بازدید 10624
ناگفته‌های یوسف‌نژاد از نشست کمیسیون تلفیق؛

دولت چگونه می‌خواهد به درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برسد؟

بودجه سال گذشته نیز با اندکی اختلاف رأی آورد. کمیسیون تلفیق بر پایه مبانی و دلایل کار‌شناسی اقتصادی، صلاح ندانست و کلیات بودجه را رد کرد؛ اما با دخالت آقای لاریجانی و دیگران و با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، تصمیم به رأی‌گیری دوباره گرفتند، ولی باید گفت نمایندگانی که به کلیات بودجه رأی ندادند، بنا بر مبانی کار‌شناسی رأی ندادند.
کد خبر: ۲۳۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰ 16 April 2012

اسکلت اصلی بودجه سال ۹۱ بی‌توجه به قوانین بالادستی تنظیم شده است. باید قوانین بالادستی در بودجه ریزی سالانه لحاظ شود، ولی در بودجه سال ۹۱ به قوانینی مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها، ‌اصل ۴۴ و حتی قانون اساسی کم‌توجهی شده است.

به گزارش «تابناک»، علی اصغر یوسف‌نژاد گفت: با توجه به شرایطی که بودجه ارائه شد و به رغم جلسات متعددی که با حضور نمایندگان، وزرا و کار‌شناسان تشکیل شد، تنها ۱۵ نفر از ۳۵ نفر کمیسیون تلفیق قانع شدند که به کلیات آن رأی دهند، مشروط بر آنکه در جزییات تغییراتی صورت گیرد. این نشان دهنده آن است که نظام بودجه نویسی کشور روز به روز پسرفت کرده است.

حتی بودجه سال گذشته نیز با اندکی اختلاف رأی آورد. کمیسیون تلفیق بر پایه مبانی و دلایل کار‌شناسی اقتصادی، صلاح ندانست و کلیات بودجه را رد کرد اما با دخالت آقای لاریجانی و دیگران و با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس تصمیم به رأی گیری دوباره گرفتند؛ اما باید گفت،  نمایندگانی که به کلیات بودجه رأی ندادند، بنا برمبانی کار‌شناسی رأی ندادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم بودجه نویسی کشور به روزمرگی افتاده و به مسائل مقطعی و گذرا می‌پردازد،‌ افزود: تجربه‌ای که از بودجه نویسی سال‌های گذشته به دست آمده و همچنین گزارش‌های دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها نیز نشانگر آن است که حتی مواردی که در بودجه سالانه تأیید شده، از سوی دولت به اجرا گذاشته نمی‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانون پایه در اقتصاد کشور است و در بودجه، سه ردیف هزینه‌ای و یک ردیف درآمدی باید برای آن در نظر گرفته شود که متأسفانه دولت در این زمینه حتی اظهار نظر نکرده است. یا در مورد برداشت از صندوق ذخیره ارزی که متعلق به بخش خصوصی است، دولت از آن منبع برای دستگاه‌های دولتی و اجرایی، تعیین سهم کرده که با بند ۲۲ سیاست‌های ابلاغی رهبری تضاد آشکار دارد.

این گزارش در ادامه آورده است، دولت در بسیاری از موارد می‌خواهد بدون آنکه پول به خزانه واریز شود ـ حتی اگر مبنای قانونی نداشته باشد ـ برداشت کند که این با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی تضاد آشکار دارد و نقض قانون اساسی است؛ یا آن که بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی که می‌خواهند عرضه کنند، در حالی که در سال گذشته،‌ نزدیک دویست یا سیصد میلیون تومان بوده است، چطور می‌خواهند این تعداد اوراق مشارکت را انتشار دهند؟ هر چه اوراق مشارکت بیشتری انتشار پیدا کند برای دولت‌های بعدی تعهدات بیشتری درست می‌کند، چرا که این دولت این مبالغ را برداشت می‌کند و دولت‌های بعدی باید آن را بازپرداخت کنند.
 
یوسف‌نژاد گفت: دولت تقاضا کرده است که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه گذارده شود. البته در حالی که قرار بود دولت در سال گذشته، پنجاه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، این میزان به سی هزار میلیارد تومان نرسید. حال پرسش این است که چگونه می‌خواهد در سال جاری به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برسد؟ این سیستم بودجه نویسی، باعث می‌شود که ما قسمت‌های درآمدی را بسیار گسترده ببینیم، ولی قسمت‌های هزینه‌ای را بسیار محدود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۰
با حرف ......
مثل رأی ندادن به طرح سؤال از رئیس جمهور که بعد متوجه شدن که چه بوده
متاسفانه هیچ تضمینی در جهت اجرای صحیح همین لایحه پیشنهادی وجود ندارد ، چه برسد به اصلاح شده آن در حد کلیات ، مشخص نیست دیوان محاسبات در مورد عملکرد سالهای گذشته چه گزارشی داده و اگر هم داده آیا رسیدگی شده است!
با بورس وسفته بازي(افزايش و كاهش نرخ سكه و دلار)و برداشت پول از حساب بانكي وخرج كردن پول از جيب مردم بيچاره و افزايش افراد زير خط فقر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گوگل فیلتر شد
یک سازمانی بود که مرحوم مصدق تاسیس کرد برای این روزها. اما آقای عقل کل اونو منحل کرد. "سازمان برنامه و بودجه"!
بابا این دولت به مدیریت جهانی رسید،به هاله نور رسید،تازگیها هم شده پارتی مازنی ها پیش خدا،بعد شما نگران 135 هزار میلیارد تومانی!!!!
می رسه آقا جون. جدیداً برای هر کاری که میخای بکنی صد رقم فیش باید بریزی به حساب. اینا درامدهای دولته دیگه. به همین راحتی. از جیب مردم فلک زده بدبخت.
این درامدها احتمالاً خیالی هستند
به سختی
دولت بلده چجوري درآمد کسب کند زياد نگران نباشيد!!!
اگرچه نظام بودجه نویسی یکی از قدیمی ترین روشهای برنامه ریزی و تقریبا منسوخ است لیکن برای حفظ انضباط مالی دولتها بویژه در جوامع جهان سومی از ضروریات است.
اگر نمایندگان به این دولت اجازه دهند پولی که از مردم در سیستم بانکی استقراض می شود صرف حاتم بخشی این دولت در سال آخر آن باشد ضمن مدیون نمودن دولت بعدی و محکوم به شکست نمودن طرح هدرمندی یارانه ها، ظلم بزرگی نیز در حق مردمی روا داشته اند که علاوه رای دادن به ایشان در آخرین انتخابات باشکوه مجلس، کارشناسی شده بودن طرح هدفمندی را خوش باورانه باور کرده اند!
رئیس جمهور ظاهراً میخواد دوره ی بعدی هم کسی به جز خودش نیاد روی کار.

به دلیل اینکه فقط خودش میتونه سیستمی که چیده رو جمع کنه !!!
به نظرتون اشتباه نمیکنید در گزارشهای قبلی گفته بودید دولت بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها درآمد کسب کرده ظاهرا بالای شصت هزار میلیارد بود؟!
عامیانه اش اینه که هر سال دولت به مجلس میقبولانه که اقا هیچ کاره هستی و مجلس هم با کمی تامل میپذیره راس امور که اصلا حرفشو نزن اسمشم میذارن تعامل مجلس و دولت
به نظر دستي پشت پرده هست. و الا يك آدم دلسوز، براي مملكتش، همچين كاري نميكنه.
شايد اين ماجرا هم 5 يا 6 سال ديگه مشخص شه از كجا آب ميخورده. مثل دولت هاي قبل
با گران کردن دلار که بعد ان بگوید چون دلار گران شده روغن گوشت نان و مرغ و حتی میوه هم بدلیل گرام شدن دلار بدست مردم گران بدهید و اگر از انجا مردم کم مصرف کردن از طریق برق و اب و گاز و غیره تا مردم از گشنگی در حال تلف شدن باشند ولیاخر این سناریو را هنوز نمیداندکه .......
به سختی!!!
خیلی ساده است. کافیه بایک شعبده بازی جدید دلار را به 3 هزار تومان برسانه بعد هم در بازار تبدیلش کنه و بقیه اش هم شبانه به بانک ها دستبرد بزنه کاری که تا حالا کرده واستاد هم شده.
جوابش سادس:
با توی شیشه کردن خون مردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها