بازدید 10022

تبرئه «سلحشور» از سرقت فیلمنامه

کد خبر: ۲۳۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰ 08 April 2012
فرج الله سلحشور كارگردان سريال «حضرت يوسف(ع)» كه به اتهام سرقت ادبي تحت محاكمه بود، امروز ـ 20 فروردين ماه ـ در نشست خبري كه با خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاري‌ها داشت، اعلام كرد كه دادگاه شعبه 1057 حكم برائت وي از اين اتهام را صادر كرده است.

سلحشور همچنين در اين نشست درباره‌ي وقايع اخير سينما و اظهارات برخي بازيگران سينماي ايران اظهار نظر كرد.

اين كارگردان تلويزيون همچنين آخرين اطلاعات از پروژه «حضرت موسي(ع)» و فيلم سينمايي «حضرت خديجه(س)» را در اختيار رسانه‌هاي جمعي قرار داد.

به گزارش ايسنا‌، در ابتداي اين نشست وكيل فرج‌الله سلحشور حكم دادگاه 1057 در برائت از اتهام برداشت غيرقانوني از فيلمنامه ادعايي شهاب‌الدين طاهري را قرائت كرد.

در اين حكم كه توسط يك هيات پنج نفره شامل حبيب بهمني،‌ نادر طالب‌زاده‌، سيد ناصر هاشم‌زاده و سعيد شاپوري مورد بررسي قرار گرفته آمده است: داستان زندگي حضرت يوسف(ع) در بين مسلمانان مشهور است و به طور طبيعي استفاده از منابع موجود شباهت‌هايي را در كليات داستان به وجود مي‌آورد؛ بنابراين نگارش فيلمنامه‌هايي همزمان از اين منابع منع قانوني و شرعي ندارد و با توجه به منابع مشترك شامل قرآن، كتب عهد جديد و قديم امكان شباهت‌هايي در داستان‌هاي مختلف كه از اين منابع نوشته مي‌شود وجود دارد به علاوه زواياي روايت و هنر نويسنده است كه شاخص متن روايي هر متن است كه در اين دو متن شباهت‌هايي از اين حيث مشاهده نشد.

در ادامه حكم دادگاه شعبه 1057 آمده است: به نكته‌اي بر نخورديم كه برداشت يا سرقت ادبي محسوب شود. در متوني در اختيار دادگاه قرار گرفت نكته‌اي كه مبين خلاقيت شهاب‌الدين طاهري باشد و در اثر فرج‌الله سلحشور آمده باشد برنخورديم.

وكيل فرج‌الله سلحشور همچنين اعلام كرد:‌ شعبه 1057 بنا به اصل 37 قانون اساسي حكم برائت فرج‌ الله سلحشور را صادر كرده كه اين در مورد اعتراض شهاب‌الدين طاهري طرف مورد دعوا قرار گرفت. حكم قطعي دادگاه تجديد نظر صادر مي‌كند كه اين حكم لازم الاجرا خواهد بود.

به گزارش ايسنا‌، فرج الله سلحشور در ادامه‌ي اين نشست به توضيحي از روند محاكمه و دادگاه پرداخت و گفت: تقريبا سه سال پيش بود كه از شعبه دو ميدان ارگ به ما گفتند يك نفر شكايت كرده كه فيلمنامه «حضرت يوسف(ع)» از روي داستان من نوشته شده است. به همين دليل براي من حكم قرار تعقيب قانوني صادر شد اما زماني كه من 10 جلد فيلمنامه حضرت يوسف را در اختيارشان قرار دادم، قاضي حكم منع قرار تعقيب را صادر كرد. اما آقاي طاهري اصرار داشت كه ثابت مي‌كند كه سلحشور از روي كتاب او فيلمنامه يوسف را نوشته است. كارشناساني كه براي اين منظور تعيين شده بودند، شش هزار ساعت يعني حدود شش ماه همه چيز را بررسي كردند اما تنها كاري كه نكردند مقايسه‌ي اين دو كتاب با هم بود؛ در حالي كه اين تنها كاري بود كه بايد انجام مي‌دادند.

سلحشور افزود: در دادگاه بعدي پنج نفر از كارشناسان سينما، مسؤول بررسي پرونده شدند آقاي طاهري مدام مي‌گفت كه كليات داستان كپي‌برداري شده است در واقع داستان حضرت يوسف مربوط به قرآن است و همه آن را مي‌دانند من كليات را از قرآن نوشتم. اگر جزئيات را از روي كتاب او نوشته بودم، تقلب محسوب مي‌شد؛ در حالي كه كارشناسان حتي يك فصل و يك نمونه و يا يك اسم پيدا نكردند كه در داستان من باشد و من از كتاب او كپي كرده باشم.

كارگردان و نويسنده سريال «حضرت يوسف(ع)» خطاب به مردم گفت: من از همه شما ملت ايران مي‌خواهم كه به آقاي طاهري كمك كنيد تا سطري يا چيزي را پيدا كنيد كه در تفاسير و منابع نباشد و متعلق به آقاي طاهري باشد. هيچكس نمي‌تواند جمله‌اي را پيدا كند كه مختص ايشان بوده و در داستان حضرت يوسف كه من نوشته‌ام تكرار شده باشد. او در سال 78، قسمتي از فيلمنامه را به من داد كه من بخوانم اما من به او گفتم كه تو اصلا نويسنده نيستي و بايد نويسندگي را ياد بگيري. كليتي كه شهاب‌الدين طاهري ادعا مي‌كند يك ادعاي مزاح است. كتاب او در زمستان سال 80 چاپ شد در صورتي كه من دو سه ماه قبل از آن، كل قراردادم را به سازمان صدا و سيما تحويل داده بودم.

سلحشور تاكيد كرد: اتفاقي كه براي ما افتاد در طول تاريخ نيفتاده است. يك كتاب نويسنده‌اش خدا است. منابع تفسيري‌اش واحد است و چطور يك نفر در اين صورت مي‌تواند ادعا كند كه از روي كتاب او نوشته شده است. اين سوژه متعلق به خدا است و در تورات، انجيل و قرآن داستانش روايت شده است. قانون هم به جاي آنكه از ما حمايت كند ما را در دادگاه محاكمه كرد.

در بخش ديگري از اين مراسم فرج‌الله سلحشور ادامه داد: بعد از اعلام شدن راي دادگاه خواهند گفت با رانت و پارتي‌بازي برنده شده است به همين دليل من مي‌گويم اگر كسي توانست مدركي عليه من بياورد قبول مي‌كنم. در اين دادگاه من بي‌گناه بودم اما آبروي ما را به ناحق بردند. من متعلق به يك جريان فرهنگي ـ مذهبي هستم كه كساني كه اين كار را مي‌كردند مي‌خواستند به اين جريان لطمه بزنند اين جريان يك دسيسه بوده و عده‌اي حتما آقاي طاهري را به اين كار تحريك كرده‌ بودند.

او در اين نشست همچنين يادآور شد كه طاهري كتابش را بر اساس كتاب «ژوزف» توماس مان نوشته است.

***

فر‌ج‌الله سلحشور در بخش ديگري از نشست امروزش با خبرنگاران از روند ادامه نگارش سريال «حضرت موسي(ع)» گفت و تصريح كرد: ما سيناپس‌ها را حدود يك سال پيش ثبت كرديم. در حال حاضر نيز تحقيقات حضرت موسي (ع) تمام شده من نيز سناريو را شروع كردم و 20 قسمت از 70 قسمت را نوشته‌ام. اين كار كاري بسيار سنگين و خارج از توان ماست به خصوص در بخش نگارش چون نقطه كور در تاريخ زياد داريم و بني‌اسرائيل در طي چهار هزار سال تاريخ را از دروغ پر كرده و درآوردن حقيقت از بين چهار هزار سال دروغ بسيار سخت است.

سلحشور درباره‌ي زمان‌بندي سريال «حضرت موسي(ع)» نيز تاكيد كرد:‌ بنا داريم تا آخر امسال نگارش را تمام كنيم و از سال 92 وارد پيش توليد شويم. داستان از رحلت حضرت يوسف(ع) و وصيتي كه او به بني‌اسرائيل مي‌كند، شروع مي‌شود. در ادامه‌ي داستان، تولد حضرت موسي(ع) و ماجراهاي ديگر تا كوه تور، ميقات و بعثت را خواهيم داشت.

سلحشور با بيان اينكه افرادي مثل ناصر هاشم‌زاد‌، جمال شورجه و استاد براهيني مشاور اين فيلمنامه هستند‌، گفت: متن را به دفتر آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله خاتمي خوانساري فرستاده‌ايم و از كساني مثل حجت‌الاسلام پناهيان استفاده مي‌كنيم؛ به علاوه يك تيم تحقيقي گسترده داريم كه چند تن از محققان و كارشناسان را در بر مي‌گيرد.

سلحشور دربخش ديگري از اين نشست در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره‌ي جلوه‌هاي ويژه سريال حضرت موسي(ع) خاطرنشان كرد: جلوه‌هاي ويژه زيادي داريم كه شكافتن دريا تنها يكي از آنهاست. مشكل سريال «حضرت موسي(ع)» نوشتن آن است اگر نوشتن متن تمام شود يك تيم خوب درست مي‌كنيم و آن را خواهيم ساخت.

او با بيان اينكه تصويربرداري سريال «حضرت موسي(ع)» حداقل پنج سال طول خواهد كشيد، افزود:‌ اصرار داريم كه بچه‌هاي ايراني و مسلمان كليه‌ي كارهاي مربوط به سريال حضرت موسي (ع) را انجام دهند؛ بنابراين هيچ تيم خارجي وارد گروه ما نخواهند شد.

اين كارگردان همچنين درباره‌ي انتخاب بازيگري كه نقش حضرت موسي(ع) را بازي مي‌كند، گفت: اگر يك بازيگر خوب كه چهره‌ي جديدي داشته باشد و از طرفي استعداد بازيگري داشته باشد پيدا كنم او را به كار دعوت خواهم كرد. به علاوه از اينكه يك چهره مناسب حرفه‌يي به كار بياورم نيز ابايي ندارم.

سلحشور همچنين با اشاره به نسخه‌هايي كه بر اساس داستان حضرت موسي(ع) ساخته شده، گفت: اسپيلبرگ داستان موسي را با 300 ميليون دلار بودجه مي‌سازد ما نيز بايد در مقابل تهاجمات آنها از خودمان دفاع كنيم و مقابلشان بايستيم؛ من حتي احتمال مي‌دهم بعد از جنگ فرهنگي، كار به جنگ نظامي بكشد. ما براي اولين بار تفسير جديدي از داستان حضرت موسي(ع) با ديدگاه شيعه و اهل بيت(ع) ارائه مي‌دهيم. از داستان يوسف هم 17 يا 18 نسخه ساخته شده بود اما به آن رنگ و بوي اسلامي داديم اين دو نگاه با هم متفاوت هستند.

اين كارگردان تاكيد كرد: آنها به دنبال اين هستند كه با تكنيكشان جلوي ما بايستند اما تكيه‌ي ما روي جذابيت‌هاي بصري نيست بخش‌هايي است كه به چشم ديده نمي‌شوند اما در محتوا وجود دارند. آنها تكنيك جلوه‌هاي ويژه دارند و مي‌توانند جذابيت خلق كنند اما محتواست كه ظاهر را دوست‌داشتني مي‌كند. اميدوارم جمهوري اسلامي به اين پروژه به عنوان يك پروژه فراملي و براي جهان اسلام نگاه كند. اگر گرفتاري‌هاي تشكيلاتي گريبان‌گير پروژه موسي(ع) نشود آن را به بهترين شكل خواهيم ساخت.

***

فرج‌الله سلحشور در بخش پاياني اين نشست در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره حوادث اخير سينماي ايران كه واكنش‌هايي را از سوي برخي از بازيگران به همراه داشته است، گفت:‌ ما انقلاب كرديم و پشت اين انقلاب 1400 سال تاريخ شيعه و چند هزار سال تاريخ از حضرت ابراهيم(ع) وجود داشت كه حاصل آن اين نقطه اوج يعني انقلاب اسلامي بود اما آيا ما انقلاب كرديم كه سينماگرها الگوي جامعه باشند. قرار بود الگوي ما شهيد فهميده شود نه فلان بازيگر.

او سپس به انتقاد از برنامه‌‌هاي رسانه‌ي ملي پرداخت و گفت: چرا در شب‌هاي عيد تلويزيون بايد عده‌اي از بازيگران را از شب تا صبح به تلويزيون بياورد تا حرف بزنند آيا به غير از اين است كه هنر اين افراد تنها ادا در آوردن است و خود آنها به اين ادا درآوردن مي‌گويند بازي كردن. ما به اين مساله اعتراض داريم كه چنين افرادي الگوي جوانان ما شوند.

او تاكيد كرد: سينما براي اشاعه‌ي فحشا آمده و باليوود و هاليوود نيز فقط مي‌خواهند فرهنگ آمريكايي را اشاعه دهند و بقيه فرهنگ‌ها را مثل بلدوزر خاموش كنند. ما با فساد سينما كاري نداريم اما مي‌گوييم چرا سينما فساد را ترويج مي‌كند. من دلم براي كساني مي‌سوزد كه فلان خانم و يا فلان آقا الگوي آنها است. ما با سينماي موجود دعوا نداريم بلكه با فرهنگي كه ترويج مي‌دهد دعوا داريم با تلويزيون هم همين طور؛ چرا يك زن بايد در فيلمي عربده كشي و چاقو كشي كند.

سلحشور در ادامه صحبت‌هايش تصريح كرد: من به يكي از دوستانمان كه فيلم مبتذل مي‌سازد گفتم تو اگر بخواهي فيلم خوب بسازي نمي‌تواني چون از كوزه همان تراود كه در اوست. شما حتي نماز و عزاداري را شعاري نشان مي‌دهيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی