بازدید 29218

اشتون: برای اعمال چهار قطعنامه خود، با ایران مذاکره می کنیم

«کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته به نامه «سعید جلیلی»، پاسخ داد. اما مواردی در این قطعنامه وجود دارد که مشکوک به نظر می رسد. این بند با اصرار فرانسه در این نامه گنجانده شده است.
کد خبر: ۲۳۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱ 07 March 2012
«کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته به نامه «سعید جلیلی»، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ـ که آن برای ازسرگیری مذاکرات با گروه 1+5 ابراز تمایل شده بود ـ پاسخ داد؛ اما لحن دوپهلوی اشتون در این نامه، تردیدهایی را درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی پدید می‌آورد.

به گزارش «تابناک»، در نامه اشتون که در بیشتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی بازتاب یافت، نسبت به ازسرگیری گفت‌وگوها در اسرع وقت، با هدف دستیابی به یک «راهکار جامع بلندمدت» ابراز تمایل شده است.

در این نامه درباره زمان و مکان انجام گفت‌وگوها سخنی به میان نیامده است؛ اما نکات مطرح در آن، انتظار طرف‌های غربی از مذاکرات را بازتاب می‌دهد؛ انتظاراتی که موجب شده متن نامه حالت ضد و نقیضی به خود بگیرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «هدف کلی ما، دستیابی به یک راهکار جامع بلندمدت از راه گفت‌وگوست که اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را احیا کرده و در عین حال، بر حق ایران در استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای، بنا بر معاهده «ان.پی.تی» احترام بگذارد».

با این حال، در جای دیگری از این نامه گفته شده: «گام‌های اعتمادساز باید محورهای نخست یک رویکرد مرحله‌ای باشد که در پایان، توافقی را میان ما شکل دهد. این امر شامل اجرای کامل قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران می‌شود».

بنابراین، باید توجه داشت آنچه در این بخش از نامه با نام «اجرای کامل قطعنامه‌ها» از آن یاد شده، در عمل به معنای تعلیق کامل همه فعالیت‌های غنی‌سازی توسط ایران است. در حقیقتف، تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، یکی از مواردی است که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، بر آن تأکید شده است.

برای نمونه، در قطعنامه 1929 شورای امنیت درباره ایران ـ که سال گذشته تصویب شد ـ آمده است: «شوراي امنيت، بار ديگر تصريح مي‌كند كه بنا به وظايف ايران تحت قطعنامه‌هاي پيشين براي تعليق همه فعاليت‌هاي بازفرآوري، فعاليت‌هاي مربوط به آب سنگين و غني‌سازي اين كشور، نباید ساخت هيچ گونه تأسيسات جديد غني‌سازي اورانيوم، بازفرآوري و آب سنگين را آغاز كند و مي‌بايست همه اقدامات عمراني جاري در رابطه با تأسيسات غني‌سازي اورانيوم، بازفرآوري و آب‌ سنگين را متوقف سازد».

به این ترتیب، دیده می‌شود، این بار نیز همچون گذشته، طرف‌های غربی عملاً برای مذاکرات خود پیش شرط تعیین کرده‌اند.

بنا بر این نامه، می‌توان نتیجه گرفت، تکلیف مذاکرات برای اروپایی‌ها از هم اکنون مشخص است و در صورتی که ایران تعلیق کامل فعالیت‌های هسته‌ای را نپذیرد، از «راهکار جامع بلندمدت» نیز خبری نخواهد بود.

آن گونه که روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشته، بحث لزوم اجرای کامل قطعنامه‌ها توسط ایران، به پافشاری مقامات فرانسوی در نامه اشتون گنجانده شده است.

«رویترز» نیز امروز خبر داد: «آلن ژوپه»، وزیر امور خارجه فرانسه، نسبت به موفقیت مذاکرات ابراز تردید و ادعا کرده است، از آنجا که ایران حاضر نیست درباره آینده برنامه هسته‌ای خود مذاکره کند، گفت‌وگوها به نتیجه نخواهد رسید.

چنین موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهایی، تردیدهای جدی نسبت به حسن نیت طرف‌های اروپایی پدید می‌آورد. گویا، برخی از کشورها در این مجموعه، تلاش دارند همچون همیشه، مذاکرات را آغاز نشده، پایان دهند و سرانجام نیز ایران را درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات متهم کنند. مقامات کشور ما باید نسبت به این امر آگاه بوده و پیش از برگزاری مذاکرات، از به رسمیت شناخته شدن ملاحظات ایران مطمئن شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۰
انتشار یافته: ۳۷
ای بابا یعنی هنوز نفهمیدید که مشکل اینا اینه که ما اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم بهت قول می دهم اگر ما همین امروز بگوییم که اسرائیل را به رسمیت شناختیم قول بهت می دهم همه تحریم ها لغو می شود در دنیا ملتی صلح جو معرفی می شویم و....
این گفتن کافی نیست .پس چرا وقت صرف می شه روی این مذاکرات.بازم پناه بر خدا .مشغول بشن هم بد نیست
الان 10 سال است که این مساله میان ایران وکشورهای غربی بصورت معضل درامده است. آیران که به این مرحله رسیده است بایدبا درایت و هوشمندی عمل کند بدون اینکه مجبور به باج دادن به اروپا بخصوص به این فرانسوی ها که در راس ان آقای سارکوزی معلوم الحال وجو د دارد
آقا وقت خودتان را نگیرید اینها همه اش بهانه است آنها اهل مذاکره نیستن؟ اونها براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را میخواهندکه باید این آرزورا بگورببرند. شما ملاحظه فرمودید که مسئولین ما راست میگفتن.
دقیقا بهتر است به این نامه جواب داده شود تا ما را متهم به عدم همکاری برای نشست نکنند.
انرژی هسته ای حق ماست و انقلاب ما در برابر امریکا پیروز خواهد شد ما کوتاه نمیاییم
آقای بوش! بابا کجای کاری؟
مگه گرانی از موضوع هسته ای شامل میشه مگه ترکیه با این همه پیشرفت وتعامل با همه کشورها گرانی نیست گرانی تا جهان هست اونم هست بهتره با قدرت دربرابرشون ایستادگی کنیم.
به خاطر انرژی بیخود و غیراقتصادی و خطرناک هسته ای سالهای ساله که داریم هزینه میدیم.بی خیال این انرژی هسته ای بشین توروخدا.پدرمون درومد.همه دنیا به این نتیجه رسیدن که انرژی هسته ای رو کم کم حذف کنن ما داریم خودمونو میکشیم به خاطر این منبع انرژی به دردنخور
تابناک عزیز پیشنهاد میکنم نظر سنجی دررابطه با لزوم داشتن فناوری هسته ای برگزار نمایید.
آقای بوش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرش سر مسئله هسته ای مردم قربانی خواهند شد .
اصلا قطعنامه ها را ما قبول نداریم که بخواهند اعمال کنند.

پس مذاکره بی مذاکره هر غلطی هم میخواهند بکنند.
تو این گور میتی نیست!!!!
اگر هسته اي داشته باشيم ارزاني ميشه؟؟!!!
به خدا فقر داره بيداد ميكنه به فكر مردم باشيد جنگ واسه چيه؟
تابناک آزاد اندیش و بی طرف نظرات هاپولی شد
ایران چاره ای ندارد که به مذاکرات ادامه دهد ولا شکست دکترین «اوباما» که بر مذاکره بجای جنگ پای می فشارد را به دنبال خواهد داشت. احتمالا اگر این وضعیت تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشته باشد و غرب به نتیجه ملموسی دست نیابد جمهوریخواهان و لابی یهودی ها ، دست بالا را خواهند داشت و جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود. جنگ یعنی ویرانی کشور و . . .
چرا ما باید با کشورهایی مذاکره کنیم که دارای همه نوع تجهیزات هسته ای، از جمله سلاح هستای می باشند !
مذاکرات نتیجه بخش فقط مستقیما بین ایران و آمریکا. این زالوها دنبال پیجوندن مسئله و بهره برداری برای خودشون هستن.
تعجب می کنم از این داستان که مدام تکرار می شود
احساس خود بزرگبینی ناشی از دوران استعنار گری هنوز ازفطرت اینها پاک نشده است -باید منتظر بود تا سونامی جنبشها اثر گذار شود تا پیاز گندیده خود را بو کنند و بجای خود بنشینند
مگر حسن نیت هم دارند که مورد تردید قرار گیرد/
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل