بازدید 34171
بازتاب سخنان «فریدون عباسی»:

ایران هم به دنبال رسیدن به توافق است

سخنان امروز «فریدون عباسی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره دیدگاه‌ها و انتظارات ایران از مذاکرات آتی با گروه 1+5، در میان رسانه‌های غربی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. در این میان، مهمترین عنوان اخبار رسانه‌ها در این باره را، قصد ایران برای رسیدن به توافقی از طریق مذاکرات تشکیل داده است.
کد خبر: ۲۳۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۹ 10 April 2012
سخنان امروز «فریدون عباسی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره دیدگاه‌ها و انتظارات ایران از مذاکرات آتی با گروه 1+5، در میان رسانه‌های غربی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. در این میان، مهمترین عنوان اخبار رسانه‌ها در این باره را، قصد ایران برای رسیدن به توافقی از طریق مذاکرات تشکیل داده است.

به گزارش «تابناک»، فریدون عباسی، امروز در بخش‌هایی از یک مصاحبه اعلام کرد که ایران سوخت با غنای 20 درصد را بیش از نیازش تولید نمی‌کند، زیرا این کار به صرفه نیست.

وی همچنین گفته بود، ایران سوخت با غنای 20 درصد را به اندازه ای تولید می‌کند که پاسخگوی رآکتور تهران و نیز سوخت رآکتور بعدی که قرار است در آینده ساخته شود، باشد.
رسانه‌های غربی در تحلیل سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با تأکید بر همین بخش از سخنان وی، این اظهارات را نشانه‌ای از عزم ایران برای دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته‌ایش با کشورهای غربی تعبیر کرده اند.

«آسوشیتدپرس» با بیان سخنان عباسی، این اظهارات را به مانند طرح پیشنهادی برای رسیدن به یک توافق در مذاکرات هفته آینده دانسته و گفته است که پیشنهاد ایران مبتنی بر توقف نهایی تولید اورانیوم با غنای بالا و در عین حال، حفظ توانایی تولید سوخت هسته‌ای است.

خبرگزاری آلمان نیز اظهارات عباسی را به نوعی «نرمش» تعبیر کرده و پیشنهاد ایران برای گروه 1+5 را توقف تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در طولانی مدت و حفظ ذخیره سوخت 20 درصدی در ایران می‌داند.

خبرگزاری «ای. بی. سی. نیوز» نیز با نتیجه‌گیری مشابه، شواهد دیگری از جمله اظهارات محمود احمدی نژاد را مطرح کرده که در آن تأکید شده بود، ایران از ضوابط معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای فراتر نخواهد رفت؛ این خط خبری و تحلیلی در ارتباط با سخنان فریدون عباسی در رسانه‌های دیگر، از جمله «تودی زمان» ترکیه و «مورنینگ استار» انگلیس نیز به چشم می‌خورد.

نکته مهم در این باره، تأثیر مثبتی است که اظهارات آقای عباسی در جو پیش از مذاکرات از خود بر جای گذاشته است. این اظهارات توانسته تا اندازه‌‌ای، موجب فروکش کردن فضاسازی رسانه‌ای یکی دو روز گذشته شود که بر ادعای عدم تلاش ایران برای رسیدن به توافق و استفاده از مذاکرات تنها برای خرید زمان مبتنی بود.

از سوی دیگر، بیان این مسأله یک روز پس از اعلام نتایج مورد انتظار غرب از مذاکرات، می‌تواند به مانند کاری متقابل در این راستا قلمداد شود که ایران نیز برای خود، شرایط و ضوابط مشخصی دارد.

در حقیقت، اهمیت این سخنان از دید غربی‌ها، بیش از هر چیز این است که ایران بر خلاف معمول به جای اعلام اینکه حاضر به انجام چه کارهایی نیست، اعلام کرده که حاضر به انجام چه کارهایی هست و این می‌تواند پایه توافقات بعدی قرار گیرد.

بنابراین، روشن است بر مبنای طرح عباسی، ایران در حقیقت چیزی از دست نخواهد داد و شرایط موجود کنونی، مبنای کار قرار خواهد گرفت. غرب بر خلاف ادعاهای پیشین، عملاً غنی‌سازی در سطوح پایین را برای ایران پذیرفته و حرکت مقامات مذاکره کننده کشورمان در یک راه منطقی و مبتنی بر اقناع، می‌تواند دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را از مذاکرات تأمین کند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۸
انتشار یافته: ۳۱
اصلا امیدی نیست چون کشورهای غربی میگن فردوی قم اول باید تعطیل بشه وبعد با خاک یکسان بشه پر رویی هم حدی داره رونیست سنگ قبره
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
میتونستن این مطلب رو در قالب یک امتیاز برای غرب مطرح کنن، نه عجولانه که غربی ها فکر کنن ما ترسیدیم!!!!!
خداوند عمر رهبر عزيز را مستدام و سلامتي تمامي كساني كه فكر ايران و أمنيت ايران هستند را إز خداوند متعال خواستاريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
عالیه دم نظر دهنده گرم
هر گونه عقب نشینی خیانت به آرمان ملت ایرن و خون شهداست.همین و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
میشه اسمشو مصلحت گذاشت...یه جوری که نه سیخ بسوزه نه کباب.....راستشو بخواین مردم دوست دارن یکم با دنیا بهتر باشن...البته ما از دشمنی با رژیم اسرائیل کنار نمیایم
چه عجب یک تیتر مثبت زدی تابناک!
از آقای عباسی به خاطر این اقدام سنجیده تشکر می کنیم
خوب فردا که سوخت 20 درصد برای رآکتور دوم تولید کنیم باز هم فضاسازی شروع میشه و میگن ایران قول داده بود سوخت 20 درصد تولید نکنه.
واضح است که غرب هیچ حقی را برای ما نپذیرفته بلکه چون نتوانسته دست ما را گاز بگیرد مجبور شده ببوسد . این مواضع هم به خاطر این نیست که از صحبت های دکتر عباسی خوشحال شده باشند بلکه می خواهند القا کنند که امتیاز گرفته اند تا به نوعی بی آبرویی و شکست هیاهویشان را جبران کرده باشند .
ما میتونیم غنی سازی 20% تعلیق کنیم در عوض اونا هم باید تحریم های ما رو بردارن
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
البته همه تحریم هارو، از اول انقلاب تا الان هرچی که تحریم کردند رو بردارند
با توکل بر خدا، آینده ای روشنتر ، در راه است...
با سلام:
میدونم نظرات ما زیاد اهمیت نداره ولی با این حال می گم اگه راهی وجود داره که بشه با این غربی ها کنار اومد بهتره که انجام بدیم فکر می کنم تو شرایط فعلی به نفع ما باشه
تابناک عزیز شما دیگر چرا. فکر میکنید حتی با توقف کامل چرخه سوخت آنها کوتاه می آیند.بعید میدانم فقط خدا کنه مسئولین محترم آنچه را به صلاح است دراین مورد خاص انجام دهند.
مردم ايران هزينه های بسيار و مشکلات فراوانی را در موضوع هسته ای تحمل نموده اند. اکنون آقای عباسی اعلام می نمايد: وقتی به اندازه کافی اورانيوم 20% توليد نمائيم، چرخه 20% را تعطيل خواهيم نمود.
با توجه به توضيحات فوق از مسئولين محترم سايت تابناک خواهش می نمايم در صورت امکان پاسخ سئوالات زير را تهيه و به اطلاع عموم برسانند:
1-هدف از غنی سازی سوخت در ايران چيست؟
2-آيا توجيه دارد برای تامين اوانيوم 20% تهران اين همه سرمايه گذاری و مشکلات را تحمل نمود؟
3-آيا اورانيوم 3.5% را برای نيروگاه بوشهر توليد می نمائيم؟
خلاصه اينکه توجيه فنی-اقتصادی هسته ای برای مردم تبيين گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
بهتره فعلا نصفه نیمه با غرب به توافق برسیم، بعدا که آب ها از آسیاب افتاد دوباره غنی سازی رو شروع می کنیم، شما خودشو ناراحت نکن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
هدف اينست كه بجاي اينكه نگاه دنيا روي ساير اشكالات ما متمركز شود و به ما اعتراض كنند فعلا حواسشان به اين مساله باشد كه لااقل قانوني و مطابق ان پي تي است و روي مسائل ديگر اذيتمان نكنند
کارشناس ارشد هسته ای
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
دوست عزیز اورانیم 20% برای راکتور تحقیقاتی تهران است که رادیو داروهای مورد نیاز برای 800 هزار بیمار سرطانی را تامین میکند. سوخت 3.5% نیز برای مصرف راکتور بوشهر و اراک که در آینده نزدیک ساخته میشود مورد نیاز است. به نظر من مشکلات و فشارها سیاسی است اگرهسته ای نباشد هم بهانه دیگری وجود خواهد داشت
ائليار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
معلومه غني سازي 20% و 3.5% براي كارهاي پزشكي و پژوهشي و تحقيقاتي و نياز نيروگاههاي هسته اي مي باشد كه ايران به دنبال آن است ، ولي شما بفرمائيد توليد 20% به بالا و 75% و 99% به چه درد ايران مي خوره ؟ طبيعي است كه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست كه نياز به غني سازي درصدهاي بالا داشته باشد.
جلال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
سلام اقای ناشناس
معلومه که اصلا اخبار را گوش نمی کنی وقتی جان هشتصد هزار نفر به داروهای تولیدی راکتور تهران وابسته اند و غربی ها از دادن سوخت بیست درصدی امتناع میکنند .
دیگر بحث توخیه اقتصادی مطرح نمی باشد و این حداقل کاری است که جمهوری اسلامی برای مردمش باید انجام میداد.
حالا مگه قبلا حرف از تولید اورانیوم با غنای 90 درصد یا ساخت بمب هسته ای بوده؟خوب قبلا هم ایران همین حرف ها رو میزد.
قابل توجه مسئولين، كوچكترين جمله ايشان مي توان وضعيت كل كشور و حتي محاسبات بين المللي را تحت تاثير قرار دهد. در ضمن نبايد به بهانه دفاع از ارزشهاي انقلابي و اسلامي كه همه برايشان مي ميريم، اقداماتي نسنجيده و عجولانه اتخاذ شود. پيامبر ص حتي در شرايطي با مشكران هم صلح كرد و از حج خود منصرف شد. وقتي قدرت پيدا كرد از موضع قدرت وارد شد. سياست يعني همين، در هر زمان اصول را مطابق مكان و زمان خاص اجرا كنيم.
سلام
خواهشمند است انعکاس دهید. بابا کاملا مشخص است که این غربی ها هم می خواهند یک جوری توافق کنند چون برای انها هم جنگ هزینه زیادی دارد و هم تحریم نفت. خوب برای ما هم که تا حالا وضع بسیار سخت شده است پس الان وقت ان است که ما غنی سازی بیست درصد را معلق کنیم و انها هم حق ما را در غنی سازی پایین بپذیرند. این یک انتخاب برد برد است . خواهشمندیم مسئولین توجه کنند و این فرصت را از دست ندهند
به نظر من بهترین شعاری که تابحال از دهان ملت و دولت طنین افکن شده ، شعار: انرژی هسته ای حق مسلم ماست
به این میگن سیاست عاقلانه. احسنت
ای بابا تابناک خسته شدم بس که خودت خبر میزنی خودت هم نظر میدی کاملا واضحه نظرات مال خودته
مطمئن باشید با یک توافق کوچولو جو جهانی در مورد ایران مثبت خواهد شد و اقتصاد ایران از این گره کور رهایی خواهد یافت . پس به امید توافق که به نفع همه ایران است .
غرب همان اندازه كه از نداشتن تصميم براي ساخت سلاح هسته اي خاطر جمع شود غني سازي در هر سطحي را خواهد پذيرفت
چون حاضر به هزينه كردن بيشتر ازاين نيست و دنبال راهي مي گردد كه با كمترين هزينه به مقصود خود برسد
به نظر نمیرسه غرب با سرمایه گذاری سنگینی که برای تحریم و ضربه زدن به ایران کرده، امتیاز خاصی به ما بده. به هر حال باید صبور و هوشمند بود و در این شرایط یه مقدار عقب نشینی به نظر من منطقی است.
با سلام بهترین سیاست پیروزی بدون جنگ است ما میتوانیم با منطق آقای عباسی سایه تنش و تهدید و تحریم را از سر کشور دور کنیم و در فضای آرام به پیشرفت در دیگر علوم تلاش کنیم سوای اینکه ما در علم هسته ای به عنوان یک قدرت محسوب میشویم و بدون توقف در دیگر شاخه های این فن آوری فعالیت خواهیم داشت و منطق حکم میکند با در نظر گرفتن استقلال و منافع ملی و ارزش های اسلامی صداقت و اخلاق خودمان را بدنیا عرضه بکنیم تا اگر آنها بد قولی کردند ما حق بجانب بتوانیم در محکمه ملتها آنها را محکوم کنیم و از خودمان دفاع نمائیم واگر در مسیر خدا باشیم و خیانت نکنیم نیازی به بمب اتم نداریم زیرا صاحب همه علوم با ماست .تابناک بی انصافی نکن و مردانه تبعیض قائل نشو و چاپ کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی