بازدید 25941

جنگ جدید نفت، انرژی و خلیج فارس

محسن رضایی
کد خبر: ۲۳۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴ 21 March 2012
آیا جهان با جنگ جهانی سومی به نام جنگ نفت روبه‌روست؟

آمارهای رسمی نشان از آن دارد که نفت انگلیس تا پنج سال آینده و نفت آمریکا تا ده سال آینده تمام می‌شود.

به جدول زیر نگاه کنید:



تاریخ پایان ذخایر نفت جهان به زودی در خارج از خلیج فارس سر می‌رسد و درحقیقت طی ده سال آینده، همه صنعت جهان متکی به نفت و گازخلیج فارس خواهد شد.

ولی این مسأله نه تنها از هم اکنون احساس می شود بلکه شروع هم شده است. در ده سال آینده، نفت هفت کشور جهان به مرور کاهش می یابد، به گونه‌ای که تولید  نفت جهان را با کاهشی برابر بیست و سه میلیون بشکه نفت در روز مواجه خواهد کرد و این هفت کشور بزرگ جهان که نفتشان به زودی پایان می‌یابد، در جدول زیر مشخص شده اند.



 
 بنابراین، جهان صنعتی غرب به ویژه آمریکا و انگلیس باید برای جایگزینی آن فکری بکنند.

چند راهکار موجود:

1 ـ‌ ارهکار جایگزینی انرژی‌های دیگر به جای نفت

مطالعات و پژوهشها نشان می‌دهد در ده سال آینده که نفت کشورهای مورد نظر پایان می‌یابد، هیچ نوع انرژی جایگزین برای آن وجود ندارد. تنها انرژی جایگزین گاز طبیعی است که آن هم در منطقه خلیج فارس و روسیه وجود دارد که البته با بالا رفتن مصرف روسیه، گاز آنها بیشتر در داخل کشورشان مصرف خواهد شد و برای همین، تنها منطقه ای که گاز طبیعی فراوان دارد و می‌تواند جایگزین نفت شود، همین منطقه خلیج فارس خواهد بود و قدرت‌های جهانی که بیشترین سهم صنایع جهان را دارند به خلیج فارس وابسته خواهند بود؛ بنابراین، نبض جهان در ده سال آینده در خلیج فارس خواهد زد که این موضوع فرصتها و تهدیداتی را برای خلیج فارس در بر خواهد داشت که البته بسته به رفتار قدرت‌های بین‌الملل منطقه، خلیج‌فارس شاهد رخدادهایی خواهد بود.



2 ـ راهکار استعماری

اگر خوی استعماری غرب دوباره تحریک شود به سوی راه اندازی یک جنگ نفت خواهند رفت. متأسفانه نشانه‌‌های که در منطقه دیده می‌شود، حکایت از این راهکار دارد. درگیری در بحرین و تحریم ایران و برخورد با سوریه و پیاده کردن نیرو درسرزمین لیبی، آغاز این جنگ نفتی جدید با شیوه‌های دمکراتی منش آن هم از نوع اوبامایی آن است.

اگر آمریکا بخواهد به سبک نئومحافظه کاران و آقای بوش، وارد سرزمین‌های منطقه شود، توانایی نظامی و اقتصادی لازم را ندارد و بنابراین، باید از دیگران بهره‌برداری کند؛ مثلا از مردم ناراضی بهره‌برداری کرده و یا بیداری اسلامی را در راستای منافع خود مصادره کند و یا از عربستان در اشغال بحرین و یا از ترکیه دراشغال سوریه استفاده نماید.
با این روش‌ها چند فایده مهم را می‌برد:

1 ـ کمبود نیروی نظامی خود را جبران می‌کند.
2‌ـ از اتهام مستقیم دوری می‌جوید.
3 ـ از تلفات انسانی مشابه عراق و افغانستان پرهیز می‌کند.


آخرین بخش این سناریو، سرنگونی دولت اسلامگرای ترکیه و پایان دادن به خاندان آل سعود در عربستان است. متأسفانه دوستان ما در عربستان و ترکیه، متوجه نقشه اروپا و آمریکا نیستند و در دام آنها گرفتار شده اند.

3‌ـ راهکار دمکراتیک و انسانی

غرب و قدرت‌های بین‌المللی منطقه را به حال خود رها کنند. کشورهای بزرگ منطقه به ویژه ایران، ترکیه، عربستان و مصر مشابه پیشگامی فرانسه و آلمان در تشکیل اتحادیه اروپا با بقیه کشورهای منطقه، یک اتحادیه اسلامی در منطقه  به وجود آورند. این کشورها با برنامه‌ای به نام صلح و توسعه و عدالت به آبادانی و پیشرفت منطقه بپردازند و به همه درگیری‌ها پایان دهند. مردمسالاری را مسالمت‌آمیز در کشورهایشان پیاده کنند و از کشتار مردم خود بپرهیزند و بر صدور نفت و گاز هم نظارت کنند که با قیمت عادلانه به تمام دنیا و بنا بر قواعد بازار  مبادله شود.



این راهکار به سود همه دنیا، از جمله ملت‌های آمریکا و اروپا هم خواهد بود و البته می‌تواند به یک نهضت بین‌المللی به نام نفت و صلح هم تبدیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۴
انتشار یافته: ۱۶
1- آمریکا و متحدانش تسلط بر منابع نفتی دنیا را میخواهند
2- زور آنها به روسیه که صاحب بزرگترین منابع است نمیرسد ولی عربستان، عراق، لیبی، کویت و دیگر تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس را دارند.
3- آنها نفت ایران را هم میخواهند
4- کمپانیهای اسلحه سازی آمریکا و لابی قوی آنها در کنگره برای ادامه حیات به یک یا دو جنگ در هر دهه احتیاج دارند.
5- اسرائیل و آمریکا موفق شده اند چهره ایران را در میان مردم خودشان به منفی تغییر بدهند.

شما از معدل واقعیتهای بالا تصمیم بگیرید که جنگ بعدی آمریکا حتی اگر پنج سال دیگر باشد کجا اتفاق میفتد. سادگی خواهد بود اگر تصور کنیم آنها از فجایع عراق و افغانستان درس خواهند گرفت چرا که از ویتنام درس نگرفتند و میدانیم گروهی در آمریکا به جنگ برای ادامه حیات خود نیاز دارند. رئیس جمهور جمهوریخواه بعدی بسیار متمایل به آغاز جنگ با ایران خواهد بود.
توی همین چند سال آلمان استفاده از انرژی خورشیدی رو چند برابر کرده کلا نفتی لازم نیست تا چند سال دیگه و استفاده از خودروهای برقی هم داره فراگیر میشه و ما هم همچنان در آلودگی هوا و سوزوندن نفت خوشیم
یک دیپلوماسی قوی فرا مرزی لازم است که کید فزون خواهان در این مورد خنثی وبه نفع مملکت در این مورد عمل شود.
من با نظر شما 100% موافق هستم استعمار به هر شکل و رنگی از اواخر دوره صفویه به شکل جدی در منطقه خاور میانه وارد شده و با استفاده از عدم اگاهی دولت مردان وقت ومردم از سیاست بازی های جدید و تعصبات جاهلانه که بیشتر رنگ وبوی مذهبی دارد (بابیه قدیم شیعه سنی قدیم وجدید - طالبان فعلی القاعده فعلی )موفق شد دو یا سه کشور قدرتمند منطقه را به پنجاه تا شصت کشور تبدیل نماید و امروز در ادامه همان سیاست ها در حال تلاش برای اضافه نمودن تعداد همین کشور ها در منطقه است که نتیجه آن بی ثباتی بیشتر کشورهای منطقه و ورود استعمارگران به عنوان ناجیان مردم ستم دیده از ظلم دولتهای خود ودر نتیجه تثبیت حضور خود با هر عنوان بشر دوستانه ، متاسفانه دولتهای عربستان و ترکیه آتش بیار معرکه شدهاند و با غرور و جاه طلبی خود منطقه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهند
ذخایر عراق در معادلات منطقه ملاحظه نشده است
تحلیل ایشان درست است. اما آنها راه حل دموکراتیک مورد اشاره ایشان را نخواهند پذیرفت. راه حل اینست که ما بتدریج از قطار مخاصمه پیاده شویم و بی سروصدا به سر و سامان دادن به انرژی آسیایی در کنار دوستان خود مانند ژاپن و چین و هند بپردازیم غربیها هم مجبورند هر چند وقت یکبار یک عوعویی بکنند ولی باید ما آرامش خود را حفظ کرده و در عوض به سر وسامان دهی به داخل بپردازیم. ما باید بهانه را از دست آنها بگیریم بیداری ملی حاصل شده و خطرعمده اینک برطرف شده است و الا جنگ نفت یک سناریوی قطعی خواهد بود.
اگر بگذارند این توافق ایجاد شود گام بزرگی برای ایجاد صلح جهانی بوجود می اید ولی متاسفانه دستهایی مانع از ایجاد رابطه مناسب بین کشور های منطقه بخصوص ایران و عربستان و ترکیه وسوریه میگردند و منافع خود را در ایجاد اختلاف بین این کشورها میدانند .امید است مسولین کشور با درک این مهم در دام های اختلاف گرفتار نشوند .انشاالله -افشاری -اصفهان
نظر خوبی است انشالله مسئولین با بکار گیری آن در جهت ایجاد یک صلح جهانی پیش بروند
مقاله خوبی‌ بود. از انرژی خورشیدی غافل نشوید. بیشتر آینده دنیا روی این استوار است و غرب شدیدا روی این کار می‌کند و به اعتقاد من تا حد زیادی مشکل در ۱۰ سال آینده حل خواهد شد. مشکل راندمان است که در حال افزایش است. خوبست که ایران هم روی این انرژی متمرکز شود زیرا که از نظر اقلیمی ایران یکی‌ از بهترین مکان‌ها برای جذب انرژی خورشیدی است. البته کل خاور میانه چنین است. فکر می‌کنم ایران باید روی راه حل سوم تلاش اسلامی و جهانی‌ کند. تفکر امّت واحد که از ابتدای خلقت بود باید دکترین جدید ایران باشد. این نه تنها با عقاید اسلامی ما بلکه با عقاید دیگر ادیان الهی و هواداران آنها سازگاری دارد.
1. توصيه مي كنم آقاي رضايي كتاب ً پايان نفتً از انتشارات سازمان مديريت و برنامه ريزي را حتما بخوانند

٢ - انرژي هاي تجديد شدني هنوز در يك حالت نطفه اي هستند اما به سرعت جاي نفت و گاز را خواهند گرفت.

٣- آسياي جنوب غربي بالاترين استعداد را براي توسعه صنايع انررژي هاي نو دارد، اما در حال حاضر كليد توسعه آنها در دست اروپاييان به ويژه آلمان است.

٤- ايجاد اتحاد و همبستگي الزاما نبايد محلي و در ميان كشورهاي بلافصل باشد. وجود خصومت هاي ريشه دار تاريخي در اين منطقه از دنيا و تحريك پذيري كشورهاي منطقه در حال حاضر سد راه همبستگي مورد نظر نويسنده محترم است. شايد ضرورت يابد كه ايران شركاي آينده خود را در شمال غربي اورآسيا، امريكاي لاتين و افريقا جستجو كند.


٥- ديد نظامي نسبت به حل اين گونه مسايل پيچيده تنها يكي از گزينه ها است. يادمان باشد كه امريكاييها براي ايجاد تعادل ميان ديد نظامي و غير نظامي همواره وزير دفاع خود را از ميان غير نظاميان برمي گزينند. 
این نظریه را ده سال پیش اقا محسن ارائه کرد ولی شرایط حاکم خیلی مساعد بهره برداری نبود و گوش شنوایی هم البته نبود اما الان جا دارد سیاسیون و اقتصادیون کشور اتاق فکری را تشکیل دهند وبرای حفظ منافع ملی در شرایط اینده برنامه ریزی کنند.ایکاش دولت احمدی نژاد از توانمندیهای خلاقانه تئورسینهای اقتصادی بزرگی مثل اقا محسن بیشتر بهره میگرفت.
از آنجائیکه در مورد عربستان اطلاع و پژوهش خاصی ندارم ؛ وارد آن نمیشوم . و اما در مورد ترکیه.

حزب اسلام گرای توسعه و عدالت به رهبری اردوغان با حمایت و خواست مستقیم انگلیس و امریکا ؛ حاکم بر سرنوشت ترکیه شده است . اردوغان قبل از اینکه به رهبری حزب گمارده شود و در حالیکه هنوز نماینده مجلس هم نبود ( به دلیل محکومیتی که در زمان شهرداری استانبول و بدلیل خواندن شعری محکوم به زندان شده بود ) و بدون داشتن هیچ عنوانی به دیدار سران انگلیس و آمریکا شتافته و بعد از بازگشت از این سفرها ؛ یکی یکی پله های صعود را پیمود و الان به نفر شماره یک و بدون رقیب ترکیه تبدیل شده است . خود اردوغان هم که قبلا مرید مرحوم نجم الدین اربکان بود ؛ با جدائی از حزب وی و گرویدن به جماعت ( گولن ) برهبری فتح الله گولن که مقیم پنسیلوانای آمریکا هست ؛ توانست به قدرت برسد . جماعت گولن زیر نام مدارس غیر انتفاعی در بیش از یکصد و پنجاه کشور جهان ( حکومت در سایه تشکیل داده اند ) پلیس و دادگستری ترکیه در دست جماعت گولن هست ؛ تمامی اعضاء حزب اردوغان عضو پنهان و آشکار این جماعت هستند .

بنابراین چه در حال حاضر و چه برای ده سال آینده ؛ اردوغان بهترین مهره آمریکا و انگلیس در ترکیه هست . به لحاظ اقتصادی بنام پسرش و پدر زن دامادش ؛ دهها کارتل ایجاد کرده و میلیاردها ثروت بهم زده اند . با تغییر قانون اساسی راه را برای دو دوره ریاست جمهوری ارودوغان و هر دوره بمدت 7 سال را باز کردند .

حال کدامین تحلیل میفرماید که انگلیس و آمریکا ممکن هست حکومت ترکیه را سرنگون کند ؛ برای بنده و سائر تحلیل گران ترکیه جای ابهام هست .
جناب دکتر رضایی
از مقاله تحلیلی شما نهایت استفاده را بردم.ولی نکات دیگری را نیز میباید در نظر گرفت.مثلا:
1- کاهش روز افزون قیمت گاز طبیعی به طوریکه این روز ها در پایین ترین سطح خوددر سالهای اخیر قرار دارد را چگونه میتوان با ساختار این مقاله منطبق دانست؟
2-آمریکا در حال حاضر از یک واردکننده محصولات نفتی به یک صادر کننده آن تبدیل شده است.
با ارزوی سال خوب برای شما وهمه مردم ایران
خیلی عالی بود.
این پالس هایی که از طرف غرب میاد نشون میده که اونا به دنبال این نیستن که به روش انسانی به دنبال حل این بحران باشند
به نظر میرسه ایران باید برای نشان دادن حسن نیتش این اقدامی رو که حضرتعالی فرمودید رو انجام بده
تا مادامی که رشد و آگاهی ملتهای منطقه از وضعیت فعلی فراتر نرفته به راحتی تخت عناوین مختلف قدرتهای غربی به غارت و چپاول منابع منطقه خواهند پرداخت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار