بازدید 19079

25 فروردین، تاریخ و استانبول، محل مذاکرات ایران و غرب نیست

در حالی که پیش از این، 25 فروردین ماه به عنوان تاریخ و استانبول به عنوان محل مذاکرات ایران و گروه پنج به اضافه یک تعیین شده بود، خبرهای رسیده، حکایت از این دارد که غرب با مذاکره در استانبول و ایران با انجام مذاکرات در وین یا ژنو مخالف است.
کد خبر: ۲۳۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۸ 26 March 2012
در حالی که پیش از این، 25 فروردین ماه به عنوان تاریخ مذاکرات ایران و گروه پنج به اضافه یک درباره برنامه هسته‌ای ایران تعیین شده بود، اکنون گفته می‌شود که در مورد تاریخ و محل برگزاری این مذاکرات موافقتی نشده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند تاریخ 25 فروردین برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام شده بود، امروز «میشائیل مان»، سخنگوی «کاترین اشتون» که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، اعلام کرده که نه تنها درباره محل این گفت‌وگوها توافق نشده، بلکه تاریخ آن نیز هنوز مشخص نشده است.

البته «آسوشیتد پرس» از قول سه تن از دیپلمات‌های غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که زمان گفت‌وگوها تعیین شده و آنها انتظار دارند که محل آن نیز در مدت باقی مانده مشخص شود. دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، قرار بود 25 فروردین و پس از چهارده ماه توقف آغاز شود، ولی موافقت نکردن بر سر موضوعات مورد نظر، باعث شده است تا انتخاب محل گفت‌وگوها نیز با مشکل روبه‌رو باشد.

این دیپلمات‌ها که به شرط ناشناس ماندن حاضر شده‌اند درباره مذاکرات محرمانه این دیدار صحبت کنند، می‌گویند، در حالی که ایران مایل است مذاکرات در استانبول انجام گیرد، شش کشور دیگر به علت شکست مذاکرات پیشین، مخالف برگزاری مذاکرات سال جاری در این شهر هستند. انتخاب دیگر نیز می‌توانست شهر وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد که به گفته این دیپلمات‌ها به علت تلاش آژانس برای تعلیق برنامه هسته‌ای ایران، با مخالفت ایران روبه‌رو شد؛ مسأله‌ای که می‌تواند نشانگر آن باشد، ایران همچنان با این خواسته نامشروع کشورهای غربی مخالفت خواهد کرد.

دیپلمات‌های غربی همچنین گفته‌اند که دو طرف به انجام گفت‌وگوها در ژنو ـ که میزبان دیدار بی سرانجام سال 2010 بوده ـ نیز تمایلی ندارند، حال آن که یکی از دیپلمات‌ها گفته است مذاکرات می‌تواند در دیگر شهرهای سوئیس یا اتریش انجام گیرد و دیپلمات دیگری نیز از احتمال برگزیدن بلژیک به عنوان محل دیدار طرفین خبر داده است.

پس از آن که ایران علاوه بر بازدید از تأسیسات هسته‌ایش اجازه بازرسی از مرکز نظامی پارچین را نیز داد و اعلام کرد، حاضر است بر سر برنامه هسته‌ای خود به پرسش‌ها پاسخ دهد و به این ترتیب، حسن نیت خود را نشان دهد، اکنون به نظر می‌رسد کشورهای غربی که همواره خواهان افزایش فشارها بوده‌اند و دم از دیپلماسی می‌زده‌اند، حتی درباره محل و زمان انجام گفت‌وگوها نیز هماهنگ نیستند.

در واقع اکنون که ایران دریچه‌های گفت‌وگو را کاملا باز کرده، گاه آن است که کشورهای غربی نشان دهند، آیا خواهان حل و فصل امور بر پایه گفت‌وگوهای منطقی هستند و یا همچنان به دنبال بهره از ابزارهای سیاسی و اقتصادی و نیز اعمال فشار بر ایران برای دست کشیدن از حقوق طبیعی خود هستند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار