسد همه مسائل از طریق گفتگوی صادقانه و هوشیارانه قابل حل باشد البته سوابق کشورهای غربی و صداقت انها با توجه به توافق های قبلی قبل و بعد از انقلاب در زمینه مسائل هسته ای و خلف وعده های انها خلاف اینرا اثبات میکند
اجازه بدیم سیاست مدارا هر جور که به صلاح کشور تصمیم بگیرن.حتی اگه در ظاهر فکر کردیم دارن بر خلاف منافع ملی مون کار میکنن.بهشون اطمینان کنیم.و مطمئن باشیم اونا بهتر میدونن چه جوری با این گرگهای بین المللی برخورد کنن.
مطمئنم توافقي حاصل نميشه
به نظرم اگر غني سازي 20درصد انجام ندهيم بايد اين امتيازات گرفته شود :
1- لغو تحريم خريد هواپيماهاي مسافربري بوئينگ و ايرباس مسافربري
2- لغو تحريم دارويي
3- امريكا بايد 70 فروند اف-16 ايران را كه قبل از انقلاب خريداري شده بود پس دها يا معادل آن را ايرباس بدهد
4- كشورهاي خارجي بايد ماهواره هاي ايراني را پرتاب كنند
5- كمك به صنعت نفت و گاز كشور
6- فروش تسليحات دفاعي
من نفهمیدم چرا اورانیم غنی شده رو باید تحویل خارجی ها بدیم؟ مگه خودمون لازم نداریم ؟ این یک عقب نشینیه!
اقتدار ملی اصل اول در تمام مذاکرات
ما از غنی سازی 20درصد دست میکشیم آنها هم در این برهه که اوباما نیاز به رای دارد مارا راضی میکنند و دوباره این بازی دوباره به نوع دیگه از طرف امریکا پی گیری میشه.مذاکره کننده ها باید مواظب باشند اونها ازما بیشتر محتاج این توافقند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی