بازدید 3230

بوي تعفن رودخانه "گوهررود" پذيراي گردشگران رشت

کد خبر: ۲۳۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰ 04 March 2012
با نزديک شدن به روزهاي سال نو، در اکثر خانه‌هاي گيلاني‌ها، خانه‌تکاني‌ آغاز شده و همه مي‌خواهند با خانه‌اي تميز و زيبا از ميهمانان خود پذيرايي کنند اما از آنجايي‌که گيلان يکي از استان‌هاي با گردشگرپذيري بالا است و هر ساله مسافرين زيادي به استان وارد مي‌شوند، بايد استان را نيز براي پذيرايي ميهمانان نوروزي آماده کنيم و اين در حاليست که در مرکز شهر شاهد منظره آلودگي رودخانه گوهررود رشت هستيم که با گرم شدن هوا، بوي تعفن نيز در اطراف آن پخش مي‌شود و هر بيننده اين رودخانه را به تامل و تاسف وامي‌دارد.

"معصومه" به عنوان يكي از شهروندان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گيلان - درباره نحوه نگهداري از حاشيه رودخانه گوهررود و زرجوب رشت، اظهار كرد: وجود اين همه آلودگي در اين رودخانه رشت، زيبنده استان نيست و از مسوولين خواستار رسيدگي به وضعيت اين رودخانه‌ها هستيم.

"محمود حسيني" يک شهروند 74 ساله در رشت نيز به خبرنگار ايسنا، گفت: به ياد دارم در گذشته از شهرهاي مختلف کشور براي ديدن اين رودخانه به رشت مي‌آمدند و حتي ماهيگيري هم رونق خوبي در اين رودخانه‌ها داشت اما امروز تنها براي حمل فاضلاب‌ها اختصاص يافته‌ است و علاوه بر اين‌که زيبايي‌هاي الهي شان از آنها گرفته شده است موجب انتقال اين آلودگي‌ها به تالاب انزلي نيز مي‌شوند.

دکتر "کريم ثابت رفتار" عضو گروه پژوهشي آمايش سرزمين گيلان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين‌که رودخانه زرجوب تا اوايل سده اخير، قابل قايقراني در فاصله پيربازار تا رشت بوده و حتي منابع تامين نيازمندي‌هاي اقتصادي اقشار مختلف حاشيه آن بويژه در صيد ماهي بوده است، تصريح كرد: امروز ديگر اين قابليت وجود نداشته که اين اتفاق‌ها ريشه در تخريب‌هاي زيست محيطي اين رودخانه دارد.

وي توضيح داد: آلودگي آب اين رودخانه‌ها از منابع گوناگون و به طريق مختلف توليد مي‌شود. هر يک از منابع آلاينده اثرات مختلفي بر رودخانه دارد. عمده‌ترين منابع آلاينده را مي‌توان به فاضلاب‌هاي شهري، فاضلاب‌هاي صنعتي، کشاورزي و مواد زايد جامد تقسيم‌بندي کرد که هر کدام موجب چالش‌هاي جديد زيست محيطي و پيامدهاي ناگواري براي اين منطقه مي‌شود.

"امير عبدوس" در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به اين‌که در دو سال اخير با اقداماتي که از سوي اداره کل حفاظت محيط زيست گيلان صورت گرفت، غلظت آلودگي در رودخانه گوهررود و زرجوب رشت که از مرکز شهر مي‌گذرند، کاهش يافته است، به خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: يکي از اين اقدامات صورت گرفته، ملزم کردن واحدهاي صنعتي به ساخت تصفيه‌خانه‌ بود. اين امر سبب شد از ورود آلودگي‌هاي صنعتي به رودخانه‌ها کاسته شود.

وي تصريح کرد: شهر صنعتي رشت که مهمترين منبع آلودگي اين رودخانه‌ها محسوب مي‌شود، هنوز تصفيه‌خانه ندارد؛ مسوولان اين شهر صنعتي پنج ماه فرصت دارند تا مطالعه طراحي ساخت تصفيه‌خانه را به اتمام برسانند.

به گزارش ايسنا، هم اکنون دو رودخانه "زرجوب" و "گوهررود" رشت جزو آلوده‌ترين رودخانه‌ها محسوب مي‌شوند و هم اکنون وضعيتي اسفباري‌ دارند. به نظر مي‌رسد انجام حرکات لاک پشتي کنوني جوابگوي نجات اين رودخانه‌ها نيست و بايد تمهيدات ويژه‌اي براي آن انديشيده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار