بازدید 13893
اندر احوالات تغییر رویه چهارمین سایت پر بازدید در ایران!

هزینه از کدام جیب و برای رضایت چه کسانی؟!

جمع اضداد که می‌گویند یعنی همین؛ یعنی راه کسی را به سمت خاصی کج کنی و در کمال خونسردی برایش «همه چی آرومه بخوانی» که مثلا نوروز فلان است و یا انتخابات بهمان و بعد انتظار داشته باشی که مثل فیلم‌های هندی یکهو طرف منقلب شود و به خودش بیاید! اصلا بی‌خیال؛ این روش آموزشی شکست خورده. از جیب چه کسانی خلاقیت خرج می‌کنید و رضایت چه افرادی را مد نظر قرار داده‌اید؟!
کد خبر: ۲۳۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۳ 25 March 2012
چندی پیش که یکی از دوستان رسانه‌ای از تبلیغات در سایت پیوند‌ها می‌گفت، ماجرا شبیه یک شوخی خنده دار بود اما به مرور زمان و با این روندی که پیش می‌رود، گویا چندان بعید هم نیست که این سایت را آکنده از تبلیغات گوناگون ببینیم؛ به هر حال این وب‌سایت هم تغییر رویه داده و به رغم روی آوردن به تولید محتوا، در مناسبت‌های گوناگون هم موضع‌گیری می‌کند!

شاید جالب باشد که بدانید آنچه با نام سایت پیوند‌ها شناخته می‌شود و معرف حضور همه است، ‌ نام و آدرس اینترنتی دیگری هم دارد؛ ‌ لینک‌های مفید یا‌‌ همان مفید لینکز (mofidlinks.ir)؛ البته ناگفته نماند که ما هم نمی‌دانیم معیار گردانندگان این وب‌سایت برای تشخیص مفید و غیر مفید بودن یک سایت چیست که مثلا امثال «تابناک» جزو مفید‌های خبری دسته بندی نشده‌اند!
به گزارش «تابناک»، سایت پیوند‌ها (همان صفحه فیلترینگ!) که تقریبا معرف حضور همه کاربران اینترنت در کشورمان هست، از زمان آغاز به کار، با حرکت صعودی چشمگیری، توانسته که خود را به صدر لیست سایت‌های پر بازدید نزدیک کند تا جایی که مدتی است در رتبه چهارمین سایت پر بازدید در ایران قرار گرفته و توانسته جایگاه ۵۱۷ در دنیا را از آن خود کند. به این ترتیب که پس از دو وبسایت معتبر و جهانی گوگل و یاهو و همچنین سایت پربازدید بلاگفا از کشورمان، صفحه فیلترینگ، مقام بعدی را دارد و چه بسا اگر پای وی‌پی‌ان‌ها و مشابهانش در میان نبود، توانایی رسیدن به جایگاه‌های برتر را هم داشت!

این در حالی است که تا چندی پیش، همه کسانی که قصد فراخوانی یک سایت فیلتر شده را داشتند، به اجبار به صفحه‌ای هدایت می‌شدند که تنها لیست و لینک ارتباطی برخی از سایت‌های دسته بندی شده داخلی در آن بود و با گذشت زمانی اندک ـ همان زمان‌سنجی که به سرعت سی ثانیه را می‌شمارد ـ باز هم به اجبار به یکی از همین دسته‌های گلچین شده هدایت می‌شدند، اما به تازگی این روند تغییر کرده و کاربران در تله افتاده به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که‌ گاه با عکسی مزین شده و حتی ممکن است نوشته‌ای نیز به همراه داشته باشد؛ درست مثل شرایطی که در نوروز امسال با آن روبه‌رو هستیم.




اگر گذرتان به این سایت افتاد، روی هر بخشی از تصاویر پس زمینه که خواستید کلیک کنید تا با نتیجه‌ای شگفت آور روبه‌رو شوید؛ هدایت به برخی صفحات مشخص از سایت‌هایی خاص که با الگوریتمی ویژه برایتان تدارک دیده شده است!

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که پشتوانه راه‌اندازی این سایت، تغییر مسیر کاربران متقاضی دسترسی به سایت‌هایی بود که با بررسی موردی یا خودکار (به کمک روبات برنامه‌ای) محتوایشان در کارگروه بررسی مصادیق فیلترینگ، فیلتر شده‌اند و احتمالا قرار بوده که با هدایت به سایت پیوند‌ها، متوجه اشتباهشان (!) بشوند ولی گویا اکنون این قرار‌ها منقضی شده و مدیران این سایت بدشان هم نمی‌آید که تولید محتوا داشته باشند؛ بماند که با یک نگاه بدبینانه، تولید محتوا یعنی پذیرفتن ریسک اشتباه و اشتباه در یک سایت اینترنتنی یعنی فیلتر شدن و رسیدن به دوربرگردانی که شما را به همین سایت  ـ پیوندها ـ می‌رساند!

چند روزی است که با مراجعه به سایت پیوند‌ها (یا‌‌ همان توفیق اجباری ارجاعتان به این سایت پر بازدید) با سه تصویری مواجه می‌شوید که با تکنیکی چشم نواز جای یکدیگر را می‌گیرند و هر کدام با یک متن خاص مزین شده‌اند؛ خوب بالاخره تولید محتوا از همین چند سطر آغاز می‌شود؛ آن هم در سایتی که پیش‌تر، تنها محتوای موجود در آن، معرفی برخی خط مشی‌ها و فهرست مصادیق مجرمانه بود به اضافه مقاله‌ای با نام «نظارت بر اینترنت در دیگر کشور‌ها» که نویسنده هم ندارد و شاید در فرصتی دیگر به تحلیل محتوای آن بپردازیم!
اما ماجرا از هنگامی آغاز شد که پیش از برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، مسئولان این سایت تصمیم گرفتند که با استفاده از تصاویر برخی از شهدای گرانقدر میهنمان، کاربرانی را به شرکت در انتخابات دعوت کنند که در یک روند کاملا قانونی، نتوانسته‌اند به وبسایت مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند؛ شاید چیزی شبیه موعظه کردن کوچک‌تر‌ها به دست بزرگترها، از موضع قدرت و در زمانی که در صحنه جرم هستند و خطایی از ایشان سر زده است (دقت کنید: اگر سایت فیلتر شده دارای محتوای مجرمانه نبود که لابد کار به سایت پیوند‌ها نمی‌کشید!).

به عبارتی دیگر، با فرض بر اینکه بپذیریم همه سایت‌های فیلتر شده به حق از دسترس خارج شده‌اند، پذیرفته‌ایم که تمامی این سایت‌ها مستحق مجازات‌های قانونی بوده‌اند و اصلا هدایت به سایت پیوند‌ها یعنی نشان دادن اقتدار مجریان قانون در برخورد با قانون شکنان؛ با این توصیف، چه ضرورتی دارد که بعد از مجازات خاطیان، از تصاویر شهدای عزیز یا شکوفه‌های بهاری بهره بگیریم؛ ‌آیا بین این کار با پلمب کردن دکان یک خلافکار فرقی هست که هرگز عکس شهدا را کنار مهر و موم پلمب به کار نمی‌گیرند؟

بگذارید یک بار هم ما به محتوای شما خرده بگیریم؛ از جیب چه کسانی خرج می‌کنید و رضایت چه افرادی را مد نظر قرار داده‌اید؟!


این هم نمودار اقبال سایت پیوندها در تعداد بازدید (به گواه سایت Alexa) که از روندی رو به رشد خبر می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
ممنون تاب جون تو این تعطیلات سنگ تموم گذاشتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
تابناک واقعا فکر میکنی "مفید هستی" :))
ناشناس
| United Kingdom |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
به نظر من سایت مفید تو ایران نداریم و دلیلش هم همین فیلترینگه ولی مطمئنم که تابناک همین که این مطالب رو مینویسه از امثال این آقا یا خانومی که اومده بانمک بازی در آورده خیلی مفیدتره!
کی میشه که یاد بگیریم تمسخر رو از اخلاقمون حذف کنیم؟
همیشه داریم یکی رو دست میندازیم و مسخره بازی در میاریم!
جدیت هم گاهی خوبه!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
اون آقا یا خانم با آی پی انگلیس. تو که پشت فیلتر نیستی. پس مجبور هم نیستی بیای سایت های غیر مفید. مفید بودن نظر هر کی ام به خودش مربوطه.
محمد جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
انگلیس کجا بوده پدر بیامرز دیگه هر بچه ای هم میدونه آی پی دلیل اقامت در اون کشور نیست چون اکثر عزیزان از وی پی ان و ساکس استفاده میکنن و آی پی هاشون مجازیه!!!!
قصه اسفناکتر از اونی هست که گفتی تابناک محترم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
فک کنم خیلی شادی . اسف ناک رو سر هم نمی نویسند.
جالب اینجاست که شما وقتی به این صفحه فیلترینگ ارجاع داده میشوید معمولآ بدوبیراه میگوئید و یکدفعه با تصویر و یا ...
واقعا سایت عالیییی دارید - ما که معتادش شدیم - تا اون حد که رفتم یه گوشی ایفون گرفتم و دیتا رو فعال کردم - و هر سی دقیقه یه سر به سایت می زنم . دستتون درد نکنه - خسته نباشید
پاسخ ها
3310
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
آیفونتون تصویریه باکلاس خان؟
فیلتر زیباست به زیبایی یک رویا
آمار این سایت پیوندها بالا رفته چون هر سایت فیلتری بری دایورت میشی رو این سایت
پس آمار مراجعه کنندگان مربوط به هزاران سایت دیگست
پاسخ ها
سپهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
ازکرامات شیخ ما چه عجب
پنجه را باز کرد و گفت وجب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
غیب گفتی ؟؟؟
چرا شما از هر کار خوب و مفیدی خرده می گیرید؟
این صفحه مثل بنر پرده مانندی است که شهرداری مقابل زشتی ها و پلشتی های شهر می کشد...
من که از این عزیزان تشکر می کنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی