بازدید 38146
درباره اعلام کاهش نرخ بیکاری از سوی رئیس کل بانک مرکزی:

آقای بهمنی آمارتان واقعیت ندارد، منصفانه هم نیست

آمارهای مسئولین از کاهش بیکاری در کشور نشان دارد، ولی گویا آنان عادت کرده‌اند، همواره بخشی از یک واقعیت را به مردم بگویند و بخشی را نادیده بگیرند. هم‌اکنون آنچه را رئیس بانک مرکزی به مردم نگفته است، بخوانید و خود در این باره قضاوت کنید.
کد خبر: ۲۳۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵ 06 April 2012
چند روز پیش، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نرخ بیکاری خبر داد. وی در این باره گفته است: در سال 90، روند شاخص‌های بازار کار، بهبود نسبی نشان می‌دهند؛ نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 90 به 11.8 درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه سال پیش، 0.3 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. حال براستی چه اتفاقی عامل کاهش بیکاری شده و آیا واقعا بیکاری کاهش یافته است؟

به گزارش «تابناک»، کاهش نرخ بیکاری تنها در ظاهر قضیه است و جای شگفتی است، مسئولینی که این امر را می‌دانند، چرا به این آمار تکیه می‌کنند!

بنا بر آمار موجود، نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 90، 11/8 است که این نرخ برای سه ماهه سوم سال 89، 12/1 است. درست است که در ظاهر امر، این دو نرخ، حکایت از کاهش نرخ بیکاری دارد، ولی اگر یک اطلاع دیگر نیز داده شود، به خوبی درمی‌یابیم که واقعیت امر چه بوده است.

یکی از ‌پرسش‌های نمایندگان در روز سؤال از رئیس جمهور، بحث ایجاد اشتغال بود که به نظر مجلس با نرخ رشد اقتصادي سال‌هاي 88 و 89 ایجاد يك ميليون و ششصد هزار شغل در سال 89 غیر منطقی به نظر می‌رسید؛ پرسشی که با تنها با این پاسخ رئیس‌‌جمهور همراه بود: چرا نمی‌شود یک میلیون و ششصد هزار شغل درست کرد؟



در سه ماهه سوم سال 89، جمعیت فعال کشور، 23 میلیون و هفتصد هزار نفر بوده است، حال آنکه این جمعیت فعال در سه ماهه سوم سال 90 به 22 میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده و این در حالی است که به گفته خود مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه تأمین اجتماعی، سالانه بیش از یک میلیون متقاضی شغل وارد بازار کار می‌شود.

به بیان ساده‌تر، جمعیت فعال نه تنها نباید کاهش پیدا می‌کرد، بلکه باید نزدیک به یک میلیون نفر نیز بدان افزوده می‌شد. حال آیا با وجود این اطلاعات، باز هم می‌توانیم از کاهش نرخ بیکاری به عنوان عامل مثبت ارزیابی کنیم؟

گویا، نمی‌خواهیم واقعیت را بررسی کرده و بر پایه آن به بهبود عملکرد خود بیندیشیم؟!

اگر آقای بهمنی، تنها به نرخ بیکاری اشاره کرده‌اند، خوب است در کنار اعلام آن نرخ، می‌فرمودند، در سه ماهه سوم پاییز 90 نسبت به سه ماهه سال 89، یک میلیون نفر، وارد بازار کار نشده و از جمعیت فعال بیرون رفته‌اند و همچنین بیان می‌داشتند که به میزان هشتصد هزار شغل نیز از میان رفته است؛ به بیان دیگر، در سه ماهه سوم سال 90، میزان شاغلین بیست میلیون و صد هزار نفر بوده که هشتصد هزار نفر، کمتر از میزان شاغلین در سه ماهه سوم سال 89 ـ که بیست میلیون و نهصد هزار نفر بوده ـ است.

بنابراین، اگر این گزاره‌هایی را که آقای بهمنی مرقوم نکرده بودند، بر زبان آوریم، درمی‌یابیم که کاهش نرخ بیکاری، بیش از آنکه ناشی از افزایش اشتغال باشد، ناشی از کاهش جمعیت فعال در کشور است.

همچنین به جای آنکه نرخ بیکاری را معیار بهبود بازار کار گذاریم، می‌گفتیم چه بر سر اقتصاد ایران آمده که نه تنها یک میلیون نفر ـ که قرار بود سالانه وارد بازار کار شوند‌ ـ وارد نشده، بلکه از همان بیست و سه میلیون و هفصد هزار نفری که در سه ماهه سوم سال 89 حضور داشته‌اند، یک میلیون آن نیز بیرون شده و هشتصد هزار شغل نیز از میان رفته است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۵۱
انتشار یافته: ۶۰
اقا بهمنی یه سر به کاریابی ها مراجعه کن خودت میفهمی . خدا به داد نسل اینده برسه . لطفا نظرم بزارید تو سایت
افت نرخ جمعیت فعال ( متقاضی بیکار یا باکار) نشان دهنده نا امیدی کلی بخشی از جمعیت از یافتن کار تو بازار هست. نکته مهمی رو اشاره کردید. اکثر مردم نمی دونن نرخ بیکاری رو به صورت نسبت افراد جویای شغل ولی بدون کار به کل جمعیت جویای کار حساب می کنند. لذا کسی که در هفته مرجع آمارگیری جویای کار نباشه کلا تو آمار بیکاری حساب نمی شه.
حالا واقعا نرخ بیکاری 11.8 درصد بوده که شما سر 0.3 این ور اونورش بحث می کنید!
یه سال می گذره که فارغ التحصیل از دانشگاه ملی شدم اما بیکارم.کسایی که سال قبل از من فارغ التحصیل شدن بیکارن. تا چند ماه دیگه فارغ التحصیلای جدید هم اضافه می شن. دیگه افسردگی گرفتم.چقدر آرزوها و نقشه ها داشتم.وقتی بهترین دانشگاه ها توی شهرهای بزرگه و تازه سهمیه بومی هم بهش می دن که فقط خود اونا بتونن برن دانشگاه های خوب و ما شهرستانیها هیچی به هیچی. اینم از وضع کار. چون دخترم خانواده هم بهم اجازه نمی دن برم خارج از کشور.الان میگین چیکار کنم؟نه پارتی دارم جایی نه چیزی.امید به زندگیم کشیده زیر 0
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
من 3 ساله بیکارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
خواهرم عزیزم، مثله شما زیادن. من یک پسرم با وضع بدتر از شما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
برا جلو گیری از ازدیاد بیکاری دولت در دانشگاه ها رو باز کرد
الان دوباره همه دارن فارغ التحصیل میشن. در فوق لیسانس و داره باز می کنه حتما وقتی فوق لیسانس ها تموم کنن میره سراغ دکترا .
من نگران اون زمانم که همه دکترا رو تموم کنن چه اتفاقی می خواد بیفته
شاهین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
دوست عزیز بنده فارغ التحصیل دانشگاه ملی در مقطع فوق لیسانس هستم و هنوز خونه والدین زندگی میکنم و 33 سالمه البته دارای مقالات و سخنرانیهای داخلی و خارجی هستم وتقدیر نامه ها و سوابق علمی هم دارم و فعلا بیکارم میخوام بدونید که من هر وقت کار هم داشتم از نظر درامد و امنیت شغلی در واقع بیکار بوده ام الانم تنها امیدم سفر به خارج از کشوره حتی اگه اونجا کارگری کنم.
ما در یک خانواده 5 نفره 4 نفر با مدرک فوق
لیسانس بیکار داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
راست میگه، منم لیسانس فراوون دیدم بیکار یکی خودم، و فوق لیسانس هم هستند کسانی که شغلی مرتبط با تحصیلاتشون نیافتن، منفی نزن دوست من
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
آپارتمان منزل مادرم یک سرایدار آورده که خانمش وکیله و خودش لیسانس تاریخ داره . خجالت میدونید یعنی چی ؟ نه .
برای ناشناس دوم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
داداش دیگه اینقدر خالی نبند یه موقع صفحه مانیتورت ترک میخوره ها
پیش بینی آمارهایی که در آینده اعلام خواهد شد:
فساد اقتصادی 3000% کاهش پیدا کرده
رشد اقتصادی 3000% افزایش پیدا کرده
نرخ تورم 0.0001% است
ساخت مسکن 2 برابر نیاز کشور است
و در آخر:
رضایت مردم از برنامه های تلوزیون در نوروز بیش از 130% بوده است
نه تنها آمارش واقعیت نداره، جایگاهش هم واقعیتش رو از دست داده. ایشون بجای ریاست بر بانک مرکزی مدتهاست صندوقدار دولت هستند
روز به روز داره نظر رجب طیب اردوغان که گفته ایرانیان صادق نیستند جالب تر میشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
اردوغان ، این حرفای مسئولین ما رو شنیده که میگه ایرانیا صادق نیستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
کاش میتونستم بیش از یکی مثبت بدم
ناشناس
| United States |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
بابا به خودمون دروغ نگید ولی اگه خواستید به دنیا دروغ بگید اشکالی نداره این تعریف سیاست است.
ما چرا بعضی وقتها برعکس عمل میکنیم
بی غیرت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
ببین داداش نمیدونم عربی،افغانی،ترکیه ای هستی،ولی اینو یادت باشه که ملت ایران اگه درباره مسئولاشون انتقاد میکنند چون دلسوز کشورشون هستند.
ولی اینکه یه اجنبی بیاد بگم ایرانیان دروغگوند بحثش فرق میکنه اونوقته که حالش رو میگیریم
واقعا" فکر میکنید این جماعت، خودشون رو در قبال ملت، مسئول میدونن؟!
حاشا و کلا!...
وقتی میگن ما خس و خاشاک و میکروب هستیم چرا باید فکر کنیم برای راحت زندگی ما کاری انجام می دن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
یادی از گذشته!!!
مرسی
====
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
تابی جون دیگه نظرای مورد دار رو هم تایید میکنی دمت گرم.
ولی حواست باشه مثل بازتاب فیلترت نکنن
بعد می گید این غلطه؟:
اردوغان : ایرانیان صداقت ندارند!
حالا وقتی یکی می گه "ایرانیان صداقت ندارند" شما موضع می گیرید
من خواهرم بيكاره براي دو هفته به عنوان آمار گير تو طرح آمار نفوس و مسكن ميرفت در خونه مردم كه آمار بگيره جالبه كه بهشون گفته بودن جزو شاغلين حساب ميشن !گرچه بعد آمار گيري دوباره بيكار هست.وقتي اينجوري آمار در ميارن خوب معلومه كه ميگن بيكاري كم شده
متاسفانه ، ارائه آمارها در کشور ما فقط جنبه سیاسی داره .
من 2 سال پیش فوق لیسانسم رو با معدل 18 گرفتم و هنوز بیکار هستم , 18 سال از بهترین دوران عمرم رو درس خودنم و با معدل عالی + کلی مقاله و دروه تکمیلی 2 ساله که درسم تموم شده و بیکار هستم و با 29 سال سن هنوز دستم تو جیب پدرم هستش .. حداقل یکم انصاف داشته باشین اینقدر به مردم خودتون دروغ تحویل ندین...
جان کلام اینکه ما 10 میلیون بیکار داریم و 12 میلیون هم سر کار بی کارن. برای دیدن واقعیت سری به کارخانه ها مغاره ها و ادارات برنید تا ساعات مفید کار را ار نردیک مشاهده کنید.
تابناک یک فکری بکن این سایت آشغال Refahi.ir بالا نمیاد، وقتی هم با ناز بالا میاد قسمت های داخل سایت کار نمیکنه یا وسط کار دیگه ادامه نمیده، اینها با اینهمه سرمایه ای که دستشونه نمی تونستند چند server قوی انتخاب کنند؟ چرا اذیت میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
بر اینکه شما نری اونتو و بگی یارانه می خام. و یارانم رو قطع نکنین.
دولت به هر طریقی سیاست هاش رو اجرا می کنه نه مجلس نه کس دیگه هم نمی تونه جلوشه بگیره
با هزار مشکل و درد سر پسرم رو راضی کردم درس بخونه و الان داره میره دانشگاه امروز میگفت برم آژانس کار کنم ؟ نمیدونم بهش چی بگم . بگم درستو بخون بلا فاصله پس از اتمام درست برات کار پیدا میشه . بعد به ریش من نمیخنده که 4 سال منو عقب انداختی و حالا باید برم آژانس.
با سلام
بله اتفاق افتاده . وقتی خانه دار بودن زنان هم یک شغل محسوب شود . وقتی پارک بان بودن یک شغل محسوب شود و وقتی ....... چنین میشود که آمار بیکاری پایین می آید.
بله جناب بهمنی امثال من اینقدر کار پیدا نکردند و اینقدر تورم رو بالا دیدند که به انجام کارهایی که با دیپلم هم میشد انجام داد راضی شدند. من ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران دارم الان شدم کارمند دفتری یک شرکت درپیت با کمترین حد حقوق. بله میدونم تقصیر خودم چون اون موقعی که استادم سرکلاس با تو غبغب انداخته بود و به ما میگفت مثلا چه عیبی داره که شماها یک چوپان بشید با مدرک فوق لیسانس به خودم نیومدم که دنبال درس نباشم
آقای بهمنی عزیز ما تحصیلکرده های علوم انسانی کار درست و حسابی و مرتبط با رشته هامون نداریم تو رو خدا به این بیچاره هایی که میخواند دانشگاه بروند از حالا بگید که کاری که بعدها در انتظارشون است با همین دیپلم هم میتونند انجام بدند بیخود زندگیشون رو مثل ما تلف نکنند
پاسخ ها
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
خدایی برای چی منفی میدی؟؟
اگه مردی بگو ؟؟؟
جوابیه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
سامان تو چرا زورت میگره دوست داره منفی میده،
آزادی بیان رو یادت نره
اقا به خدا همه دوستای من که فارغ التحصیل کارشناسی 1388 هستن بیکارن، بعضی ها رفتن خارج، یکی داره واسه باباش بنایی می کنه، یکی تو رستوران کارگری... فقط مدرک های الکی داریم به قیمت از رست دادن جوونی
متاسفانه سطوح بالای مدیریتی جایگاه تجربه اندوزی و آزمون و خطای مدیران شده امیدوارم فکری اندیشیده شود
به جای اینهمه گله کردن و ادعا کردن خودتون کاری بکنید اگر کاری از دستتون بر میاد اگر چیزی بلدین خودتون کار درست بکنین چرا اینهمه همیشه ما دنبال اینیم که دیگران کار برای ما درست کنن و به ما راحتی بدن که هیچ زحمتی نکشیم یکمم خودمون به فکر کار باشیم یکمی ابتکار داشته باشیم شاید خیلی کارها بتونیم بکنیم که خودمونم تعجب کنیم به هر حال توصیه من اتکا کردن به خود و تلاش خود افراد هست به نظرم راهیه که حتما" جواب های شگفت انگیزی میده برای افراد اگر این راه رو انتخاب بکنند
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
ملت از این جور نظرات خوششان نمیاد. همه نالیدن را دوست دارند و بهش عادت کردند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
من دانشجوي فوق ليسانس هستم . مدتهاست دارم واسه يه كارگاه كوچيك تلاش ميكنم اما تمام ادارات دولتي كه واسه مجوزهام ميرم دارن سعي ميكنن از اشتباه بيرون بيارن منو. با امار واحدهاي ورشكسته اي كه بدون زد و بند وارد اقتصاد شدن. بعد يك سال هنوز نتونستم كاري از پيش ببرم با سنگ اندازي هاي مختلف
موافق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
بهمنی که برای حفظ صندلیش از گزند احمدی نژاد مجبور این حرفا رو بزنه.
اما از نظر حسین خوشم اومد قشنگ بود.
راست میگه ملت ایران یاد گرفتن در هر شرایطی بنالن،چه زمانی هاشمی چه خاتمی چه احمدی....
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
منم با نظر دوستمون موافقم، یه استاد خیلی بزرگ داشتیم که جزء چهره های ماندگار کشور هستند و بسیار موجهند ایشون:
ایشون می گفتن بچه ها اینقد دنبال گدایی از دولت واسه کار نباشید، بیاید به همین چیزایی که من بهتون یاد میدم خودتون یه شرکت کوچیک درس کنید و یواش یواش توسعش بدید، بعد کلی مثال از صاحبان شرکت های بزرگ می زد و تاریخچشونو می گفت
من می خوام به دوستان بگم که اگه ما ها واقعا تحصیل کرده ایم باید واقعا از تحصیلمون استفاده کنیم و اونو خودمون نشون بدیم، نمیخوام بگم دولت نباید کاری بکنه می خوام بگم تا از ما حرکتی نباشه هیچ کی برامون حرکت نمیکنه، بیاید امیدوار باشیم
تو ایران، آمار فقط بازیچه هستش.
ما تو یه شرکت خصوصی آگهی استخدام دادیم برای منشی 850 نفر لیسانس در رشته های مختلف ثبت نام کردند.
با عرض سلام من مدرک کارشناسی دارم بخدا حاظرم حتی کار گریی ساده بیل .وکلنگم کار کنم ایا کدوم وجدان این امار را قبول دارد نظرمو بزارید بخدا دیگه از پدرم خجالت می کشم شرم دارم برم خونه بخدا کسی بفکر ما جوانان نیست برام دعا کنید زود بمییرم تا ازین زندگی خلاص شم بخدا دیگه ازین وضع اقتصادی خسته شدم همه دارند از چپ و راست دارند بهت دروغ می گند
از ماست که بر ماست. تابناک ادامه بده .دوست داریم
واقعا افسوس میخورم بخاطر امکانات کشور واین همه تحصیلکرده بیکار !
واقعا ضعف کجاست!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
ضعف در سومدیریت و عدم برنامه ریزی مناسب برای کشور و به خصوص جوونهاست...
دروغ میگن مثل راست.
تازه معنی راست ودروغو فهمیدیم.
چی بگم وقتی نظرات دیگران رو خوندم درد خودم یادم رفت آخه منم 9 سال بود کار میکردم بعد از 9 سال بیکار شدم حالا من موندم و 4 سر عائله والله مدرکم هم طوریه که نمیتونم برم آژانس یعنی خودم میخام برم خانواده راضی نمیشن این اظهار نظر آقایون هم بجای اینکه مرهمی باشه بیشتر آدم رو آتیش میزنه راستی یادتونه یه نفر گفته بود تا آخر سال نود2500000 فرصت شغلی ایجاد میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
ما یادمونه، اونی که گفته بود فراموشکاره!
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
من میخوام بدونم اینایی که الکی منفی میدن کیا هستن؟؟؟
به جای منفی دادن دلیل مخالفتتو بگو!!
راست میگن دیگه ما 5نفر لیسانس و بالاتریم اما همه بیکار
بچه بودم کارتون PINOQ رو خیلی دوست داشتم .
بابا چقدر شلوغ مي كنيد!
مگه آمارهاي قبلي راست بود كه اين يكي راست باشه؟
ديگه براي ما عادت شده شنيدن آمار غير واقعي.
اوباما با اون اقتصاد امریکا اعلام میکنه که در سال جدید شاید بتونیم 177هزار شغل ایجاد کنیم کشور ما هم حرف از 2.5میلیون شغل
واقعا جای تاسف داره که عده ای نا آگاه مدريت رو گرفتن در دستشون. دشمنان واقعی ایران همین مدیران نا آگاه هستند.
سلام
من تازه فارغ التحصیل شدم و اردیبهشت باید برم سربازی، تابناک عزیز خواهشا یه مقاله درباره این مدت زمان طولانی سربازی بنویس، آخه من چرا باید بهترین دوران زندگیم رو که می تونم تو این مدت کلی پول در بیارم برم جایی که فقط تو سری بخورم، خواهشا این مدت زمان طولانی سربازی را نقد کنید.
آقا ما اصلا می خواستیم کار را بندازیم ولی با این وضع بد اقتصادی که نمی شود کار کرد . من یک جوان 26 ساله هستم ولی با این وضع دلار و نوسانات موجود در بازار چکار می توان کرد. همه اش وعده و وعید به ما می دهند. می گویند سال تولید ملی. آیا کار مفیدی انجام میدهند؟ مثل سال پیش که سال جهاد اقتصادی بود.همه قیمت ها دارن میرن بالا اصلا حتی طرف بخواد حقوق کارمندی بگیره نمیتونه از پس زندگی بر بیاد. باید فکر و چاره ای کرد. به نظر من باید دولت با جمع آوری آمار فارغ اتحصیلان هر رشته و تفکیک کردن آنها و با در اختیار گذاشتن امکانات به آنها ماهی گیری یاد بده نه ماهی دادن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی